Zanedlouho mě čeká nasazení nového řetězu. Není vůbec problém ho otočit o 180 stupňů a takto snýtovat, protože probíhá trubkama a všelijak prefíkaně se kroutí. Jakou vychytávku na to máte? Já si ho vždy srovnám na stole a na jedné straně si malým drátkem označím horní část. Na druhé straně si do stejné - horní strany zaháknu dlouhý, pevnější drát a ten prostrčím trubkama i s řetězem. No a pak vím, že horní strany patří k sobě a tak se pokouším to nesplést. Zatím to šlo. Jo a ještě délka řetězu: vím že asi 2 a půl normálního, ale máte nějaké přesnější určení délky? Nebo tam prdnete dva a půl řetězu a už to neřešíte?
Nikdy jsem neměl problém s přetáčením řetězu, žádná trubka nikdy nebyla tak dlouhá, aby nebylo vidět, že je řetěz přetočený.
Délku dělám podle potřeby přímo na kole, aby přehazka byla napnutá tolik, kolik potřebuju.
Tak to jsi dobrý, mě to problém dělá. Už jsem ze začátku několikrát roznýtovával.
Taky to dělám metodou pokus-omyl...
Na délce jedné trubky to těch 180° udělá jen obtížně. Takže když si nejsem jistý, podržím řetěz v prstech jedné ruky ve správné poloze na jednom konci trubky a na druhém zkusím zatočit tam a zpátky. V některých polohách s osou článku vodorovně se mu nebude chtít zůstat a nepůjde dál, v jedné poloze ochotně drží a jde zlehka natočit na obě strany. No a to je ta správná.
Když vsouvám řetěz jedním koncem do horního konce trubky, tak na druhém konci mi vždycky leze ven rovně. Přetočit se by vyžadovalo extra energii, tak to neudělá.
Navíc většinou je trubka stejně dost krátká na to, aby se to vůbec nebylo ochotné přetočit o plných 180° a je i okem vidět, že je to špatně.
Já ho měním tak, že nechám trubky šikmo dolů a řetěz "protlačím", ještě se mi nikdy neotočil. Pokud chceš mít vždy jistotu, tak prostě oba řetězy, starý s novým spoj, třeba kouskem drátu a po protažení jen starý vyhodíš a spojíš nový.
jo, taky s emi to už povedlo. A taky s emi povedlo, že jak jsou ty trubky volný, tak jsem je zaměnil, zkřížil to a musel bych pak šlapat dozadu, abych jel dopředu :-) :-)
Hle já si na to udělám na boku čárku lihvou fixou, co mám v garáži v šuplíku. O 360°už to neotočíš, to už je poznat...
Ještě se mi taky nepodařilo řetěz přetočit. Po výměně to kontroluju tak, že článkem řetězu protáhnu proužek látky s uzlíkem na jednom konci a projedu trubkou, čímž ji zároveň trochu propucuju.
Na Machači zrovna Jerguš měl nějak podivně zkroucený řetěz a říkal, že ho má možná přetočený. Nevím jestli to tak bylo doopravdy, ale bavili jsme se o tom.
Jo a používáte spojku, nebo poctivě nýtujete? Samozřejmě, mluvím o jedné spojce, ostatní se musí snýtovat. Mám Shimano komponenty a kdysi se tu tuším psalo, že spojky jsou na Sram. Jde to i na Šimáno? Tedy předpokládám, že řetězy jsou stejné. Nebo ne?
Mám tam tuším smíchané tři druhy řetězu, něco Sram, něco Shimano, spojky mám nejmíň dvě a funguje to bez problémů. Sponky několikrát rozdělané a nikdy se mi nestalo že by povolila a to se mi několikrát povedlo tahem řetězu vysunout zadní kolo z patek když nebyl dost utažený rychloupínák.
Dneska jsem při odpolední jízdě na létání (dopoledne jsem ujel asi sedmdesát) rozpojil za jízdy řetěz ve spojce. První díl jsem našel rychle, nebýt ochotné maminky s kočárkem, která mně pomohla hledat, a našla druhý kus, jel bych domů jako na Draisině :-). Už jsem ji tam nechal, jak se rozdělá podruhé, snýtuju řetěz "natvrdo."
Spojky - tusim ze mam 3 kousky v obehu.
Delku retezu tu nekde probiral Mlok - Zarad nejvetsi - nejvetsi a retez musi vystacit, aniz by ulomil prehazku.
BTW, nepamatujete si nekdo, jak je to s merenim vytahani retezu suplerou? 13,2 cm? Nebo 13,7? Nebo uplne jinak?
Max. 132,9 mm na 11 článků. Nový mívá 132,2 mm.
133,0 na lehu a 132,8 na MTB. Ach jo, ja si rikal, ze mi ten lezak pri posledni jizde nejak strilel. 8-(
Co tam tedy mam dat? Jakou znacku a typ? (3x9 Deore)
A mam rovnou vymenit i kazetu, kdyz jsem ji jezdil do tech 133?
Určitě Shimano,HG 53 stačí,máš 3x9 tak asi ne nějakej 8 nebo 10sp,že :-)
Kdybys byl gramař,uvažuješ o nějakým light typu jako já,ale zase při násobení ceny třema mě choutky přecházejí...:-(
Bez nové kazety to ani nezkoušej.
Kolik km ti ten řetěz vydržel?
Tak neco pod 2000. 8-( Ale vetsina v terenu, bahnu a sajrajtu.
OK - a jakou kazetu k te HG53?
A jeste ztizeni - na tom MTB (132,8) mam zimni hrotova kola. Bude to vadit novemu retezu, kdyz mu podstrcim tyhle kola (i s kazetou)?
Máš pláště s hřebama,ne?výměna obutí řetězu nevadí....Kazetu bych vzal SLX pokud nepotřebuješ hliníkovej unašeč(jako já kvůli nábojům),34 zubů.
Ty 2000 byly s tím původním KMC?To je dost trága!Jsem čekal,že by mohl vydržet mnohem víc než u MTB.Ale psali o nich na BF,že je to blato,Šimáno vydrží pětku,uvidíš :-)
Já bych to tedy určitě vyzkoušel se starou kazetou. Měním řetěz při 132,9mm. Párkrát jsem lehce přetáhnul na 133mm a vždy si nový řetěz sednul v pohodě, žádné střílení několik desítek km.
Samozřejmě, že mu to střílet může, ono záleží na spoustě faktorů jako co to bylo za kazetu, jakým stylem na tom jezdil, atd.
Zřejmě slušný řetězy/kazety :-)
Já kdykoliv to prubnul bez kazety,tak to střílelo,a protože takový věci jako střílení,nějaký zvuky,nepřesnosti řazení....bytostně nesnáším,raděj ani nezkouším měnit bez kazety.
Taky chci jedině perfektně fungující řazení. Kazety to byly vždy XT (ty kupuju normálně) nebo případně nějaká PG990 (koupená už s kolem).
Souvisí to ale i s výdrží řetězu. Pokud ten stejný řetěz jednomu vydrží 1200km a druhému 3500km. A oba ho o malý kousek (stejný) přetáhnou, tak se většinou stane, že tomu, co vydržel ten menší počet kilometrů to pak střílet bude (nebo střílet bude více) než tomu druhému.
Manželce na XT kazetě jednou přežila kazeta i přetažení na 133,1-132,2mm (rozpětí při měření na více místech). A manželka právě patří mezi ty, kterým vydrží řetěz hrozně dlouho, ještě znatelně více než mě (já dávám na HG53/73/93 kolem 3,5tis. km, ona kolem 4,5tis. km - to jsou čísla pro včasnou výměnu).
Jestli má chvílu vydržet, shimano rozhodně ne, to je laciný spotřebák. Campagnolo C9
http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40/9_217...
No to asi ano,ale 3xDeorko=1xC9.Garantuješ tedy 3x delší výdrž???
Já? Já negarantuju vůbec nic;-)
C9 by měl být o něco kratší řetěz, který se rychle "vytahá" (přesněji vymezí vůle v čepech), a pak přežije kazetu a tácy (ovšem je doporučeno dávat je na novou kazetu a tácy, protože opotřebené s tímto řetězem nemusí pracovat 100%).
Já se teprv chystám na něj přejít, asi ho na jaro nasadím...
Takze kdyz vymenim i kazetu, mam do toho jit? V mem pripade to znamena koupit 5 retezu (na leho) a nejspis i jeden na MTB a minimalne dve kazety (zimni a offroad kola). Vyplati se to i pak?
HG-53: 196,-
HG-73: 277,-
HG-93: 375,-
Campa Record C9: 549,-
73 mi vychazi rozumne...
Prý jo, nevím, vyzkouším.
Zmíněná shimana se prý liší prakticky pouze povrchovu úpravou. Tedy vytahají se stejně, ale vyšší řada vydrží dýl nerezavět. Pokud měníš řetěz co dva měsíce, vyšší řada nemá smysl. Naopak, na crosse, kde to moc nenamáháš, a vozíš to třeba 4 roky, i v dešti, tak se vyšší řada vyplatí.
Prý. Já nemám reprezentativní srovnání.
Je to tak. Kdybych měnil řetězy často, tak používám hg53, když mi vydrží docela dlouho (a ještě se to na čas prodlužuje tím, že mám více kol), tak dávám hg93. Ale i HG93 s lepší povrchovkou zrezne, ale o hodně později než HG53.
No,ale když máš jedno kolo na nějž musíš koupit 3 řetězy,je dobrá cena podstatný ukazatel :-)
Pokud máš na mysli takové to "kolo", co se na něj dává dva a půl řetězu (tedy každý článek se ohne kolem každé pily, pastorku a vodicí klady dvaapůlkrát méně často) a ještě se na něm nedá pořádně jezdit ze sedla, řetěz vede mnohem výše, a ještě je značnou část své dráhy chráněn hadicema;-), tak tam bych preferoval spíše tu životnost než tu cenu...
vozim zasadne Sram retezy. oproti Shi maji podle myho vetsi vydrz za levnejsi penize. Vozeno na plackach od Stronglite a pastorku Sram. a to jsem jezdil dost silove. Ted se snazim prejit na frekvencni slapani. :-)
Ja zatim retez menil jednou, za osobni uspech povazuju, ze se mi ho vubec povedlo spojit a uz nekolik tisic km drzi pohromade. :)
Otocit se mi ho nepovedlo, ale taky jsem mel strach, aby se podobna chyba nestala.
Delku jsem nejak nameril podle prehazky (spojil jsem 3 retezy, navlekl a meril), pak jsem si rikal, ze mohl byt o dva clanky delsi, ale stejne nejvetsi-nejvetsi normalne neradim.
Kladu si ale otazku, kdy se maji vlastne menit ty trubky? Posledni dobou mi pripada, ze retez se posouva dost ztuha a prilis nepomohlo ani vycisteni a namazani retezu. Tak nevim, zda si to namlouvam, najezdeno asi 10 tisic.
u trubek je těžko říct...
Vyčisti je a uvidíš, o kolik a jestli to bude lepší. Já je jednou měnil asi po 25000km a podruhý sotva po deseti. prostě podlo toho, jak je zasviníš atd.
Jo a osvědčilo s emi čistit kousem hadru navlečeným na řteěz a namočeným v odmaš´tovači
Trubky se pry meni cca jednou za dva retezy. Moudro vyctene zde na serveru.
ještě k těm trubkám
mě se obě trubky prodíraly na konci životnosti prvního řetězu, ale jezdím i v blátě