Se svým příspěvkem k diskuzi o povinném nošení přileb aktuálně přicházejí dvě mladé švédské návrhářky. Airbag pro cyklisty, který představily minulý týden na veletrhu ve Stockholmu, si vysloužil také označení „neviditelná helma“. Už žádné zpocené vlasy nebo sportovní cyklistické přilby ke společenskému oblečení, slibují výrobci cyklistické helmy Hövding.
prosím pěkně styrofoam je v podstatě polystyren :D
tohle je jeste docela dobry pripad. :)
V jednom dokumentu, ke kteremu kdosi delal ceske titulky zrejme z odposlechu, jsem zaregistroval hezky preklad. Padla tam veta, ze az/jestli lidstvo z planety zmizi, Zeme se casem postara o zahlazeni stop a "mozna nekde zbyde maly gramofon". "Prekladatel" zrejme misto "a little styrofoam" (u "trochy polystyrenu" se da snad predpokladat, ze se moc dobre nerozlozi) slysel (spis si vymyslel, ze slysi) neco jako "stereophone"...
sorry za off-topic :)
Dost zajímavý. Zajímalo by mě, jak je to aktivovaný, hlavně v případě prostého pádu. Při nárazu - to si umím představit, ale když se ta figurína s kolem jen složí...?
Přesně nad tím stejným jsem se zamýšlel. Buď to bude nastavené hodně citlivě na jakoukoliv mírně ostřejší změnu zrychlení, pak to může zafungovat ve skoro každé situaci pádu.
Ovšem na druhou stranu to pak také zafunguje při každé druhé běžné činnosti na kole, bude stačit jít ostřeji na brzdy nebo skočit obrubník.
A nebo to bude nastavené málo citlivě, pak to ovšem ve většině pádů kdy jezdec pokračuje směrem kola podobnou rychlostí jako měl při jízdě nezafunguje a otevře se to až po nárazu na zem/překážku, což je pozdě.
Stručně řečeno si myslím, že je to úplně k h...u.
V tom videu v odkazu, z toho pádu přes přední kolo mi přijde, že by to mohlo mít senzor také dle natočení hlavy. Pak by ale zase stačilo se překlonit a bum :-)
A ani kombinované čidlo, tedy že to bude otvírat jen v případě, že mám nějakou rychlost a přitom změním výrazně úhel natočení hlavy nestačí.
Na to se stačí třeba za jízdy podívat na kazetu jaký mám zařazený převod.
Ať to rozebírám, jak to rozebírám, tak zajistity aby se to spustilo kdy má a nespusilo kdy nemá si nedokážu představit ani při složité elektronice, která bude vyhodnocovat více faktorů dohromady.
Na kazetu se koukneš běžnou rychlostí, tohle bude zřejmě vyhodnocovat takové zrychlení/zpomalení, které při běžných pohybech hlavy nedosáhneš, ale při nárazu do překážky (nebo auta do Tebe) ano. Prozatím zůstanu u helmy a zřejmě i po zavedení tohoto nového způsobu ochrany hlavy na trh, jestli se rozšíří ( a budu-li ještě naživu, a schopný jezdit na kole :-)).
Nevím jestli si koukal na ta videa k tomu.
Tam je vidět při té simulaci pádu přes přední kolo, že k žádnému velkému zpomalení nedošlo. V praxi to tak opravdu je, zapíchneš se předním kolem, to samotné zpomalí hodně (to ale senzor nemá), kdežto jezdec pokračuje dále svojí rychlostí přes řídítka a do kontaktu se zemí nebo překážkou k většímu zpomalení nedojde.
Nebo když mi ujede kolo třeba na blátě nebo jiném klouzavém povrchu a já to položím, tak až do kontaktu se zemí nebo jinou překážkou padám rychlostí jako jsem předtím jel, takže opět žádné zpomalení.
A počkat až na náraz do překážky je pozdě, to by ta helma neplnila svojí funkci.
A jak je vidět na tom videu, kde v testech simulují pád přes řídítka, tak jezdec pokračuje rychlostí jízdy a ve chvíli kdy má hlavu cca vodorovně, tak se přilba nafoukne.
Tedy nafoukne se jim včas ještě před pádem na zem.
Ovšem to je přesně ta situace, kdy si myslím, že takhle nastavené senzory spustí nafouknutí i při jiných situacích.
A třeba i většího zpomalení při ostrém brždění běžně dosahuju a to zpomalení bývá výrazně větší než při pádu (při pádu myslím ještě před kontaktem se zemí/překážkou, kdy je třeba aby se helma nafouknula včas).
Je pravda, že je to cílené na určitou skupinu, která nebude s tím dělat žádné větší vylomeniny.
Ale i tak jsem si představil spoustu dalších situací v terénu, kdy by to mohlo spustit.
Třeba skočím nějaký i menší skok, i tak po dopadu dojde ke slušnému zpomalení. To ostré brždění jsem už zmiňoval. Taková velmi ostře projetá zatáčka zase rychle změní směr pohybu, což by taky mohlo spouštět nafouknutí helmy, atd.
Zkoušel jsem prostě vymýšlet i složitější kombinace, kde bude senzor jak rychlosti, tak zrychlení, tak ještě směru natočení.
A nedokázal jsem vymyslet žádná rozumná pravidla, aby to i v té kombinaci senzorů spouštělo nafouknutí kdy má a nezpouštělo kdy nemá.
Možná při velmi poklidné jízdě v městském provozu to jakž, takž poladit půjde, ale jinak tomu nevěřím.
Taky mě to zarazilo. Na všech testech se ta onuce nafoukla těsně před dopadem. Skoro mi to připadalo tak, že někdo v zákulisí zmáčknul nějaký spínač. Asi ne, ale nedokážu si představit jaký impuls by ho dokázal aktivovat. Reálně.
Jo. A navíc: i při "poklidné jízdě v městském provozu" někdy sjedu obrubník nebo přejedu přes koleje (a to jsou někdy rány). Často se prudce ohlídnu, často se bleskově kouknu na pastorky, co mám zařazeno, jindy v plně rychlosti přelítnu zpomalovací práh, ještě jindy se rychle ohnu na stranu, abych včas povolil klipsnu.
Nedokážu si představit senzor, který na tyhle věci nespustí, ale zato spustí včas, když mi kolo klouzne na mokru nebo náledí a já se budu kácet na stranu.
Zkrátka - ten nápad je zajímavý, ale musel bych ho hodně testovat, abych uvěřil, že je taky funkční.
A co dvě čidla? Jedno na kole a jedno na hlavě. Pokud dojde k výrazně změně jejich polohy (vzdálenost, výrazně odklonění spojnice od kolmice k povrchu, provedla by se aktivace.
A to čidlo na kole by bylo bezdrátové? Nevím, přijde mi to příliš složité. Anebo by tam byl kabel? Takže kdykoli slezu z kola a zapomenu se odpojit, urvu to nebo nafouknu airbag? A navíc: jak čidlo rozezná, že jsem sjel obrubní, od situace, kdy nabourám? Nemluvě o situaci, kdy se prostě jen složím, bez větší rány?
Nene, tohle má taky díry...
Při více čidlech, kdy bude nějaké jak na jezdci, tak na kole a všechna čidla budou umět jak zrychlení, tak rychlost, tak i určit svoje natočení, tak by to už nějak udělat šlo.
Ale zase se pak spoléhat na to, že všechno funguje...
Už jen že by stačilo, aby došla baterka v čidle na kole, selhala jejich komunikace.
A to když o tom dále uvažuju, že by se pak třeba do helmy musel nahrát nový firmware :-)
Obavam se, ze by pomohlo pouze umistit cidla i na povrch a prekazky. 8-)
Mimochodem, tahle prilba moc neochrani, kdyz clovek krisne hlavou o vetev, futra, spadne a narazi cestou na zabradli (ne az na zem) a podobne...
On u toho nebyl zvuk. Ta věc totiž reaguje na hlas.
V anglické verzi to reaguje na "fuck" a "shit". Prý se to už počeštilo. V české verzi to reaguje na "do prdele", "a ku*va", "to nedám", "to jsem nedomyslel", "a do pr....", "ty vol...".
V životě jsem asi na kole neprohlásil "to jsem nedomyslel". Na tolik slov v jeden okamžik si nikdy nevzpomenu.
"To nedám" tak maximálně někde ve výjezdu. To by bylo taky kino, jede balík borců do kopce a najednou jednomu vystřelí helma...
Máš recht.
V sobotu jsem byl na kole a píchl jsem. No a nechal jsem doma duši, takže jsem lepil. Mám takový pocit, že jsem u toho ze sebe vyplivnul tolik sprostých slov, že by mi vystřelily aj kšandy a ne jen límec....
Jo. Dobrou zábavou motoristů pak bude pokřikovat na kolemjedoucí cyklisty "ty vole" a sázet se: Vystřelí? Nevystřelí?
:-)))
Smi připomněl jednu příhodu z nedávného mládí. Když jsem ještě jezdil sporťákem s naladěným výfukem, tak když jsem jednou v mega garážích nastartoval, tak autu vedle mě se spustil alarm:-)). Od té doby jsem vždycky v garážích tipoval - rozhouká se, nerozhouká....
Něco takovýho?
http://www.youtube.com/watch?v=LSormc506Ps
:-)))
:-) to bych ji měl asi permanentně nafouknutou
třeba by to mohlo mít nějaké předsunuté poletující senzory ?
Profesor Dugan, majitel ponorky Aronax, které velel kapitán Netz říkal takovým senzorům očka.
Jasně si to pamatuji jak je vysílal prozkoumat nebezpečná místa v okolí...
Myslím si, že kvůli pocitu módnosti a nezapocené čupřině by se na tom dalo popracovat.
Já bych měl raději "nemódně" zapocennou čupřinu než chomout a zapařený krk.
Hmmm, Blesk jako vždy přehání, prý 14tis Kč :-)))
http://www.blesk.cz/clanek/video-novinky/144259...
Nebo že by už připravoval půdu pro místní přeprodejce a ti to pak budou střílet za tuhle hrůzu ? Ani bych se nedivil...
Vím přesně odkud to Blesk má - asi je nenapadlo podívat se na stránky produktu a jenom převzali přeloženou zprávu, která cituje nějaký jiný zdroj. Cena uvedená na stránkách výrobku je zde:
http://www.hovding.com/hovding.php
Dobrý, tohle by mohla být rozumná cesta. Pokud o to bude alespoň trochu obchodní zájem, tak to určitě budou postupně vylepšovat.
Podobně to řeší i motorkáři: http://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/d...
Nemůžu si pomoct, ale mi se okamžitě vybavil Herriot (To by se zvěrolékaři stát nemělo), jak ho kdesi na jedný praxi navlíkli do toho skafandru a měl sekundovat při telení krávy... :))
Dyk je to hovadina, já su kolotůrista a žádnej skafandr nepotřebuju.
jestli dobře koukám, tak to je i přes páteř. Aspoň přes tu vrchní část a přes krk. To zabrání narozdíl od přilby i poranění páteře hrudní a hlavně krční! To bych uzákonil jako jako povinnou výbavu cyklisty!
Jen cyklisty ? Ty vůbec nemyslíš na chudáky chodce. Do 18 let i doma a dospělci při opuštění baráku. Víš jak by na tom světě mohlo být bezpečno ?
A dovedeš si s tímhle představit takovou hospodskou rvačku ? :-)
Ale jedině namalovanou od Lady! :-)
;-)
http://www.cschdz.cz/fotky/Lada.bmp
Nevím jak ostatní, ale já mám letos už několik pádů. V únoru mi ustřelilo kolo na namrzlé cykostezce, v květnu jsem v příliš prudkém sjezdu vystoupil přes řidítka, v září jsem si ustlal v Roudnici na kruháči, před třemi týdny jsem předvedl klasický "malý státní znak". To jsou případy na které si rychle vzpomenu. Při představě, že mi pokaždé bouchne kapsle u uší a budu si muset jít koupit novou přilbu. To bych si ji kupoval pomalu každý měsíc.
Taky se nepředpokládá, že by si to pořizovali lidi nám podobní co na kole blbnou v létě v zimně a vymetou kde co a každou chvíli si někde ustelou, takže taky předpokládám, že zůstanu u klasické přilby, pokud už si nějakou budu brát.
Ahoj... prosim vas, viz http://greenideafactory.blogspot.com/2010/10/i... a, pro uživatele Facebooku, No mandatory helmets at Velo-city Global in Vancouver! http://tinyurl.com/2v8z7ap Diky!
No to je stejná pitomost, jako tzv. "bezpečnostní vázání". Nohu mi to klidně otočí o 180°(naštěsní ne o 360 a víc), ale když pořádně skočím, tak to vypne. Nechápu, proč to někdo používá, já na běžkách ani na snowboardu nic takového nemám...
Škoda nevyraveli vodacke vesta s airbag. Nejhorši utopit do vody. Ja malem utopila,bojovala jsem asi 2minuty bez dychani. Nepotrebuji airbag pro cyklisti,stači cyklostezka a pomalu jezdit-nejvic bezpečnejši.
U vodácké vesty je problém. Airbag nafukuje většinou elektronicky aktivovaná pyropatrona a vodáci maj k elektronice nechuť, bo na selže zrovna, když o něco jde. (Mimo Murphyho, který si bere GPSku i na Botičský potok, aby tam nezabloudil:-P).
Kdyz jsem jel posledne Botic, jeste jsem GPS nemel.
Ale koukej na tohle: http://www.bikemap.net/route/740438 8-)
Proč elektronicky ? Tohle je na mechanickém principu a taky to nějak funguje ;-)
http://www.equick.cz/clanek/airbag-vesta-ctete...
Možná by bylo zajímavější to dělat z těch "chytrejch" látek" který při nárazu tuhnou a pak povolí.
Takže by to vlastně nemusela být nemódní, obtěžující a svazující přilba ale "cool" čepice,klobouk nebo paruka ke koktelkám když už jde o módnost :DD
Jak je to s tou tuhnouci latkou? Tusi nekdo? Kdyz si predstavim, ze jedu svizne z kopecka a tesne pred zatackou mne slene vetev pres ruce... 8-)
Jak rychle to povoli?
Když je zde debata o airbagu - zažil jste někdo na vlastním těle? Jak již jsem někde zmiňoval, docela z toho mám obavy - obavy z toho, že přiťuknutí autem se na mne vyhrnou všechny ty airbagy (a že jich je požehnaně) a při mé konstituci mě utlučou k smrti.
Na vlastni telo ne, ale jednou jsem videl tesne pred sebou bouracku. Auto v cca 70 kmh nabralo jine, jedouci cca 5 kmh. V tom zadnim byli 3 nepripoutani. Kdyz vylezli ven, chechtali se, ze to je takove placnuti a ze denne dostanou daleko vic.
Byli to boxeri na ceste na letiste na nejaky mezinarodni zapas. Jeden rikal, ze pres ten pytlik sledoval, jak se to druhe auto kutali pres strechu. 8-)
Vzhledem k tomu, že jsem detailista, tak když zde padla ta řeč, tak jsem kouknul do manuálu, zda ty airbagy vystřelí všechny naráz (což by mne skutečně umlátilo) a ta plečka si vyhodnocuje místo nárazu (zezadu, zepředu, z boku) a navíc nějaké čidlo vyhodnocuje situaci dle výšky řidiče. Tak to už mě moc nebaví - mnoho techniky, kterou vůbec nechápu.
Potkal jsem kdysi kolegu z bývalého zaměstnání, a měl šev přes celý obličej.
Borec za ním s Vitem zaspal brždění, narval to do něj, kolega přepadl na volant (připoutaný, ale zůstal viset v pásu), a byl naražen na Ladu jedoucí před ním (měl fabku a nehoda ji zkrátila cca o metr). Nicméně v poloze obličejem na volantu se mu aktivoval airbag.
Prostor kolem řidiče byl téměř nedotčen, vše pochytaly deformační zóny (on to byl dokonalý čelní náraz), akorát ten airbag mu způsobil těžký otřes mozku a trochu přeformátoval obličej, jinak prý mimo povinných modřin od pásů ani škrábaneček;-)
Viděl jsem kdysi na VŠ nějakou "silikonovou" hmotu, která položena na stůl se roztekla. Ale když se tím mrsklo proti zdi, tak se to odrazilo zpět.
Nebo takový mokrý písek na pláži, chodit bez boření se v tom nedá, ale jezdit na kole v pohodě.
podobně funguje i "inteligentní plastelína"
a mimo to se s ní dobře hraje a uklidňuje :-)
Teď o tom byla docela pěkná reportáž na TV Nova s ukázkami funkčnosti a hlavně s vysvětlením jak to funguje. Je to na základě stále sepnutých senzorů, které neustále vyhodnocují pohyb cyklisty a pokud zjistí neobvyklý pohyb tak aktivují airbag.
Prostě je to jen na běžnou městskou cyklodopravu.
Kolikrát jsme se chechtali, kolik sebou vozíme v různých zařízeních baterie. Tohle taky určitě nepojede celý rok na knoflíkovku do hodinek... :-)
A pak si jednou baterii nevymenis a nabouras...
Je tam indikátor stavu baterií a další baterie ti signalituje kdy je máš měnit :-)
A kdyz to i tak ignorujes, z poslednich sil to vybouchne.
Navíc to má v sobě "černou skříňku", která zapisuje veškeré záznamy za posledních 10 s před "explozí" helmy, záznamy po explozi vyhodnocuje výrobce, který ti dodá nový límec. Za skříňka bude mít asi taky vlastní baterii.
10 sekund je málo. Měl by v tom být mj. průběžně spínaný alkoholtester a zanamenávat stav majitele 24 hodin zpátky... :-)
To by jich asi moc neprodali :-)
10 s bohatě stačí, vždyť to je asi 40 m při rychlosti 15.
Tak že to dostalo i cenu:
http://www.novinky.cz/koktejl/243577...
Já když vidím ta videa,tak jsem k tomu trochu skeptický.;-(