Dobrý den na obrázku je vidět jak jsem si hrál... nyní bych ale chtel udělat neco podobného a dát led pasky do výpletu kola... muj problém je jak tam dodat štávu... mit zdroj (akumulátor, baterie) uvnitř kola mi přijde nebezpečne kdyby to vylítlo vlivem odstředivé síly a také nepohodlné při výměně baterií.... mám dotaz zda nekoho napadá jak tam dodat energii? napadlo me vnitřek kola napojím zevnitř na kotouč od brzd a z venku bych musel přiložit nejáký zařítený :( nevím si rady nějáký nápad ? díky
Bud na kolo plosnak se dvema drahami a na vidlici dva "kartacky" (treba kousek pruzneho plechu) nebo udelat "transformator" (vyrobit stridave napajeni, jedna civka na vidli, druha na kole). Nebo totez, co ma reelight, ale obracene (civka v kole, magnet na vidli), ale to bude stacit tak na blikani 1 diody, ne na sviceni dvaceti. Ja bych sel prvni cestou...
za sucha si to dovedu představit, ale co mokro, kaluže déšť atd?
tramvaj za deště nejezdí ?
Nektere i na ledu: http://www.google.cz/imgres?imgurl=http:/...
netuším jak funguje tramvaj, ale předpokládám, že nejezdí kalužema, blátem atd. a taky ty kola kryje ta kapota navrchu, ne?
Ale fakt nevím, jen jsem se ptal. já mám v náboji son a taky se za deště nic nestane a nestalo se nic ani, když jsme to potopil v potoce nebo kaluži, ale nechápu to:-)
Tramvaj má jeden přívod přes kola a druhý na střeše, mezi tím je to dost daleko a jsou tam izolátory, takže déšť nevadí.
Když přes naše napájecí cesty někde poteče voda, nevadí to, protože produkty elektrolýzy se budou průběžně odplavovat. Když tam bude ta voda stát a bude to pod napětím, tak se všechno naleptá a vyzkratuje. Při stejnosměrném napětí to jde rychleji.
To platí pro napájení, u elektroniky vadí voda všeobecně. Takové "rádio do sprchy" vytažené z krytu, i když ho budem trvale sprchovat, tak hrát nebude.
Kaluže nejspíš vadit nebudou, kontakty bude třeba dát blízko středu kola.
Problém můžou být za deště kapky vody, pokud budou kontaktní dráhy + a - blízko sebe, může docházet ke zkratování.
Vyřešit se to dá tak, že + a - pól budou zvlášť, každý na jedné straně kola/vidlice.
Ale při jízdě ve sněhu ani toto nepomůže.
Tady bych se bál, že plíšek časem prodře tenkou vrstvu mědi na plošném spoji. Nejspíš bych sloupl z cuprextitu všechnu měď a nalepil nějaké silnější CU kroužky.
Jako kartáčky by bylo nejlepší použít nějaké uhlíky i z futrálkem jako se používají na točivých strojích u komutátorů. Plíšky by asi oxidovaly a vznikal by velký přechodový odpor.
Největší problém bude s údržbou, prach, bláto atd. Nejspíš bude třeba vše často čistit.
Asi mám pozdní zapalování, ale nechápu dost dobře důvod- to chceš mít z funkčního kola lampión? Na bezpečnost a boční vidění za tmy jsou funkční reflexní trubičky,ne? Nebo se chystáš na karneval do Ria? :-)
zeptej se Radka, mága vší elektroniky, jináč budeš číst akorát vtipný bláboly :-)
Tak se stalo. Ale jinak bláboly, to bych až tak neřekl :-)
A pro zajimavost, co Radek doporucil? :)
Ja si ty sve navrhy z prstu necucal, plosnak a kartacky byly na webu nekolikrat realne nafocene, treba
http://www.faltynek.org/kolo/
a "transformator pouzivaji konstrukteri "vrtulovych hodin" (propeller clock), treba
http://man8888.wordpress.com/propeller-clock/
No přesně to, co bylo napsané tady, nic víc :-)
Teda ještě jsem dodal, že baterie nejsou zas tak špatný nápad. Když se dají pouzdra na mikro- nebo tužkovky tak nějak symetricky kolem náboje, tak tam velká odtředivá síla není, na pár hodin parády by to mělo stačit a výměna složitá nebude.
Také se občas přistihnu, že vymýšlím vymyšlené. Na tohle bych se ale asi vykašlal - skoro v každém obchodě s cyklosoučástkama koupíš blikačky, které se montují na ventilek. Baterky jsou uvnitř a zapínají se samy při roztočení kola. Stojí tuším kolem padesátikoruny.
Sice se s tím asi tolik nepohraješ, ale aspoň to bude fungovat.
a za dva tři dny se ti vybijou a nesvítěj. K pořizovací ceně pak přidej tedy tak dvakrát do týdne cenu baterií. Mám doma dva druhy těch ventilků. Každý je na tři baterie. Vyjde to blikání tak draho, že je to nesmysl. Prostě jen další pitomost, kterou jsem koupil...:-(
blikačky mám ale jak je psáno není to ono navíc tam nechci jedno malý svetýlko ale 2 pasky na každou stranu celkove 37 ledek v jednom výpletu,nabíjení je vymyšlený hned jen nejsem elektrikář,líbí se mi ty 2 ruzně velký kroužky asi mědi a sehnat 2 kartáčky ikdyž ani nevím jak vypadaj natož jak to přilepím k vidlici aby to vypadalo nějak nenápadně :-D :-( zdá se mi to jednoduché a ja amater bych to nejak snad zapojil,doufám že to nevyskratuji a že přes ten kartáček bude stačit procházet dostatek sťávičky... jsem rád za vaše nápady díky :)
Uhlíky vypadají takto http://elektromikulov.cz/uvodni-stranka/uhliky... , je to víceméně kus uhlíku na měďěném lanku. Na měďené lanko zapojíš např. + baterky a přes uhlík se napětí dostane na kroužek. Jestli máš doma vrtáčku, rozbrušku apod., tak tam jak vidíš na motorku jiskření, tak to právě vzniká na kontaktu uhlíku a měďěných plošek točícího se komutátoru.
Nejlepší by bylo koupit uhlíky i z futrálkem, pro představu něco takového http://www.ame.cz/QIShop/detail/188050_10699... . Uvnitř už bude pružinka, která tlačí uhlík k měďeným ploškám komutátoru, ve tvém případě k měděnému kroužku.
Nebo pak futrálek vyrobit sám a upevnit k vidlici nějakou objímkou, případně na "prasáka" plastovýma stahovacíma páskama.
Děkuji všem za pomoc a rady... visledek jsem včera dokončil,trošičku to brzdí a vydává zvuk,ale udělám si ješte zacvaknutí těch uhlíku takže to bude pohoda a uhlíky přložím jen v noci.... přikládám pár fotek :)
Vypada to paradne, nejakou dobu jsem o necem podobnem taky uvazoval, ale od kotoucu s kartacky me odradila predstava, kolik energie navic by me to treni stalo a ze by se stejne kotouce brzo prodrely. Transformator mi prisel zase jako uz docela komplikovany.
Kazdopadne pokud uz bych mel vyresene napajeni, chtel jsem pouzit RGB ledky a maly procesor, aby se daly delat barevne efekty. Pak jsem chvili googlil, zjistil jsem, ze pro motorky se to bezne prodava jako cepicka na ventilek a preslo me to. :)