Rozhovor s bývalým guvernérem ČNB a aktuálně horkým kandidátem na pražského primátora se uskutečnil několik dní před komunálními volbami. Záměrně jej však uveřejňujeme až nyní, když jsou výsledky voleb uzavřené a hlasy sečtené. Jak chce Zdeněk Tůma zdvojnásobit objem cyklodopravy v Praze a proč jsme čekali na volby, to se dočtete v našem článku.
Jo jo. Laskavě, zdvořile, ale nenechat je vydýchnout. Ať věděj že je cyklodoprava ve středu zájmu a že je třeba na tom dělat dál. Neznám dobře Prahu ani Tůmu, ale článek dobrej. +1. :-)
Děkuju.
PS: Netuším, jak dopadly volby, bude nakonec mít na to nějakej vliv nebo ne? Je zvolenej?
S velkým náskokem vyhrál, a pokud ČSSD a ODS nespáchají na magistrátu něco na způsob oposmlouvy neblahé paměti, bude nejspíš primátorem.
Ď! Tak uvidíme, jak to dopadne. Já nevím ani kdo vyhrál u nás ve vsi. V každý kandidátce jsme někoho znal, každej mi říkal, abych ho volil a tak jsem tam nakonec radši nešel vůbec :-)
S velkým náskokem vyhráli : http://www.volby.cz/pls/kv2010/kv111111?xjazyk...
Vliv to mít nebude.
Cyklostezky se budou dělat na km bílou barvou a na proinvestované miliony a prostavěné kubíky betonu.
Krom toho se budou uzavírat další pruhy pro auta, aby byly kolony ještě delší.
Tento stav totiž nejvíce vyhovuje politikům a navázaným organizacím.
150 km cyklostezek je už docela slušný počet, je otázka jejich umístění a využitelnosti.
Nevíte odkud jezdil?
Měl jsem dojem, že jsem zaslechl, že bydlí ve Štěpánské ?
Asi bude zajímavé, když Bémovi se připočítává Rokytka kvůli ceně mínusově, sledovat co necyklistická veřejnost řekne, až se za Tůmy postaví stezka kolem Vyšehradské skály nebo přemostění mezi Zbraslaví a Prahou.
Podle toho co jsem četl tak nejdražší cyklostavby Prahu teprve čekají a tak opět my cyklisté dostaneme mediálně nařezáno, Tůma ne Tůma.
Taky nechápu, proč se lidi tolik pozastavují nad cenou některých cyklostezek.
Třeba cyklostezka mezi Modřanami a Zbraslaví asi moc drahá nebyla. Je úzká a pár let po tom, co ji postavili se na některých místech asfalt propadá a praská.
Takže já jsem rozhodně pro, aby stavěli cyklostezky na kvalitu a ne na kvantitu. A to sebou nese větší cenu za kilometr.
Myslím, že u nás kvalita cyklostezek zase až tolik nesouvisí s její cenou.
Ty mne chces s tou modranskou nastvat, ze? 8-)
Ne, proč? Myslím ten úsek až skoro na Zbraslavi, kde se jede podél trati.
Jo, jak tam byla ta krasna pesinka u vody, takovy skoro vodorovny singlik. Misto, kde clovek zmizel pod prikrovem listovi, splouchala voda, ozyvaly se zaby a jina havet a kde dnes rvou bruslari a cyklisti na ceste po asfaltu mezi jednim a druhym stankem s pivem... 8-(((
Furt to říkám, že krásám přírody nejvíce škodí jejich zpřístupňování pohodlnými cestami.
Tři stupně k ochraně přírody:
- zpřístupníme přírodní krásy pohodlnými cestami
- zjistíme, že se po těch cestách do přírody nahrnula masa lufťáků, kteří se nedrží jenom cest a dělají v přírodě bordel
- zakážeme pohyb mimo tyto pohodlné cesty a pokutujeme každého, kdo je opustí (například trampy)
Souhlasím. Nakonec má sice člověk pohodlné přístupy, ale zato se už pro všechny ty zákazy vstupu vůbec nedostane k přírodě. Výsledek už ťuká na dveře: vyrůstá generace, která nebude vědět, proč by se vlastně měla příroda chránit.
Jedinou nadějí je, že až vymřem a dáme pokoj, příroda se uzdraví během nějaké té stovečky let... :-)
V momentě asfaltek, se najednou vyřinou chaty a chataři se diví, kde je ten klidný ráj na zemi, který si někde podplatili :-)
Takhle fungují i developeři - nabízejí bydlení u přírody. A jak prodají, přemění sousední přírodu na další projekt. A kupující se pak diví, že místo přírody má nejdřív staveniště a pak sídliště.
Vím, že píchnu do vosího místa a uznávám ztracené hodnoty, ale není to, že tu stezku lidi používají, nakonec vlastně dobře? Umožnila vlastně reálné dojíždění do města ze Zbraslavi s vyhnutím se rozestavěné "míse špaget", kteréžto staveniště městečko od Prahy na několik let naprosto odřízlo...
Jak uz jsem psal jinde - Radotinska strana postradala onu divokou prirodu jiz z dob stavby Strakonicke a Mechenicke silnice. Tak se mohla rozumne vyuzit ta jiz znicena strana a Modranska se mohla zachovat... 8-(
Ano, z hlediska dopravních cyklistů máš naprostou pravdu. Z hlediska rekreačních už narážíš na střet dvou koncepcí - má přednost ochrana přírody nebo možnost člověka se v přírodě rekreovat? Myslím, že obě koncepce mají něco do sebe, zejména v území, které je již silně urbanizované. Výrazně proti bych byl v situaci, kdy by se davy zaplnilo území cenné z hlediska biodiverzity.
jAKYKOLIV KOUSEK PRIRODY NA UZEMI pRAHY BYCH DUSLEDNE CHRANIL, ZVLAST, NENI-LI NUTNE HO nicit.
Kdo chtel do prirody, mohl pouzit onu pesinku, nebo vyslapnout smer Tocna. Stale nedokazu pochopit, proc se buduje skvely povrch smer priroda. To uz si to ti "turisti" muzou poustet rovnou doma z filmu. Taky nepozaduju asfalt na Mt. Everest, abych tam vyjel na silnicce.
Já jsem všemi deseti pro. Jen se snažím na to koukat i očima jiných lidí a vážit sílu jejich argumentů.
Pro? Myslíš pro tu asfaltku na Everest? ;-)))
Uhodl. Ale ještě osazenou zastávkami s kyslíkovými komorami....:-)
Proc tam rovnou neudelat i neco na zpusob lyzarskeho vleku s integrovanymi maskami?
A na te Modranske taky. 8(
Myslím, že na to příliš pohlížíš jen ze svého pohledu.
Snazim se na to divat ze strany tech stromu, ktere zbytecne padly, jen aby nekdo nemusel vyslapat kopec, nebo nedej Boze prejet pres most jednou na Zbraslavi a podruhe v Praze...
Díváš se na to dobře. Jsem rád, že existují lidi, kterým na takových "detailech" záleží.
Podobny detail by mne zajimal i u stavby dalnice smer CB. Tusi nekdo, proc se buduje treti vice mene jizni? Proc nebyla pouze rozsirena E55 nebo Strakonicka?
Strakonická by byla logická, je už do Příbrami hotová a v podstatě se tiše staví dál (od Písku). D3 je lobby Tábora a jeho aglomerace (Tábor, Sezimák, Planá, Soběslav, Veselí).
A jde jim o pripojeni smer Linz, nebo smer Praha? V kazdem pripade se dala udelat pripojka na neco vhodnejsiho. A jeste ta zvireckost, tahnout dalsi premosteni pres Sazavu v jednom z nejhezcich mist. 8-(
O Prahu, z Lince nic nemaj. Ale je to plánováno samozřejmě jako Praha - státní hranice. Č. Budějicím by bylo jedno, jestli to přijde od Tábora (D3) nebo přes Písek (R4). Prostě kdo má dálnici do Prahy, stává se jejím předměstím (rozvoj, zaměstnanost, ceny pozemků). Jako Liberec. Zapadlé město za horama v pohraničí, a když jsi za hodinu v Praze, rozkvétáš. To je ale můj osobní komentář. :-)
Jenom upřesním, na ten můj příspěvek už nejde navázat, tak sem.
Budějicím to bylo jedno, dokud příslušní lidé a skupiny nezískaly příslušné vztahy k příslušným zaivestovatelným stavebním pozemkům v okolí dálnice a nezafixovaly ji v územních plánech všech stupňů. Teď už jim to samozřejmě jedno vůbec není, kdo by to chtěl změnit by to nepřežil. A to myslím vážně.
Kdysi jsem slyšel v souvislosti s přemostěním Sázavy argument, že každé údoli je krásné teprve tehdy, vede-li přes něj most.
Vždycky když vidím most přes opárenské údolí a estakádu prackovice na D8, tak si na to vzpomenu.
Hlavní argument mi vehnal slzy do očí:
Stavět na zelené louce je výrazně levnější než komplikované rozšiřování stávajících komunikací. Slzy bezmoci nad lidskou blbostí.
Skoda, ze se proti tomuhle muze bezny obcan jen tezko ohradit. Kde?
Kdyz jsem psal na Prahu 2, ze by meli lepe oznacit ulice pri PIM a podobnych akcich, ani se mi nenamahali odpovedet. 8-(
Tak to je doopravdy smutné. Škoda, že ochránci přírody nebudou mít nikdy dostatek peněz na přeuplacení přílušných úředníků.
Řešení existuje - zpoplatnění změny určení pozemku s nasměřováním vybraných peněz do státního rozpočtu, aby s tím nemohli obchodovat ti, kteří o tom rozhodují (obce). V případě, že by daný vlastník odmítl za změnu určení pozemků zaplatit, změna by neproběhla nebo by bylo možno vykoupit pozemek za dvoj či trojnásobek ceníkové ceny podle původního určení (ovšem jen v případě prokázání veřejného zájmu).
Na spekulacích s pozemky se napakuje spousta šmejdů. Bohužel většinou to ani nejsou spekulace (klasická spekulace obsahuje i riziko znehodnocení, což v tomto případě jaksi nehrozí), ale uplacené nebo zmanipulované rozkrádání.
http://xman.idnes.cz/vrtulnikem-na-annapurnu... :(
Jednak nevím jak bys chtěl řešit aby se Ti ten asfalt nezasypal sněhem. Nicméně pokud bys sehnal stroj (i s motorem) opatřeném koly, který by měl šanci to vyjet, zařídím Ti výstavbu :)
Kdyz se pod to soupne dostatecne silne podlahove vytapeni... 8-)
spíš bych kopal tunel, takhle by Ti na tom akorát pořád sjížděly laviny :) Ale nevím jak bys dokázal, aby Ti nechcípnul motor. Myslím že bys to neušlapal (to bys dříve padl na krovky) a pístová motor v 8.000 výkonem zrovna neoplývá.
Pojedu na krecky.
http://www.youtube.com/watch?v=KeJRc438HHw
http://www.stream.cz/video/15531-sileny-krecek
http://www.youtube.com/watch?v=GACLaKUK5bw
http://www.youtube.com/watch?v=lbo9zJF7LKE
Jen jich musim mit dostatecnou zasobu! 8-)
No, čekají, ale možná, že na ně v příštích čtyřech letech nedojde. Spíš dojde na tzv. Švýcarský model - pokud se ho povede v pražských podmínkách zrealizovat nezmršeně (tj. s důrazem na průjezd křižovatkami).
Viz http://www.cyklostrategie.cz/file/bike... (pozor, je to velké pdf)
Zdeněk Tůma by jako primátor mohl být jednou přirovnáván ke starostovi Londýna Borisi Johnsonovi, který pokračuje v rozvoji cyklodopravy po svém předchůdci, např. zavedením veřejných půjčoven kol. Z rozhovoru je zřejmé, že pan Tůma se velmi dobře orientuje v problematice cyklodopravy, zřejmě to dělá častá praxe v jízdě na kole po městě a také předchozí dlouhodobý pobyt v Amsterdamu. Pražáci, zvolili jste správně.
No stejně mě to naplňuje hrdostí, že za rozvoj cyklistiky se berou pravicově zaměření politici :D
předchůdce Jonhnsona byl rudý Ken Livingstone, kterého vyhodili od socanů, protože byl příliš rudý ;)
navíc rudý antisemita...
a naplňuje Tě hrdostí, za rozvoj cyklistiky se v Londýně bral jako první rudý antisemita? :)
Ještě malá poznámka, v jedné předvolební debatě nabídl Boris Kenovi, že ho naučí někdě privátně jezdit na kole :D.
Mělo to ještě pointu.
Boris řekl, že by si Ken měl osobně zkusit, jakou hrůzou pro Londýnské cyklisty ( včetně Borise) jsou jím zavedené dlouhé kloubové autobusy..
Ken se prý na to moc netvářil..
K Borisi Johnsonovi přirovnáván nikdy nebude, má úplně jiný styl.
Z rozhovoru je vidět, že je velmi dobře nabrífován někým z komise (průnik názorů komise a Tůmy je pozoruhodný). Nicméně je dobře že se o komisi zajímá a že její názory považuje za natolik relevantní, že je ochoten je v rozhovoru víceméně papouškovat.
Nepůsobilo to na mě dojmem, že by někoho papouškoval. Měl věci dobře rozmyšlené.
Na mě ten rozhovor působil jako rozhovor s Pavlem Polákem. Na tom, že ty věci nevymýšlí, ale jen opakuje co mu jiní připravili není nic špatného. Naopak myslím, že to tak je správně.
Pokud má svoji práci dělat dobře, nemůže se zabývat vymýšlením, tolik času nemá. Musí spolehnout na to co vymysleli jiní, zvážit jestli to má hlavu a patu.
A pak na základě vlastního úsudku se zasadit o prosazení a zajištění financování- to je jeho práce.
Nepochybuji, že odpovědi měl dobře rozmyšlené, ale tvrdím, že je nevymýšlel on, ale někdo jiný, a Tůma je jen "převyprávěl".
Ty jo, "nabrífován"... :-)))
To je zase slovo!
Neznám český ekvivalent. A protože jsem věděl, že vzbudí nadšení, neváhal jsem ho použít.
Naočkován se správně vyslovuje vakcinován, pleteš si pojmy.
Naočkovat se používá i v přeneseném smyslu jako vnuknout někomu své vlastní myšlenky. V tomto přeneseném smyslu je to nabrífování dost blízko.
Dneska jsou lidi nechápaví, jeden aby psal shluk interpunkčních znamének na konec každé druhé věty.
Navíc vakcinován a nabrífován nemají stejný význam.
Nabrífován znamená, že dotyčný je dotyčný "nakrmen" informacemi o tom co má dělat a říkat. Může být moneyžer, kterému podřízení připraví materiály které prezentuje na představenstvu. Můžou to být třeba vojáci, kterým nadřízený sdělí plán akce a rozdělení úkolů.
Vakcinován může být člověk třeba po rozhovoru s někým charismatickým a rozhodne se na základě rozhovoru tématu dále věnovat. Nicméně z rozhovoru jako takového nemusí čerpat žádné konkrétní poznatky.
Myslím, že člověk může být nabrífován bez toho že by byl vakcinován, případně infikován .
Pokud vím, tak Tůma se s Polákem sešel a Polák byl příjemně překvapen. Samozřejmě, že do Tůmy hustil cyklo před volbami kdekdo, od Poláka, přes Auto*Mat, atd. Ale ony ty zásadní pražské problémy jsou tak zřejmé, že pokud Tůma chce v mezích možností cyklodopravu podporovat, tak nic jiného říkat nemůže.
V tomto bodě bych si dovolil zuřivě nesouhlasit. Tůma se v rozhovoru zaměřuje jen na tvrdé projekty (to je pohled blízký malému Pavlovi a proto jsem psal že Tůma papouškuje). Ale myslím, že je na čase začít dělat měkké projekty.
Zrovna ve Jitka zveřejnila článek o tom jak kdosi projížděl Prahu s mapou z roku razdva. Proč není na stránkách Prahy ke stažení pořádná a použitelná mapa v několika jazycích (včetně poi typu servis/kemp/cyklohospoda/cyklopenzion, adresa, otvíračka, telefon)? Proč tam není obdoba Cyklistického slabikáře pro cizince?
Proč v Praze nejsou venkovní mapy s vyznačenými trasami (v létě skoro každý druhý den naviguji Němce směrem na Drážďany)?
Proč není na stránkách Prahy stránka vyhledávající optimální trasu pro cyklisty?
Proč doposud není na stránkách Prahy volně ke stažení navigační aplikace?
Proč cyklisté nadávají na bruslaře? Proč na místě není značení vysvětlující kdo kde a jak se má pohybovat? Proč si cyklista na cestu po náplavce musí brát hrablo na turisty? Proč tam není MP, která by to usměrňovala?
Proč musí Kontra dělat BikeAzyl na svoje triko?
Proč se papírové mapy tisknou napůl pokoutně z peněz PR?
Protože je snazší postavit asfaltovou cyklostezku v místech o kterých skoro nikdo neví, že patří k Praze, než sehnat 200.000kč na venkovní mapy na hlavních cyklistických křižovatkách. Prostě rozpočet MHMP nějak funguje a na měkké projekty v něm není místo, Tohle je podle mě výzva pro Tůmu- udržovat financování (a navyšovat prostředky) něčeho co už funguje mi přijde příliš málo ambiciózní.
Další neměkké náměty:
Vznik úřadu "pro nemotorovou dopravu". Přece není možné, aby nám holky záviděly Cyklokomisi a aby "Bezpečné cesty do škol" dlouhodobě dělala nějaká nevládka. Nejde aby schopný politik řešil jen cyklo a na další udržitelné druhy dopravy dlabal (jen protože cyklisti jsou agilní). Je potřeba aby nemotorová doprava začala být vnímána jako plnohodnotný druh dopravy- jak na úřadech, tak mezi lidmi (včetně lidí s kulatým razítkem na příslušných odborech). Je potřeba aby cyklisti (a další druhy dopravy) měli svoje chlívečky v každé části rozpočtu a tam kde je potřeba aby jim byly vytvořeny extrachlívečky (a taky je za potřeba aby v těch chlívečcích byla nějaká prasátka či hovádka).
Je potřeba zlikvidovat auru nedotknutelnosti IAD (víš, že spíš věřím že se podaří postavit náplavku pod Vyšehradem za půl miliardy než prosadit zobousměrnění Pařížské za půl milionu- o tom že by z ní mohla být pěší zóna ani nesním :) )
Proč mi Ovocný trh připomíná parkoviště pro horních 10.000 a na kole abych pořád dával pozor na auta?
Můžu taky chtít humanizaci centra- aby lidi měli motivaci na kolo sednout, protože jim cesta do práce začne přinášet nějakou novou kvalitu do života (na kterou s autem nedosáhnou).
Je potřeba propagovat cyklistiku jako regulérní formu dopravy (pořádný DBA, žádná amatérská záležitost na Vinohradech). Je tedy fakt, že teď konečně máme pořádný klacek na ty, kteří si dovolí říct, že do úřadu se nedá jezdit na kole, ale je potřeba pokračovat.
Asi bych mohl pokračovat... Přijde Ti to nedůležité? Myslíš, že to není podpora cyklodopravy? A proč o tom Tůma teda nemluví?
Mě opravdu přijde důležitější "relativně laciná" propagace cyklistiky (a třeba konkrétně mapy) důležitější než hogofogo tvrdé akce. Jsem třeba přesvědčen o tom, že Prahou se dnes dá jet na kole poměrně bezpečně bez vyložených čuňáren, ale je potřeba vědět kudy a je potřeba aby to lidi bavilo a nepřipadali si jako exoti.
Bohužel, měkké projekty jsou pro někoho příliš tvrdé.
Říct, že auta do centra nepatří, začít otevřeně a viditelně podporovat cyklistickou dopravu, zprůjezdnit Pařížskou nebo cokoliv jiného v centru, to jsou všechno hodně "tvrdé" projekty, na které by mohl myslet, kdyby měl 50+% na každé radnici a nemusel se ohlížet na modré magory.
A dovolím si nesouhlasit s tou průjezdností centra. Centrum legálně a pohodlně průjezdné rozhodně není. To, co dělá třeba u ND těch 1400 cyklistů denně, je strašlivé, ostudné a nedůstojné. To, jak 400 cyklistů denně přejíždí přechod Kapitána Jaroše, si koleduje o další smrťák. Totálně zmršené rekonstrukce Myslíkové, šestkrát víc cyklistů než aut v protisměrce Šeříková, atd. atd. Tenhle boj se vede na více frontách a pokud Tůma dává najevo, že chápe aspoň tyhle problémy, znamená to už jistý úspěch.
Ale ono to stejně skončí jinak: Bude pokračovat ODS se SocDem bez Dienstbiera a všechno bude na další čtyři roky zase v pr....
Netvrdím že centrum je pohodlně a legálně průjezné, ale už to nejsou vyložené prasárny a není jich tolik.
A vůbec, tohle je zmlsanost lidí, kteří před 15i lety ani nevěděli kde mají pumpičku.
To co tu popisuješ jsou singularity, které se dají objet, případně jinak bezpečně překonat. Pokud jsi se v minulosti rozhodl jet "bezpečně a na pohodu", tak jsi musel neustále řešit nějaké problémy. Teď problémová místa máme také, ale výrazně jich ubylo.
Taky mám ten dojem.
Nechci to zakřiknout, ale když mě v Praze někdo v poslední době ohrozil autem, tak to většinou nebyl pražák ale podle značky někdo z venku.
Vůbec největší prasárnu za poslední rok mě udělalo auto s holandskou SPZ ....paradox
http://doprava.praha-mesto.cz/...
Dear cyclists and cycle tourists, visitors to Prague,
in addition to many sightseeing opportunities and possibilities to participate in interesting cultural events, a visit to the capital city of Prague offers the chance to discover “Cycling in Prague” as well.
We hope that the following web pages in English provide you with all the necessary practical information and assist you in arranging of your bicycle trips and cycle tours around our capital city and the surrounding area.
http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_a/cyklo/...
http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_a/cyklo/...
vpravo přepnutí do angličtiny
Koukal jsem se na oficiální stránky vídně a...že by to tam bylo vyloženě cyklistické ( krom toho kde jsou stojany) tak nic když zmáčknu cycle route tak to nic lepšího než pražská mapa neukáže...
Ale oni mají výrazně lepší tu navigaci přímo v terénu. Šipky pro cyklisty (bez čísel tras, zato se vzdáleností do dané čtvrti nebo ulice) jsou málem na každém druhém rohu.
neříkám že nemají, jen reaguju na to že ani v tak cyklistickém měste nemají cyclo-router pro cizince.
Navíc ta mapa na stránkách Prahy ( byť výrazně horší než tvoje na prahounakole) vůbec není špatná .......
Kdo chce ten si cestu najde:D
Takový seznam už cyklotrasu s preferencí nebo bez preference cyklostezek dokáže docela dobře.
Až to bude umět google ( kde se dá nouzově použít pěší) tak bude po starostech.
Blaim google, sákryš je přece tak pokrokový a neumí cyklostezky :DDDD
Že to Seznam umí vím, ale Praha potřebuje něco podrobnějšího. Funkce je docela dobře schovaná a nijak propagovaná. Takže člověk, který se rozhodne "tak a zítra jedu na kole" se o této možnosti jen tak nedozví. Navíc Seznam je pro cizince nepoužitelný.
Pěší Google je použitelný mimo Prahu. Obvykle totiž optimalizuje s ohledem na vzdálenost a na dopravu docela kašle a klidně Tě protáhne po hlavních.
A k čemu ta mapa je? Má rozumný tiskový výstup? Má možnost trasu naplánovat a exportovat do gpx? Je udělaná ve flashi a je svinsky náročná na HW. Takže se na ní nepodíváš ani když máš nejnovější mobil a wifi z McD (pomíjím skuetečnost, že cihly, ač 2xdrazší než mobily, flash vůbec nepřehrávají). A v internetové kavárně se na to taky nepodíváš, protože tam mívají dost staré stroje.
Nevím kde kdo co nemá, ale nemusíme se pořád jen opičit a můžeme vymyslet něco vlastního, že?
Netuším proč se tak čertíš.
Když si vemu svou blbou jednoduchou Nokii za pár euro a stáhnu si do ní 8-x giga dat( můžu si vzít víc karet) tak si nemusím nic tisknout a na všechno se kouknu tam.
Navic na OVI maps má mapa celé evropy se všemi ulicemi a silnicemi ( včetně malých ostrůvku) asi 5 giga a je totál grátis...
Navíc sebou nemusím tahat navigaci protože mě přes GPS grátis ukáže kde přesně jsem a navede mě kamkoliv potřebuju...
Takže já nevím kde je problém ?
A jak to té nokie (a ovi maps) nacpeš vrstvu s pražskými cyklotrasami a jak ji přinutíš aby ti podle těch tras naplánovala cestu (píšeš si s majitelem nokie)?
Proč bych jí tam vrstvil ?
Kouknu se na normální mapu, kde mě to ukáže mojí polohu malým červeným bodem a pak se kouknu na uloženou mapu a za pár vteřin přece normální člověk ví kde je a kam má jet...
Mě stačí se na mapu mrknout a jedu:D
Nikdy ani v době bezpočítačové jsem to jinak nedělal.
Žádný rozložený mapy na řidítkách , na volantu nebo v ruce za pohybu nepotřebuju
jsme ve 21. století a lid si žádá uživatelské pohodlí. Čím pohodlnější a přístupnější to bude, tím více uživatelů budeš mít. Docela dost lidí nevlastní Nokii (respektive navigační SW v mobilu) co s nimi? Já je nechci nutit ať si kupují další/jiné železo, chci jim nabídnout SW, který jim bude šlapat na tom současném.
Co navrhnes pro mne? Mam N6230 a N6230i. 8-)
buď hotovou trasu- třeba Průhonice- centrum pro příjezd od Vídně a pak centrum- Podhoří pro odjezd do Drážďan. http://www.prahounakole.cz/cyklisticky-slabikar...
Nebo webovou aplikaci, která Ti vygeneruje itinerář podle Tvěho gusta: http://www.prahounakole.cz/cyklisticky-slabikar...
Obojí si vytiskneš na běžné A4 tiskárně (a co jsem zkoušel, tak stačí i ČB).
JÁ TO CHÁPU
Jenže štkát o standartech v době, kdy ti každou druhou novou verzi starého softu musí pomalu instalovat odborník, protože ti buď to něco odpráskne nebo zjistíš, že jsi nucen si něco dokoupit, případně rovnou hodit hard do šrotu, mě přijde tak trochu nefér.
K čemu je mi uživatelský pohodlí a volání po gfx když já osobně to nemám a dokonce netuším co to gfx je a k čemu to je a proč bych to musel mít, když mám svou Nokiu ?:D
kromě Cihly a WM chodí Java poměrně spolehlivě na skoro každém železe. A pro tyhle dva standardy se to zas dá zkompilovat.
Jinak já jezdím často tak, že vyrazím bez mapy a když najdu nějakou pěknou nástěnnou, vyfotím ji. A pak se pohybuji podle toho obrázku (a většinou, nejsa pitomec, ani nepotřebuju jiný SW aby mi řekl Gde Piča Su).
Schopnost orientovat se v mapách a efektivně si v nich najít cestu není obecná lidská vlastnost. A není to zmlsaností z GPS - spousta lidí s tím prostě má problémy a když je trasa složitější než "dojeď po stezce do Braníka a tam zaboč vlevo", tak to prostě vyhledat schopní nejsou. Dost lidí není schopná orientačně náročnou trasu ani samostatně zreprodukovat poté, co je po ní někdo provede.
Ale to je prostě problém těch lidí, já za to nemůžu, že se můj 3 letý syn orientuje lépe než moje žena :D
Navíc té je i mapa nebo gps úplně na prd, protože stejně neposlechne, zahne vpravo místo vlevo nebo trefí na kruhovém objezdu sjetí na třetím výjezdu až na druhý pokus......
A vážně pochybuju, že takovým lidem pomůže i ineraktivní mapa na webu Prahy, kterou si prohlédnou když sedí v Dráždanech.
Chaotik prostě ostane chaotikem ?D
Potíž je ale v tom, že orientovat se v Praze na kole je prostě náročnější, než oritentovat se v autě nebo pěšky + MHD. Ten práh náročnosti je tu vyšší.
- Když jedeš MHD, máš spoustu času počkat na další spoj, když si nejseš jistý a mezitím si prostudovat třeba infopanel s mapou, která je u každé stanice metra a na každé druhé zastávce.
- Když jedeš IAD, tak se holt držíš proudu, máš cedule (nic moc, ale jsou) a hlavně když skončíš v nějaké boční uličce, tak asi už tušíš, že jsi zabloudil.
- Pro praktickou jízdu na kole naopak musíš střídat všechny druhy terénu, chvíli musíš po frekventované ulici, pak zahneš do nějakého dvora, kde je zákaz vjezdu, ale ty víš, že je to jediný průjezd k lávce přes Botič. Orientační body veškeré žádné. Když to přejedeš, seš často pěkně v kelu a zamotáš se do nějakých uliček, nebo si zbytečně nastoupáš padesát metrů. A takových manévrů s velkou šancí na chybu máš po trase třeba deset, o tom, že průjezdnost řady míst se výrazně mění s denní dobou nemluvě.
To je prostě objektivně náročnější a vyžaduje to lepší podporu. Interaktivní mapa, která ti vyjede itinerář s obrázkama a route do navigace by spoustě lidí pomohla.
To sice ano, jenže to asi není otázka pro město Prahu.
Navíc si nejsem jistej, jestli by zahraniční cyklista zajel do nějakého dvora?:D
Jinými slovy, Praha je pro cyklisty opravdu složitá a není to nějaký rovný přehledný město jako Hradec nebo Pardubice.
V rámci psaní odpovědi Vráťovi jsem zvládnul připálit rýži. Když jsem ji z hrnce odstranil špachtlí, začal jsem vařit rýži podruhé a tu jsem pro změnu přesolil.
Taky koukám, že dnes píšu jako neandrtálec a že mi činí potíže napsat větu ve které se vyskytuje více než jedna čárka. Asi začnu používat zabíjecí češtinu (kill english- jednoduchá forma angličtiny používaná na kartách Magic The Gathering a dalších sběratelských karetních hrách).