Přátelé, mám na trekovi tácy 30 - 39 - 50, ale jelikož jezdím pořádně na těžko a občas do hrubých krpálů, potřeboval bych si občas ještě trochu pomoct. Ale jak na to? Jde vyměnit ty tácy za menší? (Nebo vyměnit jen ten nejmenší?) Popř. jaké problémy mě s tím čekají? Díky za každou radu!
Prevodniky se prehodit daji i jednotlive, jenomze potom prijde problem v rozdilu poctu zubu co bude muset pobrat presmykac. Jeho rozsah byva vetsinou 22 zubu (u MTB presmykacu), takze pokud pouzijes maly talir rekneme s 22 zuby, nepujde to.
Podle meho nazoru je vhodnou variantou vymena prevodniku komplet za MTB variantu, tedy 22-32-44. S kazetou od 11 zubu vzadu staci nejtezsi prevod i na uslapani nejakych 50 km/h pri rozumne kadenci, coz pri jizde natezko podle me staci :o)
Vašku nenapsal jsi to špatně, pokud vím , bývá maximální rozsah 15 zubů. Nepočítá se to mezi třema převodníkama , ale mezi dvěma, tzn že 54/30 by přesmyk nezvládnul, ale 54/39 ano. Nevím že by se používal větší rozsah. Jak to tedy je ??
Vašek má pravdu, MTB a trekové přhazky snesou 22 zubu rozdílu. Koukni na stránky shimana.
Ale houby, když budu mít silniční trojtác 54/39/30 máš rozdíl 24 zubů (a klidně shimano), ale to není rozhodující, rozhodující je rozdíl mezi dvěma "sousedníma" plackama a o tom to je ;o(
Navíc jsem si uvědomil, že na kompaktu je to rozdíl 16 zubů (50/34), což je asi největší rozdíl sousedních táců, nebo jsou přesmyky co zvládnou i víc ??
IMHO přesmyk zvládne mnohem víc, klidně i těch 22 nebo 24. Druhá věc je, jak hladce, tj. jak použitelné to bude při jízdě. Ne vždy je čas třikrát pomalu mimo záběr protočit nohy, než se to chytne...
Muj přesmyk zvládne naštěstí bez problému i rozdíl 26 zubů (48-38-22), řadí to úplně stejně jako dřív (48-38-26). Až budu měnit prostřední tác, dám tam 36.
Ale pro ramínko přehazky při 11-34 je to tak maximum (přesto i mesmyslný převody velká-velká a malá-malá zařadit jdou....).
Ale tady máme na mysli rozdíl mezi dvěma sousedními tácy, nikoliv rozsah.
A propos, už někdo vyrábí čtyřtác?
22/34/46/58, to by bylo něco...
Ne, ale s uspechem uz se pouziva dvojtac i pro MTB :o)
Mě by v zásadě dvoutác 22/38 stačil, velkou pilu (44) mimo asfalt dám jen výjimečně.
S desetikoleckem a 34 zuby vzadu tech prevodu tak moc neschazi, ale co to u nas jeden kamarad vozi jsem si vsiml, ze musi prakticky porad radit. Jak na kazete, tak bohuzel temer neustale i na tom dvojprevodniku. Coz by me silne nebavilo, za to tech par usetrenych gramu nestoji.
já jsem tu filozofii desetikola a dvoutácu na MTB nepochopil, o.k. ušetřím vpředu převodník,ale vzadu mám hovadsky velký pastorek, abych měl rozsah převodů srovnatelný s klasikou /3x9 a vzadu 28 zuby/, mě se to nelíbí už od pohledu
To je přesně ono. Vozil jsem na fullu chvilku dvojplacku 22/36 + rockring. Rocring byl dobrej, ale ta dvojplacka mi vůbec neseděla. Moc velký skok mezi převodníky. Mnohem více jsem byl pořád na rozhraní mezi nimi a řadil na nich mnohem více než s trojplackou.
A navíc po přeřazení mezi převodníky, tak je ještě nutné pro navazující převod přehodit o více pastorků vzadu.
Aha, to jsem nevěděl.
Doopravdy běžná Deore přehazovačka zvládne rozdíl 24 zubů i když má psané jen 22? Tahle varianta by mě totiž moc zajímala. Ideálně by mě zajímala ta verze shadow, nebo s kratším ramínkem.
Přehazovačce je úplně ukradené jaký je rozdíl zubů mezi převodníky. Vůbec nevím, proč třeba Shimano i u přehazky uvádí ten údaj front diference.
Přehazku zajímá pouze celkový rozsah kazety a převodníků dohromady, tj. rozdíl počet zubů velká pila + velký pastorek - malá pila - malý pastorek.
Tedy např. pro klasiku 22/32/44 + třeba 11/34 kazeta to je 44+34-22-11=45
Přehazovačka má pak do výrobce uvedené kolik zvládne rozsah.
V praxi zvládne vždy o pár zubů více s tím aby šly všechny převody.
A pak lze použít o dost větší rozsah s tím, že oželíš některé převody. Řetěz se dává podle velká+velká převodu, abys nic nemohl urvat.
Takže pak nefunguje na nejmenší převodník pár nejmenších pastorků.
Třeba vozím na obou fullech pro 22/32/44 + 11/34 kazetu jen střední ramínko, které už o kousek rozsahem nestačí, takže mi už korektně nefungují nejmenší tři pastorky na nejmenší placku, což je mi úplně ukradené.
V tom případě se zeptám. Šla by použít přehazka s středním ramínkem na diferenci 47 zubů? A nebo krátká na ten samý rozdíl.
Pamatujes, jak jsme v zime laborovali s delkou meho retezu? Pridaval jsem tehdy dilky a bud jsem skoro pretrhl prehazku, nebo o sebe retez drel na 22-11.
Mam dlouhe raminko a vyse popisovanou klasiku (45).
To, že mi při 22-11 (v mém případě spíš 28-11 nebo 30-11) bude drhnout řetěz mě fakt netrápí.
Obcas tam proste necham malou placku a radim a radim a najednou zjistim, ze tam tech 22-11 proste je. Zrakem se to kontroluje tezko a ukazatel na riditkach je otoceny tak, ze na nej nevidim. 8-(
Tak na lehu tolik nekřížíš řetěz a nemáš tam problém, že při málo napnutém převodu vše v terénu více mlátí.
Na klasice na malou placku jezdím jen do prostředního pastorku a sem tam omylem to o 1-2 překročím. Nejmenší tři ale fatk nepoužívám vůbec.
V terénu je stejně nevhodné se pohybovat na kraji rozsahu převodníku (myslím 22/11), protože pak nemáš možnost rychle řadit na obě strany.
Ono to vyjde u každého kola trošku jinak, dle toho jak to vyjde na sudý počet článků řetězu (dle přesné délky zadní stavby).
47 zubů pro střední ramínko je už docela dost. Hodně záleží jak moc pastorků na nejmenší placku jsi ochotný oželet.
Hodně taky záleží jak se dává dlouhý řetěz. Vždy je dobrý dát aspoň tak dlouhý, aby se nic neurvalo při velká/velká, Shimana doporučuje ještě + 2 články navíc, aby to i dobře fungovalo na velká velká.
Já dávám rezervu většinou menší jen aby se nic neurvalo (velká/velká nejezdím), dokonce na hranici rezervy pro fulla (tím myslím to, že když bych na velká/velká propružil hodně, cca přes 3/4 zdvihu, tak už bych něco urval).
A při 45 zubech + minimální rezerva už mi nevychází se Sram středním celý rozsah.
Krátké ramínko (tzn. Sram nebo silniční Shimano, bikové Shimano s krátkým ramínkem neexistuje) bych na 47 zubů už nedával určitě.
To je takové dilema. Buď kratší ramínko nebo větší rozsah. Ale asi ho přestanu řešit a budu přemýšlet o verzi shadow. Jsou přehazovačky shadow o hodně užší?
Moje dilema pramení z tohohle:
20" -> větší převodníky -> menší rozsah při zachování rozdílu zubů mezi malým a velkým převodníkem
20" -> přehazovačka jde blíž u země, blíž možnému poškození
Jakou máš kazetu? Já mám na cyklokrosce devítku 11-34 a existuje i 12-36.
Bohužel 12/36 devítková kazeta existuje pouze jediná a to HG61 a ta je hrozná.
Jednak nemá společný unašeč pro velké pastorky, takže opravdu není dobrý nápad ji použít na hliníkový ořech.
A pak je to hrozný ingot, v reálu téměř 450g.
Škoda, že není k dispozici třeba XT 9-tková kazeta 12/36. A asi už ani nebude, když je teď XT už desítkové.
Díky za rady!! Já bych to teda viděl na nějakejch 26-36-46, jestli je to teda schůdný? Je potřeba měnit i kliky? A co řetěz? Je potřeba ho zkrátit, nebo by to měla ta přehazka pobrat? Přesmykač asi snížit dolů, to je jasný... A poslední věc - je 22 zubovej převodník vůbec k použití? Plně naložený kolo na tak malým převodníku musí být kurevsky těžce ovladatelný. Ale to je jen můj dohad. Dík!
Kolik máš nejmenší kolečko vzadu? 11? Převod 44/11 ti přijde moc lehký? Nabo jaký je důvod nejít do mtb klasiky 22/32/44?
Kliky není třeba měnit, ale nejčastěji koupit kliky s třítácem je levnější než koupit tři tácy. K tomu můžeš staré kliky poslat přes Aukro do světa.
Řetěz především bych k novým tácům koupil nový, a asi i nové vícekolečko. A kvalitní, ať to chvilku vydrží. Není to už tolik navíc, a matroš natěžko dostává dost na prdel. Není nic horšího než si koupit nové tácy, a hned je zničit starým řetězem.
Jde o to, jake kopce hodlaz s bagazi splhat. Po par dnes s brasnami jsem i na asfaltu obcas rad, ze jezdim na horaci a muzu zaradit to krpalu 22 - 36. 8-)
Ty máš převod 22 - 36? Já myslel, že tam máš Deorko.
Uff, sahnul jsem vedle - 22-34 je spravne. Ale ta 36 by mela jit i na Deorko, nebo se pletu?
Na Bike Brno jsem řešil u Schimana kazetu končící 36 a devítka kazeta Deore 36kou končila,jen je třeba nasadit i přehazku která tyto zuby pobere tedy schadow
Šel bych rovnou do těch bikových 22/32/44. Ten nejtěžší převod 44/11 by měl v pohodě stačit, jak už tu bylo uvedeno. Tedy pokud nejezdíš nějaké extra nízké kadence.
Já mám pro 44/11 při pohodové kadenci 50km/h a to pro objemnější bikové 26tkové pláště nebo pro silničku (stejný průměr plášťů).
U treku bude 44/11 ještě o chlup těžší díky mírně většímu průměru kol.
A proč hlavně vzít 22/32/44? Protože změna z 30 na 26 bude příliš malá.
A ta použitelnost, to záleží jak jezdíš kadenčně. Já třeba při optimální kadenci jedu na 22/34 rychlostí 6km/h, což není vůbec zase až tak málo. Bez bagáže přitom dokážu jet ve výjezdu i 3km/h, tedy mnohem pomaleji.
Na treku to bude opět lehce posunuté do větší rychlosti za mírně větší obvod kola.
Já jsem třeba teď při stavění 29tkového celopevňáka hodně zvažoval jestli nedat nejlehčí 22/36, pro ten větší průměr kol by se to hodilo i na lehko. Ale zase proto, že to bude celopevňák (větší raketa než full), tak to není tak nutné.
Pak jsem to zavrhnul, protože jsem nechtěl dávat desítku (chci zůstat u devítky) a jak jsem psal výše, tak 12/36 9-tková kazeta je nepoutiželná (tedy aspoň pro mě určitě, když budu mít hliníkový ořech a ani ta váha by se mi nelíbila).