dnes jsem poslouchal rádio Česko a na tento rozhovor nemohu neupozornit.
http://www.rozhlas.cz/_audio/konference...
Pan Aleš Vémola se kterým je rozhovor veden má tituly Ing. a Ph.D.
Komentáře nechávám do diskuse.
Tak to snad mělo být ve vtipech, ne?
Největší perly:
"Chodec se chová neukázněně, protože nemá reflexní prvky."
"Pro nás znalce:-)))))"
"Kde řidič nemá možnost rozeznat chodce, tak aby tam chodec raději nechodil nebo autu uhnul"
"Spousta řidičů se doví, jak měli jet, až v soudní síni."
A ještě mi někdo bude předhazovat, když varuji před tím, že povinná ochrana se bude stále zvyšovat.....Tento pán by nejraději uzákonil, že chodec může chodit tam, kde ho řidiči mohou špatně vidět, jen autem.
Obávám se, že jsme byli právě svědky dokonalého příkladu profesní slepoty. Není tohle člověk, který by se měl starat, aby bylo na silnicích BEZPEČNĚJI?
Já myslím, že své poslání plní. Pokud chodci nebudou chodit v místech, kde by je mohl automobilista srazit, pak bude bezpečněji. Pokud bude chodec nosit blikající lucernu, taky bude sražen s menší pravděpodobností. A dnešní zabitá babetistka, sražená řidičem předjíždějícím v mlze - dle úsilí našeho znalce by v okamžiku snížené viditelnosti měla uhnout ze silnice, nechat ho projet a pak pokračovat v cestě. Nic by se jí nestalo.
Ale mimochodem - to je spravny postup.
Dnes jsem jel rano do prace (na kole). Kladno-Praha. Kdyz jsem vyjizdel, bylo sero, lec dobra viditelnost. Ale jakmile jsem vyjel z mesta, tak jsem byl v pomerne huste mlze.
Sice mam blikacku a reflexni vestu, ale v tomhle proste videt nejsem. Ackoliv jsem puvodne chtel jet trasu po vedlejsich silnicich, tak jsem si to proste nedovolil. Zmenil jsem to na trasu po lesnich a polnich cestach, ktera je sice delsi ale bezpecna. Cesta trvala o 15minut dele, ale uprimne receno plne respektuji pravidlo, ze "je lepsi ztratit v zivote minutu, nez v minute zivot". Toto pravidlo dodrzuji jak na kole, tak za volantem auta. Kdyz je spatna viditelnost, tak proste s tim musim pocitat a chovat se podle toho. Ne se spolehat na to, ze ostatni na mne daji pozor a ja jsem panem silnice.
Jasně, naprosto souhlasím. Mně jde spíše o míru státního dirigismu a svobodného rozumného rozhodování lidí. Tendence je dělat z lidí debily, přenášet na ně břemeno ochrany před lidmi, kteří nerespektují základní pravidla bezpečného pohybu po komunikacích.
Ano, ta poučka "lepší ztratit v životě minutu než v minutě život" rozhodně platí, ale vztahoval bych ji pouze na ztrátu života VLASTNÍ VINOU, když jako řidič třeba přecením vlastní schopnosti a v důsledku příliš rychlé jízdy (velkého spěchu) přestanu ovládat vozidlo a skončím mimo vozovku namotanej na strom...
V opačném případě, tj. v okamžiku, kdy na sebe beru odpovědnost i za rizika vytvářená někým jiným, vystavuji bianco šek každému, kdo mě bude ohrožovat. To nemůže vést jinam než ke zvyšování bezohlednosti chování těch ohrožujících. Úplně nejhorší variantou je tu odpovědnost za rizika vytvářená druhými přenášet na ty ohrožené přímo zákonem...
"Chodec se chová neukázněně, protože nemá reflexní prvky."
To je asi jediný, s čím souhlasím. Proč by měl být chodec nějaká vyjímka a čekat, že si ho všichni za všech okolností všimnou a budou se o něj tímto starat. Před sto lety by to nebyl problém, ale dnes žijeme v jiné době a pokud chceme přežít, musíme se alespoň trošku přizpůsobit. Aj zvířata to dělají. Tak proč by nemohl i člověk. Občas mi přijde, že homo sapiens velice rád vše hrotí a rád se o všem hádá??? To "blbé" zvíře se raději schová, než aby přišlo k úrazu a následně řešilo, proč a jak a proč né a já nic, to on.
Osobně se chovám jak psal Lester. Raději ztratím minutu života, než abych ztratil v minutě život. Takže jdu-li ve tmě po silnici, dle toho se chovám. Pokud nemám vestu, světlo, tak raději zalezu metr do trávy a čekám, než auto přejede. A ne že budu čekat až mě srazí a pak na Aru na půl huby žvatlat, že to ten řidič mě měl vidět. Tam mi to už bude na hofno.
A stejně tak jako řidič...pokud uvidím chodce ve tmě, většinou zpomalím a velkým obloukem objedu.
Chce to jen trošku vzájemné tolerance a trošku selského rozumu.
A co je bezpečnější, když si budeš vědom své neviditelnosti a případně uhneš nebo budeš mít reflexku a pocit, že tě musí bý vidět a neuhneš? Co když ta cesta bude nečekaná, budeš nosit vestu pořád u sebe? A neměly by tedy mít i srnky reflexní kožíšky, aby je řidiči dříve viděli? Když už ptáky kroužkujou, mohli by srnkám stříknou reflexní fleky, třeba z nich udělat reflexní zebřičky:-))
A pak ridic naboura barak, protoze to bude to jedine tmave v cele noci.
Na baráky zavedeme stejné normy jako na stromy, nejblíže 20 metrů od silnice, aby ty baráky nezavinily něčí smrt.:-)))
Vypadla Ti minimalne jedna nula. 20 metru preleti i cyklista.
Kdyz vsechny obleceme do reflexnich vest, jsou Ti, kteri popojdou jen par metru od baraku k baraku odsouzeni k zahube, protoze na vecerni pivko u souseda malokdo pujde ve veste.
Domy se budou natírat reflexní omítkou. Pak ale nebudou vidět chodci, tak jim přikážeme, že po setmění nesmějí chodit ven.
Kdepak, bud dostanou vyrazne jinou barvu odrazoveho materialu, nebo mezi domem a motoristou budou mit povinnost vsechny reflexni prvky zakryt, aby byli kontrastnejsi. A mozna by mohli zaujmout i nejakou napadnou pozici...
Treba tuto:
http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www...
To není žádný řešení. Chce to novej stavební zákon, kterej povolí stavbu domků na muří nožce s pohybovým čidlem, po jehož zapůsobení domek odskočí. Možná by nebylo od věci podobně přestavět i stavby stávající.
Levněji by vyšlo všechny baráky natřít nabílo a autům povinně nařídit UV reflektory http://www.youtube.com/watch?v=MCxkrhW952Q
V pohodě. "Úsporné" žárovky se nevyplatí zhasínat, za chvíli budou baráky svítit celou noc. Ostatně některá nákupní centra, a kancelářské budovy tak fungují už dnes.
Tak teď jsi se trefil do super tématu. Potvrzuješ výsledky analýzy, která tvrdí, že úsporné žárovky v konečném důsledku zvýší spotřebu elektrického proudu, protože díky nižším nákladům se rapidně zvýší nároky na osvětlení.
Asi jsem to sem někam dával už v době kdy ten článek vyšel.
http://www.novinky.cz/veda-skoly/211850-usporne...
V tom případě je ale nutné umístit všechna osvětlovací tělesa do oken se speciálními žaluziemi, které by podle potřeby posílala světlo dovnitř nebo ven (vedlejší efekt, tedy že skrz ta okna nebude vidět, povede k větší produktivitě práce, lidi totiž nebudou moct zevlovat z oken).
O tom ale píšu....raději ustoupím metr do trávy.
Mě se tohle jeden čas stávalo dost často, protože jsem jezdil vlakem, a poslední neměl přípoj do naší prdele. Takže jsem občas, když jsem nevyhmátl čas, putoval 5km naprostou tmou po silnici. A vestu a ani světlo jsem neměl. Většinou jen opici a ta moc nesvítila:-))). Takže i s tou opicí jsem tak nějak pochopil, že je rozumnější občas zalézt metr od silnice a počkat až auto přejede než si hrát na nesmrtelného a čekat, až nás oba srazí. A pak rozmašírovanej pokřikovat, že za to může řidič. To už ni fakt bude na prd.
A s těma srnkama to beru jako jen provokaci:-)))
Je třeba zajímavé, že v UK se vesty nosí docela běžně. Nikomu to tam nepřekáží a berou to jako součást života. Jen zase u nás je problém. Já bych je nenařizoval jako povinné, ale ten přístup lidí je v ČR tak nějak jiný....Nechám se srazit a pak si pořídím supr právníka a on z toho vymáčkne, co se dá. Mě to tak přijde...
To by se myslivcům určitě líbilo, jenže pak by se mohlo snadno stát, že by si takový lidolovec snadno spletl kance s cyklistou a to by teprv byl úhyn.
Lovna zver by byla pruhovana svisle, lide a chranene druhy vodorovne. V noci by se nedoporucovalo v lese usnout vleze.
Ovšem tato kombinace není úplně nejšťastnější pro leháče, máš pruhy svisle a když ležíš je to dobré, ale ta hrůza když bys musel zastavit a vstát, nebo se budeš před ulehnutím nebo vstáním převlíkat ? :-)
Budu vozit kulomet a smer pruhu mi je jedno. 8-)
V tom případě doporučuji spíš anihilátor. Kulky rozpohybovanou masu nezastaví.
Než se pokusit přežít na planetě na které by došlo k uvolnění energie ekvivaletní 64.440 Mt TNT, raději bych se pokusil přežít kolizi s autem (nějvětší jaderné zbraně byly řádově ekvivalentní desítkám Mt TNT)
Kromě výše uvedených citátů bych ještě zdůraznil 1,5 roku trvající výzkum, který konstatoval, že chodec oblečený v reflexní vestě je lépe vidět než chodec bez reflexních prvků (za to je ta nominace na IG Nobel).
Ano, to je smutné. Ale takových výzkumů je spousta. Viz třeba: http://www.scinet.cz/v-zajeti-pocitacovych...
Bohužel v obou případech neznám ksutečný rozsah a výsledky práce. Takže to ve skutečnosti může být jen mediální zkreslení.
Byl do více než 10-i minutový rozhovor s pravděpodobným (spolu)autorem výzkumu- měl možnost vyjádřit vlastní formulace bez jakéhokoliv skreslení. I kdyby měl daný výzkum nějaké smysluplné výsledky, tak pokud je autoři nejsou schopní publikovat, výzkum je nanic.
No tak jsem zkouknul http://www.evu.cz/ a souvisejici odkazy. Ona je to pomerne dosti obskurni profesni uskupeni.
Cekal jsem o te konferenci alespon minimalni informace, ale zjevne se jedna o velmi uzce zamerenou akci.
Takze jo - pravdepodobne blabol financovany z EU penez.
správný web je: http://www.evuonline.org/
tihle umělci představují "národní skupinu v ČR".
Mne to nepřijde nijak šílené. Ten člověk prostě shrnuje fyzikální fakta. Viditelnost a reakční dobu řidiče.
Pokud chci přežít tak se chovám úplně stejně. Když jdu v noci po silnici v lese, tak při průjezdu auta uhnu do příkopu. To není žádný prostor ke spekulacím. Prostě je několik faktů:
- jede auto
- uvidí mne až pá metrů před čumákem
- chci žít
Ergo riziko je vysoké, takže uhnu.
Pan Vemole to prostě jen hodnotí z pohledu fyziky. Když bych to převedl na jiný případ tak prostě odpovídá na otázku: co se stane když někdo hodí kámen takovou a makovou rychlostí tím a tím směrem. Soudní znalec konstatuje - kámen trefí druhé okno zleva na támhleté budově. Není jeho rolí určovat zda měl člověk právo ten kámen hodit, zda je správné jej házet či zda v tom okně bydlí vrah jeho dcery. On prostě jen s maximální mírou přesnosti analyzuje děj.
Nevidím na tom nic špatného.
Špatné to bude, když se toho chytnou politici přesvědčeni o svém poslání regulovat lidem živit a začnou lidi "chránit" povinými vestami apod.
Problém: Jedu lesem na kole, říznu zatáčku, nedobrzdím to a narvu to do traktoru.
Řešení Hrabosh: Nepojedu jako debil, ale tak abych to mohl dobrzdil. Občas lesem jezdí traktory.
Řešení Vémola: doporučíme traktoristům, aby nejezdili po lesních cestách.
Tohle tam já právě neslyším. On nerozporuje že případná srážka je vina řidiče.
Dokonce to řidičům vytýká, že nevědí jak jezdit. Já tu pasáž o "dozví se až u soudu jak měl jet" chápu jen a pouze jako kritiku řidičů.
Ale to nic nemění na faktu, že prostě v noci na silnici jsem ten slabší a navíc ten, kdo lépe vidí. Takže moje uhnutí je logickým východiskem.
Mě vadí, že ten chlap ani nezmíní:
§ 18 - Rychlost jízdy
(1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Ale doporučuje, aby chodci na silnice nelezli a nepřekáželi autům.
Jenze on nemluvi o tom co ma delat ridic. On mluvi o tom kdyz chce chodec jit ven, jak se ma chovat. Ten chodec nema moc zmenit ridice. Sve chovani vsak ovlivnit muze.
Zcela souhlasim, ze je nutne propagovat uvedeny paragraf. Protoze nikdo podle nej nejezdi (vcetne mne). Coz ten chlap zminuje v te sekci o soudech.
Ale kdyz ted vecer pujdu ven, tam mi lamentovani nad spatnymi ridici nepomuze. Zato volba trasy, vesta nebo uhnuti pomuze.
našel jsem to i s krátkým článkem: http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava...
Je chyba, že nemluví o tom co má dělat řidič:
„Právní systém je nastaven tak, že povinnost je vždy na straně řidiče, aby předcházel kolizím. Nicméně my z praxe víme, že pokud se chodec chová tak neukázněně, že je oblečený nekontrastně, nemá na sobě reflexní prvky, natož aby měl reflexní vestu, tak činí řidiče potenciálně nešťastným tím, že dojde ke kolizi,“ uvedl Vémola, který je zároveň spoluorganizátorem konference.
perex článku:
Loni zemřelo na silnicích mimo obec 47 chodců a 37 z nich přišlo o život v nočních hodinách, kdy byli špatně vidět. Odborníci z Vysokého učení technického Brně zjistili, že kdyby chodci nosili reflexní vesty, řidiče by je mohli zahlédnout z dvakrát větší vzdálenosti.
Nezjišťovali jestli řidiči jezdí přiměřenou rychlostí, nedozvěděl jsem se jak rychle mám jet abych stihnul zastavit když si všimnu že přes cestu leží opilec.
Od člena "Evropské společnosti pro výzkum a analýzu nehod" prostě očekávám komplexní analýzu a ne doporučení ať nechodím po silnici (na kole to objet jde, pěšky mám mnohem menší akční rádius).
Citace:
zjistili, že kdyby chodci nosili reflexní vesty, řidiče by je mohli zahlédnout z dvakrát větší vzdálenosti
To je zajimave, na skolenich ridicu nam vtloukali jiny pomer viditelnosti. Urcite nekolikanasobek. Ze by to platilo jen pri vymene kola a pri chuzi uz ne?
V tom zákoně je chyba, správně má být "smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na POLOVINU vzdálenosti, na kterou má rozhled." Pokud by totiž v zákoně uvedené pravidlo dodrželi dva řidiči jedoucí proti sobě, zcela zákonitě to skončí bouračkou.
Pro jízdu v proudu vozidel je toto pravidlo ještě chybnější. Tam je třeba jezdit tak, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, kde se nachází před ním jedoucí auto.
Ale jinak souhlas.
V zákoně je napsáno, že se nesmí krást a stejně se krade... Zákon, který se nedodržuje, je k ničemu. Nechápu to naši (českou) specialitu na každou kravinu dělat další a další zákony...
Na kerchově mi bude taknějak k hovnu vědět, že jsem měl přednost...
To je trochu o něčem jiném. Pokud někdo porušuje pravidla, jedná se o nerespektování nějaké "společenské dohody" s příslušnými následky. Pokud ale ta "společenská dohoda" je udělána špatně, a to dokonce tak, že může vést k usmrcení člověka, pak je docela žádoucí tuto normu opravit. A konkrétní následek - děda na motorce i Dara Rolincová se řídili výše uvedeným zákonným ustanovením, ale stejně to bylo dědovi houby platné. Pokud by lidi měli do hlav natlučeno ustanovení s polovinou vzdálenosti, pak ti, kteří respektují společenské dohody, by měli větší šanci, že přežijí nebo nikoho nezabijí.
Z pohledu logiky mas pravdu, nicmene narozdil od dvou vlaku jedoucich po stejne koleji maji vozidla na silnici vice moznosti jak srazce zabranit.
Vzhledem k tomu, ze u naproste vetsiny nehod je nasledne urcen vinik, pripadne je vina rozdelena mezi ucastniky nehody, lze dovodit, ze kdyby vsichni striktne dodrzovali vsechny predpisy, k nehodam by nedochazelo respektive bylo by jich jen par rocne.
Je ovsem otazka, zda lze vubec vsechny predpisy dodrzet a zda ridic, ktery se tak bude snazit chovat, nebude vlastne pricinou mnoha nehod az ho ostatni "normalni" ridici budou predjizdet... :)
Někdy, jako třeba v tomto případě, nepomůže ani dodržení předpisů. Docela komplikovaná je třeba teď situace, když za vícepruhové komunikace třeba 2 pruhy odbočují vpravo a dva pokračují rovně. Podle současné úpravy cyklista smí pokračovat rovně i z pravého odbočovacího pruhu. Zavinění srážky s odbočujícím autem není dořešeno, alespoň o tom nevím.
Ano, nepřizpůsobit se většinovému porušování předpisů může mít za následek nehodu. Ale není možné toto chování označit za příčinu.
Přesně tenhle konflikt jsem měl teď na magistrále: V průběžném pruhu stál kamion (podle mě v Legerce neměl co dělat), takže jsem pro jízdu rovně (přes Rumunskou) použil pravý jízdní pruh, který je přímý i odbočovací. Řidič osobního auta v mé úrovni (vlevo ode mě) začal odbočovat doprava. Choval jsem se asertivně a donutil ho počkat. Co tento řidič chtěl vyjádřit použitím klaksonu, jsem vlastně moc nepochopil. Asi se mu nelíbilo, že jsem se ho nebál...
Třeba troubil na nějakou kočku v mini a tílku, co právě šla po chodníku. Nemůžeš všechno vztahovat hned na sebe, že se děje kvůli tobě...
Pro ty, kteří nepochopili, dodávám: ;-))))
Mám nějakou mezeru ve vzdělání... To tam fakt je, že z pravého odbočovacího to smí vzít cyklista rovně přes oba odbočovací pruhy ??? Kde to hledat ?
Nevím, jak je to přesně, možná musí být nějaká doplňková tabulka, radši to prověř. Narazili jsme na to na Technické správě komunikací, kde mi tohle říkali jako docela problém. Ale do detailu jsem to nestudoval.
Že by "Máňa z OPBH" ? Takhle vznikají i ty novinářský a politický absolutní přednosti pro chodce... Jsou ale votroubové, kteří na základě téhle pivní "jasné zprávy" tuhle šílenost budou v reálu praktikovat.
Mimochodem, když se v jiném vlákně probírají i povinné přilby - mnohem prospěšnější a efektivnější by byly "řidičáky" pro kolaře. Teda hlavně proškolování o skutečných pravidlech s ukázkami následků nedodržování.
No, když se člověk nedozví úplně přesně ani od odborníků, jak to je, tak prostě neví. A já to tu snad neprezentuji jako odbornou přesnou radu. Proto se o tom bavíme, abychom si to případně vyjasnili, pokud někdo má přesnější informace.
Tohle jsi tady před chvílí napsal : "Podle současné úpravy cyklista smí pokračovat rovně i z pravého odbočovacího pruhu." Tvé příspěvky obecně vzbuzují dojem, že "do toho" víc vidíš a jseš ve styku s "těmi kompetentními". A pak se tady vyskytují i tací, kteří jen čtou a už se o tom nebaví. A když si něco takového přečtou...
Jak jsem nakoupil, tak jsem prodal, což mě neomlouvá, pokud jsem se dopustil omylu. Pokud jsem někoho zmátl, moc se omlouvám, budu si dávat pozor na formulace, aby nezněly kategoricky v situaci, kde to nevím úplně jistě.
Může, ale jen pokud je tam je dodatková značka o povolené jízdě rovně (§ 15 odst. 1 písm. p) vyhl. 30/2001 Sb.). Průser nastane, pokud si řidič neuvědomí, že cyklista z odbočovacího pruhu mu může jet rovně. Je běžným zlozvykem cyklistů neukazovat odbočení, takže řidič může docela běžně očekávat odbočení cyklisty vpravo. Pokud bude mít cyklista v takovémhle případě alespoň trochu rozum a pud sebezáchovy, tak v takovémhle případě když pojede rovně bude mávat levou rukou aby upozornil na sebe a pro řidiče nečekaný manévr.
Taky může jet středem pruhu (sice nesmí, ale je to bezpečnější)
To sice může, ale ještě to neznamená, že dostatečně dává na vědomí, že z odbočovacího pruhu pojede rovně.
Nevím jak kdo, ale mě osobně by taková pitomost jako jet odbočovacím pruhem rovně ani nenapadla, na to se mám příliš rád, pokud nebude přímým pruhem zakázána jízda cyklistům, tak vždy bych použil přímý pruh a nikdy ne odbočovací.
Ovšem zabrání tím tomu předjetí, a o to jde.
Alespoň v Praze se v poslední době na čtyřpruzích rozmáhají křižovatky, co mají pravý pruh průběžně se měnící v odbočovací vpravo, takže i pro jízdu rovně musí cyklista do levého. Tak nevím, co je o hubu víc. Mimoto řidič při odbočování nesmí předjíždět.
Ano, taky jsem si toho všiml. V takových případech prostě jedu v pravé části trvale přímého pruhu, tj. toho, který se mi po každých pár desítkách metrů nemění na odbočovací (tedy většinou druhého zprava). Důvod je ten, že nemusím neustále kličkovat a měnit pruh, což je krajně nebezpečné. To raději vydržím nějaké to zatroubení auta, kterému nestačí ty téměř tři metry, co mu v tom "svém" pruhu ponechávám.
Bohužel vyrobili takovouhle hrůzu v současným zněním § 15 odst. 1 písm. p) vyhl. 30/2001 Sb.
Šmankote, čím je aktualizovaná vyhl.30/2001 Sb. ? Ve Sbírce mi to končí písmenem l)... To je ale chaos. Takováhle smrtonosná šílenost a člověk aby po tom pátral jak nějakej Sherlock. Naštěstí jsem o tom neslyšel ani na Nově, takže se o tom mezi lidma moc neví :-)
Vyhláška č. 247/2010 Sb.
To je důsledek té záříjové novelizace?
Bohužel ano.
Teď jsem vyštrachal 247/2010 Sb. a asi máte na mysli : "Dodatková tabulka „E 12c Povolený směr jízdy cyklistů“, která za použití odpovídajících směrových šipek vyznačuje možný směr jízdy cyklistů."
Ještě jsem to v praxi neviděl, ale nepůjde spíš o případy, kdy za křižovatkou bude vpravo vyúsťovat jednosměrka a tudíž bude pro motorová vozidla povolený pouze přímý směr - ale cyklisté budou smět tuto jednosměrku projíždět. Pak by ta značka měla logiku a opodstatnění. O přejíždění pruhů tam nic není...
Jedno místo s touto značkou bývalo na Vršovické u nádraží zc.: Dva pruhy, pravý (při příjezdu průběžný) odbočovací vpravo, levý rovně (a vlevo). Za křižovatkou začíná cyklopruh. Vpravo se odbočovalo málo, zato rovně stávaly kolony, značka umožnila cyklistům projet pravým pruhem až na hranici křižovatky a pak pokračovat přímo, aniž by museli stát v koloně nebo jí lízat zprava. Po nedávné rekonstrukci tam myslím značka už z nějakých důvodů není.
Tak, jak to popisuješ mi to ale připadá jako trošku jiná situace - podjetí odbočovacím pruhem na hranici křižovatky (zvláštní, ale proč ne...). Ale pokračovalo se už z přímého pruhu, ne ?
Výše popisovaná situace s přímou jízdou z pravého odbočovacího, přes druhý odbočovací rovně mi ale z toho furt nevyplývá. Ani ze zákona, ani z vyhlášek...
Nene, cyklista se řadil v pravém pruhu a projížděl souběžně s auty, cyklopruh byl značený jako řazení za křižovatkou (2 pruhy, pravý pro cyklisty)
Našel jsem video s průjezdem: http://www.youtube.com/watch?v=i9oPsDj9PEs&... od 1:00, značka je vidět v 1:23, řazení za křižovatkou v 1:39.
(A omluvte můj trapný komentář, bylo to moje první video. V dalších jsem už raději používal titulky ;-) )
Dobře zmatená situace mezi svislýma značkama a lajnováním. Ale svislice mají přednost. Nedaří se mi ale rozšifrovat ten žlutý flek na značce na fotce. Nemám ale pocit, že by to povolovalo jizdu odbočovacím pruhem přímo...
Hej, tohle mi nedělej. Na tom printscreenu je tolik exitových křížků, že se mi podařilo to zavřít až na třetí pokus :-)))
Je tam ve žluté přesně tohle: http://www.nakole.cz/images/clanky/d6/l/710...
To si teda fakt nejsem jistej významem. To bude nějaká lidová tvořivost. Žlutej podklad mají tabulky pro cyklotrasy. Takže to tak maximálně informuje o směrech cyklotras... A taky to možná vysvětluje to zmizení ze značky :-)
Jo, tohle vzniklo dávno před platností vyhlášky, kdy ještě nebylo zřejmé, jak by ta značka vlastně měla vypadat. Letos se tak křižovatka upravovala, tak je to tam teď stejně trošku jinak.
Google to vidi stale takto:
http://maps.google.cz/maps?q=vrsovicka+praha...
Možná je to blbost... ale kdosi mi tvrdil, že tady na těch netově přístupných fotomapách nesmí být záběry mladší než jeden rok (snad kvůli nějakému možnému vojenskému zneužití či co já vím).
To mi fakt připadá jako nešťastně umístěná informace o směru cyklotras. Rozhodně bych se podle toho neřadil do pruhů. Když si představím nějakýho poblázněnýho motorkáře, jak to kolem mě bude chtít ohnout doprava a já bych se chtěl sunout rovně... Podle mě je to celý nějaký nedorozumění a význam té značky bude blíž tomu, co jsem psal už odpoledne.
A jak si vykladas to podpurne vodorovne?
http://maps.google.cz/maps?q=vrsovicka+praha...
Tak to asi myslej vážně :-) Ale ta svislá je (nebo byla ) blbost. Každopádně bych tam na místě cyklisty měl oči i vzadu. Něco jiného třeba v tom Holandsku, kde řidiči pouští cyklisty i tam, kde před nimi mají jednoznačně přednost. Ale u nás...?
Pote, co do Vrsovicke v ramci zvyseni bezpecnosti naplacali spoustu zuzeni a ostruvku, povazoval bych za relativne bezpecny pouze back to back tandem osazeny lehkym kulometem misto riditek ma pozici zadniho strelce. 8-(
Zeptám se trošku drze: A jak by si pánové zcela hypoteticky představovali na takové Vršovické vhodnější dopravní opatření?
(omezení je jediné: musí být v Praze zrealizovatelné, tj. 1. nesmějí ubýt parkovací místa oproti stavu před rekonstukcí, 2. obruby lze pouze srazit a ne posunout, 3. ostrůvkům a tvůrčímu značení se meze nekladou. 4. cyklopruh nesmí vést přes světelnou křižovatku, 5. piktokoridor taky ne., 6. nesmíte snížit kapacitu křižovatek pro IAD)
S buzerací typu chodníkové cyklostezky na mě nechoďte, na druhou stranu "nulové řešení" za relevantní považuji.
Zapomněl jsem na bod 7: Místní komunikace má ve správě městská část, která žádné úpravy pro cyklisty nechce. (mimoto jsou to všechno jednosměrky, počítám tak -50 parkovacích míst).
Mně by se to taky tak líbilo, obousměrná cks. podél nádraží,pak podél trati, za Edenem, přes ulici U Slávie po železničním mostě, pohodička, klid. Jenže u nás je to nerealizovatlené, leda snad jako Rokytka II.
V tom případě to asi inteligentně a bezpečně nejde. Jedině prolobovat nějaké maxigaráže (to by mohla být pro někoho slušná malí domů) a přemístit tím parkování aut do těchto garáží. Třeba místo Bohemky:-)))
Já nevím, ale podle mě by bylo nejlepší fakt širší centrum úplně uzavřít pro auta a nechávat je před Prahou. Možná by se na to dala sehnat dotace, pokud podporují snižování výměry obdělávané zemědělské půdy - takový autolesopark okolo Prahy by byla geniální kombinace.
VRato, mozna Ti to prijde divne, ale Tak, jak byla Vrsovicka z velke casti dvouprouda driv, prisla mi lepsi. Nebal jsem se tam nijak zasadne na kole a autem se dalo jet rozumne. Ted se na kole plizim po chodnicich bocnich ulicek a autem klickuju mezi nesmyslnymi patniky. Pomale auto (e.g. popelari) se neda predjet a za cyklistou se v nekterych mistech taky musim plazit, abych ho neohrozoval.
Já se tomu nedivím. Být tam dva pruhy bez parkujících aut, tak neřeknu ani popel. Pamatuju si až stav těsně před vyznačením, kdy se v pravém pruhu suverénně parkovalo, ať legálně nebo na divoko. To bylo oproti cyklopruhu výrazně horší.
Rozhodně to nebude v případě dvou odbočovacích pruhů, vznikaly by velmi nebezpečné kolizní situace.
Nepřímo tohle právo dokládá vedení cyklopiktogramů. Jsou zpravidla vedeny po pravé straně pravého odbočovacího pruhu a vedou pak ROVNĚ - tedy kříží odbočujícímu autu cestu. To, že by tam ty odbočovací pruhy byly dva, na tom principu už nic nemění. Mám dokonce pocit, že by odbočující auto mělo dát přímo jedoucímu cyklistovi přednost. V praxi tuhle informaci ale nepotřebuju, protože takhle blbě vedený cyklopiktogramy ignoruju a raději se řadím s auty do pruhů tak, abych nikomu nekřížil cestu, a stavím se tam tak, aby nikdo pak nepřekřížil cestu mně.
To už tak někde je? Nemyslím si, že by i ti, kdo piktokoridory navrhují, něco takového prosazovali...
Například na křižovatce Vršovická x Petrohradská směrem od centra. Ale není to zdaleka jediný případ.
Ne, myslel jsem přes dva pruhy... Tohle je ještě OK, technicky vzato to jinudy vést nemůže.
... že to není zcela bezpečné, je možné, ale pořád si myslím, že v úzkých pruzích je to lepší, než nulová varianta, která automaticky znamená nutnost poskakovat v koloně (což nikdo neudělá), nebo jet po čáře mezi oběma pruhy, což je myslím o hubu víc, než jízda po pikťáku.
A kromě toho: jak jinak by se mělo začít s tím, aby řidiči konečně začali chápat, že někde prostě budou ti cyklisté v provozu upřednostňovaní? Tohle jsou obavy podobné těm, když se zavádělo posílení přednosti chodců na přechodech. Nedovedu si představit, jaký řev přijde, až se bude upravovat pravidlo o přednosti při odbočování přes vyhrazené pruhy, přechody a přejezdy, které v tuto chvíli v některých případech nebere cyklisty v potaz. (To si to ale budeme moct poslechnout přímo v parlamentu).
Přes dva odbočovací pruhy by cyklista musel (bez cyklopiktogramů) například při jízdě po magistrále od Václavského náměstí Mezibranskou nahoru. Do Žitné odbočují dva pruhy a cyklista by podle stávající úpravy měl jet při pravém okraji vozovky, a to i když by pokračoval rovně. Vzhledem k tomu, že provoz cyklistů na magistrále není zakázán ani omezen, můžou vznikat dost nepříjemné a nebezpečné situace. Sám to řeším zařazením do druhého pruhu zprava, přičemž se stavím do jeho středu.
Ale tam není piktokoridor. Dokud jsem nepřišel na to, že existuje Krakovská (klidné stoupání, pak přechod a 100 metrů po chodníku snesu), jezdil jsem to taky tak.
Mně to teď udělali na výjezdu ze Spořilova. Přes dva pruhy odbočující vpravo. Po tramvaji smějí samozřejmě jen autobusy.
Vyřešeno to je už dávno - jízda jízdními pruhy, přejíždění z pruhu do pruhu, stačí dodržet základní ustanovení o předbosti v jízdě.
Dodržování předpisů není záruka odvrácení nehody. A kdyby motoristé jezdili tak, aby k nehodě OPRAVDU nemohlo dojít, ztratilo by auto (minimálně ve městě) absolutně svůj význam (vlastně by fungovalo jen jako poněkud předimenzovanej deštník), protože skutečně bezpečná jízda autem by byla nepředstavitelně pomalá.
Svým posledním odstavcem jsi to přesně trefil: Tempo provozu určují ti rychlejší. Pokud se někdo pohybuje pomaleji, když ostatní chtějí jet (a jedou) rychleji, samozřejmě se zvyšuje riziko nehody. Teď jde jen o to, jestli skutečnou příčinou toho zvýšeného rizika je to pomalu (podle předpisu) jedoucí vozidlo nebo ten rychleji jedoucí zbytek...
Když to vztáhnu na cyklistu, tak by kolo bylo prakticky VŽDY příčinou a cyklista viníkem případné nehody, a to jen proto, že on se svou pomalejší jízdou je vždy v menšině...
Jezdit podle pravidel ovšem ale MUSÍ VŠICHNI účastníci silničního provozu, tedy i CYKLISTÉ!!!
Nic jiného jsem ani neměl na mysli. Pomalá jízda na kole (pomalejší než u aut) však není porušením pravidel silničního provozu.
Mám pocit, že většina lidí vnímá maximální rychlost jako nařízenou, a podle toho se chovají.
Přesně :)
Už kdysi v autoškole jsem se rafla s instruktorem, kterej mě buzeroval, že jedu v centru města (velkého) jenom čtyřicet. Tenkrát jsem mu řekla, že skoro sedmdesát procent povoleného maxima (tehdy max 60) je na začátečníka až moc. Sklapl.
No co ja si vzpominam na autoskolu, tak jsem samozrejme povolenou rychlost nikdy nesmel prekrocit (vetsinou 50), ale zaroven pokud bylo na tachometru v rovnem useku znatelne mene (treba 45), tak to bylo taky uplne spatne. Za ideal se povazovalo mit presne povolene maximum, prestoze se pak clovek venoval vic tachometru nez okolnimu provozu...
Zkouskama jsem prosel jen tak tak, protoze komisar mel pocit, ze jsem jel prilis pomalu, kdyz prselo a on vybral klikatou silnici, kde se jezdi zavody do vrchu...
On mi pak dal pokoj, poté, co do nás málem napálil návěs. Návěs si to kalil zprava s kopce, rozhulákanej, my byli na čtyřproudé hlavní, přehledná situace, rozhled málem půl kiometru. Jsem asi 200 metrů před tou křižovatkou dala nohu z plynu, bo se mi rychlost a vzdálenost toho návěsu nelíbila. Začal na mě řvát, že jsme na hlavní a pak už jen šlapal na brzdy u té jeho sedačky. Možná i přeslechl, že sem se jen tak optala, zda to ví i ten v tom kamionu...
Zůstali jsme stát v křižovatce, kamion nás lízl o pár centimetrů, a on řval, že to byl kretén a něco takového dělat autoškole je prasárna. S tím jsem vcelku souhlasila :)
Ono platí, že všeho přiměřeně.
Dneska jsem například jel za člověkem, který jel pořád stejnou rychlostí, tedy zhruba 65-70 km v hodině.
Jel tak přes obce i mezi obcemi.
Takže jsem samozřejmě v obcích na něj ztrácel a mezi obcemi ho dojel.
Pak jsem ho cca po třetí vesnici předjel ( cca 90-95kou) a to prase na mě celou další obec po té co mě dojeljako vždy , kde jsem jel 50 blikalo a troubilo....
Jo a navíc to přesně ten typ, co musí jet levým kolem u středové čáry
Sorry, ale chci přežít, takže v určitých situacích budu dopravní předpisy úmyslně porušovat. Konkrétně ten o jízdě při pravém okraji.
Předpisy tady podle mě jsou hlavně o nastavení mantinelů...
Obecně bych to dělil na ty smrtelně vážné, tedy maximálka, plná dvojitá plná, zákaz předjíždění, červená, stopka a dej přednost v jízdě.
Pak sou tady ty hodně rozumné ale naneštěstí gumově vykládané, jako např "přizpůsobení jízdy stavu a povaze" které leckdy slouží jako obušek na řidiče čehokoliv.
Pak je ten zbytek a tam jsem dost pružný ve výkladu :D
a co prostě zrušit jednu kolej na železnici,ČD by si toho ani nevšimla :DDD....
A pro Danseda : nad tím autolesoparkem udělat solární elektrárnu, ty auta by byly elektrický a dobíjela by se tam a ....
Víceméně je to v plánu (územním) - bohužel ty aktuálně používané koleje jsou právě ty u kraje.
no jsa starý Vršovičák se zeptám.
Tam bývala cesta těsně podle kolejí.
Ústila do ní ulice Pod Altánem?
Bylo to normálně průjezdné až do ulice U slavie pak se jelo za tím sídlištěm a pak Přípotočnía Ukrajinskou pak parkem až těsně pod ten podjezd u Grébovky.... je fakt, že jsem tam nejezdil drahně let, asi to částečně budou jednosměrky, ale kdybych tam jel na blind, tak se na celou Vršovickou vykašlu a střihám to na jih od ní jak jsem popsal..
z centra: Ukrajinská jednosměrná (kus tam, kus zpátky, aby to nešlo použít ani v jednom směru). U Seřadiště je OK. Za Edenem už cesta není, postavili tam superhyper, ale vedlejšíma chodníčkama z Magnitogorské se dá dokličkovat předem ke světelné křižovatce. No a pak už je Pod Altánem ze hry, vyprskne tě to do Vladivostocké. Aktuální průjezdnost ul. Pod Altánem neznám, z vlaku jsem se díval mnohokrát (hledal jsem průjezd), ale zdálo se mi to spíš zazděné, zřejmě jsou tam ploty a vrata.
Kdo chce jet dneska mimo Vršovickou, jede přes Havlíčkovy sady, kousek podél Botiče, pak U Seřadiště a Vladivostockou. Je to ale vopruz, kličkování a o polovinu delší.
Dík za info, žil jsem tam cca 20 let, ale už nemám kontakt...
Vladivostocká bývávala velmi klidná co pamatuju...
Vím, že mě před lety překvapilo, že na Vršovické se parkuje, bydlel jsem tam ještě v době, kdy i bočních ulicích bylo místo.