Nevím jak vy, ale já když se rozhodnu, že pojedu po cyklotrase, tak skoro pravidelně zabloudím. Značení, které je provedeno na těch pěkných žlutých tabulkách je mnohdy rozkradené. Sice nevím co s tím kdo dělá, asi si jej berou lidi jako suvenýr.
Tak si říkám, jestli by bohatě nestačilo pásové značení provedené barvou na stromech apod. Možná by to bylo i levnější. Jen by možná mohlo být o něco větší, aby ho člověk tak snadno nepřehlédl.
Já mám spíš problém s turistickejma zančkama. Na horákovi jezdíme dost často po nich. V řadě míst ČR jsou neudržované nejen zančky (zašlé , skované v křoví, zakryté dopravní zančkou) ale i cesty lecky se zužují a zužují a nakonec zbyde 10cm znatelná pěšinka a kopřivy 120cm vysoké. Tam se pak blbě jede a v tom pak něco snadno přehlédneš a jsi hned z cesty.
No tak s těma uzoučkejma zarostlejma pěšinkama musíš počítat, pokud jezdíš podle turistického značení - mám stejnou zkušenost. Nicméně terénní značení skutečně poškozeno leckde je, což ovšem souvisí s chováním českého člověka obecně. Český člověk - obecně - nemá rád, když je někde něco pěkného, nového, funkčního... Podívej se přece kolem sebe na fasády domů, čekárny na zastávkách hromadné přepravy osob, do kupé osobních vagónů atd atd...
Vždy záleží na regionu jak se hospodaří s granty a jinými dotacemi na rozvoj cyklistiky,u turistického znčení je především určeno pěším spravované KČT a proto nemusí trasa být sjízdná na kole.Cykloznačení je hrazeno obecními ůřady proto záleží na příslušných zastupitelích jaký je jejich vztach k cyklistice.
Granty jsou jedna věc a použití peněz z nich druhá. K čemu používat plechové tabulky na zabetonované kovové trubce (stojí to velký prachy), když stačí pouhopouhá značka na stromě po vzoru turistického značení KČT. Už se to tady řešilo. Prostě stávající koncepce vývoje značení od stolu je naprosto nepoužitelná.
Jo, taky mám pocit, že trasy vytyčuje někdo podle mapy aniž by se na místo vůbec podíval, natož aby to předem projel na kole. Podle automapy v neznámém terénu většinou najdu lepší trasu, než je cyklisticky značená, a to nezřídka po cestách, které v automapě ani nemám vyznačené (prostě jen odhadnu, že by tam nějaká cesta mohla vést).
Myslím, že by se mělo striktně dodržovat pravidlo -
- dálkové trasy vedené _výhradně_ po 100% sjízdných komunikacích (tedy asfaltové a vyjímečně dlážděné nebo jinak zpevněné cesty sjízdné bez problému na silničním tandemu s přívěsným vozíkem) značit reflexními žlutými plechovými tabulkami
- jakékoliv ostatní trasy (tedy výletní, turistické, poznávací, vedené občas i po obtížněji sjízdných cestách) značit pásovým značením barevně. Z barvy trasy by bylo možné alespoň přibližně usuzovat na obtížnost terénu (stejně jako u pásového pěšího značení KČT, kde červená je většinou nějaká hřebenovka, žlutá vede nějakým držkopádem shora do údolí atd).
Dokud se budou značit "cyklotrasy 1. třídy" místy, které nejenže nejde na kole projet, ale často ani s prázdným kolem nejde to místo přejít nebo nějak oblézt kolem - např. známý sloup u Svitavy v Brně nebo dřevěný most nedaleko, případně povedou neprůjezdnými rozblácenými polňačkami, postrádá značení cyklotras jakéhokoliv smyslu (bez ohledu na rozkrádání) a je lepší se spolehnout na automapu 1:200000, případně turistické mapy.
To řešení zní dost rozumně.
CYKLO ZNAČENÍ
Cyklistické trasy dělíme na cyklotrasy a cykloturistické trasy. Všechny prvky cyklistického značení mají žlutou podkladovou barvu.
Cyklotrasy jsou ty, které vedou po silnicích, dobrých místních a účelových komunikacích. Jejich značení je podobné jako u silničního značení pro motorová vozidla. Používají se tři základní cykloznačky: Návěst před křižovatkou, Směrová tabule a Směrová tabulka. Na všech najdete symbol kola, číslo dané trasy a na směrových tabulích i kilometrové vzdálenosti k dalším cílům na trase. Umisťují se stejně jako dopravní značky před každou křižovatkou nebo odbočkou cyklotrasy.
Cykloturistické trasy jsou ty, které vedou většinou po horších polních či lesních cestách nebo terénem. Jsou vyznačeny pásovými značkami o rozměru 14x14 cm, které mají krajní pásy žluté a prostřední je červený, modrý, zelený nebo bílý. Mohou být také doplněny na šipku. Jedná se tedy o podobné značení jako u tras pěších nebo lyžařských, jen základní barva je žlutá a značky jsou přibližně jednou tak velké, aby byly pro cyklisty lépe viditelné. Pásové značení je doplněno směrovkami, které oproti těm pěším mají opět žlutý podklad, jen dvě řádky textu a v záhlaví napsáno "Cyklotrasa KČT č. ...".
http://klub.ceskych.turistu.cz/encyklopedie...
.. teorie je myslím dobrá. Praxe zřejmě závisí na dobrovolnících, kteří trasy v terénu vybírají. A kdo ví, s jakými potížemi se takový dobrovolník nakonec setká.
Taky u nás na jednoho dobrovolníka připadá asi tak deset tisíc teoretiků a kritiků. :'(
To že někdo něco dělá dobrovolně ještě neznamená, že to dělá dobře. Naopak spousta takových dobrovolníků by udělala lépe, kdyby se značením přestali. Nechci se opakovat, ale lépe méně spolehlivých tras než spleť nepoužitelných. Bylo by krásné projíždět krajinou a kdykoliv narazím na žlutou tabulku, moct se spolehlivě za jakýchkoliv okolností po této cestě vydat a být doveden bez bloudění do cíle. Bohužel nadpoloviční většina dobrovolníků působí silně kontraproduktivně. Připadá mi, že každý chce jen značit, a to hlavně co nejvíce km bez ohledu na kvalitu, a nikdo nechce dělat revize (které jsou velmi nutné). Kdyby existovala třeba na webu nějaká stránka, kam by bylo možné posílat návrhy na změny (tedy např. kde chybí tabulka (ať už ji někdo ukradl nebo terénu znalý značič ji považoval za zbytečnou), kde by bylo možné vést trasu jinudy, kterou trasu radši rovnou celou zrušit atd.), velmi rád bych se zapojil. Rozhodně se ale nehodlám angažovat značením dalších nesmyslných kilometrů.
Byl jsem o víkendu v Rakousku (jen na skok), líbilo se mi tam značení cyklotras: zelené směrovky pro MTB, modré směrovky pro cyklisty na cestovních kolech.
Minulý týden jsem jel z Rakovníka do Berouna. Chtěl jsem po cyklotrase a dozvěděl se "no, máte krosové kolo, to by snad šlo, i když je to spíš pro horská kola".
Místy jsem kolo tlačil a jednou i nesl. Barevné vyznačení, pro jaká kola je trasa vhodná, by dost vyřešilo.
Značení cyklotras - velký hit. U nás dali k silnici žlutou ceduli a z obyčejné úzké obousměrné silnice s poměrně živým provozem je najednou cyklotrasa - stejně nebezpečná, jako dříve. Kdyby tam ta nová cedulka nebyla nic by se nestalo, každý podle běžného ukazatele ví, že skončí v Jilemnici. Já bych se klonila ke stejnému barevnému značení jako na sjezdovkách - černá, červená, modrá, zelená a každý hned ví, jestli to zvládne. Jenře my si tady můžeme notovat, ale tomu, kdo ty nové cedule platil, je to stejně jedno. Hlavně že jsou prachy utracený a počet cedulí odpovídá. OPokud jde o silničky a treky, snad nejlepší je automapa.
Třeba nás za čas někdo někam zvolí a my budeme moci zapomenout na své nynější trable a budeme moci dělat stejné kraviny jako ti, kteří tam sedí nyní
Nemusíš být ani volen ani sedět:
"Ve svých řadách rádi uvítáme všechny z Vás, kteří máte zájem nám při údržbě pěších, lyžařských nebo cyklistických tras pomoci. Stačí kontaktovat Ústředí KČT."
http://klub.ceskych.turistu.cz/encyklopedie...
díky Joe. tohle bylůa reakce na úrovni. Něco v tomhle smyslu jsem už dlouho chtěl napsat, ale nevěděl jsem jak. Do několika diskuzích o značení cyklotras jsem psal, ale etále mi to připadá jako mlácení prázdný slámy - teď má každej možnost přestat brečet a přiložit ruku k dílu!
Já velice rád pomohu v Praze a okolí.
Vůbec jsem nechtěl kritizovat značení, jen se zeptat, jestli by místo plechových tabulek, které se rozkrádají, nestačilo malovat pásové značení.
No, já jsem tam napsal (viz. níže), budu informovat, jak se to vyvíjí. Přece jen je to veliká organizace, tak uvidíme. Taky cyklotrasy jsou věc asi dost nová, možná je původně to rozkrádání ani nenapadlo. Ale už na to ničení značení upozorňujou i v průvodci.
Nuz vdaka, super pristup, tiez by som mozno pomohol, lenze byvam prilis daleko.
V kazdom pripade sa mi znacenie aj zltymi tabulkami celkom paci. Nejako bolo treba zacat a pomaly sa to podda (vid napriklad budovanie druhej cyklostezky Ceske Budejovice Hluboka po druhej strane Vltavy) Nevyhoda nasich krajin oproti napriklad Rakusku je, ze tam su aj tie nase "rozblacene polnacky" su vacsinou asfaltove. Takze priatelia z Rakuska nemusia robit naozaj nic viac, len na tie polnacky dat znacky. Nedaleko Bratislavy (samozrejme za hranicou) je takych ciest kopa a ked na nej vidis cykloturistu tak je urcite Slovak, alebo Cech, Rakusak je skor vynimkou. Inak Rakusania nemaju jednotny system znacenia tak ako Cesi alebo my Slovaci(aj ked tie nase cyklisticke znacky nestoja za vela). co kraj to iny typ a niektore trasy maju svoje vlastne znacenie. K pasovym cyklistickym znackam mam vyhradu v tom, ze su umiestnovane rovnako ako znacky pre pesich. Pesi turista sa na kazdej krizovatke moze zastavit poobzerat sa a vyrazit smerom, kde vidi znacku. Cyklista uz pred krizovatkou musi vediet kam ma odbocit.
Ale predsa len by sme aj my ostatni mohli nieco urobit. co tak dat dohromady projekt, ktoreho cielom by bolo vyrobit zoznam znacenych cyklotras z hrubym popisom trasy (kde je zly teren, kde chyba znacka, podla coho najst tu spravnu cestu a tak podobne).
Kazdy z nas jazdi po nejakej trase pozna ju a moze ju popisat pre tych ostatnych. Iste tieto informacie sa nedaju najst na ceste pri znacke, ale ak si niekto planuje cestu tak by sa k tej informacii mohol dostat. Takze podla mna by stacil popis na Internete.
S tím upozorněním před křižovatkou - není problém nakreslit 50 m před odbočkou doleva na strom šipku doleva a pod to napsat "50 m", to každý pochopí, že má začít brzdit a hledat šipku. Pravda, v terénu se to moc často nevidí.
Nápad je to hezký, ale se mnou nepočítejte.
Já projedu trasu, a když jí jedu za týden zas, je pro mě opět nová.
Má to ovšem výhodu, že každou trasu můžu jet kolikrát chci a nenudím se.
Jestli se do toho někdo pustí, slibuju, že si trasy budu zapisovat. I za tu cenu, že pro mě ztratí potom punc novoty při dalším průjezdu.
Jo, reflexní tabulky by byly fajn, ještě jsem žádnou neviděl. Potmě jezdím dost často a rád a s hledáním tabulek jsou problémy. Při veřejném osvětlení v obci je tabulka stejně žlutá jako všechno ostatní kolem a v lese je stejně černá jako všechno kolem, pokud na ni přímo neposvítím, což je těžké, když nevím, kde je.
To: <[email protected]>
Subject: Pomoc při údržbě cyklistických tras
Content: Vážení přátelé,
reaguji na vaši nabídku spolupráce uveřejněnou na servru klub.ceskych.turistu.cz (rádi uvítáme vechny z Vás, kteří máte zájem nám při údrbě .. cyklistických tras pomoci). Kolo mám a používám, bydlím v Praze Libni. Je-li tedy potřeba dobrovolníků někde v oblasti na východ či sever od Prahy, rád se dozvím bližší informace.
Zdravím a přeji hezký den. :')
Tak já mohu pomoci jen radou, to je jediné co umím. Hodí se?
Od: [email protected]
Předmět: Re: Pomoc pri udrzbe cyklistickych tras
Dobrý den,
z trochou zpozdení se ke mne dostal Vás mail z 19.9. Sdeluji Vám, ze nové cykloznackare skolíme vzdy v dubnu (jedná se o jednodenní sobotní skolení v Praze na Luzinách). Pokud mi poslete Vasi postovní adresu, rád Vás na dubnové skolení pozvu.
Zdraví Karel Markvart, KCT.
Komu: [email protected]
Předmět: Přihláška na školení cykloznačkařů
Děkuji za zprávu a hlásím se tímto na dubnové školení cykloznačkařů. ...