Ahoj, kdybyste si nekdo chteli postavit ABS na kolo: ;)
http://circuitcellar.com/designstellaris2010...
Je to vitezna konstrukce jakesi souteze pro bastly s procesorem od TI. Pro vetsi obrazky si stahnete zip schovany pod Entry (nebo PSF pod Abstract)
Funkcnost posoudit nedokazu :)))))))
Já myslím, že Radek by to zmáknul:))
No, kdyby se do toho poustel, bylo by idealni udelat i ASR. A na leho mozna i ESP. 8-)
Jo a pohon 2x2 se samosvorným mezinápravovým diferenciálem:o)
pohon 2x2 jsme na MTB videl na vlastni oci... ale je fakt, ze diferencial nemelo :)
(nicmene, nez delat diferak a k nemu svorku, to je podle me lepsi to udelat odpojovaci a pak to mit natvrdo)
zrovna trochu prerovnavam svuj web a narazil jsem na patricnou fotku, tak sem dam link, kdyz uz ho mam v ruce:
http://www.adamek.cz/kolo/litva/fotky-cesta...
:-) ESP na jednostopém vozidle je lepší fór nž pro chemika H2SO5. :-)
Kyselina peroxosírová (H2SO5) zas až taková blbost není; existuje ;-))
viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kyselina_peroxos...
chemii nerozumim, ale je fakt, ze ESP na kole asi fakt nepujde :)
ale je tu dost trikolkaru, ty by mohli mit polovicni ESP (trikolka s dvema koly vepredu muze mit ESP reagujici na pretacivy smyk, i kdyz ten je skoda eliminovat, ten je lepsi si uzit :) )
No nevim, Radek v jinem vlakne psal, ze neprogramuje, takze by to asi musel komplet predelat do zeleza... ;)
ABS může být klidně i čistě mechanický (teda na hydraulický brzdy), bez čidel a programování.
Tady u nás je jeden nástrojař, co vyrobil pár jednoúčelových automatů čistě mechanických. Taky neumí programovat. :)
O dřevěném žakárském stavu, jehož programovací karty mi tady visí jako umělecké artefakty ani nemluvě.
Jenže pravda je ta, že uprogramovat to je mnohem rychlejší a levnější.
Možná je to rychlejší, ale u mechanickýho systému nehrozí tolik poruch, softvérových chyb, špatných kontaktů atd....
Na MiGách ty ábéesa fungovaly desítky let téměř bez údržby.
Tak to rozhodně. Navíc je to snažší opravit, mechanické věci jsou víc "samodokumentační".
To je jako s auty. Klidně člověk může udržet v provozu nějaký předválečný veterán, ale pochybuju, že dnešní oktávka bude za 80 let pojízdná.
Nejdriv jsem chtel napsat, ze ABS neni na kole potreba, pak jsem si vzpomnel situace, kdyby se mi docela hodilo. Zvlast pri zacatcich na lehokole se mi parkrat povedlo dostat zadni kolo do smyku, o ktery jsem vubec nestal a mel jsem co delat, abych zustal na silnici... :)
Do problematiky ABS nevidim, ale jak jsem to tak proklikal, prislo mi to prekomplikovane. Predpokladam, ze to bylo podminkami souteze, urcite by stacil jednodussi procesor, zbytecna mi prijde externi eeprom, displej a hlavne USB.
Vysledne provedeni bych radsi nehodnotil, prostor pro miniaturizaci je tam fakt velky. Skoda, ze v textu nepise, jak dlouho vydrzi baterie tenhle system napajet...
Kdo vi, treba to jednou na kolech bude standard. Kdyz by se krom cidel rychlosti pridal jeste akcelerometr, pak by to mohlo zabranit preletnuti pres riditka. :)
No nevím, aby kolo za chvíli nebyla samá elektronika která při poruše znemožní další jízdu a museli jsme volat odtahovku jako u všech nových aut. :-) Už tu máme elektronické řazení, no nevím jak se na tom řadí když dojde šťáva nebo se něco sekne. Co nejde spravit kladivem není pro mě. :-) Mám rád různé hračičky a vylepšování, ale kolo by mělo být pořád kolem na kterém si můžu v podstatě všechno spravit sám a co ne, nesmí mě při poruše obtěžovat nebo dokonce jízdu znemožnit. Možná to ode mě co má na lehotříkolce spalovací motor zní hloupě, ale když mi dojde benzín nebo motor začne stávkovat, vždycky těch 6kg co ta nástavba váží ušlapu. Něco jiného je to u zdejších nákolistu co jsou v elektronice jako ryba ve vodě, ti určitě vědí co my zámečníci nevíme. :-)