Jaký vařič používáte při cyklovandrech?
Var 2 a nejen při cyklovýpravách, ale i v horách při VHT. Kartuše si plním, takže zanedbatelné náklady.
Jak si je plníš?
Var 1. mam pocit ze dokonce vari rychleji nez Var2, zejmena pri nastaveni 'na plny kotel" soucasti je i
redukce pro provoz z 2.5 kg lahve ktera slouzi po spojeni se spodni casti
varice pro plneni kartusi. /pro Mc Torpeda - varic ma cast 'ventil' cast 'horak' . odsroubujes horak, dolu kde obvykle mas kartusi, prisroubujes prazdnou kartusi, nahoru kde mas normalne horak prisroubujes redukci na velkou bombu, zasroubujes do bomby, otocis ventilkem a kartuse se plni.... /teda - kartuse je dole, bomba nahore hrdlem dolu PB preteka.
Je dobre mit zvazenou plnou i prazdnou kartusi, zatim jsem nikdy nepreplnil ale co kdyz...
Var 1. mam pocit ze dokonce vari rychleji nez Var2, zejmena pri nastaveni 'na plny kotel" soucasti je i
redukce pro provoz z 2.5 kg lahve ktera slouzi po spojeni se spodni casti
varice pro plneni kartusi. /pro Mc Torpeda - varic ma cast 'ventil' cast 'horak' . odsroubujes horak, dolu kde obvykle mas kartusi, prisroubujes prazdnou kartusi, nahoru kde mas normalne horak prisroubujes redukci na velkou bombu, zasroubujes do bomby, otocis ventilkem a kartuse se plni.... /teda - kartuse je dole, bomba nahore hrdlem dolu PB preteka.
Je dobre mit zvazenou plnou i prazdnou kartusi, zatim jsem nikdy nepreplnil ale co kdyz...
Na kole používám již léta vařič na pevný líh. Jediná nevýhoda je očouzený ešus, ale jde otřít i v ranní rose. Výhody lehký, skladný, neustálá kontrola zásoby paliva, jsem s ním spokojen Zdeněk
Nejlepší je ovšem dřívkáč (až do výšky, kde končí výskyt dřevin).
Dřívkáč ovšem značně čadí. Vařím proto ve smaltovaných nádobách, Al ešus jsem radši nezkoušel (ta lenost...). Varu dosáhnu rychleji než s VAR 2 (vyzkoušeno letos v létě).
Souhlas, vařič na pevný líh je lehký, skladný a bezproblémový. A očouzený ešus je detail.
Nezbývá mi nic jiného, než s tebou souhlasit."Postýlka" je lehká, skladná a mám-li dost času (a kam taky pospíchat), schopná přihřát třeba vodu, abych ji nemusel pít úplně ledovou. Jedinou výhradu mám k pojmenování: není to vařič, ale ohřívač.
Souhlasím. I když kdysi jsem na liháču taky "vařil" i čaj, voda po cca 20 minutách sice nevařila, ale od čaje se aspoň zabarvila:-) Někdy jsem vařil i instantní polivku. Plynový vařič je ovšem nesrovnatelně komfortnější - rychlejší, dá se vařit i jídlo a nečoudí pod hrnek saze.
Mam zkušenost že rychlost ohřátí na bod varu je hodně závislá na použitém Lihu. Lepší je ten v modrých hranatých krabičkách, než kulatý v pytlýkách.
Za bezvětří při pokojové teplotě uvaříš velký ešus vody na dvou a půl kostkách lihu (jak už zmíněno, ovšemže za použití poklice, bez ní by ses asi ani nedočkal).
Na akci ale raději počítej čtyři až pět kostek, protože bezvětří a pokojové teploty se zaručeně nedočkáš :-).
Jasně, je to méně výkonné než plyn (a při domácím plnění plynu i dražší), takže to musíš opečovávat (poklička; hledání závětří, aby se ešus nestíhal ve větru ochlazovat) a je to tedy méně komfortní. Ale používat to na vaření lze.
Vařič a kartuše od Campingazu,přiznávám dobrovolně,že rozdělávat oheň mě nebaví.
Používám to samé
1. Nikdy neplň kartuše!
2. Pro extrémní akce mimo civilizaci benzin. Dá se na této planetě koupit všude!
3. Zjisti jaké kartuše prodávají v cílové zemi! Např. Španělsko, Řecko spolehlivě propichovací kartuše na starý Bluet.
4. Když nevíš tak kup radši vařič na místě, podle to co se tam dostane za kartuše.
5. Neber kartuše do letadla.
Nejlepší je žádný vařič. Jídlo dostaneš skoro všude. A když, tak bez teplého taky chvíli vydržíš.
No, trochu drsný. To my jezdíme jen po Česku. Přespáváme ke se dá. Tedy nejraději v lese. A po snídani si dám rád dobrý kafe. Je to blažený pocit když se rozednívá, sedíš na kraji lesa popíjíš kafe a těšíš se na to co den přinese. Proto používám VAR a kartuše. Takový kafe si nikde nekoupíš.
Moje řeč.
Jo jo kafe je bomba.Používam Campingaz a na kole vozim malou kartuši.
Plně souhlasím kafé po ránu je lahoda nadevše,jinak používám propichovací kartuše,které koupíš snad všude v evropě.
Jen dodám, že kartuše (šroubovací nebo napichovací) se dají koupit v OBI, BauMaxu a podobně. Cena je nižší než v prodejnách outdooru a mají otevřeno každý den do večera.
Jsou "...a podobně .." také v Rumunsku a v Albánii?
;-)
To jestli plyňak nebo nějaký jiný vařič si musí zvážit každý sám, třeba dle toho, jak často jezdí do Rumunska nebo Albánie :))
...a jak dlouho tam bude. S plyňákem na měsíc -- to bych musel hodně šetřit.
Ve dvou lidech spotřebujem na den tak 30 g plynu. Na měsíc (30 dní) to je 900 gramů, což jsou dvě katruše. Vzhledm k tomu, že si kartuše plním sám, žádný problém.
promin Mirku, nesouhlasim. Kartuse pro Var lze plnit bez problemu. Pochopitelne , jen pokud neni poskozena. Tedy chovat se ke kartusim slusne.
V hliníkových kartuších snad bývá čistý propan, v dvoukilových bombách propan butan. Ten chce pro skladování v tekutém stavu větší tlak. Není plnění tenkostěných kartuší proto nebezpečné?
Kartuše hliníkový nejsou (alespoň originál VAR ne) bude to norm. pozink plech tloušťku odhadnu na 1mm. Ve 2kg bombách je propan-butan (poměr neznám) ale v kartuších je taky propan-butan 30/70 v malejch bombách a 20/80 ve velkejch takže podíl propanu celkem malej. Rozdíl ve složení plynu tedy minimální
Pokud má někdo zájem o redukci na plnění kartuší na var 2 napište na e-mail: [email protected]
Dobrý den,
prosím o zaslání fota a ceny. Děkuji.
Rostislav Král
Rokytnice 194/1
755 01 Vsetín
603 814 471
A jak se liší kartuše na různé vařiče? Mám jakejsi vařič Coleman, na kartuších je psáno "neplnit", ale to je napsáno asi na všech...
neplnit je tam napsano z toho duvodu, že pokud by měly bejt znovu plnitelny oficiálně, tak by musely splňovat podstatně jiný bezpečnostní kritéria (pevnost odolnost při případném poškození) - pokud by na nich nebylo upozornění "neplnit", pak by při případným průseru byl zodpovědnej výrobce a ne ten kdo plní. takhle je to na tobě. Jedina připomínka je k tomu množství plynu - nikdy tam nedostaneš tolik co tam bylo, tzn. nikdy nevíš přesně kolik ti znovunaplněná kartuše uvaří. Takže pro mě je jistější používání benzíňáku (skladnost +/- stejná; o něco těžší), neb mohu doplňovat i částěčně spotřebované palivo před opuštěním civilizace a nemusím pro sichr tahat rezervní kartuši. A taky proto, že kartuše nemůžeš přepravovat v letadle - stalo se mi už několikrát, že první kartuši jsme viděli až to 14ti dnech.
No kdyz to clovek plni tak je dobry prazdnou kartusi uplne vypustit aby tam nebyl zadny pretlak a bombu z ktere se plni drzet vzhuru nohama,aby do kartuse nateklo co nejvic plynu v tekutym stavu,pak to vydrzi stejne jak original kartuse.Dobry trening je treba provozovani modelu s motorkem na CO2 bombicky :-)
no a ještě dotaz: Hrozí podle vás nějaké riziko přeplnění? Myslím, že snad ne, "plyn" je v bombě jako kapalina. Ale možná tam má být nějaký pojistný objem navíc..?
Určitě hrozí, obsah kartuše tvoří plynná a kapalná fáze PB. Přeplnění znamená, že obsahem kartuše je téměř zcela kapalná fáze PB. Jak známo kapalina je nestlačitelná, při tepelném zvětšení objemu, kapalná fáze kartuši roztrhne. Dovnitř vypouklé dno kartuše tam není pro absorbování tlaku ale pro mechanickou pevnost kartuše jako takové. Dřív než se vypoukne dno, zcela určitě povolí švy kartuše.
Rada, plněnou kartuši vážit (plnit na/pod údaj od výrobce kartuše). Kartuše musí při pohybu zřetelně šplouchat (plynná a kapalná fáze).
jo, asi to tak je. Blbý je, že jsem si kartuši na začátku nezvážil...
Může mi někdo poradit, kde seženu přepouštěcí redukci na plnění kartuší z 2,5 kg bomby? Dík.
Dobrá diskuse o plnění PB kartuší je na téhle adrese:
http://www.svetoutdooru.cz/Users/Rady/default...
Tak sem asi jedinej kdo vozi benzinak - driv coleman, ted primus
NEJSI SAM.JA POUZIVAM VARIC OD FIRMY ,,MSR''.SUPER VARIC.MAM S NIM OBJETOU CELOU EVROPU.
Koukám, že se to tu během října docela zajímavě rozeběhlo. Tak abych přispěl troškou do mlýna na čem jsem zatím vařil.
1) Vařič na pevný líh.
Je celkem použitelný na letní putování a pokud člověk moc nespěchá. Dostačuje k uvaření čaje, instantních polévek, apod. Nevýhodou je malá výhřevnost a nemá rád vlhkost, potom se rozprskává na malé kousky, které dále hoří.
2) Vařič na plyn.
Vlastním už asi 3,5 roku plynový vařič Var 2. Projel toho se mnou spoustu na kole, na běžkách, nebo při akcích v horách. Vařil jsem s ním při -15°C v zimě, ve výškách přes 3000 m n.m. a nikdy nezklamal. Je pravda, že plynu z promrzlé kartuše se moc ven nechce, ale stačí si nad malým plamenem ohřát vodu ve víku ešusu a do ní kartuši posadit a hned je to jinačí hukot. Kartuše si plním sám, návod mám tady: http://horal-fanda.com/rady.html Plním na původní váhu nové kartuše. Plyňák je lehký, má dobrou regulaci a dobrý výkon.
3) Benzínový vařič.
Ten jsem pořídil před letošní říjnovou výpravou do Indie a to MSR XGK Expedition. Musím říci, že to je nejlepší věc, kterou jsem si tento rok koupil. Vařili jsme na něm celý měsíc, pořád na automobilový benzín a naprosto bez problémů. Vařili jsme nejvýše v 5300 m n.m. při -17°C a nebyl žádný problém. Spotřeba na 8 dní kolem 1 litru benzínu. Nevýhodou je, že se nedá moc regulovat a tak si musí kuchař jídlo hlídat, jinak se připálí.
Teď to vidím tak, že na zimní a drsné akce budu vozit benzíňák a od jara do podzimu plyňák.
ja sem u benzinovyho varice nevidel nikde lip udelanou regulaci plamene nez u primuse, az me to prekvapilo
Ahoj Edo !
Já mám rád vůni vařiče na tuhý líh. A tak ho v případě krátkých výletů používám. Ovšem, pokud chceš vařit např. v dešti pod přístřeškem stanu, nedá se to dýchat.
Pokud je pro Tebe kolo hobby jako pro mne a rád si občas uděláš radost bez ohledu na cenu, doporučuju vařiče MSR. Typ PocketRocket je ultralehký (86g) model na všechny šroubovací kartuše, model SuperFly je o něco dražší, ale je UNIVERZÁLNÍ, tzn. že spolupracuje se šroubovacími i bajonetovými (Campiongaz) kartušemi.
Na dlouhé expedice doporučuji benzínové vařiče..Hk
Pozor ty výpary z tuhého lihu jsou jedovatý!!!
Já mám Bluet máte s ním někdo zkušenosti? Já jestli ho mám nechat doma a pořídit něco jiného nebo to stačí na tu naši jízdu. Připomínám, že se bude vařit sunar, polívčičky a podobné ptákovinky.
Jsem rozhodny zastance benzinovych varicu. Jezdime s pritelkyni na dlouhe cesty na lehokolech a nedokazu si predtsvit, ze bych s lihem/drevem/plynem/tekutym lihem cestoval dva mesice treba po Ukarjine. My pouzivame uz dlouho benzinak, varime az trikrat denne z beznych surovin. Krasne se vzdy najime, zadne rozvarene kase. Varime jak o dusu a naklady na den za benzin jsou zhruba 5 Kc.
Mam zkusenosti se dvemi varici:
MSR Whisperlite (cca 150 dni na cestach): U MSRka je problem stelovani plamene, bud varine, nebo ne, takze vsechno se uzasne pripaluje. Whisperlite je jen na cisty benzin, jinak se ucpe a blbe se cisti. Navstivit s nim zeme jako LT, LV, RO, UA ci jine exotiky je silenstvi. Kamardi pouzivaji XGK, cestovanim se de facto zivi a projel s nimi svet. Dle vsech informaci naprosto neznicitelny stroj.
Muj favorit je Optimus NOVA (cca 300 dni na cestach), naprosto bezudrzbovy, s hlinikovou hlavou na lahvi (takze se nema sanci zlomit, coz se tu a tam stane u MSR) se spickovym nastavovanim plamene a velmi uzitecnym systemem vypousteni tlaku z lahve. Drive se u nas nedal koupit, ale ted jsem jej uz nekde videl. Vrele doporucuji.
www.eh-adventures.com
Vyzkoušel jsem během 15-ti let putování na kole po Evropě všechny typy vařičů a každý má své.Pevný líh čadí a někdy prská, tekutý sfukuje sebemenší vánek protože není tlakový, plyňák není vhodný na delší cesty do pustiny- je třeba náhradní kartuše a ty zaberou místo. Zůstává benziňák a to tlakový(MSR,Feather stone ap), nebo odpařovací.Tlakový je výborná věc pokud funguje- mi u Featheru po 10-ti dvoutýdenních cestách začala vynechávat pumpička, chvíli trvá než začne tlakovat a nová stojí kolem 500Kč- jinak je bez chyb, autobenzín je všude a při cestě do pustiny obvykle 0,5l stačí. Já ale nejčastěji používám benzíňák Bevarex od komunistické Mechaniky Praha z r.1984. Hořák se musí nahřát lihem, ale při poslední cestě po Rumunsku jsem při každodenním vaření snídaně a večeře spotřeboval za 16 dní 1,5dl lihu a 0,7l benzínu- to jsem u tlakového minul za týden. Proto vozím raději na dlouhé cesty Bevarex(podobný systém měla ruská "turbína") kvůli spotřebě a na víkendy VAR.
Včera jsem koupil Bevarex v bazaru,byl bych vděčen za více informací o jeho používání,zda tam moihu lít jakýkoliv benzin,jaká je údržba atd.Můžete se ozvat?Ev by mě zajímala i původní cena.
Pokud se jedná o Bevarex typ 1 nebo 2 (plechová krabice zelenožluté barvy, elox povrchová úprava nádrže, plastové kolečko regulace plamene, závětří a odjímatelné nožičky pro ohřívanou nádobu), ozvěte se mi na e-mail - mám tu skan originálního příbalového letáku.
Dobrý den.Chci vás požádat o zaslání návodu k benzínovému vařiči BEVAREX.Předem děkuji
http://www.cck-brno.com/newsite/mag/sets/ruzne...
kolik jsi prosím tě dal ze zvědavosti za ten BEVAREX díky
kolem 100,- Kč (oba jsou v perfekt stavu)
na cesty s manželkou VAR. Na cesty sám nic. Zbytečný balast.
to se stravuješ jako kosmonaut ?-ti taky vařiče nepotřebují.
Chleba, máslo, sušený ovoce. Po cestě kupuju nebo trhám čerstvý ovoce a doplňuju vodu. Nic víc nepotřebuju.
Postupně jsem došel k tomuhle složení stravy na pěších vandrech. Máš všechno, co potřebuješ, není to časově náročný na přípravu a není to tak těžký, jako nádobí na vaření + voda k tomu nutná. A ta váha je když to táhneš na zádech dost podstatná.
Na kole tu váhu není potřeba řešit tolik, ale držím se zkrátka osvědčeného.
v pětatřiceti jsem taky vařič neřešil- jako vegetariánu mi stačilo sušené ovoce a ořechy. bohužel člověk stárne(a pohodlní) a bez teplého čaje nebo vývaru si den nedovedu představit. je pravda, že vařič,ešus a palivo zabírá dost místa-ale co naplat, teplý do žaludku je aspoň jednou denně třeba.
Ale ten vývar si snáď nemyslel doslovne. Že by si varil kus kuraťa?
Nemali to byť len zalievacie polievky? Tie, čo sa majú 2 minúty rozpúšťať a potom vypiť,
Keď sa nám v Chorvátsku minul plyn, brali sme si horúcu vodu zo sprchy a na tie zalievacie polievky to stačilo.
Teda syn sa nesťažoval.
Jednou, cca ve dvaceti, jsem s kámošem na vandru dělal polívku tak, že jsme prošli zásoby a vzali tu, co se měla vařit nejkratší dobu. Nasypali jí do petláhve, zalili vodou natočenou na záchodcích McDonalda a postavili na půlhodiny sluníčko :o)) Bylo to v Athénách v parku, kde jsme dva dny čekali, až dorazí kamarád, co neměl štěstí na stopa a bylo nám blbý vytáhnout vařič. Navíc snad měl myslím líh u sebe zrovna ten, co ještě nedorazil :o)
Netvrdím, že to byl kulinářský zážitek, ale snědli jsme to:o)))
pardón-jde o bujón v kostce§§
Já teplej čaj moc nepiju ani tak a studený jídlo mi nevadí. Nemám s tím velký problém. Jen je to drobet jednotvárné. ALe pokud nemrzne, tak vžřdycky něco roste a tak mám občas chleba s máslem a borůvkama, malinama, lesníma jahodama, hříbkama, šťovíkem atd. Prostě, co zrovna potkám po cestě:o)
Týden dva nemám problém. Třetí týden mě zpravidla začne honit mlsná:o))
A to já se zase rád dobře najím. Strava jak píšeš ty by mi nestačila. Proto si na cestách docela vyvařuju a dost velkou část v báglu zabírají potraviny. Dávám přednost vaření na ohni ale pokaždé to nejde a tak vozím plynový vařič Camping gas. Jsem s ním spokojený a uvařil jsem na něm i v -19 stupních.
můj člověk-taky nevyvařuju, ale zdolat Alpy nebo Karpaty na šťovíku- to teda smekám!! já ráno lehce posnídám(vločky + rozinky nebo ořechy se soj. mlékem v prášku zalitým hor. vodou), přes den musli tyčinky nebo tatranky, banán, ovoce(sušené)a hlavně 2-4 l pití, ale večer pořádné teplé(bujon s těstovinama, rýží,hustou polévku ap.).
Var nebo ten druhý, co má modré cartuche. Cartuche se dají koupit i ve velikosti spreje, takže není nutno sebou tahat zásoby.
no nevím, kde bys v pustině sháněl vůbec něco- nato kartuše ve spray, nebo jezdíš jen tam, kde jsou k dostání? To není pak velký záběr!
Já mám VAR 1 a benzínový MSR /nějak Internationale Whisper, bla, bla/, taky mám ještě nějaký samodujný ze svazu. Jsem přesvědčený, že pro běžné akce je naprosto bezkonkurenční plyn, pokud bych si teď kupoval pak Colemana Lite, který má větší výkon jak Var a hodí se lépe při chladném počasí, kdy se nádoba rychle ochlazuje. Vaření považuji za součást akcí a akciček i když si člověk uvaří třeba jenom čaj nebo kafe / můj tip - rychlovarné těstoviny Panzani, často bezkonkurenčně chutnější než několikanásobně dražší blaf v hospodě/.
jen doplním, že suveréně nejlepším benzínem do vařiče je benzín lékárenský, jelikož je prost zbytečných přísad, prakticky nesmrdí, benzín do auta bych použil jen v krajním případě - proto přece jezdí řada z nás na kole, že nemá ráda splodiny z automobilů
Napřed je potřeba se rozhodnout, na jaké cesty má být vařič použit. Pro cestování s cestovkou s doprovodným autobusem považuji za nejlepší vzít s sebou dvouhořákový plynový vařič s 2kg PB bombou (když se doma vyskytuje nebo lze vypůjčit). Pro cestování ve skupině je nejlepší, když má každý svůj vařič a pak vařit jednotlivá jídla vždy na jednom vařiči pro všechny a ne každý zvlášť pro sebe. ušetří se tím hodně času. Komu nevadí očazené nádobí (a když to lze), může vařit na přírodním ohni po tábornickém způsobu, mně vyhovuje mít s sebou minimálně 2 vařiče (časová úspora), z nichž alespoň jeden je plynový (vaření ve stanu při špatném počasí je lepší na plynu než na benzínu).
Lihové vařiče na tekutý líh jsou spíše exotika a vaření na nich je pomalé a drahé, vařit na suchém lihu považuji za vhodný druh mučení pro trestance.
Plynové vařiče jsou levnější, ale mají dražší provoz. Krom toho kartuše zvětšují objem zavazadel.
Benzinové vařiče jsou dražší, zato s levnějším provozem.
Univerzální vařiče mohou spalovat buď různá tekutá paliva (nejčastěji technický nebo bezolovnatý benzín), nebo navíc i plyn. Zjistil jsem, že výměna trysky není nutná, ale neměřil jsem vliv tohoto na dobu výdrže kartuše ani případnou rozdílnou dobu vaření. Můj Primus má trysku 45 na plyn, 37 na benzín a 28 na naftu a různé oleje (údajně funguje i na fritovací). Já používám jen 37 na benzín, popř. plyn.
Když Ti nevadí vyšší náklady, pak jednoznačně plynový jako první či jediný vařič. Tuzemský VAR je osvědčený. Malý, lehký, spolehlivý a za přiměřenou cenu. Výhodou je možnost pořízení redukce na 2kg propanbutanovou láhev.
Plynový vařič s piezoelektrickým zapalováním je sice těžší, zato nepotřebuješ hledat sirky nebo zapalovač.
Můj první vařič byl na suchý líh. Divím se, jak s takovou hračkou může být někdo spokojený. Stačila jedna dovolená o hladu a vařič i líh šel do domácího muzea.
Kvůli časové úspoře používám víc vařičů najednou. Zkus si představit, že doma vaříš jen na jedné plotýnce a potom ještě potřebuješ ohřát vodu na umytí nádobí. Takové vaření nemá konce. Takže mám 2 plynové (Var 2 a Markill s piezoelektrickým zapoalováním), 1 benzinový (MSR Simmer Lite: velmi lehký a celkem tichý; doporučuji) a 1 univerzální (prý funguje i na fritovací olej – nezkoušel jsem) Primus Omnifuel.
S vařením na jediném vařiči mám následující zkušenost:
Kdysi začátkem 90. let se mě kamarádka zeptala, jestli s ní chci jet s cestovkou na Dunajskou cykloostezku. Že její kamarádka odřekla. Dotyčná měla kolo, stan, spacák a jídlo, já místo stanu benzinový Coleman Peak 1 (název změněn na Coleman Unleaded Feather Stove). Vřele tento vařič nedoporučuji kvůli velké poruchovosti při delším nepoužívání (utrhne se regulační struna a je nutný nový generátor za 650 Kč - před lety). Ještě mnoho let poté dávala a snad tak činí dodnes, kamarádka k lepšímu, jak ona byla každý den dávno po jídle a bavila se s jinými, zatímco já jsem pořád ještě vařil. Že jsem (blb galantní) vařil napřed pro ni, potom pro sebe a nakonec vodu na umytí jejího i svého nádobí, taktně zamlčuje.
Plynové vařiče jsou „čisté”, celkem tiché a mají velkou výhřevnost. Benzinové je nutno napřed zapálením natlakovat a malým množstvím benzinu nahřát, aby palivo zplynovalo, takže zpočátku vypadá vařič jako malý táborák a budí pozornost neznalých. Podle konstrukce je benzinový vařič více nebo méně hlučný. Simmer Lite je tišší, Primus při spalování benzinu hučí, jako raketa při startu. Podle kvality benzinu je také odlišné čazení benzinových vařičů. Nejlepší je „suchý” benzín; čadí méně než „mastný” (pozná se kápnutím na ukazováček a přejíždění kapky palcem: čím více klouže, tím, mastnější).
Vzhledem k zásobě technického benzinu jsem nezkoušel jinak doporučovaný bezolovnatý benzín, takže nevím, jestli a jak čadí. Stejně tak jsem neinvestoval do předraženého originálního paliva, doporučeného výrobci.
Snad Ti v něčem pomůže i tento letáček (PDF):
http://www.vertical.cz/Data/files/st%E1hn%ECte...
Takže závěrečné shrnutí: plynový VAR 2, benzinový MSR Simmerlite a jistě budeš spokojený.
Ještě doplnění po přečtení:
U plynových vařičů je vynikající regulace plamene, benzinové vařiče sice mají uvedenu možnost regulace, ale moje zkušenosti jsou také, že je dvoustupňová: Naplno / O něco slaběji. Ten MSR jsem koupil proto, že je lehký, po složení celkem nevelký, ale především má velmi dobrou regulaci plamene.
Primus jsem sháněl těžce mnoho let, protože mu předcházely oslavné reference. Dnes už bych ho nekoupil. Simmer Lite je lepší.
Před Simmer Lite jsem chtěl koupit MSR Dragon Fly, ale jediné, co mě odradilo, je nemožnost vařit na něm v malých nádobách (hrnek). Když se objevel Simmer Lite, neváhal jsem ani vteřinu a nelituji. Jen toho, že jsem jej kupoval v Praze. Po týdnu jsem jel do Brna a tam byl za poloviční cenu...
řekl bych, že benziňák čadí jen ze začátku, než nahřeješ hořák. Beru ho na delší a exotičtější akce. Palivo naberu u každé benzinpumpy. (mám americký MSR). Na čundry po útulné evropě jsem pořídil dřívkáč od internetového shopu Bartsport. Je to kompromis mezi ohněm (tedy poezií - vůní ohně ) a vařičem. Oni ho mají ale krutě předražený. S plyňákem se dobře manipuluje. Prostě zapálíš a vaříš. Ale když dojde plyn někde v Indii, jsi v koncích.
Jak už jsem psal, vařím na svých zásobách technického benzínu. Předpokládám, že mně vystačí doživotně, protože spotřeba není nijak velká. Ten obsahuje příměsi, které při spalování čadí. Ze začátku možná víc, ale stále, takže jak vařič, tak nádobu musím vyčistit.
O dřívkáči jsem také uvažoval, ale krom ceny mě odradily baterie pro ventilátor a velikost vařiče. Benzín s sebou vozím i kvůli případnému lepení duší (očištění po smirkování) a čistění řetězu.
Jak jsem napsal, podle mne je ideální mít dva vařiče: jeden plynový, druhý benzinový. Oba vyzkoušené spolehlivost a kvality. To splňuje VAR i Simmer Lite.
Dřívkáč má proti přírodnímu ohni výhodu cestovní výhně, ale dva šutry a posezení u ohýnku také není k zahození.
máš pravdu pokud jde o Feather Stove.pred peti lety jsem ho koupil za nekresťanských 3150 Sk na cestu do Rumunska. Vydržel v porádku celých 14 dní- sice očuzený(musel jsem ke konci koupit místní autobenzín) varič i nádoba, ale spokojenost. Po roku uložení v zakonzervovaném stavu) jsem jej( naštestí) pred cestou odzkoušel a už byl problém ho natlakovat-nejdrív netesnil zpet. ventil pod pumpičkou, po oprave zase netesní píst. než jsem jej natlakoval a zapálil, byl bych po jídle.Od té doby si užívá odpočinku ve sklepe a jezdím s Bevarexem k plné spokojenosti.Sice se musí horák nahrát, ale je to stejné, jako když nechám rozhoret a zahrát tlakáč aby nečadil- navíc za ty prachy v nem můzu topit i drahým palivem.
Primus
http://zenstoves.net/
... prosím, vyberte si ...
8-D
Dělal jsem lihové vařiče podle toho návodu:
http://zenstoves.net/BasicTopBurner.htm
http://solarcooking.org/
... a jste za vodou ...
8-)
Jak na něm uvařím v noci?
co potřebuješ vařit v noci- já vařím jen v ešusu!!!