Vzhledem k překročení počtu příspěvků zakládám pokračování. Poslední rozjeté větve se zabývaly škatulkováním cyklistů jezdících po městě, cyklostezkou Budějovická a problémem ignorování "vycinkané" infrastruktury.
Saaaakrys, jak se vam podarilo narvat do minuleho dilu 301 prispevku? Neni limit 300?
Jsme dobrý! ;-)
(počítám, že už jsem to tu někde viděl, asi když je rozepsaných víc příspěvků, tak je systém pustí)
A tímto jsem právě přidal jeden v rámci diskuse zbytečný příspěvek, který možná bude za dalších 300 ks. flame chybět! ;-)
301 i více se dá dosáhnout tím, že v okamžiku překročení limitu je otevřeno několik odpovědních oken. V jednu chvíli, kdy hrozilo, že už nebudu moci odpovědět na všechny příspěvky, na které jsem odpovědět chtěl, jsem si zahrával s myšlenkou, že (preventivně) pozotvírám několik odpovědních oken, což by mi umožňovalo překročit limit o tento počet. Pak jsem od toho upustil. Ne proto, že bych to považoval za jakkoli nepoctivé, ale umožnilo mi to realističtěji zhodnotit, které příspěvky si mou odpověď vlastně opravdu zaslouží... :o))
======================================
Nepř. Michal: Co je tak technicky složité na tom se trefit na červenej pruh? Co je tak složité na tom nejezdit po chodníku. Co je tak složité na tom se necpat vedle tramvaje (a nenadávat na tu tramvaj), když mezi tramvají a obruvníkem je 20cm. V centru o moc složité manévrování s kolem nejde. O to víc mě udivuje chování cyklistů.
Jsem sám cyklista a nejraději bych na cyklisty nenadával. Ale někdy se opravdu divím, jak se chovají. Ale asi je to dáno dobou...
Dotaz...jen mě tak napadlo, smí cyklisté do Františkánské zahrady?
======================================
Reply: Trefit se na červený pruh je snadné. Horši je z něj vysublimovat v místě, kde skončí. V reálu tu máme hodně cykistů, co podél té kolony nepojedou a stát v ní nebudou. To raději nepojedou vůbec.
Vyšilování s tramvajemi je zjevný důsledek uměle sníženého pudu sebezáchovy, který městský cyklista za ty léta praxe získal.
Do Františkánské zahrady se samozřejmě nesmí.
Sám jezdím po městě, hodně a někdy si ty servítky s průjezdem neberu. Ale většinou si takové věci nechávám mezi auta, chodce naopak považuju hodné ochrany ještě víc, než cyklisty. Z čehož mi taky vyplývá, že když jet na hraně ohleduplnosti, tak raději mezi auty.
No to v tom vlákně byla řeč o určitém místě....Štefánikův most. Proč cyklista, jedoucí z centra přejel na chodník a nevyužil pruh? Rovný úsek, provoz klidný. Navíc se mohl ze silnice plynule napojit. Na konci cyklistický pruh tuším končí v pruhu pro odbočení. Takže taky žádný problém. Pruh je tam prostě na prd, protože pro cyklistu je snadnější jet po chodníku, protože po chodníku a přes přechody se přeci dostane všude....to přeci ví z doby, kdy byl chodcem. Mě to prostě udivuje. I když se něco málo pro cyklisty v Praze udělá, tak je to stejně cyklisty ignorováno.
Františkánská zahrada...zajímavé. Kola jsem tam potkával (jako student jsem tam chodil lenošit):-)
Aha, Újezďák píše, že se ve FZ smí, tak to na něj dáým. Měl jsem za to, že je tam zákaz (průjezd je stejně nesmyslný, není kam, objet se to dá dobře přes Zlatý kříž, tak nevidím důvod, proč přes FZ na kole jezdit).
Překvapuje mě, že na Štefánikově mostě byl slabý provoz. Já tamtudy právě pro silný provoz a kolony raději vůbec nejezdím (raději objíždím přes Hlávkův), protože co jsem viděl, tak tam je v těch řadících pruzích obvykle kolona tak na dvoje světla, často stojící víc než do poloviny mostu ve dvou řadách právě přes ten cyklopruh (který se tím ještě výrazněji zkracuje). Pruhy jsou navíc tak úzké, že se nedá objíždět zprava.
Taky bych to tam přičítal tomu, jak to vypadá dál. Po odbočení na nábřeží Kapitána Jaroše si lze vybrat mezi dost rozbitou dlažbou na silnici, nebo chodníkem, na který nakonec v zásadě stejně musíš naskočit v místě jeho zcyklostezkování u křižovatky s ulicí Dukelských Hrdinů. Ve směru do centra pak jízda v HDP po nábřeží znamená předjíždění dost dlouhé kolony v levém pruhu (a následné odbočení vlevo v HDP přes tramvajový trojhran). To je věc jen pro velmi silné nátury. S ohledem na potřebu vnímání pocitu bezpečí se tam jízdě po chodníku prostě nedivím.
Samozřejmě netvrdím, že je to dobře. Ty pruhy vznikly tak, že se (poté, co byly slíbené, ale nějak tam při kolaudaci nebyly) domalovaly do hotové rekonstrukce. Tehdy se už samozřejmě nedalo například hnout s obrubníky tak, aby se cyklopruh vešel aspoň podél těch řaďáků a byl pro cyklisty aspoň trochu použitelný.
Tak ti nevím ale konkrétně na Štefánikově mostě mi ty pruhy přijdou dost nesmyslné jezdím tam často a vždy po chodníku který je téměř vždy prázdný.Ostatně ty NAŠE pruhy právě vedou odnikud nikam a na křižovatce cyklisto vysublimuj.
A hele, potrefena husa se ozvala! 8-D
Nebyl jsi to Ty, kvuli komu to tu neprihlasenej tak rozviril? 8)
Fousáče bych poznal a spešl pro něj bych založil vlákno jakožto pro nejzlobivějšího nákoláka, co jezdí po chodníku:-))
A jak řešíte jízdu po mostě Legií od ND na Újezd, já po chodníku,rychlostí chodce nekličkuji.
Většinou se tomu místu vyhýbám, jezdím přes Staromák, Náměstí Republiky nebo Malou Stranu. Když už tamtudy nějakým omylem jedu, tak dokud to jde s auty, kolonu od Karlových lázní po ND buďto skáču, nebo po kolejích zleva.
Doposud nepublikované výsledky červnového sčítání nicméně ukazují, že po Smetanově nábřeží u ND jezdí po chodníku 75% cyklistů, v absolutních číslech asi 400 ks. denně.
Po Smetanově nábřeží (musím tudy dost často) jsem dřív (kvůli kolonám aut) taky jezdil po chodníku, ale nic příjemného - je tam příliš hustý pěší provoz. V poslední době to řeším jinak: Ohlédnu se za sebe ke Karlovým lázním, a když vidím, že nejede tramvaj, švihám to co nejrychleji vlevo podél kolony aut po okraji tramvajového tělesa. Tramvaj mě dostihnout nemůže, neboť tam má ještě stanici.
Před křižovatkou u Národního divadla se zařadím PŘED první čekající auto (je tam vždy dostatek místa). V případě, že se kolona pohybuje, není problém se mezi některými dvěma auty přesunout na pravou stranu k obrubníku a křižovatku už projet podle předpisů.
Řeším to úplně stejně - ohleduplnou jízdou po chodníku. Když vidím, že bych omezil, vystrašil nebo dokonce ohrozil chodce, sesedám a vedu.
Daleko raději to řeším jízdou přes Jiráskův most (normálně po vozovce). Problém ale je, že v takovém případě nemůžu pro jízdu od Vyšehradu použít náplavku.
Štefánik mi nepřipadá tak šílenej (jezdil jsem tam cca dva roky šalinou ob den na Výstaviště ). To by se našla mnohem horší místa. Většinou se to sekne ve špičce před tunelem. Málo kdy jsem zažil vyloženě kolonu a ucpání.
A právě že kdo to tam zná, tak hned skočí před mostem na chodník s tím, že na konci mostu odbočí na Jaroše a pokračuje dál po chodníku. V podstatě tam jsem snad nikdy neviděl cyklistu na silnici. Chápu to, ale pokud je na mostě pruh a na chodníku jsou chodci, tak mi to přijde minimálně nezodpovědné. Jak už jsem psal. Cyklista mi na chodníku, kde nikdo není a neohrožuje, nevadí. Ale jakmile mezi chodcema kličkuje a přitom má metr od levé ruky pruh pro cyklistu. Navíc, když tam byla doprava opravdu v pohodě....nevím.
S tím vedením odnikud nikam....to není jen v Praze. Třeba v Edinburghu (na youtube jsou o tom i videa, kde si na to nějaký člověk ztěžuje), Manchesteru a jiných městech v UK je to podobný. A strašně málo jsem tam viděl cyklistu na chodníku. Ale to je dané mentalitou. Prostě to nedělají, protože se to asi nesmí (nezjišťoval jsem) a proč si dělat problémy....
Jediné tam mají jiné. Když už řešili jen kousek trasy, tak většinou křižovatky. Je tam běžné, že na rovném úseku nic není, ale jakmile dorazíš ke křižovatce, začnou pruhy pro cyklisty. Tohle je docela příjemné. U nás se to dělá opačně....rovný pruh se kreslí snadněji:-)))
Ale je pravda, že ten pruh na tom mostě je hodně úzký. První, co mě trefilo do očí. Určitě není ani na šířku řidítek.
Ad GB: Cyklopruh přes (světelnou) křižovatku v Praze nepovolí policajt. Oficiálně proto, že dle vyjádření jistých konkrétních úředníků PČR je cyklista povinen užít pruh a tak by se za přítomnosti cyklopruhu nesměl řadit do jiného pruhu (např. pro odbočení vlevo - ano, až takhle si pražská PČR vysvětluje povinnost použít vyhrazené pruhy). V Brně to ovšem jde.
Ve chvílích paranoii mě proto napadá, že je to neoficiálně proto, aby když už nějaké prase odbočující vpravo cyklistu pěkně semele, tak aby cyklista nebyl v cyklopruhu a bylo tedy možné zpochybnit jeho nevinu.
Ono to nebylo v UK na všech křižovatkách. Ale bylo tam příjemné, že když jsi se bližil ke křižovatce, tak se objevili cyklopruhy, které ti alespoň trošku napověděli, kam máš jet. Pro lidi, co se boji v provozu, případně lidi co nemají ŘP je to příjemné.
Třeba přes tuhle jednoduchou křižovatku v relativně malém městě jsem několik měsíců jezdil. Z jedné strany tam cyklopruh je, ale zdruhé ne...ale i tak ti na křižovatce napoví, kam se máš jako cyklista řadit. Prostě je to jak pro blbce...ale je to fajn.
Mimochodem. V jedne z těch ulic je jednosměrka...a stejně jsou tam po obou stranách pruhy - cyklista směl jet i v protisměru. To je jen takovej dodatek pro naše řidiče (kteří se v poslední době ozývají, jaká že je to ptákovina), že to venku běžně funguje:-)))
http://maps.google.co.uk/maps?f=q&source=s...
malé upřesnění, pro jistotu jsem koukl na streetwiew a podle značky se nesmí, nicméně jezdil jsem tam nepravidelně zhruba poslední tři roky po ránu ( než jsem začal objíždět po rokytce a následně náplavku)
a ta značka tam skutečně mrcha je... jenže já ji nikdy neviděl, protože jsem kolo provedl z vodičkovi pasáží a pak jel skrz na jungmannovo nám a měl ji za zády :-D
http://maps.google.cz/maps?hl=cs&q=franti...
Přesně .... co je platný, že 85 procent cyklistů jezdí přiměřeně, když 15 procent sebestředných maniaků dělá prasárnami ostudu ....
Ad Františkánská zahrada ...moje osobní zkušenost je taková, že cyklisté do Františkánské zahrady smí,nikde jsem tam neviděl zákaz, nikdy mě tam neprudil nikdo z údržby nebo policie. Nesmí se ovšem jet pasážemi z Václaváku a z Vodičkovy ulice ( V pasážích je to dokonce značeno i když dost blbě ve výšce cca 3 metry.... na sloupu a je tam dost nerudná ochranka:).
Jiná věc je ta, že Františkánská je průjezdná někdy brzo po ránu, jinak je to tam vážně o hubu kvůli dětem, které nejsou vidět za živými ploty a kvůli davům.... prostě ráno ano, od takové 10-11 hodiny bych se tam dobrovolně nevydal...
Nepr.Michal:
======================
Navíc. Jak jsem psal. Nemáme kouzelný proutek na to, aby hned po Praze byly navazující pruhy. To bude trvat dlouho, možná to ani nikdy nebude. Ale to přeci neznamená, že budeme čekat na tento neuskutečnitelný stav s tím, že do té doby již vyniklé kousky pruhů nebudeme používat, protože nikam nevedou. Tak to je na tu silnici čmáráme zbytečně....
======================
Murphy: Kdyby se to planovalo alespon trosku s rozumem, vybral by se bod a z neho by postupne prirustala chapadla, navzajem se propletala a fungovala. Samozrejme jsou vyjimky jako dlouhe useku vypadovek. Ale udelat kazdou chvili nekde nenavazujici kousek je k nicemu.
Vím...podobné "rozumné a logické" úseky by byly fajn ...ale bohužel nejsou:-( Nebo jich je strašně málo.
Ale clovek by to pri dnesnich moznostech computeru tak nejak cekal, ne? Jenze, kdyz tu a tam placnes pruh a nikdo vlastne nevi, kde je, odkud a kam vede, spousta lidi na nej bude kaslat. Treba o te Budejarne jsem nevedel. Je to tam nejak rozumne znacene, abych si vubec ze silnice stezky vsimnul?
Mimochodem - nemela by pak na silnici byt znacka "zakaz vjezdu cyklistum"? Aby bylo jasne, ze cyklostezka treba po 20 metrech neudela obrat o 90 stupnu a nepujde nekam do haje?
Ne ze by mne napadlo jezdit po jizni spojce na Barrandak, ale o soubezne stezce o patro niz jsem dlooouho nevedel. Kdyby byla nejaka rozumna navadeci znacka pro cyklisty, aby vedeli, ze o par metru vedle vede cyklostezka od do, ... Zlute cyklostezkove znaceni casto postrada informaci odkud a kam vede a kdyz jede cyklista po vozovce, je znacka na stezce tak daleko, ze nemusi byt citelna.
Jaj...jaká Budějárna? O tý jsem nepsal...:-) Nebo jo?
Osobně nevím, jak kvalitní je značení pro cyklisty v Praze.
Budejarnu zminovali jini, jen jsem to tam tak pripichnul. Schvalne se po tom nekdy podivej, az pojede nebo pujdes Prahou. Zjistil jsem, ze je casto snazsi jet po turisticke znacce, nez po cyklostezce. 8-( A to i pri prujezdu mensimi mesty.
Ten nový úsek cyklostezky na Budějárně je označenej dobře. Je tam na hraně chodníku modrá placka s kolem a plynulej nájezd. Zákaz vjezdu cyklistů do pokračující komunikace ale není. On vlastně ani není potřeba.
Mimochodem - kdybys věděl, kolik zákazů vjezdu (všech vozidel i cyklistů) jsem bez výčitek svědomí porušil... Největší koncentrace jich je kolem Padrťských rybníků v Brdech. Místama je tam snad víc těchhle značek než stromů - a to je to celý v lese... :o))
Ta placka by tam podle mne byt mela. Pozna snad cyklista jednim poledem, ze cyklostezka jede tam, kam on potrebuje? Ze hned nezatoci nekam pryc? Jestli ne, nikdo mu nemuze ani tak vycitat, ze ji nepouzije, protoze chybi informace, ze je soubezna s vozovkou. Nebo to tam nejak naznacene je?
jestli to nebude tím, že je tam vojenský prostor a smí se tam jen o víkendech a to jen směrem od Trokavce ?
Jinak typický eM.přístup :
Viz ://www.nakole.cz/clanky/378-slavnostni-otevreni-padrtske-cyklotrasy.html
I my bychom samozřejmě byli rádi, kdyby se s výjimkou cílových ploch střelnice v blízké budoucnosti turistům otevřel celý vojenský újezd podobně jako před více než 15 lety oblast kolem Prášil na Šumavě, ale takto neskromného cíle bude možno dosáhnout jedině jednáním. A při takovém jednání musí být cyklistická veřejnost považována za seriózního partnera, což dnes narušuje například chování těch z nás, kteří nejenže prohání svá kola po zakázaných cestách, ale prý dokonce vstupují přímo na cílové plochy a považují to za jakýsi pochybný druh adrenalinového dobrodružství. Opravdu chceme, abychom v případě neštěstí nebo nepříznivého vývoje vztahů mezi turisty a armádou byli z Brd znovu vyháněni?
No, já tam jezdím od Příbrami přes Nepomuk (což taky jde), ale je to dál.
Na to, abych lezl na dopadové plochy, jsem moc zbabělej a adrenalinové činnosti jsou to poslední, po čem bych toužil - tedy pokud za takovou nepovažujeme jízdu na kole po Praze. Jinak tam nedělám nic, co by kohokoli mohlo dráždit. Teda nepočítám-li košíky plný hřibů s kloboukem jak talíř na řidítkách. Kvůli mně z Brd nikoho vyhánět nebudou. Ale pravda je, že vojáky rád nemám.
http://www.nakole.cz/diskuse/12037-pomohou-nove...
Proč by se tě to mělo dotknout? Jestli se tak nechováš, není to o tobě.
Toto jsou volně tvá vlastní slova, která si mnohokrát na diskusi vysvětloval tvé výpady a odsudky skupin obyvatel, jako například: motoristy, majitelé domů, podnikatele atd. protože se někomu nelíbila tvá generalizace těchto skupin obyvatel.
V tom případě by se ani moje slova neměla dotknout poctivých příslušníků skupin, o kterých vyjadřuju své paušální soudy...
Jen je úsměvné, že když tu dva dělají totéž, není to totéž. Když já se vyjádřím trochu obecněji, hned jsem třídní nepřítel, kdežto jiným úplně totéž bez problémů prochází. Možná bychom měli sjednotit metr, co říkáš?
Jezdím jen po nábřeží a tam to je bez problémů, až na zrovna už docela dlouho opravovaný tunel pod Vyšehradem. Ale co mi není jasné, proč jsou od Pobřežní cesty namalované červené pruhy na stezce co jako mají znázorňovat?
Kurňa, chlapi, vy v tom Práglu máte teda problémy.....Já si myslím, že se jenom pošťuchujete a jezdíte podle vlastního rozumu, do něhož patří i pud sebezáchovy (a proto ještě píšete - pouze dle značek by jste již asi nežili).
P.S. Dívám se, co jsem to v noci napsal za pakárnu. Omlouvám se a opravuji text na "..jezdíte dle vlastního rozumu a pudu sebezáchovy.."
Smysl je jasnej a hluboce pravdivej. Píšu to tu pořád: Předpisy dodržuju do okamžiku, než mě to začne ohrožovat.
Další věc je, že u každého je ta hranice jinde: Kde já se ještě suverénně vrhám do provozu, jiný už uniká na chodník.
Podstatné je, aby cyklista svoje ohrožení ze strany motoristů neeliminoval tím, že bude pro změnu on ohrožovat chodce.
Když to tak čtu, tak předpisy nedodržuješ do okamžiku, kdy tě začnou ohrožovat a dále když je to pro tebe výhodné a nezdržuje tě to.
Měl bys být k sobě upřímnější a přiznat si to :-))
Neber to jako výtku, že porušuješ předpisy i když tě neohrožují, pokud je to v rozumné míře a má to nějaký racionální základ, tak je to podle mě v pohodě, také to tak dělám.
Teda Medvěde, dneska jsem vlezl do už uzavřené první části tohoto tématu a dočetl jsem se tam od tebe toto :
"A stezka přeplněná bruslaři a chodci (důchodci, pejskaři, maminky s kočárky apod.), případně ještě dětskými cyklisty, pak jsou rizika použití stezky podstatně vyšší než jízda po silnici společně s auty."
Vzhledem k tomu, že jinde jsou auta mnohatunovými, téměž neovladatelnými vražednými monstry... :-)))
Vytrhávání z kontextu ti tedy jde opravdu dobře. Ale jestli ti jde o věc a ne jenom o to, abys mě nachytal na švestkách, můžu ti to upřesnit:
Samozřejmě že chodci přeplněná stezka, po které kolo jen vedeš nebo po které jedeš krokem, tak velká rizika znamenat nebude. Ale pokud ji cyklista bude chtít použít pro dopravní účel a být v cíli za srovnatelnou dobu jako jízdou po komunikaci společně s auty, budou ta rizika jak pro toho cyklistu, tak hlavně pro jeho okolí skutečně nesrovnatelně vyšší.
Srovnávejme tedy srovnatelné: použití vozovky a stezky pro STEJNÝ (= dopravní) účel, tj. při zachování srovnatelné cestovní rychlosti.
Jsem horlivý zastánce cyklistické dopravy, ale štvou mě dopravní cyklisté, kteří se ženou čtyřicítkou po přeplněné stezce. Oni to (možná zatím) bravurně zvládají, ale u každého z nich je prakticky otázkou času, kdy někoho sejme. A to nemluvím o nemalém leknutí, kterému vystaví prakticky každého předjížděného jednotlivce.
Když se nad tím ale zamyslím, tak to není stoprocentně vina onoho dopravního cyklisty. Pokud platí, že cyklista je povinen použít i stezku společnou s chodci, pak ho zákon staví před dvojí volbu: pohybovat se přiměřenou dopravní rychlostí po vozovce za cenu porušení zákona, nebo dodržet zákon za cenu vytváření enormních rizik pro ostatní uživatele stezky kvůli zachování dostatečné cestovní rychlosti.
Nutnost snížení rychlosti na polovinu a méně činí z cyklostezek společných s chodci infrastrukturu absolutně nevhodnou pro dopravní účely.
Medvěde, já bych spíš řekl, že Ti Ronda fandí a poukazuje pouze na názorový zlom.
To jako že jsem se polepšil a přestal jsem nenávidět auta? Kdyby četl pozorně, musel by vědět, že se stavím proti NADMĚRNÉMU motorismu, nikoli proti autům jako takovým. I když je fakt, že za zbytečné považuju možná až 90% jízd autem (v Praze nebo dalších větších městech).
c) je správně. Vím moc dobře, jak jsi to myslel (tak blbej zase nejsem). Byla to jen srandička. Milionkrát jsi nám tady dokazoval nesrovnatelnou nebezpečnost snad i stojícího auta v porovnání s jedoucím křehkým a lehoučkým cyklistou. A teď najednou jsou metrákovýmu Medvědovi nebezpečnější robátka, než offroudy :-) Ale prosím tě, ber to tentokrát jako fór, proto taky ten trojtej smajlík na konci !!
Třeba myslel, že je lepší riskovat přejetí mnohatunovým, téměž neovladatelným vražedným monstrem než sejmout děcko v kočárku. To si musí každej zvážit sám ;)
Ano, to jsem tu zdůrazňoval mockrát, že se raději nechám ohrožovat auty, než bych sám ohrožoval svou jízdou na kole někoho jiného, natož abych se sám stal motoristou a vytvořil tím spoustu rizik pro okolí, z nichž část bych (stejně jako jiní motoristé) nemohl mít pod kontrolou.
Mimochodem - v této souvislosti jsem se tu dostal do (kupodivu věcného) sporu s Radkou. Hájil jsem myšlenku, že pokud cyklista spadne s kola, a přejede ho auto, je to vina řidiče, protože s tím prostě měl počítat. Vycházel jsem z toho, že když jedu na kole po stezce a přede mnou spadne malé dítě s kola, taky bych se cítil vinen, že jsem to nepředpokládal a přejel ho. Ohleduplnost k slabším účastníkům provozu považuju za samozřejmost.
čpěly z toho rizika pro cyklistu, ale při tvém alibisticky neurčitém vyjadřování ti bara2 nahrála na smeč, kterou jsi opět bravůrně vyzneužil... :-)))
Rizika pro cyklistu rozhodně také nejsou nulová. Pominu srovnání, že ze vzájemné kolize chodce a cyklisty zpravidla vychází hůř cyklista, ale mám taky nějakou vlastní zkušenost: Třebaže po cyklostezkách jezdím nesrovnatelně méně než po vozovce, většina mých (nemnoha) pádů byla právě tam.
Je to samozřejmě dáno jejich zpravidla horším technickým stavem, často nedotaženým napojením na ostatní komunikace, náhlým ukončením, přerušováním, někde i nedostatečnou šířkou, překážkami, členitostí vedení (prudké zatáčky, nedořešená křížení), dále pak nesrovnatelně obtížnější orientací, která odvádí pozornost, no a samozřejmě složením ostatních uživatelů stezky - je tam víc dětí a vůbec lidí bez základních návyků z provozu.
Takže tvrzení, že na cyklostezce na cyklistu číhají značná rizika, vůbec není od věci. A tato rizika se zvyšují, pokud uživatel stezku chce použít pro dopravní přesun, tedy maximalizuje svou rychlost.
no nevím, kamáradku mé matky srazil na procházce parkem v čimickém háji cyklista.
On se sebral a odjel, ona měla frakturu vřetení kosti, zlomenou ruku v zápěstí a mnohočetné pohmožděniny...
Jistě, najdeš i opačné příklady. O následcích kolize nerozhoduje jen to, kdo jel na kole a kdo šel pěšky, ale třeba také věk, kondice a zdravotní stav každého z nich. Když se srazí dvacetiletej kluk na kole s pěší vetchou stařenkou trpící osteoporózou, dá se předpokládat, že to dopadne odlišně od statistického průměru.
Při přímém střetu vždy hůře končí účastníci s menší kinetickou energií, samozřejmě důchodci a děti.
Cyklisté spíš u tzv "lekanců" tedy těsných minel nebo škrtnutí, kdy se cyklistovi podaří uhnout a pak to nevybere...
Osobně si myslím, že dvacetiletý kluk nemá stejnou kinetickou energii jako já, při váze okolo 100 kilo + kolo.
Také rozhoduje výbava cyklisty, obecně má asi menší trauma na hlavě ten, který zabrzdí o kandelábr hlavou v přilbě, vyhýbaje se důchodci na vozíku.... ale to jsme již probrali s výsledkem, že ty rád maximalizuješ vinu viníka a nehodláš o tom polemizovat
Kdybych se tě teď pokoušel přesvědčit o "své" pravdě, bylo by to jen o dojmech. Já jsem si to ale nevymyslel. Někde jsem to četl v nějaké statistice. Už ale nejsem schopen ji dohledat. Přiznám se, že mě to tenkrát taky překvapilo, protože jsem chodce vždy považoval za nejzranitelnějšího účastníka provozu a dosud se podle toho chovám.
neboj to já taky chráním slabší, jen je mi s podivem, že tady najednou šíříš, že cyklisté jsou zranitelnější od chodců víc než chodci od cyklistů.
Pak tedy nezbývá, než chránit cyklisty o něco víc a jednou z mála možností je přilba.
Také si z debaty s tebou pamatuji, že tvoje případná přilba by mohla snížit vinu řidiče, který by tě srazil a ty by jsi mu to příliš ulehčoval.
Pak tedy nezbývá, než si přilbu nasadit až před srážkou s chodcem, když se jimi cítíš tak ohrožen
Tak tohle (opět) vidím jinak. Chránit cyklisty neznamená jim přikázat, aby se chránili sami před riziky, která vytváří někdo jiný, nýbrž eliminovat ta rizika jako taková. Bezpečnost neznamená chodit a jezdit ve vypolstrovaném brnění, ale omezit ty aktivity, které plodí zbytečná rizika, a zbylé pak provozovat tak, aby těch rizik vznikalo co nejméně.
A jak bude chodec či cyklista (nebo třeba i motorista) SÁM SEBE chránit před riziky vytvářenými jím samým nebo ostatními, by mělo být ponecháno výlučně na něm. To je jen a jen jeho vlastní odpovědnost. Společnost (zákonodárce) může mluvit tak maximálně do toho, jak budeme chránit své nezletilé děti.
Přílba cyklisty vinu řidiče nesnižuje. Může někdy jen zmírnit případné NÁSLEDKY, ale na PODSTATĚ činu a na ZAVINĚNÍ nemění ani to nejmenší. Nebo snad je menší přestupek nedat přednost cyklistovi bez helmy než cyklistovi s helmou?
Zajímavé, kdysi si řekl, že pokud tě srazí automobilista, tak tvoje závažné zranění hlavy bude pro něj stejně přitěžující ať budeš mít přilbu nebo ne.
Když jsem ti namítl, že pokud tě srazí vozíčkář a ty budeš nadosmrti jím placený slintající dement, přestože s přilbou by jsi pravděpodobně dopadl lépe a neobtížil by jsi jeho svědomí, tak jsi řekl, že fabuluji..
Jinými slovy následky od automobilisty jsou následky zasloužené a následnky od jiného účastníka provozu tě netankují..
Navíc jaký výsledek pro psýchu řidiče vražedného auta, je když a teď pozor :
cyklista nedá přednost a jeho lebka nechráněná přilbou pukne automobilu na skle? A přitom by to možná jinak přežil ?
Takže to laskavě neobracej . Přilba zde není kvůli přestupku nebo zavinění, kvůli vině nebo nevině. Přilba nebrání svoboděnce ducha ani vlasů. Přilba je o míře odpovědnosti vůči sobě, svým nejbližším a koneckonců i těm vzdálenějším.
Jak říkám, nedávno prožil jeden cyklista trauma, protože se se svou přítelkyní srazil na křižovatce v ryhclosti chůze rameny, ona spadla na obrubník, přilbu neměla a z něho je teď vrah ....
Pokud někdo způsobí nehodu, při které může někoho zmrzačit nebo i zabít, tak mi ho opravdu líto nebude. Já nebudu nosit helmu (a zvyšovat tak v mém případě pravděpodobnost vlastního selhání v důsledku snížené koncentrace) jen proto, aby případný přestupce zákona měl polehčující okolnost.
A proč netlačíš na to, abych měl povinně chránič páteře? Vždyť ten řidič by mě mohl zmrzačit i tímto způsobem. Taky mu mám pomáhat zmírňovat následky jeho vlastní bezohlednosti a omezovat se ještě tím, že budu chránit ještě páteř?
Takže na svých slovech trvám: Řidičům není nic do toho, jestli mám nebo nemám helmu. Zákon musí dodržovat úplně stejně a nést plnou odpovědnost za svoje počínání. Úplně stejně to platí pro chodce, kteří jen proto, že by je mohl někdo srazit třeba na přechodu, nebudou všichni nosit helmu.
První věta ve tvém příspěvku. Jsi opravdu přesvědčen, že je pravdivá? Pokud někdo z tvých blízkých udělá nechtěnou, fatální chybu, jejíž následkem budou zmrzačení nebo mrtví lidé, opravdu ti ho nebude líto? Přijde za tebou, šokovaný, zoufalý, bezradný, co uděláš?
to je právě to vidění světa, Medvěd tady vykresluje automobilisty jako partu ke všemu připravených vrahounů a když mu napíšeš, že jeho dceruška může například vstoupit do silnice, auto se jí pokusí vyhnout a přitom zajede cyklistu tak ti bude vyprávět, že ten v tom automobilu měl předpokládat atd blablabvl
http://www.thisislondon.co.uk/standard/article...
http://www.novinky.cz/krimi/156595-policie...
Hm, co mě se týče, taky bych volila tu silnicu, ale z mnohem sobečtějších pohnutek. U řidiče mnohatunovýho monstra můžu s dost vysokou pravděpodobností předpokládat, že čumí na cestu před sebe. Pro takovou maminu s kočárkem jsem pod její rozlišovací schopností a těžko odhadnu, kam se vrtne. O pobíhajícím čoklovi či pubu na bruslích ani nemluvím ;)
Ještěže tady můžu potkat akorát divoký prase, si nemusim tak složitejma problémama lámat hlavu.
mě se s železnou pravidelností stává, že mě nejvíc ohrožují malá a lehká auta.
Loni jsem byl v Čelákovicích na parkoviště vynadat řidiči jakéhosi minivozu, který přede mě vjel z polní cesty ve sjezdu od Mstětic, kde jsem mazal 50kou... a několik vteřin jsem tomu studoval detaily kapoty asi z 20 cm vzdálenosti stoje na brzdách.
K mému překvapení z toho vylezla mamina, která se strašně divila, že cyklista má tu drzost jí vykládat o pravidlech silničního provozu...
Prostě mě méně ohrožují kamiony nebo autobusy než všechna ta miniprdítka z Kolína ...
Je pravda, že až na velmi vzácné negativní výjimky se řidiči kamionů nebo autobusů chovají adekvátně tomu, co řídí. Osobně se asi nejvíc bojím minivanů a "tranzitů", jejich řidiči mají asi dojem, že se vejdou všude tam, kam osobák (a přitom jsou o toho půl metru širší). No a trochu straší offroady, kazí mi identifikaci rizika sluchem, protože rámusí jako náklaďák... a pak projede jenom SUV, člověk je dožranej, že uhýbal do pangejtu zbytečně ;-)
Skoda Octavia Combi II - sirka 1769, Tranzit 2000. Takze pul metru to neni. Mohu potvrdit, ze se vlezu vsude, kde osobak (skoro), tedy pokud se tyce parkovani.
Vetsina dodavkaru zna svoje vozidlo stejne, jako nakladaci a autobusaci. Daleko horsi jsou svatecni jezdci, kteri se snazi s osobakem nacpat tam, kde by sotva projel cyklista...
http://plaminek1.ic.cz/nehody/velke/5.jpg
Tak. Na auto si člověk zvykne během pár minut a pak si tak nějak podvědomě uvědomuje, jak velké je a "vnímá" ho. Taky jsem jezdil Pažoutem 106 a pak přesednul do Defendera 110 (což je docela pěkná kráva) a během pár kilometrů jsem ho dokázal odhadnout. No a když jsem před rokem vyfasoval u známých na statku Zetora s valníkem, tak jsem si myslel, že se s tím nikde nevejdu (nemam na něj ŘP, takže jsem v něm seděl poprvé). A jak jsem si během chvilky zvykl... a jak se mi v něm líbilo... a jak jsem se vešel všude:-)))
Před čtvrt rokem jsem si dal jen tak pro radost kondiční jízdu s tandemovou Scanií. Na okreskách jsem teda ňákou chvíli honil lajny, ale zvyknout se dá. Na tohle byla prima jižní spojka, když ji před cca deseti lety opravovali, nahnali to všechno do jednoho směru, ale počet pruhů tuším nechali. To bylo labůžo vedle kamionů, zrcátko v zatáčkách lízalo jejich gumy. Tam se člověk naučil vnímat rozměry svýho auta :-)
Ono někdy těch 23 cm je docela znát.
Docela nebezpeční mi připadnou řidiči různých dodávkových služeb (např. PPL apod.), kteří strašně spěchají.
Kamioňáci jsou relativně v pohodě, až na pár vyjímek. Ale autobusáci, aspoň u nás, jezdí jak prasata. Asi před tydnem jsem vyděl, jak autobus MHD vyjel ze zastávky do cesty houkající sanitce. A kdyby auta v protisměru nesjela ze silnice na přilehlý trávník, tak sanitka nemá ani kde projet! A že jede cyklista, klidně i ve vyhrazeném cyklopruhu, však on uhne!
Kdyz vezmu zkusenosti s ruznymi typy vozidel od ruznych lidi a zprumeruju to i se svymi, porad mi vychazi, ze blbci jsou rozptyleni pomerne rovnomerne vsude a zalezi jen na stesti, kolik jich potkas a jak ta setkani dopadnou. :)