Mám dilema, které se snad vyřeší teď na srazu. Ale chtěl jsem si tak nějak utřídit myšlenky, tak proč ne veřejně :)
Mám 170 cm cca 63 kg, přítulka je ještě o kus menší a lehčí. Chtěl bych si pořídit Azubácké leho na ježdění do terénu i po asfaltu, teď jezdím na Ecu. A ono dilema je jestli volit 20"/20" nebo 20"/26".
20"/20":
+ obě kola stejná, stejné duše, pláště, vypadá to lépe
+ lepší akcelerace i brzdění, lepší ovladatelnost
+ nižší těžiště, větší stabilita
- malý výběr plášťů (asi bych volil Schwalbe Mow Joe)
- přehazovačka jde kousek nad zemí - větší možnost, že ji někde urvu
- o trošku větší valivý odpor
20"/26":
+ mnohem větší výběr zadního pláště
+ možnost udělat zadní kolo bezdušové
+ přehazovačka v obvyklé výšce
+ trošku větší rozsah převodů
- různé pláště, různé duše
- horší stabilita
- trochu hůř dosáhnu na zem (i na Ecu bych občas potřeboval být ještě níž)
- velikost, obzvláště dlouhé je kolo s nosičem
Určitě budu vybírat z levnější řady s obyčejnější zadní stavbou. Ještě mě napadlo 24"/24", ale to má moře problémů:
- vidlice pouze na dětská kola, nenašel jsem žádnou dospěláckou nebo lehokolovou
- ještě horší výběr plášťů než 20" (na dětská kola se nedělají žádné lehké, na 20" jsou pláště na BMX, dirt a podobné radovánky)
- potřeba atypických převodů
Takhle to vidím já. Možná to vidíte jinak a mě by zajímalo, jak.
Kdyz odhlednu od prehazky, bral bych Bufo. S Rohlikem by to mohlo byt zajimave. 8-)
Kazdopadne Te razeni vyjde draz, kdyz se prehazce budes vyhybat. Asi bych to postavil na Alivio a pocital s obcasnou vymenou. A na prehazku bych dal ten kryt, co tam mam ja.
Vyhoda 20+20 je, ze se vejdou dve (s hornim rizenim) na druhou (treti) lavicku tranzita, takze nebude nutna demontaz zadni rady, jestli i Verca pujde do toho sameho. Apus jsem nacpaql na druhou lavicku, ale zabral ji totalne.
Mozna by se veslo i jedno s hornim a jedno se spodnim, ale to si nejsem jist.
To se mi taky moc líbí, že se nám Eco vejde do tranzita na šířku. Teoreticky by se tam mělo vejít i kolo se spodním řízením, ale to by se tam pak asi nevešly 2.
Rohlík by byl super, ale tolik peněz nemám. O ostatních převodovkách v nábě bych musel hodně přemýšlet. Nemám v to úplně důvěru. S krytem, jako máš ty, počítám.
Ale ja mam kryt spis kvuli preprave a podobne.
A dukaz misto slibu:
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-12-05_Kocaba...
Vypada to, ze to spodni by mohlo mit i spodni rizeni.
Úplně jsem zapomněl na dost podstatnou výhodu 26" kola, přejíždí lépe překážky. Zas na druhou stranu co přejedu předním 20" kolem přejedu zadním 20" úplně v pohodě.
Přesně tak.Otázka je co 20´´ přejedeš....Mnohem větší roli tady něž u MTB přebírá vidlica,její parametry i nastavení!
Z logiky věci by lepší bylo vpředu velký,vzadu malý kolo,že.Jako u MTB "sixtyninery".U lehokola by ale musela být této kombinaci uzpůsobena geometrie abys neležel s nohama výš než hlava a taky by bylo složitější vyřešit ten problém s tvou menší výškou.
Defektů bych se tolik nebál a kdyžtak bych zkusil nějakej NoTubes systém(osobně jsem od něj kdysi utekl,ale ostatní to chválí,tak asi byla chyba na mám příjmači:-)).
Našel jsem 2 vidle, které se vyrábí speciálně na lehokola. Jedna z nich je Azubem nabízená Meks carbon. Co jsem tak pochopil, tak má štelování odskoku, jelikož je pružinová, tak asi tuhost štelovat nepůjde.
Druhá je lehokolová vidle od White Brothers. Má 8 cm zdvih, je vzduchová, takže štelování by bylo v pohodě. Jenže je cca třikrát dražší než ne úplně levná Mekska.
Takže vidli bych bral Meks carbon.
Jako zadní tlumič bych volil Azubem nabízený Suntour epicon.
S tím bezdušovým systémem to je na 20" kolech problém. Muselo by se to celé zbastlit doma a to včetně vložky vyrobené s duše.
Nikdo nedělá 20´´ ráfky UST???
Dozadu dej Foxa,ty vidle mi pochopitelně nic neříkají :-)
Žádné 20" UST ráfky ani pláště jsem nenašel.
Jakého Foxa, jaký model? Proč vlastně? Ten Suntour Epicon je špatnej nebo co? Mě se na něm líbí, že má lock out a nestojí moc peněz.
Pláště by stačily normály,ale UST ráfek by znamenal možnost použití tmelu bez pásky....
Lock na tlumiči....Hele,když ho použiješ u MTB,tak máš prostě HT.U leha si HT v terénu neumím představit :-)
A další zkušenost:i na lehu dobře funguje ProPedal-při šlapání se nehoupeš,nerovnosti pobereš,ve sjezdu skoro nepoznám,jestli ho mám zaplej nebo ne....On ten tlumič je na lehu dost významná komponenta-v momentě kdy poloha jezdce je fixovaná!
Co jsem tak pochopil, ty to máš na Maxovi. Ono ti to při šlapání houpe? Chtěl bych to dávat na kolo s tou jednodušší stavbou, takže tam by s houpáním neměl být problém. Ten tlumič tam má jiný směr.
Co jsem tak hledal ceny, tak jsem zjistil, že ten Fox stojí dvojnásobek co ten Suntour. Už takhle to bude drahé, tolik dát za tlumič nehodlám.
Jinak ten lock out bych viděl spíš na silnici na situace, kdy člověk šlape tak frekvenčně, že jakoby poskakuje po sedačce.
ještě nikdy jsem ten tlumič vzadu nezamknul a nevím, proč bych to dělal. Je tam kvůli tomu, aby tlumil...
myslím, že vybírat to podle týhle funkce je blbost...
Jinak tu MEKSku mám a nedám na ní dopustit. Paráda!
Ja tam mam manitoua a taky OK.
Ale musel bys foukat pod vyrobcem doporucene minimum. Doporuceny rozsah mam 70 az 180 PSI (tou horni hranici si nejsem jist) a mam nafoukano na 75 psu pri 90 kg. Tobe bych to hadal tak na 50.
No neviem., ja som rozmerovo (aj váhovo) rovnaký, a ak si budem kupovať lehokolo tak azub Max., síce som zvedavý akú cenu mi v AZUBe povedia,. ale svoju výšku som nikdy nezapočítaval do výberu biku (čo sa kolies týka).
Kdyz nedosahnes nohama na zem, pochopis.
Proste zabrzdis a lehnes. Zvlast v terenu. Mam na HC vidlici se zdvihem 80 a i pri vysce 187 cm mi obcas kousek nohou chybi.
Ale znamená to, že ja pri svojej výške cca 167 cm, mám "právo" na azub Eco? :-) Ako to potom riešia v Azube s krpatými zákazníkmi? Lebo proste nechcem mať na dalšom mojom bicykli menšie kolesá ako na predošlom :-)
Nemusí bejt nutně Eco, ale třeba Bufo, Mini (20/20"), nebo 5, Apus (20/26"). Myslím, že leho není o tom, kdo má větší kola :-) Já jsem třeba druhej extrém - mám možná víc jak 195cm a jezdím na Mini s 20/20". Pravda, když bych se měl rozhodnout teď, tak bych asi šel do Maxe, ale jinak jsem spokojenej.
Jestli chceš mít velká kola, tak budeš muset asi zvolit jiného výrobce. Dělají se i kola s nižším posedem, než co mají Azuby. Mají ale větší rozvor a bývají dražší.
Doporučoval by som do výberu zaradit Azub Ibex/Max 24/24". Naša kolegyňa v Azub-e meria niečo do 160 cm a je to jej najoblúbenejšie lehokolo (dúfam, že som neprezradil, čo som nemal :-). Pre jazdenie v terene sa dá na tento model prinajhoršom použit 26" vidlica na kotúč. Čo sa týka pláštov iba od Schwalbe máme tri modely pláštov na 24" a o minimálne dalších troch aj do brutálneho terénu viem. Viac info v Azube, alebo tento týžden na zraze v Nivnici.
Dobře, tak já ho přidávám. Aleš mi psal, že ho budu moct vyzkoušet. Ta vidle na 26" by byla asi nutnost. Doufám, že bude mít někdo od vás na srazu čas to trochu probrat. Co třeba vy/ty?
Můžu tykat? Už jsme spolu párkrát po telefonu mluvili a to já radši vždycky vykám.
26´´ vidle ti ale čumák zase zvedne.Takže budeš jezdit vlastně 25´´ kolo,protože rozdíl 26x24 na průměru se projeví jen na poloměru od náboje dolů.Je to tak,ne?
Ještě k tomu tlumiču.Já nevím,jak přesně funguje technicky ProPedal,ale vzhledem k tomu,že ty tlumiče se používají ve všech představitelných pozicích a systémech pružení na MTB,asi na jeho poloze nezáleží....
To uz se tu probiralo - nezalezi, paklize se jedna pouze o pootoceni kolem cepu kyvky (nebo mechanismu prepakovani). Treba stary IBEX mel moznost nekolika nastaveni a tlumic pak byl tecny k ruzne velkym kruznicim opsanym kolem stredu kyvu, pak na tom zalezi.
Ja propedal nemam, ale vzkledem k tomu, ze retez jde pres stred kyvu (kladku), nehoupu se skoro vubec. Zamykam do kopce na asfaltu jen proto, abych se zvedl co nejvice a ziskal vlastne pro tu chvili nulovy SAG
Určite ano, na zraze to môžeme prebrať a tykať môžeš. Na zraze by sme mali, ako organizátori, mať tričká inej farby (asi bledo zelená) a na zádech každý svoje meno. Moje je Miro. Teším sa na stretnutie.
Máš pěkně shrnuté ty + a -, jen přidám vlastní zkušenost se stabilitou:
Nižší posez znamená agilnější kolo co se mnohem rychleji naklání a máš tak kratší dobu na reakci. Dneska jsem po dvou týdnech ježdění na Ecu přesednul z jeho cca 55cm na Oceláč 40cm nad zemí a chvíli jel jak opilec než mozek zase zrychlil reakce na obvyklou úroveň. Když si zvykneš, tak ten nižší posez je za dobré adheze jen výhoda, protože kolo ochotně a svižně manévruje. Na druhou stranu za kluzkých podmínek je to horší. Když se to pod tebou smekne, seš občas na zemi dřív než to zjistíš. Tady se zas hodí Apus se svým vzpřímenějším posazem a vyšším těžištěm - smyky probíhají pomaleji.
No a pak je druhá stránka stability a to je zastavení a rozjezd. Já měřím 178cm a nemám úplně krátké nohy. Na Apusu můžu dát nohu na zem celkem pohodlně když stojím na rovině. Pokud stojím čumákem do prudkého kopce, začíná to být zajímavé a když jsou kolem nějaké nerovnosti, někdy jen tak tak dosáhnu. Nohy jsou sice podobně nízko jako na Bufu, takže doba potřebná k přesunu chodidla z pedálu na zem je stejná, ale poloha nohy s chodidlem na zemi vůči tělu už závisí jen na poloze sedačky vůči zemi (výška a sklon). Tady asi vyhraje Bufo, na kterém dokážeš na jakémkoliv povrchu či terénu plácnout celým chodidlem rychle a jistě na zem a zůstat stát. Připadá mi, že takovým pěkným indikátorem jak vysoké kolo je pro tebe limit pro ježdění mimo asfalt je dát nohu na zem na asfaltu. Pokud pohodlně dosáhneš na zem celým chodidlem, tak pravděpodobně aspoň špičkou nohy dosáhneš i v terénu a nespadneš až budeš muset nechtě náhle zastavit.
Když to shrnu, tak Apus se ti hodí pokud chceš jezdit v kluzkém terénu (bláto sníh písek) a nemáš problém z něj dosáhnout na zem. Na druhou stranu pokud se jízdě v hnusných podmínkách spíš vyhýbáš a prioritou jsou výlety když je slušně, tak ti vyjde lepší Bufo. Bude ovladatelnější, agilnější a když se ti při stoupání po lesní pěšince nepovede vyjet ten 15cm kořen a budeš muset zastavit s nohou ve svahu pod pěšinkou, ustojíš to.
Hmotnost je taky pro Bufo, nejenom je lehčí na váze, ale navíc je to ušetřené na rotující hmotě zadního kola. Hlavně při rozjezdu máš pak dojem, že to není o kilo lehčí, ale tak o čtyři kila lehčí kolo. Je to nejen pocit, aji se míň unavíš když musíš zastavovat a rozjíždět často, třeba ve městě.
No, každopádne by mi bolo dobré asi vyskúšať bike s 20 a 26tkami kolesami. 26tky chcem preto, lebo si myslim, že ak chcem s tym chodiť dlhšie trasy tak to bude mať lepšiu zotrvačnosť (max. rychlosť) na kľučkovanie po meste mám normal bike (Kellys Mobster). 20tky sa mi zdajú proste príliš malé.
Na maximální nebo cestovní rychlost to nemá prakticky žádný vliv, to je jedna z věcí kde je velikost kol irelevantní Pokud si budeš na nějaké trase měřit časy, tak na větších kolech ji možná budeš zvládat o nějaká malá procenta rychleji. Není to ale nic co by bylo cítit za jízdy.
Větší kola jedou hladčeji přes hlavně velmi ostré nerovnosti, typu silnice se spoustou výtluků. Někdy má člověk pocit, jakoby to s 20" koly jelo o chlup hůř, ale není to moc. Stává se to na vyloženě tankodromových cestách posetých ostrými hrbolky každých pár cm.
Na nerovnostech co nemají tak ostré hrany, jako jsou vyschlé kaluže na polních cestách a podobně, je to prakticky jedno. Největší rozdíl je v nájezdu na obrubník nebo velký kořen, 26ka zvládá citelně větší.
Ale pokud nejde 26" použít vpředu kvůli délce nohou jezdce, tak vzadu už tak moc nepomůže.
Na Ecu vozím sedačku hodně položenou a tak mám občas se sundaváním nohou problém i tam. Instinktivně dávám nohu na zem jen špičkou, i když tam dosáhnu celým chodidlem, a to pak bývá na písku nebo dlažebkách občas problém. Ještě se mi nestalo, že bych kvůli tomu ve městě spadl, ale musím pak dost chytat balanc.
Budu muset někoho na srazu poprosit, aby mi půjčil Apuse, abych to vyzkoušel. Jurimír mi ho sice půjčoval, ale tam jsem skoro nedosáhl na šlapky.
Kdybych tvrdil, že nejezdím ve městě, tak bych kecal. Bydlím skoro v centru Prahy, takže do přírody všemi směry daleko.
Uvidím na srazu, ale zatím je favoritem Bufo. Hlavně kvůli hravosti a výšce. A nebo to úplně přehodnotím a pořídím si lowracera :)
Na srazu jsem toho vyzkoušel míň, než jsem chtěl, ale pár věcí jsem zjistil.
Z Maxe 24" na zem dosáhnu, ale jen s sedátkem v poměrně vzpřímené poloze, takže mít delší nohy, tak ho beru, ale takhle mám smůlu. S vidlicemi a plášti pro 24" je to lepší, než jsem myslel. Aleš Zemánek i Petr Hebeda říkali, že už se začínají vyrábět dospělácké vidle na 24". Použitím vidle na 26" se prý dost změní geometrie a přední kolo by mělo tendence padat do strany.
Pak jsem zkoušel tříkolky a bambusáka. Oboje super, ale do terénu to není ani jedno.
Jelikož Honza Galla jezdí na malých kolech ledacos, tak si říkám, že ta malá kola nebudou takový problém. Vidlice MEKS carbon by se měla dát povolit i na mojí váhu. Takže zatím je favoritem Bufo.
Lituju toho, že jsem nezkusil vedle sebe Bufo a Apuse. Možná by byl problém se šlapákem, asi nikomu by se nechtělo s ním hýbat.