Možná už se na to někdo ptal, ale nic jsem nenašel...proč se vlastně na tříkolkách používají 20" kola? Kvůli stabilitě v zatáčkách ? Nižší těžiště se přece dá docílit i při větších kolech. A platí že velký průměr kol = větší rozchod? Myslím že drak má na tříkolce 24"....
Velký průměr = velká páka na náboj, namáhání ložisek ...
Asi má na mysli pulce. Ani ne tak na ložiska, tam už skoro žádná páka není, navíc bývají zpravidla průmyslová, jako spíše na ráfek z výpletem. Proto se dávají pevnější 20" ráfky aspoň zdvojené a silnější špice v počtu ne menším než 32. Při jízdě do zatáčky třeba v 50 km/hod jsou odstředivé síly už docela velké a zátěž na přední kola enormní i když se při zatáčení naklápí. Zadní kolo je zase více zatížené.
Když si s tím budeš chvilku hrát na papíře nebo v CADu tak asi zjistíš, že dostat jezdce nízko mezi velká kola a přitom mít pořád možnost zatáčet těmi koly o slušný úhel aby ses neotáčel na silnici jak s dodávkou si vyžádá větší rozměry stroje. Třeba Azub tříkolka na 20" má velice slušný rejd v porovnání s konkurencí, přesto nemá šanci na greenspeedy GT3 a 5 s 16" koly, které se otočí skoro na fleku a přitom mají ještě menší rozchod a šířku. Na druhou stranu kola menší než 20" už zas přinesou velké odpory na hrbolech a divné duše a pláště atd. Ve výsledku se jeví 20" kola vpředu jako ten nejlepší kompromis z hlediska těch rozměrů stroje.
Pak je tu ta pevnost výpletu. Údajně když se ti povede postavit tříkolku s 26" koly vpředu s tak nízkým těžištěm, že půjde na asfaltu udělat stranově přetížení skoro 1g kdy už slyšíš gumy drhnout nedodáčivým smykem (jako třeba s tím greenspeedem), tak běžné ráfky/výplety z horského kola se pod tebou zlomí. I kdyby ne, budeš asi dost často centrovat, měnit dráty atd. Asi by si to vyžádalo nějaké dost odolné sjezdařské součástky nebo tak něco.
Pak je tu ještě hmotnost / moment setrvačnosti. Krom toho, že velká kola váží víc a celkově to bude těžké třeba do kopce, tak ještě několikanásobně větší efekt to má na akceleraci. Roztáčení velkých kol sežere výrazně víc energie než roztáčení malých. Srovnání 26" vs 20" vyjde cca 65 - 70% navrch pokud máš podobně těžký 1cm obvodu ráfku a pláště. Tříkolka se ti tak bude zdát neuvěřitelně těžkopádná a pokud jezdíš v kopcích nebo máš hodně křižovatek, tak se na ní výrazně rychleji unavíš.
Pevnost a hmotnost tím pádem vycházejí tak, že 20" kola umožní použití běžných komponent, nejsou až tak těžká a jejich valivý odpor není zas o tolik větší. Možná by teoreticky vyšlo ještě lépe něco o chlup většího, ale to by se zas muselo vyrábět zakázkově - moc drahé.
Podle mě se tohle všechno sčítá do toho, proč prakticky všichni výrobci na světě používají vpředu na pulcové tříkolky 20" kola.
Děkuji za odpovědi,to s těma silama v zatáčce mě nenapadlo, i když plánuju řiditelný zadní kolo. Při mojí váze by to asi dlouho nevydrželo.Rychlost při akceleraci mě zas tak netrápí. Smířim se s těma malejma 20", zase to půjde složit na menší velikost
řiditelný zadní kolo? Jezdils někdy s ještěrkou? Podle mě se zabiješ, jakmile to trochu rozjedeš...
Mám na mysli něco takovýho jako vyrábí Sidewinder, tam to funguje...nějak mi sem nejde dát odkaz..jo a s VZV jezdím i po silnici sousedům po vesnicích skládat kamiony cihel a tašek :)))
http://www.sidewindercycle.com/ už jsem na to přišel...
No tá prehadzovačka si tam koleduje o to, aby ju sejmul nejaký kameň :-D
Okrem toho by som možno v AZUBe otestoval na trojkolke brzdenie predných kolies jednotlivo ;-) zvýšilo by to možno obratnosť.
Tak to jsem testoval na Spezi na jiný tříkolkách.
ale jo, já s ná taky jezdil tak rychle jak jela, ale je to strašně náročný na citlivost řízení a padesát bych s tím nejel ani náhodou. Kdysi jsem vylítl v jedný starý, naftový, když jsem si to zkoušel. Stačilo najet na kámen, poskočilo to, rozhodilo řízení a zahlo tak rychle, že jsem vylítl bokem a ještěrka jela dál sama....
Moc rád se na tom, co vyrobíš zkusím svézt, ale přijd emi, že to bude mít fakt blbý jízdní vlastnosti.
Jsem zvědavej.
To svezení si budu pamatovat, pokud se mi to přes zimu povede dát dohromady :)) Jinak se spíš bojím kmitání zadního kola při rychlejší jízdě, ale to by mohl vyřešit nějaký tlumič řízení. A pak už jen vyřešit diferenciál a je to.
Snad kdyby se ti podarilo udelat nejak prituhujici rizeni pri vetsi rychlosti...
Na tom odkazu mi prijde strasne nizko a zranitelna prehazka!!!
Pohon ozubeným řemenem a dvě nábojové převodovky už mám vymyšlený.
Drak má na současné trojkolce vpředu kola dvacítky, zadní teď také, ale zkoušel jsem vzadu 24"; i 26palců, ale to už neutáhnu do větších kopců. Máš pravdu v případě té už pár let rozdělané, tam plánuju všechna kola stejná - 24". Ale raději jezdím, než stavím a tak dokud ta současná funguje, nic mě netlačí tu novou dodělat...