ze zacatku jsem do 2.25 vozil duse urcene do 2,195... byly nachylnejsi na defekt a nedrzeli dostatecne tlak (precejen se roztahnou malinko vice). Pak jsem presel na versi duse. Jsou sice tezsi, ale tlak drzely podstatne lepe a defekty temer zadne...
S tlakem souhlas. S defekty ale nesouhlasím. Na většinu defektů nemá duše v podstatě žádný vliv.
Když jsem ještě kdysi vozil duše, tak jsem naposledy vozil nějaký 120g duše 1,9-2,1 (0,6mm stěna) do 2,25 plášťů.
A když jsem vozil odolné pláště, tak jsem za necelých 5tis. km měl 2 defekty (jedno proražené zadní, moje chyba a jedno hřebík).
S méně odolnějšími plášti jsem vozil i těžší duše a defektů několikanásobně více.
Těžší duše podle mě nemají smysl, když už něco těžšího, tak plášť, tam se vyšší odolnost projeví hodně.
A samozřejmě nejlepší jsou žádné duše :-)
Ze zkusenosti tlustsi duse (tezsi) se hure procvakne o rafek pri stejnem tlaku a stejnem zpusobu zachazeni
a jinak souhlas, nejlepsi je to bez duse, pokud zrovna nechytnes tolik defektu, ze tmel dojde (stacilo mi 8defektu za jednu vyjizdku a osmej uz to nezvladlo) :)
ale stve me, ze Schwalbe nedela SS v UST ve 2.25 :| RaR ani RoR me nepresvedcil, takze musim hledat jinou alternativu...
RoR nemám rád.
Ale současný RaR je za mě o třídu lepší než současný SS, protože je podle mě lepší naprosto ve všem (grip i rychlost). Co se ti tak líbí na SS?
A proti SS určitě nejsem zaujatý, přes 5tis. km jsem na SS alpencross verzi najezdil a byl spokojený (tenkrát ale neexistovala odolnější verze RaR a ještě měl starý vzorek, který držel hůře).
Jinak já už přestal kombinovat pláště a vozím do pořádného terénu NN/NN 2,4 UST a jsem fakt spokejenej. Jede to sice o trošku pomaleji, ale je to znát mít pořádné pláště oba a nejen přední.
A na druhém fullu jsem nechal pro rychlejší ježdění bez pořádných terénu RR/RR.
Jinak proti cvaknutí to lehce pomoct může. Pokud ale někdo nějak víc cvaká, tak má vozit objemnější pláště nebo větší tlaky.
Já jsem na lehkých duších nikdy problémy s procvakáváním neměl.
Procvakával jsem opravdu jen ojediněle a to byla vždy extra prasárna co jsem předvedl, za kterou jsem si mohl jen a jen sám (bohužel když už jsem cvaknul, tak jsem třeba hned zrušil i ráfek).
Jinak mám zatím pořád na absenci defektů štěstí.
Stále prodlužuju dobu bez defektu, už mám 3 roky (v tom jsou 2,5 roku na UST a předtím skoro půl roku na duších s odolnými plášti, tam ale tak dlouho proto, že v tom byla zima, když jsem téměř nejezdil). A odhaduju, že takových 20+ zacelených defektů tmelem, které jsem nemusel vůbec řešit (ani dofukovat během vyjížďky) jsem podle prohlížení plášťů při doplňování tmelu měl.
Jsem zvědav na silničce. Tam jsem nakonec ani nepoužil tmel (na silničce jsem nikdy moc nedefektil, tak se mi nechtělo starat o doplňování tmelu) a budu jezdit bez něj. Mám ale najeto zatím na těch Hutchinsonech Fusion 3 prd, tak se uvidí časem.
RoR me nepresvedcil. Najel jsem cca 600 a byl na vyhozeni. V terenu rizlej z boku (ne skrz, ale na vlakna to stacilo), spousta defektu (8 za jednu vyjizdku). Sel pak rychle pryc...
RaR ma oproti SS jednu jedinou nevyhodu a dou je vydrz. Mam ho cca 2,500km a uz je taky na odpis. On je na odpis uz nejakou dobu, protoze proste kdyz je mokreji v terenu, tak uz nedrzi (coz nedrzi tak od 1500km). Loni jsem na SS najel neco pres 6.000 a porad drzel i v blate...
NN/NN nevozim, NN se sjizdi nazadku rychle, pokud nejedes jen teren. Mam jen jedno kolo a to slouzi i k dopravovani do prace, coz je vylozene asfalt. NN bych menil tak 2x za sezonu...
zvazuju ted co vyzkouset dozadu...
Njn, RoR je prostě závodní šlupka, sice jede parádně a k tomu dobře drží, ale výdrž, odolnost a ještě k tomu menší reálná šířka...
A co jsi měl za verzi SS? Byla už to současná třísměsová verze?
Perfektní výdrž měla kdysi jednosměsová verze (tam jsem zcela nestihnul sjet ani jeden kus a těch 6tis. bych taky dal, možná i více), ale už na dvousměsové, kterou jsem ještě jezdil jsem dal jen 4tis. km.
A třísměsová současná vydrží ještě o malinko méně (tu už jsem nejezdil, ale pár lidí v okolí ano, i když teď už všichni jezdí raději RaR double defense).
A na RaR na zadním dávám kolem 3tis. km s tím, že měním cca ve 3/5 vzorku, tedy ve chvíli kdy významněji začne ztrácet vlastnosti.
S rychlejším mizením NN na asfaltu na zadním souhlas, obzvlášť 2010, který má podle mě o malinko měkčí směs (také ale o to lépe drží).
Já bych ale klidně 3x NN za sezónu koupil, s tím bych problém neměl. Při hodně ježdění po asfaltu by mi ale také až tak neseděl, nemám u něj rád sklony k vibracím při určité rychlosti na asfaltu.
Tezko rict co to bylo za verzi. Kupovana byla 2008 napodzim oznacena jako AlpenCross
Tak to mohla být ještě jednosměsová nebo už dvousměsová. Třísměsová určitě ne, protože tam se současně přešlo na double defense verze místo alpencross.
no ted se rozhodnout zda NN i dozadu (dobry grip by mi v terenu prisel vhod), nebo zkusit napr Continental Mountain King v UST
MK jsem nejezdil. Ale co o něm vím, tak si myslím, že tohle nic neřeší.
MK je určitě dobrý plášť a v dost věcech srovnatelný s NN. Pár věcí by se mi ale nelíbilo a raději bych bral na zadní taky NN:
- podle mě není dobré kombinovat nikdy dva rozdílné pláště podobného zaměření, z toho pak vyleze jediné, každý má slabinu mírně jinde a projevovat se budou obě a každý se bude chovat mírně jinak (pak je mnohem více nevyzpytatelné chování takové kombinace než při použití NN/NN nebo MK/MK); kombinovat různé pláště má podle mě smysl jen v případě, že je jeden výrazně jiný (tedy výrazně rychlejší dozadu)
- MK se více žvejká na asfaltu než NN, když toho najezdíš dost na asfaltu, tak bych vzal raději NN
A když už bys bral MK, tak bych dal MK oba, i přední.
Možná jak které duše ale s používáním menších duší do většího pláště mám VELMI špatné zkušenosti - po cca půl roce prodřená duše protože jakmile nebyla úplně natvrdo nafouknutá tak se v plášti různě pohybovala.
Pokud se v plášti duše pohybuje, tak je chyba mezi pláštěm a ráfkem, protože se protáčí plášť na ráfku.
Situace, aby plášť se oproti ráfku ani nehnul a duše se v něm pohybovala, to jsem v životě ještě neviděl a nevěřím tomu, že by se mohlo stát.
Tak věř. Když jsem tam dal silnější duši (větší rozměr) tak to nedělalo. Problém byl s duší 21-25mm v pneumatice 28-622.
Přidávám se k "nevěřícím"- logika nepustí. Jestli nahustíš duši na doporučený tlak na plášti, nemá se proč hýbat(plášť ani duše). Používám na treku pláště 622x42mm a duše má rozměr 622x28/42 bez problémú a defektu druhý rok(7000km)
Moc se mi nezdá, že tohle pomohlo vyřešit ten problém (při prohození se změnila spousta dalších věcí, mohlo to být lépe usazené, duše mohla lépe držet tlak, protože se ta nestenčila stěna po nafoukání a tedy s tím menším rozměrem, pokud si nefoukal častěji, tak si jezdil po delší dobu nižší tlaky).
Ale i kdyby to pomohlo, tak jsi jen obcházel jiný problém, který bylo třeba vyřešit.
To je jako by mi např. zůstal v plášti zbytek trnu (hodně kratičký). A ten neustále propichoval tenčí duše. A při použití utlratlusté to bylo v pohodě, protože trn by byl moc krátký na její propíchnutí. Taky takovou situaci je třeba vyřešit tím, že najdu a ostraním zbytek toho trnu a ne že kvůli tomu budu vozit ultratlusté duše.
Plášť byl Rubena Flash, vnitřek pláště není úplně hladký ale je tam vidět struktura té vnitřní tkaniny. Ta byla doslova obtisknutá do duše, která byla jednoduše prodřená, všude se z toho sypal černý gumový prach. Spíše mi to připadá, že už po malém poklesu tlaku nevyplňovala duše dokonale vnitřní prostor pláště a docházelo tak k nepatrnému radiálnímu pohybu.
A hlavně - dříve nebyl problém a potom také ne a znovu experimentovat s duší která je takříkajíc o číslo menší se mi už nechce.
Z logiky veci je to bohuzel volovina.
Zkus schvalne jakoukoli, klidne i "mensi" dusi natlakovat na pozadovanou hodnotu a potom si zmer, jaky ma prumer. Nikdy nebude mensi nez rozmer plaste (ve kterem je jakakoli na stejnou hodnotu nafouknuta duse). Proste jsi mel nekvalitni dusi a plast, ktery si nesedl s konkretnim rafkem a pohyboval se po nem.
Myslíš natlakovat tu duši bez pláště? :-) To jde nějak už mimo mou představu, jaký průměr by při požadovaném tlaku měla. Stokrát nebo tísíckrát větší? Vyzkoušet to nejde.
Každopádně souhlas, nafouklá duše vždycky vyplní plášť beze zbytku.
někdy si říkám kolik tak na tom hoši ušetříte ?
Kolik má normální duše váhu 250-350 gramů ?
Kolik bude mít ta lehká ? 120-180gramů ?
Nebylo by lepší, lehčí. levnější prostě shodit kilo váhy na vlastním těle ?:-D
Rotační hmotnost na obvodu kola je znát i při dost malých rozdílech.
Lehká duše má 90-130g. Pod 100g jsou superultralightky s 0,45mm stěnou. Ty už opravdu bývají někdy náchylnější na problémy.
120-130g s 0,6mm stěnou jsou ale v pohodě a těžší duše ničemu kromě pomalejší ztráty vzduchu nepomůžou.
A těžší duše mívají 180g a více (pokud to nejsou sjezdové duše, tak nějakých 250g by překročit neměly).
Jak už jsem psal nahoře, tak ale duše jsou přežitek a nejlepší je jezdit bez nich.
Už jezdím bez duší (s pláštěmi, nejezdím galusky) i na silničce.
Slysel jsem, ze jsou gramhonici, co kvuli par gramum si odsroubuji pulku sroubu co drzi brzdovy kotouce. Prislo mi to jako blbina, ale jak se zda, tak ti povestni gramhonici opravdu existuji. :o))))
Tak tohle už jsou extrémy. Tam to jednak není na obvodu kola, druha ušetří mnohem méně. A hlavně to může mít vliv na bezpečnost. Pro takové extrémy nevidím jediný důvod.
To je jiná situace než u duší, kde nevidím jediný důvod vozit těžké, když ty rozumné ultralightky (120-130g) se dají pořídit kolem 100Kč/kus, takže jsou dražší jen o pár korun.
U zavodeni, kde jde o setiny to asi smysl ma, ale pro me, kdyz si pak do batuzku dam svacinku a naleju 2L do camelbagu, tak ten rozdil se obavam ani nepoznam.
Samotné duše třeba nepoznáš, ono se to ale ve výsledku hezky nasčítá a najednou je rozdíl velký.
A svačinka a 2l v camelu, to vozím běžně taky, to je ale irelevantní.
Jednak to není rotační hmotnost, ale hlavně to si dáš do toho camelu tak jako tak ať budeš vozit duše jakékoliv.
rotační hmotnost by tě měla pohánět,ne?(větší váha na obvodu=větší setrvačnost :-) )
rotační hmotnost se obecně přeceňuje :-D
Navíc bych řekl, že "těžší" obvod znamená vyšší stabilitu, což často není k zahození....
Myslíš větší stabilitu, která pak způsobí v terénu obtížnější točení, kolo je méně hravé.
Jezdím dvě skoro stejná kola (starší a novější Stereo) a mám je osazené rozdílnými plášti s rozdílem cca 350g váhy. Nezávodím, takže mi nějak moc nevadí ten vliv na výkon, zase až takový není a ty těžší pláště tam samozřejmě mít chci, jinak bych je tam nedával. Ta větší hmotnost je ale v terénu v některých situacích negativní znát.
Co se týká stability, od toho jsou jiné parametry jako dostatečný rozvor, vhodný hlavový úhel.
Jinak já určitě nejsem z těch, co rotační hmotnost přeceňují, když jsem v mnoha diskuzích opravoval ten poměr vůči nerotační, že hmotnost na obvodu je při zrychlování/zpomalování znát jen jako dvojnásobek hmotnosti nerotační.
A k tomu nejsem žádný extrémní gramař. Ovšem zastávám názor, že každá hmotnost, která se dá ušetřit bez vlivu na funkci a stojí minimum peněz, tak se má ušetřit.
O bezdušových pláštích neslyším poprvé, ale moc netuším, jak se to používá.
Předpokládám, že je na to potřeba jiný ráfek. Jak je to s ventilkem, je do ráfku vlepenej? Co když píchneš? Psal jsi tu o nějakém tmelu či co. Dá se pak do těch speciálních ráfků dát i obyčejný plášť s duší?
Výhoda menší váhy na obvodu a tudíž menšího momentu setrvačnosti je jasná. Občas jezdím na 20" kolech a ten rozdíl v akceleraci je poměrně velký.
Říkám si, že když jsou ty bezdušáky tak dobré, že je škoda, že se nedělají i právě pro ty 20" kola a silniční pláště zase jen na kola velikosti 700.
Trošku jsem hledal, ale odpovědi na svoje otázky nenašel. Jen pár postřehů. Ty bezdušové ráfky používají pitomé galuskové ventilky. Na nafouknutí je potřeba sifon nebo nějakým způsobem natlakovaný vzduch, pumpička nestačí. Bezdušové ráfky i pláště jsou pěkně drahé. Aby to těsnilo, je potřeba jakýsi utěsňovací roztok či co.
Jsou moje postřehy správné, nebo ne?
??? Jestli jsou galuskové ventilky pitomé a nejdou-li nafouknout pumpičkou k tomu, tak pitomý je spíše někdo jiný; anebo má dotyčný ruce od chleba... ;-)
Jiné, než galuskové ventilky nemám (bike i silnička) a nafouknout je umím jen pumpičkou (nic jiného ani nemám)...
Všechno něco stojí. Zadarmo se ani pes netoto... ;-)
To jsi našel tedy opravdu jen malinko a ještě dost věcí nesprávně (třeba, že je třeba tmel pro UST variantu, tam tmel třeba není i když se většinou stejně používá).
Je více variant:
Pro všechny varianty platí výhody bezdušového systému a to:
- nižší valivý odpor a to celkem o dost (pro příklad, Nobby Nic bez duše má stejný valivý odpor jako Racing Ralph s duší)
- možnost bezpečně foukat nižší tlaky
- vysoká odolnost proti defektům: tady se jednotlivé varianty trošku liší, každopádně všechny jsou na tom o hodně lépe než duše; nemůžeš prorazit duši + tmel zacelí menší defekty
1) UST ráfky + UST pláště + UST ventilek (ten je galuskový)
Obojí speciální, tahle varianta není lehčí než klasika s duší, UST ráfky jsou cca o 120-150g těžší, takže většinou akorát o tu duši a ještě navíc můžeš dát tmel a pak je to dokonce těžší.
Tmel u téhle varianty použít nemusíš, těsní to i bez něj, ovšem tím se připravíš o jednu z hlavních výhod a to zacelování defektů tmelem.
Skoro vždy jde nafouknout ruční pumou, často i malou pumpičkou. Tedy nejsnažší montáž, nejméně problémů (těsní i bez tmelu, takže nejsou problémy jako mají další varianty s utěsněním). Nejlepší zacelování defektů tmelem (stěna UST pláště je silnější a proto v ní zacelování tmelem funguje výrazně lépe).
Řešení je nejdražší (potřeba UST ráfků, UST pláště jsou o malinko dražší).
2) UST ráfek + dušové klasické pláště + UST ventilek + tmel
To samé co jedinčka, liší se o:
obtížnější motnáž, většinou ze všech variant nejhorší. Často třeba nejen kompresor se vzdušníkem nebo jiný zdroj stlačeného vzduchu, ale navíc je třeba často pomoct i další metodou (nahození jedné patky pomocí duše, mydlení patek, apod.).
Je to lehčí než varianta jedna, tady je to jasně lehčí než s dušemi.
Obtížnější zatěsnění systému. Plášť sám o sobě netěsní, tedy po prvním nahození se musí tmel dostat všude než to začne těsnit.
O něco horší odolnost a zatěsňování defektů dané tenčími plášti. Samozřejmě pokud se použijí nějaké odolnější verze plášťů jako např. double defense od Schwalbe, tak se to minimálně vyrovná UST plášťům nebo může být dokonce i odolnější (to už je ale na UST ráfku lepší použít rovnou UST pláště).
Na UST ráfky lze použít i dušové pláště s duší, tedy při pořízení UST kol/ráfků není třeba hned jezdit bez duší.
3) obyčejný dušový ráfek + klasický dušový plášť + bezdušová sada
To je to samé co varianta 2 s tím, že je použit obyčejný ráfek. A aby to těsnilo, tak je použita bezdušová sada. Někdy lze použít pouze lepící pásku přes niple + UST ventilek. Často se ale přes pásku přes niple použije ještě gumová páska s ventilkem, která vypadá trošku jako část duše, která to dobře zatěsní. Navíc je tvarově profilovaná a simuluje tak tvar UST ráfku.
S tou gumovou páskou je pak snažší montáž a často to lze i bez kompresoru ruční pumpou. Ale jak kdy, tohle nelze nikdy zaručit a vždy záleží na konkrétní kombinaci pláště a ráfku.
Pak je tu omezení, že některé dušové pláště nelze použít bez duší, protože mají moc řídkou stěnu nebo nevhodné patky a systém se ani s tmelem nezatěsní.
Ale většiná plášťů funguje, např. Schwalbe ano.
Já si užívám všech výhod. Menší valivý odpor, to je jasné, to ocení každý.
Odolnost - jsem za celou dobu 2,5 roku na UST řešení (používám variantu 1, hlavně kvůli snažší manipulaci a nejlepší odolnosti) bez defektů, které bych musel řešit.
A nižší tlak také hodně využívám, s dušemi jsem musel foukat více (jinak bych prorážel) a už to nebylo v terénu ono.
Jinak nevím co je pitomého na galuskových ventilkách. Podle mě je to na kolo nejlepší typ ventilků. Jiné než galuskové ventilky nepoužívám už tak 7-8 let.
Ono je to stejně jedno, protože dnes už se všechny dobré ráfky dělají pouze na galuskový ventilek a vrtat tam následně větší díru je podle mě prasárna.
Pitomé mi na něm přijde, že se na něj dělají jen ruční pumpičky které se přidělávají přímo, bez šlahounu. Mám rád autoventilek, protože tam mám na ventilku našroubovaný šlahoun a při pumpování nemusím držet pumpičku křečovitě na kole, aby mi z ventilku nejela, nebo ho nezlomila.
Ale tuhle výhodu autoventilků bych byl ochoten obětovat.
To ale není pravda. Vyrábí se více pumpiček se šlahounem i na galuskový ventilek (většinou univerzální koncovka na jakýkoliv ventilek). Jen o ně není takový zájem, tak jich není tolik jako bez.
Příklad:
http://www.author.cz/dily-prislusenstvi/detail/...
A i bez šlahounu dobrá pumpička nikdy nesjede. Teď používám tuhle:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Hustilky_62...
a nebo její menší variantu:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Hustilky_62...
Jak na galuskový, tak autoventilek se šroubuje, takže sjet nemůže vůbec (akorát s ní nelze používat galuskové ventilky bez závitu, což ale není problém). Ta delší je pouze na galuskový, ideální tedy bez redukce.
Ta kratší je na autoventilek + redukce na galuskový. Bohužel v té kratší variantě není varianta přímo na galuskový k sehnání (Airbone ji vyrábí).
S tou delší Airbone nafoukám na 100psi silniční plášť lehce a tedy nehrozí žádné lámání ventilků při velkém tlačení. S tou menší je už 100psi docela porod, na biku na menší tlaky kolem 30-40psi jde ale také zcela lehounce.
Jinak já jsem tedy galuskový ventilek nezlomil za těch 7-8 let používání na všech svojich kolech nikdy žádný.
Zato autoventilek zlomit lze - i umelohmotnou cepickou... 8-)
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02282.JPG
Zlomit lze obojí, ale problém ventilku (pokud vyjímečně nebyl vadný) to nebude.
Jediné větší problémy s ventilky má těžší kamarád z party, který jediný ještě vozí v-čka. Letos urval 3x ventilek v náročných sjezdech v horách od přehřátého ráfku (duše neposunutá, žádná ostrá hrana v ráfku v díře na ventilek, ventilek byl vždy viditelně utavený).
Ještě už nevozím ani duše ani v-čka :-)
Tak mu poraď, ať nebrzdí... :-))
To není úplně nejlepší v těch sjezdech co se to stalu. Byl by sice určitě první, ale ne dole na konci sjezdu, ale dole z kola :-)
Jinak brzdit samozřejmě umí a brzdí přerušovaně co to jde a co jde střídat brzdy. Dva případy byly dokonce v tom samém sjezdu v Jizerkách (sjezd se nám líbil, tak se jel během 14-denní akce dvakrát - konkrétně to byl sjezd ze Štěpánky po zelené směrem na Harachov) a při druhém pokusu si dával opravdu pozor, co to šlo.
Taky dojel sjezd celý, k defektu došlo až na konci sjezdu již po zastavení (zastavil a cca 3s po té prázdná duše a ventilek fuč).
Já si s The One + 180/180 kotouče + sintr desky lebedil, ani náznak vadnutí.
Kdysi když bouchnul také přehřátím duši (to už nebyl ventilek, ale bouchla mu celá duše a roztrahala se na kousky), tak tam jsem měl ještě starší ORO K24 + 180/160 + organiky a v tom samém sjezdu jsem je taky skoro uvařil.
Pokud se to utavilo po zastavení, tak prostě nezastavovat :-) No ale možná to je fakt ta "chyba", hned zastavit. Ventilek se opřel o dírku v ráfku, udělalo to tsss a bylo po ventilku... Nevím, je to jen taková má bláznivá teorie...
To zkoušel předtím nezastavovat, poprvé to bylo ještě za jízdy.
Prostě ta kombinace takový sjezd + jeho výrazně vyšší váha + v-čka už není dobrá.
V partě jsou další dva s podobnou váhou a na vhodné velikosti kotoučů + sintry desky ve stejných sjezdech problém nemají.
To chce dělat zdravotní přestávky na vychladnutí brzd. Ta energie změněná na teplo se prostě musí někam ztratit. Při mém ježdění převážně na silnici se mi to ale stává málokdy, naposledy po dlouhém rychlém sjezdu zakončeném docela ostrým brzděním ze 70km/h do vracečky (vyšlo to tak akorát), to jsem se o přední ráfek skoro spálil a zadní nebyl o moc chladnější. Kolik taková duše vydrží?
Ještě k ventilkům - na galuskové jsem ze začátku nadával co je to za (censored) ale teď, když už to s nimi a s pumpičkou umím na ně nedám dopustit. Malou pumpičkou do nich bez větších problémů nacpu tak 5-6atm.
To by měl dost blbé. Jezdí na HT, technicky na tom o chlup hůře než další tři ostatní (včetně mě). A z těch dalších 3 ještě dva jezdíme na fullu.
Takže to dopadne tak, že mu vždy v takovém sjezdu už o něco ujedeme.
To by měl dost blbý kdyby ještě stavěl.
A časově ten sjezd nebyl dlouhý, ani ne celých 10 minut. Zklesá se tam ale hodně, 400m cca na 2,5km. A k tomu navíc je to typ sjezdu, kde to jde vždy na pár metrů pustit na větší rychlost (až ke 40km/h) a následuje velmi ostré brždění před náročnější překážkou (jednak je tam pár krátkých mírně náročnějších pasáží a pak pravidelné odvodňovací jámy - opravdu velké jámy, žádné kanálky).
Na silnici nikdy takové problémy neměl. A to náročnější sjezdy typu některých v horách na Korsice taky už odjel.
Ono i v tom terénu se to stane jen ojediněle ve specifickém typu sjezdu.
Kromě tohoto se mu to stalo na žluté značce z Lysé k přehradě (tam to zklesá o 900m na 5,5km).
Děkuju za poučení a děkuju za odkazy. Ty šroubovací pumpičky vypadají fakt dobře. Tak nějak mám šroubovací pumpičky radši, než ty s gumovou ucpávkou.
Bezdušový systém se mi takhle teoreticky celkem líbí. Měl bych ale ještě dotaz. Dá se to sehnat nebo nějak udělat pro 20" kola? Co jsem koukal po UST ráfcích, tak všechno jen 26", pláště i tubeless kity to samé.
Na kterém kole je důležitější mít bezdušový systém? Na předním nebo na zadním?
Na 20" kolo jsem originál gumovou pásku s ventilkem pro konverzi od žádného výrobce neviděl, dělají se maximálně pro 24" kola.
Tady jedině bastlit doma. S tím nemám osobní zkušenosti, dost lidí to ale zkouší. Místo té gumové pásky s ventilkem použití kus vytříhnutý z duše, používá se většinou z duše pro o nejbližší menší průměr kola, aby byla více napnutá a seděla a lépe to těsnilo.
Při bastleném řešení se ale mohou vyskytovat problémy jako obtížnější montáž (originál gumová páska je tlustší a profilovaná, to místo toho použitá duše není), případné problémy s netěsností.
A důležitost na jaké kolo, to záleží co od toho čekáš.
Výhoda nižšího valivého odporu se projeví více na tom kole, kde je více váhy, u klasiky tedy výrazně více na zadním.
Defekty typu procvaknutí duše se stávají většinou na zadním (tedy aspoň u klasiky), takže tam taky větší význam na zadním kole.
Zase ale rychlý defekt je nebezpečnější na předním kole, takže tohle je zase důvod pro přední.
Menší duši do většího pláště nedoporučuji.Bude řidší a bude se ti prodírat.Jednou jsem použil nějakou tenší duši a už bych to neudělal.Několikrát se mně prodřela pouze o vnitřní strukturu vláken pláště.Pak jsem ji vyhodil a koupil naopak co nejtlustší a mám klid.Na zadku vozím duši 2.3 v plášti 2.0 Maxis Ranchero
Možná jsem dítě štěstěny, ale jezdím už tři roky s duší Rubena 622x28-42 v plášti Kenda 622x40 bez prodření, úniku tlaku či jinému problému(3 defekty celkem po 3-4000km/rok).