Dnes tady čtu jedno téma za druhým co se týče lehokol.
Jako řidič k tomu mám své výhrady. Jelikož se zde nedočítám nic ohledně toho, jak jsou tato kola na silnicích nebezpečná.
V poslední době jsou čím dál víc oblíbená "vysoká" auta typu offroad a jiná pěkná užitková a osobní auta na vyšších kolech. Však jste si toho jistě všimli.
Chci tím jenom říct jako vlastníkovi tohoto auta, že lehokola prostě na silnici nevidím, přehlédnu je velice snadno. Jste minimálně o metr níže než klasičtí cyklisté, což z vás dělá vyložený terč pro nehodu.
Praporky, kterými jste označeni jsou zcela nedostačující. Obzváště v podvečerních hodinách to není vidět vůbec.
Zajímá mne váš názor na věc, určitě tu nejste jen cyklisté, ale také řidiči samotných auťáků.
Pak jak tuto situaci do které se bezhlavě vrháte na svých speciálech řešíte. Navíc jak vidno a psáno jsou také šílení jedinci, kteří jsou schopni jezdit bez příleb. To je už vrchol.
Neohrožujete pouze sebe na životech, ale všechny účastníky silničního provozu.
Dle kámoše u policie ČR a sofistikovaných v oboru se na tato kola vydá spec. vyhláška, ve které má být uvedeno omezení pro provoz na komunikacích.
Díky za diskuzi a prosím zdržte se narážek a invektiv.
Vše ve vší úctě a vážnosti.
tabak
1. Sedím-li ve "vyšším" autě (offroad mi zas tak vysoký nepříjde), tak mám větší rozhled. Dokonce můžu vidět i přes ta "nižší" auta. Já v tomhle problém nevidím.
2. Co to znamená "minimálně o metr níže"? Neřekl bych. Cyklista sklopený nad řidítkama a relativně vzpřímený lehocyklista...tam ten rozdíl moc velký není.
3. Sto metrů vzdálený klasický cyklista je více vidět než sto metrů vzdálený lehocyklista? Neřekl bych.
:-)))))))
Tak dneska tu bude ještě veselo...
Můžeme začít uzavírat sázky, jak dlouho tabáček vydrží, než se projeví virus :o)))
Teda....tak vy dva jste jako první adepti na smáznutí...:-)
A ty budeš třetí:-)))
Díky za upozornění, že se tu dají mazat příspěvky.
Ale prosím tě...moc dobře to víš....
Ale pokud to mám brát vážně, tak ač jsem zapřísáhlý odpůrce lehokol a dá se říci i zapálený bojovník proti lehokolům, tady se jich musím zastat. Pokud z nějakého auta není vidět lehokolo, tedy z něj není vidět ani vodorovné dopravní značení, které je jen o fous nižší než lehokolista, pak takové auto nemůže být schváleno k provozu na pozemních komunikacích.
To neznamená, že je tomu tak vždy.
Jsou ale situace, hlavně když se takový stroj octne v blízkosti, třeba na křižovatce kdy není vidět vůbec.
Na silnicíh při rychlejší jízdě, která je u těchto strojů nanejvýše třetinová to platí taktéž.
A značení nikdy nepřehlédnu, neboť je celkem vždy značené jasně a zřetelně.
"Jsou ale situace, hlavně když se takový stroj octne v blízkosti, třeba na křižovatce kdy není vidět vůbec." A klasický cyklista tak vidět bude, že.
"Na silnicíh při rychlejší jízdě, která je u těchto strojů nanejvýše třetinová to platí taktéž." Tohle jsem absolutně nepochopil....
"A značení nikdy nepřehlédnu, neboť je celkem vždy značené jasně a zřetelně." Tak to jsi pak asi slepej.
Zdravím. Hlavne si myslím, že nech jazdím na hociakom aute (a to som jazdil z TIR), musím jazdiť tak, aby som mal vždy náležitý prehlad o situácii. Ak niekto začína uvažovať, že niekoho prehliadne, asi robí niečo špatne a na ceste by nemal čo robiť. Keď to rozvediem do absurdity, desím sa až budem starý, zhrbbený starec, na ceste absolutne neviditeľný a niekto ma zostrelý na off-roade, len preto, lebo má kapotu jak krava a myslí si, že je to ospravedlnenie preto aby okolo seby nepozeral. A keď sme u toho obmedzenia jazdy lehokolistov, ja by som sa skôr prikláňal k tomu, aby bolo zákonom obmedzená jazda tzv. off-roadom po asfaltových cestách, veď sú to predsa autá do terénu. Zdá sa to niekomu absurdné? Rovnako, ako zakazovať lehokolistom jazdiť po bežných cestách. Z pozdravom lehokolista jazdiaci po bežných cestách.
Řidič, který přehlédne lehokolo je slepý nebo nesoustředěný a nemá v provozu co dělat. Pokud takový problém vnímáte u sebe, doporučuji navštívit lékaře, a na základě lékařské zprávy následně požádat o odebrání řidičského oprávnění.
Helma není povinnou výbavou, proto by bylo namístě zdržet se narážek a invektiv typu "šílených jedinců". Zejména od autora (-ky, -čete), který (-á, -é) je tu registrován (-a, -o) první den.
Kdyby to nebylo €-tema, mozna by melo smyls psat, ze z Tranzita vidim podstatne lepe, nez z osobaku. A ze ne kazde lehokolo je tak nizke. Pripadne ze jsem podstatne vys, nez dite na kole. Ale takhle to psat snad ani nebudu.
Však jsi to už napsal....zbytečně:-))
Co to je to €-tema ?
Od kdy je tranzit (dodávky) offroad ?
Mám vepředu velkou kapotu (..a velký motor) a narozdíl od vašich strojů mám schváleno užívat vozidlo po silnicích komunikacích.
Jak už tu někdo psal - velká kapota a velký motor je snad argumentem k tomu, že z auta nemáš dostatečný rozhled?!?
Není náhodou v zákoně, že řidič musí mít dostatečný rozhled, resp. musí přizpůsobit jízdu všem podmínkám, tzn. i tomu, jaký má z auta rozhled?!?
Hele, není on náhodou problém ankonec v tom,ž e jsi mrňous a přes volant nevidíš?!?
To si pak asi budeš muset koupit auto ke své velikosti anebo si dej pod zadek polštářek.
Hura, precijen se na necem shodneme. ;)
Je toho tam pomerne hodne, ridic musi prizpusobit jizdu stavu komunikace, povetrnostnim podminkam, situaci v provozu, svym schopnostem a zdravotnimu stavu. Rychlost musi navic prizpusobit take vlastnostem vozidla a nakladu a smi jet tak rychle, aby dokazal zastavit na vzdalenost, na kterou ma rozhled!
Pokud tedy ridic nekoho "prehledne", je zrejme, ze nepruzpusobil jizdu svym schopnostem.
Dalsi dulezity paragraf take vyzaduje, aby pokud to vyzaduji okolnosti, zejmena nedostatecny rozhled, zajistil ridic odboceni nebo vjeti na vozovku pomoci zpusobile a poucene osoby. Takze kdo nevidi ven z auta, necht posle ven manzelku nebo slepeckeho psa...
"zajistil ridic odboceni nebo vjeti na vozovku (...) Takze kdo nevidi ven z auta, necht posle ven manzelku nebo slepeckeho psa..."
no skoro se bojim, aby se tohle neotocilo proti nam... protoze je fakt, ze vyhled do krizovatky (v uzky ulicce nebo pri autech stojicich na chodniku) je na lehu ve srovnani s klasikou holt ponekud min komfortni... ale zas ne horsi nez z osobniho auta, takze asi v poho
"Jste minimálně o metr níže než klasičtí cyklisté,"
ono ale není lehokolo jako lehokolo - ono když už někdo ví, co slovo "lehokolo" přibližně znamená, tak si automaticky představí lowracer, nejnižší typ lehokola (a ten za zatáčkou, když vedle roste obilí nebo něco, prostě vidět není, zachrání ho leda ten praporek, a ten není povinnej). Já mám lehokolo necelej měsíc, takže mám celkem čerstvý srovnání s klasikou, a přijde mi, že oproti předchozímu kolu (trek s poměrně vysokým posezem) mám hlavu níž tak o 1,5 výšky hlavy, max. o dvě. Hodně přibližně ji teď mám ve výšce řidiče osobního auta, přikládám fotosrovnání s mým vozem (hlavu mám ve výšce praporku).
Pokud jde o viditelnost v noci, tak mi přijde, že velká část lehokolistů si svý kola upravuje a vybavuje pro pohodlnou a bezpečnou jízdu (nemáme módní předsudky vůči blatníkům, zrcátkům, světlům... kolo nemáme na to, aby bylo trendy podle něčího módního předpisu, kolo máme na ježdění)... a co tak pozoruju, tak mi přijde, že typickej lehokolista ti v noci s větší pravděpodobností svým osvětlením vypálí oční sítnici, než že bys ho přehlíd :)
A kde je tu řeč o jízdě v noci ? Nejprve si téma pořádně přečti a pak reaguj !
tak jsem tu byl skoro jedinej, kdo veril, ze hodlas vyst seriozni diskuzi a prave jsem pochopil, ze nekdy muzu zkusenejsimu davu uverit...
1)
o jizde za sera jsi tu mluvil ty, hned v uvodnim prispevku: "Praporky, kterými jste označeni jsou zcela nedostačující. Obzváště v podvečerních hodinách to není vidět vůbec."
Formulace typu "nejdriv si precti a pak reaguj" nepovazuju za slusny, takze odted si tu delej co chces, tohle za muj cas nestoji
2)
ty si precti a pak reaguj... jasne jsem psal, ze porovnavaci fotku s autem prikaldam jako ukazku toho, v jaky vysce mam na svym lehokole hlavu (a psal jsem, ze jde o vysku hlavy ridice osobniho auta.. to moje je sice ve skutecnosti nakladni, ale na umisteni hlavy to nema vliv)
Timhle zpusobem ja se bavit nehodlam, takze sbohem.
Nebudu se vyjadřovat k tomu, co je a není nesmysl. Jenom tohle. Na lehokole jezdím s utkvělou myšlenkou - "Zkus tvrdit, žes' mě neviděl!" Tudíž svítím jak o život a místo praporku vozím majáček. Na silnicích 1. třídy ho zapínám i ve dne. Jestli někdo vydá nějaké nařízení na ochranu nepřizpůsobivých jedinců, jako že kam můžu a kam ne, tak na to budu SRÁT, aspoň dokud bude na pokuty.
Poud by někdo cítil nutnost na mě reagovat, tak se nenamáhejte, dávám to do skrytých.
mas nekde fotku toho majacku?
(nebo link nekam na web, pokud je to firemni vyroba?)
o moc líp to vyfotit nešlo, ale spíš bych doporučoval to vidět na vlastní oči :-) Je spousta variant co osvětlit a jak osvětlit atd. atd.
Jinak to Radek dělal všechno a sám a už z té fotky je ti nejspíš jasné, proč mu Medůza říká temelín :-)
Je to vsechno tady na webu. Samodomo.
Nekde to tu je popsane v diskusich, tak jako ochutnavku:
http://miral.rajce.idnes.cz/Sraz_Nakole...
Jestli jsi schopen přehlédnout lehokolistu, tak jsi schopen přehlédnout i např. dítě na kole. Takže hupky dupky k očnímu vyfasovat bílou hůl, černé brejličky a psa, a pak na úřad vrátit řidičák... ;-)
Obávám se, že dítě na kole na silnici nemá co dělat bez doprovodu dospělého. To jsou mi argumentace.
A dite za dospelym (nebo pred nim) uz ridic neprehledne? Nebo automaticky pocita s tim, ze za a pred kazdym spatrenym cyklistou muze byt dite?
Jak se dela smajlik klepajici si na celo? 8-)
Ridic offroada vidi totez, co ostatni v osobacich. Ale kamionista...
Bohužel to není pravda, nebo snad máš takové auto, že tady meleš tu svou ?
Hele ty offroade. Jezdil jsem nějakou dobu Roverem 110. Takže třeba já vím, že z offroadu o kterém tu pořád plácáš je vidět stejně jako z osobáku. Spíš bych řekl, že lépe. Ty...offroade.
offroad je oproti normalnimu autu vyssi, mel bys videt lip
pravda, ma delsi kapotu... ale ridil jsem i Tatru 613 (ktera ma kapotu delsi nez obvyklej offroad) a neprejel jsem ani kocku, natoz lehokolistu
kousek jsem ridil Patrola na velkejch kolech a taky jsem si nevsim, ze bych nevidel
Jste tak nízko - nebojíte se, že budete přehlédnuti řidičem auta?
Lehokola jsou stejně snadno rozpoznatelná jako běžná kola. I to nejnižší lehokolo je objekt metr vysoký, půl metru široký a skoro dva metry dlouhý, tedy velký asi jako ležící lednička. Každý řidič, který toto dokáže přehlédnout, by měl okamžitě vrátit řidičák.
(http://www.azub.cz/CZ/lehokola-faq/)
Bohužel jste přehlédnutelní. Jinak by nevzniklo toto téma. Pro Vaší bezpečnost navrhuji nad sedačkou, tedy za vaší hlavou nějakou reflexní desku tak 50x50cm ve výši zhruba 1,5m od vozovky.
Bylo by to ideální pro všechny zůčastněné, když už chtějí uzákonit ty reflexní vesty.
Tak, uz mne to nebavi. Pro nasi bezpecnost navrhuji omezit maximalni rychlost offroadu na 15 kmh a to jen v pripade, ze pred nim pujde stado ovci se zvonecky a nabarvenych na oranzovo. Dale bych zakazal €bole ridit a otravovat na tomto serveru.
Skryvam!
Tema vzniklo, protoze ho zalozil "tabak", nikoliv protoze by se nadpis zakladal na pravde. Nebo snad v Blesku by nepsali clanky, kdyby nebyly pravdive?
S takovou deskou bych si pripadal jak na plachetnici a pokud by foukal vitr, prestalo by lehokolo byt nemotorovym vozidlem, protoze nemotorove vozdidlo se pohybuje pomoci lidske nebo zvireci sily. Pokud by se pohybovalo silou vetru, nebylo by ve smyslu silnicniho zakona vozidlem, ale asi jen neurcenym ucastnikem provozu... :)
Tak me napada, a nejsou reflexni desky malo? Co pouzit radsi Brailovo pismo... :D
Vrať řidičák. Neznáš ani zákon o silničním provozu...
§ 58
(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
viz např http://business.center.cz/business/pravo/zakony...
Či-li:
a) dítě starší 10-ti let na silnic MŮŽE
b) dítě mladší 10-ti let smí na silnic v doprovodu osovy starší 15-ti let, což ale není DOSPĚLÁ osoba
Jak tak sleduji, o jaké pí*oviny se lidé soudí, čuju, že není daleko doba, kdy poškozený cyklista bude na motoristovi požadovat úhradu za snížené společenské uplatnění. A jestli u jednoho soudu projde odškodné cca v řádu milionů Kč, tak ač u nás není zaveden ´precedens´, začnou soudci uvažovat jinak (jako ve ´starých´ zemích EU). A to si pak šofírek bude muset dávat sakra ´majzla´, aby nespad do prú*eru, který by ho moh´ přijít set-sakra draho ...
Přeji hezký den!
Tak toho offroada rovnou vrat. A ridicak taky. Dite muze samo na silnici od deseti let.
Dite mladsi let muze v doprovodu nekoho 15+ (coz neni totez, co dospely).
No a co jsem napsal o příspěvek vejš? ;-))
v podstate totez :)
ted bych moh tvrdit, ze
a) opakovani je matka moudrosti
b) ty jsi zakon citoval a vylozil, ja vylozil
ale ve skutecnosti je to tak, ze jsem si jeste nezvyk pracovat s touhle architekturou diskuze, resp. ze rychlejs pisu, nez ctu :)
Ty jsi ale přitvrdil; aby vrátil i toho offrouda... Mne stačilo jen vrácení řidičáku... :-))
Má prd offroada, když ani z něj neumí čumět....
Podle jeho teorie bych na střeše tiráku neviděl nic, protože bych seděl moc vysoko...:-)))
Ale,ale, co takhle desetiletý dítě drobnější postavy ? Taky pro něj vymyslíš nějaký ten zákaz vycházení ?
Nebude lepší, když budeš řídit to, na co máš svýma schopnostma ? Nebo ještě lépe - přestaň už snít o tom "ofroudu" ! :-)
A už mažeme :-)
Kdo maže, ten jede!
;-))
Tak tak. Jenže tenhle maže tímhle: http://www.durexplay.cz/durex-lubrikacni-gel... , protože je to tak trošku pták (nechtěl jsem být sprostej)...
Je zvláštní když debatuju z lidmi, kteří lehokolo nebo lehotříkolku vidí poprvé, začínají většinou o nebezpečnosti a nepohodlnosti. Nepohodlnost v nás lehocyklistech vzbuzuje už jen úsměv, nebezpečnost trochu obavy, proč si to myslí? Proto že je leho o trochu nižší už je nebezpečnější? Nebo se všichni nevěnují řízení a jsou slepí? V tom případě by muselo těch 90% lidí vrátit řidičák, to by se pak panečku jezdilo. Připadá mi, že vše nezvyklé by se mělo zlikvidovat v zárodku i kdyby to byla sebelepší věc. A k těm přilbám, na klasice sem ji vozil bezvýhradně, neb sem byl několikrát vytlačen autem ze silnice, že by mě řidič neviděl? Na lehotříkolce přilbu v podstatě nevozím, stabilita a nízko položené těžiště je výhoda, že i kdyby mě lízal kamion, se mnou to ani nehne a ještě si při tom budu svačit. To se ale nestává, skoro všechna auta mě objíždí velkým obloukem a v případě že jede auto do protisměru, necpou se a hezky čekají. O takové bezpečnosti jako teď na tříkolce, se mi na klasice ani nesnilo. A jestli myslíš že je lehokolo nebo tříkolka které váží pár kilo nebezpečnější než několikatunové terénní auto, tento názor s tebou opravdu nesdílím. Když udělám chybu já, sem mrtvý, když ty, sem taky mrtvý, co se stane tobě?
tak jsem stastnej, ze uz mam vysneny lehokolo, a po precteni tvych zkusenosti s trikolkou abych snad rovnou zacal setrit na ni :)
Svezeni na trikolce je fajn, ale do vytahy bych ji u nas asi nedal a v predsini vy taky nejspis zavazela vic (ooji je ale spekulace, nemam prakticky vyzkouseno)... Ale mit domek se spoustou mista, mozna by za hrich stala...
Já sem klasické lehokolo nezkoušel a šel rovnou do tříkolky. Ale pokud chceš jezdit po terénech kde jsi dříve jezdil na horáku, vol raději lehokolo, nejlíp Hardcor od Azubu. :-)
nejhorsi teren, jakym na kole jezdim, jsou neopravenej asfalt a dlazebni kostky :)
do lesa radsi chodim pesky (max. tam kolo pesky vtahnu na noc)
no, uvidime casem :) nejvic by mi asi vadilo, ze bych nemoh predjizdet stojici kolony aut - sice mam na Ibexu USS a na nem jeste poradny moto-zrcatko, takze mam uctyhodnou sirku, ale predjizdet stojici auta docela jde, to uz by asi s trikolkou neslo, uz kvuli vyhledu.
Na jezdění po městě v hustém provozu tříkolka není, volím průjezd uličkami, maximálně nějaké to křížení z hlavní silnicí. Plechovkáři sou nasraní dost sami na sebe když stojí v kolonách, nebudu přilévat olej do ohně a cpát se mezi ně. :-) Tříkolku mám širokou tak že projedu 90 cm dveřmi. Jak široké řízení i se zrcátkem máš ty?
S metrem ke kolu naběhnu nejdřív zítra, zatím aspoň přikládám fotku pro představu.
Ale obvykle dveřma projdu jen s nadzvednutím předního kola a stočením řidítek, takže to asi bude přes 80cm.
tak jsem to změřil - když započítám i nestisknutou páku zadní brzdy, tak to od konce páky zadní brzdy k levýmu kraji zrcátka dává šířku 94 cm
Měnil sem zrcátka, tak sem to přeměřil a od zrcátka k zrcátku to mám přesně 90cm. http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/...
Buď si nevidíš do úst, nebo máš docela vážný nedostatek mozkových buněk. Běžné lehokolo je barevný objekt o rozměrech šatní skříně.
Jestli máš strach, že něco takového neuvidíš, vážně uvaž vrácení řidičáku.
Jestli je tvým argumentem výška, tak pravděpodobně nevidíš ani vodorovné značení nebo retardéry a když před tebou zastaví Porshe, tak ho svým offroadem rozválcuješ. Tohle všechno je totiž výrazně nižší než lehokolo. A asi polovina lehokol jezdících u nás je vyšší než několik odhadem tak asi milion osobních aut jezdících u nás.
Situace kdy někam není vidět (třeba někdo s offroadem nerespektuje zákaz zastavit 5m před a za křižovatkou) si cyklista ohlídá sám - vidím, že tam nevidím, takže odtamtud nemůžu být viděn, a jedu podle toho.
A pak je tu argument že když něčemu nerozumíš, jízda toho vozidla je ti nečitelná nebo ji nedokážeš předvídat, podélné i boční odstupy si musíš podle toho náležitě upravit. Stejně jako když potkáš volský potah, pomalu jedoucí autoškoli nebo cokoliv jiného co se liší od ostatního provozu. To ví každý řidič. Takže předpokládám, že kolem lehokol proto jezdíš s náležitou opatrností a odstupem. Pokud ne, tak opět vážně uvaž vrácení řidičáku.
(P.S. mám Transportera, řidičům offroadů koukám shora na pleš a lehokola vidím daleko lépe než z osobáku.)
Jezdil jsem leta na klasice, pak na tandemu a nakonec na lehokolech. Rovněž jezdím na kolobrndě denně do práce. Kdy vás řidič náležitě objede ??? na kolobrndě, na klasice nebo snad na tandemu..???? Nikoli!!! Spolehlivě se vám vyhne, když jedete na lehokole a ještě pokud možno za ním tahnete vozík s dětmi jako já! Hned na druhém místě se umistuje dlouhá souprava ala tandem s přívěsným vozíkem. Dokonce na lehu vás nejen objedou velkým obloukem, ale často za vámi ještě zpomalí a při objíždění si vás ještě dlouze a důkladně prohlížejí, zdraví a mávají, smějí se, dokonce i pak ještě ve zpětném zrcátku - tzn. jste v zorném poli řidiče a středem jeho pozornosti prakticky neustále, co vás jen trochu zmerčí v dálce před sebou. Kterému klasickému cyklistovi se tohle přihodí????Ještě se mi nestalo, že by mě na lehu někdo přehlédl...v zásadě je tomu přesně naopak!!!;-)))))
to je fakt, nekdo ze znamych cyklocestovatelu, ted si bohuzel nejsem jistej kdo, vozi vzadu na kole stredne velkyho plysaka koukajiciho dozadu, aby upoutal pozornost - to je na lehu tak nejak samo, jako vedlejsi produkt :)
Kdo nevidí cyklistu (lehokolistu či kohokoliv jiného), tak by se měl co nejdříve dobrovolně dostavit na pověřený obecní úřad a odevzdat řidičák a požádat o zrušení oprávnění k řízení, protože nesplňuje podmínky k řízení vozidel.
Hele,nechtěl jsem k tomu nic psát,ale nakonec jsem se ukecal:
1.Silnicím se vyhýbám co to jde,ať už jako pěšák,řidič auta,cyklista či lehocyklista.Když vidíš,co se na našich cestách děje,tak možná v T34 bych byl v klidu.
2.Jestliže ŘP vlastní fešáci,co jsou schopni přehlídnout vlak na přejezdu,kamion v protisměru a matku s dětma na přechodu,borci,co sednou za knipl se 3 promile a jiní exoti,myslím,že při takovém setkání by mi bylo prd platný i 3m vysoký kolo.
3.Nemám SUV ani offroad,ale pokud bych cítil,že ze svého vozu nemám dostatečný výhled,řešil bych to zvýšenou opatrností či výměnou vozu a především avízem na příslušná místa,která tyto vozy pro použití na komunikacích schvalují případně orgány,které tuto způsobilost kontrolují....
4.Minimálně o metr níže....:-) Posaď 160cm holčinu na 26´´ HT vel. S a změř si,jak je to vysoko.Musel bych ležet na zemi abych byl níž o metr.Každé vytrčení kolena při šlapání by tvoji premisu rozbilo :-)
5.Ještě k větě: "...lehokola na silnici nevidím...".Můžu vědět,kolik jsi jich celkem zatím potkal?Děkuju.
6.Helmy souhlas.
ad 5 - no jo, tys na to prisel, on je nevidi proste proto, ze jeste zadny nepotkal :)
kdyz nepotkam kouzelnyho dedecka, tak taky potom muzu prohlasit, ze ho nevidim :)
Otevreny dopis :
Ahoj Tabáku,
Uprimne Ti nepreju, az jednou v podvecernich hodinach pojedes ve svem "vysokem" aute typu offroad, aby sis nevsiml praporkem neoznaceneho nizkeho betonoveho zatarasu, a narval to do nej a zrusil si auto.
No vlastne by to bylo nejlepsi reseni. Nikomu by se nic nestalo, ty bys prisel o auto a priste bys aspon nemohl zabit nekoho z nas.
S pozdravem,
Lehokolista wewerk
Si myslím že pre toho vodiča offroadu by bolo najjednoduchšie ak by mal auto s pravým riadením :-D tak by videl z okienka priamo na krajnicu či tam náhodou nejdú cyklisti, chodci, srnky, stlpy ... :-D
ze by jezdil s timhle: ? :)
Ahojte,
nechtěl jsem zakládat zbytečné nové téma, a tohle mi přišlo nebližší tomu na co se chci zeptat, a to jakým způsobem řešíte svou bezpečnost na ležácích, tříkolkách a jiných podobných strojích?
Díky za odpověď
No jak, stejně jako na čemkoliv. Nenech si namluvit, že nižší stroj je nebezpečnější, nebo že pouhá výška nad zemí ti sama o sobě pomůže být v bezpečí. To je blbost. Řidiči každou chvíli přehlídnou i motorku s rozsvíceným potkávacím světlem, jak velké kolo v danou chvíli sedláš je irelevantní. Nejsi auto, tak jsi mezi samými auty neviditelný.
Pokud chceš nějaké konkrétní zkušenosti jak se vyhnout přejedí, tak tady jsou.
Moje zkušenosti ukazují, že praporky všeho druhu, ať sebevýš nebo sebevětší, jsou na prd. Přesněji řečeno efekt mají a tím je citelná aerodynamická brzda. Nečekej, že jen pro to, že praporek vyčuhuje nad auto jedoucí před tebou, za tebou, nebo zaparkované na kraji, někdo ho uvidí. Musel by se dívat na správné místo a hledat, jestli tam není praporek. Testoval jsem stále větší a výraznější asi rok (nakonec byl z reflexní vesty a měl asi 30x40cm), ale na četnost nedání přednosti v jízdě to nemělo vliv.
Pak jsem krátce testnul reflexní vestu. Krom toho, že stačí, abys dvakrát jel za deště, a většina její reflexnosti je pryč (ty retroreflexní pruhy nadále odráží světla aut za tmy slušně, ale ta křiklavá signální barva už je jen obyčejná nevýrazná barva), tak to stejně na lehokole funguje jen zepředu a jen asi tak na 70-80%. Neboli v konkrétních číslech to je při denním jěždění po Brně se tě někdo pokusí srazit ne dvakrát týdně, ale každý druhý týden. A musíš to předvídat a uhnout/zastavit včas. Což je furt moc.
Tak jsem začal testovat světla. Postupně jsem dospěl ke stávající konfiguraci, kterou mnozí považují za overkill. 3W reflektor z bílých LED s 10° optikou na čumáku a 0,5W záblesk cca 2x za sekundu na helmě, taky s 10° optikou. První evokuje dojem blížící se motorky, takže řidiči nepodcení tvou rychlost (protože všici cyklisti přece jezdí skoro krokem, jak zdá se ví každý, kdo zrovna sedí za volantem auta). To druhé slouží na přitažení pozornosti. Pokud někdo bude dávat přednost jen tak rutinním pohledem, vidí jen auta, i když by později odpřísáhl, že se podíval, tak je schopen tě nevidět. A to nejen lehokolo, stejnou zkušenost mají i lidi na horácích a silničkách a osobně znám několik motorkářů, kterým se to stalo mockrát. Když na řidiče z toho směru ale něco zabliká, řekne si "co to sakra bylo", opravdu se podívá a opravdu tě pak vnímá. Tohle funguje na 100%, zatím jsem se zapnutou helmou neměl jediný případ, kdy by se někdo podíval na mě a pak mi tam vjel. Synchronně s tím bliká na helmě dozadu červená dioda na 0,5W, která trochu zvyšuje boční odstup předjíždějících.
Pokud nenajíždíš většinu svých ročních kilometrů ve městě v dopravní špičce jak já, vystačíš si s výrazně méně agresivními metodami. Pořád ale platí, že nestačí být teoreticky viditelný nebo aby se někdo podíval tvým směrem, musí tě opravdu vnímat. Nezvyklost lehokol tomu trochu pomáhá - jakmile tě jednou vidí, tak už na tebe i myslí. S tandemovou tříkolkou to budeš mít výrazně jednodušší než třeba nějaké sportovně střižené lehokolo s minimalizovanou čelní plochou.
Nemyslím si že by nižší stroj nebyl vidět. Protože pokud by nebyl, tak na co je pak na silnici vodorovné značení? Z toho strach nemám, myslím si že sedět budeme poměrně vysoko a další věc bude to tříkolka tudíž věc stabilní a v provozu moc nezvyklá, a tím pádem řidiči mají respekt před věmi v provozu nevídanými. A tady bude hrát velkou roli optický klam, protože hodlám mít vystrčené zrcátka přes kola do silnice (je to široké musím to objet dál abych si nepoškrábal auto)
A jezdit mimoměsto to také vždy nejde, at člověk chce nebo nechce občas tam vjet musí už třeba jen kuli tomu aby projel zkrz, a nedej bůh se někde plácat aby si zastavil na jídlo. Nevím jestli jsem to tady už psal, ale tříkolku chci postavit aby jsme s přítelkyní mohli provozovat (podle některých servru a for existuje jen turistika)cykloturistiku. Zbalit bagáž a někam vyrazit třeba pod stan, kouknout na hrad, vyjet nějaký kopec a prostě se kulturně vyžít v přírodě a najet něco okolo 40-70 km za den.
Moje představa: jedno centrální světlo uprostřed, a dvě světla která se budou otáčet s koly při zatáčení. Silnou zadní blikačku minimálně v páru na sedačce topiče, v úrovni jeho ramen, kazda na jedné straně (za šera by to mohlo budit dojem takového toho městského skútru, nějaký reflexní pruh na batohy (v praze nad Ikemem je jedna prodejna pro tiráky a mají tam různé reflexní pásky co se používají na náklaďáky a také reflexní pruhy co má pražská záchranka na bundách a kalhotech), možná je to kýčovité a nebo to není zrovna moderní ale do výpletu po dvou odrazkách v zadu ve předu pak asi jen po jedné ještě nevím, a praporek (příjde mi že ten k těm lehokolům, tříkolkám a přípojným vozíkům tak nějak patří.
Moje zkusenost vypada tak, ze na zacatku jsem se pri predjizdeni citil na lehokole mnohem bezpecneji, protoze ridici tady v okoli to neznali a nechavali si obrovsky odstup. Jenze do prace jezdim porad stejnou trasou (mam nekolik variant, ale to nic nemeni), behem nekolika mesicu si ridici vesmes zvykli a po dvou letech neni vyjimkou, ze me obcas nekdo skoro lizne zrcatky.
Praporek jsem si koupil, ale nakonec jsem ho vozil akorat na lonske K24, prislo mi, ze za exota jsem na silnici i tak dost. Reflexnich nalepek mam na kole spoustu, ale ty maji efekt predevsim v noci.
Pres den blikam, v noci svitim. Podle nekterych je to prilis, podle jinych malo. Blikajici predni cree led (s 10 stupni optikou) upouta pozornost protijedoucich uz pri 100 mA pulsech, i kdyz je svetlo sklonene k zemi, aby v noci neoslnovalo. Celkem ubylo situaci, kdy se dve protijedouci auta vzajemne predjizdi a cekaji, ze mi bude stacit krajnice. Na moje zadni svetla si zatim ve dne jeste nikdo nestezoval a na odstup pri predjizdeni nemaji prilis vliv,, takze to je asi jeste malo, i kdyz v noci uz za mnou na kole nechce nikdo jet.
Nastesti mam vetsinu kilometru mimo mesto a narozdil od Jirky nemam od ridicu tak duraznou zpetnou vazbu, ale situaci, kdy me nekdo ohrozil uz bylo docela dost.
Krome predjizdeni, kdy asi nekteri ridici maji jiny nazor na bezpecny odstup nez ja a navic mam podezreni, ze moje zpetne zrcatko vubec nevidi a jednou ho nekdo urazi, jsou nejhorsi krizovatky.
Asi nejdesivejsi byla zatim tatra na vedlejsi z leva, ktera se necekane rozjela v okamziku, kdy jsem okolo ni chtel odbocit doleva. Tady by skoro jiste praporek pomohl, me napadlo zamavat rukou nad hlavou (snad by si vsimnul i tak), nastesti v posledni chvili zastavil, na brzdeni uz bylo pozde a nemel jsem dostatecnou rychlost, abych stihnul uhnout.
V ostatnich pripadech si ale myslim, ze moje vyska (on ani Ibex neni zrovna nizky) nehrala roli, nejspis by podobna situace nastala i u klasickeho kola. Vetsinou se ridic z vedlejsi rozjede, kdyz jsem kousek od nej, aniz by se vubec podival mym smerem. Zrejme na zacatku vyhodnotil, ze jsem jeste daleko, tak dal prednost autum a znovu uz se nepodival.
Zatim to vzdycky dopadlo dobre, nekterym problemum lze predchazet (nejezdit uplne u okraje), obcas se mi podari odhadnout, ktere auto me nevidi a dat si na nej pozor, ale vetsinou je to o stesti.
Kdysi, když jezdily ´kapotové´ nákladní automobily, mívaly na předním nárazníku blízko obrysu tzv ´policajty´. To byly svislé tyčky, na horním konci opatřené kolečkem (nejčastěji bílým).Tyčka byla s nárazníkem spojena silent-blokem. Díky ´policajtům´ pak řidič věděl/viděl, jak má široké auto a vejde-li se např. do průjezdu.
Proč to píšu? Takový ´policajt´, vyčnívajícído strany o 10 - 15 cm, by ´natěsnistům´ sjel po kasli, nepoškodil by ji (ten zvuk, to drnčení v celé karoserii), on by si příště (jezdíš pravidelně) dal ´majzla´, aby tě "lízal".
8-)
Zajimava myslenka, ale obavam se, ze coby jednostope vozidlo by me tve drnceni o kastli i pri slabem kontaktu poslalo do prikopu. Zatim jsem to nejak nezkousel, ale predpokladam, ze k rozhozeni rovnovahy kola/lehokola staci pomerne mala bocni sila. Navic nejsirsim mistem jsou zrovna spodni riditka, takze po tuknuti o auto bych na silnici urcite nezustal.
Teda tabaku ked nevidiis lehocyklistu z odraskami teraz bez uraazky na tom tvojom offroade. Po ceste do tvojej prace ak ju mas mimo mesto uz nemate tie plastove stlpiky z odrazkami na kraji cesty co? Tie su tiez proklate nízko.
2. v noci tiez nevidís cierne auto lebo zadne svetla tiez niesu 1,5m nad zemou.
3.Ak zacne snezit rano ani naaahodou nechod cestou ktora ide popri lese pri vacsom snehu padnu sem tam stromy bohuzial strom vodorovne nespllna tvoje kryteerium viditelnosti a nema ani reflexne prvky nieto blykacky.
4. chodník je niekedy ohraniceny patnikom a je cca 10 cm nad urovnou vozovky Bacha to neni rozsirena vozovka .
5. cestne kuzely pri oprave maju cca 45-50 cm (odhad) tam hravas kuzelky?? tiez to nema 1,5m
Len vidis ako sa zjavuju v priestore okolo teba.
6. Aj voziickari jazdia po ceste a nemaju 150 cm.
Ono chlape zamysli sa co si napísal. Kazdy ciklista ci uz leho alebo zabradliar hlada co najefektyyvnejsie riesenie aby videl a bol vydeny.Dokonca leho z 98% priipadou ma 2-5x viac reflexnych alebo svietacich prvkou.
PS:Straasne ma rozhorcuju ludia ktory hladaju ospravedlnenie a odovodnenie toho aby v buducnsti nemuseli celit nasledkom svojich cinou.Inak povedane ,podla mna jazdis nezodpovedne a chces aby zodpovednost za teba bola na ostatnych. Takto to bolo v 1 filme Truman Show.
Clovece asi se rozcilujes zbytecne, protoze "tabak" si to nejspis neprecte. Je to pres rok stare tema a on uz ma zruseny ucet... ;)
Tak jsem si celé toto téma přečetl a nedà mi to abych aspoň minimálně nereagoval.
Pro slepce: Když jedu autem tak objedu i ježka...( a jak víme tak ježci si nepotrpí na praporky, blikačky, feflexní oblečky a co já vím ještě), samozřejmě když nejedu po městě kilem! - co k tomu dodat? ....
...že jsi slušnej řidič.
To bych dodal i přesto že neznám tvůj způsob jídzy. ;)
Děkuju, ale myslel jsem to jinak. Myslím si že jsem byl slušný řidič ( auta jsem prodal), prostě když jedu po silnici nejen ofroudem nebo čímkoliv, třeba na skejtu, tak přece tu silnici sleduju a bych třeba nevjel do díry kterou přece taky každej objíždí tak vo co gou? Kur.....ááá do p.....eeee, vo co tady jde??? Jenom zbytečné tlachání o ničem a o slepcích na cestě kteří tam nemaj co dělat! Kur.......á - dyk lehokolista nebo jakýkoliv cyklista je proti díře minimálně "kombajn". Jdu od toho- bavte se......
To není o slušnosti, ale pozornosti a sledování provozu. Jsou jedinci co přehlídnou kamion a někteří i vlak, takže pro takové je úplně jedno jak moc svítíš a blikáš. Ten kdo sleduje provoz, tak mu bohatě stačí abys byl normálně vidět, stačí základní vybavení.
Viem viem len sa to oznacilo ako neprecitany prispevok a nedalo mi a musel som to cele preluuskat a dost ma to nastvalo a musel som reagovat.
Dnes jsem vstal z postele a napadla mě jedna otázka.
Cituji Vyhláška 301/2001 sbírky, § 16:
(2) Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
c) Odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů).
Jak je to u SPD? Musím mít třeba nějaký reflexní pruh na nohavici? Nebo reflexní návleky na boty? A nebo je to nějaká stará vyhláška?
řešilo se to tu už několikrát - odrazky můžou nahradit reflexní prvky na oblečení nebo obutí
ono na lehokole i kdyby jsi neměl SPD, tak odrazky nebudou vidět - maximálně z letadla ;-)
Je to jak píše macikm, prakticky všechny spd boty mají na sobě nějaký reflexní prvek a zákon je tím uspokojen. Že reflexka na patě stejně jako na pedálu je na lehokole naprosto k ničemu, to už nemusí nikoho trápit. Zákon neříká, že musí být natočené nějakým směrem, jen že tam musí být :-).
Kdybys četl nejnovější znění, tak se takhle neptáš ;-)
viz 341/2002Sb., příloha 13
g) odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti
Poraďte kde sehna samolepky reflexní na kolo bílé a červené
Ty čtvercové a obdélníkové pidikousky asi v každém cykloobchodě, á 55-65Kč za sadu 6ks ;-)
Větší kusy tady pár lidí sehnalo v nějakém truckshopu. Dobré je se také poptat v nějaké reklamce, mívají dost odřezků, ze kterých toho sám zužitkuješ také hodně.
V Brně jsem si vždycky zašel do téhle firmy http://www.farao-reklama.cz/ a tam mi uřízli z role kus. Nekupoval jsem nikdy menší než 10cm krát šířka role, nevím, jestli prodají menší. Cena byla asi 700Kč za metr, takže při těch 10cm to nebylo nijak hrozné a máš toho na několik kol.
Pokud nejsi z Brna, tak doporučuju zavolat do nějaké blízké firmy co nabízí plotrem řezanou reklamu, pokud mají retroreflexní folii, určitě ti nějakou prodají. Na plochu to vyjde daleko výhodněji než ty malinké kousky co se občas seženou v cykloobchodech a můžeš si z toho dělat vystřihovánku vlastních tvarů.
Dík, nalepím si světlo odrážející materiály na botník.
Odporuucam nedavat botník na slapaci stred siice by to nahradilo tie odrazky na betaloch ale zle sa slape a blbo by sa cez to videlo :-D
Lehokolisti, bacha!
Dnes na novinkách píší, že:
HPV (Human Powered Vehicle) způsobují rakovinu děložního čípku, ale i mužského přirození
8-)
(http://www.novinky.cz/zena/zdravi/249859-hpv... )
tak to mi prosiimta vysvetli .. v clanku je HPV prenosne pohlavne teda nic v zlom ale ja si na bike sadam a nezda sa mi ze mi to prirastlo k hmhm. Tak ze suma sumarum nesexujte na biku je s toho rakovina treba zosadnut a je to ok :-D
no právě "pohlavně přenosné". Záleží tedy co na tom kole a s tím kolem děláš. ;-)
teeeda ja osobne na biku jazdiim vo vsetkej pocestnosti. Inak by som si ho nemohol vazit medzi nami ma 11,5 kg bez flase a naradia :-D