Ahoj, mám tenhle "problémek": docelá rád bych vpodstatě úplně odstavil auto a jezdil na vzdálené akce s kolem vlakem. Bohužel, tady je nutno kolo podávat jako "spoluzavazadlo", prostě svěřit ho do rukou tý modrý chásky. A toho se dost obávám: před dvěma roky jsem takhle cestoval s fullíkem, vydali mi ho s ohlým hákem přehazovačky + ohlým zadním brzdovým kotoučem - všiml jsem si toho, až když vlak odjel, sice jsem to srovnal, ale stejně to namíchlo ...
Minulý týden jsem viděl v Praze na hlaváku, jak "ohleduplně" překládaj kola z té ještěrky do služebního vagónu - no, dost drsný.
Já vůbec nevím, jestli tohle znova absolvovat se slušným kolem, nebo si na tyhle akce sestavit docela jednoduchý stroj, na kterém by nebylo nic k poškození...zas k čemu bych pak měl ty slušný kola, že jo ...
Posíláte to vlakem a s jakým výsledkem? :-)
jezdím s kolem vlakem a většinou robrý. Jen ohnutá ochrana předního tázu jednou....
Jenže já mám divný kolo, takže mě pustí a já si ho vždycky dám do vagónu sám a taky si ho tam sám "uskladním", kdybych to nechal na nich, bude to nejspíš jak říkáš a do toho vagonu normálně pokud vím nesmíš, ale u mě oni ani nevědí, kde to mají a za co vlastně vzít, takže mi to tohle usnadňuje:-) Na druhou stranu zase půlka lidí frfle atd. atd.
Hele obcně řečeno je kolo ve vlaku adrenalin a nikdy nevíš, koho potkáš a jak to dopadne. Vlakem ale jezdím a budu, protože mi to zase dává svobodu v tom, že můžu nastoupit a vystoupit na různých místech, takže nemusím dělat jen okružní výlety, protože když jsem večer utahanej na tom samým místě, co ráno, tak to blbě snáším, připadám si jako křeček v tom kole co mívaj v akvárku...
Několikrát jsme s koly coby spoluzavazadly cestovali. Normálně jsme si je dovezli k vlaku, pod naším dohledem byla kola naložena a pak jsme si je u pošťáku vyzvedli. Pokud máš na mysli "podání kola jako spoluzavazadla" (= vyplňování průvodního lístku a předání do rukou osobám v modré uniformě), to už jsem nezažila hodně dlouho. Fakt se to ještě někde děje?
To co máš Burajdo na mysli je asi přeprava kola jako zásilky. Že ho někde na nádraží odevzdáš a oni už to nějak zařídí, aby v cílové stanici zase někde v nějakém kanclu si ho měla. Je to tak ne?
Tak to už se neprovozuje leta. Přeprava kusových zásilek, která takto kdysi běžně fungovala (jako čerstvý zaměstanec jsem měl za úkol vyřešit bezdokladový styk s bankou a řešením bylo právě posílání magnetické pásky osobními vlaky). Ale daly se takhle poslat třeba i kuřata či králící. :)
Zmizelo to v podstatě z moci zákonodárců, na nátlak spedičních společností. Oficiálním důvodem bylo to, že ČD nemohou provozovat komerční činnost ve vlacích, které jsou dotovány státem, že je to narušení konkurenčního prostředí.
Takže dneska si musíš manipulaci s kolem obstarat sama, což je obzvláště "příjemné" při přestupech, kdy člověk musí s naloženým kolem běhat z podchodu do podchodu, zatímco ajzboňák by mohl použít přechodů v kolejišti.
Teď tedy jsem si úvodní příspěvek přečetl ještě jednou a píše se tam o kolech na ještěrce. Že bych něco přehlédl a nějaká služba by existovala? Kdo ví víc, prosím o informaci.
http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani...
Bod jedna, spoluzavazadlo. Podáš na pokladně, vyzvedneš v cílové stanici buď přímo u vlaku nebo v úschovně.
Co se děje mezi tím je lepší nevědět. Kolik myslíš že kol naležato na sobě naskládaných uveze ještěrka? Jak jemně a opatrně je obsluha nakládá? Jak často se jim hromada sesype na nástupiště nebo do kolejiště?
Když jsem ještě jezdil vlakem, tak do vlaku jsem jim dával vždy jen postarší Favorit, pokud to bylo možné, tak jsem jim ho dotáhl k vagónu a vyzvedával co nejdříve.
Jak si to člověk nepohlídal, jednou odřeli rám, podruhé roztrhli sedlo ("to ste mohl mět vy, tak nám dokažte, že jsme to poškodili my"), vždycky dost nevybíravě a neurvale požadovali sundání všeho, brašen, pumpičky apod.
Nene, období vláčků už mám dávno za sebou:-(
Nemáš pravdu: dnes to funguje dvěma způsoby takto: ve vlacích se služebním vozem (většinou rychlících) jako úschova během přepravy za 30 kč za vlak, nebo jako spoluzavazadlo ve vlacích a vozech označených symbolem kola za 25 kč. V obou případech si kolo nakládáš a vykládáš sám, takže vození kol nasládaných na vozíku po nádraží nepřipadá v úvahu. Platí se buď v pokladně nebo ve vlaku bez příplatku.
Čili v podstatě to funguje stejně, akorát v rámci zkvalitnění služeb nemáš možnost volby, že by Ti spoluzavazadlo dovezli přes kolejiště ještěrkou. Musíš pěkně s naloženým kolem po schodech do podchodu a zase nahoru na nástupiště...
No, ne všude musíš. My jsme byli v jedné stanici poslání pí ajznbónovou přes koleje. Pravda, málem mne zajel vlak, bo jsem nebyl schopen odhadnout, na kterou kolej má přestavěny veksle. Ale vše dopadlo dobře, vlak profrčel a my pak profrčeli s koly na příslušný perón... Takže je to (bohužel) jen o a v lidech... Teď jsme byli na týdenním čundru po opevnění severu Moravy a na stanici Dolní Lipka jsme narazili na pí výpravčí (přednostka stanice?), kterou jsem měl velký problém neposlat do pí... A nejenom já... Zavanul na nás plně duch socialismu...
Stejně jednou dojdeš k tomu, že i když kolo máš jako spoluzavazadlo, tak ztratíš kontrolu nad tím, která jiná kola budou na něm naházená.
Takže je potřeba mít stroj, kde to vydržíš.
Ty fotky snad ani nejsou od nás, ale někde z Německa, ne? Posílám dvě z Polska, kde maj hitláky přestavěné na samoobslužný systém - inspirace pro ČD.
Ano, je to z Německa, jedna je cestou do Lipska, druhá cestou do Drážďan. To JE samoobslužný systém, ty kola jsou v prostoru pro cestující. Chtěl jsem tím naznačit, že pokud se dostaneš do vlaku, o který je mezi cyklisty zájem, tak ani to, že se o kolo staráš sám, neznamená že ho máš plně pod kontrolou. Tedy pokud se bojíš, že se ti kolo odře, musíš autem.
Jezdím s kolem vlakem celkem běžně. V osobáčkách je t.zv. "rozšířená přeprava spouzavazadel, především jízdních kol", v jízdním řádu a na vagónu je to značeno symbolem jízdního kola. Kolo si naložíš do označeného vagónu (bývají tam 4 - 10 háků na kola, jinak normální vagón), pověsíš či opřeš v prostoru pro kola. Nic z něho nesundáváš a zpravidla na něj ze sedačky i vidíš po celou cestu. Cena za jedno naložení je 25 Kč, celodenní jízdenka pro kolo je za 50 a můžeš nakládat a skládat celej den kdekoliv kdykoliv třeba dvacetkrát, stačí vagón se symbolem kola.
V rychlíkách je hytlák a t.zv. "úschova zavazadel během přepravy", v jízdním řádu značeno jako "kufřík". Kolo dovedeš k hytláku a podáš zřízenci, který ho v hytláku umístí. Při výstupu dojdeš k hytláku a on ti ho podá dolů. Některý chce sundat z kola brašny, některej ne. Platí se 30 za jedno naložení, celodenní je za 60. Celodenní za 60 uznávají i do vagónů označených kolem, takže při kombinaci spoje rychlík - osobák se zakoupí jedna celodenní za 60.
V obou případech lze platit až ve vlaku.
Jezdím v oblastech a časech, kdy zpravidla jsem jedinej cestující s kolem, málokdy nás jede víc. Nemám s tím žádný problém, kolo věšet na hák nemusím, jen když je tam víc kol je to vhodné, zpravidla ho normálně postavím na stojan a páskem zafixuju k nějakému madlu. V hytláku se mě zeptaj, kam jedu a ve výstupní stanici maj kolo připravený u vrat.
Problémy můžou být tam, kde se těch kolařů navalí do jednoho vlaku moc. Ve vagónech není dost háků a prostě se tam nevejdou, do hytláku se toho dá nacpat hodně, ale pokud lidi vystupujou v různejch stanicích a není tam dost místa si to nějak rozumně poskládat chápu, že bude ten zřízenec nervní, má-li v nějaké stanici třeba jen dvě tři minuty na vykládku x kol ze zadní řady...
V mých končinách se s těmato potížema nesetkávám a s přepravou kola vlakem jsem spokojena, často mi i průvodčí pomůže naložit a vyložit kolo z vagónu, běžně mi ho nechávají stát přímo u dveří (pokud se na tu stranu nevystupuje) a nemusím se s ním tahat až dovnitř vagónu k hákům. Nemůžu si stěžovat a umožňuje mi to zajet si i do vzdálenějších míst, aniž bych musela vláčet těžkej bágl a řešit nocleh.
Pro pohodlné cestování vlakem s kolem volím časy mezi 10.-13. hodinou (tam) a pro zpáteční cestu mezi 18. - 23., to bývá pro kola v pohodě dost místa a klidu, mám 5-8 hodin na "výletování" a ráno nemusím brzo vstávat a nikam kvaltovat :)
Myslim, ze Bara to vysvetlila presne. cestujeem s bicyklami vlakom celkom casto a vacsinou sme nemali ziaden problem. A to nas cestuje aj vacsia skupina. Je vsak pravda, ze necestujeme v case dopravnej spicky. Nikdy sa nam nestalo, ze by nam niekto poskodil bicykle. Na frekventovanych spojoch byvaju zaradene specialne vozne pre cyklistov (v jednej polovici su sedadla, v druhej su sedadal odmontovane a tam sa nakladaju bycikle). Je to vsak v roznych castiach Ciech rozne organizovane, lebo tam premavaju ine vozne. Na www.vlaky.net sa da ziskat dost vela informacii o tom, ktory vlak ma ake moznosti na prepravu bicyklov.
Moje zkušenost je taková, že se s kolem nejlépe cestuje na regionálních tratích. V motorových vozech řady 810 (malé motoráčky co jezdí na lokálkách) je naproti wc prostor pro kočárky a podobně kam se kolo vejde, ještě lepší je to v přívěsném vagónu (pokud jede) v nástupním prostoru. Regionova je naproti tomu řešena neskutečně blbě, tak velký prostor do kterého není možné dát kolo aby něčemu nepřekáželo se hned tak nevidí.
Slušně se vozí kolo i motoráky ř.854 (dlouhé na obou koncích kulaté :-) ) - v motoráku vedle strojovny je služební oddíl, v modernizovaných vagónech k těmto motorákům jsou v nástupním prostoru 4 háky na kola, v řídících vozech (vypadají jako motorák ale bez motoru) je také pěkný prostor pro kola. S motorovými vozy řad 842 a 843 (takové hranaté rakve) nemám zkušenost ale symbol kola jsem na nich viděl.
Jinde je to slabší, v sestavě vlaku musí být buď vůz BDs který je zpoloviny osobní z poloviny služební nebo některý z vozů se symbolem kola kde je na jedné straně zvětšený nástupní prostor ale bez háků - před každou stanicí nutno kolo přehodit na tu stranu kam se nevystupuje. V "lepších" rychlících ale nebývají ani vagóny do kterých jde dát kolo ani služební vozy.
V "lepších" rychlících je s kolama potíž. Zpravidla povinná rezervace (kufříček v kolečku) nebo nic (většina EC). V rámci republiky ale většinou existuje alternativní spoj, který kola bere, byť třeba s přestupem.
V září budu cestovat s lehokolem z Mladé Boleslavi do Uherského Brodu a musel jsem si vybrat "obyčejný" rychlík ve kterém je služebák. Sice si užiju prudce moderních vozů s koženkovými sedadly ale bude to s jediným přestupem (v Kolíně)
Tak až pojedeš, vystup v Hradišti. U Brodu je bezva koupání v modré vodě :))
http://www.mapy.cz/#mm=TtTcFP@x=140282880@y...
Ten kousek do Brodu už dojedeš.
Já tam jedu zítra, bo mám být ve středu v Hradišťu. Pojedu do Veselí a v Bojkovicích přespím, prej má pršet :/, ale stejně to zkusim si zaplavat :)
Mně jde o ty rychlíky, tedy o vlaky, kde kolo na nějakou dobu ztratím z dohledu. Takže to chápu tak, že kolo dovedu až k hytláku, podám nahoru - a v mé cílové stanici si ho zase sám sundám dolů. Takže když dám soudruhovi v modrém "na pivo", tak kolo bude jako v bavlnce, jo?