Doba elektromobilů se nezávratně blíží. Znamená to i revoluci v městské cyklistice? Nedávno jsem testoval elektrokolo a jsem sepsal recenzi. Myslím, že stojí za přečtení.
Elektrokolo GUEWER GRAND LUX
Technické parametry: zatížení 120 kg, rafek 26´. rychlost 25 km/h., dojezd 40-45 km, baterie…
U nás v SR již nějaký čas ve veřejných mediach i ve zprávách z min.dopravy je prezentováno,že vše co jezdí s pomocným motorem/ Babeta a pod. / bude od roku 2013 podle směrnice EU PODLÉHAT REGISTRACI,t.z.povinné pojištění,tech.kontrola atd.Zatím se nikde nemluví o elektrokolech,nebo kolech s pomocným spalovacím motorem.Už máme zákon o omezené platnosti řidičských průkazech/podle EU/a ĆR je členem EU a bude muset toto přijat také.Jaký je váš názor,jestli vůbec toto proniklo do veřejnosti.
Elektro-celá EU max.výkon 250W, spalovák-každá země trochu jinak, u nás max.výkon 1000W. To je základní omezení, další jako max. rychlost 25 km/hod, nezasahování do rámu atd. nebudu vypisovat, je to u obojího stejné. Je to pořád hlavně jízdní kolo, tedy i bez pomocného pohonu dojedeš kde chceš, to by musely na technickou jezdit všechna kola co jezdí po veřejných komunikacích. :-)
taky bych se unie nebál, namontoval aspoň 500 W a bez omezovače, jo a znám jednoho rošťáka, který už teď spokojeně používá 1000 W, jezdí jak drak a EU má těžce na háku :-)
Že by až tak? :-)
Abych se vrátil k elektrokolu, a nemusí to být asugerechnet Guever, zjistil jsem, že se prodávají i skryté brzdové senzory, to je taková trubička co se navlíkne na brzdové lanko, a pak si můžu ponechat vlastní brzdové páky a ne instalovat tu čínskou čunku, mám objednáno, až naisntaluji, prozradím jak to funguje.
Dneska mě přišla další hračka na elektrokolo, jmenuje se to speedict (speedict.com)pomocí bluetoth se to spojí s anroidím telefonem a ukazuje to spoustu užitečných věcí. Po upgradnutí firmware se mi to podařilo rozchodit, měří a funguje to, ale počasí na draka, tak jsem objel jen dvorek a tak jak to opravdu funguje povím až nebude lejt.
Pokud to bude měřit to co to slibuje, mě1l bych mít poměrně slušný přehled o tom, jak se ta baterie chová, takže za rok, za dva, bychom mohli naše doměnky vyvrátit nebo potvrdit.
Jestli víte o nějaké další vychytávce na elektrokolo - mám blinkry Bicygnals, ten měřák Speedict a jak dojdou nainstaluji ty brzdové senzory, dejte mi prosím vědět. Dokud nebudu mít úplně všechno co na ten krám jde navěsit a má nějaký smysl. asi budu neklidně spát. Jsem takovej hračička.
Jestli jsi hračička, tak si na to kolo vyrob nějaké pořádně světlo :)
Svítím jak parník, ale bacha, já jsem hračička ve smyslu koupit a pověsit to tam, a ne že bych si vzal pájku a něco si dokázal vyrobit, na to se mi už moc klepou pracky z chlastu :-)
Jinak tohle fakt šajní docela dobře:
http://www.youtube.com/watch?v=SwdCvPPO0NM&...
Nevšiml jsem si tam ničeho, co by (jak píšeš) "šajnilo" docela dobře. Ale moc pozorně jsem to nesledoval. Pokud bych měl k dispozici tolik energie v aku, určitě bych si vyhrál s nějakým lepším světýlkem.
Jinak mě docela zaujaly ty blinkry. Už jsem nad stavbou nějakých uvažoval. Ale u bicyklu je jejich užití velice ojedinělé a tak si myslím, že by na ně řidiči stejně moc nereagovali. Až s nimi budeš mít větší zkušenosti, poprosil bych tě o podělení se o ně. Navíc mi ty blinkry připadají příliš blízko středu, nepletou se potom s normální blikačkou (zejména vzadu)?
Výše jsi zmiňoval nějaké senzory na stávající brzdy, máš na ně nějaký odkaz? Nedalo by se pomocí nich vytvořit spínání brzdového světla?
Pokud jde o ty blinkry, přední jsou myslím v pohodě, ty zadní by stálo asi zato roztáhnout víc. Madam mi říkala, já se sám nevidím, že to je k rozeznání dobře, ale na tom kole nesmí nic blikat. Jezdil jsem normálně s blikačkou vzadu, a ještě s dvěma na na každý straně zadních vidlí, ve předu 3 baterky, dvě na řidítkách a jedu nad kolem co mi šajní přímo před kolo (mám domů takovou síše opolní cestu a fakt musím dávat bacha abych nevlětěl do nějaký díry). Madam říkala, že když to všechno rozblikám, že ty zadní blinkry jsou poněkud nesrozumitelné, prostě moc blikání na jednou.
Asi idelální by bylo svítit jen tím zadním světýlkem uprostřed, a pak je jasné jestli blikáš doprava nebo doleva.
Fakt to asi nebudu umět objektivně posoudit, protože bych se musel vidět jako šofér. Až s tím najezdím víc, a někdo mi k tomu něco řekne, snad budu chytřejší. Pro sicht budu stejně asi k tomu ještě mávat rukou, od cyklisty šofér nečeká že bude blikat, ale mopedy to mají, tak proč nakonec ne, že jo.
Ještě ten link, ty senzory jsou tady, zatím mi to nedodal, tak nevím jak to bude fungovat ale slibuju si od toho hodně:
http://www.goldenmotor.cz/products/skryty...
K těm světlům, na baterii elektro kola to nepřipojuju, nechci si komplikovat drátování, světýlka mám jako každej cyklista, na baterky.
Za moc jezdit neplánuji a když jezdím, tak jen u nás p vsi, kde až na kousek polní cesty, kde jezdím zase jenom já, funguje veřejné osvětlení, proto problém "vidět" jsem zatím neřešil, spíš být pořádně viděn a nepřejet nějakým kolegou vracejícím se s knajpy motorizovaně.
O pořádné baterce která by v nouzi dojezdu´za tmy šajnila jako blázen uvažuji, někde tady na to bylo vlákno, ale líbila by se mi asi nějaká co se zacvakne do držáku na řídítkách a ne nějaké na furt přimontované na kole.
Teda jestli na řídítkách ještě najdu kus volnýho místa :-)
Ještě je tam zapomenuto obyčejné kolo,které jezdí zadarmo:)
Je tam sice kolik to vyjde na celý rok, ale ono se na e-kole taky celý rok jezdit nedá, nebo možná dá-viz.článek o zimním ježděním:),takže to srovnání je trošku zcestné, zřejmě tam nebudou započítány všechny náklady-koupě auta(e-kola), údržba auta(e-kola..potřeba časem vyměnit baterii není levná záležitost a kdoví jestli pak bude vůbec k mání), atd..což třeba u veřejné dopravy není vůbec. Kdyby to člověk všechno sesumíroval, asi by se nestačil divit;)
No on ten vypocet u toho elektrokola je taky nejaky zvlastni. Tech 150 na mesic vcetne amortizace je blbost, to kolo (resp jeho velka cast, co se penez tyce) 11 let nevydrzi. Takze rekneme baterka za 10000 jednou za ctyri roky (ackoliv pri dennim provozu to budou spis dva), to je 200/mesic. Cely zbytek kola (10000) odepisu za rekneme 10 let, to je 80/mesic. Elektrina, rekneme 5Kc na nabiti, pri 10 dnech jizdy mesicne 50Kc, Tedy realneji spis 330/mesic. Nejaky servis a uz odpovidame tomu MHD ;). Plus samozrejme je, ze alespon trochu sportuju.
Nemohu nereagovat na výpočty.Tak baterka stojí 6000 Kč a dá se předpokládat, že v době,kdy se bude muset vyměnit bude spíše levnější než dražší.Co se týče její životnosti tak výrobce uvádí 1000 cyklů.Při denním dojíždění do práce to je 25/měs x 12= 300 dojíždění/rok=3,3 roků.Pak se dle výrobce sníží její kapacita o 20%.To ale znamená, že ji ješte nemusím vyhodit.Dá se souhlasit s životností kola 10 let.Další nesrovnalost je 5 Kč na jedno nabití, snadno si každý může najít, že to je 2,5 Kč.A na konec mi chybí srovnání s náklady na jízdu MHD a nebo autem.Při porovnání ekolo a auto se mi kolo zaplatí už po roce(80 Kč jedna jízda autem do práce x 25 jízd/měsíc=2000 Kč x 12měs=24000 Kč).
Kolo Guewer vlastním a můžu potvrdit, že dojezd 40 až 50 km je reálný, s příslapem v režimu PAS jsem s ním už ujel 60 km aniž bych zcela vybil baterii.
I kdyz pristoupim na tahle cisla (stejna baterka na podzim rozhodne za 6 nebyla, je pravde, nezkoumal jsem primo tohohle prodejce), tak baterka za 6000 na 4 roky dela 125/mesic. A denni nabijeni za 2.5 je 75 (50, kdyz pocitam jen pracovni dny). Porad jsme pres 150/mesic jen provozni naklady, kde je amortizace kola a servis? Navic ty baterky chatraji nejen s poctem cyklu, ale i vekem. A klidne bych vsadil vyplatu, ze po 3.3roce denniho jezdeni ta baterka bude mit min nez 80% kapacity a vnitrni odpor vzroste tak, ze to do kopce nepotahne. Ale mnohem spis chvili po zaruce pojde nektery z clanku a baterka bude na odpis.
Tady bych asi odlišil technologie těch baterek.
Tak nevylucuju, ze to nektere daji, ale asi to nebude sada za 6. Clenek neni o konkretnim typu moc specificky, pise jen Lithium. Ale rekl bych, ze to cislo bude podobne verohodne, jako vydrz baterek v mobilu. Cili v laboratori, pri idealni teplote, vybijeni vhodnym proudem, setrne nabijeni atd atd atd.
A mimochodem, pro AtramK, tech 5Kc na nabiti je napsane v tom clanku ;)
Mrkni na tohle http://www.e-pohon.cz - tohle jsou nejlepsi ceny, co jsem nasel (a koupil). Odsud bych pocital nejlevnejsi provoz.
Koukam, ze tam tu baterku 36/10 za 6 taky nemaji a ani nikde jinde jsem takovou cenu nevidel... Tak nevim, kde to AtramK vzal...
Bylo jeste neco levnejsiho v zahranici, ale nechtel jsem riskovat kvuli zaruce. Koupis 36V i pod 6kKc, ale jen 6 Ah. http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/0/3/5/42...
Na to neujedes ty udavane km, leda bys mel 25 kg.
Též si myslím, na můj metrák nejméně 36V/16Ah.
Pak bych spis uvazoval o 48V a vetsi watazi motoru. Ten je pak ale tezky. Minimalne 500W od Noelbike (videl jsi u Alice) i s omezenim na 25kmh/250W je porad silnejsi nez ten novy maly 250W. Ale taky je to pomer cca 9:3 v kilogramech.
Vážím 80 kg a jak už jsem kdesi uváděl,tak mě kolo bez šlapání doveze celkem 40 km do/z práce až domů a ještě není baterie zcela vybitá.Když přitom šlapu,tak mám ověřený dojezd 60 km a ještě není baterie vybitá.Zatím se mi vybít zcela baterii nepodařilo.Takže moje odpověď=36V/10Ah bude pro 40 km stačit i pro 100 kg.
Tak ten článek jsem s vypětím svých mentálních sil skoro celý přečetl. Hledat v něm ale nějaké informace - to je úkol snad nadlidský.
Malý příklad:
"Na ujetí jednoho dobití v terénu s pomocí pedálu 30-35 km"
:O)
Máš úplnou pravdu. Mně navíc ještě rozesmála zmínka o vylepšení životního prostředí v Ostravě. Dokud budou mít největší znečišťovatelé ovzduší v regionu možnost kupčit s odpustky, připomíná mi podobnej způsob ochrany ovzduší jako vysoušení zatopenýho domu čajovou lžičkou.
Článek je více méně jen souhrn technických údajů. Na nějaké hodnověrné testování těžko může stačit 250 km. Očekával bych mnohem víc osobních dojmů a pocitů z ovládání, jízdy, údržby apod., které téměř chybí.
Tak já to kolo mám od března 2011.Jezdím s ním do práce 20 km tam a 20 km zpátky.Těch 40 km dohromady ujede ekolo na jedno nabití i bez příšlapu.Protože pracuji ve směnném provozu (noční+ denní směny) tak měsíčně jedu do práce asi 15 krát.Těch 150 Kč/měs považuji za přiměřené.Baterka stojí 6000 Kč-lze snadno dohledat v ceníku náhradních dílů prodejce.Na kole jezdím skoro pokaždé-i v dešti.
A co se týče finanční výhodnosti tak kolo stálo 20000 Kč.Baterka mi vydrží při 15x12 měs=180 nabíjení/rok=5,5 rok při udávané životnosti 1000 cyklů.Nezapomínejme však na to, že po 5,5 letech se baterie nevyhodí,jen klesne kapacita o 20%.
Před koupí elektrokola jsem jezdil do práce autem-80Kč/jedna jízda x 15=1200Kč/měs=14400 Kč/rok.Snadno si každý spočte, že za dva roky se mi pořizovací náklady zaplatily a pak už jen měsíčně ušetřím 1200 Kč.Ve výpočtu neuvažuji nad náklady na jedno nabití baterie. Ty jsou 2,5 Kč.V dnešní době drahoty 37Kč neřeším (2,5x15=37,5Kč/měs).
Po půlroční zkušenosti s elektrokolem můžu zodpovědně napsat, že investice nelituji.Není nad to jet do práce, kdy chci já a ne kdy jede bus a ještě si zasportovat když mám chuť.
Budu rád, když se tu rozjede další diskuze.Žel z některých předchozích příspěvků mám dojem, že někteří diskutující na rozdíl od autora testu o elektrokole moc neví.
Vzhledem k tomu, že máte e-kolo od března 2011, tedy teprve 1/2 roku, chápu vaše nadšení. Ale chci tu Váš názor číst za 2 roky, to bude myslím objektivnější.
Tak ani po roce ježdění mě nadšení neopustilo.Jezdím stále, pokles kapacity baterie nepozoruji ani v zimě.V ježdění jsem vynechal jen jeden měsíc-za mrazů na začátku roku se mi už jezdit nechtělo.Naježděno mám pouhých 15x40x11=6600 km.Za tu dobu jsem měnil řetěz a dva pláště.Věřím, že když se baterie hned po 40 km jízdy dobije a skladuje doma a práci v teple a zároveň se relativně často celoročně používá tak za rok napíšu podobně laděný příspěvek.
Ono asi záleží na terénu a dost taky na hmotnosti celé té soupravy. Já s dvoubateriákem, tedy dalších cca 20 kg navíc jen na pohon plus mejch 90 ujedu maximálně 30, s příšlapem na nejmenší kolečko největší tác do kopce (sviští to i do krpálu tak 25 km/h ale musí se tomu motorku dost pomáhat aby zůztal v otáčkách). Jinak z kopce se vezu, po rovině malinko přidávám elektromotorem a fest šlapu. Monstrum pak jede zhruba 35km/h. Nejrychleji jsem svištěj z kopce , k 50 ce, ale pak už jsem se bál, určitě by to dalo o dost víc.
Tedy dojezdy uváděné prodejci nemohu potvrdit. Mám li ject 50km, musím mít dvě baterie.
Ještě k cenám, nejlevněji vyjde baterie na nemeckem ebay, dodávají bleskem i s nabíječkou, variNta 48V/10Ah vyjde asi na 10 tis vcetne postovneho. Mám 3, žádný rozdíl v dojezdu mezi nima.
Neplánujte nemožné, když čtete 60km dojezd, zjistíte, že testováno na 65kg jezdci se středním příšlapem. V sobotu nebo neděli si zajedu ověřit ten jejich "střední příšlap" na 180W motorku a porovnám s tím co považuji za "drsný příšlap" na kilovatě.
Zimní provoz mě poučil, že je dobré zvážit ještě jeden parametr a to způsob příšlapu.I za mrazů na počátku roku jsem ujel 40 km a baterii nevybil.Naučil jsem se do větších kopců používat místo plynové rukojeti PAS.Výrazně to šetří baterii.Manželka v létě ujela na ekole jen na PAS 60 km a baterii se jí neště nepodařilo zcela vybít.
pres 60 km se da bez problemu zvladnout i s rukojeti. Kdyz neni velke prevyseni. To pak uz jen zalezi na citlivosti pristupu.
Nemohu potvrdit, slíbím jen polovinu - 30. PAS nemám. Taky asi záleží na výkonu motorku, co nedá motorek, musí dát příšlap.
S kilowatou a 48V/10Ah to dojede 30 km v kopcovitém terénu Benešovska, do kopců příšlap nutný. Nalítal jsem s tím za posledních pár týdnů asi 800 km, mám tedy těch 30 empiricky ověřeno. Za chvilku vyrážím s celou soupravou, 3 baterie, dobíjecí elektrocentrála na vozejku plus nějakej ten balast co dorovná váhu na těch očekávaných 30kg na vozejku, uvidím co to dá teď. Terén - Brdy.
Takže další poznatek, chybama se člověk učí, a lépe se učit z chyb druhých. Nahybnul jsem kolo, naložil vozejk a vyrazil VELMI NATĚŽKO.
Po 25 kilácích jsem čekal problémy s vybitou baterií, ale nastal jiný problém. V stoupání z Kamenného Přívozu směrem na Neveklov jsem téměř pod vrcholemdoslova upekl řídící jednotku. Tváří se jako postavená na 48V a 1000W ale evidentně není. Chovala se jak má, při přehřátí odpojila motor. Ovšem byla tak horká, že spekla k sbě veškerou tu čínskou kabeláž. Připraven na nejhorší, vytáhnul jsem nožík a izolačku, a kabely opravil, jednotku vychladila a přemístil na přední nosič, aby se chladila větrem (to umístení v trojúhelníkové brašně v rámu jí fakt nesvědčilo) a pokračoval až na Novou Živohošt, kde jsem nahodil elektrocentrálu (Ronda má u mě metr piv, funguje to), dobil baterie a chtěl pokračovat.
Jen to stoupání od Vltavy nahoru už docela vychlazená řídící jednotka nezvládla, znovu se upekla a to tak, že už nnebylo pomoci, potupně mě odvezla moje paní domů autem.
Poučení: na kilowatový hovado, není dobré používat čínská šidítka určená na 250 W, ačkoliv deklarují že na to mají, nemají. Když jsem udělal rešeši na webu, než si pro mě dojeli, zjistil jsem, že ten můj Magic Pie stojí asi 1500 zatímco slušné řídící jednotky kolem 5 000.
Bez etremní zátěže si s tím asi poradí, ale v kopcích a natěžko to chcípne. Fotky"vyvolám" zejtra.
Nekde jsem to tu psal, ale z Rybniku na Ples (Cesky les) prehrala s 250W motorkem 60kg jezdkyne motorek i jednotku tak, ze ani na jednom nesla udrzet ruka.
Jeste jsem se k tomu nedostal, ale pan z e-pohonu rikal, at tu jednotku privezu, ze udela diagnostiku a pripadne nejaky tuning...
Tak takhle to dopadlo:
https://picasaweb.google.com/Jindra8526...
Zcela určitě pořídím jinou řídící jednotku, vypadá to na tohle:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
a plácnu jí někam dopředu aby na ní pěkně foukalo. Tu čínskou změť drátů vyhodím do popelnice.
Tak všechno je jinak. Byl jsem za panem Šikulou z e-pohon, a za ten průšvih nemůže řídící jednotka, ale jen já. Protože jsem spíš tak na to někam něco přitlouct než na jemnou mechaniku a elektrikařinu, vypomohl jsem si místo spojování kabílků na fastony, stejně na to nemám kleště, lustrovými spojkami.
Pan Šikula mi vysvětlil, že tam nastal ten průšvih a přehřívání, jednotku opravil (nějakej šajzík za pár kaček odešel při tom vyskratování), oprava za pětikilo, a mašinka zase drandí, říká že se to přehřívat nebude, ozkoušeno. Nejsem kaskadér, tak jsem si pořídilještě jednu náhradní, řídící jednotku, double sichr je normál:-)
Takže za blba nejsou tentokrát čínani ale já. Jinak musím pochválit e-pohon, už po telefonu perfektní, v osobním jednání dokonalí (oprava na počkání, i když plná sezona, a mohl jsem koukat přes rameno a učit se). Zdá se, že elektrokola se stávají populárním fenomenem a Šikula to vzal za správný konec.
Nasadil mi brouka do hlavy - postavil natůněný e-kolo s výkonem 3.5 kW, to už si poradí se vším, počítám. Takže si zítra píšu o návrh rozpočtu, protože se zdá, že přesně tohle chci :-). Na vozejku pak povezu ledničku na chlazení řídících jednotek :-)
Jeste pocitej s dalsim vozikem, kde budes mit cisternu s benzinem a kde permanentne bude centrala dobijet nekolik baterii. Jeste je otazka, jestli neco takoveho dokazes obsluhovat sam, nebo jestli by nebylo lepsi mit "topice"...
Každopádně jsi průkopník, který se tu nezištně dělí o své /i trpké/ zkušenosti. Ale při pohledu na jízdní soupravu kolo-vozík se nemůžu zbavit dojmu, že se hodně energie "vyplýtvá" jen na to, aby kolo uvezlo samo sebe. Jinak řečeno - není možné, že když pojedu na 7-8 kilovém silničním kole trasu 100 km spotřebuji podobné množství energie, jako když pojedu s příšlapem tutéž trasu na x-násobně těžkém e-kole?
Ne, ten příšlap je nutný fakt jen do velmi krutého kopce, a to ještě na malé kolečko na velkém tácu, tedy rychlost velmi solidní. I s tím vozejkem.
Zapomente na 250W, to je fakt na nic.
Jinak Murphy, kluci z e-pohonu říkali, že ta 3.5 kw ubere na dojezdu asi 20 procent proti kilowatě, prostě někde se to projevit musí, věřím jim, protože nemluvilio 50 km ale o 25 co jdou na 20 km dojezdu.
Prej v kopcích nebo na rozjezdech je to těžce znát, uvidím na kolik to spočítají a kdyžtak to prubnu. To kolo jsem viděl, říkali aˇt si to vyzkouším, ale neměl jsem odvahu. Takhle, když to výjde na raketu budu schopen odmítnout, ale kdybych na tom seděl, možná bych děti okradl o svačinky a musel bych to mít :-)
Nechci byt za rypaka, ale proc se oba dnesni prispevky lisi v zivotnosti baterie, cene jezdeni autem (poctu projezdenych dnu)...? ;)
Na to ze ta baterka bude po 5 letech na 80% a pouzitelna bych dal ty platy klidne dva :)))) V takovem stavu nebude, ani kdyz bude odpocivat doma na polici.
Jsem rád, že se tu konečně trochu rozjela diskuse.Cenu baterie jsem si našel zde http://www.elektrokolo.myeshop.cz/cs... . Skutečně za 6000 Kč.Boužel dnes už prodejce má položku prázdnou, takže ji tam už neobjevíte.To ale nic nemění na tom přehlíženém faktu, že cena baterií se v budoucnu bude snižovat.Na to zas vsadím ty dva platy já.Další rozpor je cena na jedno nabití.Já jezdím celkem 40 km.Když jsem chvíli hledal s pomocí pana Google,tak jsem našel toto http://www.ecobike.cz/nejcastejsi-otazky.php .Zde se uvádí 1km přibližně 0,04 Kč (při běžné ceně 3,75 Kč / kWh)- 0,04x40=1,6 kč )a teď mudrujte).Prostě fakt, že provoz nebo třeba pohonné hmoty elektrokola jsou velmi nízké se dá asi těžko zpochybnit.Mě je celkem jedno, jestli to dělá pro mých 40 km 1,6 kč a nebo 6 kč.Stále je to proti 80 kč v případě auta velký rozdíl.
Pokrok pánové a dámy nezastavíte.Pokuď si o problematice elektrokol přečtete třeba na hybrid.cz více , tak zjistíte, že právě vývoj baterií může za to, že se vůbec o nich dnes můžem bavit, že si i u nás můžem koupit elektroskutr a nebo elektromobil.A pokuď bude mít někdo opravdu snahu o tom vědět více,tak zjistí, že v současnosti je využití elektřiny nejvýhodnější u ekol,za nimi jsou skutry,pak motorky a nakonec elektromobily.Důvod je jednoduchý.Nejdražší položkou jsou baterie.A je jasné,že čím těžší stroj musí pohánět,tím větší a dražší musí být a tím delší je návratnost.Například návratnost u elektromobilu je při běžném provozu až 16 let.Ovšem dodávkové služby už jen 6 let (lze opět ověřit na hybrid.cz).Prostě nizké náklady na provoz to tak rychle nezaplatí.Na návratnosti investice do elektrokola dle četnosti jízd jeden až dva roky stále trvám i přes výhrady některých z vás.Ty výhrady jsou zatím jen doměnky ničím nepodložené.Podložené být ani moc nemohou,protože elektrokola u nás teprve začínají.V Číně ale už fungují 11 let tak asi by se už za ty roky přišlo na to,že to nemá význam.Na východě běžně jezdí elektřinou poháněné nejen kola ale i autobusy.To, že tak není u nás je možná způsobeno právě tou nedůvěrou některých z nás.
Vzhledem k tomu, jak se hýbou ceny surovin, bych byl velmi opatrný v sázení na pokles ceny akumulátoru. Spíš bych čekal opačný trend.
K cene baterie - ona opravdu existuje Guewer baterie za 6000, ale je 6Ah, ne 10. Ale to z toho odkazu poznat neni, takze se o tom hadat nebudu ;)
Jeste k te cene za dobiti, divam se na posledni fakturu od PRE a za 890kWh si nauctovali 4900 (vcetne vsech poplatku a spol). Takze ta kWh fakt realne za petikorunu je. Ale to je taky sumak.
Ja prece nikdy nerekl, ze elektrokolo nema vyznam, jen ze ta cenova kalkulace je nesmysl. Ale i s realnejsi je to samozrejme s autem neporovnatelne.
Jeste mala poznamka, tech 15jizd x 40km x 12mesicu x 10let dela nejakych 72000 kilometru. Urcite to to kolo da? Kolikaty bude mit motor, retez, prevody, plaste, rafky, brzdy,stredy,...?
Ten motor to vydržet může s nějakou údržbou a při nějaké kvalitě, viz. motor na trojkolce azubu Mira. A u toho auta + pojištění + údržba + stk + atd. Osobně elektromotor budu vybírat na časté ježdění kvalitní.
Pro srovnání se ale pak stejně musí zahrnout všechny náklady pořizovací a provozní, které nejsou však srovnatelné. Např. univerzálně použitelné cyklo oblečení jestli je kapotou kola atd.
Váhal bych tedy o přímém ekonomickém srovnání kolo x auto, když jde spíš o životní styl. Je tu špatně položená otázka...
Jasne, ale ten Miruv motor a elektronika stoji vic nez tohle cele kolo.
Pokud budu jezdit svých 2-3000km ročně a jen kolem "baráku", tak zvolím levnější variantu, ale na těch 72000km je to jasná volba. Samozřejmě o tomto kole neuvažuju, jsem v kategorii samodomo v tomto.
Dnes večer, když jsem jel z práce domů (na elektrokole) tak jsem si sám pro sebe říkal, jestli mi vlastně tato diskuse stojí za to.Já nemám potřebu něco obhajovat a nebo tomu dělat reklamu.Do práce jezdím na kole už 20 let, poslední půlrok na ekole.Jsem ročník narození 1964 a dříve jsem jezdil 5,5 km celoročně, poslední čtyři roky 20 km celoročně.V práci (směnný provoz) jsem boužel jediný,kdo takovou vzdálenost celoročně jezdí.Poslední roky jsem se ale přistihl, že zejména po noční směně ráno se mi už jaksi nedostává chuť ani síla jezdit.Jaksi samozřejmě se ekolo samo nabídlo a vrátilo mi opět chuť a radost z jízdy na kole.Ani já samozřejmě nevím, jak se bude chovat v zimě.To se uvidí.Rád se podělím o mé zkušenosti když bude zájem.Fakt mi ale věřte, že i finančně mě to vychází lépe na ekole než autem.Přesto je mi celkem jedno, jestli mě těch celkem 40 km přijde na 6 kč nebo 1,6.Asi se mě ale opravdu týká ta nižší cena, mám totiž přímotop a tam se za eletřinu platí méně.
V současnosti mám volbu celkem jednoduchou.Buď ekolo nebo auto, popřípadě bus.Pro mě je volba jasná.Vyhrálo ekolo i přes případná budoucí rizika s baterií.
Jsme na stejné lodi, taky dělám na směny, 2denní-2noční 2dny volno a můžu říct že po té druhé noční sotva pletu nohama. Hlavně v zimě kdy síly ubývají podstatně rychleji, pracuji venku. Dal sem si na tříkolku čtyřtaktní Hondu Gx35 a po práci motor hojně využívám, dojíždím 15km tam a 15km zpět. Elektro by na dojíždění do práce bylo lepší, ale já mám tříkolku i na dálkovou cykloturistiku, na tu je spalovací motor lepší.
AtramK souhlasím já mám skoro dojem že jsou proti z principu (viz boj strojům v 19 stol.)
nevěřit!
Díky za podporu.Zatím na ekole jezdím i díky celkem mírné zimě v pohodě.Nějaké snížení kapacity baterie nepozoruji.
Taky jezdím pořád, jezdí to dobře, jsem spokojenej, kolo jsem přestavě lpomocí kitu z e-pohonu, když to celkem spočítám, včetně plášťů, ráfků, nosiče, nových gripů a dodatečného osvětení, dal jsem do toho určitě 20 tisíc, ale neřeším, za jak dlouho se mi to vrátí, jestli vůbec.
Koukám že hoši výše trochu dema
gogicky započítávají do ceny návratnosti cenu samotného kola, ovšem při srovnáván s automobilem, do provozních nákladů na auto už tu pořizoací cenu nezahrnují.
Udělali-li bychom takový výpočet dostaneme se úplně jinam.
Theoretizovat o životnosti baterie nemá cenu, dokud to opravdu neprověříme praxí, zatím mám vyzkoušeno, že ta moje LiPeFo 45V/10AH s motorem 1000 W ujede na jedno nabití 54 Km spolehlivě s kopce rekuperuji, jinak mírně přišlapávám. Cestovní rychlost při tomhle stylu jízdy 30 km/h průměrně.
45 V? Domníval jsem se, že se používá max. 36V.
48, ne 45.
Bezne jsou motory 24, 36 a 48.
Přesně tak, 48, omlouvám se za překlep. Četl jsem někde na netu, že do toho někteří pouští i 72 V, a anad motorek Crystalite s tím pak dává 2000 V.
W nikoliv V, pochopitelně.
A to v přední nebo v zadní vidlici. Ta přední by musela být asi dimenzovaná? Nemluvě o chlazení.
Nektera z firem, ktera se na to specializuje, mela na webu fotku 4000W kola - 2kW na prednim i na zadnim.Uz si nepamatuji, jak ty motory synchronizovali...
No fuj, už těch 2kW musí dát 60km/h. To aby baterky vozil ve vozíku.
když máš 2x2000W, to si klidně můžeš přidělat i korbu na fůru písku :-))
čím vyšší výkon, tím větší a těžší baterky potřebuješ
a čím větší a těžší baterky máš, tím potřebuješ větší výkon
aneb heslo v programátorském slovníku:
rekurze - viz rekurze
;-)
Někde jsem četl, že do přední vidlice doporučují maximálně 1000 W, jinak že prej by musela být dimenzovaná. Já jsem sice jen statik ocelových konstrukcí stavař a ne strojař, ale nechápu, odkud se bere to tvrzení o nutnosti předimenzování přední vidlice. Ty roury toho unesou mnohem víc, při jízdě terénem dostávají vidle taky zahulit víc než rovnoměrným tahem motoru, nebál bych se toho.
Jiná věc je, na co kurnik někdo potřebuje 2 KW, tedy asi 2,7 koně na jeden bicykl s jedním maníkem v sedle
Sice nevím, kdo to tvrdí, ale je to podle mně nesmysl.
Motor 1100W má krouťák tak do 50Nm - to znamená, že půlmetrová vidlice by byla namáhána tahem 10kg. Oproti tomu co se tane, třeba když kolo najede na větší kámen je to pořád nic.
Jiná věc je zachycení momentu přímo v uložení osy ve vidlici. Tady by ta několikamilimetrová ploška skutešně dostala co proto. To se ale u silnějších motorů vždycky řeší montáží zachycovače momentu ( jeho rozložením na větší páku vidlice ).
Teoreticky by ještě mohl být problém s hmotností motoru (a tedy s dynamickým namáháním vidlice jeho setrvačností).Motor 1.1 kW do předního kola má 5,8 kg - to ale asi není víc, než kolik někdo vozí na předním nosiči při jízdách "na těžko".
No me to tu spis pripomina diskuzi z jednoho robotickeho serveru. Jeden zacatecnik si tam umanul, ze postavi 30cm (robotickou) stihacku, ktera bude litat 2 hodiny a neda si vysvetlit, ze za soucasneho stavu techniky to proste nejde. O zkusenostech potrebnych k udrzeni neceho takoveho ve vzduchu (i pri rucnim rizeni) nemluve. Treba naposled chtel baterii 20V 50Ah, ktera vazi 0.5kg.
Stejne tak tady nikdo nerika, ze elektrokolo je blbost, jen ze predpoklady jsou prilis optimisticke.
Nemohu si pomoci, ale trochu mi E-Ryc připomíná inkvizici- to pro mě představuje někoho, kdo se snaží něco dokázat za každou cenu.Já mám přitom dojem, že E-Ryc ekolo možná ani nemá.Na rozdíl ode mě, kerý na něm pořád stále(světe div se) i teď v zimě, jezdím.Vážně mě to mrzí,ale i když mě přivážete někteří na hranici-stále jezdí a jezdí.
Ok, inkvizice to vzdava a pocka na vycisleni provoznich nakladu, az to kolo bude mit avizovanych 5.5let/40.000km (5.5x12x15x40), ktere s jednou baterkou vydrzi a ta jeste bude mit 80% kapacity (cisla viz tvuj prispevek z 11.08.2011).
Verejne nabizim sazku, pokud se do tech 5.5x365x1.5Kc vejdes, jde to na me.
Sice to stejne nectes, ale ja opravdu proti elektrokolum nic nemam, moc se mi libi a kdybych nevedel, ze po jeho porizeni strasne zlenivim, tak uz ho davno mam. Ja se pokousim bojovat proti (na technickych nesmyslech zalozene) marketingove matematice (pardon, vetrnym mlynum) - uz jsem par (o dost mensich nez kolo) vozitek na elektropohon delal, tak nejakou predstavu o vlastnostech a zivotnosti elektropohonu mam.
Ad sazka - a abys nerekl, ze jsem sv*ne a plaste a retezy jsou drahe, jsem ochoten pristoupit i na sazku: pokud po 5.5 letech a 40.000km bude mit elektropohon stale originalni motor a baterii a ta baterie bude mit alespon pulku kapacity (ujede 15km), vyhrals
Tak to je omyl,já to čtu a zejména tvoje příspěvky.Mám dojem, že jde spíše o vzájemné nedorozumění.Já budu spokojený, když při četnosti použití ekola na něm s jednou baterií budu jezdit celoročně tři roky a více.O provozní náklady se vůbec nehodlám bavit, protože mi jsou celkem ukradené-mám sazbu 45d.Takže náklady za elektřinu za provoz kola mě netrápí.Na ekolo jsem za dobu provozu dokupoval pneu(defekt),světlo,blatníky(nebyly na kole).Stejně porovnávat nějaké náklady můžem až po delší době.Ekolo jsem nekupoval, abych ušetřil.Chtěl jsem přestat jezdit do práce autem a to se mi podařilo.Ta úspora financí už pak vyplynula sama změnou dopravního prostředku.Prostě ekolo vždy z hlediska nákladů musí porazit auto.
Jsem rád, že vlastně jsme na jedné lodi a elektrokolům fandíme.
Přesně tak, neběhám po Lidlu s notyskem a nezapisuju si, jestli bych někde nemohl mít něco levnejší. Když dojde nafta tankuju, když se vybije baterka dobiju to a nepočítám kč na ujetý kilometr.
Elektrokolo je dobrá alternativa pro nás, co jsme v mládí na kole kus života prožili a teď už prostě tolik síly nemáme ale přesto se rádi šineme bez kraválu a smradu krajinou.
Počítání provozních nákladů bez započítání pořizovací ceny a amortizace, všech dalších poplatků a údržby je nonsens, stejně i pak je to nonsens, protože cena za km odvisí od množstvi kilometrů v sedle nebo za volantem a tak srovnání je zhola nemožné jinak, než na úrovni dohadů -co by bylo kdyby
A tak to mně trochu zajímá. Říkáš že jsi vyměnil auto za elektrokolo. Proč?
Sice už částečně odpověděl Jindra - Elektrokolo je dobrá alternativa pro nás, co jsme v mládí na kole kus života prožili a teď už prostě tolik síly nemáme ale přesto se rádi šineme bez kraválu a smradu krajinou, ale stejně mně to připadá divné. Jo, vyměnit auto za kolo, abych nesmrděl, nezvyšoval počet aut na silnicích a zároveň udělal něco pro zdraví, tak to chápu. Ale vyměnit jeden, mnohem pohodlnější samohyb za druhý, méně pohodlný(a co si budem povídat, ten příšlap velký vliv na zdravý pohyb mít nebude), to mi smysl nedává. Jak už jsem kdysi psal, chápu zdravotní důvody - stáří, úbytek sil, jakékoliv tělesné potíže...Já osobně vím, že kdybych si kolo jakkoliv motorizoval, stala by se ze mně lemra líná. Takže pokud zvládám pohyb vlastními silami, tomuhle se bráním. Možná jednou ten čas příjde, ale zatím, zaplať pánbůh, tohle řešit nemusím.
Není to nic proti Vám, nebo elektro-moto kolům, jen mně to zajímá.
A ještě jednu věc bych dodal. Masivnější rozšíření elektrokol podle mně může způsobit jejich masovější výskyt na silnicích. Jsou stále víc cenově dostupná a tak dnes není problém potkat babku nebo dědu na takovémto kole. V provozu, kam by si s normálním kolem netroufli. Je to rychlejší a pohodlnější. A ne každý majitel takového kola má dost zkušeností mezi auty, jako běžný cyklista co hodně jezdí. Takže může nastat větší počet nehod a úrazů, právě z těchto důvodů. A pak už je jen krůček k tomu, zavést nějakou formu řidičáků a tedy i poplatků, samozřejmě v rámci ochrany našeho zdraví. Takže povinné přílby, registrace, pojistka...A když už kola s pohonem tak proč ne všechna kola?
Asi maluju čerta na zeď, ale při debilitě našich zákonodárců bych se tomu nedivil. Každý jev, který se začne rozšiřovat masově v nich budí snahu spoutat jej nesmyslnými paragrafy a omezeními. Vše ovšem pro bezpečnost.
Takže dej Bůh ať se mýlím.
No tu bezpečnost starších lidí na elektrokole bych viděl právě jinak. Pokud si tedy vybere el.kolo, které vyhovuje těm často krytizovaným euronormám, takže motor bude pomáhat jen při šlapání a nepojede víc jak 25km/h.
Že by někomu dělalo problém zvládnout pětadvacetikilometrovou rychlost se mi nezdá. Spíš může nastat problém když takový člověk přecení své síly třeba do kopce a pak se snaží narychlo seskakovat z kola, nebo rovnou upadne. V tomto případě právě elektropohon může pomoct.
Taky si myslím, lehce přišlápnou a nebudou kličkovat po krajnici. V malé rychlosti a do kopce jsou to někdy kličky až do prostřed silnice a to je myslím mnohem nebezpečnější než "závratná" rychlost 25km/hod. :-)
Pánové já se ale bavím o lidech, kteří nejezdí pro potěchu a radost z pohybu. A nejezdí na výlety po cestách, nebo cyklostezkách. Bavím se o starších, nebo i mladých lidech, kteří jezdí po městě za nákupy, na poštu, do hospody a jánevímkdeještě. A takových cyklistů potkávám poslední dobou čím dál více. Je rozdíl jestli babka šmrdlá vlastními silami 5km/hodinu a nebo to kalí těch pětadvacet. A teď nemluvím o znalostech silničního provozu. Jaké asi budou, když v životě neměla řidičák? Rychlost s neznalostí pravidel a nezkušeností může být nebezpečné kombinace. Prostě si myslím, že elektrokola rozšířila výskyt cyklistů v městech, kteří by jinak do provozu nevyjeli. A je jedno z jakých důvodů. Což je na jednu stranu dobře(nicméně aut neubude, protože tihle nikdy auto neměli) ale výsledky ukáže čas.
Rozdíl mezi tím, jestli to babka v provozu šmrdlá 5 nebo 20 je v tom, že v té dvacítce je v provozu daleko bezpečnější. Je menší rozdíl rychlosti mezi cyklistou a předjíždějícími vozidly, což dává víc času zareaovat na přítomnost cyklisty a rozhodnout se, jestli předjet nebo počkat udělat si na předjetí odstup, atd.
Schválně si někdy zkuste na nějaké ulici, kde nejezdíte zrovna rádi, zvolnit ze sportovního tempa na 10 km/h a pozorovat, jak se k vám začnou řidiči chovat.
Ale na to, že se lidi, co na to dovedností nemají, vrhnou do provozu, bych moc nesázel. Myslím, že daleko spíš zůstanou stejně na chodníku.
Jako všechno je to o praxi a zkušenostech, až se vyjezdí, tak budou v pohodě. Samozřejmě se vždycky najde pár jedinců na kolech co nebudou nikdy a nic respektovat, ale ti brzy v současném provozu vyhynou. Horší jsou ti, co jezdí v plechovce a myslí si že jsou nesmrtelní. Přesto že řidičák mají, respektování předpisů je jim cizí a právo silnějšího bývá bohužel v této společnosti čím dál tím větším pravidlem. Bohužel drtivá většina lidí jezdí autem a proto počítám že se ještě dožiji stavu, kdy bude kolo povoleno jen na cyklostezkách a silnicích nižší než III.třídy. Jezdím do práce po silnici III.třídy, provoz je šílený a každým rokem stoupá. Proč? Autobusová a vlaková doprava se neustále zdražuje a co je horší, ruší se spoje. V podstatě jezdí jenom pro školáky, do práce přeci můžou všichni jezdit autem. Bavím se o vesnicích, tam už opravdu není jiná volba než auto a proto u každého baráku stojí minimálně dvě plechovky které měly být většinou už ve šrotu. Ale státu to vyhovuje, spotřební daň za benzín a naftu ještě zvedneme a pak to prošustrujeme. Kraje a obce ušetří za autobusy/vlaky, nějaká dopravní obslužnost nikoho nezajímá, proč?, všichni přeci jezdí autem. Slyšívám plechovkáře jak někdy v hospodě polemizují, veškerou veřejnou dopravu zrušit, přeci nebudu ze svých daní platit něco co nepoužívám. Ale tahle sobeckost je dvousečná, jednou zestárnou a už nebudou v tom přehuštěném provozu stíhat, pak budou nadávat že se bez auta nikde nedostanou. Sakra, to sem se zase rozohnil a odešel od tématu. :-)
Rád odpovím.Ono to totiž vzniklo jaksi samo sebou.20 let jsem jezdil na kole do práce vzdálené 5 km.Pak došlo k reorganizaci a já byl donucen změnit pracoviště, které je teď vzdálené 20 km.Předpokládal jsem, že na kole budu jezdit tak jak předtím.To se mi dařilo až něž přišel podzim a zejména zima.Pak už mi došla pevná vůle a chuť.Nejdříve jsem autem jel jen párkrát,ale pak jsem si na lepší(auto) tak zvykl, že už jsem na kole přestal jezdit úplně.Sice mě na novém pracovišti cyklisti přesvědčovali, ať jezdím dál,ale žádný z nich nejezdil celoročně nebo jezdil kratší vzdálenost.Jednoho dne mi došlo, že má postupně se horšící nálada je důsledek ježdění autem.Rozhodl jsem se to řešit.A tady mě napadlo elektrokolo.Pro mě je to asi nejoptimálnější řešení.Do práce jedu bez pomoci elektřiny a z práce mně vypomůže podle stavu, jak moc jsem z práce zničený.Dělám 12 hodin směnný provoz a zvlášť po noční se mi moc nechce šlapat.Jako lemra si nepřipadám.U mě díky elektrokolu zvítězila ta lepší varianta.Namísto autem jezdím na kole a jak moc mi pomáhá elektřina, to už záleží na výše uvedených okolnostech.Z vlastních zkušeností z práce jsem zjistil, že mí největší kritici jsou ti, kteří jezdí jen v létě.Celoročně na normálním kole 20 km nejezdí nikdo.Takže si z poznámek o lenochovi moc nedělám.Prostě jsem rád,že jsem nepřišel o dobrého kamaráda-kolo.
V žádném případě jsem lenochem nemyslel Tebe. Pokud to tak vyznělo, omlouvám se. Tou lemrou jsem myslel výhradně sebe, protože se znám.
Jinak je fakt, že v zimě na kole nejezdím. Nemám rád zimu a ježdění ve tmě. Jezdím do práce jaro - podzim a to ještě ne vždy. I tak mě to ráno stojí dost přemlouvání, ale nakonec jsem skoro vždy rád, že jsem jel. V zimě bych tu radost nepociťoval. Stala by se z toho nepříjemná povinnost a nerad bych si tím zkazil dobrý pocit z jízdy na kole.
Svět ze sedla vypadá tak nějak jinak, že jo :-)
A ještě musím nasadit chobot kolegovi, jehož jméno jsem přehlédl:
KURNIK KDO JE U TEBE V 53 STAREJ!!!! :-) :-) :-)
Jinak s názorem, že se elektrokola začnou objevovat mnohem častěji než dříve a že to může být docela maso, souhlasím. S pomocí těch přestavbových kitů lze postavit rozumně jedoucí elektrokolo mnohem laciněji, než nám nabízejí ti "profíci" a taky když jednou vyzkoušíte tu "pomocnou sílu" řada lidí neodolá. Ta tichá rychlost může být nebezpečná a ne že ne.
Protože za volantem trávím taky poměrně dost času, vím jak je cyklista v městském úrovozu sám sobě nebezpečný a jak sám, když jsem v sedle si to málo uvědomuji. Ono prostě dvoutunovej vehikl nezastavím na místě, a zrcátka nevykryjí všechny strany, ze které se může cyklista vyřítit, cyklista v šedivém sáčku je taky za šera poměrně špatně vidět, je to nebezpečné.
Místo buzerace s výkonem motoru, jak předvádějí eurotrotlové bych spíše přitlačil na povinné vybavení elektro-cyklisty reflexní vestou, přilbou a povinnými blikačkami vepředu i vzadu i za denního světla. Cyklista bývá oblečen do těch barevnejch hadříků, ale elekrocyklista může klidně jezdit v šedém s kravatkou a tam jde o život.
Bolí mě srdce, když to čtu. Jaký je rozdíl mezi cyklistou, co jede v městském provozu 25 bez motoru a s motorem? Že ten, co to zvládne vlastní silou, je Superman a nenechá se přejet? Jestli vestu a odrazky a světla pro každého elektrokolistu dnes, tak proč ne za pár let totéž pro každého cyklistu, za deset let maják na kebuli a za dvacet let zákaz cyklistů v provozu a zrušení přechodů pro chodce?
Jinak nic proti vestám v extrémních podmínkách, sám v ní při snížené viditelnosti v zimě jezdím. Ale dělám to jen proto, že se pohybuju v místech, kde se cyklista zpravidla neočekává (ne, že by tam nesměl). Když pak jedu ve vestě po normální ulici mezi barákama, protože se nechci po cestě třikrát oblíkat a svlíkat, tak si přijdu jak debil, co zvyká řidiče na to, že cyklisti a chodci bez reflexních vest neexistujou (a pokud existujou a nechají se srazit, je to jejich vina).
Vratislave, ten rozdíl je v tom, a už jsem to psal, že takovej "pumpička" je oblečenej jako "cyklobuzna" (c) dfens.
Oproti tomu elektrocyklista, páč se nezapotí, může vyject v šedém obleku s decentní kravatou, a pak bude o dost méně vidět než pestře odrezovanej cyklista.
Svítit, blikat, být pestře oblečen nejlépe v reflexním není nějaký "zvykání" řidičů na to, že bez reflexních vest cyklisté needistujou, ale pouze a jen prvek Tvé bezpečnosti. Není na tom nic ponižujícího natáhnout si vestu , abys byl pořádně vidět
Někde sem četl, že na Slovensku už musí mít mimo obec reflexní vestu i chodec. Chápu že někteří lidé nepřemýšlí a chodí v černém, třeba ještě po nesprávné straně silnice i v noci, ale dát něco příkazem, to se mi nelíbí. Sám chodím v noci 4 km na vlak a to dost často, samozřejmě že v mé oblíbené černé, ale nad kotníky mám samonavijecí, 3cm široké reflexní pásky a na kšiltu čepice výkonné světlo. Světlo sem začal nosit po tom, co mě jeden neosvětlenej bajker málem smetl s krajnice. Jel z kopce po tmě a docela rychle, takže soudím že to tam znal, jen nečekal chodce což je chyba. Kdyby si dal aspoň blikačku za dvacku tak ho vidím a pakuju se do příkopu, ale tak sem ho neviděl a s kapucí na hlavě ani neslyšel. Na zádech mám batoh s reflexními prvky a to i na popruhech. Přes batoh se ta vesta špatně obléká, tak by mě zajímalo jak to na tom Slovensku berou, jestli můžou být alternativy jako používám já a nebo striktně vyžadují vestu. Na kolech mimo obec kromě vesty i přilba nad 18 let, to je tam tuším taky.
No a o tom mluvím ve svém příspěvku. Na všechno zákon. Jako kdyby se každý nemohl rozhodnout sám, jestli se bude preventivně chránit, nebo se sebevražedně vrhne do provozu. Ať už s tím nařizováním a buzerováním jdou do prdele! Celý život platím povinně zdravotní pojištění a vyčerpal jsem z něj kdoví jestli setinu. Tak ať mně nechají svobodně rozhodnout jak se svým zdravím a životem naložím. Tohle páchání dobra mě fakt sere!
Aby to nedopadlo, jak můj soused.
Jezdí na kole potmě bez světel, ale má reflexní vestu. On přece svítit nepotřebuje, když má tu vestu!
No raději jsem to už nekomentoval.
Jezdím po Praze na přestavěné silničce a rozhodně nejezdím oblečený jako "cyklobuzna" (© d-fens). Jenom kabát měním za soft-shellovou bundu (modro-černou ;-) viditelnost řeším plnou výbavou kola + reflexníma páskama na kotnících a zápěstí. Pokud se řidič věnuje řízení, tak mě uvidí. Pokud si čte, telefonuje, cpe dítěti dudlík do pusy, tak mě přehlídne i ve vestičce, hajhou…
To je rozumný, jak tady kolega předřečník řekl, taky jsem proti nařizovacím buzeracím, je prostě normální se potmě navlíknout do reflexních hadrů, musím li nutně mazat po krajnici, nebo se tam melu na kole.
Jsou to dva měsíce co kousek od nás auto srazilo syna mého kamaráda. Šel pěšky, ve tmavém ve dvě v noci a měl dost naváto tak se asi motal, jak to bylo se budou hádat právníci. Možná kdyby se motal v reflexní vestě, mohl ještě dneska popíjet.
Nejde o to někoho buzerovat, jen se naučit, že než vlezu do vozovky, že se rozhlídnu stejně tak, když se vydám na silnici po tmě, ať pěšky nebo na kole, musím na sebe navlíknout něco, abych byl už z dálky dobře vidět, jen si na to zvyknout, o nic nejde.
Jj, ale reflexní vesta už je trochu moc, ty širší reflexní pásky by měly stačit, je to lepší než žlutá bunda bez reflexních doplňků. Pásky vejdou do každé kapsičky a nasazené/sundané jsou dílem okamžiku, myslím ty samosvinovací.