Já už 4x za posledních 20 let, a to nejsem žádný závodník, spíš cykloturista. Tak si říkám, že si budu muset postavit své kolo včetně rámu na zakázku. Lehokolo ne, mám na něm problémy do kopců. Spíš něco mezi ním a krosem: snížit sedlo, střed šlapání posunout dopředu a zmenšit přední kolo na 24", zadní pak 29". Celé to pak vyjde trochu delší.
hmmm a nechceš vlastně postavit něco takovéhleho?
http://www.motiontrendz.com/shop-online/fitness...
to je taky lehokolo...
Nebo
dlouhý kolo (i s popisem stavby)
http://www.loqu.com/diy-your-recumbent-bike...
nebo spodní řízení?
http://www.bicycleman.com/recumbents/longbikes...
nebo spíš kratší?
http://www.bicycleman.com/recumbents/bike_e...
Díky za ty odkazy, je vidět že máš skvělý přehled. Je tam také vidět, že už před 80 lety bylo běžné menší přední kolo než zadní. Pak ovšem UCI prohlásila, že obě musí být stejně velká, čímž se jí podařilo zablokovat téměř veškerý vývoj.
rádo se stalo.
Ono toho i před spoustou let jezdilo tolik....
http://www.youtube.com/watch?v=jdlpJqHxLxk
jinak abych řekl něco i k té otázce, tak přes řidítka jsem letěl na zábradlí mnohokrát. Jako děti jsme blbli na kvadrát a to, že jsem živej, je asi jenom náhoda :-) Na lehokole jsem hlavou napřed neletěl nikdy a asi se mi to nestane....
Ja jednou, mechanizmus padu jsem Ti vcera ukazal na fotkach... A byla to opravdu cista sipka. 8-)
jo, jenže to se nikomu jinýmu zatím nestalo:-)
Znas mne, musim mit vzdycky neco extra! 8-)
A v čem ten mechanismus pádu spočíval?
Menší přední kolo bylo zcela běžné v 80. letech na časovkových speciálech, pokud se pamatuji, tak i Indurain v 90. letech měl na časovku a na hodinovku na dráze přední 26". Takže to s tým zablokováním nebude tak horký. Určité omezení úletů je nutné, aby se kola na kterých se závodí podobala něčemu komerčně prodejnému, jinak by z toho byly nepraktické závodní speciály (podobně jako slalomové a sjezdové kajaky, který na zablokovaným potoce rozštípeš v řádu minut, nebo běžky na bruslení, které jsou ti k ničemu bez urolbované dráhy).
Není to jen tak náhodou přesně naopak? Že výrobci prodávají taková kola, aby splňovala pravidla závodů. Kdyby to tak nebylo, tak by lehokola nevyráběli pouze specializované firmy, ale i zavedené cyklistické značky.
Tvoje přirovnání mi taky moc nesedí. Máš přece silniční kola, který bys v terénu při prvním větším sjezdu zničil. Pokud chceš kajak na potok pořídíš polyetylen, pokud chceš něco do sněhu, kde není cesta, pořídíš sněžnice.
Proč by měli výrobci prodávat běžným zákazníkům kola, aby splňovala pravidla závodů? Prodávají to, oč je zájem, a co lze za nákladů (daných poptávkou) vyrobit a prodat. Kdyby byl větší zájem o lehokola, nepochybně by je zavedené značky produkovaly, a bylo by více a známějších závodů lehokol. UCI jen zakazuje věci, které jsou výhodné pro závody, ale nevhodné pro běžnou produkci a provoz - podle uvážení nějakých bafuňářů, s některými jejich rozhodnutími samozřejmě nemusíme souhlasit.
Kde píšu co o terénních sjezdech na žiletce? Běžná silniční kola se podobají závodním, běžná terénní kola se podobají závodním. Nic jiného netvrdím.
Naproti tomu běžný závodní kajak je natolik vzdálen běžnému kajaku na potok, že s ním nemá prakticky nic společného (a tím se otevírá prostor pro odlišná pravidla na různé nové disciplíny, adrenalinové štafety, kayakcross apod.).
Podle mne proto, že UCI reaguje na vývoj na trhu a koriguje vývoj závodních strojů podle komerčních požadavků, zatímco kanoistická federace zakonzervovala pravidla před 40 lety (pravda, před pěti lety povolila zkrácení lodí o půl metru, ale to je celé).
Ono mi to prijde oboustranne, v podstate jako ve vetsine odvetvi probiha nejvetsi vyvoj pro uzkou spicku (zavodnici, armada, kosmonautika) a vysledky se vicemene posunuji a aplikuji i smerem dolu, k beznemu spotrebiteli- cimz se masovou vyrobou i spickova vec stava cenove dostupnou. A spotrebitel chce za rozumne penize co nejspickovejsi (nejzavodnejsi, nejarmadnejsi, nejkosmo..) vyrobek. Maloktera vec se vyrabi opacnym smerem odspoda nahoru, prinejmensim by byl vyvoj naprosto nerentabilni.
Běžná silniční kola se už nevyrábí. Nebo se mýlím a dá se koupit nová silnička s navářkami na nosič nebo blatníky?
Běžné terénní kolo se podobá závodnímu, aby na něm ten běžný člověk mohl jet jakýkoli závod a nemusel řešit, jestli jeho kolo splňuje pravidla.
Nikdy jsem to nezkoušel, ale celkem by mě zajímalo, jestli by tě třeba na Krále Šumavy (nebo podobný masový závod) pustili na lehokole.
Myslím si, že lehokola by dnes byla mnohem používanější, kdyby v třicátém čtvrtém výrobci zábradlí neprolobovali zakázání lehokol pro závody. Takže mi netvrď, že je to o vhodnosti pro běžnou produkci a provoz, je to o penězích.
Myslim, ze by nas tam pustili, ale na kratkou vzdalenost terenem bude leho urcite pomalejsi. Zvlaste ve stoupani. A tam se zavodi. Sjezdy a rovinky tolik nezachrani.
Zrovna Kral Sumavy o terenu az tak moc neni, na dlouhe trati proc ne i kros nebo lehokolo :o)
Skoda ze o tom vsichni jenom mluvi a pritom jeste snad zadny lehokolista nejaky MTB zavod nejel, natozpak aby se umistil.
Na umisteni nemam dostatecne natrenovano. A trochu mne odrazuje, jak bude vypadat trat po tech nekolika stovkach lidi, kteri by byli prede mnou. A s lehem tezko vyrazit v baliku. Uvazoval jsem o tom, ale Loudani mi prislo vhodnejsi.
Nebudem si nic nalhávat, v terénu lehokolo nemá šanci i kdyby byl jezdec sebe víc namakanej. Prostě má leho svoje omezení a s tím se nedá nic dělat. Určitě by se ale prosadily na silnici při časovce, nepochybně na dráze (zrovna vloni nějaký hobby lehokolista si zajel na ovál a udělal v hodinovce 55 km , už si nepamatuji přesný údaj, kdepak je za ním náš rekordman Sosenka s necelýma 50 km a za vydatné podpory bobulí ?? ) Nechápu nějaké ty bafuňářské omezení od stolu. Ještě by se dalo pochopit omezení kvůli bezpečnosti ( třeba Bordmanův rekord neuznali kvůli tomu, že ležel na řidítkách a údajně kvůli bezpečnosti, sice je to blbost, ale bafuňáři to vědí líp ) , ale lehokolo už je lety vyzkoušené a funguje. Je to poháněno šlapáním, nejsou použity aerodynamické kryty, tak proč by to nemohlo být postaveno na stejnou úroveň.
Jinak pár závodů bylo absolovováno, třeba Honza Galla něco jel, ale bez umístění. Já se teď tak trochu proháním občas se žiletkářema a děsně se mi libí , když se mě snaží dojíždět ( vidím je v zrcátku a oni již z principu, když vidí před sebou cyklistu, musí ho dojet , ostaně nebýval jsem na žiletce jiný ;o)) a když mě díky kopečkům dojedou, já se za něj stihnu pověsit a pak se ho v pohodě držet, jak se snažej furt zvyšovat aby mě utrhli. Tuhle se mě snažil asi 5 km urvat , jeli jsme skoro pořád přes 40 a až teprv kopeček mu pomohl, asi byl dost frustrovaný, protože se neustále ohlížel, jestli tam ještě jsem :o)))
Jde o to jaky teren. Kdyz je to vybirano jako jen tak tak sjizdne na klasickem horaci, tak ma leho smulu. Kdyz se vezme nejaka libovolna turisticka znacka, tak proste obcas tlaci vsichni a je to. Ten rozdil je jen v tech nejneprijemnejsich terenech a kdyz trat neni vybrana tak, aby tam nebylo nic jineho... Tu a tam se dostanu s Pro_Pou a spol do Brd a nemam pocit, ze by horizontalni poloha byl ten zasadni problem. Spis najezdene km.
Uz jsem si jednou stahnul trasu Krale do GPS, ze si to nekdy projedu, ale zatim nebyla sance. Kdybych zjistil, ze to neni takovy extrem, sel bych do toho pristi rok.
Je fakt, že já to hodnotit nemohu, nikdy jsem nejezdil na MTB, ale přeci jenom mi příde trochu omezujíci pro leho, nemožnost nadhodit si přední kolo, pomáhat si vyvažováním celého těla a tak podobně. Že se ty tratě závodů projet na lehu dají, o tom nepochybuji ani náhodou, bohužel rychlostně se MTB asi nevyrovnáš i když budeš mít hodně najeto.
A ještě je také nutno podotknout, že záleží na tom, s kým zdatného lehokolistu srovnáváš :o)))
Považuji se za průměrnou rekreační cyklistku a mohu ti garantovat, že na Jířu s Murphym v terénu na svém MTB teda rozhodně nemám.
O mensim aerodynamickem odporu lehokola nema smysl polemizovat a cim je rychlost vyssi, tim vic se projevi. Potom prave casovka nebo draha (a spousta silnicnich podniku) co zminujes by za predpokladu moznosti startovat i s lehem musela byt logicky vyhodnejsi pro gaucaky :o)
Proc to pravidla UCI nedovoluji nejsem kompetentni posoudit a ani to delat nechci. Z principu objektivity je ale jasne, ze by meli mit vsichni zavodnici stejne podminky a ze by mely rozhodovat jejich schopnosti, proto by meli zavodit i na stejne technice. V automobilovych zavodech prece taky nebudes hodnotit stejne Fiesta Cup s F1.
Samozřejmě s tebou souhlasím, že by měli mít závodníci stejné podmínky, ale tím, že lehokola zakázali, vyřadili je pomalu na 80 let z vývoje. Třeba jsme mohli dneska jezdit všichni na lehokolech, protože jsou pohodlnější a mnohdy rychlejší ;o)) Lehocyklistika by byla mnohem víc rozšířena, všichni by jezdili na lehokolech a ne v autech, protože by je nebolela prdel a zápěstí a za krkem a záda atd. atd. :o)))) A Medvěd by byl spokojen ;o)
Nikdo nezakázal lehokolistům jezdit v běžném provozu. Nikdo nezakázal lehokolistům pořádat si závody mezi sebou a nikdo nikomu nezakázal pořádat závody mezi lehokoly a normálními koly.
Poměr na trhu mezi normálními koly a lehokoly tedy podle mne pouze odráží praktickou využitelnost v porovnání s cenou.
Myslím, že nemáš pravdu. Pokud si přečteš něco o historii lehokola, najdeš tam na základě čeho byly stanoveny pravidla UCI jak má vypadat kolo. Ono když začne najednou neznámý cyklista dávat na prdel tehdejším "profíkům" a výrobci najednou vycítili možnou konkurenci, tak se podmázne pár bafuňářů a vymyslí se nesmyslná pravidla. Dyť to tak funguje do dneška.
Pokud bys měl zájem, trošku ti usnadním hledání
http://www.lehociped.cz/html/vyhra.html
Nějak jsem v tom nenašel, že by někdo všeobecně zakázal lehokola.
Jestli jsem tomu dobře rozuměl, tak UCI rozhodla o závodech, které pořádá, což nevylučovalo a nevylučuje pořádání závodů jinou organizací, třeba Mezinárodní lehokolovou asociací :-)
Rozumis tomu dobre, lehokola nikdo nezakazal a mohou si poradat vlastni zavody, nicmene na poptavku a nasledne rozsireni lehokol mel ten zakaz zrejme zasadni vliv.
Reklama ma obrovskou moc, zkus si predstavit, co by se delo, pokud by na lehokole jel ve filmu James Bond... :)
Reklama v třicátých letech....no nevím, nevím...
Tam se to spíš zbabralo tím, že se s lehokolama nepokračovalo dál a že se to po stanovení jakých si pravidel UCI zabalilo....
Mě totiž nepříjde, že v té době bylo lehokolo nějakou zvláštností. Prostě dvě paralerní vývojové větve kol. Bohužel ta jedna to zabalila a přitom nemusela.... Ale zas se našla:-)
Reklamní materiály výrobců lehokol jsem pochopitelně četl. Nejsem si jist, zda je to skutečně objektivní zdroj informací, zejména o důvodech změny pravidel fakticky znamenající zákaz lehokol na závodech pořádaných UCI.
Kdyby bylo lehokolo tak široce použitelné jako normální kola, a kdyby bylo v té době tak rozšířeno, nepochybně by je nadále kupovali jak soukromníci, tak tehdejší armáda, policie, pošta, a také by se zachovala tehdejší lehokola do dnešních sbírek veteránistů. Nebo chceš tvrdit, že UCI zlovolně zlikvidovala i část soukromých sbírek? :-)
Klidně mohly být pořádány závody lehokol, i závody smíšené, jinou federací, nadšenci, sdružením výrobců lehokol. Proč nebyly? Je to jednoduché - nebyl o ně zájem. Lidé zjevně už tehdy dávali ve většině přednost normálním kolům. Jinak by přece normální kola postupně vymizela, dnes by nikoho nenapadlo jezdit na kole jinak, než vleže s nohama před nosem. UCI by se mohla jít se svým neprozřetelným rozhodnutím zahrabat, oni zlí výrobci normálních kol rovněž a hodní výrobci lehokol by dnes slavili komerční úspěchy.
Prostě podle mne je tahle teorie spiknutí směšná. Lehokolo ve 30. letech byl velmi speciální nástroj na rekord v hodinovce nebo na časovku, pro jízdu v peletonu nebezpečný a pro naučení laika a použití v běžném silničním provozu obtížný. Což je podle mne důvod pro zákaz lehokol, aby se vývoj pro potřeby sportu udržel v kontaktu s realitou na trhu (a neoddriftoval k nepoužitelným speciálům, viz ty kajaky na slalom a sjezd; takových sportů kde některé disciplíny nemají s původní myšlenkou nic společného, jistě najdeš sám mnoho).
I dnes na něm jezdí drtivá menšina. A nepochybuji, že kdyby byl potenciál vyrábět a prodávat ho masově, určitě by to nějaký výrobce ať již zavedený nebo nový, uchopil, a byl by to boom srovnatelný s MTB u nás před 20-15 lety. Možná nás boom lehokol teprve čeká, to nevylučuji. Obratná kola robustní s velkým rozsahem převodů, kvalitními brzdami a odpružením nám dnes připadají jako něco naprosto logického a samozřejmého, a přitom před 30 lety to byla novinka a zábava pár exotů;-)
OT:
Už vidím, jak v těch 30.letech na lehokolo lezou dámy v sukních až na zem, jaké jsou vidět na dobových fotografiích s klasickými koly:-) Při šlapání by jim asi pěkně sjela až k pasu, to by tehdejší mravokárci asi už nerozdýchali :-))) Ani vlastně nevím co by na sebe ženy mohli obléct aby jim nohy zůstaly zakryté a nejmenovalo se to kalhoty... Ty v té době na ženách asi také moc lidí rádo nevidělo...
Podle mne tohle asi také bude jeden z důvodů proč se lehokolo nerozšířilo mezi lidi...
Kalhoty pro ženy (zprvu nošené pod sukně) přišly do módy už na přelomu století, právě v souvislosti s rozvojem cyklistiky a lyžování. Ženy začly jezdit na kole po rozšíření řetězového přenosu (tj. z pochopitelných důvodů nejezdily na kohoutovkách).
A ty kalhoty nosily i obyčejné ženy, které si chtěly zajezdit na kole, nebo se to týkalo jen sportovkyň ?
Protože je sice pravda, že dámské kalhoty tu jsou už hezky dlouho, ale na druhou stranu to rozhodně neměly vůbec lehké. V rámci "slušného vychování" to hodně lidí pobuřovalo...
videl jsem na obraze cyklistku na kohouto-trikolce (http://www.adamek.cz/kolo/vyvoj-kola-historie... , strana 4)
Myslím, že nemáš pravdu. Ve 30 letech už se dávno jezdila Tour a nejen Francie žila hrdiny na kolech, ostatně funguje to tam dodnes, a najednou tito hrdinové dostávali na frak od neznámého cyklisty. Co by to asi udělalo s reklamou, potažmo s penězi sponzorů ?? Další věc , rychlostní rekord v hodinovce. Pročpak se najednou silničáři cpou na ovál a zkoušejí rekord v hodinovce ? Dodnes je tento rekord brán pomalu víc než všechny tituly mistra světa, tenkrát se vlastně vše důležité odehrávalo na oválu, protože tam to přitáhlo diváky, tím pádem reklamu a peníze a platí to samé. Co by to asi údělalo, když najednou příde amatér bez zázemí velkého výrobce a začne vyhrávat na garážovém výrobku ?? Amatér udělá světové rekordy ?? Nemožné !! Dráhová kola by rozhodně byla úplně jinde než jsou dnes, zrovna tak časovkářská kola apod.
Ale jistě, lehokola mají a měly svá omezení.Už zmiňované sukně, není to přijít, sednout a jet a to i když jsi zdatný cyklista, rozhodně se nevyrovnají MTB. Ve všem o čem tu diskujtejeme přeci není to, že by lehokolo bylo nejlepší ze všech kol, ale o tom, že vývoj kol mohl a měl být mnohem pestřejší. Třeba by se MTB objevilo díky pestrosti vývoje mnohem, mnohem dřív, lehokolo mohla být jendna z větví vývoje, jenže administrativním zásahem byl prakticky vývoj kola zastaven a myslím tím všeobecně kolo a samozřejmě vynálezce nezvládnul "marketing". Co dokáže reklama a TV není myslím nutné diskutovat. Když jsem byl malej a jezdil se závod míru, všichni jsme chtěli být Smolík a Moravec, dneska se ZM nejezdí a nebýt Kreuzigera, tak silniční cyklistika u nás umírá. Podívej se kolik je na krámě silničních a kolik MTB kol. Hrozně se mi líbí rodinky na horských kolech s vzorkem plášťů jak na traktoru , jak jezdí po cyklostezce ;o)))
Český výrobce má letos 10 leté výročí a vem si, kde byly lehokola před 10 lety, kolik zde bylo lehokolistů a kolik je jich dnes (mimochodem na sraz už je přihlášeno 150 lehokolistů) . Možná že i problém lehokol je , že se snahou o všelijaké rekordy spousta lidí zabývá kapotováním a aerodynamickými úpravami, než spíš přiblížit leha široké veřejnosti.
Za ty roky co sem chodím je tu špičkování mezi "zábradlíři" a lehokolisty spíš bráno jako sranda, pokud to vždy jednou za čas nezačne brát někdo, nějak moc vážně. Já ani nikdo jiný ti přeci nebere tvoje kolo. Jezdi na čem chceš a co tobě vyhovuje. V celé této diskuzi (mimochodem mimo téma) šlo jenom o zastavení vývoje administrativním zásahem, nic víc, nic míň. Třeba za 10 let bude většina cykloturistů jezdit na lehokole, třeba se budou rekordy na dráze jezdit na lahokole (oni se teda jezdí, ale bez uznání UCI, stačilo by jen kdyby UCI vzala jako světový rekord ten lehokolový a to by bylo najednou profíků na lehu).
A na závěr, neber to jako nějakou konfrontaci, ber to jenom jako názor bývalého žiletkáře a nynějšího lehokolisty s názorem na vývoj kola, kterému třeba lehokolo umožnilo vrátit se k cyklistice a mít z ní opět radost.
Hergot to jsem se rozklávesnil :o))))
Jinak, já ani náznakem nekritizuji koncept lehokola, jistě mají své opodstatnění, a své spokojené uživatele.
Jen mi někteří jejich nekritičtí obdivovatelé a evangelisté trochu připomínají prodejce Amway (nebo jiného MLM), nebo třeba rétoriku některých politiků:
"Naše cesta je logická, naprosto správná, a je jen vinou špinavé konkurence, síly jejich marketingu a zaprodaných médií, že drtivá většina lidí si myslí něco jiného!"
:-)))
souhlas
sice teda myslim, ze modu "chci MTB, at uz na cokoliv" z pocatku 90tych let trochu zkrotil trosku pozdejsi nastup trekovych kol, ale i tak je pravda, ze porad dost lidi ma terennejsi kolo, nez potrebuje, protoze to je in, cool, a tak...
Jinde nez v CR vidim trekova kola dost malo a lidi bych vubec takhle nesoudil. Vzdyt se ani nic jineho nez MTB poradne nenabizi a drtiva vetsina lidi zada co nejlevnejsi kola, kde na vyber ani nic jineho prakticky neni. Kdyz si nekdo koupi kolo za 5000, proc by mel na svuj nedelni vylet 3x za rok hned kupovat jine plaste, at si huci na svych drapacich. Mne osobne je fuk kdo na cem jezdi a ze by se rodinky na MTB na asfaltovych stezkach citily nejak extra in a cool mi teda neprijde. Spis bych rekl ze se jeli normalne projet, ne?
kdyby se davu choval rozumne, podle technickych argumentu, a ne podle reklamy a masmedii,
tak by nikdy nemohly mit takovy uspechy i- produkty od applu (iphone, ipad), ktery oproti konkurenci prinasej vyssi cenu a horsi uzitnou hodnotu...
chces-li hledat duvody chovani davu, nechod na to pres logiku
To je pěkná blbost, co píšeš. Dnešní kola jsou tak "levná" jen díky masové výrobě a vývoji jim věnovanému.
Většina vývoje nových technologií se soustředí na závodníky a závody, až později se vymoženosti ze závodů dostanou do kol pro lidi. Takže když zakázali v třicátém čtvrtém lehokola pro vrcholné závody v podstatě zmrazili jejich vývoj. Nebyli závodníci, kteří by zaplatili vývoj.
Vždyť všechny komponenty na lehokolech, samozřejmě kromě rámu, sedačky a řidítek, jsou vzaté z klasických kol, přestože nejsou úplně vhodné. Jako příklad můžu uvést přehazovačky. Maximální rozdíl zubů převodníků, který běžné přehazovačky snesou, je 22 zubů. To na MTB nepochybně stačí, protože do kopce to máš dostatečně lehké a z kopce tě brzdí aerodynamika. Na lehokole bys ale využil i mnohem víc obzvlášť, bude-li to low racer se který budeš chtít jezdit i do kopců.
Jestliže jsem dobře četl ten odkaz výše, tak ve 34 organizátor závodů řekl, že v jím pořádaných závodech se bude závodit na zábradlí. Výrobce lehokol mohl přece začít organizovat závody také, nebo snad ne?
No taky si myslim, ze to tehdy vyrobce lehokol marketingove nezvladl. Tak uz to v trznim hospodarstvi chodi, ze kvalita vyrobku nezarucuje jeho prodejnost, zatimco s dobrou reklamou lze prodat cokoliv.
Prave. Takze i Pro_Pa podlehl teto demagogii a mysli si, ze jezdi na tom spravnem kole. Kdyby tak tusil, jak mi ho je lito, kdyz se za nim prijemne pohupuji a on chudak trpi na mucicim zabradli a snazi se tvarit vzmuzile a nic nedat najevo... 8-D
Já s tebou mohu souhlasit, že nejezdím na tom správném kole, ale jsem takový nešika, že na těch správných kolech nějak neumím projet terénem jako na tom špatném kole. Možná bychom se mohli sejít a mohl bys mě něco naučit. Začneme něčím lehčím, třeba vyjet půl metrový schod. :-))
Koukam, ze jsi stale v zajeti nesmyslneho marketingoveho poblouzneni. Proc se namahat pres schod? Urcite pujde objet. Tvuj pohled na cyklozivot je zmanipulovany, osklive zmanipulovany... Ale chapu, ze ne kazdemu je dano vcas procitnout...
Proč ho objíždět, když chci jet přímo?
Ale jinak máš samozřejmě pravdu. Jsem poblouzněn, takže to zkusíme napravit, co ty na to? Dáme Halouny? Myslím, že po silnici je méně namáhavé, než terénem. :-))
Tak já si říkal, že když jsem marketingově poblouzněn, protože chci jezdit terénem, zároveň od tebe vím, že to lze objet, protože je to namáhavé, tak jsem se chtěl odblouznit a vzít to méně namáhavou cestou a zase nic. Jsem nějaký zmatený :-))
Normálně se schodu vyhýbat nechci, ale když říkáš, že jsem poblouzněný, tak jsem navrhl jednodušší cestu.
třeba http://www.bikemap.net/route/671222
"třeba vyjet půl metrový schod"
tak ono vždy záleží na účelu...
Honda Goldwing taky obvykle nevyhrává trialové závody...
ale na cestování si ji lidi kupujou...
totéž platí u aut, mobilů, počítačů, baráků...
Jestliže jsem podlehl demagogii, že jezdím na tom správném kole, tak budu jezdit klidně na lehu, pokud bude naplňovat potřeby mého ježdění a do toho patří i takováto jednoduchá překážka. Je tedy pro mně to správné kolo leho, nebo mé současné kolo?
Navrhuju zkusit nějakou trať pro rozuzlení problému. Jsem pro test na Rychlebských stezkách.
Já je teď celé zdaleka bez šlápnutí nedal ani na zábradlí, tak třeba na lehu by to bylo lepší...
A jen k tomu doplním, že na Rychlebky není třeba žádných velkých zdvihů, naopak při extra velkém zdvihu a citlivém nastavení jsou spíše těžší. Tedy, že tam při testu nejsou handicapované nižší zdvihy, takže 100mm zdvihu na lehu nebude určitě nevýhodou.
A pro zábradlí asi tak vhodné nejsou, když jsem tam viděl spoustu lidí (včetně málo technicky zdatních z naší party), kteří tlačí klidně i přes půlku celého okruhu :-)
Tech vikendu mam malo. ;-( Ale jsem za vsemi deseti. Jen bych rad videl fotky tech exponovanych mist. Aby to nebylo jak ta titulni fotka: http://www.loudani.borec.cz/2010/index2010.html
Hledej http://www.rychlebskestezky.cz/fotogalerie/
Rychlebky jsou relativně v pohodě, akorát několik míst je prý těžších.
Rychlebky jsou navržené tak, že výjezdů je co nejméně, nějak se dostat nahoru, pokud ale možno tak, aby šlo vše vyjet. Všechny části výjezdu jsem nejel, napojovali jsme se už v dost horní pasáži okruhu a po dojetí okruhu už jeli jen spodní část výjezdu.
Hned ta poslední část výjezdu je dost výživná. Není ale nijak moc těžká, jen je to dost na fyzičku (prudší výjezd, kde je třeba sem tam zrychlit na překážku). Já to sice vyjel, ale málem jsem tam chcípnul. Hodně lidí to rovnou tlačilo.
A sjezd je koncipovaný tak, že to klesá hodně pozvolně, aby se na těch výškových metrech nakroutilo co nejvíce. Pár úseků je lehkých a rychlých.
Většina je to velmi mírně z kopce souvislý technický úsek, který já jel pořád tak rychlostí 10-15km/h. Brzdit jen sem tam malinko, spíš jsem měl v některých pasážích problém, že jsem měl rychlost malou a technicky jsem si nezvládnul vždy přišlápnout.
Přímo na stránkách Rychlbeských stezek jsou nějaká videa, na Youtube je jich pak další spousta. Ale většinou jsou tam natočeny ty lehké rychlejší pasáže a hrozně ty videa klamou (když už tam je část těžší pasáže, vypadá to mnohem lehčí než v reálu).
Jinde už jsem jel i těžší věci než Rychlebky (ty těžší věci jsem pak samozřejmě nikdy celé nedal).
Ale takhle dlouhý souvislý technický okruh, to v ČR nikde jinde není.
Jinak já to jel za poměrně mokrého stavu (předtím dva dny pršelo a ještě to nestihlo uschnout), takže to bylo výrazně těžší než za sucha.
Nejtěžší je tam horní pasáž asi 1,2km, kde bylo i nejvíce mokro. Tam jsem nedal z prvních 500m téměř nic a šel skoro celé pěšky.
V té mnohem delší spodní pasáži jsem si vždy sem tam šlápnul a maximálně pár metrů souvisle tlačil. Za sucha by to bylo lepší. A hlavně to jet vícekrát by taky hodně pomohlo.
A je tam už náročná i ta délka. Na konci už jsem občas nedal ani něco lehčího, už jsem ztrácel koncentraci.
Takže tady jedno pěkné video, co jsem ještě neviděl a zhruba ukazuje, jak to tam vypadá:
http://www.youtube.com/watch?v=ugr8e02J9dQ
Horní okruh je ten zmiňovaný Welsh nebo jak se nazývá.
A z toho videa jsme dost nejeli z těch výjezdů, jeli jsme především to hlavní, tedy to co začíná v čase 6:02 (+ ten horní okruh).
A ono je tam teď toho doděláno více. Z horní části na spodní je tam další varianta a další mají ještě přibývat, takže na projetí všeho to chce více času.
A ještě jedno:
http://vimeo.com/13875554
Pokud se nepletu, tak celé tohle video je pouze ten horní úsek, tedy jen cca 1,2km ujeto.
A z videa se zdá, že to bylo suché nebo téměř suché, oproti tomu, co jsem to jel se to nedá srovnat, my tam měli mokro extrémně v téhle části.
Taky ale dali i z toho horního úseko skoro všechno i v té první těžké části.
Další pěkné video, co jsem taky ještě neviděl.
Na něm je o cca 3 minuty (těsně před 3 minutou to začíná) nová část okruhu, kterou jsem vůbec nejel. Ta vypadá dobře a zdá se mi lehčí.
http://vimeo.com/13042614
To prvni vypada OK, tedy az na par mist, kde bych vazne mohl mit problem s riditky. Ale trochu jsem skakal, takze jsem mozna neco prehledl.To druhe vypada hur, ale mozna je to jen jinym uhlem zaberu. Jsou ty lavky hodne vysoko? Nerad bych si skozil 2 az 5 metru do kamenu.
Lávek jsme jeli minimum, ty jsou téměř výhradně ve výjezdech a to v části co jsme nejeli.
Pokud někde je lávka, tak to je to úplně nejlehčí z celých stezek.
Nejlepší je to poslední destiminutové video, tam je to asi vše vidět nejlépe. I tak hodně klame a vypadá to na něm o hodně lehčí. Navíc měli sucho.
Třeba v té horní části je problém v tom, že u většiny těžších míst, když je nedáš, tak bude následovat dost ošklivý pád. To aspoň mě v několika místech, které bych většinou i dal je nejet.
A zvlášť za mokra jsou nutné pořádné pláště.
V té dlouhé spodní části, tam už povětšinou pád tak hrozný nebyl, to bylo hlavně v tom horním úseku.
Ty co tam máš celkem jdou, ale pořádnými jsem myslel opravdu pořádné (třeba NN 2,4), ale takové se ti tam nevejdou.
Chudak :o) Musi jezdit na svem nepraktickem fullu po skalach, kde by lehokolo dokazalo dneska lehce a bezpecne roztahnout kridla a letat, kdyby jeho evolucni vyvoj pokracoval misto zabradli :o)
Tak tady je vidět, že díky Tleskačovi jsme s létajícím zábradlím o dost napřed, než to přízemní lehokolo....
a neslape se nahodou v nekterych human powered letadlech vleze?
První letadlo poháněné lidskou silou přelétnuvší La Manche nebylo leho;-)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Paul_B._MacCready...
Gossamer Albatross - dokument o tomto projektu byl kdysi v televizi, fakt zajímavé...
Viz má odpověď výše Holfimu.
Kdyby byla adekvátní poptávka po lehokolech, byla by jejich výroba stejně masová a levná, včetně komponent více (rám, sedačky, řidítka) či méně (řazení s větším rozsahem) specializovaných.
Primárním důvodem není, že jsou drahá, ale že je lidé nechtějí. Kdyby je chtěli, už tehdy, když UCI "zlovolně" "zakázala" lehokola, by si poptávka vyžádala závody a rekordy lehokol, jejich vývoj a masovou výrobu.
Mohli, ale vetsina by to musela vyrabet na kolene. Kdyz byla upravena pravidla, zaridili se i vsichni vyrobci. Dnes by se na to mozna podival antimonopolni urad...
v encyklopediích jsou "turistická" kola - vypadá to jako favorit... resp. silnička s výbavou treka (nosič, světla, blatníky...)
no prostě silniční trek s beranama :)
V knížce to sice je tak trochu teorie... ale na druhou stranu, právě tam jsem prvně v životě viděl přední nosič na velkoobjemový brašny a taky lehokolo a postupně jsem se k obojímu dopracoval :)
pokud vím, tak na drtivou většinu jakýchkoli závodů tě s lehem nepustí. Nevím, jak je na tom král šumavy, ale zase neznám vlastně asi žádnýho lehokolistu s ambicí to jet. Lehokolisti jsou většinou pohodáři, kteří si pořizují kolo z jiných důvodů než je adrenalin při závodech a měření a poměřování s ostatníma. Navíc jen málo z nich baví a chce jezdit v lese po kořenech. Když to shrnu tak z těch co znám jezdí víc po lese Jirka, Murphy a já. Snad ještě PavelŠ. Murphy tady už psal. Mě závody nebaví z principu. Zajet si cokoli kdekoli proč ne, můžem zkusit, ale závody nejsou pro mě. Nikomu to neberu, ale mě to přijde takový dětinský. (pokud by měl někdo tendenci mi připomenout K24, tak to je právě o dost jinak. Netuším kolikátej jsem byl a je mi to fuk, "závodil" jsem sám se sebou)
Takže jedině zkuste ukecat Jirku :-)
No clovece jel se tu kousek od meho bydliste nejaky silnicni zavod, tak jsem se schvalne organizatora ptal, zda by na start pustil cloveka bez registrace a na lehokole. Odpoved byla, ze bez problemu.
Chvili jsem i zvazoval tam jet, byl by to dobry precedenc a mozna i trochu recese. Jenze kdyz jsem nasel casy z minuleho roku, tak jsem si musel priznat, ze na to fakt nemam. Byt posledni v zavode, kde jsou vsici ostatni registrovani zavodnici, by mi nevadilo, ale v pravidlech maji, ze pri predjeti o kolo musis skoncit, coz by mi vadilo, protoze bych skoncil nejpozdeji ve tretim kole.
Takze i kdyz narozdil od Jurimira proti zavodum nic nemam, zrejme nic dalsiho, pro lehokolo tak vyhodneho jako K24, asi nenajdu.
Nikdy jsem přes řídítka neletěl, ale vletěl jsem před měsícem do boku cabrioletu a v něm 2 ženský. Stalo se to těsně před křižovatkou v pruhu, který byl zároveň odbočovací při mojí jízdě přímo.. Myslela, si že odbočím stejně jako neznámý kolega cyklista přede mnou, ale co navíc mě předjížděla !! zhmožděniny, naraženiny.. brzdil jsem loktem. Ale žiju..
Přes řidítka jsem letěl už několikrát. Když nebudu počítat pád z dětství, tak to bylo vždy na koloběžce. Jednou jsem si rozsekal obličej, že jsem skončil s 2 stehy na horním rtu a 3 v na dolním. Jednou jsem skončil hlavou v břiše protijdoucího pána, naštěstí to bylo v hodně malé rychlosti. Obvykle to odnesou jen dlaně a když je dostatečně hladkej asfalt, tak se člověk ani moc neodře. Btw. z posledního pádu se mi dlaně ještě úplně nezahojily.
Opravdu přes řidítka jsem letěla jen jednou - přední kolo se mi šprclo o "kamínek" a já udělala slušný koutoul i s kolem. Na závěr kotoulu ale nebyl výstavní dřep, jak nás učili v tělocviku, nýbrž mě sedlo zatlouklo hlavu do kamení...
Tehdy jsem byla velmi ráda, že jezdím v přilbě - kromě špinavých šatiček se mi nestalo nic :o)))
A musím říct, že mi to jednou stačilo, takže opakovat to nehodlám :o)))
Kolikrat presne nevim, dvakrat nebo trikrat urcite v detstvi, ja byl celkem opatrnej a spis jsem padal na bok, kdyz kolo podjelo. Naposled vloni a to krome riditek zrejme bylo i pres predek auta... doufam, ze to byl posledni let pres riditka, ted mam lehokolo a klasiku koupenou v kovosrotu pouzivam jen do mesta nebo k autobusu.
Kolikrát, to si nepamatuju. Ale naposledy to bylo přesně před rokem. Byl z toho na dvakrát zlomenej palec, teď už nevim, jestli na levý nebo pravý ruce. Kam se dostal, že tak dopad, to se mi nepovedlo rozluštit.
V Karmelitské, Chotkové, Nuselské, na Štrosu vo odnesla vidle (chyběla mřížka u kanálu). Pod mostem Barikádníků (tehdy tam ještě byly schody, já byl namazanej a zapomněl na ně a všiml si jich pozdě). Na Brdech (60km/h, přilba v háji, rameno v háji já ruku půl roku v pásce, kolo v pořádku). Na Pražské 50 (taková ta hnusná 180° ve sjezdu), na Drásalovi (tam jsem ve sjezdu vystoupil, normálně jsem přeskočil řidítka a dopadl na nohy). Při sjíždení z Nového hrádku v Krčském lese.
Tuším že to není všechno, ale další se teď rychle nevybavuji. Proč?
Když zmiňuješ mřížku u kanálu. Mně připadá nedomyšlený, že se většina kanálovejch deklů umísťuje podélnými otvory ve směru jízdy. Pro úzký pláště zaděláno na kolizi.
V Praze se to už na mnoha místech otáčí. Technokrati totiž zjistili, že když jsou kanálové mřížky podélně, proteče skrz ně více vody než když jsou příčně.
Tady místy taky, jenže starý vpusti jsou obdélníkový. Ale všim jsem si, že nový mřížky už nejsou litinový, ale z nějakýho bytelnýho plastu. Zásobovači hutí budou mít brzo po žížalkách.
Tady jsou taky obdélníkové. Ale zásobovači hutí zajišťují rychlou obměnu za plastové, které jsou už s příčnou mřížkou.
takže mají společensky přínosné povolání, vlastně poslání :)
No, já hned na první větší vyjížďce. Doufám, že poprvé a naposledy. Zvyklá brzdit koně střídavě "pravá, levá" jsem udělala "pravá, levá" a už cejtila, jak se ten zadek zdvihá. Přes čtyřicet s kopca na asfaltě.
Odřela sem si loket a kolínko, do klubíčka se stihla sbalit (zvyk je železná košile), ani nevím jak sem vytáhla nohy z těch nárychtunků. Od tý doby mi vrže vidlice, pamatuju si, že tu pravou nemám povolovat, když mačkám levou, a s kopca maximálně do čtyřiceti. Osobák 57 z prvních tréninků už nepřekonám... :))
Pres riditka letel snad kazdy. Jenom nechapu tve teorie o uprave kola, chapu to bohuzel zase jako pokus o flame.
Mensi predni kolo se v zavodni cyklistice pouzivalo kvuli aerodynamice, ne kvuli nepadani pres riditka. V zasade bych videl prepadnuti pres riditka ze 2 duvodu:
1/ spatne brzdeni (neschopnost jezdce z jakehokoli duvodu prenest teziste dozadu)
2/ naraz na prekazku (tady ti mensi predni kolo situaci zhorsi jeste vyrazneji).
3/ To se dá pytlík s mlíkem do hadrový tašky, ta se omotá kolem ruky, kolo se pěkně rozjede a protože je řazení ještě postaru na rámu, při přeřazení... :-/ Byla z toho boule na čele. Ale protože je čověk tvor nepoučitelnej, tak o rok později, za téměř stejných okolností kromě boule navíc, jako prémie, ruka zlomená v krčku.
:o)
Peknou modelovou situaci predvadeli na jednom nemeckem programu:
dobrovolnikum vysvetlili o co jde, pujcili jim kolo a nechali je telefonovat za jizdy (takze ridili jenom tou jednou rukou). V parku jim hodilo do cesty decko balon a vsichni bez vyjimky leteli pres riditka i kdyz to dopredu cekali.
Hledat chybu u lidí nechci, protože ty dělá každý, jsem konstruktér, tak hledám chybu v konstrukci. Tedy se divím, proč se u nás neprodávají kola, která mají nižší posed a střed šlapání posunutý dopředu, třeba
http://www.ransbikes.com/Zenetik.htm
Na závodění to není, možná je to až moc dlouhé.
Když se pořádně rozhlídneš, tak zjistíš, že různých choperů se prodávají haldy. Zase objevuješ ameriku...
Tak, a podle toho taky vypada slapani na nich, resp. druh urceni techle kol. Just cruising :o) , tj. efektivita slapani o nicem. Ale je pravda, ze se s timhle stylem (a abych nekrivdil fanatikovi tak ani konstrukcnim resenim) nepada tak casto pres ty riditka.
v HK se da obcas potkat tohle:
http://colajinac.com/choppers.php
Měl jsem tu čest na tom jet (a možná to byl přímo tenhle výrobce) a na ježdění nic moc. Nadřeš se. Ale pěkné to je. Ale když už Chopera tak s bublajícím motorem...:-)))
no, ono to miva docela tlusty gumy
ale ono je to kolo asi urceny na jezdeni rychlosti behu, coz je ostatne ve meste celkem ohleduplnej pristup, kdyz uz se na kolech jezdi mezi lidma (coz nejak nemam rad)
jj, v Hradci je potkávám, prodávají je ve Švehlovce. Pár machrů na tom obvykle popojíždí od jedné předzahrádky ke druhé, třetí, čtvrté... Největší koncentrace bývá na velkým vinglu.
cemu se rika velkej vingl?
(ciste podle vyskytu tech col jinac tipuju Masarykovo namesti, popr. zonu k nam. Batkovu?)
no ona je to tam mezi Sklenenou vezi a nadrazim takova zona alternativni cyklistiky - tusim ze ve vedlejsi Horicky se vyrabej lehokola
Velkej vingl, čili Na růžku na Masarykáči. Malej vingl byl v průmyslový.
V Hořický něco je, ale jestli leháče, to nevím. Spíš bych to tipnul na ty chopery.
ted teda nevim kde presne ktery jsou, ale
lehokola jsou http://shokbike.cz/ (to je teda na S.K. Neumanna)
a choppery jsou colajinac - asi ta Horicka, nebo tam nekde
Řekl bych, že ta výroba bude spíš jeho zbožné přání, dělá servis běžných kol a zřejmě když nemá co dělat, tak aby se nenudil, tak občas něco vyrobí a zkouší to prodat.
no, nevim, videl jsem, ze neco nabizel na aukru,ale jak mu to jde, to netusim
ja jsem zvolil AZUB, kvuli jeho zkusenostem a vysledkum, ty HK lehokola jsem nezkoumal, takze o nich nemuzu rict nic dobryho ani spatnyho
To je jednoduché, na takovém kole se šlape mnohem hůře.
Je potřeba šlapat aspoň přibližně pod sebe, aby gravitace působila proti, jinak moc šlapat nejde.
Nebo to řešit jako na lehokole, kde je pořádná sedačka s oporou zad o kterou se jezdec zapře.
Ovšem kombinace šlapání extra před sebe + klasické sedlo ze zábradlí je nesmyslná.
V poslední době (zhruba před třemi lety) jen jednou: Uvolněný plechový blatník mi za jízdy zablokoval přední kolo. Vzhledem k tomu, že mám na svém kole extrémně vysoko těžiště, skončil jsem (ani nevím jak) na asfaltu vleže na zádech a kolo nade mnou postavené na řidítkách a sedle. Zadní kolo se ještě točilo. Tak trochu jako v nějaké grotesce.
Vše se ale obešlo bez zranění (samozřejmě jsem neměl helmu). Zajímavý byl výsledný technický stav kola: Z blatníku byla harmonika a to zablokování kola bylo tak prudké, že mělo na vidlici stejný efekt jako náraz do překážky - ohnutý krk tak, že jsem ji musel nechat vyměnit.
Navzdory této zkušenosti ale neuvažuju ani o helmě ani o jiném tvaru kola. :o)
Mně se onehdy plastovej celoplošnej přední blatník namotal na vidlici (vzal ho tam plášť), naštěstí až při zastavování, takže se zadní kolo jen trochu nadzvedlo a už jsem to ustál.
A možná to je spoludůvod mý averze k přepravě kola autem, protože den předtím kolo autem výjimečně kousek jelo a je to asi důvod, proč se to stalo, pač tomu blatníku jinak nic nebylo, tak se asi přiohnul v autě při vyndaným předním kole.
Pres riditka jsem na klasice (MTB) sel za poslednich par let 2x.
Jednou jsem sjizdel u psar takovy korenaty usek (nekde tady: http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/... predni se kouslo o koren a nasledovala skrcka pres riditka. Dopad do drepu, lehky dotek dlani a nic. Jen jsem si ukopnul svetlo. ;-)
Podruhe se mi v minimalni rychlosti postavilo kolo na predni. Dopadl jsem na dlane, kolo slo do vzorove svicky a sustalo stat na prednim kole a riditkach, Ja v te chvili jeste visel v naslapech. Byl jsem z toho tak vedle, ze mne vubec nedoslo, ze bych se mel vycvaknout.
Vysledek: svetlo v haji, GPS prezila diky pruznemu uchyceni, riditka ohnuta. (http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC00905_.JPG + nasledujici dve fotky)
Vubec netusim co a jak se kouslo. Mozna kaminek v kotoucovkach? Ale jak se tam pri rychlosti chuze na naprosto rovne a udupane hline dostal... ?
Jednou, minulou zimu, na silnici - vjel jsem do zatáčky, kde byl - kupodivu - namrzlý asfalt (to kupodivu říkám proto, že teplota toho dne byla + 4 - 5 st, takže jsem to nečekal). A ještě jednou kupodivu - s kolem se nestalo prakticky nic, já se taky zvednul normálně - po pár hodinách to ale přišlo k sobě a pár dnů jsem se bolestí nemohl hnout. Takže to odnesla jen přilba, tu to na několika místech podrtilo.
No a i když jsem si řek, že tohle už nikdy, tak jsem k tomu - kupodivu :-) - neměl daleko teď v sobotu v Orlických horách - prudší kamenitý sjezd, jel jsem sice pomalu a opatrně, ale stejně se najednou zapíchla vidlice a už jsem cítil, jak se zvedá zadek. Naštěstí si zase kecnul zpátky. Uffff :-)
S tim vracenim se zpatky zadnim kolem na zem jsi mi pripomnel jedny zavody v Nemecku. Pri sjezdu po regulerni modre sjezdovce jsem se dostal na muldy, vyskocil jsem a pri "dopadu" jsem jel peknych par metru jenom po prednim kole, nez jsem se dostal zpatky i na to zadni. Kdybych v tu chvili najel na dalsi muldu, neskoncilo by to dobre. Podle rychlosti ze zaznamu v Polaru jsem mel v tu chvili okolo 80 km/h, to mohl byt smrtacek jaxepatri.
V Polaru? Tak prihod i jaka byla v tu chvili tepovka! 8-)
Mel jsem jenom hrudni pas a ten mi v tu chvili byl k nicemu, srdce jsem mel v kalhotach.
Vypadek srdecni cinnosti mas zaznamenany v grafu? 8-)
Ale jo, zaznam byl, jenomze jsem od r. 2007 uz 2x nechal formatovat PC a tyhle data proste uz neuchovavam. Jestli ti jde o tu rychlost, tak pres tech 70-75 km/h a parkrat i vic jsem se dostaval pri sjezdech na vetsine MTB zavodu.
Rychlost Ti verim. Ale vazne by mne zajimalo, co to udela se srdecni cinnosti. Mohlo by to byt zajimave...
Vetsinou nic extra, srdce ani nema cas reagovat tak rychle zmenou rytmu. Pri opravdovych krizovkach jsem vzdycky zaznamenal zvyseni tepu az tak mozna po 10 vterinach. Pri zavode nebo jine velke namaze se navic adrenalin vyplavuje porad, nejake zmeny nejsou vubec tak vyrazne jako kdyby ses treba z neceho vylekal z uplneho klidu.
Za juniorských let mnohokrát, pak dlouho nic a tak před pěti lety se mi to zas vrátilo. Každý rok tak 2-3x (díra v trávě na pěšině, nenadálý hluboký bahno, pes, řízení jednou rukou.....). Letos zatim nic, tak doufám, že to zas na pár let skončilo :o)
Jo, nikdy to nešlo na přilbu, buď přistání na břicho - dlouhá a nízká letová fáze, nebo do kotoulu - krátký let. Hlavou/přilbou jsem křísnul jen jednou při pádu do boku.
My vidláci jsme na tohle vopatrný, ale pro Vaše poučení, ayste nedělali kraviny:
1. Drei Zinnen
když jsem ještě nebyl bikerem a transalpinismus byl v plenkách, měl jsem půjčený o kus většího Spešla (rok výroby cca 1990) , tak jsem si svépomocí narýsoval cestu okolo Drei Zinnen, protože nic jinýho jsem v Alpách neznal. No zadrhlo to a letěl jsem ze svahu v kotoulech a pak jsem seděl a probíral se a před sebou jsem měl ten nádhernej obrázek co jsem vo něm od mala snil a slýchaval od vekých horolezců:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Drei_zinnen_gross.jpg
Ponaučení:
- nikdy nejezděte na moc vysokým kole
- úleková fixace nejhezčích obrázků není v době digitálích fotoaparátů bezpodmínečně nutná
2. zamrzlé Lipno
když už jsem byl bikerem, tak jsem si to jezdil v zimě po zamrzlém Lipně, paráda,nejvíc jsem si užíval výjezd na břeh, tam obyčejnský bruslaři nemohou. Vždycky to rozjet a buch ! Jednou tam nebyl zmrzlej písek, ale zmrzlý načechraný bahýnko. Po osu se do něj přední kolo zabořilo.
Ponaučení:
- když vjíždíte na břeh z ledu tak buďte vopatrný
- prasklá přilba není to nejhorší co se Vám může stát
Tak buďte na sebe vopatrný.
Kupodivu jen 4x. Z toho 1x docela dobře. Co nespravily rovnátka, na to stačil jeden polet. Zmenšil se mi překus, dva týdny jsme držela dietu ( prostě to nešlo)amůžu se chlubit, že jsem měla přeražený nos. Ty ostatní polety nestály ani za řeč. Vždy jen tak lehce do pole.
Letos ještě ne a doufám, že to tak i zůstane, dost to bolí. Ale padám skoro skoro každý rok, vždycky je tam nějaký výmol nebo žlábek v lese. Ošklivý pád byl, když jsem vlítla do díry, vidlice se zapíchla a probrala jsem se až daleko od kola, dvě zlomená žebra a naražená ruka, už nikdy jsem tou cestou nejela.
Tss, neumíte jezdit!! No dobře, to rozšrotování loni na Gardě (dodnes nejsem zcela OK a asi už nikdy nebudu), lety v Beskydech, pády v Jeseníkách, parakotouly v Bílých Karpatech či jen to pouhé lehnutí v BV na náměstí byly prostě jen mimořádné náhody a vyjímky... ;-)
PS a to nepočítám lety za "mlada"... Škvára zarytá všude, doma pak ve vaně kartáček a mýdlo...
Jednou se mi na detskem Pionyrovi (pulka) protocily riditka a ja udelal nadherny kotoul, kolo mne preskocilo. Posledni kamen jsem z hnisajici rany na lokti vytlacil tak po 3/4 roce. Ted jsem to kontroloval, jizva je stale na svem miste...
Několik málo letů jsem měl ale marně vzpomínám, kdy to bylo naposledy. Myslím, že to byla klasika - polní cesta s vyjetými kolejemi, pokus o výjezd na hřbet mezi nimi, otočení řidítek o 90° a následný přeskok řidítek roznožkou. Kdysi v dětství toho bylo víc, vzpomínám si na příčný příkop a nevytočení zatáčky kvůli prasklému představci kdy jsem se hubou napřed zapíchnul do plotu z drátěného pletiva. Nejspektakulárnější byl pád na Favoritovi, kdy jsem se za jízdy po okresce ohlédnul dozadu co mi to tam rachtá a lehce jsem přitom pootočil řidítky doprava. Vzápětí jsem zaplul do příkopa a byl katapultován přes řidítka a jak jsem přes ně letěl, zavlékl jsem si nohu do brzdového bowdenu a kolo poslal za sebou. Dalo to hroznou práci se z něj vymotat, doma jsem objevil za krkem otisk řetězu. Jak jsem to dokázal nevím :-)
Asi jezdím zbaběle. Férově přes řidítka jsem šel naposled tak před deseti lety, když jsem chtěl vyjet ze silnice na loučku a tráva dokonale zakryla příkop o šířce přesně 26" a hloubce téměř nekonečné. Kolo se plynule překlopilo, já jsem jenom sklonil hlavu, přehmátl z řidítek do trávy a kotoulem vystoupil. Všechno by bylo OK, ale jak jsem tak ležel, tak mi kolo přistálo do úsměvu.
No a předtím, to už si ani nepamatuju. Jako dítě asi někdy jo, ale na silničce pak to byly normální položení na bok a skluz po koleni nebo po zadku...
No co si pamatuju tak 3x. Jednou v dětství jsem vezl bráchu na štangli a ten holomek strčil nohu do předního kola. Letěli jsme v duetu a pak hodinu buleli a to se nám skoro nic nestalo. Nejdelší let byl, když jsem jel snad v 40km/h kolem zaparkovanýho auta a ten panáček otevřel dveře těsně přede mnou. Ani jsem se nepokoušel brzit. Letěl jsem snad 10 metrů a odesral to nevíc xicht.
Zmenšit přední kolo je kravina, to pouze usnadní polet přes řídítka.
Když už úpravu velikosti kola, tak naopak větší přední kolo, což už se běžně prodává a jmenuje se to 29tka případně i hybridní kombinaci (29tka přední, 26tka zadní).
Delší rozvor. Kol s mírně delším rozvorem (ale ne žádný extrém typu 1,5m a více) je na trhu spousta. Příliš zvětšit rozvor zcela zabije točivost a ovladatelnost, proto se to nedělá.
A tendence letět přes řídítka se i u běžně prodávaných kol hrozně moc liší dle konkrétní geometrie.
Kola s mírně položenější hlavou (třeba kolem 68st., extrémně položit hlavu opět zcela zabije ovladatelnost) se taky běžně prodávají.
Na svojem kole s rozvorem 1134mm, 68st. hlavovým úhlem, řídítka dost vysoko (o 2cm výše než sedlo), střed v rámci běžně prodávaných kol spíše níže jen tak na přední kolo nepostavím ani jen tak nemám tendenci letět přes řídítka sám aniž bych šel třeba za sedlo a pracoval s těžištěm.
A ještě doplním jak jsem na tom s létáním přes řídítka.
Za posledních 10 let jsem letěl pouze jednou a to i když jezdím hodně náročnější terén, kde je to mnohem snažší se někde zapíchnout předním kolem.
A ten jeden případ byl můj jediný závažný pád v životě a stál opravdu za to. Chyba byla ale pouze jediná a to moje, příliš velká rychlost pro danou cestu, v těch 55km/h to prostě nešlo projet nijak (ani skočit, ani ustát).
Když ale srovnám bike, co jsem jezdil před třeba 7-8 lety a současný, tak je tam obrovský rozdíl v geometrii.
Na tom starém jsem mohl letět snáze přes řídítka i když jsem šel za sedlo než na současném aniž bych se ze sedla hnul (a pokud jdu navíc teď za sedlo, tak ani nemluvě, tam je rozdíl propastný).
Stejně za to téměř vždy může jezdec, nejčastěji tím, že neumí brzdit a nebo se někde zapíchne předním kolem.
68° hlavovka, to snad ani nebude zatáčet :-)))))
Já mám 70° a když jsem zkoušel 68,5° tak jsem se při zatáčení sakra nadřel :-))
Ale bude. Zatáčení není jen o hlavovém úhlu, ale především o délce stopy.
A délka stopy je daná dvěma faktory. Právě tím hlavovým úhlem + offsetem vidlice.
Menší hlavové úhly se používají u vyšších zdvihů, klidně až někam k 64-65st. pro 200mm zdvihy.
A s narůstajícím zdvihem se současně používá větší offset u vidlic, čímž se dohání ta točivost (menší hlavový úhel zvětší stopu, větší offset ji pak zase naopak zmenší zpět).
Tedy klidně kolo s 65st. hlavovým úhlem může být extra dobře točivé s příslušným offsetem vidlice.
Běžně se ale u nízkých zdvihů příliš malé hlavové úhly nepoužívají, ale z jiného důvodu. Točivost by se pořešila větším offsetem (to by zkrátilo stopu, která je delší menším hlavovým úhlem).
Ale jde tu o funkci odpružené vidlice, která optimálně funguje při určitém hlavovém úhlu (a u XC musí fungovat i na rovině a výjezdech).
A otázkou je zda máš skutečně 70°. Výrobci u hlavového úhlu často dost kecají a hlavně navíc třeba u fullu je potřeba započítat oba sagy (kde jeden může být větší), protože to zase s tím úhlem zahýbá.
No vida! Právě jsi mi dokázal, že konsrukce mého kola je vadná. Mám rozvor 1050, což je o 84 míň, a úhel hlavy 71st. A takové kola se běžně prodávají. Když k tomu dodám, že sedlo mám 1070 od země, pak mám vlastně kolo vyšší než delší.
Rozvor mas uplne bezny. Mlok ho ma delsi, protoze ma celoodpruzene kolo s relativne vysokymi zdvihy, to sem plest pro zjednoduseni nebudeme. Treba vsechna silnicni kola maji rozvor +- par mm stejny jako to tvoje. Vyska sedla neni vubec rozhodujici, protoze si ji kazdy upravuje sam podle delky nohou, vysky stredu nad zemi, stylu jizdy atd. . Hlavovy uhel 71 stupnu je taky uplne normalni pro neterenni pouziti, u silnicnich kol byva treba cca 72-73 stupnu, u MTB casteji mnohem strmejsi.
Zkus si napred precist o cem se tu pise a porozumnet tomu aspon trosku, nez zacnes delat unahlene zavery o vadne konstrukci kola. BTW podle geometrie tvoje kolo odhaduju na uplne normalniho krose/treka, ne na zadnou zavadnou anomalii.
Opravdu přes řidítka se vším všudy jsem letěl jenom jednou v osmi letech na tom kole pro nejmenší (průměr kola cca 20 cm ??) - za prvé mi to kolo bylo samozřejmě malé - a tto asi tak o 5 let, zadruhé jsem vjel do odpadního kanálu zarostlého v trávě, který měl přesně stejný průměr jako to malé kolo, takže let přes řidítka byl prímo ukázkový tělo v rovnoběžné poloze se zemí a přistání bradou ve štěrku na konci trávníku. Ale žádné velké následky...
Jinak jsem jednou ve 12ti udělal kotoul s favoritem, když mi z neznámého důvodu při jízdě z kopce (cca 50 kou) prask šroubek u brzdy na které jsem měl opřenou ruku a ta i s bovdenem klesala do drátů kde přetrhla držák blatníku a zasekla se o vidlici- 7 drátů venku, ústa líbající představec, kotrmelec, dva zuby venku roztržená huba o šestihranou matku (díky bohu za imbusy), krátké bezvědomí, převoz do špitálu...
no a naposled to bylo loni kdy jsem poprvé vyzkoušel jak fungují kotoučovky - ale to jsem nešel přes řidítka ale stačil jsem sundat nohu, skutálel se ke straně a přikryl jsem se kolem - to jsem se snažil držet ve vzduchu celou dobu abych mu moc neublížil (mělo najeto asi 5 km :o)))
jinak se mi přes řidítka moc často padat nechce....naštěstí :o)
2x
Jednou jako malej kluk. Ale nic si nepamatuji. Chvilku jsem tam "spal".
Podruhé při sjezdu z Ještědu. Tam si to pamatuji až moc. Jedu rovně, ale silnička odbočovala o 180st vlevo. Z toho křoví jsem se hrabal snad deset minut. Pedály nevyply a já se tam tak šprajcl do větví, že jsem se nemohl dostat ven. Jo a z lahve mi do ksichtu kapal ionťák, protože kolo zůstalo pro změnu šprajclé ve větvích nademnou. Naštěstí žádný úraz. Relativně krásný let do relativně měkkého.
Já letěl přes řídítka myslím že 3x. Jednou tak ve 14letech. Blbli jsme s kamarády a jezdili těsně vedle sebe. A jednou mi kamarád řemínkem od klipsny otevřel rychloupínák a vyjelo mi přední kolo... Od těch dob si ho dávám nahoru.
Po druhé loni to jsem jel potmě a vjel jsem do příkopu. Zapíchul se předek a já letěl přes kolo. Nic se mi nestalo.
Potřetí se mi to stalo asi před třemi měsíci.
To jsem zpod reflex.vesty vyndaval kapesník z bundy. Ještě pršelo a zase to bylo potmě. Nějak jsem se přitom nevěnoval řízení a zase sjel do příkopu.Tak to bylo jako podruhé. Jen jsem se trochu odřel na levé holeni,ušpinil se od bahna a ulomil přední blatník.
Vidím, že se zde má všeobecně za to, že když se přední kolo o něco zarazí, tak se normálně letí po hlavě přes řídítka. Ale já asi napíšu té americké firmě, u jejichž kol se normálně po hlavě nelétá,
http://www.ransbikes.com/Zenetik.htm
ať řeknou každému, kdo tímto způsobem přijde k úrazu, ať dá k soudu výrobce toho kola. Prože amíci se rádi soudí a nehledají vinu stále u sebe jako my. A soud to rozhodne.
Jeden o voze, druhy o koze. Kdybys aspon poradne cetl co se tu pise (mam na mysli technicke prispevky).
Ovšemže je čtu, a vyplývá z nich, že si cyklista za to může sám.
Ale případ starosty Vodrážky: do příkopu jej srazilo asi auto, ale rozbitý obličej má od země, nikoliv od toho auta:
" Praha - Starosta Prahy 13 a poslanec za ODS David Vodrážka měl v neděli vážnou nehodu na kole. Podle informací serveru Blesk.cz skončil v motolské nemocnici s otřesem mozku, rozbitým obličejem a utrženými dásněmi. Život mu zachránila helma.
David Vodrážka havaroval během vyjížďky na kole do Lán. Co se přesně stalo, sám neví. "Pouze si pamatuji, že jsem jel domů a pak jsem se probudil v příkopě," řekl serveru. Neúspěšný kandidát na místopředsedu ODS byl zřejmě několik minut v bezvědomí. Nevyloučil, že ho mohl někdo úmyslně vytlačit ze silnice, napsal Blesk.cz.
Lékaři museli Vodrážku sešít padesáti stehy. Má mnohočetná zranění v obličeji, na krku a na rukou. "Sešili jsme ho nejen v obličeji, ale i uvnitř dutiny ústní a nosu," řekl serveru iDnes.cz přednosta ORL motolské nemocnice Jan Betka.
"Jen štěstí, že jsem měl helmu. Kdybych jel bez ní, asi bych to podle lékařů nepřežil. Proto apeluji na všechny cyklisty, nejezděte bez helmy! Má to smysl," uvedl Vodrážka. V nemocnici zůstane několik dnů.
podle mě za jeho úraz může špatná helma!
Kdyby uzákonili pro cyklisty nějakou podobnou:
http://www.worker-moto.cz/588/moto-helma-worker...
tak se mu to nestalo!
Chtěl bych apelovat na všechny cyklisty, aby nosili pořádnou helmu a ne ty děravý náhražky co se v současnosti jako cyklohelmy prodávají!
Správně, pryč s polystyrénem !!! Copak naše hlava je nějaká pračka, nebo reprobedna, aby jsme ji balili do takový náhražky ? Když bezpečí, tak pořádný.
Navrhujes zelezobeton? Nebo neco, jako jsem si sam vyrobil na vodu? Ma to slaba tri kila... 8-)
http://mur.rajce.idnes.cz/2001-10-20_Botic/...
Nemám o nehodě pana Vodrážky o nic víc informací než ostatní veřejnost, ale pokud má padesát stehů V OBLIČEJI, nějak si nedokážu představit, jak mu mohla helma zachránit život. Hlavní náraz tedy musel jít MIMO helmu.
Upřímně řečeno mám jisté pochybnosti o tom, že se úraz vůbec stal na kole. Utvrzuje mě v tom ta jeho selektivní amnézie, jak k nehodě došlo, i povaha zranění. Trochu to vypadá, jako by mu prostě jen někdo z nějakého důvodu "zmaloval ciferník".
To uz je polemika jako hrom, navic od lidi kteri u toho nebyli a budou tu jenom naprazdno mlatit slamu. Co to ma spolecneho s poletem pres riditka a zakladatelovou hypotezou o nevhodne geometrii ramu mi unika, ale je fakt ze to nejak uniklo i jemu samotnemu :o)
Hm, abych pravdu řekla, když jsem tu fotku viděla, tak mi též napadlo, že by to nemuselo bejt z kola ;)
A klidně přiznávám že hlavně proto, čí fotka to byla. Běžně se tomu říká "uklouznout v koupelně" :)))
Ale nevím jak a co se stalo, tak klidně beru, že to byl pád z kola.
Já bych ale zrovna takovýhle případy jako argumenty pro výhody "ohelmení" nepoužívala, ať už vzhledem k osobám, tak vzhledem k umístění zranění. Bych to nazvala nechtěnou "přihrávkou na smeč"... :))