Dospěl jsem k názoru, že motorizace spalovacím motorem je pro mne vhodnější než elektromotorem. Dva nejdůležitější důvody proč ne elektromotor, byly krátký dojezd(100km) a dlouhotrvající nabíjení akumulátorů(4hod.) u těch nejlepších a samozřejmě nejdražších. Spalovací motor má v podstatě neomezený dojezd, jelikož čerpací stanice jsou v každém městečku a natankování trvá chviličku.
Jak jsem zjistil, nejvhodnějším motorem je Honda Gx 35 http://motory.stavba-stroje.cz/629/honda-gx-35... . Splňuje podmínky naší legislativy co se obsahu a výkonu týče, což by měl každý při motorizaci zohlednit v první řadě. Už tak tichý 4-takt se dá ještě více ztišit vložkou z tkaniny do 4-taktních výfuků závodních motocyklů. Trochu se sníží výkon ale při dobrém zpřevodování to není problém, navíc převody udržují motor v optimálních otáčkách což hluk ještě více snižuje. A už jsme u spotřeby a výfukových zplodin, při spotřebě 0,5l na 100km bez příšlapu, jich bude opravdu minimum.
V mém případě se jedná o motorizaci lehotříkolky Greenspeed Gto, vybavené 14-ti rychlostní převodovkou v náboji Rohloff a 2 rychlostní převodovkou v šlapacím středu Schlumpf s-d. Převody jsou nastaveny tak, že i ten největší kopec vyjedu rychlostí 3km/hod s kadencí kolem 60ot/min a nejvyšší rychlost kterou vyvinu s kadencí okolo 90ot/min (rychleji netočím i když by to šlo :-)) lehce přes 50km/hod.
Můj původní záměr, tedy stáhnout z Rohloffa pastorek a našroubovat místo něj nátrubek na kterém by byla jedna volnoběžka k šlapacímu středu a druhá s rozetou k motoru ztroskotal. Závit je krátký a hliníkový, takže by nemusel vydržet a u takto drahého náboje jsem to nechtěl riskovat.
Jediná cesta tedy je, v zakomponování náboje z osou na ložiscích mezi zadní náboj a šlapací střed. Na náboji bude našroubována volnoběžka s 18 zuby propojená řetězem k šlapacímu středu na 42 zubý převodník. Pak bude nasunutá vymezovací podložka kvůli dodržení řetězové linky, následuje našroubování 16-ti zubého pastorku který bude propojen řetězem s 16-ti zubým pastorkem na náboji Rohloff. A konečně volnoběžka s 78-mi zubou rozetou z minibiku. Rozeta bude propojená řetězem k 6-ti zubému pastorku na spojkovém zvonu taktéž z minibiku, který přesně pasuje i s přírubou na už zmiňovaný motor. Jelikož má hnané kolo 20", není potřeba další převodovky, stačí ta v náboji.
Tento systém poskytuje absolutní nezávislost pohonu šlapáním či pohonu motorem, obojí se dá kombinovat, pomáhat motoru šlapáním a naopak. Vše záleží na zvolených převodech v Rohloffu a Schlumpfu.
Dnes jsem dokreslil výkresy a zítra jdu za soustružníkem. Myslím že by vše mělo být do 3 týdnů hotovo, pak dám fota.
Zdravím a velice mě zaujala realizace pohonu benz. motorem do lehokola. Sám se peru v současné době s možností osadit spalovací motor na koloběžku s prům. kol kolem 40 cm. Tzv. turistická koloběžka. Jsem právě ve fázi kdy hledám komponenty na realizaci pohonu zadního kola. - trochu tápu a mám obavy z experimentů, které stojí ne málo peněz. Myslíte si, že je reálné skloubit motor Honda Gx 35 s odstředivou spojkou, který bude hnát zadní kolo koloběžky přes řetěz. Pro zadní kolo bych použil náboj -torpédo s planetární třístupňovou převodovkou Sram T3 (rozsah převodů 186%) s cvrkem. Mám obavy, zda se mně podaří přes převod snížit otáčky motoru na opimum.
Pokud by mně mohl někdo poradit budu vděčný.
Bez problému, použijete zesílený spojkový zvon se 6-ti zubým pastorkem a 78-mi zubou rozetu, obojí z minibiku. Spojkový zvon a hliníkový zesílený kryt přesně pasuje na Hondu Gx35, jen to chce vyměnit ložiska za utěsněná, nejlépe SKF a použít nerezové šrouby. V rozetě si u soustružníka nechte vytočit větší díru o průměru aby šla nasunout na pastorek převodovky, v pastorku vyvrtejte 5 4mm děr a to samé do rozety, pak to sešrubujete, použijte samozajišťovací matice. Řetěz kupte dražší, já mám nějaký japonský, ty čínské nejsou k ničemu. Držák motoru si už musíte přizpůsobit tak jak vám to bude vyhovovat, nejlépe tak, aby se mírným otočením motoru zároveň napínal řetěz. Ta převodovka není nic moc, když budete investovat do motoru, chtělo by to aspoň 8-mi rychlostní Nexus nebo Sram.
http://www.minibike-shop.cz/spojkovy-zvon-6z...
http://www.minibike-shop.cz/rozeta-78-zubu-p...
http://www.alda-moto.cz/e-shop/zbo/ts-bs25h...
Doporučuji tuto převodovku, rozsah už vám bude stačit na vyjetí opravdu většiny kopců bez odrážení nohou http://www.rebelbike.com/shop/produkt/naboj...
Děkuji za informaci a radu, v každém případě zvážím ještě Vámi navrhovaný 8-mi rychlostní náboj do zadního kola. Snad se od výrobce dopátrám, jak hodně dokáže tento 8-mi rychlostní náboj zredukovat otáčky.
http://www.sheldonbrown.com/internal-gears.html...
A jak tohle téma souvisí s cykloserverem?
Zařadil sem to pod technické rady, protože se jedná o techniku. :-) Pokud kolonka Technické rady má být o technických radách k tomuto webu, tak by to tam mělo být nějak označeno, nemyslíš? Ne všichni, včetně mě to tak jako ty nechápou.
Já jenom, že se nestačím divit, kudy se ta cyklistika ubírá. To jsou elektrokola, teď kola se spalovacím motorem... :-)
Jo takhle. :-)) Ono záleží jak často ten motor používáš a jak daleko jedeš. Když ujedu 300km za den a budu ho používat jenom do kopce, tak to je jako 150km bez motoru. :-) Cyklistika není jenom sport, já například používám tříkolku většinou jako dopravní prostředek, no a po takových dvou 12 hodinových nočních po sobě se mi 5km do kopce šlapat nechce. Nemám a ani nechci auto, takže mám to co mám, užívám si cyklistiku nebo jedu na motor a nebo obojí současně. Je fajn že si muže člověk vybrat a čím je člověk starší, tím tu možnost více ocení. Brát kolo jako sportovní nářadí, to je Český fenomén, stačí vyjet trochu na západ nebo jih a to se člověk nestačí divit kolik je tam elektrokol a kol s pomocným motorkem.
Ale jo, proti gustu... Nechápej tu mojí připomínku nějak zle, fakt.:-)
Já jen, že cyklistiku chápu pořád jako činnost, kde se pro získání pohonu točí klikama. Ať už za účelem sportu, turistiky nebo přepravy do práce. A poslední dobou jenom koukám, jak se to dá "obejít".:-)
V pořádku, ještě v nedaleké minulosti sem najezdil 10 000km ročně, teď sem rád za 7 000km a z toho je přes 5 000km do a z práce. Prostě se nedostává času a po práci ani sil abych si jako kdysi dělal 200km vyjížďky. S motorem to bude ale o něčem jiném, šlapat budu dokud se budou vyplavovat endorfiny, jak je přebije únava a bolesti, nastartuju a z poloviční námahou pojedu dál. Až si odpočinu, můžu jet zase bez motoru, je to o tom že si můžu vybrat a to se mi moc líbí. :-)
Jasný. Každopádně, tak či tak, přeju spoustu šťastně najetých km! A o tý radosti z jízdy to celý je, né?:-)
Jo, jo. :-)
OT:-)
Nechceš to udělat naopak? Koupit Velorex a přidělat mu šlapky?:-))) Možná by to vyšlo levněji. I když...díval jsem se na ceny hadráků a taky docela odvar...:-))
Nevím kolik váží Velorex, ale nebude to málo, kdo by to bez motoru ušlapal, já teda ne. :-)
Však až si zvykneš na motor, budou ti pedály taky na prd.:-)))
Hele, ale jinak. Kolo je strašně ekologická věc. A ty z něj děláš smraďocha. Dej tam ten eleeektro motor. Už jen pro pocit:-)))
Spotřeba půl litru benzínu na sto kilometrů je ekologická dost. Když budu šlapat, tak ještě méně. :-) Elektro ne, krátký dojezd a dlouhé nabíjení není na dlouhé štreky.
Půl litru na sto bez šlapání ? Nebuď naivní. To už by byl předpokoj perpetua. Možná tak za ideálních podmínek v bezvětří, po hladké silnici, bez rozjezdů jen udržovačka rychlosti svižnějšího šneka (aby nebyl odpor vzduchu). Cokoliv nad už žádá dodat energii z benálu :-)
Heleď, tady tvrděj´ cosi jiného ...
Spotřeba 1 litr až 1,5 litru na 100Km dle způsobu jízdy.
(Zdroj: http://www.motokola.cz/ )
Tohle už je reálný. Prskolety uměj okolo dvou litrů.
I tydle?:
http://www.gun-trike.cz/cz/nabidka.html
8-))
Takze kdyz nebudes slapat, tak si to vezme skoro stejne jako maly skutr...
Ofšem!
Na scooteru neděláš nic pro své zdraví, ba právě naopak a ještě ohrožuješ broučky, krtečky, motýlky etc., etc ...
8-)
Při jízdě na silnici toho pro své zdraví opravdu moc neuděláme:-)))) Na kole v dnešní době dle mého tuplem ne. Naopak... Zadýchaný člověk je na tom dle mého hůře, než strejc na skůtru s tepovkou těsně nad bodem "gaučing".
Taky jsem línej, taky se mi občas nechce. Proč to prezentovat ostatním? Je to jen a jen můj problém.
Chceš-li, jeď. Nechceš-li, nejezdi.
Jedu-li, jsem v pohodě. Po dojezdu to či ono bolí, ale hlavu mám čistou a je mi tak ňák fajn.
8-)
Velkému provozu se vyhýbám, jedno auto za pět minut není co se dýchání týče žádná hrůza, to je hůř v zakouřené hospodě. :-)
Jinak to neber jako pošťuchování. Mám na to asi stejný názor jako Barakuda nahoře.
Já mám prostě kolo za jakýsi tichý eko dopravní prostředek a ten motor mi k němu už nějak nesedí...je to pro mne už moped:-) Víc mi ke kolu sedí ten elektropohon.
Jinak sám jsem zvědavej na výsledek....
Mi zase víc ke kolu "sedí" nohy. I ekologický elektropohon není až tak ekologický(elektřina se taky musí vyrobit)
Přenos třecím válečkem je šíleně nehospodárný a troufám si tvrdit že minimálně o 100% než převod řetězem. Ano, čtyřtaktní 50ccm skůtry se vejdou pod 2 litry a to jsou minimálně o 50kg těžší, mají o 15ccm větší obsah, určitě větší odpor vzduchu a nemají 14 kvaltů jako já na lehotříkolce. :-) Takže od toho moje naivní představa o spotřebě 0,5 litru na 100km. Ale už se to brzy dozvím, všechny mechanické části jsou hotovy, teď mám zadní vidli u lakýrníka a čekám až zavolá hned jak uschne barva. Pak to jenom sešroubuju a hurá na testovací jízdu. Spotřebu budu měřit až zajedu motor.
...a pak se nestačíme divit rozmarúm počasí- extrémní horka střídají přívalové deště, záplavy ap.-dobře nám tak, příroda má své zákony a ty se liší od lidské pohodlnosti. Za relativně krátký lidský pobyt toho už zmizelo s povrchu zemského- dojde i na "pána tvorstva"!!!
Doufám že nemyslíš že zrovna já sem ten neekologický. :-)
...hmmm, nevím-je ekologický spálit místo 7l benzínu jen jeden? Ekologický je nespálit pro svou pohodlnost žádný...
Pohodlnost? Zřejmě nepracuješ manuálně, jinak bys neťápal takové nesmysly. Mám dost přátel kteří sedí v kanceláři a taky nemůžou pochopit že nemám sílu a ani chuť s nimi jet na delší vyjížďku nebo v zimě na běžky. Takhle kecají jenom velmi mladí a nezkušení lidé a nebo staří kteří toho fyzicky nikdy moc nenadělali, v které kategorii jsi ty? A tak ekologicky chovajícího člověka jako já neznám, snad si po 20-ti letech dojíždění do práce na kole, upozorňuji do práce, ne do zaměstnání, můžu dovolit trochu toho "pohodlí". Tříkolka je pro mě především dopravní prostředek a tak to bude dokud mi budou aspoň trochu sloužit nohy. A až to nepůjde, koupím si velké auto z vysokým sedadlem, abych do něj vůbec vlez a vylez, nejspíš tereňák a nějaká ekologie mi bude tak akorát u prdele.
máš pravdu- momentálně jsem na invalidním, ale jinak jsem pracoval jako elektromontér na stavbách a rozv.zařízeních- teda bych o manuální práci mohl něco vědět. nikdy jsem ale nebyl tak "dodělaný", abych se nemohl posadit na kolo- spíš jsem byl víc odolný únavě. dnešní "mládež" nic nevydrží, jen hledá omluvy proč to nejde :-))
ještě dodatek- když se tak začneme chovat všichni teď(jak zamýšlíš v poslední větě), tak se toho teréňáku nedožiješ-ale proti gustu...
Takže už je to uděláno, už je to hotovo, včera první 20 km vyjížďka, více sem nejel kvůli bouřkovým mrakům. :-) Motor je i bez vytuněného výfuku klidný, nijak ho nehoním do otáček a jak se zajede, vyzkouším co v něm je a změřím spotřebu. Větší hlučnost jde od rozety s pastorkem a od řetězu, chce to aby si řetěz sedl, to je taky otázka zajetí. I ten největší kopec u nás vyjedu bez příšlapu na sedmičku 20km/hod, na čtrnáctku po rovině 60 km/hod bez příšlapu ale to byla jen zkouška, nejlepší je jet tak kolem 40 km/hod. Plyn mám zaaretovaný na 2/3 a řadím v tahu motoru jak nahoru tak dolů bez problému, tím se udržují optimální otáčky motoru. Za cenu vyjetí každého kopce v Alpách bez motoru, sem zpřevodoval dost do lehka, což je bez motoru se Schlumpfem s-d i dostatečně rychlé, ale pomáhat motoru příšlapem vyžaduje vyšší kadenci než sem zvyklý, ideální by byl Schlumpf h-s-d, ale to je dalších 12 000Kč navíc. Proto uvažuju o levnější variantě a to přidání k 42 zubemu převodníku ještě 64 zubý převodník a přesmykač z horského kola, ty mají maximální rozsah 22 zubů. Tím by se zvýšil ještě o malinko více rozsah než při použití Schlumpfu h-s-d, takže bych mohl pohodlně pomáhat motoru při kadenci mezi 60-80 ot/min.
Honem si to dej patentovat, na úřad už prej běží s něčím podobným nějakej Daimler, ať zase česká šikovnost nekapituluje před německou mazaností.
Není třeba Mirku, vše bude nafoceno a dáno na net, takže každý zájemce si to klidně může okopčit a případně se mailem spojit, rád poradím. Němec má smůlu, jeho řečí nevládnu a z fotky to okopčit umí jenom Čech a Číňan. :-)
Zdravím Juras,
už jsem docela napjatý, až se objeví fotky tvého stroje k nahlédnutí. Změknul jsem a přesvědčil jsi mě na lepší motor a zadní nábu pro pohon koloběžky. (pro spokojenost je to nutné). Nyní řeším uchycení motoru, tak aby mi nebránilo v odpychování nejen z levé strany (mně víc vyhovuje), ale pokud možno i zpravé strany. Jedna věc je jistá, že žetězové kolečko zadního kola a řetěz je z pravé strany kola ve směru jízdy -to změnit bohužel nelze -je to dáno funkcí 7 rychlostního náboje SRAM. Spojkový koš motoru ma smysl otáčení proti směru hodinových ručiček, tudiž při mém systému převodu bude muset být motor celým rozměrem (šířkou) vyložen z osy rámu koloběžky na pravou stranu -toho se poněkud hrozím. Mně by se líbilo, kdybych mohl motor napasovat a schovat pod sedadlo stroje. -To bude asi nereálné, protože nedonutím jen tak jednoduše motor točit obrácenými otáčkami.
K otočení směru otáček potřebuješ převodovku soukolím, tedy něco jako toto http://www.bimoto.pl/index.php?s=42&l=pl , bez toho držáku minimálně 1,5 kg navíc. Pokud se chceš odrážet i druhou nohou, bude to problém, myslel sem, že budeš používat silnější levou nohu na pomoc motoru a to při zpřevodování nebude až tak často. Ale možná bys nemusel dávat vůbec žádnou převodovku v náboji, pokud se chceš více odrážet nohama, tedy jestli si ji už nekoupil. Honda Gx35 má skvělý průběh kroutícího momentu, takže když mu do kopce trošku více pomůžeš, stačí přední mtb náboj pro kotoučovou brzdu, kde by si místo kotoučovky dal volnoběžku s rozetou a ani by si nemusel příliš roztahovat zadní vidlici koloběžky, což u převodovky musíš určitě. Takže motor by se posunul cca o 10cm do leva, což by už mohlo stačit i na odrážení pravou nohou. Možná by byl i lepší pohon řemenem, vyrobit novou osku co je u spojkového bubínku a místo pastorku na ni vysoustružit malou řemeničku průměr 3 cm a místo rozety přišroubovat na volnoběžku a náboj mtb pro diskovou brzdu velkou řemenici průměr 30 cm. Teď jen hádám, ty průměry chce propočítat podle toho jak a kde chceš jezdit. Na koloběžku by ten řemen byl určitě lepší a o moc dražší by tě to nevyšlo, spíše levnější jelikož vynecháš nábojovou převodovku.
A nesel by ten smer zmenit prekrizenym remenem, jak je to na zahradnich frezach? Nejsem strojar, mozna je to blbost...
Teoreticky by to šlo, motor by se dal z pravé strany a na nábojovou převodovku by místo pastorku dal řemenici. Ale byly by tam velké ztráty a na překřížení řemenu musí ten řemen být dostatečně dlouhý, no a u 20" kola kolobky ta vzdálenost bude krátká, takže asi slepá ulice.
Takže řetěz si už sedl a hlučnost šla o dost dolů. Už sem se z motorem sžil natolik, že další převody do rychla vlastně vůbec nepotřebuju. Optimum je do 40 km/hod a na to mi stávající převody bohatě stačí. Ušlapu i 50 km/hod, ale bez motoru, nad 40 km/hod ubírám plyn aby se netočila rozeta. Spotřebu sem ještě neměřil, ale střízlivé odhady budou do 1,3 l (dvě nádržky) naturálu na 100 kilometrů při průměrné rychlosti 30 km/hod. Ta naivní představa o O,5 l na 100 by se dala splnit při průměrné rychlosti do 2O km/hod, motor by se využíval jenom do kopce a ještě z příšlapem. Prostě spotřeba bude záležet na jezdci jak moc, nebo málo bude chtít šlapat a to je fér. :-)
http://motorky.bazos.cz/inzerat/6483359/Prodam...
Trochu "konkurence".
Raritka na prodej
http://sz.aukro.cz/item1189698417.html?utm...
Tak jsem provedl zátěžové testy i když motor není ještě zcela zajetý, prostě jsem neodolal. :-) Maximální rychlost po rovině z motorem 60 km/hod, už to ale víckrát zkoušet nebudu, hrozný randál ne od motoru ale od řetězového převodu rozeta/pastorek. Byla to jen zkouška na nefrekventované a přehledné silnici. Ideální rychlost na nejtěžší čtrnáctku je kolem 40km/hod, hlučnost převodu se rapidně sníží. Se zařazeným Schlumpfem s-d jde krásně šlapat s kadencí pod 70 ot/min. Plyn mám zaaretovaný na 2/3, na plný plyn se motor přehlcuje, po zajetí se toto ztratí, ale nemám důvod jezdit na plný plyn. Překvapil mě skvělý zátah motoru už od středních otáček, takže nemusím v mírně zvlněném terénu řadit, jen přišlapávám. Bez příšlapu bych musel více řadit, jde to i bez ubrání plynu, ale přeci jen chci Rohloffa šetřit, tak řadím z ubráním. Nejlehčí převody neřadím ani do největších kopců, zvyšují se tak otáčky a randál, raději přišlapávám. Zkoušel sem co vyjedu na jedničku, bez příšlapu to snad vyjede všude, ale ten randál je při malé rychlosti otravný. Z kopce nechávám motor běžet na volnoběh, z delšího kopce motor vypínám zcela. Startování motoru je bez problémů na drc i za jízdy, jen nesmím zapomenout ubrat plyn jako v Sazovicích, Rosťa, Laďa a Pedro ví. :-) Spotřebu zatím odhaduju pod litr na 100km, toho půl litru se dá dosáhnout jenom v případě používání motoru do kopců, na rovinách a mírných kopcích by musel být vypnutý. Jenže sem si zvýšil cestovní rychlost na nějakých 35km/hod a od toho se při delších štrekách těžko ustupuje. :-) Námaha při příšlapu je asi tak jako by člověk šlapal na těžší převod z kopce, samozřejmě záleží na zařazeném převodu. Dojezd se minimálně zdvojnásobil. Ale jsou tu i negativa:1.Hlučnost, na cyklostezky plné lidí to určitě není, stejně tak na vyjížďky z kamarády kteří nemají podobný stroj, po delší cestě hučení v uších budu nejspíš řešit sluchátky z muzikou, stačí mi zrcátka. 2.Otřesy, na rozbitých silnicích jsou při vyšší průměrné rychlosti sec sakra znát, netrpí až tak tělo jako tříkolka samotná, ztratil sem cyklocomp a ulomily se zrcátka, šrouby a matice se povolují. Otřesy od motoru necítím, sícová sedačka je pohltí a pokud se jede po pěkném asfaltu, je to požitek, bohužel těch nefrekventovaných pěkných silnic je u nás málo. Takže to vlastně není nevýhoda stroje, ale silnic. :-) Za ty zrcátka si ale můžu sám, dal jsem tam delší šrouby a podložky, aby se zrcátka více vystrčila do stran, následná větší páka s otřesy udělala své.
S kamarády vyjet můžeš, akorát na ně budeš muset občas déle čekat, ale tak je to i v případě, že jedou lidi různé výkonosti,co mají třeba i rozdílná kola, to se dá sladit. Na stezce, domnívám se, bude v některých situacích víc vadit šířka, jak brblání motorku, které naopak může upozornit /bez houkačky, případně hulákání, cvakání řadících pák atd./, že se něco blíží zezadu. Otřesy by mi asi vadily nejvíc, ale, jak vzpomínal Rosťa, ani celoodpružená tříkolka není zcela bez chyb. Ideální možná bude vytipovat si v okolí nějaké trasy s fajnovým povrchem a tam si jízdu užívat, na silničním kole mi rozbitá cesta taky moc nevoní a připadám si jak na kostitřasu.
Tak úplně nejvíc kilometrů najedu do a z práce, no a to mám cestu zaplať pánbůh dobrou. Rád jezdím daleko do neznámých končin poznávat nové vesničky a hospůdky v nich. :-) Bohužel, právě v těch odlehlých krajích z minimálním provozem jsou silnice v katastrofálním stavu. :-(
Tak to nemá chybu. Fakt suprový řešení :-)
Kdyby se to dalo nějak upravit na lehokolo, aby se nezabralo místo na nosiči a dalo se to za rozumnou dobu demontovat. K moři, nebo na delší cestu do hor s motorem a kolem baráku bez motoru. Začínám o tom reálně uvažovat.
Zdravím cyklonadšence :-)
Ohledně kol jsem úplný laik,toto Vaše forum jsem našel nahodou a jsem vděčen za spoustu nápadů co jsem zde našel.Dle Vašich rad a i svého zkoumání jsem dospěl k názoru,že nejlepší bude ten motor Honda GX 35 s převodem přes řetěz z důvodů účinosti, oproti hnacímu válečku.Můžu se zeptat ,Vás odborníků,kde se dá sehnat u nás převodovka na horské kolo k tomuto motoru,nebo kdo by mě udělal případnou montáž na kolo.Já nejsem moc zdatný kutil a ani k tomu nemám žádné vybavení.Za případné rady moc děkuji R.Clofanda