Zajímavý experiment vyzkoušeli v belgických Flandrách. Přepravní společnost De Lijn tu nabídla rodinám předplatné na MHD výměnou za jejich auta. Výsledek překvapil i samotné organizátory. Do projektu se zapojilo už 30 000 rodin.
Kdyby to šlo u nás, ta bych to viděl asi takhle:
Jizdné do práce (tam a zpět) 28 Kč
20 x v měsíci
36 měsíců
To máme celkem 28x20x36 = 20 160 Kč.
Koupi nějakou šunku mezi 4 až 5 tisíci, hlavně s poznavací značkou, tak se na tom dá vydělat. Předpokládám, že Belgičani taky nejsou padlí na hlavu a umějí počítat. Přepravní společnost De Lijn vykoupila vraky aut široko daleko.
Závěr, Belgičan má přepdplatné na tři roky a místo v garáži na druhé nové auto.
Jestli ale dobře čtu, tak si nový auto koupilo jenom 3% rodin, tj. 97% rodin si na uvolněné místo v garáži auto nekoupilo!
Jistě, všichni v dotaznících odpovídají pravdivě. Děláme to taky tak.
Sorry, ale tenhle argument neberu.
proč, Radku? jsi snad úplně mimo? je to platný anevyvratitelný argument a nezkresleně popisuje situaci takovou jaká je, takže má-li být diskuse k něčemu, patří sem, narozdíl od tvého výkřiku, konstatujícího, že se ti to zrovna nehodí do krámu, tak to prohlásíš za neplatné
Jednoduše, prostě 97% respondentů nebude do dotazníků lhát. Proč by to taky dělali ;-) To už bysme s diskusí zabrousili úplně někam jinam, a to už se netýká tohodle článku.
IMFFHO bude 99% respondenů, kteří se toho zůčastní bude, logicky, jak už tu padlo, sledovat své zájmy.
Proto, 97% z nich také pochopí, že pokud byla akce koncipovaná jako snížení počtu aut a zvýšení podílu mhd na dopravě ve městě, pak je na místě neprozradit svou odpovědí do průzkumu svůj drobný podvod, nebo zneužití nedokonalé koncepce projektu ve svůj prospěch. Ukaž mi člověka, který něčeho zneužívá a otevřeně nebo v průzkumech to přiznává! Myslím, že těch, co se rozhodnou svou odpovědí demonstrovat svému ministrovi, o kterém dobře vědí, že bude v případě úspěchu akce jistě bohatě odměněn podnikem provozujícím mhd a tudíž mu to tak jakotak všecko od momentu "přiklepnutí" projektu bude stejně zcela fuk.
Lidi naučte se počítat do pěti!
Navíc i do anonymních průzkumů se promítne víc podvědomá obava a pocit viny vyplývající z úspěšně realizovaného podvodu, než touha ukázat světu, "jak jsem na tom vydělal a hloupý projekt ojebal" Průzkum není zpovědnice, proč by byla!
Deset tisíc rodin ročně může být směšně málo (jen v Praze je 600 000 osobních automobilů). Rodiny totiž také mění strukturu. Lidé umírají, rozvádějí se, dospělé děti zakládají vlastní rodiny. To všechno jsou případy, kdy se původní rodina auta jakoby vzdá, ale počet aut zůstane stejný. Ale on počet aut ve Flandrách patrně roste, jako všude. Jinak by o snížení byla v článku jistě zmínka. Sorry.
Asi druhý místo v garáži nemaj. Prostě si každý tři roky koupěj nový auto a za starý dostanou předplatné. Belgický ministr si jistě dobře spočítal, kolik je to voličů. A platí to ti nejchudší, kteří si každé tři roky auto dovolit nemohou a ti bohatší, kteří dvě auta uživí. Opravdu následováníhodné. :')
ale myslienka to bola dobra - len keby ti ludia neboli taky mudrlanti a na vsetkom chceli zarobit...
Je vidět, že jsme češi a myslíme po česku. Flandry jsou obydleny holanďany a ti mají jinou povahu než my. Proto se to zatím nerealizuje v druhé části země, kde žijí francouzi a ti jsou nám myšlením mnohem blíže.
Nic ve zlém, ale tohleto mne vždycky dostane (jsme češi myslíme po česku). Byl jsem v Holandsku a né jednou, měl jsem přátele mezi němci. Většina z nich, uvažuje co se týče peněz jako my. Proto jsme taky ve frontách na benzín v minulém týdnu, pohraničních oblastech viděli samé němce.
Anebo některým po třech letech docvakne, že to auto ani nepotřebujou.
Ty si o těch lidech myslíš, že jsou úplně blbí, viď. Dáš jim úplatek 30 tisíc a oni přestanou jezdit autem. Co když si peníze vezmou a budou i nadále jezdit tak, jak je to pro ně nejvýhodnější. Bez ohledu na nekoncepční líbivá gesta ministrova.
Můžou si koupit nový auto, za starý dostanou předplatné. Starý prodaj levně sousedovi a ten za to, že se ho hned vzdá, dostane taky předplatné. Vše zůstane při starém, jen hrstka bojovníků za cosi se blahem opupínkuje. :')
Škoda, že to vidíš tak jednostranně. Asi to chce čas.
Černobíle to vidíš ty - páchnoucí automobily zazobanců jsou hanbou na rozjásané líci jinak dokonalého světa. Stejně černobílé vidění světa bylo ostatně základem všech totalitních režimů. Nepřitel se měnil, ale počáteční svaté nadšení bylo stejné. Ano, chce to čas, než se všemi původci zla po právu a rázně zatočíte.
Auto nemám, do práce se dopravuji hromadnou dopravou a pěšky. Než mě nějakej blbec jedoucí na kole po chodníku v rámci boje za dobrou věc sejme. Přiznávám, že pěšky zatím chodím bez přilby. Když jedu na kole, dodržuji dopravní předpisy a s motoristy vycházím dobře. Jsem prostě totální zaostalej blbec.
Ani si to neuvědomuješ, ale odkapává z tebe čecháčkovská automobilová namyšlenost: nejlepší je to autem, kdo ho nemá je chudák, kdo ho má, ten s ním SAMOZŘEJMĚ bude jezdit. Znám pár lidí, kteří když potřebují do některých částí města dopravit jen sebe (jednání, návštěva klienta apod.), tak nechají auto doma, přestože za MHD platí. Jednoduše se zamysleli a došli k závěru, že problémy s parkováním a nekonečné zácpy jim nestojí za ty nervy. A teď si zkus na moment představit, že tenhle člověk má doma dvě auta, aby jeho žena mohla postarším strojem jezdit do práce nezávisle na něm, a jezdí postarším strojem, protože je to levnější. Když jim pak někdo nabídne MHD zdarma, opravdu to druhé auto pak nepotřebují na nic, a i kdyby si ho nechali, budou častěji jezdit hromadnou, kdykoli je to rychlejší nebo pohodlnější, když to nic nestojí. Tvůj názor, že kdo má auto, ten ho použije k jízdě kamkoliv, je dost zastaralý, i když jím u nás trpí hodně lidí. I mnozí majitelé aut, pochopitelně.
Klidně vzteky pukni, klidně mi přisuzuj tvrzení, která jsem neřekl.. Na tom že auto nemám, nechci ho, nejezdím s ním a jako chudák si nepřipadám nic nezměníš.
Tebe 90% řidičů neustále ohrožuje na životě, tvrdíš. Mě kupodivu ne. Asi si tedy připadáš jako beznadějnej chudák, když nejedeš autem. Čím to asi je? :')
Jak vidím, jsi ještě omezenější než jsem čekal, takže další diskuze s tebou na libovolné téma evidentně nemají smysl. Opět jsi nic nepochopil. A opět mi vkládáš do úst věci, které jsem nikdy neřekl ani nenapsal. A taky asi nevíš, kolik lidí už mi řeklo, že za peníze, které investuju do svého kola, jsem klidně mohl jezdit autem. A mají pravdu, ale já volil jinak. Kombinace kola a MHD mi zkrátka vyhovuje daleko víc.
Zato ten přepravce je podle tebe úplnej blb a nespočítal si to? V tom článku se zřejmě akorát nepíše o kontrolních mechanismech a o všech podmínkách, za jakých ti to předplatné neseberou. A pak taky ne všichni jsou takový národ vychcánků a zlodějů jako my.
Přepravní společnost si to dobře spočítala. Tý to přece zaplatí ministr dopravy! Přepravní společnost má zisk na tři roky jistej. A budou ty lidi jezdit autobusem víc než dřív? Třeba spíš míň - za peníze, který ušetřej na předplatnym si můžou nakoupit víc benzínu. :')))
dneska jsem jel do práce podél kolony v totálně zasekaný ulici. Jen jedno auto to zkazilo - tam byli dva, jinak po jednom. V zácpě stál taky autobus a v něm sedm, SEDM! lidí.
Myslím si, že podpora veřejné dopravy je navísost žádoucí. Tenhle způsob mi připadá vcelku dobrej. Jasně, na všem se dá něco najít. Když někdo postaví hřiště pro děti, tak někdo zpočítá kolik je to do voleb a kolik mu to populistický gesto vynese hlasů. Každej žijem ve svým světě.
Tenhle způsob je blbej, protože podporuje jen ty, kteří se potřebují levně zbavit starého auta (v Praze je hromadná doprava dotovaná pro všechny, zvlášť preferovaní jsou studenti a důchodci). A zda tento způsob omezí jízdu osobními automobily, to vůbec není jisté.
Přesně tak, pokud s tím chtěji naši a jejich vládnoucí něco udělat ať to zavedou jako službu státu pro občany a ekologii. Stejně si to zaplatíme z daní.
"Téměř 60% přepravních objemů v Praze je realizováno městskou hromadnou dopravou, což staví naši metropoli na 1. místo v Evropě. (Např. ve Vídni činí podíl MHD na přepravních objemech 46,6%, v Berlíně 33,6%, v Paříži 27,5% a v Římě 26,5%.)"
.. Listy hlavního města Prahy, září 2005, strana 1
Tak co? Opravdu musím padnout na prdel před pochybným experimentem jakéhosi zahraničního ministra?
Jdi už do pr..le s tou svou českou namyšleností. Nejseš schopnej unýst, že někde v zahraničí vymysleli něco, co funguje.
Fakta se ti nelíbí, viď.. Ono to právě v tom tvém vysněném zahraničí nefunguje. Proto se snaží to zakrývat líbivými gesty typu "zajímavý experiment".
Neprohlašoval bych reklamní plátek pražské radnice za "fakta". Těžko o sobě napíšou, že jsou banda hulvátů, co podporuje jen autodopravu a jejich audina s řidičem se jim líbí tolik, že si vycucáváním čísel z prstu (respektive vhodným výběrem zdrojů těch čísel pro jednotlivá města) hodlají zajistit další funkční období. Kolik čtenářů myslíš, že si to někde ověří? A i když to zkusí, kolika se to povede? Když budeš chtít, najdeš vždycky statistiku, která dokazuje to tvoje.
Zkus si na tu vyrážku dát heřmánek. :')
Nedá mi to a musím reagovat: máte pravdu oba, Radnice přirozeně lže, ostatně mrkněte na rita pánů * a spol. co jim patří, teda pardon, jejich příbuzným a kamošům, všecky lepší dopravní rita v praze, viz letištní taxislužby apod...schválně mrkněte ty fuirmy komu patří a nedivte se, že se i vlámskej ministr rád domluví na své budoucnosti s akcionáři dopravních agentur, co na tom, xakru?:))) Fakt mi nevadí, že tam, na tom občan může i vydělat, jsou prostě dál, tady vás jen okradou. KApsy kde ty prachy končej maj ale stejný spol.postavení, to je jasné, jako to, že žijeme ve stejné EU, takže rozdíl bude jediný a stále stejný: tam budou slušné silnice pro auta, MHD i pro cyklisty, časem alternativní doprava kol a bruslařů všude a zadarmo; u nás nebude nikdy nic takového a zlodiji zůstanou ti stejní. PAmatujte taky, že Praha je tranzitní město jejich exportu kamkoli dál, takže oni nám v tomhle z BElgie nepomohou, ba naopak, budeme se muset dohodnout a pomoct si sami, jinak zhyneme pod výfuky (a mýtné to neřeší, neboť končí v kapsách stejných lidí...ukažte mi kačku z dálničních nálepek co šla do rozvoje alternativní dopravy v praze, no ukažte kam a komu to v dopravě po městě pomohlo...kterej bus či metro tu vozí kola, po které cyklostezce se dá někam dýchatelným prostředím za normální srovnatelný čas někam dojet, když jsou všecky odnikud nikam a nikomu neslouží k dopravě, max. tam můžete jet na výlet a vyhýbat se kikinám na bruslích, na každym metru Cyklostezky tu nikdy nevedou z domova zo práce; Múžete se ale také vyděsit nad tím, co se také může jmenovat cyklostezka (např.úsek komořany-zbraslav je neupravwená říční navigace, zkuste si ho projet na tandemu, já to jel, teda spíš šel nejednou a dycinky si na ty pány z radnic vzpomenu...občas, když je někde vidět kdo stezku zbudoval, ťuknu do rejstříku a určitě najdu mezi vlastníky jména, která se nebezpečně shodují s různými náplněmi pražské radnice nebo těch obvodních...co od nich chcete, od těcjh lidí, to si snad myslíte, že tam jsou pro vás, nebo že budou jezdit na kole? A vy se tu hádáte, místo abyste si lámali hlavy tím, jak přejet ráno Barranďák bez plynové masky(!). Fakt bída, to se neni co divit, že to nebude lepší.
Ty bys moh za komunistů dělat v propagandě, pamatuju se na tyhle výrazy ;-)
Nektere komentare me tu opravdu desi.
Asi potrebujeme minimalne dalsich 50let alespon na nepatrne usazeni nazoru.
Mel jsem moznost dlouhodobe zit v zahranici a na mnoha mistech je naprosto normalni videt individualni dopravu ve mestech na stejne urovni jako alternativni - cykloztesky. V nekterych pripadech to spis vypada ze maji cykliste prednost. Lide jezdi hromadne na kole at je dest, zima, horko, autobus integrovane dopravy je prizpusoben na nakladani kol. Skutecne cykloztesky tj. pruhy v centru mesta maji lepsi povrch nez nase nove dalnice atd..
Ze je to pohadka ne takove zeme existuji a neni to jen otazka penez, ale spis mysleni coz bude u nas bohzul asi kardinalni problem..
Souhlasím! Je to absolutně přesně tak.
Ale v dějinách není znám případ, že by nějakou dobrou myšlenku od začátku prosazovala většina. Prostě průkopníci to mají těžký VŽDYCKY.
Ale já jsem se na kole dopravoval už před čtyřiceti lety. Tak to jsem půkopník? A neměl jsem to těžký VŽDYCKY, mám to těžký až TEĎ
.. TEĎ, když každej chudáček, co na kole jezdit neumí, se dožaduje své vlastní porcelánové stezky a vlastního semaforu s kačenkou. Průkopník, no.
Víš Joe, možná to máš těžký teď, protože tu třeba nemáme ty porcelánový cyklostezky pro každýho chudáčka. A aut za těch 40 let, co jezdíš, přibylo několikrát a silnice se zvětšily nepatrně a pro cyklisty se nezvětšily ani nepatrně.
Třeba v Holandsku je asi samej chudáček, protože cyklista vjíždějící po vedlejší silnici na hlavní má přednost před autem jedoucím po té hlavní. Teda on tu přednost nemá, ale v případě kolize to odnese motorista. Takhle mi to vysvětlili domorodci, když jsem se ptal proč dávají přednost cyklistovi na vedlejší.
Možná tu k tomu taky někdy dospějem a bude po nářkách.
Nedorozumění povstalo tím, že jsem příspěvek omylem odklepl v půlce.. Mě auta na silnici nevaděj - je-li silnic málo a vozidel hodně, jsme na tom všichni stejně. Cyklista někdy o něco lépe (skutečně, s ústrky ze stran motoristů se nesetkávám). Těžký to začíná bejt, když se někdo cyklistům snaží vnucovat, že jsou jiná kasta. Pak neorganicky umístěná "stezka" se snaží mě vyhnat ze silnice, cykloteroristé se mě snaží donutit tančit na úzkém chodníku plném chodců (v rámci boje za pokrok). A chování někrerých cyklistů na stezkách, kteří si myslí, že svět byl stvořen pouze pro ně, jen stupňuje napětí mezi jednotlivými účastníky.
Namísto vzájemného pochopení a snahy se sem nějak všichni vejít pak nastupuje boj o to, urvat si pro sebe co nejvíc. Pro sebe, nikoli pro cyklisty. Protože cyklistů je řada druhů, mají jiné cíle a potřeby. A v tomhle to mam těžký teď. Ne v tom, že by účastníků provozu přibývalo. To mám znova pochopit, že když se kácí les, létají třísky? :'(