Ahojky
Prislo mi, ze retez zacina trosku vic cvakat, tak jsem nasel supleru, navod na mereni retezu a nameril jsem 134.0, misty dokonce 134.5 mm.
Celkem jsem pocital, ze s retezem budu menit i kazetu, ale planoval jsem to az na zimu a necekal jsem, ze se retez vytaha tak rychle. Na starym favoritu jsem menil retez a petikolecko jednou za rok a to spis jen preventivne, abych to nemusel resit v lete.
Takze otazka je, jestli takhle vytahany retez uz poskozuje prevodniky, pripadne co se ekonomicky vyplati - jezdit dokud pujde radit a pak vymenit i prevodniky nebo menit retez vcas (vycetl jsem hranici 132.9)?
Druha otazka, da se nekde koupit retez s pouzitelnou delkou pro lehokolo nebo si kupujete 3 normalni a spojujete je? Za uspech bych povazoval, pokud vubec retez spojim a spojovat tri?
Ma typ (a cena) retezu nejaky vyraznejsi vliv na zivotnost nebo to vyjde na stejno? O zivotnosti retezu jsem tu nejaka temata nasel, dost casto se tam objevovaly 2000 km, ale menit retez kazde 2 mesice (necele) urcite nechci.
Nevim teda, jaky retez tam byl ted, na fakture od Azubu mam akorat razeni Alivio 3+8 a kliky Mighty, retez nezminili.
Lehokolo nemám, ale když čtu ta čísla u životnosti řetězu, tak si říkám, že jsem měl nějaké výjimečné štěstí na řetězy a na kolo vůbec.
Viz nedávná diskuze o životnosti brzdových špalků.
Porovná vá se tu totiž občas neporovnatelné. Míchají se do sebe jízdy na MTB a na silničkách, nezohledňuje se způsob jízdy. Je obrovský rozdíl, jestli v prachu a blátě jdu každou chvíli ze sedla, nebo si na silnici v klidu a pohodě stejnoměrně šmrdlám. Pak ty rozdíly můžou být opravdu obrovské (1 500 km, nebo taky 15 000 km...)
Brzdové špalky mi vydržely dvě sezóny po 6 tisících, ale na podzim jsem si pořídil gumy s hrotama a za zimu jsem špalky oddělal. Je to o podmínkách.
Ad Favorit, jestli to neni tim, ze retez na petikolecko vydrzi vic nez na sedmi/osmi/deviti nebo co tam mas.... Ja mam zatim na retezu najeto cca 2500 a merka zaleze asi do pulky (devitikolecko dual drive). Supleru se mi hledat nechce ;)
Při takhle vytaženým řetězu bude pravděpodobně pryč i kazeta, ale to poznáš až po výměně. Jinak řetězy se vyrábějí snad v délce max. 116 článků, takže jich kup víc. Byly tady polemiky kvalita/cena/výkon. Podle mě jsou provozní náklady na jeden ujetej kilometr u všech řetězů zhruba stejný, t.j. levnější řetěz - míň kilometrů - míň peněz. Pokud ale průběžně měříš vytažení a neodděláš kazetu. Převodníky se mi ukázaly jako dost odolný, po 16000 furt bez problémů.
S tim, ze vymenim i kazetu jsem smireny, tipuju ze 3 retezy vyjdou draz nez kazeta. Zajima me hlavne, jak moc takovyhle retez ublizuje prevodnikum.
Pises, ze po 16K bez problemu, ale nenapsal jsi, jestli porad na jeden retez nebo v jakem stadiu jsi retez menil?
Prubezne nemerim a radsi na kole jezdim nez se v nem stouram, takze praktiky jako stridat retezy nebo kazety podle stupne opotrebeni praktikovat nebudu.
Dělal jsem to takhle: Sjel jsem řetěz na 3. zub měrky a vyměnil za novej. Tak jsem točil 3 řetězy. Při čtvrtý až pátý výměně šla do kopru kazeta. Na jeden řetěz IG-50 cca 2500 km. A s tím šťouráním, změření měrkou trvá půl minuty, když ji nemůžu najít. Nějak ale nechápu, jakej má tvůj dotaz účel, když se nechceš "šťourat".
PS: Píšu o horáku, leháč nemám.
Poškozování převodníků vytahaným řetězem nebude asi nebude tak hrozné, já takhle vytahuju řetězy normálně - teda na běžným kole, kde mě to baví měnit je různě dokola. Na lehokole to dělat nebudu, tam by měl řetěz vydržet o něco víc, při stejném typu optimisticky čekám dvojnásobek. Pak ho vyměním i s kazetou, když bude potřeba. Ten první původní teda nějak nevydržel, prasknul článek. Byl to nějaký TEC. Když nemáš napsané, co je to za řetěz, tak se na něj podívej. Zas takový šunt to být nemohl, aby tam nebylo nic vyražené.
Nedoporučuju nechat se zlákat na Sram PC830. Nic měkčího jsem zatím nejezdil a že těch řetězů už bylo. Na leho jsem dal Shimano HG-40, necelých 2,5 kousku. Nevím, jestli jsem si pomohl, ale kazeta je tam stejného označení a zatím to funguje. Pak už ji vyměním, na DualDrive stejně moc nesedí, od začátku je volná, maximální dotažení moc nepomohlo.
No na clancich retezu neco napsaneho je, akorat ja z toho nezmoudrel. :)
Narrow, Z, KMC.
V nabidkach e-shopu jsem videl vetsinou Shimano a Sram, tohle mi nic nepripomina, tak nevim.
KMC je jeden z výrobců řetězů. http://retezy.heureka.cz/f:q:KMC/?gclid=CK3x-6Pp4aICFQE9ZgodlwsVmg
Aha a nejake hodnoceni toho, co jsem tam mel? Aspon jestli je to to nejlevnejsi nebo naopak hodne kvalitni?
Zadne cislo jsem tam nevidel a je tam jen to, co jsem uz napsal, tak nevim, jestli jde nejak identifikovat. Byl tam s razenim alivio a osmikoleckem.
KMC nebrat!
Životnost je o hodně horší než Shimano.
Na 8-mi teď vozím IG-70, když se IG-51 už nedělají a vydrží mi 4,5 až 5 kkm.
http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40/7-8...!-Retez-Shimano-IG-70_2536.html
Já kupuju 5 řetězů.Ze tří ti půlka zbyde a seženeš ten samej?
To je nejlepší. K lehokolu jsem dostal půlku řetězu, co jim zbyla. Takový už shánět nebudu, ale chtěl jsem ho spojit s půlkou Shimana aspoň na cesty do práce, co to udělá. A ono to nejde - každý je jinak široký. Ale za nápad to stálo, ne? :-)))
No akorat nevim, jestli mi opravdu staci 2.5, protoze mam kvuli sve vysce pedaly pomerne daleko. Bylo by hloupe, aby mi z peti zbylo 2 a ctvrt... ;)
Tak si ho změř, nebo spočítej články.;-)
Veril bys, ze me to i napadlo a hned jsem to zavrhnul?
Ja nezvladl ani spocitat zuby na osmikolecku... :)
Tak tím se to vysvětluje, řetězy mají většinou mnohem víc článků než osmikolečka zubů.
Co nadelam, kdyz i osmikolecka maji vic zubu nez ja prstu? :))
Jako ne, ze by to neslo spocitat, ale musel bych vymyslet, jak si oznacit prvni zub a tak jsem se na to radsi vykaslal. Pocitat clanky retezu by bylo narocne, v pulce bych se zamyslel a zapomnel, kde jsem skoncil. Mozna zkusit to desetkrat a vysledek zprumerovat. :)
Tak me napada - tak si ho zmer - myslel jsi doufam retez? ;)
sleva!! http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40/7-8...
Pokud má řetěz až 134,5, může se stát, že nové budou na nejvíc používaných kolečkách kazety střílet. Řeším to tak, že ve "spřáteleném" krámu, kde nakupuji vše, co nejde doma vyrobit (ráfky, pláště, duše a pod.) a kde mají i opravnu, jsem se domluvil a majitel mi umožní vybrat si z bedny řetězů, které vyměnili (a mají tedy často lehce přes 133) tři stejné za zlomek ceny nebo zcela zdarma, protože dle něho takoví exoti na trojkolkách prý "oživují" cyklistiku.
Tak jsem to tu přečetl a nestíhám zírat.
Na Azubu mám Shimano řazení i řetěz a po cca 3000km to odmítá řadit přesně jak by se mi líbilo. Nicméně je to 3000km v trochu těžších podmínkách, hodně slané vody a písku atd. Ale ještě to jede a chvíli ještě pojede, takových 5000 s touhle zátěží celkem.
Na Oceláči mám všechno Sram a už 6000km to řadí přesně a okamžitě, začínají být cítit stopy opotřebení, místy se tomu pod zátěží nechce řadit tak rychle jako na začátku.
Řetězy jsem přestal měřit šuplérou celkem dávno, kdybych se řídil radami výrobců, platil bych deset řetězů ročně. Na to jim dlabu. Jsou to stejné "specifikace", jako ty pro polohu přehazky vůči kazetě, podle kterých ani jedna z přehazovaček na našem tandemu nemá vůbec fugovat (fungují krásně). Člověk musí aplikovat trochu zkušeností a rozumu.
Řetězy spojuju nýtovačkou a sám, díky tomu spojování tří se to člověk rychle naučí dělat dobře. Test je spoje je poměrně jednoduchý: sednu doma na kolo s čerstvým řetězem a dupnu vší silou na pedál, zatočím třikrát dozadu a dupnu znova a tak několikrát dokola. Když to neruplo tady, dá se s tím jezdit a nějak si to sedne.