Zakladam toto vlakno, pretoze casto pocujem okrem tradicnych hlasok (Tema: Co na vás křičeli, když jste je míjeli na ležáku?) ale aj "ako reaguju policajti ked vas zastavia" ..este sa mi to nestalo, no neviem ze ako mam reagovat aj ja, pretoze beham na homemade bajku a ti polisi to aj tak nevedia rozoznat ze co je to, ci original alebo domace.
Tak sa chcem opytat na vasu skusenost s takymto neplanovanym zastavenim nie len tych domacich ale tak vseobecne ..
Mě zastavili měštáci kdysi kvůli tomu, že jsem nejel po pěšákama přecpané "stezce" ale po širokánské silnici vedle. Hádal jsem se dlouho až to zkusili "překvalifikovat" na nezákonné kolo, ale na můj dotaz co na něm neodpovídá zákonu (měl jsem tehdy dokonce i všechny odrazky a tak) nebyli schopní odpovědět. Bylo to vyloženě nepřátelské setkání, ale nic jsem neplatil.
Jednou mě stavěli za rychlost v obci, ale mám podezření, že chtěli hlavně vidět to kolo, naměřili beztak jen 57 jen na chvíli a prý jsem byl jediný cyklista, co tam jel přes pade, kopec to nebyl tak velký a cedule začátek obce byla sto metrů před prvním barákem co už stál na rovině. Pokutou ani nevyhrožovali.
Pak jsem jednou na Oceláči měl na semaforu pod viaduktem u nádraží za sebou policejní felicii, která mě nedokázala předjet až do cca 35km/h, když mě pak konečně na Křenové předjeli tak mě u Vlhké stopli, protože z výkonu dynamem poháněných ledek a rychlosti nabyli přesvědčení, že je to nějaká nelegální motorka. Obrátil jsem to vzhůru nohama, ukázal jim, že je tam řetěz od pedálů a nic jinýho a nechali mě hned jet.
Na Azubu mě zastavili za tmy na stupidním zákazu odbočení (poslal jsem pak email na magistrát a asi jsem nebyl sám, protože teď už je tam dodatková tabulka a v noci se tam už odbočit smí). Neměl jsem na Apusu tak půlku odrazek, všechna světla byla vlastní výroby, párkrát jsem na policajta i bliknul tou helmou než jsem to stihl vypnout. Přesto je kolo nezajímalo a nechali mě jet.
Nejsem si úplně jistý, jestli neexistuje nějaký zákon vyžadující nějaké schválení někým, třeba pro výrobce kola. Vím jen o požadavcích na odrazky, zaslepení konců trubek, poloměry hran páček řazení a brzd, barvu a umístění světel a odrazek a podobně. Třeba "...bílé barvy vpředu nad vrcholem předního kola..." splnit nejde, přední kolo jaksi není vpředu. I tak ale šlo i ty nepřátelsky naladěné měštáky odpálkovat vyjmenováváním právě těch požadavků na odrazky a ukazováním, že to splňuju. Ale většinou je nezajímalo ani to. Možná by je to mohlo zajímat, kdyby jel člověk potmě neosvětlený, tak by se začli vrtat i v tom zbytku.
"Jednou mě stavěli za rychlost v obci, ale mám podezření, že chtěli hlavně vidět to kolo, naměřili beztak jen 57 jen na chvíli a prý jsem byl jediný cyklista, co tam jel přes pade..."
http://sport.idnes.cz/v-kole-ma-motor-vini...
já vždycky čekám, že budou měřit v Říčanech. je tam 40tka a jezdím tam i přes 60, když spěchám. Čas od času tam měří, ale zatím jsem měl vždycky štěstí...
No přes 60 na čtyřícítce už by asi neprošlo zadarmo. Já porušuju padesátk v obci skoro každý den. Když ráno vyjedu do práce od domu po Úvoze dolů, tak při dodržení padesátky mě někdo dojede a v nejblbějším možném místě - mírné zatáčce před Mendlákem - mě bude zkoušet minimálním rozdílem rychlostí předjet. Takže vždycky akceleruju někam k 55km/h a když dojedu někoho já, tak srovnám rychlost a jedu za ním. Nikdo mě pak nepředjíždí a je to stokrát bezpečnější než dodržet striktních padesát tam kde na to jiní dlabou.
jo, tomu rozumím...
já bych potřeboval ještě tak dva tři těžší převody, abych mohl v Říčanech na hlavní jet pade. Protože se současnejma tam jedu tak 40-45 a ráno je spousta aut a když mě předjížděj právě tím minimálním rozdílem rychlostí, tak jsem z toho taky nervózní. Naštěstí se to nestává tak často. Auta se ráno při cestě do práce většinou vyautujou sama a jedou max 30 a já je předjíždím...
V tomhle se mi líbí ten předpis co říká, že cyklista smí zprava předjíždět když auta "stojí nebo jedou pomalu" bez definice toho, co je pomalu - nechává to na našem uvážení aktuální dopravní situace jestli to stojí za předjíždění nebo ne.
mě taky, ale v těhle rychlostech se toho bojím. On se totiž občas najde kretén, který psychicky neunese, že ho předjíždí někdo na kole a vysune ke krajnici čumák.... Takže v těhle rychlostech je beru častějc z leva...
Jo, pokud je místo a jsem si jistej, že se budu mět kudy zařadit tak jo, zleva je lepší. Ještě jsi mi připomněl jednu prasárnu co dělávám v Komárově když spěchám do práce. Jsou tam dva pruhy před T-čkovou křižovatkou se semaforem. Z levýho se smí doleva a z pravýho doprava i doleva a já potřebuju jet rovně - na stezkovitý chodník na protější straně téčka. Vždycky to někdo v pravém pruhu postaví až na kraj a chodník tam má zábradlí. Takže si najedu doprava, když tam není místo, vrátím to doleva mezi pruhy a vezmu je prostředkem, vpředu na přechodu doprava na chodník a přechod co vede na protější stranu toho téčka. Ksichty některých řidičů co stojí v pravém pruhu vpředu když je zleva předjedu a kolem čumáku jim zatočím doprava na chodník nejsou úplně příjemné, ale je to jejich problém že neumí nechat vpravo místo:-).
On to neni ani jejich problem, ani jejich povinnost nechavat misto vpravo mezi vozidlem a krajem vozovky (obrubnikem, zabradlim, ..). Prijde mi, ze si trosku libujes v tom jak koho "oprasit" misto abys jezdil normalne. Normalne je podle me s pudem sebezachovy, radeji lehce defenzivne, citelne a radsi vterinu ci dve pockat nez riskovat ze te nekdo srazi. Nebo ze automobilistu "jenom" silene prekvapis a vytocis, to je reklama pro cyklistiku vazne jak vysita.
Je mi jasné, že to není jeho povinnost, jen ohleduplnost. Stejně tak není moje povinnost jet poslední 3km do práce po metrové krajnici, ale "při pravém okraji vozovky", čili vlevo od té čáry a tím tak, že mě nemůžou předjet když něco jede naproti. Přesto jezdím po krajnici - je tam provoz a byl bych hovado, kdybych 3km nutil někoho jet mých 35 místo povolených 80, přestože mi to zákon umožňuje! Stejně tak je podle mě hovado každý, kdo dvacet sekund po předjetí cyklisty zastaví osobák nebo dodávku pravým zrcátkem 30cm od zábradlí v tři metry širokém pruhu.
K těm tvým vteřinám - vůbec mě neznáš, taktže chápu proč píšeš co píšeš. Většinou jsem to já, na koho se ostatní cycklisté zlobí, že se někam nenacpal a oni musí čekat. Na Oceláči se protáhnu i menší mezerou mezi auty než horské kolo, ale nedělám to pokud auta nestojí na místě, neni jich hodně a není jasné, že budou stát ještě dlouho. Pohybující se auta nepředjíždím prakticky nikdy. Co se týká té složité křižovatky popsané výš tak tam je přidaný bonus - auta jedoucí zprava dostávají červenou o 30s dřív než auta zleva, takže vždycky když ještě jedou tak víš, že máš bezpečně dost času protáhnout se dopředu a zdekovat se ze silnice pryč. No a pak je tam i přidaná motivace - když všichni startujou rychle, tak na jednu zelenou projede v jednom pruhu pět osobních aut a prakticky nikdy jich tam nestojí méně. Když jsou tam tři, zůstanu stát za posledním. Když je jich deset, nehodlám tam stát víc jak dvě dvouminutové periody semaforu a někudy to předjedu. Ten týpek co v autě už dvakrát poskočil kousek dopředu a už je na té křižovatce pět minut se samozřejmě netváří nadšeně když ho předjede někdo, kdo zrovna přijel, ale je to jeho problém, že se s tím neumí vyrovnat lépe.
Nezname se, takze te odhaduju jenom podle prispevku co pises a vubec se mi nechce rozpitvavat jednotlive pripady co popisujes. I kdyz sam rozhodne nejsem nejaky svatousek tak jezdim na kole v provozu jak to rict- proste normalne :o) a takhle neco rozebirat mi prijde dost o nicem a unavujici, asi nevyhledavam adrenalin zrovna na krizovatkach.
Když něco co zahrnuje hodně aut začne zvedat adrenalin, tak prchám nejsnazší cestou ven. V podstatě vždy když dělám něco, co vypadá, jako by to byla nějaká adrenalin zvedající záležitost, tak je to jen proto, že už mám postupně vyzkoušené, že to (pro někoho překvapivě) vůbec nebezpečné není.
Tohle je taky dost subjektivní a závislé na typu kola. Hodně lidí mi tvrdilo, že některé ulice co jezdím na kole běžně, jsou pro cyklistu sebevražda. Přitom na rychlém lehokole jsou v pohodě, člověk splyne s ostatní dopravou, a na pomalejším lehokole jen trochu protivné. Ale když tam vidím někoho na mtb kdo jede jen pod 20km/h, tak to fakt vypadá o hubu - důvodem je rozdíl rychlostí vůči autům a prostor pro předjíždění. A z toho zas já nenávidím přednosti zprava v úzkých jednosměrkách, kde parkují auta až do křižovatky a musí se tam prakticky skoro zastavit. A z toho ten chlápek na horáku nemusí z těch 20ti ani přibrzdit a radši jede tama než po hlavní vedle. A pak se nemůžeme nikdy shodnout na tom, co je nebezpečné :-).
Ze to zvladnes ty nebo ja, nekam vlitnout po meste stejnou nebo vetsi rychlosti nez auta je sice hezka vec, ale for je v tom, ze to necekaji casto prave ti ridici. Vubec si myslim, ze spousta ohrozeni az kolizi aut s cyklisty prameni prave z toho, ze automobilista silne podceni jezdcovu rychlost- "necekal jsem ze tam vjede tak rychle a proto jsem odbocil doprava".
Vis, myslet o sobe a bezpecnosti obecne si muzes co chces, ale az se s autem jednou poradne trknes, "vitez" je bohuzel evidentni. To nerikam proto abych tebe nebo nekoho jineho chtel nedejboze nejak poucovat, clovek musi jezdit se zdravym sebevedomim jako rovnocenny ucastnik silnicniho provozu, ale uz z podstaty ze me nechrani plechy okolo a ze me kdokoli podcenuje a muze treba jenom prehlidnout jezdim na kole daleko opatrneji nez autem.
No, zatim vitezi Jirka 8-)
http://www.nakole.cz/diskuse/10211-zasady-pro...
http://lehobrno.borec.cz/
20.11.2004
-----------------------
Maduza taky komusi zboril auto kolem (kolo je svarovane, auto nevim).
http://miral.rajce.idnes.cz/Sraz_Nakole...
+ 3 nasledujici fotky
-----------------------
A otec jednoho letmeho znameho nabral celne autobus (ktery mu nedal prednost) a za trest ho totalne zlikvidoval. Skoda pres 100.000 a ze to je par let zpet. Sam nemel nic zlomeneho, snad jen slaby otres mozku a natrzenou slezinu...
8-)
Nechapu, ze dnes ty plechovky delaji takove krehke...
http://meduza.rajce.idnes.cz/Meduzovo_crash/
Ja bych se taky klonil spise k nazoru, ze pokud se cyklista dokaze chovat jako auto, tedy predevsim jet podobnou rychlosti, ve vetsine pripadu to pro nej bude bezpecnejsi bez ohledu na typ kola.
Ja to pozoruju hlavne mimo mesto, na rovine nebo z mirneho kopce sice autum porad nestacim, ale rozdil rychlosti rychlosti uz neni radovy, takze nejakou dobu jedou za mnou a az na vyjimky me nepredjizdi v zatackach, do kterych nevidi.
Jakmile prijde kopec a rychlost mi z 25-35 klesne treba na 10-15, zacnou me predjizdet hromadne bez ohledu na to, zda je to vhodne misto. Vetsinou pak nechavaji i mensi odstup a pokud je aut hodne, tak je problem vubec odbocit doleva, protoze na to, ze nekam ukazuju kaslou a dal predjizdi...
Nicmene setkal jsem se uz i s tim, ze spousta ridicu (hlavne ve meste) predpoklada u cyklisty rychlost chuze a podle toho resi krizovatky, nicmene na lehokole se mi to stava minimalne, ridici evidentne nevi co cekat, proto me obvykle nepodcenuji.
V neprehlednych krizovatkach (uzke ulice s domy, zaparkovana auta) mi pripada lehokolo v nevyhode, obcas clovek strka predek kola do krizovatky a porad tam jeste nevidi, coz se na klasice nestane, ale da se na to zvyknout.
Kdo bude vitez srazky s autem? Zranit ridice se cyklistovi opravdu bezne nepovede bez ohledu na typ kola, ale vozidla budou poskozena obe, skoda casto pujde do desetitisicu, takze urcite nebude vitezem zadny ucastnik nehody uz jen kvuli papirovani.
Ja se s autem srazil a celkem mi to jako zkusenost stacilo, nicmene i s odstupem to hodnotim tak, ze tomu zabranit z me strany neslo (nepocitam moznosti jako jet o minutu pozdeji nebo jinudy).
Přesně jak píšeš, pokud makám, v nepřehledných situacích mě nikdo nepředjíždí. Pokud jedu lážo plážo, 50% řidičů to neskousne a předjíždí i když velkým obloukem(mám tříkolku). Pro ještě větší bezpečnost kterou tříkolka jen srší, budu přidávat ještě motor s kterým by to i s příšlapem mělo jet kolem 50km/hod, takže ve větším provozu v nepřehledných úsecích se za mnou nebudou kupit slušní řidiči. :-)
"pokud se cyklista dokaze chovat jako auto, tedy predevsim jet podobnou rychlosti, ve vetsine pripadu to pro nej bude bezpecnejsi"
jj, hlavne na tech nasich kruhacich - do kruhace je nejlepsi vjet prostredkem pruhu, protoze jinak by te nekdo moh zacit predjizdet, a jak by pak odpbocoval doprava, tak by te rozmackal o zabradli (coz uz se v NA pred X lety stalo). Proste pred kruhacem si clovek musi pruh uzavrit, jinak je to nebezpecny.
Ani rychlost není samospasitelná, to je jasné. Pomalu i rychle je extrémně důležité být vidět a když jedeš rychle, je vhodné se převléknout za motorku. I ve dne za slunka mám vpředu rozsvíceno nějakých 300lm studeně bílého světla a před křižovatkou si dávám pozor aby ti co mi mají dávat přednost to světlo viděli. Rychlost plus to světlo pak automaticky interpretují jako motorku (potvrzují to i kolegové z práce co je potkávám na silnici) a rychlost odhadují správně dřív než se nad ní vůbec stihnou zamyslet. Zatím to funguje skvěle. Všechny praporky a vesty dohromady nikdy neměly tak dobrý efekt jako hodně výkonná světla spojená s tím správným chováním - v rychlosti imituju motorku (styl jízdy, středem pruhu...) a při pomalé jízdě cyklistu (při kraji, opilecké kličky...). A to se zatím osvědčuje jako ten správný recept na jízdu po městě. Takové ty incidenty co skoro vedou k nehodě se mi prakticky přestaly stávat když jsem se tohle naučil.
jako cyklista nesnasim, kdyz automobilista predjede cyklistu a pak to hned zaslapne a odboci doprava... osobne jsem takhle videl jednu bouracku ve vyssi rychlosti, pac cyklista to proste neubrzdil, jak to pred nim ten Fiat zaslapnul...
takze me prekvapuje, ze ty to delas naopak na kole autum...
Jenže já to dělám tam, kde ta auta stojí na semaforu na červenou, která tam ještě dlouho bude, ale já tam nejedu na chodník ještě před křižovatkou. S autem co nestojí na místě bych to nikdy nezkusil, spoléhat se na něčí rychlost reakce je sebevražda.
jo, tak to potom jo, to je jina
ja jen, ze jsi psal "predjedu", ne "objedu" :)
Ten predpis znam, ale co mam lehokolo, tak jsem snad zprava jeste nepredjizdel. Precijen na favoritu s uzkyma beranama mi prislo, ze se vejdu vsude, spodni rizeni plus zrcatko potrebuje vic mista.
Navic po tom, co jsem uz na silnici videl, povazuju predjizdeni zprava za rizikovy manevr, protoze ridici ho necekaji a spousta z nich dokaze prijet ke kraji nebo odbocit doprava aniz by se tam podivali...
Pane kolego, měl bys vědět, že pokud řidič dává znamení o odbočení doprava, nesmíš ho zprava předjíždět. Většina normálních cyklistů to tak praktikuje, že se zařadí za auto , které doprava zatáčí a dává blinkr i když se najde spousta řidičů, kteří zapínají blinkr při odbočování (zřejmě setří žárovky, paka).
Tak ja snad nikdy ani nenaznacil, ze bych chtel predjizdet zprava auto, ktere doprava blika. Jenze spousta lidi blika az v okamziku, kdy uz stejne je videt, kam odbocujou, pripadne zapomenou...
A mam i nekolik zazitku s tim, ze me auto tesne pred krizovatkou predjede a v okamziku kdy je vedle me, zacne odbocovat vpravo bez ohledu na to, ze ja chtel krizovatku projet rovne... po srazce by se bohuzel tezko prokazovalo, kdo koho vlastne predjizdel.
Takze pro jistotu jeste jednou. Predjizdeni zprava "pomalu" jedoucich vozidel je pro cyklisty legalni manevr, ktery mi ale pripada jako pomerne rizikovy. Predjizdeni, pri kterem bych krizil drahu odbocujiciho (a blikajiciho) vozidla, neni manevr, ale volovina.
Přesně tak. Jen bych ještě doplnil, že pokud cyklista (ať už na lehokole nebo na "normálním" kole) přijede ke křižovatce jako první a nestoupne si drze doprostřed jízdního pruhu, velmi často se stává, že přijede auto, které (v lepším případě) začne blikat doprava.
Tuhle situaci obvykle řeším tím, že si v takovém okamžiku s tím kolem prostě popojdu a postavím se PŘED toto vozidlo, což se ovšem často setkává s nepochopením řidiče, který mi pak nadává z okýnka, troubí na mě a někdy i na mě i najíždí.
Situaci, kdy přijedu na křižovatku na prvním místě , řeším pravidelně tak, že se nacpu více ke středu, nebo před auto, abych si zajistil, že když bude odbočovat vpravo, tak bude muset počkat až projedu, nicméně, ještě se mi nikdy nestalo, že by na mně řidič něco hulákal, troubil, či najížděl.
Mne osobně se to stalo jednou jedinkrát. Zaťukal jsem mu na okýnko a ukázal, že pojedu rovně. Koukal sice divně ale nechal mne odjet.
Mně se to stává pravidelně. Asi to bude tím, jakou dobu denně trávím v pražském provozu. V poslední době jsem si ale už zvykl v takovém případě zabrat celou šířku pruhu pro sebe.
Abych vyloučil, že mě podobným způsobem sejme druhé auto v pořadí, stavím se často vlevo od doprava odbočujícího auta a rozjíždím se spolu s ním.
V poslední době je v Praze móda vyhradit pravý pruh pouze pro odbočování doprava. V takovém případě stojím v pravé části průběžného (přímého) pruhu a opět se rozjíždím společně s odbočujícími auty a rovnou se ještě při průjezdu křižovatky vracím na pravou stranu komunikace - pokud tedy hned za ní není pravý pruh obsazen parkujícími auty.
ja tvrdim, ze pomalu jede kazdej, koho dokazu predjet... ale moc to nepouzivam
radsi porusim zakon a vemu to bezpecnejs zleva pres plnou, pokud je to k tomu...
coz platilo i na treku, o lezaku nemluve
ridic podvedome sleduje hlavne levy zrcatko (navic ho ma v zornym poli, narozdil od pravyho)
Tak na lehokole me zatim zadny policajti nezastavili, kdyz me predjizdi nebo jedou proti, tak se tvari ruzne, vetsinou spis pobavene.
Na kole me v zivote zastavili jen jednou, na starym favoritu jsem jel ve 4 v noci na nadrazi, zastavili me (po nechapavem pohledu se ozvalo "no na vas mavam") a jedina otazka byla, zda mam zadni osvetleni, odpovedel jsem ze samozrejme ano (ani se neptali, zda sviti), tak pry at jedu. Dodnes nechapu. :)
Podle me je lehokolo na silnici naprosto legalnim vozidlem, pokud ma predepsanou vybavu (odrazka, ve tme svetla, brzdy...) bez ohledu na to, kdo a jak ho vyrobil, primo ve vyhlasce je napsano, ze jizdni kola se neschvalujou. Trochu problem jsou akorat spodni riditka, ktera tezko muzou byt spolehlive zaslepena, pokud jimi vedou bovdeny, ale to by snad slo nejak zduvodnit (okecat), treba ze jsou prece zaslepeny temi bovdeny. Prakticke muze byt zkontrolovat take rozmery odrazek, ale asi jen ja jsem narazil na cloveka, ktereho napadlo tohle zkoumat (nastesti nebyl policajt).
Vychazim teda z toho, co jsem si nasel v silnicnim zakone a souvisejicich vyhlaskach platnych v CR, v jine zemi (treba Slovensko) to muze byl uplne jinak.
Koho měl co zajímat rozměr odrazek, když to nebyl policajt? Taky jsem narazil jenom na jednoho, co ho to zajímalo, a tos byl Ty, když jsi viděl mou přední odrazku na fotce. No má jenom 16 cm2.
Co jsem jel na lehokole, tak mě policajti ještě nazastavovali, a to je v noci potkávám číhat docela často. Řekl bych, že pokud jsou normální, tak chtějí mít taky práci za sebou a nestandartním situacím se radši vyhnout, když vidí kolem se mihnout něco takového. Svítí, tak co.
Nedávno mě s kamarádem zastavili měšťáci. Nevím, jestli to bylo kvůli leháči, ale dali nám přednášku o tom, že ta ulice kterou jsme projeli na václavák byla jednosměrná a že ohrožujeme hlavně sebe, když jezdíme v protisměru. Nevím, jestli nám mohl dát nějakou pokutu, ale když jsme si ho vyslechli, tak nás nechal jet.
rozhodne moh, takze to ber tak, ze byl hodnej, ze to resil domluvou/napomenutim