Zdravím vás, zajímalo by mě, jaký je vlastně rozdíl mezi favoritem a eskou. Nikde jsem se toho nedopátral, ale vzpomínám si, že když jsem si kdysi stavěl kolo z nějakého rámu, který kdosi vyhodil, jeden profi cyklista mi říkal, že je to rám z esky... To kolo už nemám, abych mohl porovnat nějaké centimetry sem, tam...
Díky za reakce.
Podle mě vyráběla Eska rámy snad ve třech velikostech, Favorit v jedné. Jinak jak říká Jurimír - Eska Cheb, Favorit Rokycany. Eska už neexistuje, Favorit jede. Ale jestli v Rokycanech?
F1 a F12 se seriove vyrabel ve velikosti 56, 58 a 60cm. Ostatni tusim jen 58 cm.
Eska je jiny vyrobce (v jine fabrice se delaly ramy, nektere podobne Favousum).
Jasně že jo, ale neumím si představit, jak by mi naši sehnali v šedesátým čtvrtým galuskáče. Byli rádi za sériovku 1+3, jednotná velikost. Tržní hospodářství - ber nebo nech ležet.:-)
No zas takový problém to být nemusel. Rok 1964 - to mi bylo 12 let. A pamatuji se, že když jsem chodil do 8 třídy (tedy bylo mi 14 let), tak u nás v obchoďáku stál (a hodně dlouho) pro nás kluky "závodní" Favorit. 5-tikolečko, dvojtác na 3-ramenné klice (samozřejmě na klínky), galusky, dvojtažné brzdy. Prostě nádhera! Bohužel finančně mimo naše možnosti - cena bylo 1550 Kč (dodneška si to pamatuju) - což bylo na tehdejší platy docela dost. Takže jsme jenom chodili kolem a slintali.
1977 F1 za 2100 Kč, tvrdě vyběhanej, vytelefonovanej a vyčekanej (nebyl potřebný známý) - no a potom na několikrát vyreklamovaný...
V roce 1971 jsem kupoval galuskového Favorita za 1500 Kčs.
Tehdy bylo mezi oficiálními místy "in" slovo inovace. Bohužel se inovovaly hlavně ceny. A pak se taky koukalo, jak na něčem za každou cenu při výrobě ušetřit (zainteresované vedení za to bralo prémie, bez ohledu na změny v jakosti - osobní zkušenosti z jiného oboru)
http://peloton.cz/diskuse/eska-cheb-vyroba-kol...
http://www.velocipedy-telc.cz/historie/vyrobci...
Toto se mi tam líbí:
http://www.velocipedy-telc.cz/historie/dobova...
favorit se specializoval na zavodni kola, i kdyz treba "zavodka" zadny zavodni kolo nebylo. Ale bylo to to nejlepsi, co se dalo sehnat. Protoze nestihali pokryvat poptavku, levnejsi zavodky delala i liberta a eska. Ale ty esky premier se myslim nedelaly moc dlouho. Urcite ale byly lepsi nez liberty.
Co je to "zavodka" ? :-) F 10 bylo kolo tak na cestu do nedaleký práce s uzoučkejma beranama. F 1 byla znouzecnost, materiál bláto a zpracování šunt. Jezdit se na tom moc nedalo, ale zas byly ty sociální jistoty... :-))
... a pak že stárne jen hliník! Tenkrát to bláto nebylo, to až teď ...
8-))
Ba né, tenkrát to bláto bylo. A jaký. Kdo měl tehdy zkušenosti se středovou osou, konusama, kroutivým převodníkem a klínkama, ten musí bejt tak jako já šťastnej a vděčnej za dnešní dobu. Tehdy jsem z toho věčnýho nedoladitelnýho ladění byl tak akorát votrávenej a nějaký ježdění ani nebavilo. Dneska mám vcelku průměrný kolo a najíždím dlouhý kilometry s prakticky nulovou údržbou.
Mějte mě třeba za škarohlída, ale tehdejšímu Favoritovy nepřiznám ani jedinej plusovej bod :-)
Když mi koupili ve čtrnácti klínkovýho favorita, hned jsem ho apgrejdoval pětkou vzadu, dvojkou vepředu a takovým přesmykačem s pákou, ke který se muselo ohýbat. Myslel jsem tehdá, co nemám za výkvět techniky. Žádněj pořádnej vercajk, pastorky jsem sundaval kladivem a velkým šroubovákem. Taky ty drážky podle toho za chvíli vypadaly. A šlapací osa krásně pružila, to je pravda, dvojtác se točil jako lochneska.
Máš recht. V Ostravě byl ještě za bolševika jeden podnikavý majitel obchodu s koly a šicími stroji (pod Frýdlantskými mosty) a ten (nevím jak to dělal) sem tam dovezl pár kousků "z venku". Já jsem tajně utíkal ze šichty z VŽKG a stál jsem frontu. Co si vzpomínám, tak jsem si tehdy sehnal duralové kliky THUN (na čtyřhran) se dvěma převodníky, střed se čtyřhrannou osou, nějakou přehazku. Byl jsem pak těžký machr mezi majiteli Favoritů, Esek apod. Bohužel řetěz a pastorky zůstaly furt české, zkrátka neseřiditelný šunt jak píšeš.
Osobně jsem měl štěstí i na galusky - nějakým záhadným způsobem jsem si udělal "známost" v prodejně Barum a tak jsem nějakou tu galusku vždycky měl.
jj, galusky... za těma jsem se něco nacestoval :-)) Měl jsem vytipované prodejny v dost širokém okruhu a ty jsem pravidelně od mámy z práce obvolával. A když se někde zadařilo, sedal jsem na vlak a už jsem tam letěl.
Jinak zahraniční díly se daly za velmi dlouhé peníze sehnat, pokud se člověk vyznal, mezi závodníky a lidmi z týmů, pokud jezdili ven. Pamatuju, jak kolegovi z oddílu koupili rodiče průměrný silniční převodník Shimano s osou za pěkných 5 tisíc (solidní plat byl kolem 2500...)
poznavaci znameni ktere funguje : favorit ma vyrobni cislo vyrazene zespodu na stredove mufne
a zacina pismenem f v krouzku. Eska (myslim ramy Premier) mely vyrobni cislo bez "ef-ka" ale s E v krouzku
Ramy Liberta mely vyrobni cislo vyrazene (tusm do r 1984) po strane mufny u tacu bez pismenek, potom stejne jako Premier. (ono oboji byl vyrobek Esky Cheb).
Dale Premier i Liberta byly ramy vysky 56 cm.
Favorit byl vyraben 58 i 60 cm. (pry existovaly i 56 ale... nepotkal jsem je)
Dale Favorit vyrabel nekolik druhu ramu
-F1 (galuskovy special) ,
- F12 special (kovane patky a pro zadni brzdu trubicka misto plechu)
-F12 (kovane patky a plech pro brzdu a nosic)
-F20???(nejsem si jist oznacenim) ploche patky vystrihnute z plechu,(prehazovacka musela mit hak)a plechovy mustek pro zadni brzdu a nosic.
Eska a Favorit mely rozdilny tvar mufen.. i kdyz nekdy se dal najit ram s namichanymi mufnami.
Přední vidla Favorita pruží a schytává drnčení od kostek. 2x5 je sice málo, ale kopce se daly jet.
Není ten Favorit zas tak blbé kolo!
8-)
Rozdíl ve stavění rámů je potřeba vidět ve dvou rovinách.V Esce Cheb se vyráběly pouze rámy pro cestovní kola.V Rokycanech pro cestovní,sportovní a závodní kola.Rozdílná geometrie rámů,provedení.Tvary spojek,síla trubek.Cestovní kola z Esky měly po modifikaci rámů můstky plechové.Tvary spojek byly typické,členité.Favorit měl jiný tvar spojek,rámy závodních kol byly dokonce spojovány spojkami s rovným lemem.Do roku 1979 byly do Rokycan dovážené Reynolds trubky o síle 0,6mm bezešvé.Do roku 1979 totiž se bezešvé trubky u nás nevyráběly. Normální trubky ve výrobě měly sílu 0,8mm.