Musím tohle vlákno založit,protože v sobotu jsem si z úst mého kamaráda,zvaného na bike-foru JST,vyslechl obdivná slova na jezdecké umění na HardCoru soudruha Murphyho-prý sice ten 600km orienťák celý nedojel,ale z kopce mu nestačili ani machři na 130/130 Lapierech :-)
A když tohle řekně JST,tak to už má nějakou váhu,to mi věřte!A já smekám rovněž,protože se z kopců prostě pořád tak nějak necítím...jsem nějakej zabržděnej.
A teď se tu můžeme na téma sjezdíky v terénu vybavovat :-)
Jo a kryty bovdenů i popruhy na tahání kola do kopca prý nemají chybu :-)))
8-)
Dekuji. Ale ono to neni tak slozite - sedlo dozadu, na nosic par kilo a pri trose sikovnosti se s tim da skoro slanovat. Paradni strojek.
Jediny problem jsou stale riditka. Bud jsou tak navolno, ze se na ne neda dostatecne spolehnout (Obcas jsem se o ne pridrzoval v sedle), nebo tak pevne, ze zase riskuji ohnuti pri kazdem vystoupeni. ;-( Porad jsem nevyladil presne. A ta hranice je zatracene uzka...
Kryty pro mne vytvoril Jirka - stale mu jeste dluzim baleni kofoly... 8-)
JST je kdo? Nedokazu si priradit oblicej... ;(
Nejde o to,CO jsi sjel.Ale že to muselo být v pekelným tempu.Já pořád žiju ve sjezdech v nejistotě-že mě něco lehce rozhodí a poletím....
Na to je jednoduchý lék: občas se nechat lehce rozhodit a zjistit, že nepoletíš. Pokud tohle nenastává samo od sebe, máš evidentně zbytečně silný pud sebezáchovy :-). V tom případě doporučuju následující (podmínkou je celoodpružený Azub na terénních gumách): až příště pojedeš po pěkné cestě, která strach nebudí, a bude na ní ležet volný kámen, neobjížděj ho, tref ho. Někam ti to uskočí a osaháš si jak. Opakovat dokud to mozek nezačne dělat sám od sebe. Pak se jednoho dne přistihneš v zatáčce na hrubém štěrku ve 40km/h jak jedeš driftem, necítíš potřebu brzdit a říkáš si "to jsem ale magor, nepřeháním to už?" a ani nebudeš vědět, kde se to v tobě vzalo.
Bod Jirkovi. ;-)
Ale ja zase tak ty sjezdy nehnal. Kdyz to prezenu a vyjde situace tak, ze se soucasne zadni kolo odrazi a predni vjizdi do mirne jamky, je to 1. dost napor na hlavove slozeni a vidli a ty se snazim setrit, 2. to zavani probehnutim. Spis jsem si uzival ty opravdu technicke zalezitosti. Taky to nebylo takove tempo, protoze vetsina prvni noc spala, ja jel nonstop az do vecera. Neprechvaluj mne, jsem zacatecnik. 8-)
jednoduchej recept. Nešmatej na ty páčky, co máš na řidítkách! :-D
Když jsme občas půjčoval svý leho a vysvětloval, že zadní zrovna nebrzdí vůbec a přední blbě, protože jsem je měsíc nepotřeboval a byl línej si s tím hrát, tak lidi nechápali, ale prostě to není v kole, ale v hlavě! A lehokolo má pro jízdu dolů lépe posazený těžiště. pro jízdu nahoru, je to zas naopak.
Murphy mě na Loudání docela fascinoval. Žel nebyla možnost fotit v akci. Potkali jsme se jen na startu a pak první den odpol. v jedné hospodě...tam jak se s náma JSt definitivně rozloučil
JSt při Loudačce je na třetí fotce.
Dám sem ještě odkaz na rajče. Z těch fotek si snad lze udělat trochu představu o obtížnosti...
http://howgh.rajce.idnes.cz/LOUDANI_10/
Pekne fotky, jen v nekterych mistech je skoda, ze jste to nejeli v opacnem smeru :)
řekl bych že to měli tak i tak, ale do kopce je na focení času habakuk. Z kopce člověk už moc nestíhá a prostě jede :-) nebo ne howghu?
Myslim, ze to presne odpovida. Jedine, co bylo pouze jednosmerne, byly ty schody nahoru na Hvezdu. Ale pri tom sklonu bych je nejel. ;-( Nakonec to slo lip nahoru, nez kdybych to mel vest dolu. ;-)
ňák tak...krom toho - fotit sjezdy, aby ty fotky vypadaly dramaticky, není jen tak. Většinou to vypadá že cyklista jede po rovině...
http://mur.rajce.idnes.cz/2010-06-09_Loudani/...
http://mur.rajce.idnes.cz/2010-06-09_Loudani/...
Tohle jsou dva ostre sjezdy. ;-)
ta druhá fotka tak vypadá, ale u tý první jsem si myslel, když jsem si tvý fotky prohlížel celý, že je to stoupání a říkal jsem si "Fuj tak tady si užil tlačení" fakt to nevypadá jako sjezd...
Druhé foto přesně demonstruje můj problém:jak najedu na zešikmenou část cesty(stroužky od vody,stopy od aut,přirozený sklon cesty...),nedokážu to vybalancovat.Kolo většinou střelí dolů,když se pak dole chytne,mě to kopne a už mávám nohama v luftě.Na biku jsem se uměl udržet na mnohem šikmější ploše.A taky jsem z takových žlábků dokázal snadno vyjet,když jsem do nich vjel....
Pláštěma to není,používám stejný.
Jo, zlabky. Ja se jim ted naucil docela slusne vyhybat. Pri narocnejsich sjezdech nelezim, ale zcela vzprimene sedim a muzu tak presouvat teziste do stran (vyklonenim). Jsem vdecny Alesovi, ze mi vymluvil potah na sedlo a drazsi ventisit a ze jsem zustal u bulprenu. Dokud mne nejaky hrbol nenadhodi a nedopadnu bokem, drzim porad na miste.
Z rigolu od kol aut vyjizdim, kdyz nemaji vysokou a ostrou hranu, tak, ze pod sebou rozkyvnu kolo od prekazky, pak proti ni a vyjedu. Kdyby mi to klouzlo, zatocim zpet. Uz se mi ale stalo, ze razance stacila na prejeti prednim kolem a zadni zustalo v rigolu. Vlekl jsem se takhle bokem mozna 20 metru, nez se chytlo. ;)
Plastema to klidne byt muze. Na klasice jsi tolik nepotreboval jejich pomoc. Myslel jsem si, ze SmartSamy jsou dokonale. Z-Maxy mi ale pro tyto pripady prijdou lepsi. Lip se drapnou. Zase ale vrci na silnici a predpokladam, ze se podstatne driv ojedou.
tam ani moc žlábek není nebo to tak aspoň vypadá....
Zkus, jak radil Jirka, ty smyky nějakej čas cíleně trénovat. Ono, to, že mi pod zadkem ujede zadní kolo se v blátě atd. prostě stává a není to problém, to se zase vybalancuje. Když ustřelí přední je to horší, ale většinou to jde taky ustát. Co neustojím je, když ustřelej obě. nebo to první moc rychle. Typickej je třeba navlhlej šikmej kořen a hladký gumy.
Je fakt, že vyjetý koleje s ejezděj blbě. nejjednodušší je jet furt v tý koleji nebo uplně mimo.
"Mávám nohama v luftě" Nemáš nášlapy? Jestli ne, pořiď.
Nášlapy pochopitelně mám.Musel bych mít klipsny aby noha nešla ven při reflexním pohybu který následuje při ústřelu předního.Že zadní není takový problém,o tom taky žádná.
Díky každopádně za rady,já už se nějak ortrkám(snad mě to nebude stát další ohlej forbec) :-)
Povol si trosku riditka. Uplne volna v opravdu narocnem terenu nejsou nic moc, ale vule levo-prava je vazne ok. Predo-zadni pohyb jsem omezil zasadneji, ale i tak jsem jistou moznost pohybu nechal. V urcitou chvili se to muze taky hodit. Po urcite dobe mi nastal problem, ze se riditka zacala protacet sama. Pak jsem zjistil, ze se oloupal lak a tvori kluznou vrstvu mezi predstavcem a riditky. Zatim jsem to povolil, vycistil a dotahl. Ale asi to bude chtit vlozku ze slabeho plechu. Uvazuju, jestli by se nevyplatilo dat do obou predstavcu vlozku ze slabe gumy (jako na svetla na riditkach). To by pak dostatecne drzelo pri jizde a dovolilo by to propruzeni nebo i protoceni pri padu.
Ce se tyce vykopavani - nehazi Ti to i vyskove? Ja se stejneho problemu zbavil az pritlumenim odskoku vidle. Na MTB mam upraveneho Raidona 100 PSI uplne otevreneho, na HC totez na 140 PSI a cca na 1/3 uzavreneho. Do rukou jsem tu druhou vlnku nejak nepocitoval, ale leho jsem ladil sjezdy z obrubniku nejdriv se zamcenou vidli, pak se zamcenym zadkem. Kdyz to prestalo vlnit, prestal jsem mit i pocit, ze musim vykopnout nohou, abych chytil balanc. A predni taky od te doby mene uskakuje do stran.
Nejspis budu tu a tam na chate u Dalesicke prehrady. Kdybys mel nekdy o vikendu cas, muzeme zkusit udelat kratky offroad workshop. 8-)
Řidítka v prvé řadě měla být řešena jako oversize a měli bychom po problému s předozadním pohybem.Ten boční-jak jsem již pochopil-není na škodu :-)
Pedály:tam musím přitáhnout sílu pružiny,teď se mi 2x stalo,že jsem prudkej brdek nevydrtil jen kvůli vytržení nohy-a to nasere!Ovšem opět ta tenká hranice-utažení bude znamenat těžší našlapávání,zvl.při nasedání do kopce to bude horší....
Jinak jsem absolvoval intenzivní 5 denní lehokůru na Tišnovsku a už jsem si ty sjezdy trochu víc dával.Ovšem Jurimírovy rady o úmyslném najíždění na balvany peču,nevím,co jsem mu udělal,že mi přeje procvaknutí gum s možnou demolicí ráfků :-)
Taky jsem rozebral tu zadní kyvku.Nebylo to tak náročné,jak jsi mi líčil.Ale jinak jsem se zděsil.Ta dírka tam je,to jsem zasilikonoval(může mi někdo říct,proč to neudělá výrobce sám???),co vozím v zadní stavbě se radši neptám,co jsem vozil v té konstrukci mě ale šokovalo-půl lesa a půl pole!Pak tam nemělo lupat,že....
Jinak k těm sjezdům:proč myslíš,že je lepší si sedat?Já teď trochu zkouším zkoumat,jestli není lepší napak maximální zaklonění do sesle.
Při sezení může více pracovat s těžištěm a trochu se tak přiblíží možnostem klasiky.
U těch pedálů bych tohle nazval debilním systémem. Třeba u Timů můžu mít třeba už totálně opotřebované kufry a ještě nastavenou sílu na minimum, tedy zacvaknutí i vycvaknutí jde hrozně lehce a přitom bez pootočení nohy ji z pedálu nevyrvu nikdy.
Ted ještě nikdy za těch cca 8 let co Timy jezdím jsem omylem nevycvaknul když jsem nechtěl a sílu na vycvaknutí velkou nepotřebuju.
Oproti tomu v partě vozí více lidí 520tky a také jeden ještě nějaké Autorácké, které jsou 520tkám docela podobné.
Všichni pokud mají už opotřebenější kufry musí extrémně přitáhnout pružinu, jinak vytrhávají nohu z pedálu každou chvíly, což u klasiky v technickém sjezdu nebo třeba po dopadu ze skoku je velký průšvih.
Hm.Já teda na Timy nikdy moc dobrých slov neslyšel,ale pokud mají tuhle vlastnost,tak do nich možná půjdu :-)
Konkrétně mluvím o XS modelu, kterých jsem jezdil více ročníků a více kusů (mám je na všech kolech).
Ty levnější modely to mají snad stejně, ale jistý si tím nejsem.
Zásadní nevýhoda XS modelu je cena, ta je prostě dost vysoká.
I přes tu cenu bych jiné než Timy už ale nechtěl.
řidítka: Nerad bych aby to bylo v jedné poloze. Mě nakonec docela vyhovuje i to, že si tu polohu měním za jízdy... tedy nahoru a dolů.
Do boku to je dobrý, že když sebou plácneš (nejlíp naloženej) tak je nulomíš nebo neohneš, což s emi se starým systémem stalo.
Pedály: jo občas se mi to stalo taky. S SPD budeš asi vždycky řešit kompromis tohoto typu. Jdi do šlehačů. Nemám osobní zkušenost, ale tohle by se ti s nima stát nemělo. Jdou vycvaknout jenom do boku. A jsou mnohem víc blátovzdorný. Mě odrazuje cena....
člověče, procvaknout gumu a deformovat ráfek se mi fakt ještě nepovedlo :-) Když jsem to přehnal, odešla vidle, ale ráfek i plášť s duší jsou v pořádku :-)
kde máš jakou dírku?
:-) Neprocvaknul jsi o šutr???Na kolik ty balony foukáš?Já s lehem už 2x.
Dírka v zadní stavbě jak je čep...už se to tu řešilo,Murphy ti řekne :-)
CB jsem hodně zvažoval.Ale taky nemají dobrý reference-životnost,nemožnost regulace síly....
http://www.bike-forum.cz/forum/pedaly...
Cena není tak hrozná:
http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx...
po sezoně budou i za 15GBP,jako loni.
mo jasně, ale SPDčka mě stály asi čtyři stovky a šlehače přijdou o dost navíc. nevím, nejezdil jsem s nima. Dej dotaz tady n akolegy. Vím, že s nima jezdí PB tuším i m a Pro_pa je pokud vím taky má atd. atd. Zatím všichni jen chválí....
no na maximum, kolik povolujou. Marathonky na 7atm a ty "terénní" tuším na 5atm teď si nejsem jistej...
Ja foukam tak nekde na polovinu mezi doporucene minimum a maximum. Ale na vetsi prekazku se snazim najizdet spis pomalu. Zato to pak lepe drzi v nesoudrznem terenu a lepe se s tim splha.
jo v bahně atd to líp zabírá s menším tlakem a taky to utlumí ty malý nerovnosti atd, ale zase to jede pomalu na lepším povrchu, takže já to vždycky foukám na max. TO, že je to tvrdší mi nevadí...
Co se týče šlehačů, tak já s nimi nemám problém. Občas je potřeba vyměnit průmyslové ložisko a kluzné na druhé straně. Prodává se repair kit.
Jediné co dělám, že je sem tam rozeberu, vyčistím, promažu a jede se dál.
Nyní na nich mám najeto 9 000 a za tu dobu jsem měnil ložisko na pravém pedálu po když mělo najeto asi 7 000 km.
Na šlehačích mi vyhovuje, že i když je bordel, tak nemám problém je zacvaknout. Nedají se vytrhnout směrem nahoru. Pro mě výhoda je, že nechávají noze prostor pro pohyb. Uchycení boty je funkční, ale nijak tě neomezuje v pohybu. K vycvaknutí není potřeba extra síla. Také jdou nacvakávat co 90° a při nacvaknutí je lze nacvaknout jak pohybem dopředu, nebo dozadu.
Jako nevýhodu bych viděl, že se po čase to vlnité péro trochu povolí a po nacvaknutí je noha volnější, než z počátku, ale to mi spíše vyhovuje, takže to neřeším. Výhodou také je, že lze koupit i osu jako ND a když máš starší šlehače, tak si je můžeš rozebrat úplně a vyměnit cokoli.
SPDčka mi vydrželi asi 4 000 km, potom jsem utrhnul tu část, která vepředu drží kufr.
Ještě dodám, že má verzi egg beater SL
Zde jsou různá videa a technické info: http://www.crankbrothers.com/support/index.php
Ja mam pedaly Shimano 545 uz vlastne par desitek tisic km a nemenil jsem na nich nic. Jezdim s nimi i ve slusnem bahne, zacvakavat jdou taky bez problemu. Mirna vule nekolika stupnu je u nich taky, ale nevim jak by mi vyhovoval i castecny pohyb do stran v horizontalni ose (?). Urcite jde ale hodne o zvyk, ani u pedalu tradicne neexistuje nejlepsi nebo univerzalni reseni.
Souhlas, i SPD od Shimana jsou dobrý systém. Je jedině dobře, že je na výběr a každý si dá co jemu vyhovuje :-)
Když jsem psal o volnosti pohybu, nemyslel jsem, že bych mohl pohybovat botou do boku, ale výkyv paty, který je větší, než dovolují SPD a to mi vyhovuje. Noha si najde vždy polohu, která jí vyhovuje.
S ohledem na mou hmotnost mnoho věcí pode mnou odejde rychleji než lehčím jedincům, takže u tebe by šlehače vydržely určitě mnohem mnohem déle, než u mně.
Sedlo - http://mur.rajce.idnes.cz/2010-06-09_Loudani/...
Spodni uchyt - prostredni pozice vyskove (aby byla rezerva pri polozeni sedla v miste uchyceni tlumice), uplne vzadu (tedy cvaknuti pred, ale jen kvuli tomu, ze jsem zjistil, ze mam slapak prece jen prilis daleko)
Horni uchyt - na tretim nejlezatejsim (tak, aby se to dalo davat do auta bez demontaze a povolovani). Na vyjezdy je lezate sedlo trosku narocnejsi na rovnovahu, ale pri opravdu ostrych sjezdech skoro nezbytnost. V technickych pasazich sedim bez opory zad, ale uz jsem jel parkrat neco, kde jsem se prilepil na sedlo a i tak mel pocit, ze se uz uz musim prevratit vpred. Na Loudani mi s predozadni rovnovahou ve sjezdech dost pomahaly brasny (cca 10 kg = mozna jen psychicky).
Na turistiku uvazuju o posunu vpred, abych eliminoval 20 az 25 kg na nosici.
Pedaly - slehace bych koupil hned, kdybych SPD nemel na dvou kolech a k tomu na 3 botach. ;-(
Kyvku jsem poradne vymyl vodou (sprchova hadice) a bahno litalo! Susil jsem to stlacenym vzduchem a pak cca dva dny v teple, dokud v tom neprestalo splouchat pri zatrepani a pak jeste den pro jistotu. Zaslepil jsem cerviky do klik (s imbusem) a podmazl je dvouslozkovym epoxy.
Vyrobce (Duratec) zaslepovat nejspis tolik nepotrebuje. Nasazeni na jejich celoperu bylo pod jinym uhlem a urcite to nenabiralo tolik od predniho kola. Durateci sami nedoporucuji - pry aby to dychalo... ;-)
V konstrukci? Vyslis v te ramove trubce? Kudy se Ti to tam dostava? Tohle jsem nezkoumal. U slapaku je vlozka, zadni konec ma byd spunt, nebo nosic (kolem nosice jeste mozna), ostatni otvory jsou bud uzavrene, nebo mimo smer odletavano necistot.
Zkus si sjezd bez opirani. Muze se vyklonit stranou, ziskas tak moznost nahlednout ze strany pod predni kolo na aktualni situaci. Bezne vyrovnavas rovnovahu zatocenim. Kdyz sedis muzes dorovnat telem (ne jen koleny) a tocit o kousek jinam. Mezi kameny a koreny uzitecne.
SPD - koupil jsem 520 a nejak v nich vrklam. Sice nohu jen tak nevytrhnu, ale nesedi to. Proste noname kufry. ;-( A v BBB SPD na horaci jsem tenhle problem nemel. Asi je vymenim, na zimni jezdeni na klasice mne to nebude tolik stvat.
Predozadni pohyb riditek ocenim pri zmene polohy. Kdyz potrebuju maximalni rejd v technicke pasazi a sedim, stlacim je trosku dolu, cca tak, aby se padla pri zatoceni dotykala hlavni roury. Pri bezne pohodlne turistice je mivam trosku vic nahoru.
Jak jsi myslel ty oversize? Ze by byly pevnejsi?
Běžnou pohodlnou turistiku asi neprovozuju,takže když otočím rodla na max,jde hadica brzdy těsně nad trubku a tak mi to vyhovuje.
Jasně,větší styčná plocha=větší šance,že při utažení se to nebude protáčet....
Konstrukce toho čepu je podivná-proč je tam to "pouzdro" do kterýho se zadní stavba vkládá???Asi kvůli boční tuhosti.Z fotky poznáš,kudy se ten sajrajt do kyvky dostává....
Nepoznam - leze to tam zespodu - od kola. A Duratec celopero to mel zastinene slapacim stredem. Takze se tam nedostal rychle letici sajrajt od kola.
Takze mas riditka tak, ze hadice je cela nad riditky? I ta strana, ktera leze ze riditek, i ta, co leze z paky? Tak tohle ja mam na pohodu.
Kdyz potrebuju byt obratnejsi, sklopim je dolu - abych mohl riditkem opravdu az na doraz a nezarazel se o nohy. Proste prostrcim riditka pod koleno.
Proleze to kousek kolem hlavovýho,zastaví se o rám až jako pákou.Větší rejd jsem teda neuvažoval že by byl reálnej :-)
Vetsi rejd nepotrebuji - nastavil jsem rizeni na najcitlivejsi hned na zacatku (nejvzdalenejsi dira na te pacce u riditek). Chybi mi to jen pri otaceni na uzke ceste, kdyz prejedu odbocku.
Kdyz bych mel ale riditka tak vysoko, ze bych zarazel az pakou, kopal bych si do nich pri slapnuti s max rejdem. Staci mi to, co ty dosahnes ve chvili, kdy se dotknes hlavoveho bowdeny (ja padly 8-)).
A nedělá ti citlivější řízení problémy ve výjezdech-takový ty nechtěný trhy řidítky když už to fakt nejede,pak třeba místo kolem kamenu najedu do něj a končím :-)
Dal jsem kolo na B-F do fotek a bavím se posudkama lidí,kteří to nikdy ani neviděli,ale je jim jasný co a jak to dělá :-)
Hod odkaz. Ze bych se zaregistroval i tam? Ale to uz nikdy nic neudelam... ;-)
Navic tam uz nekdo murphy je. 8-(
1.Plácám hovadiny.Rejd nezastaví bovdeny,ale na jedné straně táhlo řízení a na druhé řidítlka (spodní část) o konstrukci.To ti musí limitovat stejně.
2.Odkaz,ale nevím,jestli funguje bez registrace:
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
Jonys: Napis jim tam Tohle: Máme lehokolo, totálně nekonvenční stroj, který si klade za cíl nedeformovat člověka podle sebe, ale deformovat stroj podle člověka. [Jirka Hebeda]
(http://www.nakole.cz/diskuse/6359-kratke-kliky...
)
jestli je ta první fotka z machovskýho kříže, tak je to o to horší, že ty kameny sou v písku! musí to pěkně plavat!
trasa závodu Sudety to jede nahoru a zajímalo by mě, jestli to někdo ze závodníků dává
Prvni je sjezd ze Sowi, druha sjezd ze Spicaku.
Od krize jsem dolu jel, az na cca 50m usek, kde jsem proste nedokazal najit stopu, kde bych se nezasekl mezi sutry. To misto mi silne pripomina skoro vyschlou Mumlavu v lete kousek nad Mytem. ;-) Jednou jsme to za podobneho stavu zkusili jet na kajacich a nahon vzal skoro veskerou vodu. Tady jsem si pripadal skoro stejne bezmocne. Proste kameny ridily misto mne. Tak jsem tech 50 m prekonal pomoci korekci nohama o zem. ;)
jee jen trocha sterku a nejake to male korytko od vody a ty z toho delas ostre sjezdy :-D
tohle by bylo zajimavejsi :) http://lp1.pinkbike.com/p4pb5041905/p4pb5041905...
Po tom sterku bokem bych to nejspis dal.
Prostredkem by to byl vetsi problem. Az do toho pujdes, dej vedet. Zkusim to taky. Ale aby to zase nedopadlo jak s tim kopeckem na Kolecku. Myslim ten, jak ses mi smal, ze tlacim a pak jsi ujel na 3. pokus jen o 20 metru vic nez ja... 8-)
Jo, ja vim, ze ses lekl toho padleho stromu o pul kilometru vys... 8-D
Nazdár,Honzíku!Jsem tě viděl v nedělu na Šmelcu-ale byl jsi na odjezdu když jsem tě ve slušivých červených šortkách zahlédl a nechtělo se mi zvedat od piva a honit tě :-)
Dík za fotku JSTho,já mám všechny s ním akční,v tý rychlosti není nic poznat...i tady se mi soudruzi nějak rozmázli :-)
...škoda ... byl jsem tam s druhama z Albanie. Bylo o čem plkat...Teď nevím, jestlis byl s Klikou na té Sázavě...
Jináč - chystám se na Kopřivnického Drtiča 7.8.. Tam byste nám na klasických kolech to mohli nandat..
http://www.drticbike.cz/drtic/default.htm
To jsem zvědavý, jestli se někdo najde. Chtěl bych to zkusit, povzbuzením je, že to není závod. Jeden kamarád mě od toho nějakýma fotkama odrazuje, ale sám to jezdí na něčem, co má od odpruženýho horáka hodně daleko.
Ty poruhy na tahání kola by mě zajímali.
Je to jeden popruh - ze serveru Fujitsu-Siemens RX 200, 300 a podobne. Proste jen dlouhe oko.
Lisci smyckou jsem to zachytil za nosic vzadu a hodil si to pres hlavu a rameno. Vyslo mi to, ze jsem byl ve stoupacich rukama presne nad riditkama. Takze kolo jsem mel zaprazene jak stehovak a jen ridil a pri prestavkach pribrzdoval.
Koukal jsem, ze mas na predku 180 a vzadu 160 kotouc. Zkousel jsi 180 vzadu? Vesel by se?
Nevidím k tomu důvod.Ke svému mírnému překvapení zjišťuju-a už mi ty sjezdíky docela jdou,někdy si až říkám,že bych měl zvolnit-že přední je ještě důležitější než na XC.V některých pomalých technických prudkých a zejména sypkých místech to držím jen na předku(samozřejmě s dodržením zásady pouštění přední brzdy na "schodku").
Ještě k posedu:máš pravdu,že sedět zpříma je lepší-pomalé,technické pasáže.Ale když to pouštím,nemůžu si pomoct že je lépe zalehnout,minimálně kvůli případným příčným výmolům,který tě "kopnou" dopředu a vsedě nevím nevím....
Sjíždíte schody?
Na Apusu jo, není problém. Trochu to rachotí. Kdo zná Brno tak široké schodiště z Jozefské dolů k trolejbusovým zastávkám u nádru je supr, nemá nepříjemný prudký sklon a je na něm hodně místa. Akorát je dost hladké, takže za mokra jet kolmo. Když jedu do práce na Apusu na šestou, jezdím právě tamtudy.
Jo.
Omylem :-)
AZUB Apus
Jednou jsem jel takhle po prázdném chodníku mezi panelákama, docela skopeček, předemnou šedidvá plocha - říkám si místo asfaltu beton
No a on to nebyl asfalt, ale schody - sice nízké stupně, ale zato dlouhé - jak schody i stupně :-)
Sjel jsem to.
Ale jinak je nevyhledávám, na drncání stačí díry na silnici. :-)
Zkusil jsem to , ale nedobrovolně....myslel jsem že mi upadne kolo...okojdoucí koukali tak nějak divně...
Myslim si ze zrovna schody- umele, ne prirodni- jsou asi jedinym prikladem vyhody jizdy v "terenu", kde ma lehokolo oproti klasice urcitou vyhodu. Jedna se o pravidelnou prekazku, kde neni nutne videt primo pred predni kolo, teziste je niz a vic vzadu (nizsi riziko prepadnuti, resp. neni nutne teziste presouvat- kdyz to navic ani nejde a je zrovna tam kde ma v ten moment byt). Psychologicky je to taky snazsi, kdyz se jezdec dostava vlastne z polohy +-lezmo do trochu vzprimenejsi polohy (u klasiky uz hlavou napred a dolu).
Na druhou stranu kdo se schodu neboji na biku, nema problem ani tam- jde jenom o vhodnou rychlost a nebrzdit tam kde nemam.
Já se jich na MTB nebojím,protože vím,že můžu posunout prdel dozadu.Ale mám obavu,abych po najetí na schody s HC nezjistil,že pokud neposunu těžiště vzad,letím dopředu....a že těžištěm už nehnu je snad jasný :-)
Proto se na to ptám.
Já už zkoušel na 4ce a později i na Apusu některé opravdu prudké a nejblbější (jediný blbý) moment je spodní konec schodů, kde přední kolo narazí na rovnou plochu a musí prudce změnit směr z šikmo dolů na přímo vpřed. Tam máš dojem, jako by se ti to trochu zasekávalo a že hlavové složení asi dostává fest zabrat. Je to podobné nájezdu na velký obrubník. Max bude podle mě mít díky většímu kolu výhodu, nadruhou stranu pokud máš nějaký monstrozní zdvih a vidle ochotně zajede o kus dolů, mohlo by to tu výhodu rušit. Stejně si ale myslím, že můžeš s HC sjet jakékoliv schocy snad krom těch půdních co připomínají žebřík. Cokoliv co může má plné svislé části můžeš bez obav sjet.
Jasně, bez problémů.....
Ty máš navíc HC ne? Tedy 26" kolo a větši odpružení, tak se neboj vlka nic a jeď. Naprosto v klidu. Na co bys jinak to HC měl kdyby tě zastavila taková pidipřekážka jako jsou schody....
Takhle jsem si představoval jasnou odpověď.Děkuji :-)
jen jedna věc ještě k té jasné odpovědi :-) Nejezdi příliš pomalu, to to s tebou bude házet nahoru a dolů. Když pojedeš rychleji, tak to přelítneš jen po těch hranách schodů. Je to stejnej princip, jako když to jezdíš na bruslích, jestli to znáš....
Jo na to jsem zapomněl. Moc pomalu a nadskakuje to jak splašená koza, moc rychle a na konci schodů ten přejezd na rovinu bude děsná rana. Chce to tak nějak středně, řekl bych cca mezi 15 a 20 km/h.
sjíždět není problém, ale co do kopce? vyjel jsem zatím jen kratší schody (tři za sebou a ne úplně prudké (tak 1:2), i když bez problémů, na víc jsem si netroufl, ale tuším, že by to mělo jít, pokud to nebude vyloženě 45°. Zkoušeli jste někdo?
Nezkousim. Cestu vzhuru si vzdycky hledim co nejvice ulehcit. Tak nejak citim, ze kolo trpi i pri sjezdech a zbytecne mu nkladat vic nepovazuji za nutne. Je-li to alespon trosku mozne, snazim se vyhybat prekazkam nad 10 cm.
Jakou vysku mely ty 1:2 schody?
Přátelé,165mm tlumič,100mm vidle.Otázka:úhel hlavy(hlavové trubky,která tedy jako není,chcete-li...)?Ví to někdo?Mě se to zdá docela málo položený,což zejména v těch sjezdech může být důvodem pocitově horšího vedení stopy,chování při náklonu a tak....Ale možná se mýlím.
Murphy mi nasadil brouka-mě se válí doma jeden Talas 140,že bych ho tam cvičně zkusil?
Taky mi prijde, ze by vidle mohla trosku vic lezet. Ale z vetsiho zdvihu budes mit vetsi problem dostat nohy na zem. Jestli tu vidli mas prebytecnou, mozna bys ji mohl vzit na sraz. Hlavne budes potrebovat ten uchyt tahla rizeni a to bys mohl mozna od AZUBu na sraze ziskat, kdyz budes skemrat... 8-)
Na to jsem zapoměl,kurňa.To nejde přehodit ze stávající?Ten sraz vidím negativ,přípravy na odjezd do poloorientu vrcholí,kasa prázdná... :-)
Sundávání noh je jasný problém,před stoupáním by musel zdvih jít na 100,to je jasnačka.
Vidla není přebytečná,pomalu něco skládám....a nevem ju za 14 s RLC :-)
No, nevzal bych. ;-)
Za chvili odjizdim. Telefon na mne mas, tak jestli chces, napis, jestli se mam angazovat. Zkusim se na srazu pripadne poptat a vysomrovat tu objimku. A taky bych probral namahani ramu v pripade pouziti vyssi vidle.
Tak jsem to postavil vedle kamarádovy Meridy Matts Lite,což je starší HT.Předpokládám ale,že geometrie se od současných Mattsů lišit moc nebude.A ty mají úhel hlavový trubky 70,5°.
No a můj HC na první pohled ještě víc...:-(
Takže tak.
Napadá někoho nějaký důvod,proč by nešlo tu hlavovou díru víc podrazit?Vidím samý výhody,včetně té,že při zachování výšky rámu by byla vhodnější např. 120mm vidla...
Co mi říkal Aleš Zemánek. Tak menší úhel vidle by způsobil, že by kolo mělo větší tendence padat do strany. Jak jsem pochopil, tak by to asi znamenalo, že by to člověk musel ještě víc korigovat, aby jel kam chce a udržel při tom rovnováhu.
Sám jsem to nevyzkoušel, ale na low raceru s menším úhlem vidle to je prý dost cítit. Říkal banán.
Tam je to ale vyskou teziste. Mam napad - budes na nakolackem srazu? Nebo treba nekdy v Praze - zkusil bych zadni kolo s Tebou na chvili vymenit (jestli se vejde vedle brzdy vyplet) a uvidime, jestli to ukociruju. 8-)
Zhorší se chování kola v malých rychlostech.
Při stejné vidlici se ti zvětší závlek předního kola, což při vyšších rychlostech nemusí vadit (trochu to asi sníží ochotu kola zatáčet), ale při nízkých už ano. Máš o tolik větší hmotu nad/před osou otáčení řízení (osou hlavy) než pod/za ní, že při slabém vychýlení do strany se to značnou silou převažuje a dál zvyšuje výchylku. To se dál zhoršuje tím, že čím víc tu hlavu položíš se stejnou danou vidlicí, tím víc při vytočení řízení poklesne předek kola, takže tvoje vlastní váha to při zatočení dál tlačí k většímu zatočení. A poslední kapku tomu dodá spodní řízení, jehož podstatná část taky trčí dopředu před osu sekundární hlavy, takže opět samo trošku padá na stranu kam ho natočíš. Protože v malé rychlosti je stabilizující projev závleku velmi malý, musíš to pak dost aktivně držet rukama v poloze, kterou chceš. Kolo se stane stabilním a přestane vyžadovat silové řízení až při vyšší rychlosti.
Vůbec první prototyp Maxu (který nějakou dobu vlastnil tatík) měl obě hlavová složení, primární i sekundární, mnohem dál vpředu a víc položená. V důsledku toho to nejen vyžadovalo dlouhý představec ve spodním řízení, abys dosáhl na řídítka, ale taky to způsobilo velké překrytí předního kola s oblastí šlapání. Hodně zakloněná vidle pak způsobovala takové padání předního kola do stran (v anglické literatuře to najdeš jako wheel flop), které se nejevilo až tak příšerné když kolo vedeš, protože spodní řízení visící dozadu na dlouhém představci to trochu vyvážilo, ale jakmile na to sedneš, je to zabiják. Typicky při malé rychlosti na kamenech ti přední kolo nechtě vykmitne daleko do boku a než ho stihneš vrátit, šlápneš si patou mezi rám a to vytočené přední kolo. Následuje velmi trapný držkopád na stranu v nulové rychlosti. Rám toho kola jsi mohl na srazu vidět, protože na něm jezdí Marta. Hnusné chování vyléčila přestavba na Mini, kterou jsme s tatíkem zkusili v přesvědčení, že zhoršit to nemůžem. Zadek klesl o 3" výměnou kola z 26 na 20, ale vpředu se vyměnila i vidle a kleslo to o 6". Představec je stále velmi dlouhý a řídítka jsou tak spíš kormidelní páka, ale postavenější vidle úplně vyléčila to divoké řízení a přitom je to pořád ještě stabilní ve velkých rychlostech.
U klasických kol, MTB i jiných, sice platí podobná pravidla pro geometrii, ale v jednom extrémně důležitém faktoru se liší: ruce nesou část váhy jezdce a opírají ji o řídítka vysunutá dopředu představcem. Tím se víc než vyváží jakýkoliv flop předního kola, navíc celé řízení tím tuhne při brždění (setrvačnost té váhy jezdce rovná řídítka) atd. Proto když vezmeš rám horského kola a konvertuješ ho na lehokolo přiděláním šlapáku a sedla, můžeš, ale nemusíš dostat slušně jezdící lehokolo.
Takze myslis, ze ta hodnota na soucasnem maxovem ramu je mezni? Pro jizdu vyhradne terenem nebo v extremne spatnych podminkach by pak i mene trpelo napojeni hlavy k hlavni roure ramu.
Dobre, 20" vzadu by asi byla moc velka zmena. Ale co treba 24"? 2,5 cm na cca 110 cm by neudelalo tak velky rozdil v uhlech... Vlastne v tomhle ma trosku vyhodu Ibex, kde se da posunutim horniho uchytu tlumice malinko zmenit uhel hlavy.
Neřekl bych mezní, mez to ani nemá. Je prostě potřeba zvolit kompromis mezi vlastnostmi v malých a velkých rychlostech, v dráze chodu pružení a podobně. Max to podle mě má zvolené poměrně slušně, i když možná spíš konzervativně. Přece jen u produkčního kola potřebuješ, aby z něj potenciální zákazník neslézal s dojmem, že to nejde řídit. Bohužel pak na tom samém kole pokročilí jezdci, kteří by zvládli i neklidnější kolo v malých rychlostech, poznají kde ten kompromis něco sebral ve vyšších rychlostech. Max má navíc vysoké těžiště a krátký rozvor (na lehokolo), takže pak tancuje kolem svislé osy tak nějak ochotněji.
Kdysi jsem si hrál na Azubu 2 právě s tím posuvným uložením tlumiče. Snížil jsem si vzadu zdvih a přitvrdil tlumič, vedlejší efekt byl větší záklon hlavy a ten wheelflop byl cítit. Po nějaké době jsem si na to zvykl a šlo s tím normálně jezdit, i když menší divokost v rychlostech jsem nepozoroval. Pak to kolo prošlo havárkou a narovnáním rámu (tehdy byl ocelový), které zanechalo ještě zakloněnější hlavu. Pak už se to řídilo vyloženě blbě, ale oproti původní geometrii už to byl dost velký rozdíl .
Můžeš zkusit nějaké experimenty, pokusně pro jízdu po asfaltu by šlo třeba svázat zadek rámu k nohám vidlice tak, aby to drželo trvale stlačený tlumič.
No,sice tomu věřím,sic ne všemu rozumím,ale nemám takové fyzikální znalosti jako ty,tedy neoponuji....
Jen přesun váhy při brždění je přeci analogický-když dupnu na brzdy sjede vidla dolů jak po másle,takže tento efekt je tam taky,ne???
Takže až zkrátím Talasovi krček,šupnu ho cvičně na HC a uvidíme-tebou popsané negativa se třeba projeví,já ale nejsem přesvědčen o jejich dramatičnosti,co si myslím je,že se výrazně zlepší vedení stopy ve sjezdech,o kterým jsem psal v začátku tohoto vlákna....
Mi to o víkendu zase tak uhnulo,držkopád jak prase,proto su naštvanej :-))
Efekt s bržděním není stejný. Na klasickém kole ti jednak přední kolo díky pozitivnímu závleku při brždění táhne řídítka do neutrálu. To je stejné i na lehokole. Pak je ale na klasice ještě to, že přesně tou silou, kterou se opíráš rukama o řídítka, tou je držíš přímo, protože se opíráš před osou řízení a tlačíš směrem dopředu. Tahle síla navíc roste při brždění (o něco). A k tomu už lehokolo ekvivalent nemá, proti setrvačné síle brždění držíš svoje tělo nohama na pedálech, ne rukama na řídítkách.
Pokud chceš zkusit kolo s větším závlekem, tak krom záklonu hlavové trubky je tu ještě možnost měnit vyložení vidlice (angl. rake). Krom některých lehokolových pevných mají v podstatě všechny vidle nějaké prohnutí nebo vysunutí patek dopředu, které snižuje závlek na rozumnou mez. Není na všech vidlicích stejné, takže s jinou vidlicí s menším vyložením bude závlek kola za osou řízení větší.
Nakolik změna pouze závleku a nebo záklonu i závleku změní držení stopy nevím jistě, to by se muselo zkusit.
Chápu to dobře, že kdyby se na Bufo dala místo MEKSky s 50 mm vidle od White Brothers s 80 mm začal by se taky projevovat wheel flop? Ne že bych to chtěl teď zkoušel, ta vidle je pekelně drahá, ale časem možná ano.
Možná jo, možná ne. Záleží, jak se liší vyložení těch vidlic před osu hlavy (vzdálenost přímky co tvoří osu hlavového složení od osy předního kola). Je dost možné, že výrobce té 80mm počítá s tím, že taková změna by právě pokládala hlavu dozadu a že většina kol bude navržená spíš na ty menší zdvihy. Tím pádem tu svou vidlici schválně dělá se snahou to kompenzovat. Pokud by se snažil dostat hmotu vidle spíš dozadu a vyložení udržet malé, tak sice to zaklonění hlavy zvětší závlek, ale nemusí nijak citelně zhoršit ten flop. Bufo mi navíc přijde taky navržené se spíš strmější hlavou, takže podle mě má slušnou kapacitu pojmout vyšší přední vidli aniž by to začlo být nějak negativně cítit. Podle mě to nemůže být horší než když jsem si na Azubu 2 snížil zadek o cca 40mm a na to si šlo zvyknout během velmi krátké doby.
Tak jsem ke sjezdum pridal i akrobaticke kousky.
Jedina vec mi kalila radost, musel jsem cekat, nez nekdo prijde a ze zasekleho SPD mi vykopne nohu. 8-)
(photo by flint)
To jsem netušil, že leho jde tak hezky nosit na zádech. ;-)
Uz jsem s nim takhle jednou bezel, kdyz predni kolo zakoplo o parez. Ale tentokrat to byl bentstop jak vino. Ani jsem spodni nohu nevycvaknul z pedalu. 8-)
cssss, sem i kotrmelce udělal s kolem na zádech.... :-)
Potvrzuji jde to viděl jsem na vlastní oči,jen jsem nestihl v tom fofru spočítat kolik těch kotrmelců bylo,ale dost.
Tak to vypada, ze sjezdy nesou svoje ovoce. Sundal jsem vidle s kol, ze je zitra dam prohlednout od Milana Slance a ...
Ta 100 s delsim krkem je z Kellyse Madmana, ta 80 s kratsim z HardCore.
Zajimave, to jsem jeste nevidel. A kde se to ohlo? V korunce, vypada to. Nebo se ohnul sloupek v miste kde je do korunky nalisovany?
Vypada to, ze se sloupek z korunky nevytahl, ale ohnul se.
Hm, tak to je hustý. Ale přinejmenším to znamená, že úplně ulomit sloupek na takové vidli je prakticky asi utopie, což zase až tak negativní zjištění není. Občas mě takové myšlenky na tandemu napadají.
Že jsou Azubáci v konzervativní, co se týče úhlu hlavové trubky a dělají to spíš pro začátečníky jsem věděl. Ale že se to bude takhle projevovat, bych nikdy neřekl. Ty bys na to kolo potřeboval nějaké speciální výztuhy...
Přesně!Kdo si tady nad úhlem hlavy stýskal první,nevíte....? :-)
No nic,šetřím na 120mm Foxa....
Chceš změnit úhel hlavy použitím většího zdvihu?
Naštěstí jsem o dost lehčí než Martin a plánuju pořizovat speciální lehokolovou vidli. A na Ecu mě v terénu limituje absence odpružení, takže nikdy nenajedu na překážky tak rychle.
A taky kdybych si objednal kolo dostatečně dopředu možná by i mohlo mít trošku jiný úhel. Wheel flop by se nějak zvládl.
A nebo bych musel šetřit na bílého bratra z Ameriky. http://www.whitebrotherscycling.com/tandem.shtml
Ale to je 700 dolarů bez dopravy...
Tož tuhle jsem neznal, pěkný kousek. Zajímalo by mě, jestli by přežil test mnou déle než Meks Carbon :-).
TO mě zajímá. MEKSku mám a zatím k plné spokojenosti. Tys jí dokázal zrušit?
Jo, já ji zrušil. Nevím jakou měrou to udělala sůl a jakou mrazy, ale po dvou zimách se nějak zadřela. Napřed chviličku haprovalo tlumení, někdy tlumila a někdy ne, i když na to nastavení člověk nešahal, ale pak prostě zatuhla a je z ní pevná. Výrobce z toho prý byl dost paf a dokonce ji poslali k analýze kamsi daleko, a tam už visí docela dlouho. Zatím jezdím (když zrovna jezdím) na levné vidli co jsem původně koupil pro tu Snow Zombie.
Vypada to, ze budu potrebovat nejakou freeride nebo downhill vidli. Jen je otazka, co bude delat hlava... 8-(
Myslíš nějakou takovouhle: http://www.marzocchi.com/template... ? :-P
Obavam se, ze pro SWB je to krajne nevhodne. To abych si poridil volejbalove chranice, ale nasazoval si je tim mekkym dolu. 8-(
Na tom něco bude :) Zas s touhle vidlí by se ti nestalo to, co s tou současnou. Takže si myslel klasickou konstrukci, aha. Myslíš, že bude nějaká vidle té přípustné konstrukce, která se takhle neohne?
Ale jo, bude jich fura. Tedy nez na to sednu ja. 8-)
Zajimave je, ze predni kolo nevykazuje znamky osmickovatosti...
To je zajímavé. Já bych si to vysvětlil tak, že nějaké rázy opakovaně o chlup překračovali co snese ta vidle, ale ne co snese výplet.
No hlavně ta vidle je právě asi dělaná na rázy pod větším úhlem....
Kolo je kulatý a tudíž úhel vidle na stav výpletu a ráfků nemá vliv(leda ten,že postavená vidle hůř zapruží,ovšem máme i pevné vidle a tam to berou jen kola a musí vydržet,že....).
Dáš jednu součástku pevnější a rupne něco jiného. Kdysi jsem měl na Favoritovi problémy s ohýbající se zadní osou, tak jsem si ji nechal u soustružníka vyrobit z nějakého chrommolybdenu. Do půl roku rupla patka na rámu.
Tak mam info z tuning-test.cz - rozsrotoval jsem to i uvnitr. %-/
Víš já ti začínám mít pocit, že ty prostě neumíš jezdit :-D :-D Nikomu se nepovedla ani desetina toho, co tobě a to jak v množství tak ve velikosti jednotlivý závady...
Spis ostatni moc te jizde v terenu nedavaji.
Milan Slanec rikal, ze ma podobne ohnutou vidli jako raritu... Po te ale prejel nakladak... 8-)
no vždyť to říkám....
Nikdo nedokáže to, co ty. Fakt bych hledal chybu v jezdci a ne komponentech, když se to jinejm nestává;-)
Já třeba vím, že kdybych skočil ze dvou metrů, že se mi ta vydlice asi taky ohne a tak to nedělám, a když jedu přes větší kořen, tak to nedělám ve 30+km/h, ale pomalejc a nadhodím přední kolo atd. atd. atd. Ale samozřejmě, když budu chtít, tak vidli v lese taky dostanu do nepoužitelnýho stavu. Už jsem to dokázal. ALe vím naprosto jistě, že to byla chyba jezdce, ne tý vidle.
Jenze tim bych z HC udelal obycejneho Maxe, tedy kolo trekove. Ja proste chci bajka! 8-)
Přesně jak reagoval Murphy, tak od toho má přeci Azub HC, aby s tím mohl jezdit pořádně v terénu.
U zábradlí takové věci komponenty bez problémů vydrží, tak je jasné, že je někde chyba v konstrukci HC a je třeba ji změnit.
A to s tím, že to zábradlí bude ještě o hodně lehčí. Takže při té váze HC by to mělo vydržet tuplem.
u zábradlí fakt můžeš vzít kořen či jinou překážku, která je větší než zdvih s váhou přenesenou na řidítka ve třicetikilometrové rychlosti???
Přijde mi to jako blbost, ale nechci se hádat. Já takhle zku..il i ukrajinu a ta něco vydržela. Ale na fullu zábradlí jsem to nezkoušel, nicméně je mi divný, že by to šlo. Logickou úvahou mi to jde proti všem mým zkušenostem....
Projet se dá na zábradlí opravdu lecos, je to především o tom, co ustojí jezdec.
Velikost překážky bych nesrovnával se zdvihem, vyšší zdvih pomůže. Ale spíše jde vždy o absolutní velikost překážky. A také hodně záleží na jejím tvaru.
Tím chci říct, že se 100mm vidlicí bude 10cm překážka snažší než s 200mm vidlicí 20cm. Přední kolo je pořád stejně velké a na větší překážce je mnohem horší úhel nájezdu.
Takže zvlášť u hodně velkého zdvihu už bude problém jen tak vzít překážku větší než zdvih.
Pracovat s těžištěm jistě trochu musíš. Když někdo na zábradlí na fullu bude sedět jak ocas a nic neřešit, tak poletí.
Tím ale nemyslím, že bych skákal nebo nadhazoval přední kolo. To jde stejně jen u samostatné překážky.
Teď se bavím o souvislém těžším rozbitém terénu, kde věci jako skočení nepřichází v úvahu. A tam se dá v dost velké rychlosti projet přes dost velké překážky.
Přesnou velikost překážek si netroufám odhadovat, protože si je v terénu nepřeměřuju, takže přesně nevím.
Přesně v tomhle typu terénu a větších rychlostech jsem si za poslední dva roky hodně posunul hranice. Kde je ale ta kritická hranice sám nevím, jezdím abych nepadal (a běžně nepadám).
Třeba pro příklad, na svojem 140mm fullu ve 30km/h na takový střední obrubník (možná 10cm výšky, těžko říct) si dovolím najet dokonce i v sedě (ve stoje, kdybych tomu jen trošku pomohl, tedy jen práce s těžištěm a stále zatím žádné zvedání kola nebo skákání, tak si lze dovolit více). Tohle tedy běžně neprovozuje (většinou ho raději stejně třeba skočím), ale dá se to. Občas to provozuju, protože takhle před barákem testuju funkci odpružení. Mám tak na tom stejném obrubníku dobré srování za pořád stejných podmínek.
A na chrtím 100mm fullu se dá něco podobného taky, i když to bude o něco horší.
V rozbitém souvislém terénu, kde jsou místy i větší překážky než 10cm, tak samozřejmě tomu budeš aspoň trochu pomáhat, že na ty největší přední kolo aspoň trošku odlehčíš. Záleží co v dané rychlosti vůbec stihneš.
Letos na červené značce z Šeráku, kde jsou místy šutry opravdu velké jsem se zase posunul o kus dále (tím myslím dal toho více než minule), i když párkrát jsem si ještě šlápnul na zem.
A pár větších šutrů jsem na hulváta přejel, jen s menším odlehčením předního kola. Tam jsem tedy nejel 30km/h, ale pomaleji. Ale zase ty šutry byly některé o hodně větší než 10cm.
Dobrý full zábradlí v tomhle zvládne opravdu hodně. Jen se nesmí o tu překážku jezdec zapíchnout. Takže když nemá pozvolnější nájezd (šutry často mají, málokdy je vyžší šutr s přesně kolmou hranou k zemi; kořeny jsou také dost zaoblené), tak tomu musíš nějak pomct více, jinak se zapíchneš.
Většinou ale stačí být prostě trochu za sedlem po celou dobu. A hlavně je třeba nejet moc pomalu (při příliš pomalé jízdě se opět snáze zasekneš a končíš).
no jasně, stoupneš si do pedálů, odlehčíš předek atd. To je přesně to, co říkám. S lehem je to o tomtéž. Nadlehčíš přední kolo, místo stoupnutí si do pedálů funguje podobně když zvedneš záda ze sedla, případně se ještě na rukou nadlehčíš atd. atd.
Myslím, že mluvíme o tomtéž a máme v podstatě stejný názor
Jířo, nechci se přít, ale zvednutím zad odlehčíš maximálně zadní kolo a opřením se do rukou neodlehčíš vůbec nic, pokud bys nezkusil celým tělem jakoby nadskočit. Jediné odlehčení předního kola tady kdysi popisoval Jirka a ještě v poměrně malé rýchlosti pomocí akcelerace, jinak to myslím bohužel ani nejde.
podle mých zkušeností to funguje stejně jako když si na klasice stoupnu do pedálů. Tedy se dotýkám v podstatě v jednom bodě a to uprostřed, takže když najednu na překážku tak se kolo velmi snadno okolo této osy potom "otáčí", tedy jakoby pomůže to tomu, že přední kolo při nárazu jen nadskočí a přejede překážku na který bych se bez tohohle manévru už zapíchnul. A to Murphy díky vyššímu zdvihu a většímu přednímu kolu má i tak tenhle práh toho co přejede vyšší...
Prostě se mi to kolo překlápí zepředu dozadu podle osy, která mi obrazně řečeno prochází prdelí a projedu a přejedu mnohem horší věci než bez toho a bez toho, že by s ekomponenty dostávaly na dno...
Jurimír má pravdu, odlehčením zad z opěradla odlehčíš přednímu kolu přejezd přes hrbol, jakkoliv to zní divně. Zjistil jsem, že jsem to kdysi začal instinktivně dělat sám, tak jsem zkoumal proč. Moje teorije je taková: Když zůstanu ležet celou vahou v sedačce, mám hmotu těla pevně spojenou s rámem kola. Když předek narazí na hrbol, kvůli kterému musí nahoru, musí včechna hmota, kolo i já, rotovat kolem nějaké vodorovné příčné osy směrem dozadu, čumákem vzhůru. Pokud jsem se v tu chvíli neopíral zády, ale držel je břišními svaly nadlehčená, tak v takovém okamžiku cítím, jak mi sedačka mizí pod zády, zadímco nohy jdou nahoru nějakou rychlostí a celké kolo jakoby rotovalo samo, bez většiny mojí hmoty, kolem osy velmi blízko mému zadku. Aniž bych se o to nějak snažil, tak mozek, který měl za úkol držet záda v nějaké poloze, si asi bral signál z rovnovážných senzorů v hlavě a podržel ta záda v téhle poloze vůči zemi, nikoli vůči rotujícímu rámu kola. Tím pádem drasticky klesl moment setrvačnosti, kterému musí přední kolo udělit úhlové zrychlení, aby v požadovaném čase uhnulo překážce dané výšky. Totéž zrychlení pro menší hmotu znamená menší sílu.
Jediné experimentální potvrzení této teorie se mi povedlo udělat tak, že jsem nastavil vidlic trošku měkčeji a jezdil přes stejný velký kořen stále rychleji tak dlouho, až jsem trefil ryhlost, při které slabě cinkla vidle na doraz. Bylo to 22km/h pro ten daný kořen. To bylo při uvolněném sezení celou vahou v sedle. Pak jsem to zkusil s nadlehčením zad a ejhle, kořen šlo přejet 30km/h aniž by vidle šla na doraz. Kolik bych musel jet, abych ji dostal na doraz, to jsem nakonec nezjistil, nebylo tam na to místo.
Asi všichni co jezdí v terénu už na tohle přišli. Když zvednu záda těsně nad sedačku, přidám kolu kousek odpružení tím, že mu dovolím rotovat dopředu a dozadu kolem příčné osy menší silou, než když svoje tělo pevně spojím s rámem. Jediný moment, kdy se tohle vymstí (ale ne moc) jsou příčné nerovnosti přesně na rozvor kol od sebe. To pak člověka lehce vyhazuje do vzduchu nad sedačku a při sezení jen na zadku se o chlup hůř trefuje správný posaz když člověk přistane zpět na sedačku :-).
Ano, a tohle je taky přesně ten důvod, proč se na klasikách v opravdu křivém terénu jezdí líp, než na lehokolech a proč dvounápravový železniční podvozek drncá míň, než jednonápravový.
Tak to musím někdy vyzkoušet. Bude to fungovat i na neodpruženém Ecu? Mělo by, ne?
Na neodpruženém Oceláči je to prakticky jediný způsob, jak nějaké větší hrby přežít a nevytřást duši...
Škoda že jsi tenhle svůj návod nezveřejnil dřív, nemusel bych objevovat objevené. U mne to bylo ještě vylepšené o to, že jsem jezdil na ostro, tedy bez nějaké podušky v sedačce. Jízda po polní cestě byla dost utrpení. Když jsem se nadzvednul, tak jsem krásně cítil, jak kolo pode mnou pracuje jako cválající kůň.
Na neodpruženém kole je ten rozdíl nejlépe cítit když projíždíš nějakou prohlubeň v asfaltu, která není ostrá jako výtluk, ale spíš takový hladký lavor. Pokud ležíš, tak cítíš hodně silné zhnoupnutí, dost to s tebou cloumá. Pokud nadlehčíš záda, cítíš jak kolo udělalo stejně velké zhoupnutí úplně zlehka, jakoby bez odporu.
Fyzikálně je to jasné. Pokud se prudce zvedneš z lehu (bez účastí rukou), způsobí v ose pánve kontrakce břišních a stehenních svalů zmenšení úhlu trup – nohy (akce-reakce). Nohy mají sice delší páku, trup však mnohem větší hmotnost. Takže, máš-li nohy fixovány na pedálech, nadlehčíš předek. Takto bys mohl i na rovném povrchu nadzvednout přední kolo, takže je to určitě účinné při přejezdu vyčnívajících překážek.
Ten pákový převod je takový, že zvedat přední kolo tím rozhodně nebudeš, bohužel, hodilo by se to.
Staticky to moc nefunguje, pokud se nehýbeš a jen se držíš v té poloze, tak pokud si tebe i kolo zjednodušíme na dokonale tuhé těleso, tak je ukradené, v jakém bodu nebo bodech jste pospojovaní. Má to celé dva opěrné body dole na zemi a těžiště jsou mezi nimi, takže jestli ležíš na celých zádech nebo sedíš jen na spodku sedla se zády malinko nadlehčenými nemá vliv na to, jakou silou tlačí jednotlivá kola na zem. Dynamicky to ale funguje, když budeš urychlovat jednu hmotu vůči druhé, po dobu trvání toho zrychlení se objeví nějaká síla, která tu rovnováhu posune jinam.
Tak s tímhle souhlasím. Je jasné, že nějaká ta změna těžiště jde a samozřejmě při jízdě usnadňuje pžejíždění překážek, bohužel nadhodit přední nebo zadní kolo nejde a tím jsem myslel ty limity lehokola.
Zkrátka tak to je, jen se s tím musí počítat a ne jenom se spoléhat na kvalitu součástek.
a čím se liší HC od maxe, kromě jinýho odpružení? Fakt to nevím a tak s eptám...
Poslyš a nemůže být problém v tom, že ty to máš na strašně malý tlaky. Sice ti to musí krásně žehlit všechny malý nerovnosti, ale já to mít tak jako ty a jezdit tak jak já jezdím, tak jsem na mnohokrát na konci a ty komponenty by dostávaly strašněj záhul. Já to mám schválně dost natvrdo a aby se mi dostaly tlumiče na dno svejch možností a tedy by kopanec šel i jinam, tak bych fakt musel spadnout tak ze dvou metrů...
Taky bych to viděl jako Jurimír, příde mi, že zkrátka nejsi schopný odhadnout limity kola a jezdíš na tom jako na fullu, jenže leho má svá omezení. Na zábrádlí si v krizových situacích pomáháš změnou těžiště a odlehčením momentálně nejvíc zatěžovaných komponentů, jenže to na lehu nejde.
Nedávno jsi sem dával fotku, jaks to někde zapíchnul a nemohl jsi z kola ani vystoupit. To byl myslím krásný konkretní příklad
Ono ale i na zábradlí to někdy v kritické situaci pošleš pěkně natvrdo. V postatě vždy když pošlu vidlici těsně k dorazu nebo na doraz. Nestává se to často, ale sem tam ano.
A zadní kolo to samé. Párkrát se mi taky povedlo poslat zadní kolo o hranu ve velké rychlosti, že jsem byl rád, že jsem rovnou nezrušil zadní ráfek (duše necvakám, protože je nevozím) a tlumič při tom poslal na doraz.
Nebo takový špatný dopad ze skoku, to je taky dobrý záhul na komponenty. Je ale fakt, že tady občas něco nevydrží pak ani na zábradlí.
no jasně, o tom to je. Na dno by ses dostat neměl nebo výjimečně, jinak to logicky neuvěřitelně trpí a občas něco povolí....
Mě takhle taky povolila přední vidle, ale byla to moje chyba! Seděl jsem na tom jako pecka a střelil hodně vysokej kořen v rychlosti přes třicet. Slyšel jsem a cítil zespoda takovou ránu, že jsem si myslel, že sem zlomil rám. Já si toho kořene prostě vůbec nevšiml a jel jako prase...
Murphy má stejnej zadní tlumič jako já a má ho tuším na čtvrtině mýho tlaku. Podobně "málo" má přední vidli. Musí mu to úžasně žehlit i pidinervonosti, ale musí to dostávat záhul v těch větších. Já to mám natvrdo právě kvůli tomu, abych ty "normální" nerovnosti v lese mohl jet v plný rychlosti jak dokážu bez nějakýho zvláštního snažení a laborování s těžištěm apod.
Foukam vidli na 140, na klasice mam tu samou a tu foukam na 100 (doporuceni Milana Slance + SAG kolem 20 %)
Zadni tlumic bych mel na fulu mit tusim kolem 120 pri SAGu 20 %. Kdyz ho ale takhle fouknu, nemam SAG zadny! A chci mit kontrolu nad vozidlem i kdyz prejedu diru, ne jen kdyz prejedu koren. Pri 20% SAGu se musim drzet u nejnizsich hodnot povolenych vyrobcem - 75 az 85 (minimum je 70).
Vsechny udaje jsou v pejskach.
hodnoty z hlavy nedám i i tka si asi pamatuju spíš atmosféry...
Ale vím, že jsme se o tom bavili a zkoušeli to a můj tlumič ti přišel šíleně tvrdej a byl to rozhodně víc než dvojnásobek.
Kntrolu nad vozidlem když přejedu díru dozhodně mám. Jen mi to tak nežehlí a menší nerovnosti to prostě nedělá nic, ale ty větší to pobere. Kdybych to měl na míň tak nebudu moci jezdit tak, jak chci, nebo můžu, ale budu mrvit kolo. Nechci ani jedno. Vždycky je to o kompromisu a já to mám takhle, protože to tak chci. Prostě mě malý nerovnosti nerozhodí, když to nežehlí a ty větší můžu frčet rychle a užít si jízdu, což je to, o co mi jde...
Porovnávání tlaku v tvém a Martinově tlumiči vzadu je poměrně irelevantní. Mate jiné přepákování. Kluci z Azubu mi říkal, že kola s jednoduchou zadní stavbou potřebují dozadu silnější pružiny právě díky postavení tlumiče.
Ale jinak máš pravdu, máš ty tlumiče dost tvrďácké :)
však jsem nic netvrdil jako zákon přes kterej nejede vlak, jen uvažoval nad tím proč.
Proč se zrovna jemu stává to, co nikomu jinýmu, když není jedinej, kdo s tím takový vylomeniny dělá...
To jsem ale zapichnul brzdenim. Proste se mi zadek zacal zvedat a pozvolna jsem dosel do svisle pozice. Nebylo to zaseknuti o parez.
Ale na klasice jsem parkrat ten parez dal a nic. Minimalne bych oicekaval, ze kdyby to vzniklo pri jednom narazu, ze bych zrusil rafek a vyplet. Takhle to vypada opravdu na dlouhodobe namahani.
a často ti kopne vidlice, že jí dostaneš na dno? Já bych tipl, že je to právě od toho...
Dávám si dost majzla, aby se mi tohle nestalo...
Podle stop na vidli to vypadalo, ze jsem si na dno sahl mozna dvakrat. Vetsinou jsem minimalne 1 cm (ale spis vic) od maxima. Kdyz pisu maximum, myslim vazne maximum, ne dotyk vnejsi nohy s korunkou, ale nejakych 1,5 cm pred.
Zitra si jedu vyzvednout toho druheho Raidona (z Kellyse), tak se snad dozvim podrobnosti. Mozna chodim nadoraz, ani o tom nevim. Treba taky dostanu jine doporuceni co se tyce SAGu.