Dobrý den, potřeboval bych poradit. Při šlapání po 1000km začalo praskat z oblasti středu u klik. Při záběru do kopce se to praskání zesiluje. Byl jsem s tím v servisu. Šlapky to nejsou, střed předemnou rozebrali a dotáhly. A výsledek pořád stejný. Mám Authora Mission - duralový rám a nikde jsem žádným náročným terénem nejezdil, víceméně po silnici. Má někdo zkušenosti nebo radu jestli je pořeba nechat vyměnit středové složení u klik? Díky moc Lukáš
Po tisíci km je to sice brzo, ale jestli se ti do středu dostal nějaký píseček, tak může být na výměnu...
Já bych to vyměnila...
Děkuji moc za radu.
Jen jsem se bál, aby to nebylo rezonancí od prasklého rámu - přenášení zvuku z jiného místa rámu.. Mi tvrdily, že to je uzavřený ten střed, a že se tam nic dostat nemůže.. Vadí mi, že přiznají, že Author používá levnější komponenty aby snížil cenu kola...
:-) to je oblíbený argument prodavačů, přenést problém na dodavatele nebo výrobce ,-) Ani levnější komponent nemá praskat. Mission je slušný kolo, rámy nepraskaj. Na druhou stranu... není jednoduchý praskání lokalizovat, s tím se člověk může drbat týden a na nic nepřijde. Obecně to může být: v pedálech, v nasazení klik na osu, misky v rámu, a středová osa. Většinou to nebývá žádná velká závada ale prach co se dostal kam neměl. Říkáš, že pedály to nejsou. Tak bych zkusil vyndat středovou osu a vyčistit závity pro misky, máznout je trochu vazelínou a dobře stáhnout. Totéž s klikama, stáhnout z osy, očistit, trochu máznout a pořádně stáhnout. Pokud se dostala nečistota do nějaký uzavřený cartridge středový osy (nevim jaká tam je), tak je to blbý to se nedá moc řešit. Sice by měly být osy dobře zatěsněný ale výjímečně se stane, že tam zateče nebo se napráší.
A výměna středový osy stojí kolik? protože jak říkáš, že se tam mohla dostat nečistota - a to praskání může být také jak tady někdo řekl, že to může být pilina která se uvolní ze středu a může to způsobovat to praskání.. ale jen při záběru klik... šlapky vyměnil za jiné na zkoušku a těmi to nebylo... ty kliky a střed ještě budu chtít aby to pořádně stáhnul jak říkáš
čéče, nevim kolik to stojí... Podle toho co píšeš, se mi zdá, že se na té prodejně snaží na to přijít, že se na to úplně nevyprdli. Tak je nech se v tom ještě povrtat, třeba si to sedne.....
Jojo chlapík se snaží, on z toho byl taky hotovej, že na to nemůže přijít. já mu vždy nějaký peníz dám do kapsy, takže to mám pojištěný, že se mi věnuje i na počkání. a neúčtuje si nic za servis, když něco chci udělat. Tak já ho v tom nechám ještě povrtat, dotáhnout promazat, misky a kliky dotáhnout a když to bude praskat doufám,že mi hned dá střed z jinýho kola jak říkal a budu m oci vyrazit na svých pátečních standardních 57km :-)
jestli ho to ještě nenapadlo - teoreticky by mohlo praskat ještě spojení mezi převodníky, jsou sešroubované, tak dotáhnout šrouby mezi převodníky... Ale nikdy jsem se s tím nesetkal.
Je to vopruz, no :-) Sám jsem se kdysi vytrestal, když jsem hledal cvakání u středu. Už jsem to měl podruhý rozebraný a nic. Nakonec jsem zjistil, že jsem si nechal dlouhej konec lanka od přesmykače a každým otočením nohama drnkla klika o konec lanka ,-)
tak to je dobrý s tím lankem :-) taky mě napadlo, že ty talíře by se měly stáhnout a možná to praská od nich, ono jsem se díval na to při zabržedí kola a tahu na kliku nohou je prakticky vůle mezi talířema.. je to možný že to praská odsud?
Jo, může být volný některý šroubek držící tácy. Může být nepřesný závit nebo smítko v závitu středu. Může nesedět přesně klika na ose. Může praskat uvnitř středového složení. Může praskat někde úplně jinde, cvakat koncovka bovdenu nebo ten šroubek košíku na flašku a nese se to materiálem.
Dá se akorát zkoušet, čistit, utahovat, případně měnit.
Nebo prostě praská v duralovém rámu, to někdy duralové rámy dělají. Někdy za celou životnost rámu nic nenajdeš, ale praská v něm celý jeho život, i když na něj přeskládáš úplně jiné osazení To měl bratránek, fakt z celého kola zbyl jen rám a vidlice a praskalo někde okolo středu furt.
A dotáhli Ti ho z obou stran pořádně? Překontroloval sis to? Já totiž mám zkušenost takovou, že mi dotáhli akorát stranu, kde nebyl talíř ( protože tam byl snadný přístup a málo práce!) a vydrželo to chvilku a samozřejmě to praskalo za chvíli znovu. Sundal jsem talíře ( na tandemu se nám to stalo - mimochodem taky prakticky v záběhu po cca 500- 700 km) a dotáhl jsem to z druhé strany a do dneška po cca. 4000 km naprosto OK. Tahle nedbalost servisu mě stála další středy, které mi leží již 5 let v bedně v garáži a stály mě přes 1500 Kč. Protože mi řekli, že je to neopravitelné, sehnal jsem nové a pak jsem zjistil, že to dotahovali akorát z té jedné strany, když jsem šel měnit ty středy!:-(((( Takže servisu důvěřuj ale prověřuj! Případnou vůli zjistíš jednoduše - otáčej pomalu kolem dokola s klikami a viklej za obě v jednotilvých polohách ze strany na stranu - vůle může být pouze v jednom místě a právě v té poloze to obvykle praská. Jinak ta ložiska jsou dostatečně promazaná????
Tak chlapík v servisu Author to měl rozebrané z obou stran i tam kde jsou talíře, dotahoval to seč mohl předemnou, mazal to taky a když jsem se s ním domlouval po telefonu, tak mi připravý jiný střed z jiného kola, jestli to je tím dílem. Takže nečistotama to být nemůže jak píše Radka? Že by ten střed už byl poškozený po nějakých 200km od kdy to začalo praskat? Díky moc za rady, jsem rád, že jsi takhle rychle napsal, po 12hod tam vlítnu do servisu znova..
Vždy, když mne praskalo ve středu (i v jiné dny), tak to bylo nějakým bordelem (voda, písek, blato)...
Pátrání po záhadných zvucích je někdy běh a boj na dlouhou trať. Měsíc jsem marně pátral po záhadných pazvucích na celkem novém kole (a nebylo laciné), až jsem náhodou přišel na to, že mám povolený košík na láhev. A to bylo ono... Zajímavé (z hlediska náročnosti odhalení) byly také pazvuky od lehce povoleného kufru na tretře...
Když bych slyšel praskání (musím zaklepat - zatím nic), šel bych nejdříve po kloubech vlastního těla a potom teprve studoval kolo.
P.S. Co Ti dělá koleno?
Praskot svých kloubů jsem už docela schopen detekovat:-).
Koleno je lepší, vydrží něco větší zátěž než před operací, ale je třeba si uvědomit, že hlavní problém vyřešen nebyl (do operace s 5% pravděpodobností odstranění problému opravdu nejdu). V současné době se učíme spolu zžít, resp najít ten správný styl a způsob jízdy na kole. Nicméně je vidět (doslova), že levou nohu používám méně jako pravou (menší svalová hmota; na levé např nemám u vnitřního dolního kvadricepsu skoro nic, takže všechny kopce tahá jen pravá). Ale jsem rozhodně rád, že to funguje aspoň jak to funguje, můžu jezdit na kole, lyžovat (s ortézou) a i souložit :-)
Ukončuju diskuzi :-) Tak jsem nakonec byl v jiném servisu Author ( u nás ve Strašnicích měl před víkendem narváno kol na servis.. ) Chapík v Cyklopragu v Holešovické tržnici mi to spravil na počkání a nakonec zjistil, že to bylo ŠPATNĚ USAZENÝM ZADNÍM KOLEM DO RÁMU !! A TO MY NAPOSLED PŘI MĚNĚNÍ DUŠE dělali v servisu !To praskání se opravdu přenášelo do středu kola a tak mě to celou dobu mátlo. Ale koumák na to přišel a nic nechtěl za to, takže dostal kilo na pivo a byl šťastnej a já taky, že už budu poslouchat jen zvuk pneumatik :-) Děkuji všem za rady a přeji hezký víkend v sedle. Bude nádherně ! Lukáš
hlavně, žes na to přišel!
Já podobný zvuky řeším většinou sluchátkama a muzikou, ale tuhle s emi stalo, že jsem nemohl odhalit původ divnýho zvuku, vyřešil to sluchátkama a pak mi upadly řidítka :-)
Ale jednou jsem měl stejnej problém jako ty a podařilo se mi ho lokalizovat nakonec ve šlapce, i když to znělo jako ze středu...
Tak s těma řidítkama to není moc úsměvný... Ale to já nemůžu jezdit na kole s tím,že pod těmi basy z telefonu se skrývá skřípot v vrzot všude okolo mě. Koupil jsem si poprvé v životě kolo za své poctivě vydělané peníze a nesnesu když bych měl jen jezdit a nestarat se o všechno.. A hlavně jezdit okolo lidí s vrzáním na novém kole. Fuj.. :-) Ale včera jsem si dal po servisu během dne 80 km a úplně v pohodě. Takže si tu hudbu dám do uší. Ale to praktikuji jen tak, že mám v levém řidítku zpětné zrcátko a sleduji hlavně provoz za sebou - jako v autě. taky můžeš mít naplno rádio ale bez zrcátek by ses neobešel..
Hehe, koukám že ten Mission má kotouče ;-) To jsem zvědav co pak časem budeš dělat až ty brzdy začnou kvílet, cinkat a dělat další podobné vylomeniny, to abys jezdil jenom mimo civilizaci ;-) Když Ti vadí "jezdit okolo lidí s rachtajícím kolem..." :-)))
tak u brzd s tím počítám, že jsou specifický ale už jsem taky slyšel něco o brzdách jak budou dělat to co říkáš, ale není to pravda, je to jako u auta, hydraulický kotoučový brzdy s vnitřním oběhem minerálního oleje jsou jiné než klasické kotoučové.. mě jde hlavně o účinnost za mokra a ta je při správném rozložení brzdné síly fantastická s porovnáním se špalíky..
Tak se tady zeptej např. na Formuly ORO K18;-) Samozřejmě to jsou hydrauliky... Mám je na svém kole jako několik dalších z místního osazenstva a snad všem dělají na kole tyhle pazvuky, hlavně za jízdy při určitých rychlostech cinkají, nejvíc na předním kole... Mně konkrétně mezi 18-19km/h a pak někde kolem 26 nebo 27km/h, na tvrdém podkladu, nejvíce na asfaltu apod.
Je to ale dáno už jejich konstrukcí, pak záleží jak moc hrubé tam máš pláště a jak velký kotouč. Ten se asi při těch vibracích od drapákovitého pláště už moc rozkmitá a pak to dělá tyhle kraviny, mlátí do destiček... Je ale fakt, že tam také nemáme žádný pidikotouč, ale pořádný 203mm tác.
Takže se to těch Tvých Aurig možná ani týkat nebude. I když, hvízdat při brzdění by za určitých nepříznivých podmínek taky někdy mohly... Stačí příště koupit nějaké jiné brzdové destičky a máš o zábavu postaráno ;-)
tak já mám 6" kotouče a jsou právě optimální aby nebyli moc velké, vetší jsou na nic. Tak s výměnou brzdových destiček za 250kč/pár už mám zkušenost :-) - omylem jsem si stříknul WD40 na mechaniku kotoučových brzd a proteklo mi to na ty teflonové destičky, které se pěkně nasákly a ani na rady, že se dají ve vodě vyvařit nefungovali tak jsem je jednoduše koupil nové.. a na peníze jsou náklady na brzdové destičky uplně stejné, když někdo kupuje staré dobré gumové špalíky..
Větší kotouč na crossu asi nevyužiješ, to je pravda. Ona by to pak asi ani nemusela rozdýchat vidlice ;-) Přeci jenom na takové zatížení jako na MTB nebude dělaná...
Jak se jednou destička zamastí, tak je na vyhození, s tím se moc udělat nedá. Někdo to i zkoušel vypalovat na pánvi na sporáku, ale také bez valného výsledku, co jsem tak různě četl...
drnčení při brzdění pokládám za samozřejmost, to dělá i u auta a za mokra pískání.. jinak já po 1200km u brzd jsem maximálně spokojený. A TAKY BYCH RÁD PŘIPOMENUL JEDNU DŮLEŽITOU VĚC. MUSÍ SE DBÁT NA SPRÁVNÉ VYCENTROVÁNÍ DRÁTŮ ZVLÁŠTĚ PŘEDNÍHO KOLA, ABY PRÁVĚ TY KOTOUČE NEHÁZELI A NEDĚLALI PAZVUKY..jinak se toho pak nedá zbavit..
Mno, já si právě myslím, že kromě většího brzdného výkonu (ale nemusí být pravidlem, jsou i dost dobrá V-čka, která se v tomto mohou hydraulikám docela rovnat) se kotouče na kolo dávají právě proto, že nejsou tak háklivé na rozcentrování kola. Přeci jenom kotouč na náboji drží v místech, kde je případné šmajdání kola znát nejméně. A podle mne vůbec, to bys musel ohnout i osičku kola, nebo nějak zohýbat vidlici (to ani netuším jak) aby se to pak hnulo i vůči třmenům kotoučových brzd... Tahle poloha je přeci jednou napevno daná uchycením náboje do patek vidlice...
Taky když uděláš z kola "osmu", tak na něm ještě v pohodě dojedeš, a pořád budeš brzdit, spíše s kotouči než kdybys tam měl V-čka. Protože v místech kde je ráfek jsou ty vlny hnutého ráfku největší...
To máš pravdu, zase mám o důvod víc, proč hydraulické brzdy :-) čekal jsem, že právě budeš hydry podkopávat, protože kdo má Véčkový tak si myslím, že je taky spokojený. Každý jezdí jinak.. Véčkové brzdy časem opotřebují zbytečně ráfek a špalíky se mohou hnout...
Už jsem v praxi zažil i nouzový dojezd na dobře zrušeném předním kole. Házelo stranově skoro 2cm a bohužel to odnesl těžce ráfek, takže nějaké docentrování nehrozilo (a že tu byla asi 15 minutová snaha).
A kotouč ani náznak škrtání. Takže nějak nouzově těch 10 km na tom kamarád dojel.
Tedy pokud se nezruší i osa (popsaný případ byl na pořádné vidlici s 20mm osou, takže osa jen tak zrušit nejde), tak to není náchylné na rozcentrování ano trošku.