IMHO je rám favorit na cross velmi vhodný, zejména F1 a F12, které jsou z kvalitnějších materiálů.
Narazíš však na pár úskalí:
- Se středem problém není, Favorit dělal tuším BSA jako všechny normální kola.
- Se sedmikolem by už mohl být problém. Rám Favorit se dělal jako singlespeed, s tříkolečkem, i se sedmikolečkem (a možná i víc). Nejjistější je vyndat zadní kolo a změřit rozteč (vnitřních ploch) koncovek. Pokud to bude 130mm, tak tam bude pasovat normální silniční náboj. MTB (a cross) má 135mm. Tedy nepoužiješ klasická crossová kola, ale necháš si zaplést silniční náboje a nějaký festovnější ráfky (doporučuji galuskové a cyklokrosové galusky, jsou odolné proti defektu a krásně rychle jedou oproti crossovým plášťům). Pár mm se roztáhnout dá, ale vidle se pak kroutí, nedoporučuju víc, než roztáhneš prstama lidskou silou. Tedy, pokud se rozteč bude blížit 130mm, použij běžný silniční náboj, a pak tam můžeš mít třeba desetikolečko Campagnolo;-)
Na co narazíš:
- Pokud tam nechceš berany, musíš vědět hlavové složení (1", závit) a průměr řitítek (takové, jaké si vybereš), a podle toho vybrat představec. To připomínám jen pro jistotu, abys nevyhodi prachy za nekompatibilní díly.
- Některé třítácy na některých středech škrtají nejmenším tácem (kašpárkem) o zadní vidlici. Buď to musíš vyzkoušet, nebo koupit kompakt (v případě kompaktu pravděpodobně nebude nutno měnit přesmykač).
- Blbé uchycení nosiče (u rámů F1 a F12 se s jejich montáží vůbec nepočítalo). Záleží na tom, co na rámu je, co na tom chceš vozit, případně jsi-li ochoten investovat do úpravy rámu. Objímky řeší hodně, ale ne vše.
- Favorit má hodně nízko střed. Už se 170mm klikama a úzkejma pedálama jsem na lesních cestách chytal o šutry a zem, že to hezký nebylo. 175mm kliky a platformy nebo široké pohodlné pedály na klipsny jsou vražedná kombinace.
- Silniční brzdy mají malou účinnost (pro jízdu z prudkého kopce nebo s nákladem).
- Origo přední vidlice vždy stála za hovno, v terénu bych se s ní při vyšší váze bál.
Poslední tři problémy by mohla řešit odpružená vidlice - montáž véček nebo kotoučovek, zvednutí předku a tím i středu o pár mm-cm.
Dík za vyčerpávající odpověď.
Narazil jsem totiž na inzerát s podobnou předělávkou a protože mám na půdě starého Favorita, napadlo mě totéž.
V popisu inzerátu bylo, že je vzadu šestikolo, ale jestli na obyčejném středu nebo na kazetě nevím. Vepředu je trojtác, tak s tím by snad neměly být problémy.
Pedál se zdá být opravdu dost nízko nad zemí.
vhodny to neni.
ram bytelny neni. Urcite je mozny udelat neco, co bude vypadat jako kros, ale kros to nebude.
Vidlici neroztahuj, kup odpovidajici zadni stred. Pokud mas 27 palcovy rafky, bude problem sehnat krosovy gumy.
Jo a este neco. Bude to silene brzdit (nebo spis nebrzdit), ale s tim asi pocitas
To je pravda.
Pro jízdu natěžko to moc nebude. Maximálně odolnější silnička.
Podívej se na bok pláště, jaký je to rozměr. Pokud 622xněco, tak není problém, to je standardní rozměr silničních, crossových nebo 29"mtb ráfků. Pokud 630xněco, tak ty ráfky už pravěpodobně neseženeš, a na normální ti pravděpodobně nedosáhnou brzdy.
Řešením je posunout koncovky vidlic vůči brzdám. Tj. buď zkrátit vidlice nebo tam dát návarky na véčka, případně vpředu to řeší odpružená vidle.
Pokud jsou tam vysoké brzdy (Favorit), tak nižší moderní silniční brzdy rovněž nemusí dosáhnout na ráfek.
brzdy dosahnou, osobne odzkouseno. Je to minimalni rozdil, napriklad i duse od rubeny byvaji univerzalni pro oba rozmery.
Nejvetsi problem tech brzd je jen v tom, ze nebrzdi (provedeni super, provedeni special nebo centrik jsou na tom o trochu lip)
No tak to znám kolo, na kterém na vyměněné ráfky (622 za 630) brzdy nedosáhly, resp. i v nejnižší poloze špalku drhly o plášť.
I nejmizernější favoriťácké brzdy brzdí na silnici uspokojivě... s novými bovdeny, lanky, slušnými špalky, vyčištěnými ráfky a trochu seřízené.
Návarky na zadní vidli jsou k ničemu. Nechal jsem si je dát na F 1 a brzdy místo brzdění jen roztáhnou vidle. Není to na to stavěný. Budu tam dávat klasický brzdy. Dostal jsem nový Shimana, jenže jsou nízký, takže jsem si sehnal historický Weinmanny. Prostě, nemá cenu se s tím trápit. Dá se i z inzerátu koupit slušný kolo za pár kaček bez těhle experimentů. Já favouše mám jen na válce (zatím bez brzd, nechybí mi :-)
to je nesmysl, u tech uzkejch trubicek.
Leta tam dat tu podkovu, co se driv davala.
Pamatujete na casy, kdy kdo nemel podkovu, nebyl in? :-)
Pláště i ráfky rozměru 630 se dají běžně koupit, ale není žádný výběr, 1 typ toho nejobyčejnějšího ráfku a tak 2-3 typy pláště.
Zas tak běžně ne, aspoň u nás. Objednal ji mechanik, co mi vyplétal zadek. Děsný to je s pláštěm, rubeňáckou 630 jsme na ráfek rvali dva, třikrát jsem lepil duši a málem zlomil montpáky. Příště si pořídím Remerxy 622.
Já si takhle favorita upravil - nově jsem dával: odpruženou vidlici, hlavové složení, stavitelný představec, vlaštovky, véčkové brzdy + páčky, přehazovačku + páčky SIS, přesmykač, kliky, komplet přední kolo, zadní mám teď připravené - čekal jsem, až se ojede ráfek, středové složení. Nosič jsem tam měl, k tomu velké brašny myslím z Teska.
Z původního kola tam v tuhle chvíli zbývá rám, sedlovka, kožené favoriťácké sedlo.
Jinak lze sedmičkovou kazetu, bez problémů.
K tomu středu - možné to je, mně tam ale nešel Kinex (byla chyba v "domečku"), tak jsem dal klasické složení = misky + ložiska + osu - ok.
Rada: já tám dal vidlici sentůr, pružinovou, funguje kupodivu skvěle (stála pouhých cca 1 tis. Kč), nicméně má zdvih 63 mm - a to je zbytečné, přece jenom to v porovnání s původní favoriťáckou vidlí hodně zdvihlo čumák. Po téhle zkušenosti radím raději vidlici RST se zdvihem max. 50 mm - čím míň, tím se mi jeví líp.
Díky tomu zdvihu 63 mm, co tam mám já, to jako klasického krosíka nepoužívám, přece jenom se mi to na tohle užití moc nezdá - mám z toho normální pohodlné kolo pro městský provoz.
Mám takovýho předělanýho před 17-ti lety z eF-jedničky, rovný řidítka, řazení otočný, trojtác s novou osou na čtyřhran, sedmikolo, 28" kola, brzdy Centric s delšími špalíky. Najezdil jsem na něm spoustu kilometrů po lesích. Pak jsem si koupil novýho krose, favorita odvez do Jizerek, že ho budu používat tam. Ale skoro ho nepoužívám, co jsem si zvykl na lepší, už se mi na něm jezdí děsně blbě :o(((
Pokrok nezastavíš....
Jo, a ten střed je fakt proklatě nízko!
Už jsem takhle předělal hezkou řádku Favoritů a Esek. Z původního kola nechávám jen rám + přední vidlici, kola a brzdy, sedlo. S nejlevnějšími SIS (indexovými) převody to vyjde i z prací na cca 3200-3500 Kč. Tedy 6-kolečko, trojpřevodník, rovná řídítka, indexové řazení. Zadní vidlice se dá roztáhnout. Jinak vše pasuje. Jediný problém bývá s brzdovými pákami. Původní favoriťácké brzdové páky mají vzdálenost mezi uchycením koncovky brzdového lanka a čepem otáčení brzdové páky cca 21 mm. Tudíž na rovná řídítka by se měly sehnat brzdové páky se stejnou vzdáleností mezi úchytem lanka a čepem otáčení. A takovéhle páčky se těžko seženou. Páčky na V-brzdy mají tu vzdálenost o hodně větší, tudíž člověk aby měl sílu jako medvěd aby zabrzdil. Páčky na staré cantilever brzdy se hodí spíše, ale ještě to není ono a taky už se dají těžko sehnat. Jinak s předělávkou problém není.
Jo ještě jsem párkrát narazil na menší průměr krku představce, ale ten se dá ještě koupit.
Takže předělávky bych se nebál, vznikne lehké trekové kolo, parádní na asfalt a lehčí terén. Do tvrdšího terénu opatrně, ty favoriťácké vidlice zase až tak pevné nejsou.
Kolo se slabými ocelovými trubkami vypadá pěkně, alespoň podle mého vkusu.
Trekáč s ocelovým rámem a lepší výbavou je dnes prakticky nesehnatelný, když pominu ty kola z hypermarketu z trubek na zábradlí.
Přestavěl jsem za posledních 3 roky 5 Faforitových rámů na cros, včetně navářek na "V" brzdy a zadních patek. Nutná nová přední vidlice. Cena vychází asi na 3 - 4000,- Kč bez práce. Všechny jezdí dodnes, bez nejmenších problémů. Všechny trojtác,zapouzdřená osa, sedmikolo závit, nebo osmokolo kazeta, brzdy SH. 421, nebo TEKTRA,řazení páčkové nebo otočné.
Milan
Co dělá ten favoriťácký rám když se s těmi V brzdami brzdí? Když jsem využil rám z Favorita při konstrukci lehokola tak mi ta zadní stavba připadala dost měkká a nakonec jsem si ty navářky nechal udělat na ty spodní trubky které jsou silnější.
Díky za téma, připojuji se do diskuze. Zrovna dneska jsem se pustil do své první přestavby. Crossoveho Favorita, jednoho z poslednich co vyjel z fabriky v Rokycanech, jsem se rozhodl prestavit na kolo cyklokrosové. Rám je už modernější konstrukce, má výš střed a rovnou vidlici. Kazdopadne je to porad festovní ocel :-) Jako crossové ani jako silničku ho ale nevyužiju (mám jiná kola), taky uz není nejmladší tak jsem se rozhodl vyzkouset velmi rekreačně cyklokros. Silniční řídítka, páky Sora Dual Control, nové lanka a bowdeny, dvě omotávky, SPD pedály z MTB, měkčí sedlo, pláště s poradnym vzorkem a je hotovo. Zdánlivě! Ted řeším správný chod silničních pák a V-brzd. A taky správný chod presmykače. Snad nebudu muset jeste kupovat nový presmykač a cantileverové brzdy s vodítkama. Jinak vzadu je sedmikolečko, vepredu trojtác 28,38,48. Vypadá to slibně, moc se na něho těším, jediné mínus je váha a ted jste mě postrašili s tou tuhostí rámu a vidlice... :-( Až skončím napíšu kolik to stálo, zatím to není tak hrozné.