Zrovna dneska jsem objevil zajimavy clanek hodici se k prave zhave probiranemu tematu. Vypisu z toho nekolik udaju, protoze jde o velmi zajimava data.
Statistika je vypracovana lucemburskym sdruzenim pojistovatelu la Baloise, jmenuje se (volne) "Nebezpeci a jeho faktory pramenici z jizdy na kole v G.D.de Luxembourg", zdroj dennik Point24 z dnesniho dne, 27.5.2010 (www.point24.lu).
Cca 50% dotazanych osob jezdicich na kole pouziva prilbu "skoro vzdycky". 90% dotazanych povazuje noseni prilby za nejdulezitejsi ochranu cyklisty. Kazdy 8. cyklista mel v zivote nehodu na kole vyzadujici lekarske osetreni.
2/3 vsech nehod s ucasti a zranenim cyklisty se odehraji ve mestech- pri kratkych a zdanlive bezpecnych jizdach v ramci sve ctvrti, do obchodu apod. (!). Pritom i na tyto nejkratsi vzdalenosti nosi vzdycky helmu pouhych 20% osob. Pri doprave na kole do prace nebo do skoly uz temer vzdycky nosi prilbu 1/3 osob. Pri relativne deletrvajicich aktivitach na kole mimo mesto, pri sportu apod. uz je to okolo 50%, avsak % urazu je pri techto aktivitach s naprosto nejnizsi.
Jsou ty počty nehod přepočítané na ujeté kilometry?
Pokud ne, tak je to asi stejně relevantní jako tvrdit, že nejbezpečnější je jezdit s kolem po rybníce, protože na vodních plochách je evidováno 0% nehod.
Podle dostupnych udaju statistika pochazi z nahlasenych nehod. Uvadi pouze ze ucastnikem nehody s nasledkem zraneni napr. pri ceste pro rohliky ve meste je cyklista daleko casteji nez treba pri provozovani cyklistiky jako sportu. O rybniku nepisou vazne nic :o)
Ze bude takovym ucastnikem nehody daleko driv cyklista svatecni nez zkuseny se da predpokladat (ale ne tvrdit), stejne tak pouziva prilbu v daleko vetsim % prave vic tech zkusenejsich (taky predpoklad a ne tvrzeni). Takze ten co najezdi vic km je i lip chraneny, kdyz to chces pouzit jako argument. Jenomze to potom vyzni asi trosku jinak nez jsi puvodne myslel.
Podle mě je přepočítávání na ujeté kilometry poněkud ujeté.
Znamenalo by to snad, že lidé s nájezdem auta 5000 km potřebují v autě méně airbagů než lidé v autě s nájezdem 50,000 km ročně ?
Jistě statisticky jsou lidé s větším nájezdem vystaveni vyšší pravděpodobnosti nehody, než lidé jezdící kolečko škola,školka,kroužky, nákup....
Jenže když narazí tak je jim rozdílný počet kilometrů prd platný. Nebo se pletu ?
Prave ze tahle statistika ukazuje presny opak, jestli sis to aspon jednou precetl. Daleko vic urazu je pri tech cestach pro rohliky u svatecnich jezdcu nez u toho, kdo pri sportovani najede tisice km rocne. To je ten duvod, proc to sem davam a samotneho me to prave prekvapilo.
syndrom falešného bezpečí se tomu myslím říká.
Významné množství nehod mají lidé v místě bydliště, přestože většinu kilometrů autem ujedou jinde.
Prostě okolo domova( známých míst) nepřemýšlí a nejsou pozorní, nepřipoutají děti na těch 350 metrů cesty do školy.
Nebudu se poutat jedu jen ke kontejneru s plastem atd...
už když jsme si dělal kdysi papíry na auto, tak mi tatík říkal ať si dávám bacha při dojíždění z delších cest na ty poslední kilometry. Nečetl jsem ty statistiky, on jo, organizoval dopravu v jednom podniku, ale prý je statisticky nejvíce nehod na delší cestě právě na konci do třiceti km od bydliště. Přesně jak říkáš. Člověk si myslí, že už je vlastně doma, tady už to zná, uvolní s epoleví v pozornosti. A únava samozřejmě taky hraje roli.
Nedávno jsem četl, jak vypadá statisticky nejčastější nehoda. Samotného by mě to nenapadlo, ale je to logické:
Vozidlo Škoda (to by mě ještě napadlo, těch je nejvíc), nižší střední třídy, za mírného provozu, na silnici 1. třídy nebo i nižší v dobrém technickém stavu. Ve dne (nikoliv za soumraku či noci), při dobré viditelnosti. Na mokré vozovce, nikoliv však za deště, na přehledném úseku, často za zatáčkou na začátku rovinky. Řidič daný úsek dobře zná, buď tam pravidelně jezdí, nebo je to blízko (do 10-15km) okolo domova.
Pri poslednich dvou delsich cestach domu (Belgie - Praha) jsem totalne odpadl a musel si dat doslova "20". Jednou v Rudne a podruhe na urovni Slivence. Kdybych hodne zarval, uz by mne doma slyseli. ;-)
jo já jsem tohle míval když jsem s evracel ze služebek. To jsem jel třeba brzo ráno do Jičína, tam něco objezdil aspoň devět hodin makal a pak domů. nejhorší byla vždycky dálnice. Rovný a nikde nic. V zimě jsem pak obíhal auto v tričku a strkal hlavu do sněhu atd.
Něco na to bude, včera jsem při návratu u baráku civěl, co to pořádá Praha 11 na dvoře důchoďáku za mecheche, až jsem málem vjel pod protijedoucí auto. Vzdálenost: celých 50 metrů od vchodu.
Jiná věc je, že taky záleží na prostředí. Když je okolí plné překážek, které už dobře známe, tak se nám jejich nebezpečnost vytrácí a podvědomě je bereme méně vážně.
Já mám od baráku metr široký vjezd do ulice ve vnitřním oblouku zatáčky, kde parkují auta, v ulici samotné se pak běžně stojí ve dvou řadách, k tomu dvě retardéry, které jsem si navykl objíždět právě ve vzdálenosti asi deseti čísel od aut. Následuje obvykle z poloviny zatarasený vjezd na chodník (stezka je v projektu rekonstrukce parku) a v půl osmé ráno to tam všechno zacpou rodiče z okolí zavážejí své ratolesti do školy. Nedivil bych se, kdybych na takové ulici boural každý týden.
Zajímalo by mě, zda je tenhle jev u cyklistů ve městech, kde je prostředí všeobecně bezpečnější, stejně silný nebo slabší.
Tem cislum bych veril.
Ja se na kole srazil s autem asi 3 km od domu, prestoze denne jezdim do prace 25 km daleko. Nehoda se stala necelych 10 minut po odjezdu z domu, prestoze zrovna v tom tydnu jsem byl na nekolika celedennich projizdkach.
A byl to presne ten typ cesty, kdy bych si prilbu urcite nebral (pokud bych ji teda nosil), proste jen kratka cesta pro neco do mesta. Nastesti to dopadlo pomerne dobre a bylo jeste pred revolucnim rozhodnutim, takze pojistovna ridicky platila.
No a nevim, zda jsem se poucil. Prilbu nenosim dal, ale zniceny Favorit nahradil Azub Ibex. Lehokolo mi pripada bezpecnejsi, ale nejspis mohou nastat i situace, kde to bude naopak.
Pripada mi, ze vliv prilby se trochu precenuje. Ano, urcite muze zmirnit zraneni, pripadne zachranit zivot, ale vubec to neznamena, ze s prilbou se nemuze nic stat a nektere nehody ani prezit nelze. Proste jedna z mnoha ochrannych pomucek, ktera zvysi pravdepodobnost preziti nehody za cenu mensiho pohodli. Nakonec je to vzdy kompromis mezi bezpecnosti a pohodlim, takze bych nechal na kazdem, jak si ho nastavi.
Jinak by mi prislo prakticke patrat spise po pricinach nehod nez jen resit dusledky.
Prilbu nosim. Na kole necitim diskomfort, na lyzich je to vylozene prinos. Konecne mi neni zima na hlavu. To nedokazala ani windstoperova cepice.
Jen na vode trosku prilbu citim. No, ja si ji totiz predelaval z motorkove a tak vazi skoro 3 kg. ;-) Alespon posiluju krk...
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-07_CRO_amp...
Já teda na lyžích nevozím. Do kopce by mi v ní bylo strašný vedro...
Po prekroceni magicke trojciferne rychlostni hranice jsem pribral i paterak - i kdyz mi zatim moc pohodlny neni - nezvykl jsem si jeste dostatecne. Ale s nejtvrdsimi botami, do kterych se jeste dokazu dostat na sirku, nejtvrdsimi odladenymi lyzemi (na ostrych bych nevydrzel cely den) a pri stavu komercne vyuzivanych sjezdovek bych si nepripadal bez kybliku dobre.
Vlekum se vyhyubame, na otevrene lanovce jsem rad, kdyz mi nefuci na hlavu a v kabince si to sundavam. Ale je fakt, ze kdyz se kolem Velikonoc poradne opre slunicko... Zase by asi stacilo dele vybirat a poridit nejakou stribrnou...
Jo taaak, ty "lyžováním" myslíš tu komerční zábavu, kdy dole čekáš frontu jak na poště, pak půlku cesty (většinou tu nahoru) jedeš jak nevytopeným vlakem do práce, no a pak se kloužeš vykázanou cestou zas dolů spolu s davem lidí nasranejch na ty, co jedou moc pomalu, i na ty, co jedou moc rychle?
Taky jsem to zkusil, dokonce jedno takový prkno ve sklepě ještě mám (na cestu z kopce nepotřebuju šoupat nohama, tak mi stačí jedno). Ale moc mě to nebavilo, protože tam se pohybují netolerantní hovada - třeba si dáš pauzu na špeka pod muldou, a řvou na tebe, že tam nemáš sedět, přitom mají nejmíň půlku cesty volnou, aby tě objeli:-(
Já už jsem prostě zapomněl, že tomu s čím se dá jezdit jen z kopce a jen po speciálně upravených širokých cestách, se taky říká lyže, sorry:-)))
Nezakladam tohle tema jako nedejboze souhlas s jinde diskutovanym rozhodnutim soudu v CR, ale jako zamysleni pro ty, co tvrdi ze noseni prilby pri kratkych jizdach a specialne po meste je naprosta zbytecnost a ze je riziko prakticky jen pri sportu a v terenu. Take pro ty, co tvrdi ze na zapad od CR helmu nenosi temer nikdo. Tady v Lucembursku pouziva kolo vicemene kazdonenne (mesto, doprava) jenom cca 3% osob, daleko vic jej vyuziva jako sportovni nacini, kde je ale riziko daleko nizsi. Kdyby tomu bylo naopak, jak by asi statistika vypadala.
Prikladam svoje fotografie, kdy mi prilba zachranila zivot. Praskla misto me hlavy presne uprostred cela, a to byla vyztuzena karbonovou kostrou. Navzdory statistice tomu tak ale bylo vicemene jenom mou vinou pri sjizdeni steny mistniho lomu na MTB. Fotky jsou bezprostredne po- a pak druhy den po zasiti. Ale ze i tak :o)
měl jsi špatnou přilbu! měl bys mít přilbu s košíkem před obličejem a nebo s plexisklem před obličejem a tohle by nehrozilo. Doufám, že po téhle zkušenosti už takovou vozíš!!
Koukám, že je to pro tebe jak rudý hadr před býkem :-))
ale ne, jen mi to přijde trochu směšný, tak to zesměšňuju uplně stejnejma argumentama... :-)
Co konkretne ti prijde tak smesnyho, muzu-li vedet? Tu svou zkusenost jsem pouzil jenom jako jeden z pripadu, kdy mi prilba skutecne zachranila zivot, nic vic. A mnou uvedena statistika taky nerika nic tak humorneho. Neber to proste porad tak osobne, jako by ti nekdo neco nutil, to v umyslu snad nikdo krome ceskeho soudnictvi nema.
no to neustálý omílání toho, že bez přilby se jezdit nedá a když, tak je to strašlivě nebezpečný.
Ano, ty nenutíš (a fakt hodně to kvituju!), netvrdíš, že bys zavedl plošnou povinnost nošení přilby, ani že děti mají chodit po městě s reflexním praporkem na tyčce za flígrem, ani, že kdo se nechová jako ty, je nezodpovědnej hazardér jako v tom vedlejším tématu, kde mě přesně to, co jsem teď vyjmenoval vytočilo. (momochodem to vedlejší vlákno imho vůbec nebylo o tom, jestli to je nebo není s přilbou bezpečnější nebo ne, o to vůbec nešlo, jen to většina lidí prostě asi nepochopí)
Já chápu, že máš za sebou hraniční zkušenost a díky ní názor, který máš a připadá mi v pořádku, že ho máš. Mám podobný zážitek z inlajnů, kdy jsem se přes měsíc nemohl dotknout ani jednoho z kolen a skoro čtyři měsíce kleknout ani na postel s molitanovou matrací. Bez chráničů kolen prostě už na nich nikdy nevyjedu. (a to jsem je tehdy měl, jen bohužel málo kvalitní) Ale stejně jako tobě, se mi to stalo, když jsem blbnul. Když jsem riskoval víc než je zdrávo a ono to nevyšlo. Stává se. Ale fakt bych si připadal směšně, kdybych proto začal tvrdit, že jezdit na bruslích bez chráničů je hazard se zdravím a zakládal vlákna o tom, jak já jsem se vymlátil, dával fotky oteklejch kolen a nabádal všechny, kdo se postaví na brusle, že bez chráničů je to hazard se zdravím atd. NENÍ! Tisíckrát víc záleží na tom, co na tom budeš dělat, kde a jak budeš jezdit atd. atd. Ano s chráničema je to bezpečnější. Ano s přilbou je to bezpečnější. S integrálkou jakou mají motorkáři, by to bylo ještě bezpečnější. S páteřákem by to bylo ještě bezpečnější. S chráničema loktů a zápěstí by to bylo ještě bezpečnější. S chráničema kostrče by to bylo ještě bezpečnější. atd. atd. atd. Přesto je nenosíš, ne?
Proč zrovna přilbu jo a páteřák ne? Není to směšný jen tak vypícnout jednu věc a tvrdit, že je všespásná? No, mě to prostě směšný připadá. Fakt. Nezlob se na mě. Není to žádnej útok proti tobě. Já tě mám moc rád, ale v tomhle s tebou zkrátka hodně nesouhlasím...
Na jednu stranu jsi rad ze ti to necpu a na druhou mi vytykas, ze ti to cpu. Kdo se v tobe ma vyznat :o) Ja jsem proste jenom uvedl urcita cisla z konkretni statistiky a pridal svuj priklad, to je vsechno.
neříkej, žes to nepochopil :-)
Cpeš mi to tím, že to sem opět dáváš.
Nenutíš mě tím, že bys tvrdil, že to musí být povinné a ze zákona a všichni a kdo nepůjd es náma jde proti nám, jako spousta jinejch....
Ano jenom. A mě to připadá směšný :-)
Asi u toho skončíme, ne? ;-)
Ja vim, nebo jsem mel jezdit na lehokole (nejenom ze bych zrovna tohle na lehaci nesjel uz i driv nikdy, ale vlastne se na nem nehody s takovymi nasledky podle tvych slov nestavaji) nebo vlastne nejezdit vubec. Argument o nicem, promin.
Integralu nevozim, zato uz nekupuju sintrovane brzdove desticky se silne promenlivou kvalitou od fy A2Z a davam si nejenom pri extremnejsich jizdach jeste o neco vetsi pozor.
Ale ne, ne že by ses na lehokole nemohl bouchnout do hlavy, to jsem neřekl, jen je to tisíckrát méně pravděpodobné a mě se to nikdy nestalo, to je vše. Klasické kolo je co se týče úrazu hlavy prostě mnohem mnohem více nebezpečější, toť vše.
A o integrálce jsem nemluvil, jen o ochraně obličeje něčím podobným, jako mají hokejisti.
Je to naprosto stejný argument, jako ten tvůj, ale souhlasím, že oba jsou o ničem, jen jsem netušil, že to řekneš i ty :-)
Jenom proto ze te jeste nastesti nesejmulo auto nebo ze fyzikalne ani nemuzes jezdit takovy teren jako na beznem MTB beres svou jistotu o mnohem vyssi bezpecnosti lehokola? Vzdyt musis sam vedet ze je to nesmysl a navic (a predevsim) o tomhle moje tema vubec neni, pokud sis nevsiml.
počkej počkej, mě auto sejmulo. Jelo asi šedesát a já přecházel silnici. Slyšel jsem ho a stačil se otočit k němu a to bylo všechno. Trefil mě do nohou a srazil a pak jendolu stranou oběma kolama přejel od nohou až k rameni. Šel jsem pěšky. Neměl jsem chodeckou helmu ani páteřák ani žádný další ochranný pomůcky a pořád je nenosím, když přecházím ulici, ale dávám si většího majzla....
co se terénu týče, projedu z většiny totéž, co kamarádi na horských kolech. Smětrem dolů mám výodu, směrem nahoru nevýhodu, ale nikde jsme netvrdil, že je leho lepší do terénu. Když to na MTB někdo opravdu umí, pak podle mne leho nemá šanci a neznám nikoho, kdo by tvrdil opak a nerozumím tomu, co jsi tím chtěl říct...
Ne není to nesmysl. Já sedím nohama napřed. Ty hlavou napřed. Při nárazu na překážku, já vyletím z kola nohama napřed a ty hlavou napřed. Ty máš tisíckrát větší pravděpodobnost úrazu hlavy než já a já mám tisíckrát větší pravděpodobnost úrazu nohou než ty. Přijd emi, že to vyplývá zlogiky věci a není třeba to nějak rozvádět....
Mám kamaráda, který kdyby měl tenkrát helmu, tak prý měl šanci, že přežije..... Když si na něj vzpomenu, tak pokaždé mu v duchu nadávám, že je to pitomec, že ji neměl. Ale byla to jen a jen jeho věc a jeho rozhodnutí. Nikdo neměl právo mu do toho mluvit....ani já, natož nějaký Venca soudcovský. Udělal blbost a stalo se. Bohužel. Mohl udělat chybu jinde a umřít jinak...
Nejsem proti helmě. Nosím jí a vím, proč jí nosím. Když jí nemám, necítím se moc dobře. Budou jí nosit i mé děti. A jsem i pro nějakou rozumnou prevenci (možná kdyby se do našich škol vrátila dopravní výchova, tak by se tím dalo dosti věcí řešit....).
Jen mi prostě to vnucovaní vadí z principu. Možná je to trošku panika, ale já se opravdu bojím, že se toho právníci chytí a začnou to aplikovat skoro na vše. Když se nad tím člověk zamyslí, tak ta možnost tam je....a velká. Ono se stačí podívat na Emeriku. Tam už tahle "svoboda" docela funguje:-(
Vsak tohle tema ani neni napsano z toho duvodu, ktery se ti (a ani mne) nelibi. Jenom ze me ta data dost prekvapila.
Myslíš třeba to s těma rohlíkama? Mne to nepřekvapuje.
Je to podobné jako o velikonocích, kdy za volant usedá spousta svátečních řidičů. Sedí za tím po několika měsících, ale myslí si, že jsou Schumacheři a že se jim nemůže nic stát. To se přeci nezapomíná....A jak to o velikonocich dopadá:-(
Na kole je to možná ještě horší, protože je to přeci "jen" kolo....snadné na ovládání a umí na něm kdejaký blbec.
A on člověk, který na kole jezdí skoro pořád, má jiné reakce....asi padá i "lépe" (no...ikdyž ty fotky.....:-) ). Kdežto sváteční cyklista se dle mého dokáže zrakvit i při pomalé jízdě po rovince....
Dopravní výchova je povinná (minimálně v Praze) pro děti v 3-5 třídě nebo nějak tak, na našem dopravním hřišti na Vypichu je prý pořád plno.. Je otázka jak to učí učitelky, prý některý odmítají jít ven, protože se bojí zranění.
V Massachusetts je helma prý povinná pro všechny, ale možná sem je jen špatně pochopil.. Tam by se jezdilo tak krásně, ale jen po asfaltu..
Tak to nevím. Já jen vím, že jako kluk jsem ve škole drandil na tříkolce po dopravním hřišti a ještě tehdá nás VB kontrolovala a vysvětlovala co a jak. Pak to z osnov zmizelo, hřiště zarostlo. Teď nevím....
Pokud to nezměnili, tak stále platí:
"Massachusetts states that "any person twelve years of age or younger operating a bicycle or being carried as a passenger on a bicycle on a public way, bicycle path or on any other public right-of-way shall wear a helmet." It adds that the helmet "shall fit the person's head, shall be secured to the person's head by straps while the bicycle is being operated, and shall meet the standards for helmets established by the American National Standards Institute (ANSI Z 90.4) or subsequent standards or the Snell Memorial Foundation's nineteen hundred and eighty-four standard for use in bicycling or subsequent standards." It further adds that the "requirements shall not apply to a passenger if the passenger is in an enclosed trailer or other device which adequately holds the passenger in place and protects the passenger's head from impact in an accident."
Tak to možná platilo jen v kempu :-)
Já se kvůli blbé přilbě loni neproletěl v Itálii vrtulníkem; takhle to dopadlo jen s prasklou přilbou a lehkým otřesem mozku (zlomenou ruku, díru v ruce, naražené kyčle a mohutné odřeniny a spáleniny nepočítám)... ;-)
Zase můžeš být rád, že Ti místní nemocnice pak nesdělila placenou informaci kolik tahle celá sranda stála :-)
Treba mel vetsi ochranu nez helmu- dobrou pojistku :o)
ještě že to nevidí Medvěd, tuhle říkal, že pojišťování je špinavý kšeft:-D
Mám pocit, že pro Medvěda je špinavý kšeft i ježdění s přilbou :-)
Pro Medvěda je špinavý kšeft vše, kromě jeho aktivit.
Hele, jestli chceš vědět, co by sem napsal, tak si to přečti za poslední týden v ostatních tématech, kam přispívá :o)))
Anebo udělej Ctrl+C Ctrl+V a vlep si to sem :o)))
Zatím je to čtivé téma, tak chlupáče nedrážděte... Prosím, prosím, prosím... :o)))
Statistiky jsou deformované. Pokud sebou břinknu a přilba mne ochrání tak se tato událost do statistik nedostane protože se vlastně oficiálně nic nestalo a není proč to evidovat.
To je velmi důležitý a podstatný poznatek! Bez přilby už bych byl ve statistice asi třikrát, co si tak narychlo vybavuji. A další kamoš taky minim jednou (vzhledem na praskou přilbu a sedřený xicht).
Přesně - já minimálně 2x z případů, kdy jsem ji promáčkla o obrubník...
No ty jo, tady je to samý cirkusák. Já na kotrmelce zanevřel už na zákadní škole, špatně jsem se ohýbal přes moje velké břicho :-.)
No počkej, já to nijak neplánovala.
To si tak jedu, jedu a najednou ležím, ležím :o)))
Poslední pád ve Francii, kdy jsem dostala šmíra při přejezdu kolejí vlečky, byl ale hodně hnusnej. Od té doby si dávám pozor dvojnásob...
A proč při týhle produkci skáčeš na hlavu ? :-) Mě takhle v Rychnově zmizelo kolo z pod zadku na kolejích a dopadnul jsem na všechny čtyři. Brácha provedl něco podobnýho na ledě (viz dvě sádry vloni v únoru).
No to víš, v tom okamžiku mě prostě přepralo kolo naložený na těžko :o)))
Velkou roli sehrála i nervozita kde budeme spát, mapa mi neodpovídala realitě, byl podvečer a byla jsem dost unavená po celodenní etapě...
To jsou prostě ty dojezdy :o)))
No mě před 14 dny na Škodabiku ujelo přední kolo na kořenu a tak jsem objal kmen toho stromu a kolo nechal pokračovat. Biker co jel za mnou se mi nějak pochechtával, asi si myslel, že má lepší techniku, ale kořen ho poslal k zemi.
Jinak co se týká přilby, těch 20 let co na kole intezivněji jezdím jsem ji vlastně ani nepotřeboval, ale potupně s věkem jsem větší zababělec a tak jsem ji začal asi před rokem pravidelně používat.
Taky mám jednu nakřáplou přilbu ležet v polici ve sklepě na památku...
A další zkušenost - není moc příjemné dávat první pomoc cyklistce v bezvědomí, která krvácí z hlavi po pádu přes řidítka přímo na asfalt...