Pochopitelně u ráfkových brzd. Pokud nemá ráfek nějaký bezpečnostní systém, může se rozpadnout dosti nečekaně. Už se mi to stalo dvakrát. Jeden výrobce uvádí maximální míru opotřebení brzdné plochy 0,35 mm. To je hloubka té prohlubně, kterou vybrousí špalek v brzdné ploše.
Jeden způsob už jsem vyčetl na bikeforu, druhý mám zatím v hlavě. Máte nějakou přesnou metodu? Ono těch 0,35 mm není tak moc a splést se o dvě desetinky nemusí být "zdravé".
Pro rejpaly: Odpověď "Neměřím, mám kotouče" toho moc k dotazu neřekne.....
no když s emi zdá, že ten žlábek co je na boku ráfku nějak už moc mizí, tak ten ráfek vyměním. Jednou jsemto nechal a myslel si, že to stačí až tam ta drážka nebude vůbec, ale prasknul a ješt ěkousek drážk yzbejval. Dojel jsem, ale bez přední brzdy :-)
Některý ráfky tam tu čárku drážku nemaj, ale mívaj prý nějakou barvu v sobě a když se probrousíš k ní, zažne ta barva být vidět, ale jen jsme o tom četl.
Ale ty asi myslíš jak poznáš jak dlouho ješ ten ráfek vydrží, co? To nevím, jestli se dá nějak změřit... Já to jen odhaduju a radši měním dřív. Tolik ten ráfek nestojí a není to ani každej rok....
Nee. Mám na mysli ráfek zcela bez jakéhokoliv systému indikace opotřebení - jak poznám u takového ráfku, že ho mám vyměnit?
Jinak s Tebou souhlasím, poté co mi praskly (zevnitř) dva drahé Mavic a viděl jsem podobně prasklý DT Swiss u wewe, používám levné ráfky a měním je jednou za sezónu. Ale jsem člověk šetřivý a tak mne trochu irituje, že třeba vyhodím ráfek, na němž bych mohl ještě dva měsíce jezdit.
Vím o tom celkem prd, ale nějak se mi nechce věřit, že by ty drahé ráfky něco takového neměly...
No i kdyby měly, k čemu mi to bude, když praskne dříve než probrzdím levný ráfek? To co je na fotce bych u ráfku za litr nečekal prostě.
Tohle ale vypadá spíše na přetažené dráty. Nebo výrobní vadu...
S probržděním to asi nemá nic společného.
Podle mne to klidne muze byt tim, ze vyrobek je fake - osizeny material nebo tak neco, proste to neni Mavic. Draty natahuju porad cca stejne, tim to imho nebude. I jednostenne rafky to snaseji v pohode.
a co tedy máš? Já používám Remerxy a ty tu drážku mají. Nejsou drahý a docela dost mi vydrží.
Tak ho prostě dojezdi. Až probrzdíš ti vnější vrstvu, tak to furt ta vnitřní udrží, jen dojedeš bez brzdy...blbý by to bylo na delší cestě, ale na vejlety doma... Ty ho na tom tandemu probrzdíš dřív než já.
No to právě nejde. Kdyz se ten rafek zacne rozpadat na ctyriadvacitce ve ctyri odpoledne, tak jsem slusne receno v prdeli. Predni kolo muzu mit jedno sebou, ok, ale zadni ne. Remerx Eagle lonsky model ji nema. Ani tu dutinu.
Prozatim nejjednodussi je delat to tak jako dosud - na jare dva nove rafky :-)
Neměřím, mám kotouče :-))
Podle mého bude na každém ráfku nějaké ukazovátko. Někde je barva, takže ráfek začne krvácet, já mám na karkůlce u ventilku důlek, jak zmizí mělo by se měnit. Jinak podle mého nelze zjistit, jestli už je ojeto moc.
Protože cestou z Kolečka Radka špalky probrzdila na kov, tak teď vím, že by se to asi mělo kontrolovat :-) ráfek brečet nezačal, jen tam byla rýha, jako kdyby se na špalek nalepil kamínek, ale rávku nic není, jen sem tam je rýha.
Jsem našel k ráfkům i tento systém chování při opotřebení.
SCR
bezpečná konstrukce ráfků spočívá v zesílení základu háku pláště, aby nedošlo k odlomení při opotřebení brzdné plochy. Po nadměrném opotřebení brzdné plochy nastává vyklonění bočnice a rozšíření ráfku, což způsobuje samovolné brždění. Brzdová plocha je deformovaná do prohlubně, na které se začne objevovat prasklina. Dovolené opotřebení brzdné plochy 0,35 mm.
RDA
aktivní indikační systém prasknutí a limitního opotřebení brzdné plochy bočnice ráfku.
u noveho rafku zmerim tloustku steny suplerou.
zapisi na vlozku u diry pro ventilek, staci kulickove pero nebo centrofixka.
no a pri defektu zmerim.
ovsem - hloubka probrzdeni je pro ruzne rafky ruzna, tak opatrne s temi 0.35mm
pamatuji si ze na mych mavic melo zustat 0.8mm materialu.. takze asi zavisi od vyrobce co udava.
Aby ses dostal do prohlubně potřebuješ nástavce nebo aspoň drátky. Aby drželi tam kde potřebuješ, napadlo mě ohnout z jednoho kusu drátu takovou vidličku, aby se to dalo snadno přidržovat levou rukou.
* Příloha musí být obrázek formátu .jpg. Dětestímdoprdelenebuduvýkresydrbatvjpg!
Laický a celkem spolehlivý způsob - když si šáhnu na boky ráfku ("vezmu" si jej mezi palec a ukazováček), pojezdím prsty po bocích ráfku od středu kola směrem k plášti (několikrát tam a zpět) a ucítím, že se ráfek směrem k plášti rozšiřuje (je jakoby do V-éčka), tak je načase ráfek vyměnit.
Jde o to, že špalky nebrzdí až úplně těsně u pláště a tudíž se ráfek těsně u pláště neopotřebovává. Když je ráfek jen trošku "obržděný", tak prsty ten rozdíl v šířce ráfku neucítí. Když už je ale ráfek "obržděný" více, tak je ten rozdíl pod prsty znát. No a když je ráfek "obržděný" tak, že už se u pláště ráfek tlakem v duši roztahuje, tak to už člověk vidí na první pohled ani na ráfek nemusí šahat.
To já to poznám tak, že se v ráfku vytvoří podélná trhlina, ten neobržděný okraj ráfku se v nějakém místě utrhne od toho zbytku a tlakem v plášti se vybočí ven. Pak vidím, že je čas na výměnu... :o))
Při jízdě se to pozná tak, že ten vybočený rantl trochu tluče do brzd. Buď to člověk vydrží a dojede nebo se ty brzdy na to dojetí trochu uvolní. Jednou se mi stalo, že ten utržený kus ráfku o ty brzdy to přední kolo téměř zablokoval. Ale to bylo tím, že jsem ty brzdové špalky namontoval tak, že brzdily až u samého pláště.
To už ale zpravidla bouchne duše, podélně několik centimetrů, nezalepíš, neopravíš, domů jdeš pěšky.....
Probrzdil jsem takhle několik ráfků a nevzpomínám si, že by mi přitom praskla duše. Pokud ano a jen jsem to zapomněl, tak jsem to rozhodně dokázal slepit a bezpečně jsem dojel.
Mám pocit, že to prasknutí a vyhnutí bočnice ráfku je spíše postupné. Pokud si toho člověk všimne včas, není problém na bezpečné dojetí upustit trochu vzduchu z duše.
Kdyby jenom duše. Už jsem přímo v reálu zažil, že se majitel vykašlal na výměnu ráfků a za jízdy se ráfek najednou celý zbortil, dráty to neudrželi a okamžitý pád.
A případů, kdy se sice pád nebyl, ale s kolem dál jet nešlo jsem u probržděných ráfků zažil několik.
Naposledy jedna účastnice loni na zájezdu na Korsice. A jaký tam s tím pak měla starosti.
V tom to právě je - já tam tu prohlubeň cítím dejme tomu už koncem léta, pokud ten nový ráfek nasadím na jaře. A teď kardinální otázka, co je ještě v pohodě a co už ne? To že ráfek praská samozřejmě lze poznat okamžitě, ale to už je pozdě. Já potřebuji mít jistotu, že to snese ještě dejme tomu 200 km v bahně a nepraskne.
Neexistuje. Jediná možnost ráfky bez indikace nebrat. Přece nebudeš někde po cestě sundavat plášť a přeměřovat šuplerou ?
Tak ja plaste v dilne sundam/nandam pod pet minut, to by mne neomezovalo. Ale i tak ani to co pises neni vselek - k cemu mi je, ze se vykloni brzdna plocha jeste pred prasknutim rafku, kdyz jet se na tom pak prakticky neda, o vetsim poctu km v marastu nemluve.
Něco se dá odhadnout jen dle měření z venku. Špalíky nezasahují až do kraje ráfku, takže stačí přiložit něco rovného z venku na ráfek. To dosedne na kraje ráfku, kde materiál nechybí a pak můžeš změřit o kolik je materiálu méně uprostřed brzdné plochy.