Dobrý den,
jezdím denně do práce na silničním kole favorit z r ´92, kde se akorát měnil představec a dali rovná řidítka. Jsem s ním spokojen, jezdím na něm moc rád, ale krom silnice jsou ostatní typy terénu problém.., proto mě zaujali krosová kola..
Chci si toto kolo pořídit jako druhé na občasné výlety o víkedech na desítky km...
Byl bych všem velmi vděčen, kdyby jste mě nějaké krosové kolo doporučili, že jste s ním z osobní zkušenosti spokojeni nebo prostě dali radu, že víte, které je ok.
Jak jsem tak koukal na množství značek, zaujali mě nejvíc asi značky Schwinn, GT, Mongoose, Merida.
Jaká velikost kola na mých 198 cm je vhodná? U Schwinnu, Mongoose, GT mají největší značení XL a limit např. u Schwinnu u XL je 196 cm. Znamená to, že pak to kolo bude na mě malé? Nebo se to dá nějak dohnat? Jakou velikost rámu bych měl mít na svou výšku? Nebo na co se mám u rámu soustředit vzhledem k mé výšce?
Limit 10 000 jsem dal vzhledem k tomu, že hodlám koupit nějaký model z r. 2009.
Děkuji moc za odpovědi.
Jako základ bych vzal tohle:
http://www.kola-online.cz/Jizdni-kolo-Apache...
Od jara na něm jezdí sestra. Do cca 10.000,- nevím o žádném, kde bych za peníze navíc získal něco podstatně lepšího. Velikost je potřeba vyzkoušet, ale na Tvou výšku to bude stejně vždy největší vyráběný rám;-)
A co třeba tyto kola?
http://www.mongoose-bikes.cz/2009-kola-cross...
http://www.schwinn-bikes.cz/schwinn-kola2009...
http://www.schwinn-bikes.cz/schwinn-kola2009...
http://www.gtbicycles.cz/gt-kola-2009-crossova...
http://www.merida-bike.cz/prodej/crosswar-tfs...
jediná tato merida je i ve velikosti rámu 24" - to by na mou výšku bylo nejlepší? co myslíte?
Samotná výška rámu je zavádějící. Výšku lze vždy doladit vytažením sedlovky a představcem.
Daleko důležitější je délka rámu, tam se to ladí špatně, sedlo má pozici pro ideální šlapání v podstatě danou, a příliš dlouhý či krátký představec dělá nepěkné věci s řízením.
Ze zmíněných kol bych vyřadil ty s mechanickýma kotoučovkama. Vidlice a kola na crossech nemají dostatečnou tuhost, aby se využily jejich přednosti - a jinak jsou kotoučovky jen dražší, těžší a obtížněji servisovatelné.
Zbývá Merida, GT a Schwinn GSL.
Vyřadil bych GT, za ty prachy nepřináší imho nic oproti mnou navrhovanému základu.
Schwinn Searcher GSL má oproti mému základu Deore 9-rychlostní řazení, náby vyšší kategorie a píšou zeslabovaný rám, snad by tedy mohl být o nějaké kilo lehčí. To jsou konkrétní přínosy pro komfort a rychlost jízdy, zda stojí za rozdíl cen nevím, to si musí rozhodnout investor.
Merida má prakticky to samé co předchozí model, ale levnější náby. Naproti tomu největší velikost má délku rámové trubky 630 což je opravud hodně a pro trochu přerostlého uživatele to možná bude jediná volba (raději kolo s horší výbavou než vymazlený kousek na kterým se blbě sedí).
Ještě něco. U geometrie rámu často píšete, že než velikost kola je důležitá délka horní rámové trubky. Dá se tedy od ní nějak odvodit zda-li mě bude kolo sedět?
Rozdíly tam totiž jsou (údaje jsou pro největší rámy daného výrobce):
Mongoose 61,5cm
GT 59,7cm
Merida 63,0cm
U Schwinn jsem nenašel geometrii kol..
Je lepší kratší nebo delší rám?
Lepší je rám, na kterém se konkrétnímu jezdci dobře sedí. Existují programy, které ze zadaných délek různých částí těla doporučí vhodnou geometrii rámu.
Pak se ještě liší posezy na silnici a na mtb. Na crossu navíc vstupují do hry požadavky uživatele, jeden preferuje rychlou jízdu a je ochoten se sklonit hlouběji, druhý si koupí crosse místo silnice právě proto, že mu umožňuje sedět vzpřímeně.
Pak jsou uživatelé, kteří si neumí vybrat správnou velikost kola a vhodné sedlo, trápí je různé bolesti, a musí kvůli tomu jezdit třeba na lehokole:-P
Selským rozumem: nejlepší metoda je vzít kolo, na kterém se mi opravdu dobře jezdí, změřit jej:
- délku průmětu horní rámové trubky do vodorovné roviny ("efektivní délka rámu", např. těch 630mm u meridy, zpravidla se to měří od osy hlavové trubky po osu sedlovky)
- délku představce (opět vodorovná, osa-osa)
A nový rám koupit tak, aby byla optimální délka představce (cca 100mm) + k tomu takovou délku rámu aby jejich součet zůstal zachován; případně korigovat, pokud na stávajícím kole je sedlo hodně vpředu nebo vzadu.
Např:
představec 110mm, ef. délka rámu 595mm, sedlo maximálně vzadu (šlapu zezadu, na mtb se do kopce hodně zvedá přední kolo). Rám je mi tedy evidentně krátký, jakž takž se na něj naskládám za cenu dlouhého představce a sedla hodně vzadu.
Zkrátím představec na 100mm, prodlouží se rám na 605mm. To je naprosté minimum, sedlo by chtělo šoupnout dejme tomu o 2cm dopředu, tedy optimální délka rámu mi vyjde na 625mm, k tomu představec 90-100mm a bude to akorát.
Podobně bych se měl ještě podívat na výšku rámu (jak vysoký rám a jak vytaženou sedlovku mám nyní, jak vysoko mám celkově řidítka, a zda by se mi hodily třeba výše nebo níže). Tam jde šachovat s vytažením sedla, podložkama a úhlem představce, případně i s výškou odprušené vidlice. Délka rámu je pevná, a špatně se kompenzuje.
díky za reakce, super!!
jen nechápu pár věcí, co píšeš:
např. pokud mám sedlo úplně vzadu a představec 110mm, tak po zkrácení představce přeci rám neprodloužím, ale zkrátím a když navíc posunu sedlo dopředu, ještě víc zkrátím vzdálenost mezi sedlem a řidítkama..
jinak ta merida se mi líbí, jen se mi zdá ten rám delší, nevím. staré kolo mám v opravě a tak teď honem nemůžu porovnat hlavně délku horní rámové trubky a představce. každopádně jelikož je u favorita rám 58cm, tak bude rozhodně rám kratší a možná i představec, bude mít i jiný úhel.
ideálně dlouhý předstvavec k tomu rámu meridy by měl být jaký? tam je 14cm dlouhý... a sklon je poměrně rovný, sportovnější.. což se mi nejeví moc ok.. to kolo je na výlety pro pohodlnou jízdu..
Když virtuálně (ve své představě) zkrátíš představec a posuneš sedlo dopředu, MUSÍŠ prodloužit rám = ve smyslu KOUPIT O TOLIK DELŠÍ. Tedy místo 595 těch 625 například.
140mm je obrovsky dlouhý. Na silnici se to bude chovat klidně, dobře držet směr. Při pomalé jízdě a manévrování (otáčení na úzké cestě) ti to přijde nemotorné (ale na dlouhý představec se dá v tomto zvyknout), na rozbité polňačce při balancování mezi kolejema a objíždění děr málo obratné (to je prostě fakt, v tomto fyziku neošidíš).
Nicméně rám hned tak nevyměníš, představec je v případě nutnosti pár stovek.