Na veletrhu Svět knihy představilo vydavatelství Žaket již druhé aktualizované vydání atlasu ČR s cyklotrasami. Jeden výtisk putoval i do redakce NaKole.cz a dnes se s vámi tak můžeme rozdělit o hodnocení tohoto mapového díla.
Ukázka mapy je velmi špatná, nejsou moc rozpoznat detaily. Ale protože jsem se s prvním vydáním již setkal, mohu k tomu dodat jen, že měřítko 1:240 000 je pro cykloturistiku celkem nevhodné, včetně dálkové.
Mapa takovéhoto malého měřítka může v České krajině poskytnout jen velmi hrubou orientaci, odkud kam vedou značené trasy. Na dálkovou cykloturistiku v Evropě menší mapou než 1:200 000 v podstatě nikdy nepoužívám, a to ještě dvousetisícovou mapu používám pouze pro hrubou orientaci a plánování základních směrů. Raději volím větší měřítka 150, 100 nebo 50 tisíc, pokud jsou v dané zemi dostupná.
V článku se píše, že mapa byla původně kreslena v měřítku 1:150 000, ale nakonec konvertována do měřítka 1:240 000. Nejde o přepočet, rozdíl „kulatých“ 250 vs. 240 není velký. Jde spíš o to, že i přes poměrně značnou generalizaci je mapa málo čitelná.
V době, kdy je území České republiky několikanásobně pokryto mapovými díly papírových map různých měřítek a vydavatelů, za situace, kdy v počtu on-line mapových aplikací držíme pravděpodobně světový rekord, tak v takových podmínkách si myslím, že tento atlas – navzdory své kompaktnosti – není žádným trhákem.
Mapy Žaketu ve velkém měřítku se mi celkem líbí, ačkoliv výtky také mám, tento atlas mi přijde ne příliš šťastným počinem. :-(
to je fakt pro dálkovou cykloturistiku je tohle měřítko nevhodné, stačí tak 1:500000 :-)
Já bych v tomhle měřítku naopak docela uvítal celou Evropu. Nemusel bych mít na cestu k Jadranu tři mapy :-)
No paráda, chtěla jsem se tě, Jitko, na ten atlas zeptat už v Kolečku, ale tam byl takový šrumec, že jsem na to nakonec zapomněla. Potřebovala bych akutně nutně jeden výtisk. Už je normálně v prodeji nebo je možné sehnat ho nějak přes tebe?
A moje hodnocení - díky tomu, že jsem měla možnost vidět ho na vlastní oči, tak oproti tomu minulému vydání má mnoho vylepšení. A pro delší cesty je pro mě osobně naprosto parádní.
Ty jo a já tam ten jeden na Kolečku nechal, kdo si ho odvezl???
Dost podrobně jsem si ho prohlédl na Kolečku.
I když tam jsou loga "mého" nakoláckého webu, přesto atlas hodnotím jako celek negativně: mapy 1 : 240 tis. jsou snad vhodné pro dálkové jezdce typu Radka, spíš bych uvítal 1 : 100 tis., tu textovou část, která převažuje - nějak vůbec nevím, k čemu to je - seznam cyklotras, cyklisté vítáni, povinná výbava kola - mně se to prostě zdá (pro mé využití) zbytečné.
Nechci to hanět, jen mi to z mého pohledu připadá jako zbytečná věc.
Právě tyhle informace nám na delších cestách chyběli.
Kolikrát jsme stáli před rozcestníkem cyklotras a zkoušeli jsme odhadnout, kam která vlastně vede a po které se dát. Takhle se podle čísla trasy podíváš do seznamu a víš :o)))
mapě jsou totiž uvedeny jen ty hlavní cyklotrasy - teda mám pocit, protože si nedovedu představit, že by se tam vešla celá síť. No a pak holt potřebuješ mít aspoň vytištěný přehled o dalších cyklotrasách, aby sis mohl udělat představu s čím to souvisí, když na ni cestou narazíš.
Podrobné mapy používám při krátkých výletech, ale na delší cesty rozhodně preferuji takovýhle atlas. Společně s mapou kempů ČR se s touhle výbavou můžeš vydat v rácmi ČR a blízkém okolí v podstatě kamkoli. Pro mě je to naprosto dostačující rádius.
Když jedu do ciziny, tak se stejně vybavuji podrobnými mapami regionu kam jedu, ale v ČR to nepotřebuji.
No a když se náhodou po cestě potřebuji podívat do podrobné mapy okolí, tak prostě zastavím u benzinky a u kávičky si prostuduji podrobné mapy, kterých je tam vždy dostatek :o)))
Jo a co je naprosto super, to je mapka eurovelo - je sice malá, ale schematicky vidíš kam tě které číslo dovede. Tohle jsem velmi postrádala při cestě do Vídně před 5 lety, kdy jsme narazili na eurovelo 6 (nebo 9, teď nevím) a nebyli jsme schopni zjsitit, kam nás to až dovede.
Předně, pokud je jedou z hlavních výhod atlasu ucelené značení tras, tak to není podle mne žádná výhoda. Osobně české cykloznačení používám pouze orientačně, jako jeden z pomocných navigačních prvků v terénu, pro jeho nepřesnosti dokonce jako minoritní. K systému značení KČT jako takovému mám četné (a objektivně oprávněné) výhrady, ale to by byla diskuze pro jiné vlákno. Navíc se vsadím, že atlas zdaleka nepostihuje všechny značené trasy.
Osobně jezdím podle logiky, tedy podle toho, co chci vidět, jaké cesty preferuji (i pro dálkovou turistiku), nikoliv kudy vedou značky. Česká krajina nabízí neobyčejnou prostupnost, takže i pro dálkovou cykloturistiku lze výborně využívat řadu místních komunikací, které se do bezmála čtvrtmilionového měřítka prostě nevejdou. Takže pokud tam není značka v mapě, takové cesty tam nejsou. Z tak malého měřítka navíc neusoudím vůbec nic o kvalitě povrchu, což je pro dálkovou turistiku „na těžko“ zásadní. Právě nesourodost povrchu na jedné značené trase je jedním z důvodů, proč české cykloznačení tolik kritizuji. Cykloatlas podle mne nedělá to, že jsou v něm zaneseny cyklotrasy, značky Cyklisté vítáni a třeba cykloservisy.
Já se tady s tebou nehodlám nijak přít ani dohadovat. Já jsem prostě řekla svůj názor - mě tento atlas jednoznačně z mnoha důvodů vyhovuje a chci ho.
Tvůj názor je prostě odlišný - tak to zkrátka je a nijak mne nemusíš přesvědčovat o tom, v čem je lepší než ten můj.
Já si prostě jezdím, jak mě to vyhovuje a podle čeho mi to vyhovuje, což ostatně dělá každý z nás.
Halí belí, to je celý.
Však já se také nepřu, každému vyhovuje něco jiného. Určitě nikoho konkrétního nepřesvědčuji. Je to veřejné diskuzní fórum, takže jen diskutuji. Součástí diskuze je předkládání argumentů i jejich vyvracení :-) Že my dva konkrétně se opakovaně neshodneme ještě neznamená, že nemůžeme diskutovat pod stejným článkem.
Nemůžu než souhlasit - s tím nesmyslným žlutotabulkovým značením. Cesta na připojené fotce patří k mým oblíbeným, jenže jsem místní a vím, do čeho jdu :o). Ale když do tohohle tříkilometrového stoupání navede dálková trasa (č.21, jinak celá po okreskách) dálkoplaze s brašnami, nebo němce na "holandském" kole, mají o zážitek postaráno :o(. Přitom se to dá objet podél potoka skoro po rovině po málo frekventované silničce. Značení by mělo být dvojí a klidně bez čísel (alespoň to terénní).
Dnes jsem si atlas prohlédl v obchodě a hned jsem ho vrátil zpět do police. To měřítko je šílené. Cyklostezsky jsou zakresleny nepoužitelně, pokud bude někde chybět rozcestník (třeba bude zničen), tak se podle tohoto atlasu nezorientujete.
Já jsem třeba v mapě našel zámeček Štemberk v Brtníkách. O něm se na www.brtniky.cz píše:
Státní podnik Česká pošta, v jehož majetku se areál zámečku nacházel do konce 90. let 20. století, nechal tuto kulturní památku chráněnou státem - paradoxně po předchozí celkové rekonstrukci v roce 1995 zbourat.
Zámeček asi existuje nejen v Žaketu, ale i v seznamáckých mapách (včetně popisu, kde chybí rekonstrukce začátkem 90-tých let i následná demolice). Na mých oblíbených mapách 1188, ani v šokartím cykloatlasu už není.
Nojo, 30 a víc let stará data v novém kabátě :o(
PS. letos už to tam musim pořádně na kole prošmejdit (Písečnou bránu, Soví vyhlídku, Křtící kámen...), napřesrok už to může být součástí rozšířeného NP!
Když jsem kdysi psal do šokartu, že se mi nelíbí nápis Kirnitzschtal na místě, kde je obec Lichtenheim a argumentoval jsem tím, že je blbost, aby údolí (das Tal) bylo na kopci, bylo mi dost nekompromisně vysvětleno, že oni mají pravdu. :)
Já ti nevim, je to tak všude: http://www.mapy.cz/#mm=TP@x=132682880@y... tady taky:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&om...
Jestli to nebude něco jako svazek obcí, nebo region:
http://www.saechsische-schweiz-urlaub.com/index...
Já jako místní vím, že je to svazek obcí, jenže je to zároveň označení konkrétního zeměpisného objektu. Jako turista chci navštívit to údolí, tak ho hledám na mapě a najdu ho na kopci. Navíc třeba v české části téhož atlasu se svazky obcí nijak neznačí.
Hm, první vydání mám a je mi to celkem líto. Dálkovou cyklistiku mám rád, ale rád si předem udělám představu, jak budou vypadat místa, kterými pojedu, a na to je to prostě málo podrobné. Takže to skončilo v poličce auta jako (nepříliš kvalitní) autoatlas...
Já jezdím podle autoatlasu 1:100.000 (mapy jsou od geodézie, mají vrstevnice). Mám ho vykuchanej a beru jen co potřebuju. Cyklotrasy tam nejsou, bohužel, a formát je A4, takže neskladnej na kolo. Podle mne měřítko 1:100.000 je tak hraniční, menší podrobnost už příliš zevšeobecňuje a v reálu tě nechá napospas náhodě. Ocenil bych cykloatlas s tím vším co píšou v článku, ale v měřítku 1:100.000.
K vánocům jsem si nadělil Turistický autoatlas od Shokartu 1:100 000. Má to značené cyklotrasy i pěší turistické značky. Formát A4 v kroužkové vazbě, Takže uvažuju rozdělat ho a jednotlivé listy ktaré budu zrovna potřebovat dát do folie, příp. do mapníku.
dělám to stejně už pár let, jen doporučuju svý okolí naskenovata znova vytisknout, stránky mýho okolí jsou díky tomu dost opotřebovaný :-)
Na nejbližší okolí mám plno jiných map v měřítku 1:50 nebo 60 tisíc od různých vydavatelů.
Dřív jsem používal klasický autoatlas 1:200000 formátu A4. Taky se to dalo, jenom byl trochu neskladný.
Na co? Když jedu, tak stejně jedu po okrskách a nějaké žluté značení ignoruji. Ono to ve většině případů je lepši. A pak mi stačí autoatlas (který ja nepoužívám). A když už jedu někam na delší akci, tak si koupím mapy od Kartografie (pětasedmdesátky) a těch opravdu třeba za týden nespotřebuji mnoho. Na JM a JČ jsem si vystačil s pěti mapama....Což je pár desitek gramů, moc to nezabere a mám pocit, že ta mapa mi dá mnohem více informaci.
Ale v podobném měřítku by byla fajn mapa Evropy. Nebo alespoň jejich částí.
Nevím, ale nějak jsem nepochopil smysl tohoto "díla". Snad jedině jako autoatlas. Ale narvat do pro cykloturistiku naprosto nevhodného měřítka všechny cyklotrasy.....to snad může mít význam jedině pro hodně dálkového cykloturistu. Takže toto se v mé knihovničce map určitě neobjeví.