Zdravím příznivce lehocyklistiky! Tak si představte co se mi stalo: Byl jsem na půjčeným kole (Author Reflex SX) s tetou a bratrancema na chalupě v Českým středohoří, že budeme dělat cyklovýlety. první výlet byl OK. Druhý den to dopadlo mnohem hůř. Asi v půlce cesty bylo 12% klesání s zatáčkama. V jedné pravotočivé zatáčce byl výstražný trojúhelník. Když jsem se mu vyhýbal, zmáčknul jsem brzdu a šel do smyku. V protisměru jel autobus, ale prý jsem to do něho nenapálil. Vyváznul jsem s otřesem mozku a mnoha dalšíma zraněníma. 3 dny jsem si poležel v nemocnici, včera mě pustili, ale nemůžu skoro chodit. horší je to kolo: půjčovatelka chce nový, já si myslím, že by do původního stavu šlo pěkně opravit (osma na zadním a možná s tím spojená přehazka) nevím jak to mam řešit . Vysněný lehociped bude asi o dost později. Azub to asi nebude takže půjdu do koupení od někoho kdo si postavil sám. Řekněte jak s tou klasikou i lehátkem. Děkuju moc, můžete psát i na mail.
Pokud neni zkrouceny ram tak to opravit pujde.Pujcovatelka zrejme kdyz videla ze zadni kolo neprojde vidli tak ziskala pocit ze kolo je zniceny.Taky je otazka jak moc je to podreny,to sice funkci rostlinare nevadi ale lidem a zvlast zenskym to vetsinou dost vadi.Zkus se s ni domluvit a vysvetlit ji ze tenhle a tenhle dil jsou poskozeny a musi se vymenit a tem ostatnim nic neni,no bude to asi tezky.A hlavne se brzo uzdrav.
Myslím že to je přesně situace,kterou lze vidět ze dvou úhlů pohledu..
1. jel bys na svém kole,stalo se ti přesně to co na vypůjčeném..Asi bys nekupoval nové..,ale dal nový zadní ráfek,možná nábu..přehazovačku..a nechal to být..
2. půjčíš někomu kolo..a tom,u se stane to samé co tobě..přinese ti odřené kolo..možná i s poškozenou geometrií (což na první pohled nemusí být vidět)..a řekne ti,že to zpraví výměna ráfku a přehazovačky..BUdeš nadšený?Já teda ani omylem..
Nicméně tohle je podle mne situace,kterou by měl upravovat nějaký "výpůjční řád"..
Např.když se stane to,že ti "sám o sobě" praskne rám..asi ho půjčovně platit nebudeš..Ale co když píchneš duši,praskne ti plášť?To už je sporné..
Když jsem jel na dovolenou vypůjčeným autem,předem jsem se zeptal co se stane,když se auto rozbije v Rakousku..Majitel mi řekl..zavoláte mi..a ostatní je má starost..
Vidím to stejně - prostudovat smlouvu o půjčení (teda pokud to bylo z půjčovny) - to upravuje váš vztah. Je však pravda, že slušnost velí vrátit věc ve stejném nebo lepším stavu než jsem si ji půjčil. Nové kolo za půjčovnové mi ale připadá přehnané. Problém může bejt když kolo bylo nové.
Jednak záleží na stáří toho poškozeného kola, jestli chce někdo nové kolo na starou šunku s poškozenými některými součásktami, tak ať se jde bodnout, je to z jeho strany neslušnost. Naopak pokud bylo nové nebo zánovní, tak i škrábanec v laku se dá považovat za poškození rámu, protože kolo tím ztratí mnohem víc ze své hodnoty než nové.
Další co mě napadlo, pokud jsi chctěl stejně brzo koupit lehokolo, je pořídit nové pro toho, kdo zapůjčil ten author (pokud tedy to půjčené bylo třeba zánovní) a nechat si to poškozené. Jestli jak píšeš to odnesl zadní ráfek a možná přehazka, tak máš z toho starého v podstatě všechny komponenty, které potřebuješ k lehokolu. Musíš už sehnat jen rám, sedlo, řídítka, delší řetěz a asi ještě pár drobností, ale komponenty jako pohon, řazení a brzdy už máš. Nepotřebné zbytky toho poškozeného prodáš (vidle, představec, řídítka atd.). Jde o to, kolik by stálo to nové a v jakém stavu bylo to poškozené před havárií a po ní. Může a nemusí to vyjít jako ekonomicky schůdná varianta pořízení lehokola.
Děkuju za rady, ale lehociped si vyrobit sám netroufnu kvůli věku(15 let), ale našetřit 5-6 táců do příštího léta bych schopnej byl (na koupi od někoho kdo stavil). Jináč pučovatelka je fyzická osoba, půjčovní řád neexistuje. Ten Author stojí nejlevnější asi 10500 Kč
Na netu je spousta návodů jak to udělat, například konverze klasického na ležaté několika způsoby.
Například na http://gif.webpark.cz/kolecko/kolecko.htm je hned na první fotce jeden takový (ještě nenatřený). Je to kus horského kola vzadu, jeden dlouhý čtvercový profil, vidlice z dětského nebo BMX, nějaká trubka na prodloužení řídítek atd. To středové složení je myslím koupené jako celek z holandska, určené pro podobné typy kol. Na výrobu tohohle potřebuješ základní nástroje a trochu trpělivosti. Pořežeš pilkou ty trubky, zabrousíš tak aby nasucho pasovaly, doneseš to zámečníkovi co to za kartáč piv svaří, natřeš a je to. Můžu ti sehnat kontakt na výrobce a majitele.
Verze se spodním řízením je tady: http://pokryti.wz.cz/foto/6.jpg. Na mapě pokrytí (http://pokryti.wz.cz/) má email: [email protected], osobně ho neznám.
Pak se dá postavit LWB ze dvou rámů kol, existují na to návody, jeden známý se do toho pustil, pak toho myslím nechal.
Další varianta je konverze bikrosu jako má pan Richard z Brna, viz http://pokryti.wz.cz/foto/30.jpg, návod na tohle je někde na www.lehokolo.com.
Pokud se přijedeš podívat do Uherského Brodu na letošní setkání, určitě potkáš hodně lidí, kteří ti budou chtít pomoct se stavbou :-), a možná i někoho, kdo by prodal nějaký homebuild.
Tady je pěkný odkaz, s kompletním návodem v pdf dole: http://home.flash.net/~staudt/bike.htm
Já přemýšlím spíš o něčem takovým : http://sport.bazos.cz/inzerat/36393/Prodam... co na to říkáte?
O tom už tu byla řeč, hodně lidí (hlavně já:-() vyjádřilo obavu o tu přední rámovou trubku. Je na ní výztuha zespodu, ale ona je ještě víc namáhaná do stran. Právě takovou trubku ulomil pan Richard, a ten jezdí s oblibou tak 10-12km/h. Vydržela mu 8900km a pak se bez varování odporoučela - asi únava materiálu. Jinak je to asi slušný kolo, jak moc je řiditelný by se muselo vyzkoušet (geometrie), na pohled nemá zrovna moc velký závlek předního kola, může být trochu divoký, ale to se vážně musí zkusit. Zadní vidle vypadá dobře, pokud je ten čep hodně stranově tuhý, bude skvělá.
Osobně bych po koupi tohohle investoval pár stovek do nějakého vyztužení kolem té přední hlavy a předí trubky, jak přesně by ti řekl nějakej strojař nebo zámečník. Pak by to bylo dost slušný kolo.
Předpokládám, že je nějaká alespoň malá možnost nastavení délky jezdce, a že tvoje výška je poblíž těch 180cm. Jinak by si to mohlo vyžádat další úpravy, na kole, které nesedí na tvou postavu, se nedá moc jezdit.
To kolo tady : http://pokryti.wz.cz/foto/6.jpg. jsem stavěl já. Jinak jsme se potkali loni na srazu v opavě (měl jsem jiné kolo přestavěné bmx) ale asi si mě už nepamatuješ.... Tom
Tak jsem prohlížel CD z Opavy a našel jsem konverzi BMXka se žlutou odpruženou vidlí vpředu, je to ono?
To nový modrý je ale fakt dobrý, to se mě vyloženě líbí.
A už jsem objevil i majitele, myslím: adresář Triska, foto P9111619, jestli máš to CD.
Mám pro vás všechny velkou prosbu: Na sraz se nemůžu jak dostat, ale kdybyste potkali někoho nebo sami měli lehokolo, které chcete prodat tak mu řekněte aby napsal nebo napište sami na můj mail [email protected] . Přeju dobrou zábavu na sraze. Děkuju za odpovědi
Jo tak to jsem já :-) Jina¨k se chytám na sraz do Brodu takže se uvidíme.....