Já sice mám celoodpruženého leháče prozatím pouze v hlavě, ale nad čepem zadní stavby jsem se dost napřemýšlel a došel jsem k závěru, že nejlepší zadní čep bude hlavové složené "naležato". Jelikož ale hlavové složení (které vykuchám z nějakého horáka včetně krku vidlice) je dost dlouhé, tak aby nepřekáželo řetězu, bude zadní stavba uchycena na hlavovém složení (tedy přesněji řečeno na krku původní přední vidlice) v místě, kde byly původně přivařené nohy přední vidlice a hlavové složení bude naležato "půjde" směrem doleva (z pohledu sedícího lehocyklisty). Zadní stavba tedy nebude mít v čepu žádné vůle a kdyby případně časem vůle vznikla, tak se seřídí. Krk z přední vidlice zadní stavbu spolehlivě udrží. Řetěz může klidně procházet středem otáčení čepu (hlavového složení) kvůli omezení houpání zadní stavby při šlapání a nic mu nebude překážet, protože celý čep (hlavové složení) "půjde" směrem od řetězu.
Snad jsem to popsal trošku srozumitelně. Pokud ne, tak bych se mohl pokusit to naskicovat a pověsit na web obrázek.
Proc radsi hlavove nez stredove - slapaci? To by melo mit spravnou sirku. A ocekaval bych i vetsi odolnost.
Protože středové složení je těžké a je dost problematické uchytit zadní vidlici na tu osu. Dále - pokud bys chtěl vést řetěz středem čepu zadní vidlice (aby se omezilo houpání při šlapání), tak bude řetěz chytat o osu.
Já bych to asi řešil takhle:
Toho letmého uložení se asi nebojíš, obava: nebudou se ložiska "sypat"?
Když uvážíš, co schytá přední vidlice horského kola a jak dlouho vydrží ložiska hlavového složení, tak obavy, že by to hlavové složení nevydrželo jako čep zadní stavby, rozhodně nemám.
Letmé uchycení není problém, je to pouze otázka dimenzování materiálu. Myslím, že jakl 40x30x1,5 by mohl stačit. Po světe jezdí hodně lehokol s "jednostranným" čepem zadní stavby nebo i s vidlicí s jednou "šavlí". Dokonce se vyrábí a úspěšně používá přední odpružená vidlice s jednou nohou.
Ale nakonec vše ukáže praxe - pokud se tedy k tomu někdy dostanu.
Dvoustopé vozidlo?
Proč dvoustopé? Myslíš, že ten čep z hlavového složení nebude dost "pevný", aby kola udržela jednu stopu?
Už je to dobrý, nějak špatně jsem pochopil ten nákres, už jsem si přesedl..
No abych pravdu řekl, tak mám trošku obavu, že se vlivem jednostranného uchycení čepu zadní stavby může stát, že se celý rám podélně malinko zkroutí a kola budou mít opravdu dvě stopy. Vše ale záleží na dimenzování rámu - z toho pohledu by asi byla nejlepší trubka (50 x 1,5 ?), jakl 40x30x1,5 by už mohl být na zkroucení trošku náchylnější. Ale praxe ukáže. Ono to "vyosení" uchycení čepu zadní stavby není moc velké, takže by to mohlo být v pohodě.
Jirko, nechci ti nijak brát elán, ale příde mi to jako drbání se levou rukou za pravým uchem. Proč to neuděláš klasicky jako je to i na supermarketových kolech, akorát třeba místo silonových pouzder ( i když myslím, že ani to není problém, snadná výroba i koupě a výměna), použít ložiska a pokud chceš dělat jednočep, tak to má vyřešeno Toxy. Jarmes to vyráběl a byl s tím hodně spokojený a teď to myslím použil i na jednom LWB.
Osobně se chci vyhnout jakýmkoliv soustružnickým pracím, protože nemám soustruh a rád si dělám všechno sám. A kuličková ložiska jsou holt kuličková ložiska - nějaká silonová pouzdra hlavně u supermarketových kol ve mně opravdu nebudí důvěru, už mi takových kol při opravách prošlo rukama hafo.
Vlastně použiju už "hotové" řešení - prostě z kola vypreparuju celé hlavové složení a navařím to na leháč.
Pokud by se Ti podařilo propojit i druhou stranu tzv. čepu (sloupku přední vidlice) se zadní vidlici, tak by se to nemuselo vůbec kroutit.
Nepřišel jsem na to jak to udělat, aby se to pak dalo vůbec rozebrat a aby o to pak nezachytával řetěz, který by měl procházet osou otáčení čepu.
Beru zpět tu část o zachytávání řetězu - nějak jsem tu tvoji myšlenku napoprvé špatně pochopil. Stejně by ale byl problém, jak uchytit zadní vidlici na druhou stranu "čepu" tak, aby nebyla žádná radiální vůle a aby se dala seřídit vůle v ložiskách hlavového složení - respektive aby se to dalo vůbec smontovat a rozmontovat.
Leda že bys místo původních ložisek (hlavového složení) namontoval kuželíková ložiska (ta maj´ štelovatelnou vůli). Sloupek vidlice (přední) k rameni zadní vidle bys nepřivařil, ale nechal aka volný (nastrkovací 8-) ) čep.
Na straně, kde není závit by musela být hlava, ktrá by se opřela o vnitřní kroužek ložiska - moh´ bys vymezovat radiální aji axiální vůli ...
U tohoto řešení by byl problém, jak zlikvidovat radiální vůlí v okách zadní vidlice, které by se nasunovaly na "krk" v hlavovém složení.
No ale myslím si, že to jednostranné uchycení "hlavového složení" bude vyhovující, je to pouze otázka dimenzování materiálů.
No upřímně řečeno obrázek by byl lepší :-)
Já mám originál zadní vidlu koupenou přes net v Olpranu. Je i s čepem, jen musím nechat udělat tu trubku. Je 5 mm silná, tak si myslím, že by se tak snadno vymačkat nemusela.
Asi používám stejnou vidli...A kyvný mechanizmus pracuje v silonových pouzdrech. Pokud se časem vymačkají, co lze předpokládat, tak je prostě vyměním za nové. Nová pouzdra jsou dost natěsno a myslím, že se hned tak nevymelou.
Koupil jsem staršího horáka (Olpran -nedám na něj dopustit :) ),ofotil digitálem, importoval do autocadu a tam obkreslil. Snažil jsem se důsledně zachovat úhel řízení a pokud možno udržet rozvor za použití původních trubek.Jediný materiál na víc byl na nosič a prodloužení trubky řízení. Jednotlivé komponenty jsem ,jak postupně dožívaly, měnil za vyšší. Po roce jsem skončil u Alivia a Mavicu.Ve finále jsem nechal nastříknout komaxit (černá,zelená 400Kč)
http://pokryti.wz.cz/foto/143.jpg
To zazvur:
Jak dlouho na tom jezdíš? Nevzniká v tom čepu vůle? Pokud jo tak za jak dlouho se objevila?
Proč se ptám - když se mi v cykloservisu objeví horské kolo Olpran s tou zadní odpruženou vidlou, tak ten hlavní čep má vždycky vůli a seřídit to nejde, je prostě vymlácený.
[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 02.06.2008
Autor: Jihra
Suma sumárum:
http://www.nakole.cz/diskuse/7057-odperovana...