Přemýšlíme jaké kolo koupit desetiletému synovi. Horské nebo Crosové . Někde jsem četla, že crosové znamená treekingové, tak jak to teda je? Jezdit budeme většinou po polních cestách, asfaltkách, žádný těžký terén. Synátor je takový nemotora, tak si říkáme, že cross je lehčí kolo, tak mu to třeba půjde líp. Co myslíte?
Já bych dal přednost crossovému. Od trekingu se liší širšími plášti s téměř horským vzorkem, pořád jsou ale užší než u horského kola. Také mívá sportovnější sezení, není to takový harley jako většina treků, jezdí se ve větším předklonu => lepší ovladatelnost.
Bez potíží zvládne středně těžký terén, projet se dá téměř totéž co s horským kolem při znatelně nižší námaze na silnici a na lesních cestách a polňačkách.
Někde jsem čet, že krossová kola se liší od trekových jen tím, že nejsou vybavená. Ovšem, jestli tomu je tak jak řikáš, tak jsem natrefil na treka. popravdě se mi dělá zle z jeho šíře pláštů. Asi bych potřeboval toho treka, ale nakonec to pravděpodobně bude horák. Ta šíře se mi rozhodně nezdá dost stabilní a navíc bych měl pořád pocit, že se mi to každou chvílí rozpadne, když na bych na tom měl ještě mít x kilový brašny. Můžeš mi napsat svůj názor jestli teda treka nebo horáka.
PS: přes rok asi výkendovky a o prázdninách možná i několikatýděnní akce (zhruba dvou). Předpokládám že se bude jednat o silnice a nic moc terén.
Měl jsem crossové kolo Amulet Clipper asi šest let (prodal jsem ho tři dny po koupi lehocipedu Azub). Otec má treka Amulet Columbus dodnes, stejně starý. Když ta dvě kola stála nebo jela vedle sebe, rozdíl byl patrný na první pohled. Otcovo kolo má více sešikmenou horní rámovou trubku (o málo), ale hlavně hlavovou, takže trail předního kola je větší a řízení stavilnější (=> méně obratné). Hlavní rozdíl je ale v sezení: Otec má řídítka prohnutá na koncích nahoru a mírně dozadu, moje kolo je mělo rovná. Jeho představec je více šikmý nahoru. Středové složení je otrochu níž než bylo na mém kole (cca 2cm). V důsledku toho všeho dohromady bylo moje sedlo o kousek výš než rukojeti řídítek, zatímco na otcově kole je o hodně níž. Sezení a jízdní vlastnosti se tedy dost bez ohledu na to, že obě kola mají 28" kola a v podstatě stejné plaště (liší se hlavně vzorkem). Proto přezutím treku na zubaté pláště nedostaneš cross a naopak. Výsledkem je samozřejmě také jiné dělení hmotnosti mezi přední a zadní kolo, což má opět vliv na jízdní vlastnosti (ne ve smyslu horší-lepší, jen jiné, jak komu co vyhovuje). Já jsem se na otcově kole cítil jako "když babička jede do kostela", otec nesnášel moje pro ten "zadek u nebes".
Na svém vzpřímeném crossu jsem jezdíval přesně tak jak píšeš v závěru a připadalo mě, že je to k tomu ideální kolo. S 25kg nákladu (z toho 5 na předním nosiči) jsem jel na dva týdenní puťáky, kde jsem se nebál jet po polňačce 40kmh, pokud samozřejmě neměla půlmetrové traktorové koleje. Když jsem vyměnil původní zadní náboj za kazetový a přepletl kola na dvojité ráfky Remerx Dragon s neroezovými dráty, bylo kolo bezporuchové a nemuselo se centrovat ani po tom výletu se zátěží do lehčího terénu.
Já osobně se domnívám, že horské kolo je na cykloturistiku předimenzované. Bylo vymyšleno tak, aby vydrželo sjíždění lyžařských sjezdovek v Kalifornii a k tomu se hodí dodnes. Stejně tak ho asi ocení messenger neustále jezdící přes kanály a rantle chodníku ve městě velkou rychlostí několik hodin denně, tam by lehčí kolo taky odcházelo rychle. Ale pro běžného cykloturistu je všechna ta odolnost jenom přidaná zbytečná hmotnost a valivý odpor.
Takže bys mi moc nedoporučoval na krosu/treku přejíždět z chodníku na chodník:)
Čeká mě výběr mezi Reflexem SX a Kinematikem (obě od Authora).
Teď mám doma Author Impulse, což by tedy měl bejt trek, protože je šířkou někde mezi krosem a horákem, ale Authora tohle dělení jak se zdá nezajímá, protože je zařazený pod horáky (jestli ho teda trochu neupravili krom toho, že má oproti mýmu odpruženou vidlici). S trekem bych byl asi vcelku spokojen, ale obávám se, že tak jednoduchý výběr nebudu mít.
Jezdit na crossu z chodníku na chodník můžeš, ale ne tak brutálním způsobem, jakým jsem to viděl dělat ty žluté messengery. Chce to trochu slušněji:-)
Koukám že se budu muset někde doučit, jsem si taky myslel že trek je jen rozšíření krosového kola o doplňky (blatníky, svítilny, nosič, prostě vše co je nutné či se hodí na jízdu po silnici).
Zpátky k otázce, jestli pro synka horáka nebo kros (či treka). Možná to chce zvážit, jak živě na tom bude jezdit (ono děti jsou zvyklé vymetat všechny možné výmoly, potoky, bažiny ;) horské kolo je stabilnější. Pokud se plánují klidnější (a delší) cesty po lehčích cestách, tak spíše ten kros/trek, je lehčí a člověk se na něm tolik nenadře.
já si myslím že ten cros bude lepší na horáku se po silnici nadře jako vůl a moc mu to nepojede a nemyslím si že bude jezdit tak obtížnej terén aby byl ten horák nutnej
Díky za rady...No asi to bude ten cros, ale zatím je dost malý - měří 140cm, ale prý už má mít dospělé kolo. AMá vliv na ovládání kola i velikost kol? U crosových je velikost větší než u horáků...Já vím, že doroste, ale jen tak přemýšlím....
Velikost kol má trochu vliv. Kola s větším poloměrem mají větší moment setrvačnosti a s rostoucí rychlostí tedy více stabilizují celé kolo než kola s malým poloměrem. Kolo s 28" koly je tedy celkově klidnější a podle mě snažší na ovládání než kolo s 26" koly. Ovladatelnost kola závisí ale i na mnoha jiných parametrech.
No tak asi bude změna. Po celém přemýšlení jsme zjistily, že se prostě na crosové nevleze /je na něj dost velké/ - nejmenší velikost 18, a také kola jsou větší...Tak asi bude horské, a vyměníme mu pneumatiky za ty nejužší, aby neměli takový odpor. Bude to potom skoro jako crosové?Na tom horském se celkem v pohodě vešel, nehledě na to, že velikost je od 16, a kola jsou taky trošku menší...díky za rady. Ještě mám do pátku čas se rozhodnout. Konkrétně pro řadu RockMachine, kostra do tvaru Y. Máte s ním nějaké zkušenosti? ASi né, je to levné kolo do 5000Kč...ale i tak dík.
Bude to pro něj poddobné jako cross pro člověka vyšší postavy.
Jirko díky za odpověď. Jsem ráda, že se můj názor potvrdil. AlespoŇ už nad tím nemusím přemýšlet, přece jen je to investice na delší dobu...A co ta značka? Neznáš? /promiň, že ti tykám/.
To nic, je mi 22, vypadám na 18 a vyká mi opravdu málokdo. Přes ten internet sice nejsu vidět, ale ani mě nenapadlo čekat, že by mě někdo vykal.
S tou značkou bohužel neporadím. Až se bude chtít někdo ptat na evropské značky lehocipedů, jsem k dispozici, ale vzpříměňáky moc nesleduju.
Jirko díky, tak už máme doma ROck Machine, no doufám, že bude sloužit líp, než když jsme ho přivezli. Vůbec ho neseřídily /přitom to měli udělat/. přehazovačka pořád pěkně blba, no doufám, že to byli poslední problémy...A taky měli vyměnit pneumatiky za užší azdají se mí stejný jak tam byli. /a ještě jsou škaredší/.
nechci vypadat jako hnidopich, ale ten pravopis..:-)))
McTorpedo, nevím co se do toho "sereš", když nechceš poradit! Musím Tě zklamat, mám maturitu, ale zkusils někdy psát na počítači s ročním dítětem, které ti drbe do klávesnice? Takže nějaké čárky a podobně mě fakt nevzrušuje. Já myslím, že si s tím Jirka poradí..../konec konců on mi tu radí nejvíc!!/.
Jo, já tady radím nejvíc, protože jsem ze všech nejukecanější.:-)
Vidím, že už máte vybráno, takže můj příspěvek je neaktuální.
Rozdíl mezi trekem a crossem je; trek má plnou výbavu pro silnici (velká kola, blatníky, odrazky atd ), jiné převody a je určen pouze na silnici, vyjímečně lehčí terén. Cross má kola z treku, ale převody jako horské kolo (poměr převodů), toto je hlavní rozdíl mezi crossem a trekem.
Jinak je bez výbavy na silnici.
Také je určen pro lehčí terén.
Jinak pánové, konkrétně mc torpedo, je zbytečné někoho kritizovat za pravopis, na tomto vebu jde o zkušenosti a názory na cyklistiku, ne o pravopis.
Já sám, když jsem loni publikoval svoji zkušenost, kdy mne u vojenské nemocnice vytlačila Avie na chodník, pod vlivem této události jsem ve svém příspěvku naflákal tolik pravopisných chyb až se tomu sám divím.
Jestli mohu přidat trochu svých zkušeností, tak asi takhle. Koupil jsem dceři - 11 let taky kolo značky ROck Machine a nejsou s ním žádné problémy. Budeš si muset více dávat pozor na to, kde kolo kupuješ. Někdy je lepší objet pár prodejen a vybrat si tu nej. K těm pneu - na šířce moc nezáleží, ale na tloušťce vzorku ano. Měl bys vybrat pneu se silničním vzorem - jsou skoro bez vzorku a když je trochu přehustíš mají velmi malou stykovou plochu s vozovkou.