Už jsme o tom rozjeli debatu v jiném vlákně,ale zakládám speciální.
Takže jakou používáte techniku aby jste zvýšili vaše šance na vyjetí pořádných krpálů?
Jak se vyhnout zvedání předního kola?A může mít v tomto smyslu pozitivní vliv posunutí sedačky co nejvíc dopředu(a tedy i klik-což ale znamená delší kolo a s tím spojené nevýhody)?
Já jezdím hodně ze sedla...
Sedlo vpředu moc nepomůže, zas to máš moc blízko k řidítkům. A jak bys chtěl posouvat kliky???
Pořádný krpál - a že jich je v Beskydech dost, jsem ještě nevyjel. Zařadím nejlehčí převod a pak rvu do pedálů co to dá. Ovšem zpomalím tak, že jedu sotva krokem, přední kolo začne šněrovat po celé silnici, nohy začnou tuhnout až se zaseknou úplně a já slézám z kola a nebo vylézám i s kolem z příkopy. Podle mě je to o síle v nohou a o rovnováze v malých rychlostech. Laborovámí se sedlem nebo posezem zásadní vliv asi nemá. Ale je to jen můj odhad.
Ano, posunutí sedadla dopředu skutečně pomůže (mám vyzkoušeno). Taky by pomohlo na vyjíždění kopců mít kolo s co nejnižším těžištěm (tedy třeba místo azub max zvolit mini). Při vyjíždění kopců dost vadí špatné tlumiče, kolo se může rozhoupat. Dost pomůže zlepšit techniku šlapání (také méně rozhoupává kolo) - šlapat víc rovnoměrně (nedupat). Věci v brašnách vzadu na nosiči naložit lehké dozadu a nahoru a těžké dopředu dolů (je znát víc, než by se dalo čekat), ideální je naložit co nejvíc těžkých věcí dolů mezi kola. Číst terén - na trochu rovnějších úsecích se soudržnějším povrchem se rozjet, abych na horších místech měl rychlost. Velmi spolehlivá metoda je do prudkých kopců nejezdit, tím se odstraní drtivá většina nepříjemností;-)
Mě by ale zajímalo, jak jezdit do kopce na fwd, aby neprokluzovalo kolo:-)
Tlumič potvrzuji,mám RP2 a když tam nezapomenu cvaknout ten zvýšenej propedal,tak je kopec úplně jiná báseň!
Jenže tohle je dvousečné. Pokud se bavíme nejen o prudkých, ale také terénějších výjezdech, tak potřebuješ dobře funční stavbu, aby zadní kolo nehrabalo a neskákalo jak koza.
Pokud je to pěkný povrch, tak samozřejmě klidně propedal, ale v rozbitých pasážíš to aspoň na klasice je často s hodně omezující platformou výrazně horší, protože se najednou skoro ztratí výhody odpružení.
A nějak jsem čekal, že při tom přepákování, kde tah řetězu jde přes bod otáčení zadní stavby (tohle je velká výhoda lehokola, že takhle to konstruovat tam není žádný problém) to musí být co se týká pohupování brnkačka.
Navíc když se připočte, že není tak moc velký zdvih (většina lehokol má kolem 100mm, i když občas může být i více).
Jak píše Murphy:hlavní problém je,že se ti tlumák proboří moc dolů a to je znát na záklonu.
Ten přítlak si nemyslím,že by se nějak výrazně ztrácel.Uvědom si,že na zadní tlačíš prakticky celou vahou a navíc-takové tempo aby mi nějak skákalo lítalo vzduchem vlivem najetí na překážku do kopce nevyvinu :-)
Tak. Spis hrozi protoceni zadniho, protoze na prekazku si neodlehcis.
Musis sledovak kus pred kolem a hodne dobre si ho pamatovat, aby ses neseknul prednim. Jak to ale udrzet v hlave tak, abych i po zavravorani do strany vedel, pres co mi prejede zadni, to jsem zatim vazne nepochopil... ;-)
Právě hrábnutí zadního to s tím zcela přímo souvisí a to je ten důsledek a právě ten důvod, proč pak ve výjezdu končíš.
No, ja myslel spis situaci, kdy zadni kolo zaseknu o nejaky koren, nebo kamen a proste se neprevali ale ve finale klouzne zpet dolu a hrabne.... a koncim. ;-)
Na sypkem se nejak extra nesnazim. Kdyz to nejde objet, usetrim si cas a namahu. (Nekdy. ;))
To skákání byla samozřejmě lehce nadsázka. Na klasice je tohle ale jasně znát pokud je technicky náročnější terén (tím myslím současně překážky a současně mezi klouzavější provch (třeba sypky).
To stačí, že poskočíš tak, že na chvilku bude tlak zadního kola k zemi téměř nulový (tedy ještě to neskočí do vzduchu ani milimetr, ale té hranici se blížíš), následně hrábneš a končíš.
Na jednom fullu, kde mám upravený tlumič v TF tuned a Push platformu, která omezuje jen tak sporadicky, tam si můžu výjezdy dovolit jezdit na platformě libovolně a využít tak snížení sagu díky platformě. Větší zatížení zadního kola se s tím nepatrným sporadickým omezením +- vykompenzuje.
Na druhém chrtím fullu, kde mám RP23 neupravený s compression tune střed a propedal používám na trojce (cíleně, aby bylo mírně větší omezení tlumiče pro dupání ze sedla), tak tam na propedalu v terénu to už skáče jako hodně splašená koze (samozřejmě zase lehká nadsázka, ale k občasné úplně ztrátě kontaktu kola s terénem běžně dochází, i když je to jen na okamžik a zadní kolo bude třeba jen pár milimetrů nad zemí). A na technické výjezdy je to skoro nepoužitelné (tedy je to skoro jako na HT a výhody fulla se opravdu téměř ztratí).
Je ale možné, že na klasice vyjíždím větší extrémy, kde každé nepatrné zaváhání výjezd končí.
Já ti rozumím.Ono je jasný,že stálý kontakt kol s podložkou je zn.ideál.Na lehu si myslím,že pokud v prudkém výjezdu budou překážky,je problém s tím,přejet je předním,protože se zvýší záklon a končíš.Takže zadní už je ti buřt.
Mně se zatím fakt nestalo,že bych skončil kvůli hrábnutí při ztrátě kontaktu za překážkou,takže nastavení tlumiče neměním,mám tam docela velký SAG,aby se mi jelo měkce,možná se někoho,kdo ho jezdí zeptám na ideální nastavení pro výjezdy....
to je ten problém, pokud máš pružení na měkko, nediv se, že se ti to do kopce zaklání. Nejlepší je pružení nechat odemčené, aby pobralo nerovnosti, ale spíš tvrdší.
Myslel jsem, že mám tlumič nafoukaný rozumně, ale teď při akci opravdu v terénu mi šel poprve nadoraz, mám tam na to alarm. Stačí pár kilo v brašně navíc a je to hodně poznat. Pumpičku jsem neměl u sebe, ale doma jsem hned přidal, asi tak na 7 bar. Do kopce se snažím zamykat, když si vzpomenu, ale je lepší nezamknout, než potom zapomenout odemknout. Taky by mě zajímalo, kdo jak laboroval s tím nastavením tlumení. Že když se to vytočí nadoraz na jednu a na druhou stranu, tak je tam rozdíl, ale abych zjišťoval, jestli je to o zub tam nebo zpátky lepší nebo horší, to nepoznám. Když na tom někomu záleží, tak asi furt projíždí stejné místo a sleduje, kdy to drnclo víc nebo míň, no to by se mi tak chtělo :-)
Nevím,co říkají odborné studie o lehátkách,ale u MTB platí,že SAG by měl být 20-30% kvůli využívání zdvihu.Když to namlátím tak,že se v kopci nebudu zaklánět,tak ve sjezdu využiju zdvih na 50%.
Nechci se mýlit,ale tohoto tlumiče je ta "tvrdší" poloha jen utažení propedalu-takže na nerovnosti terénu by měl reagovat i tak.Není to lock!
Jen to trochu upřesním. 20-30% je rozmezí pro většinu typu rámů, to ano, ale hlavní důvod není využití zdvihu.
Využití zdvihu je dané vhodnou volbou průběhu rámu a tlumiče na daný styl jízdy a pokud je nutné doháněž příliš velkým sagem, tak je někde chyba (a naopak, pokud pro zabránění chození na doraz je sag příliš malý, tak je také chyba ve volbě průběhu).
Ta hodnota sagu je taková kvůli funkci samotného sagu, tedy aby kolo kopírovalo terén i na negativních překážkách (díry, apod.).
Samozřejmě přefoukaný tlumič zcela zabije funkci zadní stavby a je nesmysl ho přefukovat.
A propedal není lock, to máš pravdu, ale stejně stavbu omezuje a ta na nerovnosti pak reaguje výrazně hůře (záleží na konkrétním nastavení jak interním tlumiče, tak hodnotě propedalu, pokud to je pro RP23 tlumič).
Odst. 1:tak jsem to ve stručnosti myslel.Ovšem sebelíp vyladěná vidla nabouchaná na nulový sag se mi nezhoupne až dolů ani kdybych s tím skočil z Macochy,to mi neříkej :-)
Mám RP2,na BF se to řešilo.Jasně,že páčka vpravo=tvrdší chod a nižší citlivost.Ale když ho před sjezdem neodemknu,nepoznám to tolik,jako kdybych měl lock.
Měl jsem tehdy velice výhodnou nabídku na karbonovej DT.Nevzal jsem ho kvůli nižší zdvihové variantě,ale jsem teď docela rád i kvůli tomu,že tam bylo za jízdy jen řešení zamknutí.Nebo to byla chyba? :-)
Takových vidlic, které s nulovým sagem pošlu i na doraz, pokud nebudou ideálně poladěné bych našel více.
Z běžných třeba takový Skareb když byl ve variantě pozitivní pružina + vzduch. V originálním stavu jsem vozil sag tak 3mm a na doraz chodil velmi často (při větším přifoukání sag nula a sem tam na doraz by taky šla). Vyřešilo to až výměna pružiny za měkčí (tím šlo více přifoukat vzduch a neztratit zcela sag a dorazy už se nekonaly).
A něco ze současných kol. Na Cubu Stereu co jezdím jsem vyzkoušel high volume komoru u RP23 a na doraz jsem přestal chodit přesně ve chvíli když jsem přišel o sag úplně (postupně jsem přifukoval). Tedy z high volume komorou nepoužitelné, vozím samozřejmě standardní, kde mám rozumný sag.
Samozřejmě třeba na takové ne-turunové Rebě i při relativně velkém sagu tu vidlici na doraz nepošleš, protože je zase progresivní až moc.
Mne uz jednou Reba Race na dorazu vylozene cvakla, ale to uz jsem myslel, ze prdne i ram :o) Ale jasne, ze slo o extremni pripad, v rychlem sjezdu jsem proste necekane potkal terenni vlnu a najel jsem do toho natvrdo.
Nechapu, jak nekdo muze jit takhle natvrdo nadoraz a nevzit pochopa.
Ale na lehu foukam vidli podstatne vic, nez na klasice (A na obou mam stejnou), protoze teziste je proste o kousek vic vepredu. Ale o zadnem nadoraz zatim nevim - ani pri celnim stretu s parezem a celnim vystoupeni to nevypadalo (podle prachu na soupakach) .
Letět hned nemusíš. Na Skarebu, kde jsem měl nevhodný průběh jsem chodil na doraz každou chvíli a problém (abych neletěl) s tím nebyl. Problém byl pouze v tom, že dlouhodobě tak dostávala vidlice hroznou sodu, zajímavé, že přežila a má ji manželka na druhém kole (na kterém skoro nejezdí, v podstatě jen záložní kolo) ještě dnes.
Když jsem testoval Stereo s high volume tlumičem, tak jsem nečekal tak velký rozdíl, nafoukal jsem napoprvé stejně jako s normální komorou (tedy na rozumný sag) a hned si poskočil na místě.
Takovou m..u na doraz jsem fakt nečekal :-) Už jsem taky měl strach o rám.
To mě překvapuješ.Tak jsem asi potkával jen dobře poladěné vidle :-)
Sám jsem poslední 3 roky jezdil tu Leftynu,kde byl chod lineární jak prase,ale s mini sagem jsem nikdy nevyužil ani 2/3 zdvihu(tam to pravda poznám jen při vazelínování když sundám prachovku :-))
U kluků jsem vždycky viděl,kam jim vidle chodí a když jsem je zkoušel,tak kdo ji měl víc dotvrda,nedalo se to nadoraz srazit ani za nic....
Chce to šlapat frekvenčně a pokud možno do kruhu aby se kolo nerozhoupalo - pokud je tedy odpružené. Já jsem na AZUB 4 narazil na trochu jiný problém. Pokud potřebuji udělat prudší zatočení - například jízda po chodníku který se stáčí do pravého úhlu, tak se mi noha v dolní úvrati dostává do kolize s předním kolečkem. Bohužel se chodidlo s kolečkem potkává tak, že jdou jakoby proti sobě - tím myslím, že zatímco nohu přitahuji k tělu, tak kolo se točí stále směrem dopředu. Už jsem se takhle 2x málem vysekal - jednou v prudkém kopci když mě zrovna předjížděl bus - nic moc pocit.
Stává se vám to taky a nebo jsem jen já nešika ?
záleží na nastavení kola (posunutím pedálů dopředu a/nebo zvýšením zdvihu vidlice se kolizní oblast dá zmenšit až na nulu - samozřejmě za cenu změny dalších vlastností). Také se dá naučit, že když zatáčím prudce doprava, tak mám levou nohu nahoře a naopak.
Nejsi nešika. Mám leho konstrukčně podobné - kola 20" a 26" - a narážím taky. Pokud si dám pozor, tak se tomu škrtnutí vyhnu, ale o víkendu se mi stalo v prudším kopci, že jsem prudce zatočil při pomalé jízdě a hrubý vzorek předního pláště mi dokonce vyhodil tretru z nášlapu. Ale zatím mám jen málo najeto, jezdím jen asi měsíc (cca 400km), doufám, že se to časem zlepší. Ale vzhledem ke konstrukci leha se tomu úplně vyhnout nelze.
Myslím, že nešika nejsi, jen máš níž kliky a tím se patou potkáš s kolem. Já se takhle občas potkám s blatníkem na předním kole. To se prostě občas stane.
S tím frekvenčním šlapáním - bavíme se o prudkých a delších kopcích. Tam prostě frekvenčně šlapat nejde. Tam to musíš rvát silou. Kór v terénu. Pokud to někdo umí, rád bych to viděl. Bez urážky. Myslím si prostě, že všude a po celou dobu frekvenčně šlapat nejde. Možná pomáhá to co píše PavelŠ, ale kolikrát mi přijde rozumnější ten úsek vytlačit, než to rvát a trápit se. I když jak jsem jel natěžko na Lysou, zjistil jsem, že je lepší a méně namáhavější trápit se v sedle, než tlačit ten krám. Ale tam se jednalo o dlouhou vzdálenost. Na kratší je tlačení v pohodě.
s těmi kopci a rvaním silou: myslím, že to je dáno zpřevodováním.. nebo ty nejezdíš do největších kopců na nehlehčí převod, abys to mohl rvát silou? A kdybys měl ještě lehčí, tak bys ho tam nedal?
Samozřejmě že jezdím na nejlehčí převod, ale já prostě do 15cti a více %tního kopce frekvenčně neušlapu. A to nemluvím o terénu. Musím prostě šlapat silou. Netvrdím že to někdo nedokáže, ale rád bych to viděl. Mám prostě málo naježděno a taky nejsem bůhví jak výkonný. Proto to neušlapu a tlačím.
Když už jste u toho tlačení, tlačí se líp lehokolo nebo zábradlí?
Jednoznačně - alespoň mně, zábradlí. Možná se líp tlačí leho s horním řízením, ale se spodním a plně naloženým je to - dámy prominou, porod. Jde hlavně o to, že člověk musí být v předklonu, aby mohl jednou rukou držet řidítka a pak už tlačí v poloze, která se moc měnit nedá. No a na delší vzdálenost je to opravdu nepříjemné. Tlačení oběma rukama bez držení řízení mi jde jenom chvíli, pak si kolo začne jezdit kam chce.
To je spíš věc naučení se jezdit kandenčně nebo to rvát silově.
Kdysi jsem jezdil silově (tenkrát při jednotácu a 5-kolečku to ani jinak nešlo) a kadečně vyjet kopec bych si vůbec nedokázal představit.
Dnes jezdím kadenčně a zase vylámat těžký výjezd na hodně lehký převod si nedokážu představit.
A s výkonností ani typem kola bych řekl, že to moc nesouvísí, jde jen o to, jak je kdo zvyklý jezdit a přechod na kadeční ježdění pokud někdo je zvyklý to lámat silou je dlouhodobá záležitost a nejde to změnit ze dne na den.
Stávalo se mě to když jsem začínal, později se to spravilo a příležitostné škrtance už nikdy nebyly nebezpečný problém, ani s tlustou zubatou gumou. Později jsem znovu narazil na problém s blatníkem - oblíbil jsem si takvoý ten plastový do odpružených vidlic určený pro horská kola a stávalo se mi, že jsem pneumatikou patě uhnul a následně znovu zatočil víc a tou patou utrhl přední půlku blatníku. I to se časem spravilo. Na Azubu 4 jsem uměl projet i 180° zatáčku na rampě pro invality u zadního vchodu VUT FEKT na Kolejní 4, s řídítky otočenými na doraz a šlapáním tam/zpět s vnitřní nohou nahoře. Když jsem si pořizoval první Azub 2, nepovažoval jsem tohle vůbec za možné, takže nezoufej, sice to může trvat roky, ale problém interference paty s předním kolem časem zmizí.
Jo posunutí těžiště ti v tomhle pomůže...
šlapat co nejvíc do kulata jak jen to jde, což jde tím hůř čím prudší je to kopec a čím víc to musíš rvát silou, ale i tak to jde.
CO s emě týče, tak já potřebuju v tu chvíli hlavně vypnout mozek. Pkmáhá přehrávač a muzika do uší. Když jsme s brašnama přejížděl loni Alpy, tak to pomáhalo fakt hodně!!! Alpy jsem přejel aniž bych něco šel, protože chodit jsem tehdy nemohl, ale normálně ptrostě do určíté chvíle jedu a pak slezu a jdu, protože je to v danou chvíli rychlejší. Už s emi párkrát stalo, že jsem do kopce jedoucí předcházel :-) Asi je to dost sralo :-D
Dal jsem ted sedlo uplne dozadu. Radsi si odpustim nejaky ten vyjezd, nez mit pocit, za pri kazdem vetsim sutru nebo koreni ve sjezdu prepadnu vpred.
Do kopcu zamykam zadek nahoru a vidli dolu. Ta vidle udela jeste vic, nez zadek.
Ale kdyz jsou ve vyjezdu vetsi koreny nebo kameny, snizena (ale uz vlastne pevna) vidle skace jak koza. Neprevraci mne to, ale uskakuje do stran a zacinam klickovat.
Soudruhu,ty něco děláš špatně,já si nemůžu pomoct.
Založ si vlákno "Sjíždění prudkých kopců" :-)
Už jsem sjel i věci,kde to není sranda ani na XC a že bych se nějak hrnul do překlopení vpřed jsem si nevšim.
Teď se chystám na pár prubířských kamenů(pro Brňáky:Křížová cesta,skalky na prygltrailu nebo zelená diretisima z Trnůvky či modrá Obřanský hrad)a když to dám,tak už neznám nic horšího,co bych sjel na XC.
Se sklonem problém mít nebudete, tam jste na to s těžištěm lépe než zábradlí.
Ale když přijde větší šutr, kořen nebo jiná překážka a je to současné v prudkém sjezdu a máte jen omezenou možnost jak řešit skočení nebo aspoň nadhození kola na překážka, tak chápu, že může mít problém s tím, že se může pak v prudkém sjezdu snadno zapíchnout předním kolem.
Asi záleží co kdo z vás přesně za sjezdy jezdí.
Tohle jsem myslel - stejna jako u vyjezdu je pro mne nejvetsi past prekazka vysoka tak od 10 cm, ktera navic odmitne uhnout. A kdyz je zadni prave ve vzduchu po prekonani neceho podobneho...
Na Ecu jsem ale sjel (diky nizsimu tezisti) par podstatne ostrejsich kopecku. Na klasice by to snad uz vubec neslo - tak daleko se za sedlo nikdo nedostane... 8-) Na HC si na ne zatim vazne netroufam - konci to kamenim.
Na klasice sice nevykouzlíš těžiště jako na Ecu, to je jasné, jenže máš zase mnohem větší možnosti práce s těžištěm.
A zvlášť pokud na klasice dáš sedlovku dolů, tak prostoru k libovolným manévrům je hodně.
Na klasice se mi nestalo už ani nepamatuju, že bych něco nedal jen protože je to moc prudké. Vždy to bylo buď technicky nad moje schopnosti (a to pak nemusí být prudké vůbec) nebo nějaká kombinace (třeba extra prudké, technicky těžší a ještě delší, pak to není možné sjet pomalu celé pod brzdou a do větších akcí s místě větším rozjížděním se bojím pustit).
Na klasice ale hrozně delá geometrie konkrétního kola, která se může lišit opravdu extrémně. Vhodná geometrie (+ snížené sedlo) bezproblémů umožní, abys brousil zadkem zadní kolo (tedy těžiště máš nejvíce vzadu a nejníže co dovolí zadní 26" kolo), takže je možné, že těžiště můžeš mít v lepším bodě než na HC. Bez snížené sedačky to ale nejde, protože i když na některých kolech i bez zasunutí sedačky jde také až škrtat zadkem o zadní kolo, tak ale v tu chvíli máš sedlo zapíchnuté v hrudníku a nemáš možnost nijak pracovat s těžištěm a ztrácíš tuto základní výhodu a pro technickou pasáž je to spíše poloha kamikadze :-)
Můj odhad tedy je, že na ECU půjdou dát prudší pasáže než na klasice, ale pouze v případě, že to nebude technicky až tak náročné, přeci jen ta malá kola zase jen tak sama o sobě opravdu velkou překážku nepřejedou, to pak ani supernízko položené těžiště nezachrání.
Tady pro srovnání, kam se lze bez problémů dostat s těžištěm na klasice
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/7710...
Na té fotce není s těžištěm maximálně vzadu a dole, mohl by klidně ještě více dozadu. Ale takhle je v poloze, kterou může dobře kontrolovat prací s těžištěm a více dozadu zřejmě ani nepotřebuje.
Jinak tohle je už vyšší level než dávám, ta fotka dost klame (trošku je vidět dle toho stojícího), bude ten sjezd dobré peklo.
No, neco malo je videt v pocatecni fazi tady: http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/
Oba jsme meli najeto cca do 15 km na lehokole celkove a temi koreny jsme hned zacali. Na HC jsem se do techto mist dostal jen v protismeru. A to je presne ten teren, kde se na klasice jeste jaks taks s odstrkovanim probijim vpred, na lehu se ani nepokusim (myslim samozrejme vyjezd nahoru 8-D).
To je slušnej brutal!Hlavně bych měl na těch kořenech strach z ústřelu do strany-to mi dělá problémy.
Tohle je u nás a jak je vidět na 2. fotce 1. příspěvku,je to pro XC na hranici(Maňas to tehdá vybral!).A to chcu prubnout na HC
http://www.bike-forum.cz/forum/brno-streda-28-4...
Spíše bych řekl, že ten sjezd podcenil, než aby byl pro XC na hranici... :-)
Chtěl jsem se zeptat, jestli Maňas při tom byl aspoň trochu za sedlem a bylo to tak prudké, že ho to vyhodilo a na fotce už je vyhozením nad sedlem a už ani nemusím, tohle
http://www.bike-forum.cz/forum/brno-streda-28-4...
vše vysvětluje :-)
To vypadá na modrou TZ v Psárech těsně potom co se přelezou svodidla ;-) Pletu se ?
To jsem rád, že taky něco znám ;-)
P.S. Tam jsem také na pár místech vystupoval s kola ;-) Naštěstí vždy jen úmyslně... Nj, asi mám slabé nervy :-)))
Já to jel vždy směrem od svodidel, takže sjedeš dolů a nahoru jsem vždy vyhořel, potom už je to sranda.
Jo, také jsem se tam vyskytl vždy jen od svodidel. O tom "hupu" ale radši pomlčím, ten jsem vyjet nikdy nezkoušel :-) A slézal jsem i na pár jiných místech, nějak se mi nepozdávaly... Ale když si tak matně vzpomínám, tak jsem tam byl naposled ještě s bývalým HT, možná by to teď s Canyonem byla brnkačka. Snad se tam někdy zase brzy podívám...
Na Ecu to slo cele, na puvodnim HT Olpran colorado taky. Na HC jsem v protismeru jedno misto (asi dva hupiky - ty nejvetsi) tlacil, zbytek jen tak tak. Po smeru bez problemu.
Ten zleb pred svodidlem mne stal jednou svetlo. Jel jsem to smerem ke svodidlum dolu a kdyz jsem se zacal prevracet, udelal jsem SKRCKU pres riditka a pritom ukopl svetlo. Nejakym zazrakem jsem to pak ustal na nohach. Dodnes nechapu. Skrcku jsem totiz nikdy na telaku neudelal a to jsem byl v lepsi forme. 8-)
Tak jsem přemýšlel a mám na to techniku: Objet ten kopec :-)
Přesně! Radši 40 km navíc, než se někde plazit do kopců! Na dálkových trasách se to většinou dá vychytat (k Jadranu přes Maďarsko, ne přes Rakousko, Brno-UB přes Hodonín, Brno-Wien přes Bratislavu, Brno-Praha přes Poličku atd.).
Tohle je děsně ujetej přístup:-))) Ale proti gustu...
proč? Záleží na tom, co chceš? Když se chceš rozhlídnout do dálky z vyhlídky tak jo, ale jestli chceš rychle odněkud někam, tak než vyšlápneš 15ti kilometrovej krpál s brašnama rychlostí 5km v hodině, tak pokud jde objet zajížďkou 30km tak to máš za poloviční dobu a mhohem míň se utaháš.
K Jadranu jsem jel s Václavem přes Maďarsko a Slovinsko. Vraceli jsme se přes Rakousko a Alpy. Tam to bylo myslím 8 dnů a zpátky 12 a to jsme se cestou tam dost flákali a strávili třeba půl dne v lázních atd. Jasně, ty Alpy se mi líbili mnohem víc, ale taky mi dali X krát víc zabrat. Záleží na tom, co v tu chvíli chceš...
Ani ten čas na tom nezávisí tak jednoduše. Když jsme jeli s Ninkem na sraz 2006 do Chrustenic, jediné, co jsme objížděli, byla Praha. Přímou trasou 260km se za jeden dalo ujet, ale při objetí Vysočiny a vedení trasy co nejvíc podél řek a podobně by to narostlo někam přes 320km a to by znamenalo jet takovým průměrem, jaký ani na rovině neudržíš od svítání do soumraku. Takhle jsme prostě ve všech obcích co byly z kopce dolů porušili povolenou rychlost a dali to za den :-)
To ovšem s málo naloženými koly, pod těžkým nákladem to může být jinak. A když by to stejně za den nešlo, může se to naplánovat na plné využití dvou dnů a něco objet atd.
Ty jo, tak jeste se mi nestalo, ze by se mi do kopce zvedalo predni kolo. To me teda na Ibexu driv dojdou sily, zpomalim a nekde okolo rychlosti 6 km/h zacnu hodne klickovat a ztracet rovnovahu. Vzhledem k tomu, jak se (aspon mne) leho se spodnim rizenim spatne tlaci, se do extra prudkych kopcu nepoustim a nastesti vsechny kopce v blizkem okoli (kde je asfaltova silnice) vyjet dokazu. :)
no a když je to pakárna, šlapu z posledního a koukám, že vedle mě pochoduje stejně rychle chroust, tak prostě slezu a tlačím. nějak se za to nestydím
Tohle by mi zajímalo, jak máte na lehu s reálnou námahou u těch ne ještě zcela extrémních výjezdů.
Když to totiž vezmu na klasice, řekněme příklad snadný povrch (asfalt, pěkná cesta) a sklon třeba 16%. Když takový kopec bude dlouhý, tak když ho pojedu, tak ho pojedu třeba rychlolstí 6km/h a tepat u toho budu kolem 160 (základní vytrvalost už v 16%+ delším výjezdu u mě moc nehrozí).
Kdybych měl stejný kopec jít pěšky, tak abych šel 6, tak si sakra máknu a tepově poletím aspoň do stejné výšky, spíše výše.
Když ale to samé půjdu a současně budu tlačit kolo, tak najednou půjdu 4 a tepově poletím klidně ještě výše.
Tím chci naznačit, že pokud to je pěkný povrch a sklon ještě do určité hranice, tak se mi tlačit nevyplatí, protože to mě bude stát sil naopak mnohem více. A navíc si nedokážu v horách představit, že bych tlačil třeba souvisle 8km kopec.
Samozřejmě extrémnější výjezdy typu 20%+ + terén, tam to bude jinak. Kvůli sklonu a kvůli tomu, že občas je nutno ještě zrychlit na překážku, tak může být celý výjezd na hranici vůbec toho, co jde vyjet a tepy vyletí až k maximálce.
A tlačit to lze pomalejší rychlostí s menší intenzitou.
Tedy by mě zajímalo, jak to kdo na lehu máte posunuté, pro jaký výjezd už je pro vás snažší tlačit a kde ještě je snažší vyjet.
nemám tepák, ale na lehu vyjíždím kopce na lehoučký převod relativně vysokou frekvencí, jakou bych na klasice udržel jen chvilku /bez ohledu na převod/, jedu rychlostí kolem 5 km/h a nejsem už schopen výrazně zrychlit, přesto se zadýchám podstatně méně než na klasice, kdy stejný kopec pojedu rychlostí kolem 8 km/h, ale budu funět jak lokomotiva, předpokládám, že i tepy budou podstatně výš
Já teď myslel srovnání na lehu, co u koho se ještě vyplatí jet (s menší námahou než to tlačit) a co už tlačit.
Kdyz mi nepujde o dojezd na dlouhou trat, ale o kratsi vyjizdku, koncim teprve ve chvili, kdy ztratim rovnovahu, nebo zacinam mit pocit, ze se prevratim, pripadne kvuli nezvladnutelnym odskokum predniho kola - stale jsem jeste nevychytal, kdy se vyplati vidli uplne zavrit a kdy jen pritlumit.
Na tříkolce se tlačí až hnané (hnací?) kolo ztratí adhezi, jinak se to nevyplatí nikdy. :-)
Už máš pomocný motorek? V kopcích je to k nezaplacení. Mrkni na video Rusava - Hostýn.
První část stezky:
http://www.youtube.com/watch?v=uBraavG1wno&...
Druhá část stezky:
http://www.youtube.com/watch?v=26WiV9J9i0M&...
Tož to byl fičák :-), jakou jsi měl průměrnou rychlost? Už to mám hotové až na jednu maličkost, řetěz z minibiku má mnohem menší články než cyklořetěz a cyklonýtovačka na něj nepasuje. To sem věděl už před tím, ale myslel sem že ji uprávím. Bohužel to nejde, takže čekám až mi příjde origoš, takže testovat budu až příští týden.
Taky by mě zajímala ta průměrná rychlost. Mohlo by to být asi 6 km dlouhé, videa mají dohromady asi 17 minut, takže tak 21,5 km/h? Na videu to vypadá rychlejší, prostě úchvatné.
Ano, rychlost ve velkých kocích se u mne pohybuje kolem 20km/hod. Denně jezdím tak kolem 100km
No ale s motorkem,kámo,s motorkem!Že tě hanba nefackuje :-)
Neznám, Tě a Ty neznáš mne a už kritizuješ. Kdyby jsi četl moje dřívější příspěvky, věděl by jsi, že v mých letech a s mým těžce podlomeným zdravím, mi už nic jiného nezbývá, než si tím motorkem pomáhat. Až budeš jednou v v mých letech a v mé zdravotní situaci, tak budeš trávit veškerý čas v čekárně u lékaře. Já jsem zvolil jinou cestu a možná tomu dávám víc, než tomu dáváš dnes Ty.
Už to tady píšu ve více tématech, někteří soudí jen podle sebe a neuvědomují si, že můžou být i lidé, kteří nejsou úplně fit, mají léta a nebo jsou z práce tak unavení, že už jim kolo na zpáteční cestě z práce připadá jako mučící nástroj. Kritiku bohužel slyšívám od těch vzdělanějších kteří mají sedavé zaměstnání, nedokážou pochopit proč si dávat na kolo motor. Vždyť oni si jedou na kolo odpočinout a vyvětrat hlavu, pak se nedivím že naši šéfové nechápou, jak může být člověk po práci tak unavený že spí dva dny. Nechci tady pomlouvat lidi z kanceláří, ale drtivá většina z nich nemá ani potuchy co se poslední rok děje v těch spodních patrech. To jsou jenom audity, propouštění a výmluvy na krizi, práce máme více jak před krizí, lidí polovic, vůbec nikomu nevadí že nestíháme a zdraví jde kytek. To už člověk neuvažuje o motorku, ale o pohodlném autu, ale to já nechci, zatím. Uff, to sem se zase rozepsal mimo téma, omlouvám se a klidně mě smažte.
Napsal jsi to náhodou vtipně, patří to sem vždyť je to jako jízda do kopce. Protože Ti co nám určují směr, tak Ti se do toho kopce nechají vyvézt služební limusinou a my co jsme mu ji vyrobili, se tam musíme vydrápat, třeba po čtyřech.
A běda, když k tomu použijeme něco, co nám to ulehčí. Pak na nás posílají hanbu, aby nás fackovala. Ale to se nikdy nestane, ta vyčkává s těmi fackami na ně.
Neda mi to ;)
Nechci tady pomlouvat lidi ze spodnich pater, ale drtivá většina z nich nemá ani potuchy co se poslední rok děje v těch kancelarich.
Promin, nemyslim to zle, predpokladam, ze temi kancelaremi myslis sefovska patra, tam se s tim da asi souhlasit.
Delam v IT firme, v "krizi" se firma zbavila 150 (asi pulka) lidi, zbytek prisel o veskere bonusy vcetne stravenek, zariznute vzdelavani, musel si dat snizit plat o 10%... Ale je fakt, ze to je v dusledku taky to "spodni patro"...
No a po dni "jen sezeni u pocitace" je clovek obcas vic vyflusnuty, nez kdyz jsem chodil tahat palety do Makra...
mimo jonyse, ale jeho poznámku beru spíš jako projev nezralého mládí, dávám všem bod, doposud jsem prolezl různé fleky - někdy s kravatou kolem zpoceného krku, jindy ve stejnokroji nějakého "fajnového" řetězce /Makro, Gigasport,.../,pro obyčejného pěšáka to stojí ve většině případů za houbno a je jedno jestli makáš hlavou nebo rukama, každá práce dokáže vyčerpat
Já taky nechci pomlouvat lidi z horních pater, ale kdyby si zkusili to, co dělají jejich nejnižší podřízení, určitě by se k nim chovali jinak. Uvedu možná hloupý příklad, za první republiky, za tvrdého kapitalismu, než se někdo stal přednostou stanice(ČSD), musel začít od krompáče a postupně si zvyšoval kvalifikaci až byl ve věku třeba 50 let pan, zdůrazňuji, pan přednosta. Pan proto, protože všichni jeho podřízení moc dobře věděli jak se k této funkci dopracoval a vážili si ho. No a naopak on si vážil práce toho posledního kopáče, protože sám zkusil co to je za dřinu. Tím chci říct, dneska mladý vysokoškolák, který o provozu vůbec, ale vůbec nic neví, začne vymýšlet postupy práce a když se ozve člověk z dlouholetou praxí že je to nesmysl, tak ho to ucho vyhodí. Po měsíci pozná že vymyslel blbost, tak vymyslí další blbost a tak pořád dokola. Ze strachu o místo se nikdo neozve, polostátní firma přichází o miliony, ale protože to ucho je syn veeelkého zvířete, ani jeho nadřízení ho neplísní, neb sami nemají flek jistý.
Zase Ti musím dát za pravdu. A to z vlastní zkušenosti. Začal jsem u soustruhu, pak stavby, rubání uhlí, nakládání vagonů apod. Studoval jsem při zaměstnání a konečná moje práce, než jsem šel do invalidního byla ředitel středního podniku. A když jsem tam vydával rozhodnutí, tak to nebyly rozhodnutí vytřepané z rukávu. Takže přesně vím o čem tady píšeš.
Nějak jsem nepochopil, co jsi tím chtěl říci (tedy to, co je jak náročné - těch, co jsou "ve spodních patrech" a těch "nahoře), pouze to, že dáváš Jurasovi za pravdu. Uvědomuješ si však, jak o Tobě v době Tvého ředitelování mluvili podřízení a znevažovali Tvoji práci jako lehkou oproti jejich "dřině"?
Jsem velkým nepřítelem jakéhokoliv kastování na podřízené a nadřízené (jsou mi cizí termíny ti "dole" a ti "nahoře"), beru všechny jako spolupracovníky. Rozhodující pro mne je a bude vždy dobře odvedená práce. Trochu mi to zavání dědictvím z let minulých, kdy do nás cpali hesla typu "jsem horník, kdo je víc", "vedoucí dělnická třída" a hanlivě užívaný termín "ti nahoře". Navíc - těžko mě někdo může obvinit z neznalosti problémů obou stran, tvrdě jsem fyzicky dělal desítky let (a vždy jsem měl 2 zaměstnání) a pracoval jsem (a pracuji) ve vrcholových postech.
Moje osobní zkušenost (je to můj soukromý názor, s kterým nikdo nemusí souhlasit): dělnické (popř. manuální) práce mě tak neničily jako práce spojené se zodpovědností za špičkové výsledky a tím pádem i za spolupracovníky (bez ohledu na jejich případnou podřízenost). V tomto ohledu beru jakoukoliv fyzickou námahu jako relax na vyčištění mozku a z toho důvodu jsem také začal jezdit na kole. Nikoliv proto, abych se kochal krajinou, ale na ničení těla (což jsem zde již několikrát uváděl) a odvádění pozornosti od pracovních problémů (což se moc nedaří).
A podotýkám, že dosti nesnáším rozlišování "já se nadřu", "tam ti se válí v kancelářích"..etc.. Rozhodující je vždy nasazení, spolehlivost a míra odvedené práce bez ohledu na profesi.
P.S. A dodatek - když je práce v těch "horních patrech" tak lehká, proč ti, kteří na to poukazují, ji nejdou dělat?
Pozoruji, že se tu odpovídá na článek, aniž by si dotyčný přečetl celou tuto diaskusi. Je asi zbytečné se tu o tomto problému rozepisovat, protože jak vidím vysvětlit Ti to, dalo by to asi na celou knihu. Za pravdu jsem dal Jurasovi to, že čerstvě vystudovaný člověk těžko může radit a radit letitému odborníkovi. A zfáral jsi někdy do dolů, alespoň na exkurzi, tak prosím Tě mlč a neznevažuj tuto práci nějakými komunistickými hesly. Ten horník je nepsal. Jsem na pochybách o tom, že jsi někdy těžce pracoval, protože by jsi toto nikdy nevyslovil. Samozřejmě, že práce nahoře není vždy snadná a i psychicky se člověk vyčerpá, ale toto témá začalo o únavě do kopců. A je tedy velký rozdíl mezi únavou psychickou a fyzickou. S psychickou únavou si na kole i v těch největších kopcích odpočineš a tělo protáhneš. Ale z fyzického zatížení v práci už si nemáš v kopcích co protahovat a tělo přestává poslouchat. Samozřejmě můžeš namítnout „seď doma, když na to nemáš“ A v tom je právě mezi námi ten rozdíl. Nu a teď k té znevážení moji práce po dobu ředitelování. Mýlíš se hochu, neřídil jsem práci od stolu, jak je to dnes zvykem, ale trávil jsem většinu času mezi lidmi přímo na pracovišti a problémy se řešili tam, ne až u zeleného stolu. Od tamtud se vydávaly jen příkazy. Většína lidí to přijímala kladně a s nadšením, ale je pravdou, že se našli i opačné názory. Ovšem ty vzešly vesměs od těch, co měli ruce obrácené dozadu. Nevím od kud jsi a zdali vůbec znáš tento styl práce, ale já jsem z Baťova kraje a toto byl jeho styl práce, a mohl by jsi zkusit pomlouvat, či kritizovat Tomáše Baťu před jeho dělníky, vynesli by Tě v zubech, tedy výjma komunistů.
A ještě bych chtěl něco dodat k těm „sobě rovným“. Nezdá se Ti, že se lidé dříve více družili společně s vedením - večírky, výlety, zábavy atd? Dnes jsem se s tím už nikde nesetkal. Mám takový pocit, že se z vedení stává vyšší třídou. Hold sytý hladového nikdy nepochopí, dokud si tím hladem taky neprojde.
Mohu Ti sdělit, že diskuzi čtu pozorně, ale mám ten dojem, že Tobě utíká smysl i toho, co jsem zde napsal. A to, že se to dostalo do této roviny, začalo tím, že "pomocný pohon" si člověk zapíná, kdy je na konci sil. To však nemá nic společného se znevažováním něčí práce. Navíc, kde jsi vyčetl, že jsem znevažoval Tvoji práci po dobu ředitelování?? Tím, že jsem se zmínil o tom, zda jsi věděl o tom, jak o Tobě mluví podřízení? Vždyť to je běžné, každý (nebo ve většině příkladů) je přesvědčen o tom, že vyšší post je méně náročný a že by ho zastal lépe. A hlavně - nežij v iluzi, že Ti podřízení svoje výhrady říkali do očí (jako řediteli) - a nejsi jasnovidec, aby jsi věděl, co si ostatní říkají v Tvé nepřítomnosti.
Jinak - jsem dosti trpělivý a tolerantní, ale nedělej mi přednášky o práci (fyzické), kterou jsem absolvoval. Dále - nejsem typ, který by uvažoval (jak uvádíš Ty) "seď doma, když na to nemáš" - a uvádět, že v tom je mezi námi rozdíl. Zásadně lidem nepodsouvám jakoukoliv formu jejich života v práci, při relaxaci, či rodinném životě.
A hlavně si mi líbí Tvůj argument, že byli tací, co měli opačné názory a byli to ti, kteří "měli ruce obrácené dozadu" (cituji Tě). Jak to, že jsi jako ředitel takové lidi trpěl (ne s oponentním názorem, ale ty kteří "měli ruce obrácené dozadu").
A to podstatné, proč jsem napsal, že mi Tvoje reakce nebyla moc jasná. Jako ředitel jsi nebyl vyčerpán?? Kolik tisíc podřízených jsi měl, že jsi byl schopen absolvovat a řešit problémy přímo na jejich pracovišti a ne od zeleného stolu. Já mám smutnou zkušenost (hlavně z období před 15 - 20ti lety), že trávit s lidmi a jejich problémy zabere hodně času, ale od toho zeleného stolu musím udělat zásadní rozhodnutí já sám a s plnou zodpovědností i za ně (bez jejich zodpovědnosti).
Vecirky jsou (alespon tam, kde pracuji ja - IT) bezne. Bohuzel si nejsem uplne jist, jestli teambuildingove akce a podobne ve vsech pripadech prinaseji tolik kladu, aby se za ne vyplatilo vyhazovat penize. Ale mozna i mne nejspis zaradis do minimalne prostredniho patra.
Dalsi vec je vzdelani, znalost ekonomicke a politicke situace na trhu a jine aspekty, o kterych spodni patra nemaji ani paru. Tim jsou ovsem z hornich tak nejak automaticky vytesnovani. Predstav si, co by takovy "dlazdic" dokazal udelat za stolem generalniho reditele silnic a dalnic. Hmm... Kolikrat ta ucha udelaji "botu" z duvodu, o kterych se podrizeni ani nedozvi, kterym by nerozumeli, ...
Je vidět že naopak nemáš představu o tom, co to znamená opravdové psychické vyčerpání a nikdy si ho nezažil.
Souhlasím s tím, že po pořádné fyzické práci je tělo prostě unavené a do kopců to nejde.
Jenže po nefyzické práci je to velmi podobné. Jsem někdy z práce (sedím celý den u počítače) tak unavený, že se jet nedá vůbec a tělo reaguje stejně jako na fyzickou únavu. Nepustí mi do vyšších tepů, nejedo, prostě to nejde, organismus je vyčerpaný. A to že třeba zrovna nohy mi nebolí a oddělané nejsou na tom niz nezmění a nijak mi nepomůže.
Tedy to o odpočinutí v kopcích po psychické únavě z práce, to je pěkná blbost.
Ono tělo nefunguje odděleně, vše je provázané dohromady a psychickou únavou je z celkovou únavou organismu spjata a dá se zcela odrovnat bez fyzické námahy, že nebudeš schopný žádného fyzického výkonu.
U fyzické únavy to hodně záleží na její intenzitě a tomu, co při práci zapojuješ za svaly. Třeba když jsem kdysi vykládal během dvouměsíční brigády v pivovaru vagóny z prázdnými láhvemi na paletách, tak jsem míval oddělaná hlavně záda a ruce a na kole se celkem jezdit po tom dalo. I když samozřejmě lehce byla znát i celková únava.
Oproti tomu teď se dokážu u celodenního sezení u počítače oddělat mnohem více, že to na kole po práci nejde někdy vůbec.
A ještě to komplikuje to, že od psychické únavy někdy ani spánek nepomůže a je nutné vysadit na více dní a až pak se to zlepší.
Samozřejmě ale chápu, že některá fyzická povolání oddělají také extrémně a že po nich to na kole taky nejde vůbec.
Vím že reaguješ na Rostaca, ale cítím že i na mě. Já nezpochybňuji práci kompetentních nadřízených, v řadách mých kamarádů, známých a rodiny je pět takových co zaujímají ty nejvyšší posty v úspěšných a velkých firmách, jsou to normální lidi kteří se nevymezují a jsou v pohodě. Ale znám i lidi kteří jsou na mnohem nižších postech a těm co jsou na nejnižších dávají vehementně najevo kdo je šéf. Kdyby byli aspoň kompetentní, bohužel nejsou a své chyby zakrývají šířením strachu a arogancí. Ale debata se dostává úplně jinam než jsem chtěl, Rostac mě pochopil v tom, že člověk který pracuje hlavou je vyčerpaný psychicky a fyzická námaha je pro něj relax, no a člověk který pracuje rukama a hlavou už na fyzickou námahu nemá sil, ale relax potřebuje. Co má takový člověk dělat? Sedět u televize v trenýrkách z lahváčem v ruce, v hubě cigáro a prokládat to bůčkem? Nepochybně pro náš systém nejlepší varianta, makat do úmoru a ještě to umírání podpořit nezdravou životosprávou, dožít se důchodu bude takřka nemožné, stát zase ušetří. Takže já se raději projedu na tříkolce s motorkem kterému pomůžu šlapáním a malinko protáhnu tělo, ale hlavně si vyčistím hlavu, relaxuji.
Naprosto s Tvým přístupem (k aktivitám) souhlasím, pouze jsem reagoval na zevšeobecňování (dosti zakořeněné) v pohledu na - sám nevím, jak to kulantně napsat - "ty z kanceláří". Navíc je to asi umocněno tím, že jsem vyrůstal v době, kdy agresivní preference "dělnické třídy" byla znechucující.
Jak jsem hned v počátku uváděl, obdivuji každou dobře odvedenou práci bez ohledu na profesi a sám jsem si vědom toho, že mnohé z nich bych nedokázal vykonávat.
Jasně, není úředník jako úředník, někteří jsou vstřícní, někteří méně a někteří dávají vyloženě najevo že je obtěžujeme. Ale to je spíše vlastnost lidí a je jedno jestli jsou na hoře nebo dole. Každá práce se musí udělat, jedno jestli ta manuální či administrativní, jedno bez druhého v dnešní době nejde. Ale chtělo by to úctu člověka k člověku, ta se nějak moc rychle vytrácí.
Hospoda je makačka a aby si člověk vydělal, musí tak říkajíc lézt zákazníkovi do zadku, samozřejmě přiměřeně aby to zákazníka neobtěžovalo. :-) Bohužel na otevření hospody je ta nejhorší možná doba, tedy odklad o tři léta bych viděl jako nutný. Zatím práci mám, ale možná už za rok mít nebudu, to bych se do toho pustil dříve, uvidím. Ale každopádně ve vyšším věku, když už člověka začnou stíhat hříchy mládí, chci být vlastním pánem, ne levnou pracovní silou.
jo, tohle je klasika, i (tusim, ze mladej) Bata se krome studia taky vyucil - nebo Batovi podsefove museli umet i praktickou praci, aby vedeli, o cem rozhodujou... ted uz teda presne nevim, koho vseho se to tykalo, ale slo o to, ze lidi z vedeni se umeli postavit ke stroji (a v pripade potreby taky pripadne ukazat zamestnancoj, ze "tohle jde", ne nejde :) )
Ano, máš pravdu, jmenovali se Baťovi mladí muži, měli i uniformy a bílé kšiltovky. Otec mezi mně patřil taky. Z těchto mužů pak vybíral ty nejschopnější a vysílal je za hranice řídit jeho filiálky. Ti ostatní řídili jeho provozy v u nás. Ti "Mladí muži měli drezuru jako na vojně. Někteří z nich po 48 roku vstoupili do strany a stali se z nich ředitelé fabrik, jako Fatra Napajedla, Chropyně, Velká nad Veličkou Rudý říjen, Svit a pod.
Otec je poslal kamsi do .... a já jsem měl po škole. Studoval jsem až později při zaměstnání.
Kurňa hoši,co blbnete?!Tohle považuješ za kritiku???No to potěš až se s nějakou opravdovou setkáš!Původně jsem chtěl napsat:
"Jezdit s motorkem,to by mě hanba fackovala...ale když už o tom mluvíme,hoď sem nějakej odkaz o co jde :-)"
Zvolil jsem jinou verzi vtipu,který evidentně zůstal nepochopen,za což se teda omlouvám tobě,Cancelarovi a všem ostatním spokojeným uživatelům a přeji ti zlepšení zdraví!
Ja to tak sice nebral, ale treba Mirkuv komentar v me Elektrifikaci MTB uz tak vypadal.
Arnošte,ty si jediný normální!
:-)
Hele,já su tady černá ovce.Jezdím na lehátku proto,že mi zdravotní problémy neumožňují momentálně MTB.Být to jinak,vrazím ty prachy do pořádnýho trailbiku,to říkám na rovinu.
Přesto když si ze mě kluci na vyjížďkách nebo B-F utahujou,a někdy je to mnohem ostřejší humor,než jsem předvedl já tady,beru to a jsem rád,že je sranda.Kdybych se měl po každé takové narážce urazit a litovat(jako Arnošt z Kurvahoši....při narážkách na jeho nos),kam bych došel!
Mozna jsem ja jen prilis tolerantni? ;-)
Taky se za vsim znazim nejdriv najit blby vtip, protoze se jich sam zhusta dopoustim...
Nevyhoda internetu je v tom, ze podle mimiky a tonu hlasu nepoznas, jak co kdo mini. Vyhoda je v tom, ze sam nemuzes dostat fyzicky pres hubu... 8-D
Máš pravdu, nemusel jsem tak reagovat, ale na určité věci jsem dost citlivý. Zbytečně jsem taky reagoval na kritiku od Jonyse. Vím, že máme každý své zkušenosti a snažíme si je hájit. Já osobně se do diskusí moc nezapojuji, a už vůbec ne kritizuji. Ale když jde o to, abych se hájiltak to se rozepíši. Pomalu mi jide na 70 let, a nesmírně si vážím manuálně pracujících. Tato práce mi vzala téměř veškeré zdraví. Spousty let dialízy 3 x týdně po 4 hodinách a když jsem se konečně dočkal transplantace, tak cévy již byly z 85% ucpané a to bylo již nelečitelné. Bylo mi naznačeno, že mohu počítat již jen s měsíci. Od té doby jsem se začal na svět dívat jinýma očima a nežít pro zítřek, ale snažit se prožít toho co nejvíce dnes. A taky proto dělám co mohu, dělám na co mi síly stačí a když nestačí, pomúžu si technikou, tak jako u mé tříkolky elektromotorkem. Celý život jsem něco vymýšlel a stavil – malá ukázka: http://rostac.rajce.idnes.cz/ a nemíním toho nechat ani dnes i když už je to mnohem náročnější. Tak promiň, že jsem tak reagoval a nesnáším kritiku od druhých, ale musím se obhájit tím, že sám na sebe jsem kritický až zbytečně moc.
V ty galerii jsem si vsim Segwaye - jaky to je z pohledu bolesti tela?
Mam zkusenost, ze ze stani nohy boli mnohem vic nez chuze; a kdyz jsem jezdil na skladaci kolobezce (nez se rozpadla), tak me vzdycky bolela kycel u nohy, na ktery jsem stal.
Takze jen tak podle pohledu jsem vzdycky predpokladal, ze jizda na Segwayi musi byt fyzicky unavna, proste proto, ze se nehybne stoji.
Je to tak?
A jeste k ty galerii karavanu - tu SPZ GT/GV vidim snad prvne, co to je za okres?
Zlín byl za socíku pojmenován po jednom komunistickém presidentovi jehož příjmení začínalo na G, tak hádej. :-))
Jezisi nojo, ze Zlin byl Gottwaldov samozrejme vim, ale ted jsem si to za boha nespojil...
Holt v sesti letech jsem na kole jeste necestoval tak, abych mel prehled o tehdejsich SPZ z tak dalekyho koutu republiky :)
Segway je to nejlepší pro pohyb po městě, na nákupy, do 10km do práce a pod. Ale musí to být asfaltová cesta a bez děr a kamenů, kořenů apod. Jakákoliv menší překážka, stačí výmol v asfaltě a nesleduješ li cestu, tak jdeš na hubu. Musíš stále sledovat po čem jedeš a veškeré tyto nerovnosti okamžitě srovnávat nohama a ojem. Najel jsem na něm přes 1200km a z toho jsem šel 8x na hubu. Stačí najet třeba na haluz, kolo se protočí a druhé opíše oblouk a Ty letíš rovně, ale sám. Zkrátka, žádné velké kochání, jako Hrušinský. Jinak je to vysoce mobilní dopravní prostředek do města. Ale na denní delší vzdálenosti z toho bolí záda, nemá to tlumiče a nechceš li trpět nárazy na záda, tak jedeš v podřepu a pak zase bolí nohy. Mít peníze, nechám si i to. Ale zvolil jsem pro můj účel raději el. tříkolku, dál dojedu a nic mne nebolí. Napsal bych Ti i odkud jsem, ale ta Jurasova připomínka je docela vtipná a tak ji nebudu vetovat.
I kdybych měl tepák a věděl,že když slezu,budu nahoře rychleji a míň se zapotím,tak kvůli únavě neslezu!Jedině když ta únava jako sekundární efekt vyvolá technickou chybu.Nebo teda tam,kde vím,že to vyjet stejně nejde(schody,naprosto nereálný krpál....).
No jestli je 16% priblizne to, co si pod tim predstavuju, tak zvlast pri delsim stoupani bych to urcite nevyjel na lehu, ani na klasice. Takze neni co srovnavat, musel bych kolo tlacit.
Dokud jsem jezdil na favoritu, pri prudkem stoupani jsem koncil na nedostatku prevodu, kdyz uz to neslo uslapat silove. Na Ibexu mam prevodu dost, ale pokud zaradim nejlehci prevod, tak musim slapat hodne rychle, coz dlouho nevydrzim, jakmile prilis zpomalim, neudrzim rovnovahu. To samozrejme plati na asfaltu, mimo nej me driv zastavi prokluzujici kolo.
Nicmene rovnovaha na lehu pri nizkych rychlostech bude zalezet na zkusenostech, pro me je tech 6 km/h zatim minimum, pak radsi zastavim.
Teď jsem si v Rakousku užil pořádné kopce a zjistil jsem, že zatím ještě neumím šlapat na hodně lehké převody. Nejlépe se to poznalo podle toho, že voda v zásobní lahvi v brašně na nosiči (a tudíž za hlavou) šplouchala v rytmu šlapání. Na nejlehčí převod jedu 7-8km/h (65-70 ot/min) ale jak tím cukám tak mi odcházejí stehna. Takže strmé kopce nad 12% jezdím přískoky kdy občas slezu, protáhnu nohy a potom zase můžu chvíli jet.
(převýšení 500m na 8km by nebyl až takový problém, kdyby to nezačalo asi 1,5km 15% stoupání, nepokračovalo mírným klesáním a potom 12% schody proloženými rovinkami)
když půjdu rychlostí 6km v hodině, tak budu mít tepovku asi v normálu. 55km jsem šel zvlněným terénem 10hodin. takže průměr 5,5km/h a to včetně zastávek na čůrání, jídlo atd. Takže pro mne je příjemnější a míň namáhavý v tu chvíli slýzt, než dřít na kole... Ale budem to mít asi každej uplně jinak.
Jenže to si netlačil kolo. Jít jen tak a tlačit kolo je velký rozdíl, to nemůžeš srovnávat.
no, zrovna jsem si vzpomněl na zájezd s bývalou prací /já jinak cestovky nepoužívám) kdy jsme jezdili po CHorvatských ostrovech. TUším tohle byl zrovna Cres. Výheň šílená, nikde ani kouska stínu a buď js brzdil jak o život z krpálu cca 7-10km dlouhýho dolů nebo jsi to rval krokem nahoru. Nic mezi. V jednom tom dlouhým kopci jsem se kousnul s tím, že pět to šlapat a dřít se nebudu a tlačil to rchlostí mezi 6-7km v hodině a půlku kolegů (jedoucích) do toho kopce předešel. Jak se tvářili když dřeli v sedle a já je předcházel ti popisovat nemusím, ne? :-D
Ja mam vyzkousene, ze co se vyjet da, jde s mensi namahou a rychleji v sedle. Co uz je na hranici technickych moznosti to vubec vyjet, tam o tom pochopitelne takhle neuvazuju.
jo, každej to budem mít jinak. Já možná dneska už taky. Dřív jsem dost chodil, takže ta chůze tolik neunavovala a svaly na ní byly vytrénovanější. Dneska je cejtím i po deseti kilometrech:-( zatím co tehdy jsem v klidu šel s Týnou odpoledne na procházku na Plachtu, což je od baráku osm kilometrů a byl za tři hodiny zpátky i s tím, že tam jsme si hráli a nepřišlo mi to jako daleko...
Sice to nepatri primo sem, ale zacal mne stvat odpadavajici zadni blatnik. Chtel jsem pridelat podkovu a mezi ni a oblouk nosice dat pruzny plas, nebo pripadne zkusit natahnout neopren. Ale behem montaze podkovy jsem minimalizoval.
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02516.JPG
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02517.JPG
Uvidime, jak se to osvedci a pripadne prejdu k puvodnimu zameru.
Zkoušeli jste někdo používat Marzocchi s ETA? Na MTB to funguje poměrně dobře a myslím že u ležáku by to mohlo fungovat taky.
Tak fungovat to bude,otázka je,zda je to nutný mít :-)
Na XC byl pro mě zámek výborná věc.Zvlášť u Lefty,kde se ti to nehne ale ani o milimetr,jsem to v prudkých kopcích jetých ve stoje nebo na asfaltech oceňoval.
U lehátka je věc ta,že ve stoje se nejezdí.Při stoupání máš navíc přední dost odlehčený a k nějaký ztrátě energie pohupováním nedochází,aspoň já ji nepozoruju.Vidlu nechávám odemčenou,zejména proto,aby pobrala nerovnosti,přes který si nepomůžu jako na XC "tělem".Na asfaltu do kopců zamykám(i když u SIDa to zase není total lock).Otázka nepoškození vidle při najetí na drn s lockem....osobní zkušenost nemám,pár ran jsem se zamklou vidlí dal a nic.
Co by se mi hodilo,tak něco jako systém Talas ale v rozsahu mezi zdvihy tak 50-100mm-před výjezdem bych to sundal na 50 se zachováním funkce.I když v koutku duše uvažuju o klasickým Talasu-jezdit ho na 100 a těch 140 (nebo teď už snad i 150) si dát jen na brutální sjezdíky :-)
ETA má i při zamčení cca 20mm chodu. A přitom klesne cca o 80mm. Dost brutální změna geometrie. Proto se ptám jestli to už někdo zkoušel. Vidle s ETA jsou o dost lacinější než s TALAS (AFAIK)
Já su pako!Jsem až teď důkladně pročetl o co ti šlo a že reaguješ na něco jinýho,než jsem myslel,blbě jsem to prve rozluštil :-)
Otázka geometrie nevim,ale když to dávaj na MTB,tak snad to musí být v toleranci.
Jak přesně u té ETY funguje ten systém?Kroutíš kolečkem do zblbnutí a musíš silou mačkat vidlu,nebo jako Talas jedním cvakem snížíš zdvih a ani tam moc zabrat dolů nemusíš?
Na lehátku by složitější přepínání dělalo za jízdy problémy....
Jestli chapu spravne funkci ETA (i kdyz mi na muj dotaz nikdo neodpovedel), muzes si neco podobneho zkusit u mne. Ja ale musim s vidli pekne prastit, pribrzdit si, nebo alespon prejet nejaky hrb, aby zajela.
To není ono, Ty popisuješ ochranu locku proti průrazu.
ETA fakt umí jen zamykání vidlice v dolní poloze, narozdíl od většiny ostatních vidlic, které to umí jenom v horní...
Jsem se trochu blbě vyjádřil... Ne proti průrazu locku, ale možnému poničení či dokonce destrukci vidlice při zamknutém locku. U většiny slušnějších vidlic je tam nějaký ventil nebo pojistka, která při pořádně ráně přeci jenom povolí a vidlice pak jde do zdvihu. Vetšinou je to už z výroby nějak rozumně nastaveno. Pak je asi ale nutné navštívit servis, který to vymění. Pořád ale lepší než si zničit celou vidlici nebo si namlátit hubu jako vlítnout s pevnou vidlicí do rigolu ;-) Nebo jestli je to pak funkční i nadále, to už netuším. Tohle je ale otázka spíš na někoho kdo to zná lépe než já.
Pak jsou vidle, např. TALAS RLC, který má dokonce možnost ten otvírací tlak uživatelsky nastavovat, je tam na to jedno štelovátko...
Ja mam zamykani v dolni pozici. Ale musim ji nejak stlacit, aby se do dolni pozice dostala.
No, a to je právě jedna z mála co to umí zamknout dole ;-)
Co tam vlastně máš ? Nějak mi to už vypadlo z povědomí...
Mam Raidon od Milana Slance. Na klasice 100 mm (100 PSI - doporuceno MS), na lehu snizeny na 80 mm (140 PSI - stejny SAG, jako na klasice), vyrobcem doporuceno 130 PSI.
Aha, už jsem doma.
Ale zajímavé je, že v manuálu pro Raidony píšou tohle: "Never Lock your fork while it‘s being compressed. This is a missuse of your fork and
implies the risk that it‘s getting damaged. Moreover this could result into an accident, injuries or even death."
:-)
Raidon puvodne zamyka nahore. Az po uprave se to naucil jinak. ;-)
Tak to máš napsat hned, a ne si tu ze mne dělat srandu :-)
Vzdyt to pisu - http://www.nakole.cz/diskuse/11356-vyjizdeni...
Že je od MS jo, ale už ne že mu překopal funkčnost lockoutu...
On jinak Raidony nedela. Nechtelo se mi to rozebirat tak zesiroka. Zvlaste, kdyz uz jsem to tu nekolikrat psal. Omlouvam se. 8-)
A když už si to začal, tak doplním, že letošní model Raidonu už nelze upravit na zamykání v dolní poloze.
Vidlici s ETA jsem v ruce už hodně dlouho neměl, mně se tenhle typ snižování vůbec nelíbí, takže jsem už ani dlouho žádnou nezkoušel, tak neporovnám přesně.
Ale ETA nefunguje totožně jako upravený Radion do 2009.
Upravený Raidon do 2009 modelů (včetně) má prostě lock jako zamykání expanze, tedy kam až vidlici proti standardní pružině stlačíš, tam drží a tedy na větší snížení je opravdu potřeba se do toho pořádně opřít.
A pak nebude už téměř pružit, protože síla na další stlačení je potřeba už velká a druhý směr blokuje uzavřená expanze.
ETA funguje jinak, ta po snížení umožňuje v té zasunuté poloze zkrácený chod, cca 3cm a konstručkně je ETA složitější.
Na lehu je tohle asi hodně přínosné, na zábradlí mám na snižování úplně jiné požadavky. Hlavně mi vadí, když se sníží už příliš, to se pak jede blbě a pak chci sníženou vidlici, která není zamčená a zcela plnohodnotně chodí.
Tedy Talas 100/120/140 (nebo 110/130/150) je na tohle ideální. Lock je na snižování nezávislý.
U Foxe ale zase někdo dostal "chytrý nápad" a příští rok bude přepracované snižování na jednopolohové. 150mm Talas 32 bude mít pouze dvě polohy 120/150mm. 160mm Talas 36 pak 120/160 (nebo 180/140 verze s vyšším zdvihem).
Tohle se mi nelíbí, ty tři polohy 100/120/140 nebo 110/130/150 jsou z mojeho pohledu mnohem lepší (používám všechny tři polohy).
nedá mi to abych si nerýpnul :) Proč používat trapnou náhražku vidlice, když si mohu koupit plnohodnotnou :P Obecně nic proti Foxkám nemám, ale pokud to nemá krrrálovské M, tak to prostě není ono ;)
Ty jsi asi poslední roky prožil někde na severním pólu bez spojení s civilizací, ne ? :-)
Z bývalého velkého "M" se dnes stala pouhá tuctovka, která ničím nezaujme, to mi nikdo nevymluví ;-) A porovnávat to s Fox, tak to je pro něj urážka na cti ;-)
Netvrdím, že "M" dělá špatné vidlice, ale v oblastech, které nás jako obyčejné cyklisty zajímají nejvíc, se z ní stal prostě průměr, bohužel. Třeba DH vidle ale pořád patří mezi špičku, ale to nás tady moc asi zajímat nemusí...
A pokud náhodou mluvíš o "indiánovi", tak s tím je to úplně stejné ;-)
Urazit na cti se jen tak nenechám :-)
Ovšem u "M" bych dnes do 150mm nevybral jedinou z mojeho pohledu použitelné vidlici.
A přitom u RS bych si vybral třeba RVL Team. Na upraveném Epiconu TAD by se také dalo jezdit výborně (jen škoda chybějící h-s expanze).
U "M" bych si ale nevybral opravdu nic.
Tak su rád,že ten dvoupolohový Talas negativně nepřekvapil jen mne,ale i takového odborníka,jako jsi ty.Důvod zatím neznáme,že?
U Foxu k tomu uvádí, že prý hodně lidem přišlo, že při snížení do té nejnižší polohy kolo hůře jede (rozebíralo se to na BF, je to asi nejvíce dané pocitem, že mozek si po snížení vidlice myslí, že sklon kopce je nižší než opravdu je a pak pocitově to jezdci přijde, že to jede hůře než by mělo - já jsem měřením s tepákem nenaměřil ani náznak zhoršení) a prej taky dvě polohy byly na někoho moc složitý, tak z toho udělaly jednu polohu mezi (u Talasu 36 ani to ne, protože tam bylo snížení o 30 a o 60mm a teď bude o 40mm, takže je to blíže tomu menšímu snížení).
Jinak u Foxe už mi dnes nepřekvapí nic, co v posledních letech provádí za inovace (tedy spíše zvěrstva), to je fakt hrůza.
Naštěstí všechny věci typu navýšená komprese u vidlicí i tlumičů šly úpravou poladit a dostat se na perfektní funkci.
Bohužel to snižování bude jedna z věcí, které jednoduše poladit nepůjdou, protože to je na výměnu celého Talas systému a pochybu, že bude po delší dobu k dispozici Talas III 2010 vnitřek. A tohle komplet asi nikdo jako alternativu pro úpravu vyrábět nebude.
Skoro uvažuju, zda si časem až budou za pěknou cenu (tedy třeba počátkem roku 2011 dokud ještě budou) nepořídím jednoho 150mm Talase 2010 s 15mm osou do zásoby.
Nepřímá souvislost s tématem:při šlapání do kopca(někdy po rovince),prostě když zabírám,zvuky od zadního kola ze kterých jsem podezíral škrabání drátů o sebe,ale už jsou dotažený dost na krev a nepomáhá.Je to prostě takové jemné praskání,ne nějak hlasitý,ale intenzivní(žádný sem tam lupnutí,prostě brnkání).S jiným kolem to nedělá(vylučuju patku,šaltr,řetěz....),že by se vylágroval náboj tak brzy se mi nechce věřit.Poradíte,co může být???Zkusím ještě nechat kolo a vyměnit jen upínák,ale pak su v koncích....
Nedela Ti to sedlo? To dokaze neuveritelnou skalu zvuku.
Taky me to hned napadlo. Ze zacatku mi na kole obcas neco vrzalo, lezlo mi to na nervy a trvalo nez jsem prisel na to, kdo je vinikem. Stacilo namazat rychloupinaky a byl klid.
nejsou to blbě překřížený dráty ve výpletu? zkus porovnat s jiným nevrzajícím kolem, jestli jsou dráty vedeny přesně stejně.
Ale druhů výpletu kola je víc a u každého se ty dráty kříží pod jiným úhlem, aby to jonyse nemátlo.
jasně, ale i když to vypadá na první pohled stejně, dá se to právě vyplést blbě tak, že jsou dráty potom slyšet a liší se to jen v detailech křížení (teď z hlavy to nedokážu popsat, ale jednou se mi podařilo omylem takto kolo vyplést).
Hoši,nejsu blbý :-)
Už jsem na to došel.Dráty jsem vyloučil jakmile jsem zjistil,že zvuk se ozve i když jen stojím a zatlačím na pedál.No a podezření na nábu nebo kontakt nába-kazeta jsem škrtl když jsem ověřil,že na 3 nejmenších pastorkách to nedělá...Takže nýty kazety jsou můj problém.¨¨
Tak a teď poraďte nějakou účinnou léčbu :-)