Dobrý den, rád bych Vás poprosil o rady s výběrem kola. Bohužel kolům moc nerozumím, tak by mne zajímaly vaše názory na tyto 3 kola, nějaká ta pro a proti ke každému z nich. Za jakýkoliv komentář předem děkuji.
1) http://www.kursport.cz/produkt/3360-trek-3900...
2) http://www.kursport.cz/produkt/2525-gt...
3) http://www.kursport.cz/produkt/1990-specialized...
O všech tří kolech lze říct, že diskové brzdy v této cenové hladině způsobují degradaci ostatních důležitých komponent. Navíc jde o brzdy nevalné kvality, kromě modelu Specialized.
Nejsi-li vyloženě zaměřen na terén a bahno (kde mají disky opodstatnění), zvol si za ty peníze kolo s V-brzdami.
Právě že já jezdím terénem skoro pořád, tak bych tam ty kotouče docela chtěl, nejde mi o to, aby byli nejaky spesl, jen proste aby brzdili dobre...
takže kola trek a gt, jsou horsi nez to kolo specialized?
No ty kola samy o sobě snad ani ne, jako spíš tady v tom konkrétním případě ty brzdy. Mechanický kotouče nikdy nebyly nic moc, snad krom Avid BB... To byly asi jediný tak nějak slušný mech. kotoučovky.
Pokud jezdíš "skoro pořád" v terénu a trváš na kotoučovkách, asi by to chtělo kapku přitlačit na pilu, co se financí týká.
Ten Spešl z nich má nejlepší brzdy. I když to jsou jenom mechaniky...
Mně na něm ale nejvíc vadí ta 80mm vidlice, to je už dneska jaksi málo, a obzvlášť do terénu...
Trek má dost pitomě popsané řazení... Nechápu proč tam nenapíšou modelovou řadu kam to patří :-( Takhle se každá věc musí dohledávat v jejich katalogu, grrr... A to dělat nebudu, sorry ;-) Ale i tak to vidím na úrovni Acera + Alivio, tj. 8-mi kvalt... V téhle cenové kategorii ani nic lepšího čekat moc nemůžeme...
K tomu GT nevím co napsat... Za tu cenu normálka. Tektra IO jsem měl na svém bývalém kole a fungovaly kupodivu dobře. Jen to jejich seřizování byl porod...
ad "porod" s Tektrama:
Ne, že by to byla záležitost jenom těch Tektro, ale obecně mechanické kotoučovky jsou prostě už svojí konstrukcí takto náročné na seřizování. Kromě těch Avid BB5 a BB7, tam je to vymyšleno o mnoho lépe... Ale tak nějak nechápu kdo by vrážel peníze do BB7, když za ty samé peníze se dnes dá pořídit kvalitní hydraulika...
dobře, moc děkuji za ochotu a za pomoc, můžete mi tedy v kostce shrnout jaké kolo by bylo nejlepší? :-) Jak jsem již říkal, v kolech se nevyznám a chci proste slušný kolo na sjezd a na hory. :-)
Ve tve cenove kategorii bych se po kotoucich nekoukal vubec a snazil se aspon tochu pritlacit na sponzory :o) , aby melo kolo trochu schopnou odpruzenou vidlici, to ocenis mnohem vic. A predevsim se soustred na aspon priblizne vyhovujici geometrii a predevsim spravnou velikost ramu. Tohle rozhodne o vlastnostech tveho biku nejenom v terenu mnohem vic nez atrapa kotoucovek.
Jsou lidé kteří hydrauliku nechtějí třeba kvůli náročnosti opravy mimo civilizaci. Ještě sem například neviděl dálkového cykloturistu z hydrama a z BB7 ano. :-)
Na rozdil od mechanik se ale na hydrauliky prakticky nesaha, neni to potreba. Kdyby ale byla rec o skutecnem expedicnim jezdeni nekde mimo civilizaci jak pises, pak by slo takhle jmenovat komponentu desitky, to uz je dost OT.
Ja beru jako obrovskou vyhodu, ze muzu vymenit cela kola a par cvaknutimi rukou seridim desticky. Takhle rychle zadne hydry nevyladis, leda bys je mel pridelane rychloupinaky. ;-)
Trosku nechapu tuhle pripominku: mam de facto 3 pary kol pro MTB a pri jejich prohazovani neni potreba serizovat vubec nic, hydrauliky jsou samonastavitelne.
Prohazuji tu a tam troje kola. Dvoje maji kotouce o kousek jinak od stredu a treti maji kotouce tlustsi a do Alivkovych hyder na Kellysovi se mi vubec nevejdou. Nejak mne nenapadlo, ze jsou ruzne tloustky kotoucu, kdyz jsem to kupoval.
Takze u jednech musim hydry presadit doleva, u druhych doprava a na treti bych musel povypustit.
Takhle jen otocim ctyrmi kolecky.
Zapomnel jsem dodat - samozrejme kazdy par kol je uplne jiny. Alivka, XT a Novatec.
Ja mam sady kol s naby American Classic, Sh. XT a Novatec, brzdy Magura Marta 180/160 mm. Nepresazuje se absolutne nic, staci poprve namontovat kotouc za pomoci mikropodlozek u vsech kol do stejne polohy a vzdycky tak vyjde kotouc na stred trmenu. Kotouce jsou vzdycky s jinou tloustkou, logicky uz tim, ze se opotrebovavaji. Nevim jak hydry Alivio, ale kazda i ta nejlevnejsi hydr. kotoucovka ma samonastavovaci chod pistku (tzn. jednou zabrzdim a desticky jsou automaticky ve spravne poloze).
Oproti mechanikam nemusim sahat skutecne NA NIC a navic se da brzdna sila perfektne davkovat, neni potreba tak tlacit na paky a jako bonus to skutecne brzdi.
EDIT- pokud se ti nevejdou kotouce mezi desky, kdyz jsi pouzil napr. hodne probrzdene kotouce a chces tam dat tluste a nove, neni nic jednodussiho nez od sebe desticky (pistky) pri prohazovani kol trosku roztahnout. Zpusobem popsanym vys se potom zase okamzite a bez jakehokoli nastavovani dostanou zpatky do spravne polohy.
Mikropodlozky... Hmm... Kdo by se s tim nastavoval, kdyz jen cvaknu. Tak casto to zase nedelam.
Desticky roztahnu, ostatni kotouce nejsou opracovane. Spis to vypada, ze ty levne kotouce jsou vazne tlustsi. No - stejne jsou na kolech s Marathony a to na MTB davat nechci, ty jsou jen na dlouhe lezato.
Ale v tech Alivio hydrach mi prijde, ze berou primo o trmen.
Ono se opravdu dělají kotouče v různých šířkách.
160mm a 180mm jsou nejčastěji 1,8mm, ale existují i 1,6 a 2mm (a možná ojediněle se vysktytne i jiná šířka).
A 200mm+ kotouče jsou nejčastěji 2mm, ale opět existují i jiné šířky.
A plus jak už uvedl vasek opotřebení.
Jen bych podotkl, že na mechaniky BB7 se vůbec nesahá. A přitom sundávám kola po každé vyjížďce (kvůli uskladnění), ale pak je nasazuji na předem vypilované značky na hřídelích, jak kdysi poradil Mlok. Vždy potom při kontrole nacházím kotouče přesně uprostřed mezi čelistmi.
No, kdybych ty disky podlozil a udelal si rysky, asi bych na ne taky sahnul jen pri vymene za kola s tlustsimi kotouci... Ale jdu cestou pro mne nejmensiho odporu. 8)
A je tu jeste jedno dulezite kriterium. Kdybych mel na lehu hydry, nejmenovala by se mnou zalozena diskuse "Lamani bowdenu". A o hoooodne vic bych nadaval. Kazde zastaveni o strom, krovi, pad s otocenim riditek na doraz, .... by mohl byt posledni kousek a dal by to bylo na chuzi. Ale to uz je velmi specificky duvod.
Prijde mi ze dohadovat se o tom, jestli se na jedny brzdy musi sahnout 0,012x za rok nebo 0,011x je silne o nicem. Co se tyka funkce, davkovani i samotneho vykonu uz je evidentni, tady v debate jde spis o strach, ze se neco muze podelat a ze to neopravis "u vesnickeho kovare".
Na tvou diskuzi o lamani bowdenu se mrknu.
Tak jsem tu diskuzi zhruba prelouskal. Ano, to je docela specificky duvod tykajici se lehokol (nevim jestli vsech nebo jenom tveho systemu). U klasickeho MTB jsou bowdeny i hadicky vedeny tak, ze se pri padu neohnou ani nevytrhnou. Tedy aspon se mi to v zivote nestalo a nikdy jsem o tom neslysel ani u nikoho jineho, a to se jezdi na klasice terenem NEPOMERNE casteji.
Brzdy už vysvětleny byly. Teď vidlice, na všech třech je nefunční vidlice.
V téhle cenové relaci se pokus najít kolo, na kterém bude Suntour XCR, důležité je, aby to byl model XCR (a ne XCM).
To je nejlevnější už nějak rozumně fungující vidlice. Ale i tady je komplikace, že je pružinová a originál pružina je vhodná pro jezdce do tak max. 70-75kg. Pokud máš výrazně více, tak by se musela ještě měnit pružina a to by cenu ještě zvedlo.
Bohužel nic lepšího ohledně vidlice za tyhle peníze nevymyslíš.
Co třeba tohle?
http://www.bradsky.cz/croxo-overland-08-xtdeore...
Je to už o trochu dražší než ta ve výběru, ale muziky nesrovnatelně více.
A tady jedno o ten tisíc levnější, takže srovnatelné cenově s tím Trekem:
http://www.bradsky.cz/pells-phantom-pro-2010-p...
Taky výborné za ty prachy.
moc dekuju za ochotu, narazil jsem na tohle:
http://www.kursport.cz/produkt/2266-trek-4300-09/
to uz by slo ne?
PS: rozpočet se snizil na tisíc, :-(
a jeste tadyto, to ma ty vidlice XCR
http://www.kursport.cz/produkt/2524-gt...
Tohle ano, to je za ty prachy velmi dobré. To předchozí nebrat.
tak jo, tak teda asi tohle teda :-), jeste tam najdu naky doplnky a je to :-) diks
http://www.kursport.cz/produkt/2524-gt...