Tak jsem si dneska všiml, že na zadním plášti mého crossu nějak rychle mizí vzorek. Asi budu brzy kupovat nové pláště. Uvažuju o Marathonech, ale jaký vybrat. Rozměr nejlépe 35 nebo 37-622, něco co pěkně valí po silnici (Racer), co hodně vydrží (Extreme, Plus), co není až tak drahé (obyč Marathon) nebo rovnou Supreme, a co nový Dureme?
Jaké máte zkušenosti?
Plus je nadbytečný. První sady vydržely mě i bráchovi 10-12t, dohromady s jediným defektem na šutrech a trní v 1980 m.n.m., ale to už byla ta zadní prakticky bez vzorku. Na dalších už máme taky mraky kiláků a bez problému. Máme ty základní osvědčený Marathony (k tomu i švalbácký duše, minimální úbytek tlaku, ale hlavně celokovový ventilek - na gumovým se mi prodřel). Neměnil bych, hodně vydrží a perfektně sedí na suchu i v hustým dešti. A při prudkým brzdění nešmejká po asfaltu, ale fakt brzdí.
Mám Plus na kole, co na něm jezdím do práce, protože jsem nechtěl řešit, že někde cestou píchnu. Už na nich jezdím od května 2006 bez defektu.
No jéje... Normální Marathony jsou nezničitelný, natož ty s vložkou. Mínus je tam akorát vyšší cena a váha.
Hlavní mínus tam je, že mají mnohem větší valivý odpor a při tom ještě ani ten grip není nijak zázračný. Dnes jsou obyč Marathony pláště, které jsou už prostě překonané.
Víš, když já ani tak moc nejezdím na testech, posledních novinkách za každou cenu a "vědeckých" elaborátech o každý ftákovině, jako spíš prostě na kole... :-)
No vidíš, já na těch pláštích taky jezdím na kole v praxi. Pokud ale v praxi při tom ježdění máš rád za každou cenu větší valivý odpor a oceníš, že ten plášť méně podrží, tak si to užij, já ti to vymlouvat nebudu.
Jinak ale tenhle přístup opravdu nechápu. V praxi si ty pláště zřejmě nevyzkoušel a píšeš něco o testech a novinkách za každou cenu.
Já jsem na Supreme najel cca 2000km, na racerech jsem taky krátce jezdil (dal je pryč kvůli tomu, že jsou nedostupné ve větší šířce) a obyč verzi Maratónu jsem kdysi před pár lety také chvíli jezdil.
Obyč verze Marhonu je těžká líná mrcha. Sice má výbornou výdrž a odolnost, ta odolnost ale dnes jde u o 1/3 lehčí plášťů taky. A výdrž je výborná i u Supreme.
Obyč verze Marathonů dnes hodnotím jako jeden z nejhorších plášťů na trhu vůbec.
Čumím jak umím... Cituji z tvého profilu : "Jezdím pohodové výlety téměř téměř výhradně v terénu a to na fullech 150/140mm, 140/140mm a 120/100mm."
Ty tyhle pláště vozíš na fulech téměř výhradně v terénu ? Kolik desítek tisíc kiláků ročně najíždíš při těch pohodových výletech v terénu, že máš téměř všechno, o čem se tady šustne, osobně otestované ?
Víš, já nepřezouvám před každým víkendem, abych stihnul mít na kole všechno, co se ve kšeftě objeví. Psal jsem jen o tom, co sám používám a jak se mi to osvědčilo.
Poslední větička o jednom z nejhorších typů plášťů na trhu je opravdu úsměvná. Má hodnotu rady od mimořádně neúspěšného prodejce konkurenčních plášťů :-)))
A tvoji univerzální mantru o valivém odporu radši nechám být :-))
Sice mi tahle debata o ničem už nebaví, když nepíšeš nic ke srovnání k tématu a proč by něco mělo být jinak (tím myslím vyvrátit konkrétní argumenty co jsem uvedl, jak že obyč Marathony jsou těžké jako prase, že nejedou, atd.). Ono je to ale těžké, když si vlastně nic lepšího, co se tu řešil nejezdil.
Marathony Supreme jsem těch 2tis. km jezdil na celopevňáku (a to ještě jak nejprve s dušemi, tak na konci chvíli i bez duší), takže opravdu na fullu to nebylo. Tohle kolo šlo v listopadu 2009 pryč (prodáno), popis v profilu je k aktuálnímu stavu.
Racer jsem zkoušel chvíli na to samém kole (nesedla mi ta malá šířka, takže šel po cca 150km pryč), takže opět na celopevňáku.
A obyč Marathony jsem jezdil před už ani nevim přesně kolika lety, odhadem tak minimálně 6 let zpět (v té době byla úplně jiná situace na trhu, nabídka odolných plášťů byla velmi malá), v té době jsem jezdil na úplně jiných kolech (HT + silnička, fulla jsem ještě neměl ani jednoho) a úplně jiné věci než teď.
A naježděno mám celkově cca 100tis. km., což zase na tolik let co jezdím není až tak moc.
A nevim kam chodíš na nějaké přezouvání před každým víkendem, od toho mám více kol, abych přezouvat nemusel.
A to s konkurenčním prodejcem, to ses tedy opravdu trefil, když vezmu fakt, že nic neprodávám a poslední pár let jezdím všechny možné pláště pouze od Schwalbe.
Předtím jsem ale vyzkoušel i mnoho jiných značek plášťů.
A když ti přijdou fakta o valivém odporu, která jsou více měřeními v praxi potvrzená k smíchu, tak to už je pak vážně spíše k pláči.
Ba ne, tohle teď není jen o těch Marathonech. Mě baví to, že ať se šustne co se šustne, ty máš hned ke všemu superobsáhlý komentář a se vším pytel zkušeností (někde vedle zas pro změnu gumy na žiletku). Tohle sleduju už delší dobu. Že si toho třeba osaháš víc, než průměrnej cyklista, to ti určitě neupírám - ale podle toho, jak a co prezentuješ, tak mi spíš připomíná "zálibu" ve zkoušení furt něčeho nového...
V té větičce s prodejcem jsi nepoznal příměr a ironii ? Smál jsem se té absolutní negaci. Fakt jsem si nemyslel, že nějaké jiné pláště prodáváš :-))
A k tomu valivému odporu - můžeš mi, prosím, poslat nějaké odkazy na ta měření v praxi ? Poučím se, neumřu hloupej, nebudeš muset plakat...
Gumy na žiletku? A to vidíš kde? O konkrétních pláštích na silničku už jsem několik let nepsal ani slovo, už skoro 4 roky silničku nemám a o aktuální situaci silničních plášťů na trhu vím prd.
O čemkoliv o čem píšu, s tím vždy mám zkušenosti, nikdy nepíšu o něčem, co jsem ani neviděl, jako má ve zvyku spousta lidí.
Co se týká bikových plášťů a různých povrchů, tak nejzajímavější je asi tohle:
http://data.mlok.net/Rolling_Resistance_Eng...
Je to přeložený německý originál testování mountain-bike magazinu. V němčině si to případně dohledej, já němčinu nerad, takže to mám u sebe na stránkách v anglické verzi, abych to nemusel pokaždé hledat.
A pak je spousta laboratorních měření valivého odporu plášťů (to odpovídá pouze tvrdému povrchu), tady je excel s výtahem z většího množství testů bike magazinu:
http://data.mlok.net/tires.xls
A co se týká porovnání valivého odporu pro slicky a závislost na šířce, tak třeba tady je to hezky vysvětlené:
http://www.rouesartisanales.over-blog.com...
Někde se dají dohledat i měření, kde se řešilo jaká je optimální šířka pláště na silničce.
širší plášť měl sice menší valivý odpor, ale při velkých rychlostech ztrácel velmi na aerodynamice, takže pro 40km/h byl ideální plášť poměrně úzký kolem 22-23mm.
Tady další srovnání valivého odporu pro různé šířky plášťů a není to pro silniční pláště:
http://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling...
Jediné, kde je to komplikované (ale i tady pro základní typy povrchů do toho vnáší jasno ten první test) a ne tak jasné jsou bikové pláště se vzorkem a terén. Tam to komplikuje fakt, že na každém typu povrchu je to trošku jinak.
jj, promiň, není to o žiletce v pravém smyslu slova. Jedná se o básníkovu cyklokrosku na 622 kolech (ale jaký je v tom výraznější rozdíl ?) Doporučuješ nějaké úzké "trekové" pláště. Takže ten záběr máš vskutku široký.
Prošel jsem zběžně ty odkazy, přiznávám, že zatím jen velmi zběžně. V podstatě je tam ale jen to, co jsi tady už nejednou prezentoval. - Se základní pravdou v odkazech i názornými obrázky uváděnou (stejné s učebnicemi) musím samozřejmě souhlasit. V laboratoři to určitě takhle platí. Na silnici ale bohužel laboratorní podmínky nejsou.
Kolikpak je případů, kdy úzké i široké pláště mají zároveň stejný vzorek, konstrukci i směs ? Pokud ano, foukají se i v běžné praxi na stejný tlak ? Přidržím-li se nejčastěji omýlanému sporu jestli trekové 28, nebo MTB 26, je tam další rozdíl (byť bagatelizovaný) v rozměru kola. U aerodynamiky se tady čarovalo s nějakou průměrnou rychlostí, pod kterou to nemá význam. Na nějaké průměry bych vůbec nekoukal, protože odpor vzduchu je podstatný v daném okamžiku. Například i při dost nízkém průměru (třeba 18 km/hod., hory) mohu jet dost dlouhé úseky rychlostí nad 30 km/hod. No a kapitolou samou pro sebe je jízda proti větru. Nejlépe tam i zpátky :-) Cyklista se sice trápí s rychlostí kolem dvacítky, ale jeho rychlost se s protivětrem sčítá. A takovou čerstvou dvacítkou mi to "do tlamy" fouká každou chvíli. Další, už trochu subjektivnější okolností je "širší záběr" širokých gum na silnici, pochytají víc nerovností a na naších dokonalých okreskách (nemyslím tím díry, ale hrubý povrch asfaltu s vystouplými kamínky).
Jak jsem už napsal na začátku, v laboratoři, nebo v naprosto ideálních (nereálné) podmínkách bez dalších vlivů ano, fyzikálně správně. V běžné praxi minimálně sporné. Samozřejmě může nastat chvíle, kdy naboucháš široký plášť stejných parametrů jako úzký na stejný tlak a v úplném bezvětří budeš pelášit po neskutečně hladkém povrchu a "budeš mít navrch". Většina ostatních kilometrů ti to ale s úroky vrátí...
Tak a teď se jdu vrtat do těch odkazů, jestli tam najdu ještě něco navíc.
Rozdíl je v tom, že se ptal na pláště i do terénu, tedy tím se problém posunul úplně někam jinam než je silnička a o silniční pláštích tedy nemohla být řeč.
Cyklokrosové pláště se vzorkem má a chtěl něco na bez vzorku na více asfaltu, takže tím vypadly i cyklokrosové pláště (o kterých přehled skoro vůbec nemám).
26 x 28 a rozdílný obvod kola. Tady je rozdíl zcela minimální protože srovnáváme široké 26tkové pláště x 28čkové úzké a tady je obvod skoro stejný, takže tohle netřeba vůbec řešit.
Proč by musely mít pláště stejný vzorek a směs? Pokud jsou to konstrukčně zcela odlišné pláště, tak už se musí vycházet z konkrétního srovnání daných plášťů, ale to se musí vždy i u bikového x bikový (nebo trekového x trekový).
A pro některé pláště tady tu totožnou konstrukci ve všem máme pro oba případy. Např. zrovna ty Marathony Supreme.
Na kolik kdo bude v praxi foukat, to vždy záleží na konkrétním jedinci. Dle měření ale jasně vyplývá, že pokud oba rozměry nafoukáme na jejich doporučené maximum, tak ten širší na tom bude s valivým odporem pořád lépe.
Na BF se nedávno řešilo dokonce extrémní srovnání a to nabušený silniční plášť (byly v testu na 7 a 8,5atm.).
A oproti tomu RR UST 2,25 na 2,5 atm. (ten byl v jiném testu). A RR není slick, ale pořád má nějaký vzorek který by ho měl brzdit.
V tomto extrémní srovnání se i díky tomu, že RR byl bez duše dostal ve srovnání někam do středu tabulky těch silničních plášťů.
Tedy ty horší silniční pláště i přes to nabušení měly větší valivý odpor. Jen ty nejlepší na tom byly lépe.
Na biku lze navíc využít takhle obrovská výhoda a to použití bez duší (valivý odpor bez duší je výrazně menší, zejména u plášťů s nízkým vzorekm nebo bez vzorku). A tohle lze i pro majele klasických dušových ráfků + dušových plášťů.
U hodně úzkých plášťů, které je nutno hodně nabušit tohle nelze, protože pro velké tlaky to nefunguje.
Průměrná rychlost je dost relevantní údaj pro srovnání.
Když někdo pojede průměrem 18, tak těch úseků s rychlostí 30km+ mít zcela minimum (na celkový čas), jinak by měl průměr mnohem vyšší. A pokud to jsou hory a extra kopcovitá trasa, tak tam většinou roviny nejsou vůbec, ve sjezdech stejně ještě musíš brzdit, takže tam se lepší aerodynamika nedostane ke slovu v podstatě téměř vůbec.
A pokud na tom ne moc dlouhém časovém úseku, kde bude šlapat 30km/h+ o něco zrychlí, tak mu to na průměru moc nepomůže.
Ono ale stejně to s tou aerodynamikou není tak žhavé, protože většinu výsledného aerodynamického odporu stejně dělá jezdec a to ovlivní geometrie kola, tedy jak moc chrtí je posed.
Oproti tomu rozdílná šířka pláště a její vliv na aerodynamiku je mnohem menší.
Protivítr, ten to samozřejmě ovlivní. Ale to pak taky musíme brát v potaz vítr ve směru jízdy.
Samozřejmě v extrémních případech typu, kdy se zadaří vyjímečně vyjížďka, kde to skoro pořád bude foukat proti, tak tam to bude vše trochu jinak, to je jasné. Ale to jsou extrémní a ne běžné situace.
A kdo v takových podmínkách jezdí, třeba někde v úplné rovině, tak zase bude mít vyšší průměry.
Ono stjeně )okud na biku i treku použiju nějaký velmi rychlý srovnatelný plášť, tak rozdíly stejně budou velmi malé.
S těmi nerovnostmi to opravdu myslíš vážně, že by to s užším pláštěm mohlo být lepší? Tady není vůbec co řešit, tady bude pohodlnější ten širší a v případě že se nebude bušit na max, tak o několik tříd (ale samozřejmě pokud se budou hustit na extra málo a ty úzké na max, tak už ty širší mohou být klidně pomalejší na asfaltu).
Právě v praxi tady přijde spousta výhod širokých plášťů a to právě to mnohem větíš pohodlí a pak mnohem lepší trakce, pokud se jezdí i nějaký ten lehčí terén (předpokládám, že lehčí terén se jezdit aspoň občas na treku bude, jinak můžu mít rovnou silničku).
A jakmile přijde do hry třeba šotolina, tak platí ten první test a tedy že tohle je přesně už hraniční povrch, kde nepatrně menší valivý odpor má méně nafoukaný plášť a širší také.
Takže tady nemá úzký plášť šanci naprosto žádnou, protože ani málo nafoukat nelze, protože bys pořád prorážel.
Pokud se nejezdí dost rychle, tak to nic vráceného s úroky být nemůže.
Když jsem před pár lety měřil na jednom okruhu vícekrát po sobě střídavě silničku x biku s poměrně rychlými plášti (a to pořád ne tak rychlými jako jsou třeba ty Marathony Supreme, takže bike měl ještě rezervu) a měl jsem na silničce jen o 10% vyšší průměry (ježděno na stejných tepech, ideální by samozřejmě byl wattmetr, ale ten nevedu, s wattmetrem by se dala spousta diskutovaných věcí velmi snadno ověřit).
A to u silničky nejvíc udělalo to, že tam jsem měl výrazně chrtější posed a pak byla o 3kg lehčí než ten bike.
Na treku mám poměrně tenké 37-622, na horácovi o poznání silnější 26x2,25. Jen prostým změřením od středu osy k obvodu pláště mi vychází rozdíl 20 mm. Když se bude brát všechno jako skoro stejné a nepodstatné, tak samozdřejmě i výsledky porovnávání budou odpovídat "představám a zadání" :-)
Konstrukce, vzorek, směs - rozumím, jak to myslíš. Podstatné jsou naměřené hodnoty u konkrétního modelu. A jen mimo hru, nějaké rozdíly (nepatrné, ale přece) budou i u těch Supremu mezi rozměry 37,42,50 (skladba vláken atd.) Ale to už jsou blechy, ty to v praxi těžko ovlivní.
Bezdušáky nemohu posoudit. Ale opět z praxe - kolik lidí (kromě závodníků a fajnšmekrů) bezdušáky vozí ? Budou to jednotlivá procenta ? Tahle valivá mantra se tady hustí i do lidí, kteří se rozhodují pro kola řádově za deset až patnáct tisíc. A ti bezdušáky určitě vozit nebudou. Takže je nesmysl srovnávat "kosmickou technologii" s běžným pozemským životem. Je to zavádějící. Přesněji - má to význam pro diskuze mezi "akademiky" (v dobrém).
S tou rychlostí to bude problematické. Záleží kudy se jezdí. V Orlických mám trasy, kde fůru času strávím štracháním do kopců, z kopce visím kvůli dírám na brzdách a pak jsou tam štreky po obou stranách hřebene v podstatě po rovině. Když frčím na ústeckoorlicko, dlouhý kopec, krátký padák, rovina...
Asi by bylo nejlepší, kdybych ti mohl poslat nějaký graf z ROXky, tam by ty "zanedbatelné úseky" byly vidět. Vím, kudy jezdím...
Takže nakonec ta aerodynamika vlastně ani není tak podstatná ? :-) To už ale trošku zavání medvědinou. Chápu, že nejzajímavější to bude při rychlostech někde nad 50, ale tvrdívalo se tady něco jiného :-)
Vítr sice nefouká furt proti (to byla jen sranda, smajlík), ale čelně a šikmo zboku, to bývá většinu cest. To není nic vyjímečného. A hlavně opomenutelného.
U nerovností nesrovnávám pohodlí, tam jsi utekl do jiné "dimenze". Píšu o zbržďování pláště o hrubý asfalt. A dávám to jen jako takovou perličku k zamyšlení.
Pohodlí, trakci v terénu a šotolinu nemá cenu řešit, jsou to zavádějící dojmy. Řeč šla o valivém odporu na silnici. Když budu chtít opravdu univerzála, tak holt oželím vlastnosti na silnici.
Šotolina je pro tuhle diskuzi už úlet. To už není o valivém odporu, ale o převalení se přes kamínky X zaříznutí se mezi ně. Pak už, zrovna tak jako v měkkém terénu nepůsobí tolik valivý odpor jako tření o boky pláště a prořezávání terénem. Tam má široký plášť jasně navrch - ale to už jsme někde úplně jinde.
Tepy jsou sice hezká věc, ale už mám zkušenost, že při stejných tepech se dá jet rychleji i pomaleji. Žádná autosugesce, nebo šarlatánství. Volba převodů, silová nebo frekvenční jízda. No a pak taky něco dělá psýcha. Když si chce člověk dokázat výhody něčeho, co miluje... :-)) Fakt by ten wattmetr byl asi lepší.
Začnu příkladem z praxe, který je aktuální a to z loňského září. Jel jsem na celopevňáku Korsiku a měl tam kvůli pohodlí UST RR/RR 2,25 (třeba ty Supreme 2,0 při použití bez duší jsou o něco ještě rychlejší).
Na téhle akci bylo přes 30 lidí a z toho převažovaly krosy. Pak z naší party všichni bike (5 lidí včetně mě) a byla tam jedna silnička.
Ostatní z party taky na RR 2,25, ale s dušemi, takže valivý odpor větší.
Ty krosy byly různé a s různými plášti, ani jsem přesně nesledoval, kdo měl jaké.
Chci to ale uvést jako srovnání toho, co se běžně vozí.
A ve větším množství sjezdů, kde byly delší rovinky a nebrzdilo se, většinou mírnější pasáže, kde to jelo 30-40km/h jsem sledoval jak to komu jede bez šlapání oproti mně.
Na tom celopevňáku jsem měl dost turistický a narovnanější posed.
Samomzřejmě v tomhle srovnání hraje roli úplně vše, od posedu, přes pláště po váhu jezdce.
Já vážím 70kg, takže jsem patřil spíše k lehčím (byly tam i nějaké ženy, které vážily méně, ale spousta byla určitě těžší).
A výsledek:
Z party dva byly +- stejně rychlý. Posed mají podobný, pláště stejné široké a pomalejší. Jenže oba mají 95-100kg, takže jim hodně pomohla váha.
Většinu treků jsem bez problémů předjížděl, tedy jelo jim to pomaleji, sem tam nějaký se držel +- stejně rychle.
A jediný, kdo nám všem o třídu ujel, tak byla ta silnička (měl tam dost chrtí posed a ve sjezdech se držel za spodní úchop, takže aerodynamika orpoti ostatním úplně někde jinde).
Byla tam směs všeho osazení, jen jsem chtěl ukázat, že v celkovém součtu ta aerodynamika samotných plášťů nemůže být tak významná, protože by mi tam jinak předjížděl ve sjezdech každý.
Mimo sjezdy srovnávat samozřejmě nelze, protože tam 95% dělá jezdec a to jaký má motor.
A ještě k té Korsice. Ty UST RR 2,25 jsem tam měl nafoukané na hodně málo, pouze 30/35psi a to cíleně kvůli pohodlí. Kdybych je přifouknul, tak by malinko zrychlily.
Byl jsem ale sakra rád, že jsem nefoukal více, protože některé úseky byly hodně rozsekané (samozřejmě i pěkný povrch se našel), tam jsem toho s tou silničkou litoval.
A klidně přihodím i nevýhodu méně nafoukaných objemnější plášťů, kde pak na asfaltu ztrácejí.
Při nástupech (tedy větší zrychlení) je znát jejich větší hmotnost.
Ovšem třeba ty obyč Marathony jsou v 622x37mm ještě znatelně těžší než Marathony Supreme 26x2,0.
Při ostřejším dupání ze sedla ve výjezdech dochází k propružování a jsou tam nějaké ztráty energie.
Ani jedné činnosti jsem si na Korsice u nikoho na krosovém kole ani jednou nevšimnul, takže běžná nebude, proto jsem pro běžného pomaleji jedoucího turistu tohle předtím nikdy neřešil.
souhlasis s nazorem, ze krosova kola v dnesni dobe pomalu ztraceji smysl?
To určitě souhlasím. Hlavně proto, že skoro vždy za stejné prachy je horší osazení a tím je to zabité. U biku pak zůstává prostor na nákup lepších drahých plášťů.
A kdo chce velká kola (a i s nimi jezdit do terénu), tak jsou tu zase 29tkové biky.
A kdo nechce silničku a chce jezdit někdy i jen na silnici velké rychlosti (takže řeší aerodynamiku), tak může na bike dát druhá silniční kola.
Tohle je velká výhoda kotoučovek, že to lze jednoduše prohazovat a použít silniční ráfky.
A obvod silničních plášťů je +- jako objených bikových, takže se to v pohodě vejde.
Silnička to ale stejně nikdy nebude. Ale je to levnější varianta jak mít jedno kolo způsobilé slušně na všechny povrchy i pro rychlou jízdu.
hm, silnicni kola do MTB - to me este nenapadlo...
nejvetsi problem asi bude ten velkej vahovej rozdil mezi MTB a silnici ve stejne cenove kategorii.
Tak silnička se od mtb se silničními koly (tedy silniční budou jen ráfky a dráty, náboj je potřeba použít 135mm a na kotouče kvůli snadnému přehazování) liší v dost věcech a váha nemusí být až tolik rozdílná (hlavně při použití pevné vidlice na biku).
Velký rozdíl bude v geometrii a převodech. To lze částečně také pořešit, tím myslím mít na tom silničním páru kol silniční kazetu.
Třeba vasek to tak kdysi měl a to i na fullu:
http://www.bike-forum.cz/upload/fotogalerie/98...
A kam na to dáš nosiče a brašny? -).
To bych asi viděl jako jediný problém. Na slušnějším MTB rámu většinou nejsou na vzpěrách zadní vidlice návarky na nosič, někdy ani očka na patkách. A tak zbývají jen různé adaptéry nebo bastlení doma, čož asi není ideální.
Proč by nemohly bezdušáky vozit běžní turisté, kteří mají kolo za 10-15tis.?
To právě klidně mohou.
Zatím se tak neděje, protože konverze pro klasický dušový ráfek a dušový plášť je poměrně nová záležitost a spousta lidí ani netuší, že něco takového existuje.
Sleduju tohle na BF. Před 3 lety bez duší nejezdil téměř nikdo a kdo ano, tak variantu UST plášť + UST ráfek, která samozřejmě není vhodná pro turistku s kolem za 10-15tis., protože musí mít speciální ráfky a musí použít pouze UST pláště.
A dnes? Dnes to vozí spousta lidí a pořád počet narůstá.
Masovka to ještě určitě nějaký čas nebude, ale uvidíme za třeba 5 let.
Teď tomu začíný přispívat to, že se objevují stále levnější (a tedy dostupnější) konverzní sady.
Přeci jen NoTubes sada, co je na trhu déle stojí 2tis. Kč (komplet vše co je třeba na konverzi jednoho biku), což není už tak málo.
Teď už se dá ale bez problémů udělat konverze pod 1tis. Kč.
A jsou i tací, co to bastlí z ustřižené části duše a pak se lze dostat i třeba na 200Kč, protože na zbastlené řešení je potřeba pouze koupit tmel a nic jiného.
Aerodynamika podstatná pro větší rychlosti je a to tak, že je to pro ty větší rychlost rozhodující faktor.
Ale není až tak podstatný ten rozdíl pro různě široké pláště.
Zkusím to trochu rozvést, teď budu házet orientační čísla, protože přesně změřený případ, který bych potřeboval nemám k dispozici.
Z celkového aerodynamického odporu je kolem 75% jezdec (nějaká měření k tomuto jsem viděl, ale bylo vždy pro nějaké konkrétní kolo, kde neznám přesnou geometrii, takže netuším přesný posed na něm), u turistických posedů to bude klidně ještě narůstat.
Z těch 25% na pláště opět zůstane jen část, v tomto případě netuším přesně jaká a můžu jen hádat, u zadního to bude hodně málo, u předního více. Ale i kdyby to byla polovina.
Takže jsme na 12,5%.
Teď k tomu musím přidat to, že u krosu sice s užším pláštěm klesne aerodynamický odpor, ale zase může nepatrně narůstat s tím větším průměrem (když už tedy nutně chceš započítávat rozdíl na průměru kol).
Ale i kdyby ten užší plášť měl 3/5 odporu toho širšího.
Takže z těch 12,5% za pláště bude cca 7,5%.
A celkově tedy hodnota aerodynamického odporu bude na cca 95% oproti situaci s širšími plášti.
A tedy celková změna je poměrně malá a projeví se až pro opravdu větší rychlosti.
Pro stručnost se shodněme, že aerodynamika plášťů nemá zásadní význam v porovnání s ostatními vlivy.
Na druhou stranu se stále jen obecně proklamuje -nižší valivý odpor- u širších plášťů. Ale o kolik ? Všechny argumenty jsou víceméně dojmologické. Není náhodou ten vliv zrovna tak velký, jako ten aerodynamický ? - A pozor- to jen za zcela zásadního předpokladu (který se taktně pomíjí), že stopy obou porovnávaných plášťu budou mít stejnou !!! plochu. Což skutečně předpokládá perfektná nabouchání bikového pláště. Teď se mi s tím nechce počítat, ale asi si tu práci s tím brzo dám - aby můj trekový (37) plášť fouknutý na 6 barů a bikový (třeba 2) měli při stejném zatížení stejnou plochu stopy. Ten tlak v biku mě docela zajímá.
Závodní použití ponechme stranou, běžná (rekreační sport-turistika) praxe je taky zajímavá a navíc se právě tady ty vlivy nejvíc potkávají.
Na té první větě se shodnu, i když klidně připustím, že pro rychle jezdící jezdce už ten vliv zanedbatelný není. Pro mě třeba je při mojich průměrech, ale jsou jistě tací, co na treku jezdí po asfaltu průměry 25km/h+ a tam už to je významný faktor.
Nic nepomíjím, vycházím z měření pro konkrétní tlaky a tam to tak prostě je a s kontaktem pláště s povrchem už pak není třeba řešit jak to přesně vyjde, když už řeším reálný valivý odpor.
Trekové pláště v měřených testech téměř nejsou, ale výborně posloužil ten test silničních, že ani extrémní to až tak nezachrání.
Jak už jsem uváděl, RR UST 2,25 (tedy dokonce i nějaký vzorek) na 2,5atm. (tedy žádné extrémní nabouchání, plášť má povoleno 2-4 atm., tedy je to naopak velmi blízko minima) se vyrovnal valivým odporem průměrným silničním plášťům nabouchaným na 7 a 8,5atm. I když tady bylo dost nahnáno tím, že se nepoužili duše. S dušemi už byl srovnatelný s těmi nejhoršími silničními a průměrný na tom byl lépe.
A tenhle odkaz už jsem taky uváděl:
http://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling...
Tam je hezky vidět, že ten široký plášť až tak extrémně vůbec bušit netřeba.
Pokud zrovna ten Big Apple nafoukám na 3atm. (což už není na tu šířku úplně málo, ale zdaleka není na max povolený tlak, ten jsou 4atm.), tak tomu srovnatelnému užšímu plášti nestačí ani 5atm. aby to vyrovnal.
V tom tvojem příkladu, tedy 37mm plášť na 6 barů (to je většinou maximum pro tuto šířku a někdy je i nižší), tak široky kolem 2,25-2,35 na 2atm. na tom už bude nepatrně hůře.
Ale to je trošku špatné srovnání, že ten úzký nabušíš na max. a ten široký bude na povoleném minimu.
Když nabušíš a oželíš pohodlí, tak srovnávejme srovnatelné a nabušme i ten širší na ty max. 4atm. a pak se ten úzký nechytá.
A co se týká reálného vlivu, řekněme třeba při rozdílu 7,5W (vše je měřeno pro 75kg jezdce a 20km/h rychlost, případně na tu rychlost přepočítáné a odpovídá samotnému zadnímu kolu, přední bude mít vliv cca poloviční, proto jsem k vlivu 5W zadního přidal 2,5W předního). Těch 5W pro zadní kolo cca odpovídá stejné situaci (tedy oba pláště nabušené na max nebo oba o něco méně, prostě srovnatelný přístup pro oba).
Takový méně běžný ne extrémně výkonný turista může být schopen dlouhodobě jet výkon třeba 100W.
7,5% z výkonu je dost slušný podíl.
A hlavní pointa je v tom, že valivý odpor se projeví vždy a všude a každému ať jezdí rychle nebo pomalu a i když se bude plazit rychlostí 10, tak tam ten procentuální rozdíl bude pořád stejný.
Zbrždování o hrubý asfalt. Tady by bylo pro jeznačný verdikt třeba měření přímo na tomto povrchu, já si dle praxe co jsem vše vyzkoušel nemyslím, že tady na tom bude širší plášť hůře (i na biku jsem kdysi zkoušel i 1,5" a 1,2" široké slicky, tkaže srovnání tu mám více).
Tohle ale bez měření nemůžu rozhodnout, příliš malé rozdíly a u nich subjektivní okamžitý pocit hrozně klame a nelze se na něj spolehnout.
A k té rychlosti. Samozřejmě, že záleží kudy se jezdí. Na rovinaté trati to bude úplně jiná situace. Jenže na té rovinaté trati i když jezdec jezdí pomaleji, tak jde průměr najednou hrozně nahoru (a tím se v tom srovnání dostáváme úplně jinam).
A co se týká větru, tak v praxi to s tím sčítáním rychlostí zase tak žhavé nebude.
Vezmu příklad na rovince, kde na silničce dokážu jet 30.
Když na tom stejném úseku foukal už silný nepříjemný vítr převážně proti, tak rychlost spadla třeba na 25 (někdy třeba jen na 26-27, někdy v extrému na chvilku i třeba na 23-24).
Vítr byl přitom určitě o mnohem větší rychlosti než 5km/h..
Tedy rozhodně nelze v praxi počítat rychlost jezdce + rychlost větru. Tím jak nikdy nefouká v podstatě nikdy přesně proti, rychlost se mění, jsou občasné poryvy, tak to pak reálně odpovídá jen poměrně malé rychlosti, která by byla neměnná se směrem přesně proti.
Ale samozřejmě aerodynamika na rovině a větru důležitá bude hodně, to je jasné.
Jak jsem ale rozebíral ten vliv pláště na aerodynamiku, tak při protivětru když trochu skrčím ruce a lehce více lehnu na řídítka, tak udělám mnohem větší rozdíl pro aerodynamiku než udělá rozdílná šířka plášťů.
Proto jak jsem psal od začátku, tak tady je rozhodující posed.
A na krosech se většinou vidí stejně hodně narovnaný posed (samozřejmě ne vždy). Tím chci jen demonstrovat, že na aerodynamiku stejně většina majitelů krosů zcela prdí (a to tam kde je to znát nejvíce).
Tím neříkám, že s tím mají něco dělat, většina to budou mít schválně, aby se jim jezdilo pohodlně.
Jen pak nějaký rozdíl v šířce plášťů a jeho vlivu na aerodynamiku nemá moc smysl řešit, když stejně je aerodynamika tam kde je to nejpodstatnější zcela zabitá.
A proč by ta šotolna byl úlet? Snažím se vzít v úvahu povrchy, které bude většina majitelů krosů jezdit, což bude asfalt, šotolina, široké tvrdé lesní cesty.
Šlo přeci od začátku o moje doporučení, že pro běžného turistu, který nejezdí moc rychle je bike s širším rychlým pláštěm vhodnější.
Tak je třeba také vzít běžný povrch co takový turista jezdí.
Pokud budeme brát jen čistě asfalt a jen řešit maximální dosaženou průměrnou rychlost, tak stejně vždy vyhraje silnička. A udělá to součet všech jejích vlastností (nejlepší aerodynamika, valivý odpor při nabušení na extra velké tlaky a použití rychlých plášťů stále velmi dobrý, pokud bude horší tak jen minimálně, nejnižší hmotnost a to s výrazným rozdílem + nejnižší rotační hmotnost, i když tu rotační hmotnost při použití úzkých plášťů na biku lze udělat nižší).
A co se týká tepů, tak svoje tělo znám opravdu perfektně, s tepákem jezdím 15 let.
A opravdu nedokážu zajet větší průměr při stejném tepovém průměru na celém delším okruhu.
Samozřejmě jsou tu rozdíly když je tělo unavené, jinak trénované, pak jsou pro stejné tepy rychlosti různé.
Ale svoje tělo jak píšu znám perfektně a když jsem to tenkrát jezdil, tak tohle vše jsem se snažil eliminovat a také proto jsem jel ten okruh střídavě hodněkrát, vždy jednou silnička, příště bike, pak zase silnička.
Tedy vše potvrzovalo to, že na silničce jsem při tom stejném průměrném tepu jezdil pořád +- stejné průměry a na biku to samé (samozřejmě nějaké minimání výkyvy tam byly, ale ty byly mnohem menší než ten rozdíl silnička x bike).
A tohle mi utvrzuje v tom, že mezi sebou ta kola lze dle toho testu srovnat velmi dobře.
A mimochodem tenkrát jsem naopak chtěl pro sebe dokázat výhody silničky, protože mi ještě tenkrát bavila. Pocitově letěla tak aspoň o 30% rychleji než bike (a já si chtěl dokázat, že to je tak velký rozdíl) a pak skutek, utek.
A z toho rozdílu jen 10% jsem byl dost zklamaný. A přitom to nebylo až tak pro až tak nízké průměry. Bylo to 22 bike x 24 silnička na 80km dlouhém okruhu. Je ale fakt, že byl poměrně kopcovitý.
Být to více rovina, tak rozdíl byl o něco větší.
Wattmetr by byl ale samozřejmě mnohem lepší. Hlavně s tím jdou vyhodnocovat i krátké okamžité situace, takže lze spoustu věcí srovnate jednoduše a rychle.
Už jsem uvažoval, že bych k Polaru koupil čidlo výkonu, jenže bohužel na fulla to nelze použít. A navíc na fullu už nemůžu srovnávat, protože mírné ztráty v odpružení tu jsou a pak váha fulla je vyšší.
...protože mne tenkrát ještě bavila. Co tě na silničce přestalo bavit? :-)
Vlastně skoro všechno, co silničku charakterizuje:
- chrtí posed (i na silničce nemusí být až tak extra chrtí, ale s extra narovnaným posedem silničku tak trochu ztrácí smysl)
- pohodlí, kdysi před x lety mi nevadilo jezdit ani na nabušených úzkých pláštích poměrně rozsekané silnice, dnes už mi to přestalo bavit i na celopevňáku s objemnými plášti a už mám místo toho jen chrtího fulla (který když se omezí tlumič a vidlice oproti celopevňáku ztrácí pouze lehce na váze)
- oproti kdysi hrozně narostl provoz na silnicích s dobrým povrchem, jeden z pro mě podstatných důvodů a na těch s mizerným povrchem zase platí předchozí bod
- kdysi jsem drtil těžké převody (ono to z počátku při jednotácu a 5-kolečku ani nešlo), postupně přešel na rozumnější vyšší kadence (výkonnostě rozdíl poměrně minimální i když nepatrné zlepšení bylo, ale od té doby nikdy žádný problém s koleny co dříve ano) a tím na silničce problém s rozsahem převodů (a to jsem na poslední měl dokonce 34/50 + 13/29, ale stejně třeba kopcovitá trasa z jara a základní vytrvalost, to nešlo dohromady)
- už mi štve jak je oproti biku nestabilní a vůbec nebrzdí, ty přechody při střídání s bikem už mi nebavili (samozřejmě jsem se vždy okamžitě přizpůsobil, ale sjezdy na asfaltu si užiju na biku o třídu více, na Korsice to byla ve sjezdech na asfaltu paráda na celopevňáku s UST RR a hydraulikami)
- a právě ty testy před pár lety byl poslední hřebíček do rakve silničky, když mi to exaktně potvrdilo, že ani nejsem o moc rychlejší (a to teď jezdím rychlejší pláště než tenkrát a ještě k tomu bez duší, takže rozdíl by se ještě nepatrně snížil)
A na chrtím fullu miluju tu univerzálnost. Třeba je po deštích a nechci moc do bahna a vytáhnu chrtí full na asfalt. Takhle ujedu třeba 30km a najednou vidím, že v těch místech bahno skoro není a šup do terénu.
A i za sucha, když chci jet něco delšího s více asfaltem, aby to pro tu delší vzdálenost bylo nenáročné (takže nechci ten stejný cíl jet pořádným terénem na vyšším zdvihu), tak se mi hrozně líbí, že můžu libovolně kombinovat asfalt s terénem a i když přijde náročný terén, tak je to pohoda (není to sice větší zdvih, ale omezení oproti němu nejsou velká).
A přitom to pořád jede velmi blízko té silničce (pro ty moje průměry).
Takže nejen, že jsem před pár lety zkončil se silničkou, ale před pár měsíci jsem zkončil definitivně už i s HT.
U silničky zbyl pouze občasný pocit když se do toho člověk opře, že to letí. Ale tohle je při těch nevýhodách (pro mě) sakra málo.
Taky kdysi za mlada jsem měl chrtí sklony, dnes už ne.
No jo, díky. Já si dal na cyklokrosce zvednutý představec a berany tak, že jsem trochu vzpřímenější (ale nemám berany otočené hore úplně :-) ). Můžu teď na ty lesní cesty a rozmlácený asfalty s vyčnívajícíma kamenama, co jsem je loni na silničce míjel a bylo mi to líto. Jenom když jsou díry tak mne to tluče do rukou, třeba ve sjezdu. Potřeboval bych na tu cyklokrosku odpruženou vidlici :-) Ale to by mne vyhodili z CD jako exota :-) :-) :-))).
Mne na "silničce" drží ty berany. Nic lepšího neznám. Je to návykový. Skoro bych řekl že je to sexy :-)
Berany mají výhodu hodně různých úchopů. Od té doby co ale vozím na biku Ergony, tak je to pro mě úchop nejlepší co jsem kdy měl na jakémkoliv kole měl.
Variabilita je také poměrně velká (i když berany mají určitě různých úchopů o něco více), ale hlavně to nabízí úchopy, co berany ne (tím myslím hlavně úchopy využívající větší plochu ergogripu plynule přecházejícího v růžek).
ja mam silnicku s rovnyma riditkama - myslim, ze se tomu rika fitness. Nemusim se hrbit a jede se krasne. Ani nechci vedet, o kolik min watu me takova jizda stoji, ale pocitove je to na silnici pro me neco aspon o 100% lepsi a o to prece jde.
U silnicnich plastu jsou rozdily ve val. odporech mensi nez u MTB, ale i tak jsou dost velky.
A jestli jsi i na silnici vozil schwalbe, urcite to idealni reseni nebylo, protoze (aspon podle testu) silnicni schwalbe zadnej zazrak nejsou....
Jo a tohle mi vysvětli - proč jezdí cyklokrosaři na poměrně úzkých gumách ? Žádných závratných rychlostí nedosahují, aby tam měl vliv odpor vzduchu. Skoro víc jim může škodit zařezávání do terénu. Sice ušetří pár gramů při výběhu, ale nebylo by to zase o tolik v porovnání s tím menším valivým odporem, který by jim na oplátku ušetřil dost sil. Z prostého konzervatismu to asi nebude.
A pak jeden příklad z praxe. Jako žáček jsem se pokoušel plácat takzvaně závodně na kole s prachmizernými výsledky. Čili jezdil jsem dost pomalu. Ty průměry sice tehdy nebylo jak měřit, ale nějakým tím přepočítáním byly +- dost nízko. Přesto si velmi přesně pamatuju, jaký obrovský rozdíl byl mezi uzoučkýma kritérkama (velmi nedostatkové) a celoprotektorovým balonem. Pominu váhový rozdíl při zrychlování, ale při normální plynulé jízdě to na celoprotektorech byla dřina k nepřežití a waršavky letěly. Foukali jsme to kompresorem na stejný tlak, celoprotektory měly možná jinou směs (možná), ale jejich větší šířka by mi tehdy měla při našich žákovských rychlostech dávat jasnou výhodu... Nedávala :-( Kde byla chybička ?
Vezmu to od konce. K tomu srovnání z praxe těžko můžu něco říct, ty pláště co jsi jezdil vůbec neznám.
Snad jen to, že opravdu rychlé opravdu objebné slicky existují až posledních pár let, dřív nikdy opravdu rychlé balóny nevyráběl.
U cyklokrosařů se budu pouštět z mojeho pohledu trošku na tenký led, protože moc nerozumím specifickému výběru plášťů pro ten jejich specifický provrch (tím myslím skoro vždy tuny bahna, často namrzlé úseky, to jsou velmi specifické podmínky).
Ale vezměme to jednoduché. Asi vůbec nemáš představu, jak se jezdí cyklokros rychle, když píšeš, že závratných rychlostí nedosahují.
Tam kde jede aspoň naše republiková špička, tak většinou se jede průměr kolem 30km/h (zkontroloval jsem to pro pár závodů, že to tak skutečně je, závody se jezdí dnes většinou právě na jednu hodinu a za tu na jednom závodě stihly 12 x 2500m okruh, vítěz měl čas asi minutu přes tu hodinu, tedy průměr téměř 30), tedy rychlostně je to neskutečný mazec, když vezmeme v úvahu, že občas něco běhají.
Tedy rychlostně jsou dávno v kategorii, kde aerodynamika je zcela dominantní.
Samozřejmě to musí přizpůsobit terénu, aby se na těch pláštích udrželi.
Takže u cyklokrosu není vůbec co řešit, nepatrné ušetření valivého odporu je při tomto průměru už zcela nepodstatné.
A když jsou zmíněny závody, tak tu zmíním debatu se závodníky bikových závodů.
Tam jsme řešili, jaká šířka se vyplatí na bikové závody. Průměry se tam občas jezdí na špici taky hodně velké, také ke 30ti, takže aerodynamika opět velmi důležitá.
Zajímavé bylo ale něco jiného a to specifikum těch závodů, kdy ty rychlé pasáže na rovině jsou důležité v tom, že je tam třeba uviset skupinu. A pak dle názorů závodníků hmotnost je na závodě také velmi důležitá, i když třeba menší rozdíl na rotačních částech udělá rozdíl třeba jen 1-2 minuty na 3-4 hodinách závodu, tak ve chvíli, kdy někdo třeba nastoupí v kopci je to často přesně rozdíl, jestli ho uvisí nebo neuvisí.
Proto závodníci volí i u bikových závodů spíše 2,0-2,1 pláště a nevozí 2,25tky a výše.
Ja tomu tedy houby rozumim, to rikam predem. :) Ale jen si trochu zateoretizuju, na zaklade svych zkusenosti (zacinal jsem za mlada na favoritu, koketoval jsem i s tim cyklokrosem, ted jezdim (podotykam, ze spis rekreacne) hlavne horaka, ale porad mam asi pet kol ruznych urceni.. a tedy i ruzne zkusenosti a zazitky.
Myslim, ze vyber pomerne uzkych plastu pro cyklokros muze byt oduvodneny (krome zminovane rotacni hmotnosti) i temi "tunami bahna". Uzsi plast na sebe pri vjezdu do bahna nabere bahna o neco mene a rychleji ho pak ze sebe shodi (samozrejme podle vzorku, ale myslim, ze u stejneho typu vzorku pri ruzne sirce to tak je). Tedy momentalni navyseni hmotnosti je mensi a zaneseni vzorku kratsi.
Druha vec je, ze na cyklokrosove trati to bahno byva relativne mene hluboke (za mokra se rozjezdi jinak pomerne tvrdy povrch) a nejsou v nem obvykle schovane kameny a koreny jako nekde v lese. V takovych podminkach muze byt vyhoda zase uzsi plast, ktery muze spis prohrabnout mekkou vrstvu az do hlubsi hutnejsi nebo zcela tvrde vrstvy a tam zabrat, zatimco siroky MTB plast by v tom plaval a zpomaloval...
Toz to tak, spis jen spekulace. :)
Přesně takhle nějak si to taky představuju, že by to mohlo být, ale protože jsem na cyklokrosce nikdy nejel (a už vůbec ne na cyklokrosce reálnou závodní trať a za těch jejich podmínek co to jezdí), tak jsem se do této úvahy sám předtím raději nepoušěl.
Já tedy rozhodně vítám, když je na foru někdo, kdo má zálibu ve zkoušení novinek a má peníze i čas na to, aby je mohl v praxi otestovat. Kdyby byly moje finanční zdroje a prostory ke skladování větší, tak bych si ke kolům, co už mám, rozhodně pořídil ještě silničku, pak ještě fulla a nahoru bych přidal třeba koloběžku. Kdyby člověk v sobě neměl touhu po změně, tak by se vývoj nejspíš zastavil a jezdili bychom všichni na dámské libertě z roku razdva :-)
A tady máš to kolo s Marathony Supreme, ještě stále ho mám na BF v profilu:
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
Fotka je ještě úplně z počátku, takže jsou tam s Rebou, v zápětí tam ale byla zase vrácena ta Pellska XF2 long, co je na té druhé fotce, kde jsou pro změnu RR/RR UST 2,25.
Nevim, jak to Mlok dela, ale at se ho zeptam kolem biku na cokoliv, jeho odpoved padne jak ulita. Dokonce i takovy nestandard jako plaste uzsi nez 2.0 do terenu vyresil na jednicku.
Jen jednou zklamal - mam pocit, ze to bylo u tech BB7 brzd, ktere mam ja - to byla jedina vec, kterou neznal.
Jo - na lehokolo se ale ptal on mne! 8-D
Njn, kde není praxe (lehokolo), tak tam jsem musel tahat rozumy od zkušenějších.
A že jsem se v tomto případě vyptával na všechno možné i nemožné :-)
Co se podivat na Kolecko, at si na to sednes a zjistis, o co prichazis? ;)
Teď na začínám směrovat moje ježdění ještě více do náročnějších terénů. Nově teď řeším teleskopickou sedlovku Kind shock i950 (přijde na obě Sterea) a bude se pilovat technika (což potřebuju jako sůl).
Takže to vypadá, že lehu se budu zase více vzdalovat než když jsem o něm uvažoval.
Uff, to jsem se lekl! Ja to nejdriv cetl jako odpruzenou, az pak mi doslo, ze teleskopicka je neco jineho. 8-D
Tak to by byl docela mazec si dát na fulla ještě odpruženou sedlovku :-)
teleskopicka snad neni odpruzena?
neni tam zadna pruzina?
jakej to ma pak smysl?
Ma promennou vysku:
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Pro představu to funguje úplně stejně jako kancelářská židle (když nastavuješ její výšku).
A smysl to má jednoduchý, v technickém terénu tam sedlo vadí a pravidelně snižovat klasickou sedlovku je hrozný opruz, je nutné na to zastavit a trvá to dlouho.
Teleskopická sníží sedlo v pohodě za jízdy (dělá se i s dálkovým ovláváním na řídítka, i bez něj), s dálkovým ovládáním se to dá i v těžkém terénu, bez dálkového musí být lehčí úsek, kde si na tu vteřinu můžeš dovolit jednou rukou pustit řídítka (páčka je pod špičkou sedla).
A konstrucki přesně netuším, ještě ji ani nemám, natož abych viděl rozebranou. Pružina tam je, jinak by to nevyjelo samovolně zpět nahoru, bude nejspíš vzduchová (dle váhy) a bude tam použit jen malý tlak nutný aby sedlo samovolně vyjelo nahoru.
Hydraulická část pak zajišťuje pozvolné vyjetí a hlavně aretaci v libovolné poloze.
Takže opdružená se říct nedá, že by byla, s vahou jezdce pouze zajede na maximum dolu a pružit nebude vůbec.
Zeptej se jeste "pb", ten ma i nejakou negativni zkusenost.
K těm King shock sedlovkám je dost informací na BF (už ji tam má poměrně dost lidí). Problémy byly se starším provedením, dělaly se rýhy. Problém by měl být vyřešen (dle informací majitelů zatím v pohodě), ale definitivně se uvidí, až bude ji někdo používat rok a více.
Už ji mám stejně na cestě, takže teď se uvidí v praxi.
hm, az na tu cenu....
Ta pěkná není, budu ji mít ale za výrazně menší cenu (těsně přes polovinu té ceny na Rebelbiku). Ale ani ta není až tak zázračná, když potřebuju ty sedlovky dvě.
Takze prece jen lehokolo? 8-D
Myslíš, že bych na lehu použil tu teleskopickou sedlovku třeba pro řídítka?
Že bych si za jízdy mohl přehazovat horní a dolní řízení :-)
Ne. Sedlo je uchyceno ve dvou bodech, takze jednu pod zadek a druhou mezi lopatky. ;-)
To by teprve bylo IPS!!! ;-)
http://www.azub.eu/CZ/ips-ideal-position-system...
Jednoznačně Supreme. Supreme jsou oproti ostatním Marathonům o třídu někde jinde. Jako jediné jdou s vývojem a používají triple nano compound směs. Tedy výborně jede a současně výborně sedí i na mokru (na asfaltu). A přitom se s širší verzí (2,0) Supreme celkem dá i v terénu a to myslím opravdu terén.
Odolnost proti defektům také vynikající. Výdrž jsem nezjstil když jsem je jezdil, protože jsem je nejezdil dostatečně dlouho. Odhaduju, že klidně 10tis. km by to dalo.
Jediné další o který má smysl uvažovat na hodně asfaltu jsou Racer. Racer je možná ještě o chlup rychlejší, ale zase jasně hůře drží a odolnost bude také malinko horší.
A Supreme jsou 1,6tky, já bych vzal určitě ty o trošku širší, stejně jako vždy u Schwalbe s šířkou lehce kecají. Supreme 2" (tedy 50mm) mají v reálu 47-48mm.
Dureme jsem ještě neměl ani v ruce, ale ten bych na hodně asfaltu nebral, i když je tam použito to nejlepší jako u Supreme, tak vzorek je na asfalt horší a bude určitě pomalejší (i Schwalbe ho hodnotí jako pomalejší) a v terénu je takovýhle vzorek stejně k ničemu.
Zatím uvažuju mezi obyčejnými a Racer. Přece jen jezdím hodně po silnici, někdy i delší cesty (klidně i 150km, občas i víc) a tam se rychlost a lehkost odvalování hodí. Supréme jsou na moji kapsu už dost drahé. Do terénu mám další pár širších pláštů se vzorkem.
A životnost 10kkm mi nepřijde nějak moc velká. Zatím jsem jezdil Kendy - 2 páry a výdrž jednotlivých pláštů tak 9-13kkm. A na horáka jsem kdysi koupil Schwalbe City Jet a vydrželi neskutečných 23kkm, skoro víc než to kolo.
Pokud chceš rychlé pláště, tak obyč verzi Marathonu rozhodně nebrat. To jdi tedy do Raceru, rychlostně jsou na tom opravdu parádně.
A výdrž to je na triple nano směs parádní, srovnávám s jinými plášti se stejnou směsí, tedy třeba RR. A ty mají výdrž tak třetinu až polovinu (tedy tak 3,5-5tis. km). A to ještě jen u někoho (mně třeba ano, já dám tak těch 3-3,5tis. do poloviny vzorku), někdo je schopný sjet RR i za 1500km.
Jen mi není jasné, jak patří vzorek u Supreme. Není tam šipka směru montáže.
Třeba na tomhle obrázku, mělo by se kolo otáčet ke mě nebo ode mě?
Děkuji všem za radu. Shodli jsme se, mám to otevřené ke mě, jak píše Vladaza a též jsem si myslel, jako Mlok, že kdyby na tom záleželo, tak to tam bude vyznačné.
Ale využil jsem tohoto fóra, abych si to ujasnil, přeci jen ty pláště nejsou za pakatel.
Schvalbe keca skoro u vseho. Jen u toho zakladniho Smart Sama jako na potvoru nekecali (u kevlaroveho pry snad ne). Radsi si konkretni typ u nekoho premer, kdybys bral neco s malou rezervou k ramu.
Neboj v rámu je místa dost. Běžně vozim šířku 42mm a ještě s velkou razervou. Jenom blatníky na tak široké pláště už bych asi nedal.
Nekecej, blatniky sezenes na jakekoliv cyklisticke plaste:
http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=5454219...
Jo to seženu, ale už se s takhle širokým pláštěm nevejde do rámu.
A co Marathon Cross? Po základních Marathonech jsem měl tyhle, sice tlustší (40-622), ale na asfaltu byly rychlejší, v terénu lepší a ještě dýl vydržely. Teď jsem obul zpátky dozadu ještě ne úplně sjetý starý Marathon a dopředu jakousi starou Rubenu, jelikož už milého crosse dojíždím jenom do práce.
Na leháči mám zatím Racery, pravda - do terénu ne zrovna ideální, zvlášť mokrá tráva a bahno, ale tam jenom nedobrovolně.
Díval jsem se na ty marathon cross, ty se dají sehnat za slušnou cenu pod 45O,- Kč/kus. Takže si ještě nechám projít hlavou jest-li Cross nebo Racer.
A to tvoje crossové kolo už má asi dost za sebou, kolik jsi na něm vůbec najezdil?
Třeba je seženeš, Vladaza ale říkal, že teď nikde nejsou. Před zimou bych je tam taky rád zas dal.
Ten GT Nomad LTD má nějak přes 80 tisíc km, původní je rám, řídítka, představec, přesmykač, bowdeny, brzdy včetně lanek a blatníky. Taky nosič, ale už je nahoře prasklý. Dvě třetiny byly cesty do práce po silnici, ale v každém počasí. Zbytek všechno možné včetně srazů, kde si užil dost.
jo, nechal jsem je nakonec poslat z bike-mailorder.de, oba kousky vyšly i s poštovným na 1300 /doporučená cena u nás je 685 za kus, ale hledání v místních shopech jsem vzdal po několika marných pokusech - obrázek byl, plášť fyzicky nikoliv/
všichni máte pravdu, jak jinak, přece bych si tady nedělal ze spřízněných duší oponenty :-), taky už je pozdní hodina, ale řeknu jedno - marathon supreme, vlastnosti mimo hranici chápaní, ne,ne, nedělám si kozenky, naopak . mám je jak na MTB 29", tak letos i na ležáku /vzadu, ve 20" se dělají jen v 1,6" šířky, bohužel/ a je totální prda, veškeré firemní materiály kdykoliv podepíšu, doporučuji objednat v dojčlandu
Supreme. Mam je (26x2.0) na tandemu (150-190kg celkova vaha) a opravdu doporucuji. Cena zas tak hrozna neni, napr na http://www.bike24.com/1.php?content=8... vyjdou i s dopravou pod litr
Ahoj, diky za odkaz, ale jazyky a ja to nejde:)
Co to znamena folding tire? Skladaci? Mam obavy abych nekoupil bezdusak, na to nemam rafky:-)
Diky
Co jsem pochopil, tak je to plast, kde jsou v patce misto dratu pouzita kevlarova vlakna. Krome moznosti slozeni predpokladam, ze bude mit nizsi hmotnost.
Bezdusovy by asi mel oznaceni UST nebo tubeless, ale jinak o tom nic nevim, ani jedno jsem nikdy nekupoval.
Poraďte mi prosím, co obout na léto na moji cyklokrosku, něco/622. Teď mám ty čudlíkatý maxxisy. V létě budu jezdit převážně asfalt jako na silničce, takže něco co půjde hodně nabušit. Jenže při cykloturistice nevyloučím občas polní cestu nebo šotolinu, kam jsem se na silničce bál, abych nedefektil. Nějaký pláště 80% silnice 20% šotolina, přičemž na té šotolině půjde o pomalé přejetí, nikoli závodění a divočení. Dík.
Nechci si na asfaltech přes léto ty maxxisový čudlíky ojezdit. :-)
Supreme 1,25 nebo 1,4 (dle toho jak moc široké se tam vejdou a jestli chceš raději užší kvůli aerodynamice nebo raději širší kvůli pohodlí a lepšímu použití v terénu). Ty 1,25tky mají povolené maximum 6,5 baru, což je na tu šířku 1,25 docela dost, takže nabušit půjdou pořádně, pokud tedy se budeš chtít hodně vytřásat.
Na Supreme se rozhodně v terénu nemusíš bát, zkoušel jsem je i v náročnějším terénu a pokud počítáš s tím, že drží samozřejmě hůře než nějaký drapák, tak pohoda.
Případně ten racer 1,2. To je nejrychlejší varianta. Já bych ale dal přednost Supreme, kvůli terénu. I když i s racerem občas do lehkého terénu se dá taky.
Díky. 6,5 jsem foukal na silničce hutchinsony a to bylo akorát tak tvrdý, to už potom jede. Někdy jsem to nechával i měkčí kvůli vytřásání. Jinak vyberu spíš užší, mimo asflat jenom když mne tam cyklostezka povede.
Na silničce si ale vozil určitě užší. Širší plášť při stejném tlaku je pocitově mnohem tvrdší a má také menší valivý odpor (platí pro slicky). Na silničce se ale vozí i přes mírně větší valivý odpor, protože to více než vynahradí lepší aerodynamika.
Letos v lednu jsem taky stál před rozhodnutím, co obout. Nakonec jsem se rozhoupal a pořídil Schwalbe Marathon Plus Tour. Byla to sice darda ( jedna za 950,- Kč ), teď toho ale vůbec nelituji. Nejen že dobře jedou po silnici, ale i mnohem lépe drží stopu v terénu. Vloni jsem několikrát padnul, vždy po podklouznutí předního kola, letos zatím nic. A to už mám najeto skoro tolik, jako vloni na konci roku. Co je ale nejdůležitější, zatím jsem neměl defekt, i když jsem už úplně přestal sledovat, po čem a kudy jezdím. Dřív jsem se vyhýbal horším cestám nebo terénu a stejně pár defektů bylo. Od chvíle, co jsem obul Marathony už je mi jedno kudy jedu. Letos jsem na nich dojel k Baltu a zpět natěžko. Projížděli jsme místy těsně po zničujících povodních, na cestách bylo spoustu naplavenin a bordelu a přesto jsem neměl s plášti sebemenší problém. Myslím, že se to vyplatí !
mě už tyto "neprůstřelné" pláště přijdou docela těžké /např. 26x2" 1100 gr/, ale jak se říká - "něco za něco", myslím, že dobrou volbou na expediční účely může být i Marathon Extreme /ve stejném rozměru 570 gr/, ale to dodávám jen, aby řeč nestála :-)
Po čtyřech letech provozu musím pochválit Marathon XR 28×1 1/4. Reflexní bok, modrý nárazník. Cena nebyla malá a valivý odpor nejde přehlédnout. Zato je pneumatika velmi odolná, přilnavost na měkém výborná, na tvrdém nezklame. Vzorek téměř neubývá. Dávám 4,5atm a přestože mám sbalený hodně přes 100kg, nebojím se o ní.
Abych nezapomněl, jezdím téměř čistě asfalt - vícedenní dovolené.
Ahoj. Tak jsem se nějak prokousal až dolu, ale jasno stále nemám.
Momentálně obuto Smart Sam cca (3000 km), ale zadní už je poměrně sjetý, navíc jsem si na něm uhnal decentní zmiji, takže to bude chtít výměnu.
Uvažoval jsem o Marathon Cross nebo Tour Plus, ale teďka mi vrtají hlavou i ty Supreme. Jezdím spíš asfalt, ale i terény (šotolina, lesňačky, polňačky) a natěžko, takže by to chtělo něco odolného a životného se vzorkem, co občas podrží. Asi bych zůstal i u Smart Samů, ale přijde mi, že se docela rychle sjíždějí...
Kromě Supreme přidej do výběru Dureme. Ještě jsem je nezkusil, ale brzdy se na ně chystám.
Patří do stejné kategorie jako Supreme, tím myslím také použité nejlepší směs, jsou lehké a přitom odolnost s double defense bude určitě dobrá.
Oproti Supreme odhaduju, že budou jen o malinko pomalejší, ale zase lepší v terénu. A na asfaltu pořád jedou výborně a jsou tiché (reference od majitele Dureme).
Výdrž odhaduju, že u Dureme bude ještě o trošku lepší než u Supreme.
Tour Plus, ty bych rovnou vyřadil. Ty nepojedou a ještě jsou to příšerně těžké ingoty. A Cross použitelný bude, ale tady bych raději určitě volil Dureme.
kromě nekonečné chvály, kterou jsem pěl na Suprema musím dodat, že v rozměru 26x1,6" se jim moc nepovedly - hází na výšku, opakoval jsem montáž , patku pláště natíral spešl mazivem, vše marné, další kousek jsem kupoval kamarádovi /taky na zadní kolo leha/ a stejný nedostatek, u rozměru 29x2" je vše v normě, všechny jsem kupoval z bike-mailorder.de, takže mohla být špatná celá serie. Nicméně je moje víra v tuto značku lehce narušená, taky se někde řešily silniční Ultrema, tož nevím. Škoda, že k marathonům evo/supreme,dureme,extreme/ není na trhu srovnatelná altermativa nebo o ní nevím.
A zkoušel si je reklamovat? Pokud házely hodně, tak by se to mělo dát vyreklamovat. Špatná celá série je samozřejmě možná.
Já měl 26tkových ve 2,0 více kusů a to i různé ročníky (ještě ty starší před triple směsí a pak ty novější s triple směsí) a problém s žádným.
U 2009 UST 2,25 RR se jim taky povedla jedna celá vadná série a tam to bylo ještě horší v tom, že problém byl v tom, že ustřelovali z ráfku pryč. Takže pokud by se to někomu stalo za jízdy, tak i nebezpečné. Měl jsem z ní jeden kus a ustřelil mi z ráfku hned po nahození a díky tomu jsem měl tmel po celé předsíni :-)
nezkoušel, možná bych to s němčourem i nějak vykorespondoval, ale musím se přiznat, že jsem si vady pořádně všimnul až letos /plášť jsem měnil už loni/, když mě na to upozornil Radek, který jel vedle mě, tak nějak z pohodlnosti jsem se na to vyprdnul - fakturu už taky nenajdu
Jo, to jsem ho ještě neměl. Háže mně taky, ale je to tak do 2 mm a neřeším to. Je to první plášť, co jsem koupil takhle zmuchlaný v krabičce a jenom jsem se utvrdil v přesvědčení, že něco takového prostě rovné být nemůže. Kupodivu po nasazení byl naprosto rovný, rozležel se až tak nějak časem. Je fakt, že to foukám na maximum a dost jsem zkoušel, kolik vydrží v terénu po šutrech. Zatím ho jenom chválím - žádné poškození. Vpředu je zatím Marathon Racer, takže lepím, ale až bude Supreme dostupný ve 20", přijde tam taky.
Házení plášťů je dané dvěma faktory:
- nepřesnost výroby, více či méně hází každý plášť, čím objemnější, tak je šance, že bude házet více, vždy by to mělo být ale v rozumný mezích, 2mm už je docela dost i na stranové házení (natož kdyby to bylo výškově); tohle je zcela nezávislé na patce, takže je fuk, jestli je drátový nebo kevlarový
- usazení patek v ráfku; v mnoha případech je házení způsobeno špatnou motnáží a tím, že patky nejsou po celém obvodu, kde být mají; zvlášť v případě, kdy je nějaký kus pláště hodně natěsno, tak se to stane snadno a je třeba použít i třeba kombinace namydlení patek a nafoukání na max, aby si patky sedly po celém obvodu
Co dodat, dobrých rad není nikdy dost, ale tohle není první nebo desátý plášť, co jsem nasazoval, takže druhý bod je trochu mimo mísu. Nepřesnost výroby, to by mohlo být ono. Jenomže ta se často projeví až po nějaké době, jak se materiál nestejnoměrně roztahuje. Aktuálně jsem to měřil, je to přes 2 mm na výšku i na šířku a to ne jednou, ale víckrát po celém obvodu, prostě jako by byl ráfek obalený tlustým střevem. Laďa a.k.a. vladaza má to samé. Máš jinou vlastní zkušenost přímo s tímhle pláštěm?
Něco podobného mám na Big Applech, že by šla kvalita Schwalbe do kytek? Koupím ještě jednu sadu a jestli se to bude opakovat, měním značku. :-(
Hm, kupoval jsem 20" Big Apple na vozík a hážou opravdu hodně, sice jsem neměřil o kolik, ale při první vyjížďce na hladkém asfaltu se celý vozík houpal, až jsem se bál, že je ten plášť někde řízlý. Mohlo by to být tím, že se nějak ohly při dopravě? (když e e-shopu přijdou vlastně přeložené napůl...)
Nijak nechci hodnotit Tvoje schopnosti správně nahodit plášť, můžeš samozřejmě je mít nahozené zcela ok.
A dle toho popisu, jak hází mi přijde, že máš opravdu nějaký špatný kus.
Vadný kus nebo i špatná celá série se ale občas najde u každé značky.
Já měl třeba jeden UST RR 2009, který měl vadnou patku a po nahození už s tmelem mi ustřelil z ráfku a tmel jsem měl po celé předsíni :-)
Jen jsem se v praxi setkal mnohkrát i u lidí, co už nasadili spoustu plášťů, že i přesto občas měly plášť nasazený ne 100% ok a byli překvapení, že po použití namydlení + nafoukání na velký tlak se usazení zlepšilo a že to bez toho nešlo. A stěžovali si jak pláště hází. Proto jsem to psal.
U Supreme jsem vyzkoušel 6 různých kousků (vše 26tky v 50mm šířce), 4 kousky ještě starší a 2 kousky novější s triple nano směsí. U žádného kusu jsem neměl problém, že by nadměrně házel (to u mě znamená, že výškově házení v podstatě žádné a stranové do 1mm) při perfektním usazení.
A dále mám u Schwalbe za posledních pár let vyzkoušeno dalších cca 30 kousků plášťů a neměl jsem jediný kus, který by házel nadměrně (výškově vždy ok, stranově občas nějaké decentní házení ano, ale v rozumných mezích) a to ani hodně objemné pláště typu 2,4 NN UST.
Zato ne 100% usazení v patkách se stává každou chvíli (to pak než se usadí perfektně hází i dost) a často tomu musím nějakou pomocnou metodou pomoct.
Tady byl extrém, když jsem teď nedávno nahazoval silniční bezdušové Hutchinsony Fusion 3 na Fulcrumy Racing 1 2-Way Fit. To byl opravdu porod, než se mi podařilo, aby po celém obvodu patky perfektně zaskočily (ty pláště mají speciální patky vyztužené carbonovými vlákny, aby udržely velké tlaky bez duší a chovají se jinak než běžné pláště a kevlarovou nebo drátovou patkou).
Ještě mi napadá jedna věc. Nikdy jsem nevozil nijak moc vysoké tlaky. Na UST do terénu vozím extra nízké (i pod 25psi na 2,4 NN). Ale i na těch Supreme jsem nevozil nikdy více než 45psi.
A je možné, že při dlouhodobém vození vysokých tlaků se pak snáze projeví jakýkoliv problém typu nerovnoměrné vrstvy materiálu a následné nerovnoměrné vytažení a následné zvětšení házení.
Já bych řekl, že jarda už má problém (jaký Schwalbe) "vyřešen" ;-). Na srazu zrušil rám, takže teď jezdí na zapůjčeném kole (trek) a bude kupovat bike... Holt není nad to, když se problémy vyřeší sami, případně prostě jinak... :-))
Proč?
Takový Marathon Cross 26-1,75 by nebyla určitě špatná volby na turistiku na těžko. -)
Před pár dny jsem se bavil se známým majitelem cyklistické prodejny, který Schwalbe prodává, a tvrdim mi, že Schwalbe šlo s kvalitou dost dolů. Tak nevím co si o tom myslet.
skoro bych těm fámám i věřil,škoda, Schwalbe má totiž sortiment, který mi naprosto vyhovuje, pravdou je, že při nákupu silničních plášťů už jsem byl lehce nahlodaný a místo Schwalbe nasadil raději Conti, člověk nechce riskovat, zvlášť, když bere od sousedů - s poštovným už je to docela pálka
Zkoušel jsem na trojkolce už dost plášťů - Kenda, Rubena i další, které si nepamatuju, ale teprve zakoupením maratonů (těch obyč bez pásku za 150Kč) letos na srazu v Brodě jsem našel ty pravé a to nejen pro malou cenu :-). Běží v milimetru )možná dokonce v desetinách) a skvěle jedou. Proto si můžeš vybrat (pokud jsi to už neudělal) v klidu jen podle toho, kolik chceš investovat.
Měl jsem na mojí elektro tříkolce pláště SCHWALBLE - MARATHON PLUS. Najel jsem na nich jen 1700km a vzorek se sjel, jak vepředu, tak i vzadu, kde je váha největší (baterie). Teď jsem je zaměnil za maxxis. Většinu km najezdím po lesních asfaltkách zatím bez výmolů. Rychlost se pohybuje stále kolem 40-50km, že by to byl důvod tak časného sjetí?