Stalo se 12.4.2010 na MaxoviDD27. Pokud uvidíte na komunikaci sýčkující oranž ležák chytající stabil, věřte, že jsem to já. A prosím netrubte, neb skonám pod Vašimi koly. Děkuji
Já svoje ulehnutí za poklesek nepovažuju, naopak, beru to, jako že jsem své ježdění na kole povýšil o několik úrovní výš :-)))
Přeju ti, ať tě to chytne tak jako mě, každé zalehnutí si užívej - a hlavně ti přeju, abys na to měl spoustu času a nebrzdily tě v rozjezdu (rozlehu) okolnosti, které neovlivníš (třeba nával práce v práci, nával práce doma, společenské povinnosti, rodinné povinnosti - a taky hnusné počasí, které vždy udeří neomylně, když už nějaké to volno vyšetříš a naplánuješ si, že se trochu rozlehneš po krajině).
Kolu zdar a lehu zvlášť!
Jo to počasí a práce to je úhlavní nepřítel jízdy na kole. Já jsem přátelé již také zalehnul. Stalo se tak 11.4.2010. Ujel jsem na tom svých prvních 25km z Prahy do Kladna. Byl hrozný protivítr a dokonce jsem předjel nějakého jezdce na silničce. Holt výhoda lepší aerodynamiky. Nic mě nenutilo zbytečně makat - pohodlně jsem se usadil a v klidu šlapal. Normálně to jezdím za 1:05 minut, jel jsem to 1:30 necelou. Myslím, že na poprvé to docela ujde. 2x jsem to cestou položil. Jednou jsem se z křižovatky místo rovně rozjel do příkopy a podruhé jsem omylem z křižovatky vjel na chodník :-) Docela uspěch. Hodnotím jako plus, že pády jsou velmi bezpečné. Člověk si jen hačne vedle kola :-D Další plus je, že jsem necítil potřebu kraťasů s cyklistickou vložkou. Až to dostanu pořádně do ruky, tak myslím, že si bajka nechám už jen do města a na lítání po lese.
Já budu mít pozítří ležáka měsíc a zatím jen 200 km. Už týden jsem na něm neseděl, napřed kvůli termínům v práci, teď zase kvůli dešti. Vypadá to, že závislost na lehu vzniká rychle, pociťuju absťák... Jezdit se nedá, tak se aspoň bavím hraním - zadní blikačka už je postupně na třetím místě a asi to ještě změním, došly mi taky nové blatníky... :-)
Jakého máš ležáka? Nemáš nějaké fotky svého stroje? Dotaz na fotky platí i pro Vorvaně. Možná to je úchylka, ale na fotky lehokol se můžu dívat furt dokola.
Čoveče koupil jsem starší rám AZUB 4. Fotky zatím nemám, ale když si najdeš fotky uživatele Jurímíra, tak je to jeho starý kolo. Koupil jsem od něj jen rám a ostatní si koupil a namontoval zvlášť. Nechal jsem si vyplést kvalitní kola na náboje s průmyslovýma ložiskama. A jinak jsem koupil osazení Acera. Dle mých zkušeností se vyplatí investovat do pořádných kol. Ten zbytek už je podle použití, já to mám na turistiku a výlety po zpevněných cestách, takže mi ta Acera bude stačit minimálně na 2 - 3 sezóny a pak už bych to viděl třeba na Rohloffa nebo tak něco. Na normálním kole jsem měl problémy s delšími cestami kvůli krční páteři, což jsem na tomhle zatím nijak nepociťoval. Takže zatím, byť trochu předčasně říkám, že mě to jaksi vrátilo do hry. Možná že třeba za 2 - 3 roky Tohohle leháče prodám a koupím si taky MAXe, zdá se mi tam "zdravější" geometrie z hlediska zatěžování kolen, ale zatím jsem na tom moc nějak nejel, takže se mi to možná fakt jen zdá :-)
Tak v tom případě - i když jsem ho v reálu nikdy neviděl - z fotek tohle kolo znám dobře. Teda aspoň rám.
Co se týká kolen, už jsem se těšil, že mě nepotká to, co tady popisovala většina lidí po přechodu na ležáka - bolest kolen. Postupně jsem ujel 150 km a stále mně nic nebolelo. Ale pak jsem dal delší vyjížďku v kopcích a musím říct, že tvoje teorie "zdravější" geometrie asi neplatí. Okusil jsem, jak bolí kolena :-)
Jinak já možná naopak časem svůj Ibex vyměním za leho s 20" předním kolem. Ne kvůli geometrii, ale mám na něj trochu krátké nohy. Za jízdy v běžných podmínkách to nijak nevadí, projevit se to může v terénu, kdy asi bude problém si dupnout při ztrátě rovnováhy. Zatím mi to vadí jen občas při nasedání a sesedání a při rozjezdu, když je na cestě kluzko nebo štěrk. Ale na druhou stranu to svádím jen na nedostatek cviku, měsíc je moc málo na naučení.
To je potřeba postupně přidávat kilometry při jízdě. Taky jsem trénoval vazy.
Hele a jak dlouho to bude trvat než ty vazy zesílí ? Hádám, že to bude dané nejen počtem kilometrů, ale taky časem - než tam ten materiál naroste, tak to asi chvilku tělu trvá. Mě začalo při jízdě trochu popíchávat koleno, tak jsem se začal soustředit, abych toho co nejvíce tahal hýžďovým svalstvem a stehna aby tomu jenom sekundovali a líp mi to jelo a přestalo to bolet. Jinak teda na Azubu 4 do terénu asi moc ne-e. Do zadní vidlice se prostě nevejde 2" guma. Maximálně 1,75 kterou tam mám já, protože jsem je doma našel a přece je nevyhodím, žejo. A zadní vidlice se opravdu hodně kroutí, možná je to tím že mám v čepech neuvěřitelnou vůli, řekl bych tak 2mm v samotném čepu. Naštěstí mi v jednom servisu nabídli, že není problém udělat uložení čepu do bronzových pouzder, tak jak se to běžně dělá....
Chlapi víte co mě ještě napadlo ? Neměl jsem možnost porovnávat rámy třeba Ibexe s jinými azuby, ale nedala by se konverze předního malého za velké a obráceně udělat prostě jen výměnou přední vidlice ?
Jasně, jde to! Dost si poku*víš geometrii - 3" na poloměru kola + dýlka noh znamená hnutí s rámem o dost a současně se změní i záklon. Kolo nebude držet směr, resp. bude tupé, líné do zatáček.
Ovšem, proti gustu žádný dyšputát ...
8-)
V mém případě byly nejvíc cítit konce steheního svalu těsně nad čéškou, hlavně blíž ke vnitřní straně. Taková prvotní adaptace než tohle začlo zase ustupovat byla asi 300km najetých za zhruba jeden měsíc, většinou po rovině. Obvykle se říká, že musíš více nebo méně pravidelně jezdit asi šest týdnů a najet během nich aspoň cca 300-400km a svaly i vazy budou adaptované na plnou zátěž. To znamená přestanou furt při jízdě bolet. Samozřejmě dosažení a překonání původního výkonu dostupného dřív na klasickém kole může trvat ještě mnohem délé. U mě to byla asi jedna sezóna než jsem si všiml, že dávám cca stejný výkon jako kdysi na klasice. Na druhou stranu tím to neskončilo. Brzo to bude sedm let a výkony stále ještě rostou, daleko za hranice toho, co jsem poměrně nedávno považoval za možné.
Lehké bolesti úponů kolem kolen jsem zažil ale rychle to přešlo, horší jsou bolesti přední strany stehen. Buďto jedu na malých otáčkách silově, šlapu pěkně dokulata ale svaly to nevydrží nebo jedu na velkých otáčkách, pravou šlapu do kulata a levou do hranata (trubka na tahové straně řetězu pěkně poskakuje) a bolí mne levá noha od toho jak s ní trhám. Při prvních jízdách mne přitom nic nebolelo protože jsem se kochal a bylo mi jedno jak rychle jedu.
Přední strany stehen kde? Jak je ten sval čtyřhlavý, tak zepředu nad kolenem jsou dvě a ta vnitřní je ta, co se na lehokole musí napřed natrénovat.
Kolik měříš a jak dlouhé máš kliky? Pokud se při vysokých otáčkách nedaří šlapat kulatě, může to být i moc dlouhýma klikama (krom potřebného cviku). K lehokolům se zdá se lépe hodí spíš kratší kliky než by tentýž člověk měl na klasice, jen nebývají k sehnání pokud to vychází pod 170mm.
Měřím 192cm a kliky mám 170mm. Ještě zkusím experimentovat se vzdáleností pedálů, jestli je nemám moc blízko. Na klasice jsem měl sedlo hodně vysoko a kliky 175mm.
Tak poměr 192cm a 170mm se jeví dobrý, podle mých zkušeností. Vzdálenost od sedla je trochu divočejší, kromě osobních preferencí je drasticky závislá na pedálech. S holými musíš mít možnost udržet nataženou nohu na pedálu, s spd naopak o kus dál, aby nacvaknutá natažená noha volně zlehka propadávala vzdálenějším mrtvrým bodem.
Ještě jsem vlastně zapomněl - kombinace vyšší kolo a kratší nohy má i jedno pozitivum: když se mi po delší jízdě odkrví nohy, můžu je za jízdy svěsit k zemi, skoro je narovnat a ony se dokrví, kdybych měl 20" - 20", tak by to asi nešlo.
... proběh´ by ses ...
8-)
To je sice pravda, ale to nejde. Jaké bych potom našel pozitivum s krátkýma nohama na vysokém kole? Nekaž mi radost ;-)
Problem kratkych nohou bys mohl eliminovat vymenou obuvi:
http://www.moda.sk/e/sites/www.moda.sk/Autori...
Já teda nevím, ale teď co v posledních dnech v JM regionu téměř nepřetržitě pršelo, jezdil jsem bez vynechání normálně do práce na svém lehu (kolem 30km denně po asfaltu), jednou v dost hustém lijáku, a kromě toho, že jsem párkrát za cestu otřel rukavicí mokrou hubu, tak mě ta voda nijak neomezovala:) Stačí mít jen dobré brýle, nějaké voděodolné oblečení a víc opatrnosti. Taky jsem si nejdřív myslel, že jet v dešti nejde...jenže kdo to jednou nezkusí, nepřijde na to, že to jde:) Lehni!
Taky gratuluju! Je vidět, že alternativní způsob jízdy získává čím dál více příznivců. Což je jenom dobře. Doufám, že přes počáteční nezdary a lapálie se přeneseš a jízdu si začneš užívat. Už nikdy lopuch :-)