Zdravím :-) a kladu otázku: jaké středové složení je dle vašeho názoru to nej nej?
Beru v úvahu ta současná složení = čtyřhran, ISIS, octalink, dutá osa, Hartovo spojení (spešl), ... - jiný neznám.
Já používám čtyřhran + octalink + dutou osu - a nevidím v tom žádný rozdíl co do funkčnosti nebo nějaké "tuhosti", spíš bych to viděl jako snahu pořád vyvíjet stále něco nového z hlediska obchodních a prodejních fíglů.
Obecně u všeho - pokud ojedu kliky resp. převodníky, přecházím na čtyřhran = levný + plně vyhovující.
Já si prostě myslím, že kdybych před vás postavil pět úplně stejných kol a každé by mělo jiné středové spojení, tak nikdo nepozná, na jakým že to jede...
Co vy na to? :-)
jsem v tomto směru naprostý zpátečník, vývoj pro mě skončil s vynálezem čtyřhranu, dokud bude na trhu nechci nic jiného - jednoduchost výměny, životnost, cena, různé délky os ... nenašel jsem za cca 30 let používání žádnou nevýhodu, která by mě postrkovala jinam, dnes už se mi líbí i protože je lehce "retro" :-)
No jo - dyť my jsme už taky lehce "retro" ... :-)))
jo, doma /když se mi to hodí :-)/ už se občas přesvědčivě položím do role nemohoucího, životem zcela vyřízeného důchodce - někdy mi to i projde. nové typy středových složení řeší v zásadě dvě věci - snižování hmotnosti a zvyšování tuhosti, první problém beru - nějaké to deko se dá jistě ušetřit, druhý problém neřeším - mám-li v tuhém rámu klasický čtyřhran, tak jsem naopak rád , že osa a kliky lehce pruží a mírně chytají vibrace, které bych jinak dostával komplet do těla
Ještě jsi zapomněl na klínky. -).
Jinak čtyřhran je asi nejlevnější a má nejdelší životnost. Co mám na kolech tak výdž min 30kkm a v pohodě. Jen musíš pořádně dotáhnout kliky, aby se nevymačkaly.
O pár deka nižší hmotnost a pár procent vyžší tuhost při mém ježdění neřeším.
jak to myslis s tou zivotnosti?
kliky HT2 vydrzi taky vecne, opotrebovavaji se jen prevodniky, uplne stejne jako u 4 hranu.
Kliky možná-horší je to s ložisky :-)))
mozna, ale nesrovnavej nesrovnatelny, u starych klik kupujes stred s loziskama zvlast.
Na HT2 mam ted loziska NSK a vypada to, ze vydrzi taky hodne...
No já právě mluvím o HT2-ložiska jsou pochopitelně samostatně vyměnitelný díl.Jsou bohužel trochu víc na "ráně" než třeba staré ložiskové čtyřhrany a taky víc trpí.Mění se dost často-nejhorší pro ně je přetažení při montáži L kliky,spousta lidí si myslí,že utáhnout hodně je dobře.No a pak mytí tlakovou vodou.U FSA jde demontovat prachovka a ložiska domazávat,ale nevím jestli toho někdo využívá.Dnes je naštěstí možnost koupit ledacos a tak jsou v nabídce i keramická ložiska-ovšem cena tomu odpovídá.Já osobně jezdím Truvativy s GXP a už bych za jiné neměnil(myslím systémy).
Přetáhnout ložiska při montáži L kliky na HT2? A to se dělá jak?
Např. u Truvativu se používá na dotažení klik imbus a logicky popřemýšlej-co se děje při dotahování L kliky- pokud ti je známá konstrukce těchto středů-používá ložiska-radiální ložiska-a ty se dotahují v axiální rovině.SH to řeší malým plastovým kroužkem-eliminuje tak utahovací moment.Ostatní výrobci sice předepisují nějaký utahovací moment,ale praxe je trochu jiná,dotahuje se do "zmizení" vůle v klikách-logicky,ale uvědom si jiné souvislosti-např. užší mufnu.Tedy např. když místo 73 mm má jen 71mm-s tím jsem se setkal nedávno-dotáhneš na doraz a pořád vůle....he docela radost.Ptáš se jak to???No např nějaká lama zafrézovala čela ažaž.Dostal to do ruky nějaký rádoby servis v horším případě ještě bez znalostí a vercajku,páč v Česku spravuje kola každý kdo má do pr... díru a je malér na světě. Vím o čem mluvím,misky HT,GXP stržené od "sikovek" vidím dost často-a bohužel od tzv. servisů.Ale zpět k tématu-kliky HT2-tedy od SH mají poměrně dost velkou toleranci na vyrovnání těchto rozdílů,ale Truvativ je na tom o dost hůře a nejhorší je v tomto směru FSA-potažmo Fulcrum.Ovšem ten u části svých produktů používá stejný systém jako SH(zajištění dělené L kliky dvojicí imbusů)a u druhé části pouhý jeden šroub na imbus,který je dobré fixovat středněpevnostním anaerobním lepidlem Loctite(dobrý je i český Aldurit-ten ovšem vyžaduje použití aktivátoru z důvodu různých mat.-šroub je Al,osa ocel)Truvativ Stylo obvykle lepidlo nevyžaduje-systém je řešený dvojicí imbusů-vnější kontramatka a vniřní utahovací šroub kliky-systém je díky této konstrukci samostahovací(což spousta lidí nechápe-kolik já vidím zničených 6ti hranů vnější matky,kterou se snaží podomácku dotáhnout vůli v klikách)Stejný systém využívá i Truvativ Firex-imbusy 8 a 10-a to je zajímavé,tam se prakticky vždy musí šroub lepit.Pak je ale klid.
No a teď ještě ten Hollowtech II :-)
No máš to v úvodu-i přes ten plastový kroužek se najde pár výrobců nářadí,kteří vyrábí o dost větší "kroužek" z kovu a najde se pár Lam,které utahují co to jde-věř nevěř,jde to přetáhnout v axiálním směru působíš na ložisko přesně tak,jak to "nemá rádo",čili laicky-tlak na vnitřní kroužek ložiska ho bezpečně likviduje,to ti potvrdí každý servisák-lidi dokáží nemožné :-)))Ono totiž v Čechách je dobrou tradicí pomáhat si čím to jde-a "siky",to je volba velmi častá-co kdyby to bylo málo utažené,radši více než méně-a je průser na světě.To je jako Octalink-znám týpka,co nějak zapomínal na podložky pod šrouby a vlastní šrouby dotahoval metrovou trubkou-cituji jen zákazníka co u něho opravoval-naštěstí už zkrachoval.Ale takových story má každý mechanik víc než dost...
Mozna jsi u Hollowtec II. zapomnel dodat to nejdulezitejsi- ze se tim plastovym krouzkem dotahuje pouze RUKOU.
Ten kroužek na vymezení vůle mezi klikou a ložiskem mají jenom XTR.
Je fakt ze mam na MTB XTR, ale stejny system mam i na silnicnich kompaktech.
Ale nevim, jestli se bavime o tom samem, ja mam na mysli system dotazeni kliky (ne jeji aretaci) k ose a mel jsem to same i na XT.
Ty myslíš ty dva plastové kusy, kterými tu kliku jakoby přitáhneš k ose. Podle mého to těmi kusy nepřitáhneš, ale pouze si pomůžeš abys to nemusel držet. Když nasuneš kliku, tak jí nasuneš na doraz a potom utáhneš.
V tvém předchozím příspěvku na začátku píšeš o Truvativ. Ten nemá HT II.
U Hollowtech II se levá klika nasazuje ručně na doraz (na konec drážek) a dotahuje dvěmi imbusy k ose, tudíž se nedotahuje žádným nástrojem, ale jenom se nasune. Jediná výjimka jsou XTR, kde se dotahuje pomocí matice, ale opět na doraz. Zbývající část se vymezuje pomocí matice, která se povoluje z kliky k ložisku a to ručně.
Takže se ptám znovu, jak je možné HollowTech II přetáhnout, když se pouze nasazují na konec drážek.
u me nic takovyho nehrozi. I kdyz mam mod miskama celkem 3 podlozky (tak jak ma byt), mezi klikou a miskou je porad mala vule, to znamena, ze i kdyz to pretahnu, nic se nedeje.
Loziska jsou nachylny na necistoty, proto vydrzi tak malo.
Mam ctyrhran od te doby, co zmena rezimu umoznila opustit klinky. Nedam na nej dopustit, ale ty modernejsi reseni jsou zpravidla prinejmensim lehci.
Jednou jsem zkousel nejake kolo s HT2 a rozdil v tuhosti klik jsem docela citil. Ovsem nejen pri slapani, ale i pri sjezdu kdy narazy do chodidel byly silnejsi. Nebo lepe receno, mely ostrejsi hrany, ty narazy. Takze mam furt ctyrhran a jsem spokojeny.
Vsude mam Hollowtech II, i na silnicce + dute kovane kliky, tuhost se pozna. Pokud nekdo ne, tak at to neresi a koupi si to nejlevnejsi, nejpeknejsi atd., podle osobnich preferenci :o)
Ctyrhran byl jinak hodnoceny vseobecne i lip nez Octalink nebo ISIS, ktere jsou udajne hodne nachylne na ruzne pazvuky- cvakani, krupani. Ale urcite to nebude tak horke jak se to prezentuje. Takove Campagnolo treba v silnicnich komponentech preslo na dutou osu a loziska vne ramu tusim teprve predloni.