Asi bych začala trochu zeširoka. Když jsem se v středním věku rozhodla, že teď je ta pravá chvíle se naučit jezdit na kole, součástí rozhodnutí bylo i to, že teda ten Olpran za tři tisíce z Makra, co mi věnoval kdysi k Vánocům manžel, nebude k tomuto účelu to pravé. S tímto odhodláním a představou jít s cenou tak na dvojnásobek, možná i výš :-) jsem vyrazila do nejbližší cykloprodejny. Majitel se k mým představám postavil s neobyčejnou vstřícností, začal nějakými těmi levnějšími modely "na dojetí v létě k vodě vám stačí", až postupně došel k Authoru Stratos s rázným "pro vaše účely je tohle absolutní špička, dražší kolo nekupujte, stejně nepoznáte rozdíl". Dražší jsem stejně nechtěla, i tohle se mi zdálo moc, ale přihlížející dcera sdělila "Ber ho, když bude na tebe moc dobrý, necháš mi ho a vezmeš si moje." Díky jim oběma, byla to v této fázi opravdu dobrá volba. Tolik úvod.
Od té doby uplynuly tuším čtyři roky, nějaké ty kilometry jsem najela, na zdejším serveru se teoreticky připovzdělala a objevilo se nutkání posunout se na vyšší level. Nicméně se mi teď ty teoretické znalosti poněkud hádají mezi sebou navzájem: Mám problémy s nerovným terénem, bylo by pro mě lepší nějaké to horštější a odpruženější kolo? Hodí se vůbec takové horštější a odpruženější kolo na prázdninový čundr s brašnami? Nebo že by dokonce takové lehokolo? Se na něm nenaučím jezdit... atd...
Poradit se mi asi moc nedá, když vlastně nevím, co chci, ale když už stejně tu i onde padají odkazy na to, kdo co jezdí, co si pořídil - nechcete mi to trochu soustředit sem? Na čem jezdíte, proč jste si pořídili zrovna tohle, v čem jsou plusy a k čemu se to třeba naopak nehodí? Nejlépe i s přibližnou cenovou relací. Už bych si to nějak přebrala...
Koupil jsem (2005?) jetý Cube s ocelovým rámem rok výroby cca 2000. Odešla vidle, teď je tam SR Raidon. Řazení a ráfkové brzdy LX/XT, náby X.9 a Novatec (zadní X.9 byla ťuklá). Poměrně levně jsem tak pořídil postarší chrtostroj. Mělo to návarky na nosič, tak je tam nosič s taškou SA.
Hodí se na všechno mimo závodění na silnici. Proto jsem si ho pořizoval. Sjezdové možnosti limitují ráfkové brzdy. Dnes bych vzhledem ke své výšce, váze a způsobu jízdy už koukal po 29" mtb, a nebránil bych se kotoučovkám (tehdy by kolo prodražily).
Moje první slušné MTB kolo jsem si postavil právě z důvodu abych s ním mohl jezdit natěžko. Vůbec jsem neuvažoval o trekovi. Jsem z hor a rád po nich jezdím a myslím že trek by nebyl to pravé na hory. Osvědčilo se mi v terénu i na silnici. Natěžko i nalehko. Tolik k výběru jestli Horák nebo trek. Značku neporadím, na to jsou větší odborníci. Podotýkám, že je to jen můj subjektivní názor a jiní můžou mít rozdílné zkušenosti. Kdyby mi neučarovalo leho, jezdil bych na něm dosud. Je potěšující, že vůbec uvažuješ o ležáku - to dělá málokdo, zvláště dáma :-) Na lehu se naučíš jezdit, v tom bych problémy neviděl. Leho je pro jízdy natěžko(ale i nalehko) dobrá volba a já bych se ke klasice už nevracel. Je to pro mě pohodlnější a mému pojetí kochací jízdy mnohem bližší. Nechci rozpoutávat vášně mezi vertikály a horizontály, jen píšu o svých zkušenostech staršího pána :-)
Na cundry urcite MTB. Do 20 kKc mas velmi uchazejici stroj na toulani, s relativne pouzitelnou vidli a hydraulikami. Ja takhle pred dvema lety poridil Kellys Madman.
Loni jsem poridil pro zmenu AZUBa na 26" kolech a to jako plnohodnotnou nahradu Kellyse. Pri cca 1000 najetych km se dostavam na jen o malo nizsi prujezdnost terenem, nez predtim na Madmanovi. Predpokladam, ze pro Tebe by byl nejspis AZUB Bufo, nebo Apus (to, co ma Jurimir) a cenu za kolo s pouzitelnou vidli, mechanickymi kotoucovkami a Deorem bych odhadoval na dvojnasobek klasiky, tedy cca 40 kKc. Ale to pohodli potom... Nerad bych menil zpet. ;)
Na zimu tady v nížině mám modré 17-ti kilové horské kolo s ocelovým rámem, blatníkama a nosičem s brašničkou, na léto mám modro-červenou ocelovou silničku s galuskama bez blatníků s lehkým duralovým nosičem a brašničkou, na čundry mám červené ocelové trekové kolo s blatníkama, ocelovým nosičem a silničníma řidítkama s brašničkou a brašnama, s řazením na rámu, do hor mám na léto modro-šedo-metalízového starého ocelového horského Scotta Creek s nosičem a blatníkama.
Si to přeber :-)
Kdybych se toho vetešnictví chtěl zbavit a pořídit si místo toho jen jedno úplně nové, univerzální kolo, koupil bych velmi kvalitní, karbonové, horské, s odpruženou přední vidlicí, modré, červené, nebo černé, to eště přesně nevim..
Nový kolo jedině černý, to jezdí nejrychlejc.
Tak to ne! Tenhle bod jako jediný mám zcela neoddiskutovatelně vyřešen. K tomu Authorovi, co mám, jsem se za ta léta zcela dokonale barevně vyladila a kolo, ať jakékoli, prostě MUSÍ být k mání v červené barvě! (I když... vlastně jo, ta černá by mi taky ladila... :-))))
zkus třeba tohle.....
http://www.author.cz/kola/katalog/&cid=4823...
Podle mého názoru je horské kolo pohodlnější, na silnějších pneu to tolik nedrncá, předpokládám, že závodění a špičkové výkony tě nelákají :-) A např. tenhle bike z odkazu je verzí pro "sportovně" založené cyklistky, má upravenou geometrii rámu pro ženy. Neříkám, že to musí být zrovna tohle ale hledal bych tímto směrem.
tak ještě jeden pokus o link.....
http://www.author.cz/kola/katalog/foto/&i...
tak nic.....
Je to Author Basic asl červená.....
cifix !
:-)
Tak si pomůžeme takhle, no ;-) http://tinyurl.com/yeyczoh
Nejsem si jist, jestli je to opravdu barvou, ale nejrychleji mi jezdi cervene, ale z beranu mne vazne dost boli zada.
O neco pomalejsi a o neco pohodlnejsi je cerne.
Ale na bilem se pohodlne rozvaluju a celkova prumerna rychlost je nejvyssi.
"... Mám problémy s nerovným terénem..."
Tak tohle znám moc dobře. Vůbec nechápu bikery, kteří teprve po hopsnutí nebo sklouznutí po prvním kořeni či kameni ožívají, průjezd hlubokým brodem je přivádí do eufórie. V okamžiku, kdy mi kolo sklouzne po šišce, měním se v turistku tlačící kolo.
Podle mých zkušeností tyto problémy mám hlavně "v hlavě", kvalitou kola to odstranit moc nejde. Nejlépe se mi osvědčilo "užívat tekutá antidepresiva" v kritických chvílích. Například tmavé 14° pivo z pivovatu Modrá hvězda v Dobřanech u Plzně ze mě udělalo na přechodnou dobu bikerku, že i můj manžel, zvyklý na mé hysterické záchvaty u každého kořene přes cestu, zůstal koukat s otevřenou pusou.
Takže závěr: pořídila jsem si krosové kolo Merida, abych nemusela do terénů. Jenže všichni okolo mě mají horská. Proto občas do těch terénů musím. Ostatní jsou na mě hodní a většinou na mě čekají. 8-)
Já taky jezdím na krosovém. Na horší povrchy se podívám jen na nákoláckých srazech a když tady čtu, kdo co jezdí, uvědomuji si, že na srazech se vlastně žádný terén nejezdí - Organizátoři díky. Jinak vyhledávám cyklostezky a silnice s minimálním provozem, nerad řeším nějaké díry a kořeny, rád se nevěnuji řízení a koukám kde co lítá.
Ano - taky mám obavu, že když je to v hlavě, že mi změna kola nejspíš nepomůže. Jenže já zas s antidepresivy ztrácím i ty poslední zbytky smyslu pro rovnováhu, co snad ještě mám a přestávám ovládat kolo i na dokonale hladkém asfaltu.
I v tomto pripade bych mel reseni:
http://www.azub.cz/CZ/AZUB-trike-projekt/
Jen bych v takovem pripade pozadal vyrobce o upravenou parkovaci brzdu. A to tak, zby kdyz pod vlivem antidepresiv usnes a odpadne Ti ruka z rizeni, aby se stroj zastavil. Tedy stisknuto = odbrzdeno.
Jsem očekával závěr ve smyslu: pořídila jsem si tří litrový kejml na tu čtrnáctku a začínám být v terénu nedostižná :-))
To by musel být s chlazením. Teplý pivo ... brrr!
8-)))
Esisisi všimla, v Lidlu a Penny nedávno prodávali chladící řídítkový brašny, sice bez automatiky, ale na taškový piva dobrý. Ale pro pořádek, někteří zkušení staří fajnšmekři si do piva ponořujou takovou trubičku, naplněnou teplou vodou. Ohříváček se ta věc jmenuje.:-)
Asi nejsem fajnšmekr. Zkušená a stará ... to jo.
8-)))
Kdzž jsem dělal prázdninovou brigádu v pivovaře, nosil jsem údržbářům jedině teplý, nevychlazený pivo v pocínovaný měděný nádobě. Dost jsem se naběhal. Možná zaměňuješ teplý za zvětralý, to je opravdu nepoživatelný.
Vyšší level? Problémy s nerovným terénem? Naučím se na lehokole? Na všechno jedna odpověď, tříkolka Azub. Na takový terén jak píšeš bez problému stačí. Sjedeš na ní kopce s kterými má i dobrej biker problém, nemáš jak přepadnout přes řidítka a fatální ujetí předního kola nehrozí. O pohodlí tu toho bylo popsáno mraky a barvičku ti namíchají podle přání, to samé výbavu. Jen těch 40 litrů je dost, nezbývá než ještě chvilku šetřit a pak už nebudeš mít potřebu kupovat vyšší level.
Se vsim souhlasim, ale melo by take byt receno, ze se s ni nevejdes na pesiny a stezky, kde bezny cyklista projede i bez jakekoliv techniky. Proste je sirsi a ma tri stopy. A nevim, jestli je mozne ji v panelaku vzit na rameno a vynest do bytu.
Sice jsem tu uz trikolku navrhoval o jeden prispevek vyse, ale s temi stinnymi strankami to je pravda. http://miniradek.rajce.idnes.cz/Za_bledulkama_z...
Jsou proste mista...
Uz toho bylo napsano dost, tak jen male poznamky...
To jestli je kolo krosove nebo horske nejakym zasadnim zpusobem neovlivni Tvoji pruchodnost tezsim terenem, pokud tedy jsi "normalni", bezny cyklista a ne velmi dobre technicky vybaveny jezdec. Treba Leeloo nebo Kominik sjedou i na krosovem kole to o cem mnozi jini zdejsi cykliste jen sni. Presto, vzhledem k tomu co pises dale, bych doporucoval kolo horske.
Soucasne dodavam, ze horske, ale ne celopero - blbe se na nem resi prevoz brasen pri jizde natezko. A ani to celopero z tebe neudela terenniho jezdce pokud to proste nemas v sobe a v hlave. Navic je technologicky o neco slozitejsi => v pustine muze byt problem s opravou.
Z tehoz duvodu - opravitelnost a jednoduchost - bych se vyhnul kotoucovym brzdam. Zvlaste tem nejlevnejsim.
Na lehu nejezdim, ale kdyby moji domenou byly dlouhe jizdy natezko po svete (takze vlastne hlavne po silnicich), velmi vazne bych o nem uvazoval. Pro tyto ucely je perfektni. Pravda jsou takovi, kteri i na lehu prekonavaji terenni prekazky bez mrknuti oka a mnohem lehceji nez obycejni smrtelnici, ale Jurimir patri taky do skupiny Leeeloo a Kominika.
Jeste neco - nemelo by to byt kolo na spicce nabidky, takove totiz vetsinou nema navarky a otvory pro uchyceni nosice na brasny.
Takze zaverem, podle mne, jelikoz Te jizda zrejme bavi a je jiste, ze investovane penize neskonci nevyuzite ve sklepe, koupil bych kolo horske v cene kolem 15 - 22 tis. korun, s veckama a odpruzenou predni vidlici, s durazem na kvalitu vidlice. Pokud koupis levnejsi, muzes usetrene penize utratit za naslapne pedaly :-) To je totiz taky dobra vec a zda se, ze drive ci pozdeji u nich skonci kazdy kdo nejezdi na kole jen pro housky.
jen pro housky.
Nevim, jestli Alivio hydrauliky radis mezi lowend, ale mne v pohode odbrzdily cca 2000 km a nemam pocit, ze by nemely vydrzet vic.
Pro pripad tech oprav na koleni v lesich jsou mechanicke kotouce porad dobrym kompromisem. I kdyz, poridit spatne mechanicke kotoucovky je asi mnohem snazsi nez u hydraulik. BB7 slouzi k me spokojenosti, ale to je i jina cenova trida.
Neradim konkretne Alivia nikam, protoze jsem je nikdy nemel a v kotoucovkach se nevyznam, ale tvrdim, ze jakekoliv kotoucovky - mechanicke, hydraulicke, levne i drahe jsou technologicky slozitejsi nez rafkove (mechanicke, ne hydraulicke) brzdy. A take, ze 95% tech cyklistu co potkavam kolem Berounky kotouce nepotrebuje a jejich vyhody nejsou schopni ani pocitit, natozpak pravidelne vyuzivat.
S bagazi natezko po prujezdu jilem s jemnym piskem nebo jinym podobnym svinstvem poznas. Na jednom jedinem sjezdu jsem zlikvidoval zadni spalky (z pulky na nulu) a to jsme byli zrovna nekde ve Strazovskych vrsich. Takze dolu jsem pak se 20 kg na nosici jel jen na predni. ;-(
Loni jsme s bagazi jeli z kopce cca - 100 m na 1 km a kotouce jsem pekne ohral. Veckam by se to asi tolik nelibilo.
Jedine, co by mohl byt problem, je zkriveni kotouce. Ale kdyz si das pozot, jak kolo ukladas ke spanku a k odpocinku pred restauracnim zarizenim ...
Cas tech turistu by rozdil pocitila, ale jeste predtim staci pocitit rozdil financni. Taky jsem jezdil leta s klipsnami a prislo mi zbytecne vyhazovat za naslapy.
Clovece, nerad bych tady z toho udelal tema o brzdach, ale to co pises jsem nikdy nezazil. Jako ze bych spalky odkouril behem par km. Mam je i na tandemu, na kterem jsme loni jeli natezko s vozikem, celkem 222 kg. Bezne (na solo kole) mi vydrzi par kolem 5 - 7 tis. km. Stoji kolem 300,- korun. Porizovaci cena jedne slusne brzdy je taky 300,- korun. Nevim kolik vydrzi beznemu jezdci desticky do kotoucu, ale znam jednoho trochu extremnejsiho (sorry Pavle :-)) a tomu vydrzi mene nez dva tisisce km. Jestli desky stoji +- stejne, dejme tomu, kolik stoji slusna kotoucovka? Jedna. Takze o penezich to nebude. Na prehrati trpi rafkove brzdy imho mene. O tom jak nekdo uvari kotouce ctu kazdou chvili. Me se povedlo propalit dusi v rafku jen jednou a to jsem byl jeste mlady a nerozvazny.
Proste tu hysterii kolem kotoucu nechapu. Brzdi v obtiznych klimatickych podminkach lepe, urcite jsou ucinnejsi, asi jsou lepe davkovatelne, rozhodne kazdy kdo kolum "rozumi" tvrdi, ze kolo bez kotoucu neni poradne kolo atd. ale ja sem je nikdy nemel a nemam pocit, ze je potrebuji, frajerinky na prednim kole udelam i s veckama a kdyz prsi nebo je snih tak tomu prizpusobim zpusob jizdy.
Podle mne plati co jsem rekl - 95% cyklistu kotouce nepotrebuje. Vcetne tech se se prohaneji Nakole. (Ted jsem asi nektere nas.... :-)
Mám pocit, že se píše o mně :-))
U desek záleží na mnoha faktorech a nyní jsem rozčarován. Měl jsem destičky, které vydržely na předku 397 km, po výměně jsem na nich najel 1 950 km. Na předku jsem prozatím měnil desky na současném kole 8x za 7 219 km, takže mi průměr vychází cca 900 km. Nejméně jsem na deskách ujel 386 km a nejvíce v tomto období zmíněných 1 950. Ale nyní pozor. Loni jsem koupil desky na Gardě a dal je na kolo v těch zmiňovaných 7 219 km a nyní je tam mám stále a jezdím na nich. Tyto poslední desky mají najeto
pro mně neuvěřitelných 2 769 km a vypadá to, že je měnit v nejbližší době nebudu :-))
Holt, správný biker nebrzdí a je to znát :-))
Na zadku jsem měnil do 5 128 ujetých km 3x, nejméně vydržely 782 km a nejvíce 2 345. Poslední desky jsem tam dal sintrované a ty tam prozatím mám 4 860 km. To je pro mně také mazec.
Holt, správný biker nebrzdí a je to znát :-))
Jinak souhlasím s Michalem, že pro cykloturistu jsou kotoučové brzdy zbytečné a nevyužije jich. Raději slušné véčka, než mechanické kotouče.
tvůj problém je, že moc brzdíš. Proč? :-O
Vzpomněl jsem si na Tomáše, když si kupoval leho, měl půjčený mini od Azubu a dojel k nám, abychom pokecali, projeli se a dostal uinformace, aby se rozhodnul jaký leho. Taky si přitom půjčil moje kolo. Byl hotovej jednak z toho, jak moc mám povolený řidítka, ale hlavně z toho, když jsem mu říkal, že zadní brzda už měsíc nebrzdí vůbec a přední jen minimálně, ale že jsem prostě línej to opravovat. Když si vzpomněl kudy jsme po lese jeli z jakejch kopců a přes kořeny, tak mi sdělil, že jsem blázen :-) Ale přitom jsem jenom šetrnej a šetřím zbytečně vyhazovaný peníze za brzdový špalky... :-D
Tak, brzdit se musí s rozmyslem, sjel jsem se starým Favoritem bez problémů pěknou řádku horských sedel a brzdové špalíky to skoro nepoznaly a na druhou stranu jsem upálil jediným zabržděním ze špalíků asi třetinu (ze 77km/h na 20 v 10% klesání, ráfky po předchozích serpentinách nebyly rozhodně studené). Po přesednutí na leho jsem zjistil, že samotná V-brzda vepředu brzdí lépe než obě brzdy na Favoritovi zároveň :-)
Lidi, pamatujete si někdo - v roce 2005 byla na tomhle webu jedna holka, co se podepisovala "Janules" - taky kupovala kolo a chtěla jen a jen červený, včetně červené vidlice. My tady makali jak barevný, sháněli celočervený kolo...no a když jsme potili krev a to kolo fakt sehnali, tak nám holka napsala, že koupila modrý...
Jak říkám, člověk by měl mít právo v některých případech ženskou zabít a to bez nějakého postihu :-)
Ifču zrovna doporučuju ušetřit, nějakou dobu už tu funguje :-))
Díky. :-))) V roce 2005 jsem to fakt nebyla já. To byla doba, kdy mě můj o mnoho let mladší bratr přesvědčoval, že vyjet si někdy na kole je fajn a já se dušovala, že jsem to tuhle zkusila a že mi to nejde a bojím se a že už NIKDY V ŽIVOTĚ na kolo nesednu... Zlomila jsem se až o rok pozdějc a zdejší server objevila - alespoň myslím - zřejmě za další rok nebo tak nějak...
nepomůžu ti mezi rozhodování jestli treka nebo horský. Nevidím v tom v podstatě skoro žádnej rozdíl na pohled a nemám zkušenosti s jízdou. Tedy vlastně ano, ale je to dávno a počet kilometrů nestojí za řeč, určitě jsme na horákovi nenajel víc jak 300km.
Vyjádřím se jen k tomu, co dokážu posoudit.
Zadní tlumič udělá jízdu pohodlím uplně uplně někde jinde! Ale je to další věc, která s emůže pokazit, další věc, která se musí ošetřovat a servisovat atd. Jestli jezdíš po asfaltu a lesních cestách, tak to asi nevyužiješ natolik, aby se ti to vyplatilo a to říkám přesto, že já bych s venou vidlí už nikam nejel.
Že mám lehokolo víš. Pro mě je to uplně nejlepší volba. Řeknu proč.
Je to pohodlný. ANi když jsem teď přes tři měsíce neseděl na kole, tak po velikonoční mě bolely nohy. ALe už nic víc, narozdíl od spousty ostatních.
K
dyž ho koupíš, násobně se ti zvýší dojezd. U mé bývalé manželky se dojezd zvýšil třikrát! A to podotýkám hned na první vyjížďce na lehu!
Na rovinatějším terénu budeš od začátku rychlejší (do kopců musíš nejdřív natrénovat, používáš trochu jiné svaly)
Jestli se na kole kocháš, tak rozhled se s klasikou nedá srovnat.
Tak teď k rovnováze, se kterou jak píšeš máš problém. Lehokolo není na rovnováhu těžší ani lehčí, je to trochu jiné. Jinde těžiště atd. Můžeš s tím mít problém a nemusíš. Z mých zkušeností řeknu, že zhruba na každých sto lidí se najdou tak dva tři, kteří prostě nejedou.... Vyzkoušej to! Nejsem si teď jistej odkud jsi. Jestli jsi někde že bys to měla blízko ke mě, tak mám dvě kola a není problém tě to naučit, půjčit ti kolo a udělat si vyjížďku po okolí. Jinak můžeš zkust Azub, ti ti půjčí také cokoli a nechají tě to vyzkoušet.
Jestli jezdíš v lese širší cesty a ne terén či úzké kozí stezky, tak bych o tříkolce, která byla zméněna nahoře velmi velmi uvažoval!!! Já osobně jí hrozně chci :-) Problém s rovnováhou odpadá, všechny výhody leha zůstávají a je to bezpečnější na silnici než klasika i dvoustopé leho.
Jo a čundr s brašnama na lehu není problém. Nějaké fotky si tu určitě viděla :-)
Tolik za mě. Tak ať vybereš cokoli, tak ať si na tom hlavně spokojená!!!
Tak zatím jsem "vyhrožovala", že přijedu na ten Křivoklát (jinak Brno-venkov)
Ono to není urgentní. V zásadě jsem s tím Stratosem spokojená... Ale v "minulém životě" jsem tak po čtyřech-pěti letech měnila auto, vždy za větší, silnější, prostornější... a nějak jsem už z tohoto nutkání vyrostla, a přišla na řadu obměna "vozového parku" v jiné dimenzi. :-))) Nehoří to, je celkem fuk, jestli by to mělo být tuto sezónu nebo příští. Tak se zatím snažím si ujasnit priority... (Pravda, zatím mi to diskutující moc neulehčují, ale limit 300 příspěvků je ještě daleko :-)))
tak na domluverno, vyzkoušíš na Křivoklátě. A pokud tam bude HonzaK, tak ten má horní řízení a to ti možná půjde snadněji.
Jo a nemusíš si zkoušet jen leho. Různých kol tam bude dost, tak můžeš zkoušet a zkoušet ať máš o čem přemýšlet :-)
DIskutující ti to nikdy neulehčíé. Každý má jiný názor, jiné preference..... To už tak je. Z těch informací si holt budeš muset vybrat, co by bylo nejlepší pro tebe :-)
Držím pěsti, ať máš šťastnou ruku ;-)
Samo že ti to neulehčí, nikdo. Každý doporučuje, co sedí jemu samému. Rozhodnutí stejně bude jenom na tobě. Ale přemýšlet a rozhodovat se o pořízení kola je krásné rozhodování... :-) užívej si to ! :-)
Já kdysi zakoupil horské kolo, protože u nás v Beskydech to byla asi jediná možnost. Ale léta, kdy jsem lítal po kopcích jsou už pryč a začal jsem více a více jezdit po klidnějších terénech a vedlejších cestách, následně na to jsem z horáka vzal co se dalo, dokoupil rám, vidlici, ráfky atd. na crosové kolo a začal jezdit více na pohodu a hlavně mnohem delší výlety než na horákovi v terénu. Postupně jsem dokoupil brašny atd. a chystám se na vícedenní čundry s kolem. Jenže teď jsem se shlédl v lehokole. Ještě jsem na něm nikdy nejel, ale chystám se do AZUBu si nějaké vyzkoušet, jestli mi to bude vůbec vyhovovat.
Při cestách do práce na kole vídávám cyklisty na MTB s hladkými plášti a stejně při výletech potkávám cyklisty na crossech v lehkém terému. Já osobně už dávám přednost crossu, na silnici to jezdí svižněji a do těžkých terénů už nevjíždím, a když už někde zabloudím a už to nejde dál, tak kousek to kolo prostě vedu pěšky.
Tím jsem chtěl říct, že ať si vybereš co chceš, stejně budeš za chvíli zase řešit nové kolo nebo přinejmenším upgrade. Je to nekonečný (ale příjemný) kolotoč. 8-)
Koukám, odpovědí už je tady obrovské množství, tak přidám i svoji trochu do mlýna: Co takhle zkusit MTB 29"? Splňovalo by díky velkým kolům jak pohodlí při běžné cykloturistice, tak i pohodlnou jízdu v terénu. Sám jezdím celý život na crossových kolech. Poslední jsem si kupoval předloni, Author Synergy. Má odpruženou vidlici a širší pláště, takže do lehčího terénu je OK, ale těžší samozřejmě nezvládne. Jsem hlavně cykloturista, žádný závodní ďábel, ale dneska bych asi taky sáhl po 29", abych mohl jezdit prakticky všude.
29" bude těžší, línější a pro cykloturistu jezdícího na asfaltu, nebo polňačkách nenajdeš jedinou výhodu, proč jí kupovat. Pro pořízení 29 by jako důvod mohla být výška jezdce, ale pochybuji, že výška Ifčy je přes 190 cm :-)
Průchodnost terénem je spíše než velikostí kol daná technikou jezdce.
Těžší nevím... porovnával jsem hmotnosti 29" a crossů podle katalogů a je to +- totéž. Línější asi jo, při rozjezdech, ale jak se tohle monstrum jednou rozjede, tak frčí :-) Navíc má vyšší stabilitu (větší kola - silnější gyroskopickáý efekt). Průchodnost terénem bych řekl, že bude taky lepší, větší kola budou méně skákat.
Ale je fakt, že to trochu beru podle sebe. Vážím 101 kg, takže se mi líbí trochu "těžkotonážní" kola, která mě unesou :-) Ale dneska bych do něj asi šel, před dvěma lety nebyly,nebo jsem si aspoň nevšiml.
Protože otázka zněla, na čem kdo jezdí a proč, odpovídám za sebe, že teď už na lehu. Ještě ho nemám ani měsíc a mám ujeto jen necelých 200 km (je zrovna kvůli práci míň času, než by si začínající lehocyklista přál). A už vím přesně, že jsem koupí ležáka udělal jedno ze svých nejlepších rozhodnutí. Je to neskutečná pohoda a nic jiného bych nechtěl. Je to sice dražší na pořízení, ale kupoval jsem ho jako ojeté, takže bylo o 30% levnější než nové a na moje účely mi stačí víc než bohatě.
Původně jsem chtěl koupit tříkolku kvůli stabilitě, ale nakonec i pod vlivem zdejších diskusí jsem se rozhodl pro jednu stopu. Počáteční problémy s rovnováhou mám zdárně za sebou, ani to netrvalo tak dlouho.
Když se ptali Winstona Churchilla, jak to, že se dožil tak vysokého věku, odpověděl, že všude, kde nemusel stát, seděl, a všude, kde nemusel sedět, LEŽEL! Tak se tím řídím při cestování na kole :-)
Jak se tu teď pořád řeší, jaké kolo, k jakým účelům a za kolik, tak jsem si vzpomněla na své - už skoro čtyři roky staré téma...
Třeba někoho pobaví... :-)