Protoze jsem zacal pronikat do opravdoveho terenu, zacinaji trpet bowdeny. Lamou se o stromy, zachytavaji ve krovi, po dopadu jsou prirazeny k ramu, ...
Dlouho jsem premyslel co s tim. Vypada to, ze mam reseni.
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02485.JPG
+
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02486.JPG
=
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02487.JPG
A ted drobny zadrhel. Hlavice padla ma uvnitr dutinu (tedy jeji drik). Moje idea je narazit do ni trubku, ale jak tu trubku prichytit k riditkum?
- Externe (nejakou spojkou "8" - jako bajonet)? - Nebo interne - narazit do riditek?
Jestli interne, navrtat otvory a protahnout bowdeny skrz tu trubicku a nechat je prochazet opet skrz riditka, nebo protahnout pod gripy a po stranach pritahnout temi pasky na kabely?
Homebuilderi, co vam rika cit? ;-)
Jak tak na to koukam, zapracovala perspektiva pri foceni z blizkosti. Hlavice v pomeru ke smycce na bowdenech neni tak velka.
A bowdeny bych k ni z vnitrni strany prichytil nejakou paskou.
at na to koukam jak koukam, nevim, co ma ta cervena kotva znamenat......
To je hlavice padla. Rad bych ji ve finale upevnil cca do mist, kde ji na poslednim snimku drzim. Ta spodni cast je duta, sla by tedy nasadit na trubku o trosku uzsi, nez je vnitrni prumer riditek.
Proste takovy naraznik na ochranu ohnute casti bowdenu.
Kdybych to dělal doma pro sebe, vysoustružil bych si spojovací trubičku co by šla vrazit do řídítek i do hlavice pádla, narazil ji do hlavice a šikmo fréznul/vrtnul otvory na bowdeny. Zjišťuju až když tohle píšu, že mě už přestalo napadat, jak věci řešit bez takového strojového vybavení:-).
Takze bowdeny vnitrkem? Kvuli pevnosti jsem uvazoval o protazeni jen pod gripy... Trubicku snad nekde na miru sezenu... Nebo ve ferone Fe trubky a vyvlozkuju je.
Já bych si dal bowdeny vnitřkem, ale pod gripem by asi fungovaly taky a docela by se to zjednodušilo. Pokud zjistíš, že správné průměry nelze sehnat, tak ti můžu něco vysoustružit, jednoduchá trubička, popřípadě na každém konci jiný průměr, to je otázka pár minut. Kdybys měl bowdeny vnitřkem, mohlo by se to udělat i z plastu a plné. Nějaké kulaté silonové tyče doma mám.
No, kdybys byl tak mlaskav... ;-)
Jen nevim, jestli je v te hlavici dira symetricka, vzdy stejna a hlavne mam trosku podezreni, ze se zuzuje. Jestli dokazes nejak vyfrezovat i ten vnitrek, zbyva mi jen zjistit, co pijes... 8)
Zkus tu hlavici nějak oměřit, průměr, délku toho otvoru, popřípadě pokud to má nějaký kužel, tak jak velký.
Z čeho to chceš, plast nebo hliník? Plast by měl tu výhodu, že by šel udělat správného průměru a jen narazit aby držel, jak tam zajistit hliník by bylo zábavnější.
Bowdeny vnitřkem nebo ne? Udělat do něčeho díry na bowdeny v libovolném úhlu není problém.
Nejlépe udělej nějaký náčrtek.
Obavam se, ze ta hlavice bude potreba vyfrezovat taky. Mrknu na to doma a zmerim suplerou. Na samodomo padlech jsme hlavici nytovali, kdyz nesedla presne do trubky.
Nedokazu odhadnou vyhody toho ci onoho materialu. Jak je pevny a pruzny ten plast?
Dodej hlavici, mám doma zohýbaná řídítka, na kterých to můžu připasovat.
Ten plast je myslím druh silonu, je to takový houževnatý materiál, nepřekvapilo by mě, kdyby byl hodně podobný té hlavici pádla. 15mm silnou tyč dlouhou metr lze rukama ohnout asi tak 30-45 stupňů než to začne jít fakt ztuha. Jde do toho říznout nožem, ale ne hlouběji jak cca milimetr. Pokud by to bylo plné nebo skoro plné, tak to snese docela velké nárazy.
Nevím, jak moc (a co) jsi ochotný měnit, ale šlo by to i tak:
http://www.lehokolo.com/img/cecko-konverze/00...
no mě přijde jednodušší otočit ty brzdy, ale jak chceš.
Když už bych ale to chtěl nechat jak to máš, tak bych použil Martisovo řešení s chráničema z motorky.
ALe i tak, problémy jsem s tím měl, ale nebylo to zas tak horký. Prostě jsem je jednou někdy dvakrát za rok vyměnil....
Za 3 dny v terenu dve male a jedna velka prasklina. Ta posledni dokonce takova, ze v tech mistech je uhel tak 20 stupnu od puvodniho smeru. ;-(
Ty eště nemáš kevlarový bovdeny?
Dyť sou za hubičku:
http://www.bikedream.cz/product/Brzdy/Bowdeny_...
Nejsem si jist, ze by to prezilo setkani bowdenove smycky pred riditky se stromem. Napriklad o ten levy jsem se pri jizde zahakl a udrzel 20 kg kola a 90 zivych kg. ;)
Mas s tim nejake zkusenosti?
A co dátmísto řadicích páček gripy - otočné řazení - je to jen o zvyk, viz:
http://pokryti.wz.cz/foto/137.jpg
Nechci se vzdat pacek. Uz jsem to tu nekde psal. Kdyz jedu s takovymi jezdci jako Meduza a Pro_Pa v terenu, tak potrebuju zaroven radit a brzdit. Takove zvlnene singliky, dva tri metry ostre klesani k potoku, kameny v nem a ostre stoupani - nemel bych kdy otacet gripem. Zkousel jsem se trosku po lese projet s dualdrivem a radit jsem dokazal jen palcem nabu, prehazka nesla. Stejne mi nesedel sram x.0, ktery jsem mel pred nedavnem na zapujcenem snowbikie. Proste potrebuju ochranit to, co tam je nejakou konstrukci. ;)
Ale je fakt, ze jsem okukoval to, co ma cyklomz. Brzdy by mi asi opacne nevadily, ale packy... ;-(
A nebo Nokony, ty sice za hubičku nejsou, ale když sem se na tříkolce zahákl brzdovým vedením za kořen, tak povolilo lanko a hliníkové válečky s teflonovou trubičkou zůstaly nepoškozené.
Myslis taskovy ten nahrdelnik - trubicka, kulicka, trubicka, kulicka, trubicka, kulicka, trubicka, kulicka, ...?
Na to jsem se jeste pred koupi ptal Alese a rikal, ze ani s tim neudelali az tak dobrou zkusenost.
To, co tam mam je navic jeste zvenku opletane. Odhadoval bych pevnost +/- na stejne urovni jako ty kevlary i ten nahrdelnik.
Je to teflonová hadička, na brzdy a řazení má jiný vnitřní průměr, na kterou se navlékají hliníkové válečky. Kuličky tam nejsou, jen to má z jedné strany kulový tvar a z druhé miskový aby do sebe ty válečky zapadaly a umožňovaly ohyb.
Asi sem byl první komu to v Azubu montovali a možná si tu mojí malou kritiku přečetli, tak asi proto. Dali mi do toho obyčejné lanka a to nebylo to pravé ořechové, brzdy jakž takž, ale řazení na Rohloffu byl porod. Takže sem to mázl olejem a chvilku to bylo dobré, ale pak to zatuhlo až hrůza. Teď sem vyměnil teflonové hadičky(60 Kč m)a dal teflonové lanka(100 Kč ks) a je to paráda, prostě všechno chce svoje. Hlavně se to nesmí mazat! Klukům v Azubu nic nevyčítám, kromě lanek odvedli dobrou práci.
a to jsem si myslel, že koukat protijedoucí cyklistce do výstřihu místo na cestu a trefit řidítkama strom je jen moje specialita... a ejhle, není! :-D
Ale ne, snazil jsem se videt na te klikate cesticce z Loba alespon zadni kolo. ;) A kdyz jsem se pekne rozjel, najednou prisla zatacka, kam jsem se proste nevesel. ;(
tebe takhle rozhodil pohled na chlapa zezadu??? :-O Tak to bych si netipl :-D
hele já měl takhle taky kdysi problém se stromem. Bylo to v komunikaci, prostě jsem nevěděl jestli uhne nebo mám já a trefil jsem ho přímo čumákem. ALe pak jsme pokecali a dohodli se, že prostě pro příště vždycky uhýbám JÁ! No a od tý doby je celkem klid. Měli by jste si to asi taky vyříkat a dohodnout se ;-)
Nekde videl riditka na lehu: grip + razeni s brzdovou pakou na riditkove trubce. Ta pokracuje dopredu a ohyba se dolu pod grip: Tam privarena k rodlum aka na lehu se spodnim.
Oblouk chrani bowdeny.
Hledal obrazek, ale nenasel
Ty,neřeš to.Prostě uber plyn.
Moje cykloheslo vždycky bylo,že pustit to dolů umí každej blbec,ale vyjet ty největší krpály-to se cení!Všimni si-nikoho nezajímá,kdo sjel nejrychleji z Tourmaletu,ale za krále vrchařů je trikot :-)
Tak dnes jsem sebou fest říznul(mazlavý blatíčko,starý Ralphy....)a následky jsou následující:
-uhnutí řídítek jako v tom hlavku,tzn. kolo je rovně,řidítka natočený doleva(provizorně srovnáno,odpo to musím pořešit důkladně)
-ohlý ten nárychtung,co na něm je namontovaný táhlo řízení směrem nahoru(tzn.vymontovat,srovnat,nasadit)
-vytočení rodel v představci(ani nepočítám,běžný problém)
Bovdeny v pohodě :-)
Tady máš pár building fotek,jak jsi chtěl:
http://jonyss.rajce.idnes.cz/Lehokolo_stavba/
Finále bude příští týden,kdy konečně dostane bělouš echt vymazlený zapletený kolečka....
Bila i riditka? ;-) To je ale mazlik. ;)
Dnes jsem si vyjel jen tak na 30 km. Lehnul jsem 3x. Sjizdel jsem neco, co pripomina schodiste z korenu a kameni. Odhadem 500 metru jsem jel vsede - bez dotyku zad. Zadni kolo skakalo, ve chvili, kdy se dotklo, slo do smyku (mel jsem stabilne zadni zabrzdenou). A pak jsem prejel klacek 3 cm v prumeru, vymrstil se, zapricil se mezi zem a prsty na prave brzde a poslal mne velkym obloukem do rosti. Jednou jsem vystoupil po prujezdu brodem a zahrabani predniho a jednou v moc prudkem stoupani.
Pri kazdem opusteni stroje se riditka po dopadu stoci nadoraz a vezmou bowdeny o ram u hlavoveho. Vysledek - dalsi presklina na bowdenu.
Kolik jsi jel, ze se tak zapacily riditka proti kolu, ze to ohnulo ty uchyty tahla?
Na vidlici jsi to montoval sam? Mne to davali v AZUBu a i pri vazne silnem paceni se to nikdy nehnulo.
Dnes jsem na tebe myslel skrz ty bovdeny.Myslím,že máš rodla moc dolů.Zkus je trochu zvednout jako gripy nahoru.Pak ti nemůže bovden cvaknout o rám.Podle mých dnešních experimentů.
To vim, ale neni to pak tak pohodlne a stejne se o ne v terenu behem chvile opru a posunu je do jine polohy. Uvidim, co udelaji narazniky, vyjde-li to. A tak vysoko, abych ochranil i tu cast bowdenu, ktera vychazi z pacek, to vazne nezvednu.
Tohle otáčení při opření se dá eliminovat.Chce to sílu při utahování,ale jde to.
Horší je to s tím otáčením kolem předozadní osy.Osobní názor:měly by tam být oversize rozměry....
No moment - ja to otaceci vsemi smery CHCI! ;-)
Kdybych to dotahl na krev, uz davno nemam riditka v jednom kuse, nebo prinejmensim zprohybana. Kdyz se mi sprajcnul klacek mezi zem a prsty na riditkach, byl jsem hoooodne rad, ze riditka uhnula smerem vzhuru.
Jestli je to aspoň trochu z hliníku a aspoň trochu zpracovaný jako normální MTB rodla,tak to neohneš.Pravda,když jsem ohnul forbec....
Ale rozhodně to utahuju tak,že s tím za jízdy nehnu-při pádu je to jiný,tam je mnohem větší síla.
Hele,problém s napínákem řetězu:ten bazmek co má bránit aby řetěz vyletěl horem se mi nějak uvolnil a při jízdě se natočí po chvílo dopředu a škrabe o řetěz....
Napis mi mail, poslu Ti rozkresleny kloub zadni kyvky s navodem na rozebrani, slozeni a serizeni.
Konečně jsem pochopil ten Freundschaft tady.Takže pokud správně,tak bys můj mail měl vidět v profilu :-) Je tak?
Jestli jsou to opravdu ta tri cisla, tak to na ne poslu. ;)
Dík,asi jsem to pochopil.Otázkou je,zda poznám,že ten plech je uložen v tý drážce...uvidím to???No uvidíme!
Uvidis. Staci se podivat ze strany mezi kladku a ram a uvidis to i driv, nez to rozeberes.
Závada pořešena.
Na oplátku rada pro tebe:řidítka v představcu si utáhni nafest a ve fakt prudkým stoupáku se o jejich přední část zapři rukama až se ti trochu nadzdvihne zadnice.Výrazně zvýšíš přítlak předního kola a i sílu záběru a vyjedeš víc :-)
to myslím fungovat nebude... a kdyby fungovalo, daleko efektivnější by bylo se vzepřít vpředu o nohy, mají větší páku:-)
Ano.V případě že těma nohama nemusíš točit.Já mám vpředu kliky :-)
A ono vzepřít se na nohy když jsi v záklonu v sedě je navíc dost oříšek.
Murphy:balancovat řidítky jde kupodivu dobře.
Nedával bych nějaký knížecí rady bez ověření,zkoušel jsem pár krpálů vždy několikrát různými metodami,tahle vyšla nejlíp.Ale třeba objevím ještě zázračnější :-)
Ale ja se za ty nohy a vrchni cast zad opravdu nadzvedavam. Vzdycky stridave [leva noha, zada] a pak [prava noha, zada]... ;-)
Kolik mas najeto? Treba se to i u Tebe jeste zmeni s najetymi kilometry. Taky mi ze zacatku prislo leccos pouzitelne a casem se to usadilo jinak. Treba sjezdy pres drncaky v male rychlosti uz skoro vyhradne jezdim vsede a zadama se vubec nedotykam. Predtim mi to prislo vyhodne opacne.
No to já taky se do těch klik zapírám,ale těma rukama zvyšuju přítlak na předek-když povolím a visím jen na klikách a horních zádech,předek jde hore a po zadním mi to zatím nejde.
Mám víc než 500,míň jak 1000-tachec šel dolů z estetických důvodů :-)
Kdepak. Tim ztracim posledni sanci balancovat, protoze v kreci na riditkach uz ani necuknu kolem do strany. V opravdu velkem stoupani na soudrznem podkladu jsem zapreny de facto jen ve dvou (trech) bodech - na jedne strane jsou to nohy a na druhe ploska mezi lopatkami. jinak jsem odlehcen natolik, ze na tom nesedim, ale jeste mam kontakt, aby treni bulprenu zabranilo rozhoupani jako treba v hamace... 8-)
vypadá to, že se příliš neřídíš fyzikálními zákony:-) pokud bys chtěl zvýšit přítlak na přední kolo, můžeš to udělat buď přítlačným křídlem jak mají třeba závodní auta (na kole do kopce bude fungovat jen v případě silného protivětru) nebo posunem těžiště dopředu (a do kopce taky dolů). Tím, že se zdvihneš na rukách se těžiště posune tak možná nahoru, tedy obráceně, než by bylo vhodné. Stabilita se tím nijak nezlepší, spíš naopak. Možná se zlepší možnost tlumení poskakující vidlice rukama, o tom ale dost pochybuju.
Tolik teorie, v praxi jsem to nezkoušel:-) mám jinou fintu: předklonit se, čímž se posune těžiště dopředu (ale taky trochu nahoru..takže těžko říct, jestli to opravdu funguje) - zezačátku jsem měl dojem, že to funguje, teď už to moc nepoužívám.
No já dělám to,co jsem dělal vždycky,když jsem třeba zkoušel jiný kolo nebo nový komponenty:vyjedu za barák do lesů,kteréžto pasáže znám notoricky až intimně :-) a zkouším a zkouším a zkouším.
Ten fígl s předlonem u mě zatím naráží na snížení síly do klik a horším udržení stability.Když posunu dopředu zadek,opět řeším stabilitu,protože opřít se přitom do zad=nevidět na cestu.Tím opření o ruce přeci posouvám místo,kam se opře moje váha.
Na klasice se dalo zapíchnutím špičky sedla do řiti,tlačením loktů na rodlech dolů a lízáním představce vyjet hodně.Ale ty největší dardy jedině ve stoje(tedy dle tebe špatně se zvedlým těžištěm),celá váha na rodla abys udržel předek na zemi a zbytek síly do klik.
Posunes misto, kde tlacis na ram, ne vsak rozlozeni vahy vuci ramu. Jestli tlacis na kliky 50 kg a na sedlo u lopatek 50 kg, nebo na oboje 30 kg a uprostred na riditka na kazde strane 20 kg vyjde nastejno.
jenže na klasice vestoje znamená spíše posunutí těžiště dopředu, než nahoru. Zvlášť v situaci, kterou popisuješ (jízda v předklonu). Na ležáku se těžiště nadzvednutím prakticky neposune. Ale připouštím, že ti to funguje, síla vůle dokáže divy:-)
Špatně jsi četl:jízda v předklonu do určité chvíle.Na ještě větší hangy se musí jít NAHORU ze sedla(a jet těžší převod a kmitat rychle,což je krutý na fyzičku,proto pokud to jde držet se v sedle na kašpara).
neohneš? :-D :-D
Tak to tedy ohneš, věř mi! Řidítka jsem ohnul už tolikrát při nějaký fykt blbý kolizi. To, jak jsem cca v 25ti nebo ve 30ti se zastavil řidítkme o strom, protože jsem koukal naproti jedoucí cyklistce do výstřihu jsem tu už někde psal, tak to třeba jsem to ohnul asi tak o sedm centimetrů a rovnali jsme to se sousedem dvěma svěrkama, sám bych to nesrovnal...
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC00905.JPG
Tohle jsou nejake supercomp od Ritcheyho po prostem preklopeni vpred pri skoro nulove rychlosti na hlinene ceste (nejspis se kousl kotouc).
Riditka na Ibexu s neprotacecim predstavcem jsem videl ohnuta taky pri skoro jen polozeni do strany.
Tak to čumim.Já viděl takový držky,rodla šly na bok,první mázly do země,rovný,vlajdy,ale nikdy ohyb.Jednou rupnutý při běžný jízdě a jednou prasklý karbony při nasazování rohů(ale tam je výrobce nedoporučoval).Ženská si na kole s Eastonama EC90 1x natrhla ramenní šlachu,1x zlomila krček,ale rodla vždy bez ztráty kytičky....Mě se kdysi ohnul roh akorát.Ale to byl nějakej noname.
Asi jezdis hodne pod svoje moznosti, no. 8-b
Ale vlastne mne to ani nemrzi, riditka jsem rozrezal a vyuzil takhle:
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02284.JPG
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-08-30_C-Les...
To druhe je hrazdicka, kterou jsem mel na klasice povesenou pod riditkovou brasnou, ktera jinak svetla stinila. 8-D
A jak dopadla rodidla?
???
No říkáš že rodla dopadla dobře, tak se ptám na rodidla :-)
Jinak k Tvému příspěvku výše o opírání se do řidítek: Nejdříve jsem se snažil utáhnout řidítka na krev, aby se mi nehýbala nahoru a dolů. Při prvním balancu jsem je stejně protočil. Z dalšího utahování jsem měl strach abych nestrhnul závit. Tak jsem je nechal tak a teď jezdím, že se mi při větším záběru pootočí. Což se mi ale už stává opravdu vyjímečně, protože se jich držím velmi zlehka jak píše Prevert ve své básni Jak chytit ptáčka. Pak jsem jel na Jurimírově kole a musel jsem se chechtat, protože jeho řidítka se hýbou opravdu extrémně. Abych to shrnul: nevím jak nejlépe vyjet prudký kopec, jestli tlačit zádama do sedačky či se nějak jinak kývat a přenášet těžiště. Co ale spolehlivě vím, je jak do prudkého kopce ležáka tlačit.
no jo no, mě celkem vyhovuje měnit polohu řidítek během jízdy. A přesně jak říkáš, už je dávno nedržím silou neopírám se do nich atd. takže to ničemu nevadí naopak je při případné kolizi dobře, že ty řidítka uhnou...
Jen tak mimochodem - u Azubu 5 se tohle nestane, bowdeny jdou vždycky nad rám, i když jsou řídítka pro mě v ideální poloze.
A není lepší nepadat a vůbec zacházet s tím slušně? Co jsem při pádu nabok rozsekl řidítkama sedačku, tak jsem se rozhodl, že tyhle situace vyhledávat nebudu, protože padat na tom asi nebude levná záležitost.
No, kdyz ja to koupil na turistiku mimo asfalt a na jizdu v terenu. Na silnicich se bojim (a po vikendu jeste vic)! Jonisovo urceni je jeste vyhranenejsi - teren.
Jinak definice Hardcora zni "Celosvětově jedinné horské lehokolo, které je speciálně určeno pro jízdu v terénu, na expedice do odlehlých částí světa a na tvrdé městské ježdění po obrubnících a schodech."
Jinak jsem dospel do faze, ze tu a tam prastim bowdeny o ram i jen pri vyrovnavani balancu - tedy bez padu. Pozorovano v bahnitych pasazich. ;-)
Ale kdyz se riditka nezabrzdi o ram, kde se Ti zarazi otaceni? Tahlo o hlavovou trubku nebo o ram? To by hrozilo ohnutim tahla, ne?
Musám to doma zkontrolovat, ale myslím, že na Apusu dělá zarážku šikmá část řídítek proti zadní vidlici v poloze, kdy bowdeny už jsou dávno nad tachometrem.
Při vytočení vpravo narazí šroub objímky pro táhlo řízení na přední vidlici do šroubu objímky spodní hadice řetězu.
Při vytočení vlevo narazí výstup pro bowden řazení do pahýlu vidlice nad rámem. Při zvednutí řídítek trochu výš by se pak setkalo táhlo řízení s rámem.
Provádění těchto akcí nástilím bude mít vždy destruktivní následky, s tím počítám.
Když mám nasazený přehrávač tam, kde má být držák pro comp, tak to vždy narazí do něj, tím kontroluju, že mám řídítka rovně.
Když jsem párkrát spadl na bok, tak se řídítka protočila ve vodorovné ose a praštila do sedačky, pak už dál otočit nešla.
"Vyhýbat se těmto situacím" :-)
Bezva nápad!Včera míjím paní s pejskem:"Nebojíte se,že z toho spadnete"
"Teď právě se bojím,že vám přejedu toho psa!"(skákal kolem jak šílenej)
"No to bych vám dala,to byste spadl nedobrovolně"
"Madam,dobrovolně jsem dosud nespadl nikdy!"
Takže asi tolik k těm pádům.
Nevyhledávat a vyhýbat se je rozdíl ;-)
"Vyhýbat se" jsem netvrdil, to totiž nejde, protože nevím, kdy taková situace přijde.
Nevyhledávat, to myslím docela jde, ale je to přece jenom přístup "anti-bikera".
Hlavne - na to nevyhledavani bychom si byvali mohli poridit ECO. I kdyz - http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/