Jednou za čas si dávám na kole městskou cykloturistiku. A asi po roce, jsem v pátek odpoledne, kdy konečně sluníčko vyhnalo teploty do jarní pohody, vzal svoje dvě holčičky (5 a 8 let) a vyrazil na cestu na Petřín. Z Letné je to pohoda, přes letenskou pláň, kolem letohrádku Belvedere a pěkně doleva k Hradu. Nejedeme to poprvé, ale co nás zarazilo, že policajt, který pilně střeží projíždějící automobily, nás zastavoval také. A zcela vážně nám oznamuje, že na kole se na hrad nesmí. Mezitím sice kolem nás profrčelo pár aut tam a zpátky, ale samozřejmě mají povolení…. Vysvětluji aktivnímu policistovi, že tu jezdím pravidelně už pár desítek let, ale je neoblomný. Pár turistů se zastavuje a diví co se děje, vysvětluji jim problematiku a oni nechápou. Ani já nechápu. Pokud by na Pražský hrad vedla úzká ulička, budiž, ale vzhledem k tomu, že hradem čile proudí automobilová doprava a hradní pán je rád označován za velkého sportovce, je to velmi úsměvné.
Ale už to asi holt patří k těm našim švejkovinám a je to plně v souladu S Bémovou podporou cyklistiky v hlavním městě.
Jiří Žujič – Praha 7
Včera byl v Praze dokonalý blázinec. Auta, turisti - děs běs.
Osobně se přiznám, že vzít takhle dvě malé děti, navíc na kole, a rozhodnout se snimi jet do turisticky nejvytíženějšího místa, kde musela být hlava na hlavě, to mi teda jako dobrý nápad nepřijde.
Mě by tam teda v tuhle dobu nenapadlo strčit nos.
Nevím přesně, zda se na kole může nebo nemůže na Hrad - mám pocit, že tam ale značka je. Stopro vím, že se na kole nesmí přes Karlův most a kam se ale rozhodně na kole nesmí, to je Petřín... Takže co jsi tam chtěl s dětmi na kole dělat?!?
Nevím, na co sis chtěl postěžovat, když sám zákazy na Petříně porušuješ.
A jestli ti včera policajt nepovolil průjezd Hradem, pak bych na tvém místě byla jen ráda. Když si neměl rozum ty, měl ho za tebe prostě on.
Na tvém místě bych včera volila cestu raději do Stromovky než do toho mumraje, co v Praze byl. Děti by z toho měly určitě víc než z přeplněných míst typu Hrad...
Kolo nám sice umožňuje volnější rozsah pohybu než je chůze nebo auto, ale je potřeba občas zapojit i rozum a přizpůsobit trasu aktuálním podmínkám. Ne se za každou cenu cpát někam, kde je to prostě v danou chvíli na kole naprostý nesmysl. A to teda Hrad včera rozhodně byl...
Mila Radko, hlavne nebyt vydesena matka. Na Petrin rozhodne je mozne jet a ja velky problem ve vcerejsi jizde na kole nevidim. POdstatou problemu je jak se stavi mesto k cyklistum a ne prehnana uzkostlivost modernich matek.
No tak na Petřín existuje jediná cesta, na které není zákaz vjezdu cyklistů a to z Pohořelce a týká se té silnice. Teda teď už jsem tma dva roky nejela, tak nevím ,zda to také nezavřeli. Jinak máš na všech cestách do Petřína na zemi i na cedulích zcela jasně vyznačeno, že se tam na kole nesmí...
Nevšimnout si toho může jen naprostý ignorant.
Pokud je podstatou problému to, jak se staví město k cyklistům, pak si nezvolil zrovna nejvhodnější příklad. Ten tvůj totiž hovoří spíš v tvůj neprospěch než v neprospěch celkového přístupu města k cyklistům.
A vyděšená matka opravdu nejsem. Jen mi přijde jako holý nesmysl jezdit s dětmi někam, kde se stěží protáhneš i pěšky a pak do míst, kam se na kole nesmí - o tom to totiž všechno je, jak si vychováme k cyklistice vlastní děti.
Jak se mi budeme chovat k městu, tak se ono bude chovat k nám.
A když chci dětem na kole něco ukázat a někam je vzít, tak já osobně bych je vzala tam, kde můžou jezdit bez problémů.
Jsi z Prahy 7, takže možností kam je vzít za slunečného odpoledne máš opravdu na výběr nepřeberné množství. Promiň, ale vybrat si ze všech možností zrovna včera průjezd Hradem a když tě tam nepustí tak to tady pak prezentovat jako nevstřícný přístup města k cyklistům, to pro mě prostě postrádá jakoukoli logiku.
Logika je jasná: To místo by ve městě, které je k cyklistům přívětivé, bylo pro cyklisty průjezdné. Není. Z toho vyplývá, že Praha není přívětivá k cyklistům.
Průjezdné město ano, ale to přece neznamená, že mohu projet všude, kde zrovna já projet chci.
Stejně tak nemůžeš všude projít nebo nemůžeš projet autem.
Tady se navíc nejedná o průjezdnost města, ale o to, že ho prostě nechtěli pustit na kole na Hrad, kde je na kole zákaz.
Hele ja jsem se vratil z kola a vidim, ze jsem rozpoutal paradni diskusi. Tak jeste jednou. Jde o to, ze se mnohdy slepe a tupe ridime prikazy a zakazy, misto bychom uvazovali o tom, jestli jsou spravne a snazili se je zmenit. A to mila Radko je priznak Cechu, ze drzi hubu a krok. Ale s tim ja se proste nikdy nesmirim, mam s tim za svu 44 lety zivot potize na druhou stranu nemam blby pocit, ze se nesnazim veci zmenit. A zakaz vjezdu kolum na Petrin (a nemluvim o ruzove zahrade a jine) je nesmysl, ktery vymyslel urednik s tlustym zadkem. :) Zdar a silu JIRKA
Nechápu co je divného na tom, že do objektu Hradu je zákaz jízdy na kole, a opravdu nevím co se ti na tom nelíbí. Je velké množství památek a historických objektů u nás a ve světě kam se na kole nesmí. Nemůže bát problém z kola slézt a projít pěšky.
Třeba ve Vídni nemáš nejmenší šanci na kole vjet do parku k zámku a nedá se říct, že by Víděň byla ik cyklistům nějak nepříznivá.
Pardon jeste dodam, ze pokud bydlim v ulici, ktera primo sousedi s Letenskymi sady, tak je logicke, ze nez budu prekonavat s dvema malymi detmi silenost typu Letenskeho namesti a Veletrzni tak radeji zajedu behem minuty do parku a jsem v klidu. takze heslo zni = hlavne nebyt vydeseny.
No tak tohle už ale patří do ftipů...
Místo toho, aby jsi překonal jednu hlavní silnici po přechodu se semafory a dál si mohl užívat volného prostoru v klidné zóně a na čerstvém vzduchu volíš cestu do turisticky nejvytíženější části Prahy s vysokou koncentrací automobilů a nyní navíc s vysokou prašností díky stavbě tunelů?!?
Promiň, ale není to logické... :o)))
Hele, jezdím kolem Hradu každý den a můžu ti garantovat, že takový "čurinec" jako včera a předevčírem tady nebyl hodně dlouho. Jo, začala sezóna...
Proč je posíláš do Stromovky, když zjevně chtěli na Petřín? Kdyby chtěli do Stromovky, pojedou do Stromovky, ne?
Stromovku jsem uvedla jen jako nejbližší dosažitelný bod a jako protiklad toho, kam se rozhodl s dvěma malými dětmi jet on a kam bych zvolila jet já.
A musím říct, že ten Petřín mi tam teda hodně vadí, protože je tam na kole vjezd zakázaný.
Nehodlám tu diskutovat o tom, zda má logiku zákaz vjezdu na Petřín nebo to logiku nemá.
Já osobně jsem zastáncem toho, že pokud je do takovýchto míst vjezd s kolem zakázán, pak by se to mělo respektovat. Jinak si prostě cyklisti a cyklistika respekt v Praze nezískají.
Pokud se to bude porušovat a budeme v porušování vychovávat i naše děti, pak vždycky budeme jen ti vřískalové, co si stejně vjedou kam se jim zlíbí.
A tenhle názor nepřelomíš jinak než tím, že budeš prostě zákazy respektovat.
A aby zase nedošlo k mýlce - nejsem zastáncem strikního dodržování zákazů - na cyklostezce rozhodně neslézám před každým přechodem apod.
V textu jasně píšu, že jde o zákaz na Petřín a do podobných lokalit.
Hm, Radko, já teda veřejně přiznávám, že zákaz kol na Petřín porušuji právě s dětmi a to celkem pravidelně. Občas totiž s nimi potřebuji projet do Podbaby, a věř mi, že logičtější cesta, než právě vrstevnice kolem jezírka s lachtanem, od nás prostě neexistuje. Samozřejmě se tam chováme jako na chodníku, tj. chodci mají absolutní přednost, děti dobře vědí, že žádného chodce nesmějí ani ohrozit, ani omezit, ale než tahat děti + vozík kamkoli do provozu, to radši tenhle zákaz poruším.
Osobně se domnívám, že mezi úplným otevřením Petřína cyklistům a úplným zákazem na všech cestách existuje řada rozumných variant. Například průjezd touto vrstevnicí, průjezd kolem růžového sadu a rozhledny na Pohořelec a jedna "spádnice" např v okolí lanovky by úplně stačily pokrýt dopravní potřeby cyklistů, a na ostatních cestách by měli chodci klid. Jedná se ve všech případech o tak široké cesty, že cyklopruh na nich by nikoho neomezil. Ostatně tam běžně jezdí skupiny turistů na pronajatých vozítkách Segway pod vedením průvodců (právě včera jsem tam hbitě uskakoval před jedním takovým rozjetým šikulou), a dle mého představují minimálně stejné ohrožení chodců jako cyklisté...
Já vím, namítneš, že tedy mám za tuto variantu bojovat regulérní cestou a ne porušovat zákaz. Nuže, opět přiznávám, ještě jsem to nikam nenapsal a za nic nebojoval. Nemám pro to žádnou omluvu kromě obligátního a nic neomlouvajícího nedostatku času. Ale je to tak.
Vcelku souhlasím s Vratislavem: můžem se bavit o tom, kam jezdit s dětmi je rozumné a kam ne, ale fakt, že se nehledají kompromisní řešení ani tam, kde jsou docela bez problémů možná, svědčí o tom, že Praha prostě k cyklistům přátelská není.
Ne, nebudu namítat nic. Já když potřebuji, tak to přes Petřín šlehnu také. Obzvláště po ránu je tam velmi příjemná cesta.
ALE - děláme to vědomě a pokud by nás kdokoli zastavil, tak si za to poneseme následky a budem držet hubu, protože to bude naše vlastní blbost. Holt to riskujem a nemusí to vyjít. Rozhodně to tady ale nebudeme prezentovat jako nevstřícnost města a "Bémovy politiky" vůči cyklistům.
Proti úvodnímu příspěvku jsem se ozvala proto, protože dotyčný (ať vědomě či nevědomě) hodlal porušit zákaz (dokonce dva), zcela nesmyslně se chtěl s malými dětmi nacpat do turisty přepolněného Hradu a pak to tady uvádí jako příklad nehorázného přístupu Bémovi politiky vůči cyklistům. To přece nemá logiku.
Buď se budeme na kole chovat "já jsem cyklista a kdo je víc", pak se ale nesmíme divit, že město nebude cyklistiku podporovat, nebo budeme respektovat, že Hrad (nebo jiná místa) prostě živí turismus a dokud ho živit bude, tak tam prostě turisté budou mít přednost.
Já se osobně tomuhle místu vyhýbám obloukem - je mnohem lepší to v klidu objet, než se prodírat davy lidí, které sledují jen svého průvodce, hlavu mají zvrácenou někam k výšinám chrámu sv. Víta a nesledují co se kolem nich děje.
Způsobit tam komukoli úraz je velmi snadné a z tohoto důvodu já osobně vidím i jako velmi logické, že se tam na kolech nesmí.
jen k tý logice. Jednou mě tam péroval poldík, když jsem tam byl na bruslích cca ve 23:00 a potkal jsem tam asi šest lidí :-D
Nepíšu o logice zákazu - to řešit nehodlám.
Píšu o nelogice toho, že někdo porušil a když je přistižen, tak se ohání politikou...
Mimochodem - je zcela bezpředmětné, v kolik hodin tě tam kdo péroval. Značky prostě platí bez časového omezení (pokud tedy nemají časovou omezenost vyznačenou).
Přijde mi to stejné, jako bys tvrdil, že prostě mezi druhou a třetí ráno je nesmyl dodržovat jednosměrku, protože tam jezdíš akorát ty...
mě by se ale omezení platnosti tý značky (jako z akomoušů bývala rychlost v obcích atd) docela líbila. Jo a o tom, že s etam nesmí s bruslema jsem tam tehdy ani žádnou značku neviděl, to jen ten tydýt měl potřebu buzerace. Jindy jsem normálně okolo jinýho projel... Ale možná je tam těď už dali, nevím. Já se po takvových cedulkách nekoukám :-)
Já vím, že Hrad je pěší zóna, ale průjezdný vždycky býval. I když přes stráže jsem kolo prováděl :-)
Pokud byste z kola sesedli a kolem strážníka je provedli, tak by vám nemohl ani ň, protože chodci na Hrad mohou. Ovšem není to výchovné.
oficiálně máš bohužel pravdu a přestože to považuju za nesmysl, tak to tak je. na Hrad se smí jen pěšky a pokud patříš mezi vyvolené tak autem. vykázali mě i s bruslema. Ovšem kašlu na to. N akole jsem na hradě už párkrát byl a na bruslích nesčetněkrát. Ty zouvám jen do katedrály a do dalších vnitřních prostor...
Nesmyslů a zhovadilých omezení je náš život plný a jsou na každém kroku. Překvapuje mě, že tě to překvapuje :-)
Jestli je na Pražský hrad vjezd cyklistům zakázán, tak já osobně to vítám. Už takhle je tam problém procházet a do toho ještě kličkovat mezi cyklistama, to už si sotva dovedu představit. Na jednu stranu tady stále cyklisté pláčou, jak se cítí být omezováni od motoristů, na druhou stranu nikoho nenapadne, že i chodci se v některých lokalitách mohou cítit značně omezeni cyklisty. Pohyb cyklistů v na Pražském hradě mi připadá jako nevhodný.
Zajímá mě jedna věc: vcelku nemám problém na místech, jako je Pražský hrad, z kola slézt a vést ho. Prostě se pro tu chvíli změním v chodce. Beru to tak, že kdybych tam byl "dopravně", jedu jinudy, pokud si chci Hrad prohlédnout, nespěchám.
Tuhle variantu vám ten plicajt umožnil? Protože to by podle mého rozhodně měl, s vedeným kolem jsi prostě chodec...
Hele ja jsem se vratil z kola a vidim, ze jsem rozpoutal paradni diskusi. Tak jeste jednou. Jde o to, ze se mnohdy slepe a tupe ridime prikazy a zakazy, misto bychom uvazovali o tom, jestli jsou spravne a snazili se je zmenit. A to mila Radko je priznak Cechu, ze drzi hubu a krok. Ale s tim ja se proste nikdy nesmirim, mam s tim za svu 44 lety zivot potize na druhou stranu nemam blby pocit, ze se nesnazim veci zmenit. A zakaz vjezdu kolum na Petrin (a nemluvim o ruzove zahrade a jine) je nesmysl, ktery vymyslel urednik s tlustym zadkem. :) Zdar a silu JIRKA
No, pokud tou snahu o změnu máš na mysli jen to, že prostě pojedeš tam, kam se ti zlíbí zákaz nezákaz, tak to toho asi moc nezměníš.
Jo, některé zákazy jsou z našeho pohledu nelogické, ale jen prostým porušováním je nezměníš. Spíš naopak...
A něco vědomě porušovat a pak tady tlouct lopatičkou a ohánět se "Bémovou politikou", tím taky nic nezměníš.
No asi je lepsi proste drzet hubu a krok vzdyt to rikam. Ale neboj, ja jsem hned psal na magistrat proc to tak maji tak uvidime co odpovi. Nicmene co pro zmeny v Tvem okoli delas Ty, krome zda se prirozeneho pesimismu ?
Češi že drží hubu a krok ? Tak to jsi mne teda rozesmál :-) Nevím o jiném dalším národu, který by byl tak vyčůraný a neustále hledal nějaké skulinky v zákonech jen aby se nemusel omezovat...
Promiň, připomínám se se svým dotazem: opravdu bych rád věděl, jestli tě tam s tím kolem nechaj projít, když ho vedeš, nebo buzerujou i tak. Pro mě to není teoretickej dotaz, ale praktická věc. Dík. :-)
Ne že bych to šel hned zkusit, ale asi bych ho v tomto případě poslal do háje :-( Nevím o žádném zákazu apod. kde by se kolo nesmělo ani vést, a ještě k tomu na veřejném prostranství...
Vidím to stejně.
Zkusím to, šlo mi jen o to, že tím směrem jezdím vždycky s dětma, vozíkem atd., a zrovna jsem si říkal, že proč se někdy nezastavit a neprojít si Hrad, chodíme tam celkem rádi. Viděl jsem jako samozřejmost, že bychom kola vedli, nemám nervy sledovat, jak moje děti zkrosí nějakého Japonce. :-)
Tak aby z toho nebylo zklamání.
Asi si tam prostě budu muset zajet sám. Kdyby došlo k nějakému hádání s orgánem, raději bych neměl za sebou ve vozíku to naše držkaté publikum :-)
Ahoj, velmi mě potěšilo téma a rozsah diskuse který příspěvek vyvolal. Jezdil jsem přes 2 roky do práce do Nemocnice Pod Petřínem právě od Letohrádku Královny Anny přes Pražský hrad, pak dolu do Nerudovky, kolem Německého velvyslanectí a trochu nahoru Vlašskou do špitálu.
Mohu potvrdit, že policisté skutečně nepovažují tuto trasu za oficiální cyklostezku. Okolo půl sedmé ráno, kdy jsem tam projížděl jsme spolu hráli zábavnou hru. Na tééměř liduprázdném prostranství, kde poklidnou atmosféru rušila akorát projíždějíc auta zásobující obchody na hradě, většinou poříslušník alespoň zahalekal, něco jako "hej ty!", hvíznul nebo zařval:" tady je pěší zóna". Považoval jsem to za příjemné povzbuzení šlápnout do pedálů, případně udělat oblouk, abych se příslušníkovi vyhnul a neohrozil ho. Pak jsem přejel přes Jelení příkop a u hradních stráží - to jsou ti pánové s bodáky - jsem vždy sesednul a kolo přes areál hradu tlačil. Zajímavé bylo, že když jsem se vracel opačným směrem zpátky, kde mimochodem vyznačení pěší zóny již není(od Pohořelce je značka pěší zóna, kde je kolům vjezd povolen, a u vlastního vstupu do hradu je tabulka s přeškrtnutým kolem) tak si mě na tom check-pointu vůbec nikdo nevšímal a nikomu nevadilo, že se proplétám mezi zástupy turistů.
Před rokem jsem ale změnil trasu, začal jsem jezdit dál - Na Homolku, přes Petřín a Strahov. Na začátku jsem zkoušel opět trasu přes hrad. Když, ale po mě jednou policista, i přes můj úhybný manévr, skočil a začal povídat něco o blokové pokutě. Pochopil jsem, že má pravdu, je v právu a svému vyhrožování může dostát. Tak už hrad objíždím a alespoń zhora popatřím na Nový svět. Respektuji dopravní předpisy, nařízení se určitě mají dodržovat, ale v tomto případě jsem to bral jako příjemné sportovní zápolení, nocméně nervy na to už nemám. Bohužel vymáhání podobných nařízení jako je dodržování této pěší zóny, mi přijde jako měření na "třicítce", kontrolovat datum použitelnosti obvazů v autolékárničce, apod.
K poznámkám, že značky platí přece v jakoukoliv dobu, mohu jen dodat, že je velký rozdíl pohybovat se na kole na liduprázdném prostranství a mezi houfem turistů.
Zdraví
Dost dobře není možné říct si, že značky a předpisy budou platit jen od 7:00 do 22:00
A pokud by se lidi nechovali vůči sobě jako idioti a prasata a nedělali si naschvály, pak si můžeš být jist, že by nikoho ani nenapadlo nějaké předpisy sestavovat. Protože jsou ale mezi námi debilové, kteří si prostě myslí, že vždycky mají pravdu jen oni, pak tu holt máme horu předpisů a dopravních značek, které sice občas postrádají svoji logiku, ale diskutovat o tom, je už poněkud mimo...
S druhým odtstavce souhlasím bez výhrad.
Ale s prvním ne - proč by to nebylo možné? Podobná dodatková tabulka se přece naopak běžně používá, například u zákazů stání, ometení rychlosti nebo vyhrazených pruhů pro bus-taxi-cyklisty. Proč by to tedy nešlo?
Mimo jiné by se tako docela spolehlivě a funkčně odlišili dopravní cyklisti, kteří brzy ráno spěchají liduprázdnými Hradčany do práce, od blbců, co tam ve tři odpoledne hrají s turisty kuželky...
No, když jsem to psala, tak jsem nemyslela jen tu jednu konkrétní tabulku, ale tak nějak vše v globálu...
To by byl slušný čurinec od 22 do 7 :o)))
Ale je fakt, že u konkrétních případů to svoji logiku má.
Osobně ale musím říct, že Pražský hrad bych do těch výjimek nedala...
Tak se přijeď podívat sem na Chodov, na ten most přes D1 od metra ;-)
Na obou koncích mostu je "cyklisto sesedni z kola" s dodatkovou tabulkou pod tím "platí v pracovní dny 7-10 hod. a 15-18 hod."
Už jsem tamtudy jel a tu dodatkovou tabulku plně chápu a dodržuji.
Jo, smysl tam má, on je ten most dost úzký (ale nebyl, před rekonstrukcí byl skoro 2x tak široký...) a jak na metro, tak hlavně do toho nákupního centra courá dost lidí.
Mně ty dodatkové tabulky přijdou mnohem rozumnější než tam natvrdo dát příkaz k sesednutí s kola a zbytečně tam tlačit kolo (na vyznačené cyklotrase :-) i když tam už žádný hustý provoz chodců nebude...