Nikdo? Napad mne dusík z hasičáku. Co vy na to soudruzi?
Že dusík se používá jen v práškovém, a tím si vnitřek plášťů asi svinit nechceš. Mimoto vzduch obsahuje z 80% dusík, a rozdíl v chování je prakticky neměřitelný. Plnění pneumatik dusíkem je jen reklamní trik.
Kamarad kdysi bezne hustil hasicakem. Mel takovy vysoky s kohoutkem nahore, takze to slo pekne davkovat. Jestli mu pak odchazely duse, netusim. Ale bylo to podstatne rychlejsi, nez ostatni moznosti.
To byl hasičák sněhový plněný CO2. Z něj se dají plnit malé bombičky (např. 12g, podobné českým sifonovým), které pak používají závodníci k rychlému nafouknutí po defektu, nebo hráči airsoftu či paintballu k střelbě. Redukce z starého českého i EU hasičáku (mají různý závit) na "jednorázové" 12g bombičky Crossman dostaneš kolem 150 Kč v každém airsoft shopu. Jak je to s redukcí na ventilek nevím, technicky to není problém, jen při plnění přímo z hasičáku asi budeš potřebovat tlakovou redukci, protože jsou v tom např. 2kg CO2 a tlak při 20°C je 320 atm., coč běžnou gumovou duši nepotěší:-)))
Tak mě napadá: Kompresor, aby se nezadřel, musí mít mazáný i válec. Na výtlaku by měl být odlučovač, je-li funkční, toť otázka. Vzduch s olejem + duše, no, nic moc. Ten N2 nebo CO2 asi olej neobsahují.
Nápad, no ...
Měl (-a, -o) jsi na základce fyziku? Tak si vezmi běžně dostupné plyny a spočítej si, jakou váhu ušetříš. Když si dáš k obědu o knedlík míň, ušetříš řádově víc.
Jízdní vlastnosti: kdyby měl ten plyn zásadně větší viskozitu, mohlo by to např. líp tlumit. Napadá tě nějaký běžně dostupný?
Na kole jsem to nezkoušel, nepřipadá mě, že by to mělo až takový vliv na jízdní vlastnosti zejména na horském kole. Plynem je nějaká směs dusíku. Plnil jsem tím kola na obytném přívěsu a mohu říci, že tam to mělo výsledky pozitivní. Pneumatiky se nehřály ani po dlouhé jízdě v letním horkém počasí a nebylo třeba je často
To bude asi ten největší důvod, proč se o tom uvažuje a testuje, změna tlaku je ráno a v poledne v parnu naprosto dramatická. Taky občas v poledne upouštím páč je to jak kámen a večer zase tlakuju..
Zas tak dramaticke to neni, a to uz z toho duvodu, ze je v plastich jenom maly objem vzduchu. Samozrejme nepocitam pripady vystaveni kola cely vikend na ostrem letnim slunci, kdy je nepretrzite 35 ve stinu. Na kole se normalne jezdi.
Pokud se o necem takovem uvazuje u plastu automobilu, je to dane jejich mnohem vetsim objemem, zahrivanim vznikajici jizdou rychlejsi nez malou :o) (ne jako u jizdniho kola) a je to kvuli rovnomernejsimu opotrebovani plocheho behounu plaste a o neco nizsimu uniku vzduchu. Ale spis nez prakticka zalezitost je to dalsi prostredek na vydelani penez pneuservisu.
Z praxe - firemní i soukromá auta - bez "dusíku" ani metr. Co už nefoukám kompresorem, tak za celej rok ani nevím, kde mám na kolech ventilky. A tlak se nehne. Delší výdrž gum těžko objektivně posoudit, ale rozhodně jim to život nezkrátí.
Na kolo jsem si v létě dal duše od Schwalbů a pumpičku jsem potkal jen dvakrát za zimu. Zkusím je taky vydusit, co to udělá.
Auto- ja stejne vzduch kontroluju, takze se pri zpetnem fouknuti do kompresoru s manometrem trocha vzduchu upusti a jestli se vrati zpet 1 nebo 2 desetiny baru moc neresim. Navic tlak menim, jezdime docela casto hodne nalozeni pres celou Evropu, tak prifoukavam.
Kolo- jezdim s NoTubes, takze bez dusi a ten vzduch proste unika, dofoukavam zase vzduchem kdy potrebuju.
Ver a vira tva ... :o)
Není to jen o víře. Nejvíc kiláků najezdím se Sprinterem. Jednou jsem celej den na dálnicích, podruhý furt po městě, jednou na tonáž, podruhý vezu vzduch... Tlaky neřeším. A zrovna se chystám měnit gumy po 110kkm. Perfektně pravidelně sjetý.
Myslím, že tohle není jen o "dalším kšeftu" pro pneuservisy. Při současných cenách ostatních prací... A znám i servisy, kde ti nový gumy fouknou gratis. To je jak o dobrým oleji. Staromilci tvrdí, že maže i M6A. Je to víceméně fakt, ale nelze jim vysvětlit, že "drahá" polosyntetika nakonec vyjde levněji.
Rovnomernost sjeti plaste zavisi hodne na profilu plaste (uzka vysoka guma na kole s mensim prumerem se sjede urcite mnohem pozdeji nez moje letni 225/40x18"), stejne tak zalezi na konkretnim plasti, na dobre serizene geometrii atd.atd., abys to rozsoudil, musel bys udelat nejaky objektivni srovnavaci test. Kazdopadne 110 tkm je vic nez dost a kdyby to bylo vzdycky prave zpusobeno plynem, znamenalo by to velkou revoluci a pad nekolika gumarenskych gigantu.
vezmi si prosím učebnici fyziky a mrkni se na izochorický děj. Pro Izochorický děj (konstatní objem) platí p/T=konstanta (p- tlak, T- termodynamická teplota). Povšimni si, že objem se tam ráčí nevyskytovat.
Jestli se naplní pneu nějakým plynem nebo plynem (ehm, vzduchem), tak na vlastnosti pneu to má vliv zanedbatelný (rozuměj řádově jiný v porovnání s jinými vlivy).
Sice jsi mi opravnene vysvetlil ze jsem na fyziku blbec, zato tvrdis to same jako ja, ze jestli naplnim plast vzduchem, Azotem, dusikem nebo jak se tomu vsemu.., ma to vliv s rozdilem blizicim se nule. Ted to jeste vysvetli Rondovi :o)
Jak už jsem psal nahoře, rozdíl je fakt nulovej - teda je nulová údržba :-)) Jiný vlastnosti jsem tady nijak nevynášel, protože je nemůžu nijak objektivně posodit. Jedině to, že se z flašky nedostává do pneu mastnej svinčík, jako z různých fukarů na pumpách.
Na kole jsem to nezkoušel. Plynem - nějakou směsí dusíku jsem plnil pneumatiky na obytném přívěsu. Tam to mělo pozitivní výsledky v tom, že se pneumatiky znatelně méně zahřívaly i při dlouhé jízdě v parném létě a držely stálý tlak po celou sezónu až do podzimu. Nikdy jsem kolo z přívěsu nevážil, takže nevím jestli bylo lehčí. Vážil jsem jen celý přívěs před cestou do zahraničí. U kola si nejsem jistý stejnými účinky. Zvláště po defektu to musíš dofoukat pumpičkou a pak pojedeš někam do pneuservisu nafoukat směsí plynu?
v autě používám plyn už roky, přesné složení nevím, ale mají ho v servisu Barumu, tlak v pneu vydží až do výměny /zimní, letní gumy/, na kole jsem to zkoušel taky /galusky/. ale žádné dramatické zlepšení jízdních vlastností se nekonalo, pak jsem píchnul a už jsem se k plynu nevracel, jiná věc by byla, kdyby člověk mohl mít flašku /nějakou menší/ s plynem doma, doplněnou o pořádný tlakoměr přímo na hadici
Já mám pod slovem plyn naasociováno acetylén. Když jsem se jako malý ptal svářeče, co v těch flaškách je, odpověděl mi v jedný je kyslík, ve druhý plyn. Tak mi to zůstalo. Duše plněná acetylénem se dá využít i pro svícení. Na začátku se trochu přefoukne a pak se z ní odebírá až do stavu podhuštěnosti. :)
Zkoušel jsem zvážit vzduch v kolech u silničky a při tlaku 120psi (pláště 23mm) to dělá 10g na jedno kolo.
Když použiješ hélium nebo vodík tak určitě ušetříš (možná 7g na kolo, neumím to spočítat) ale budeš věčně dofukovat, protože speciálně molekuly hélia Ti prolezou při tomhle tlaku skrz gumu.. Takže je to celý blbost :-)
7 gramů můžeš ušetřit, když pojedeš vydechlý
jeden litr vzduchu váží 1,2 gramu :-D
To musíš správně optimalizovat. Pod kopce vydechneš a na kopci se zase co nejvíce nadechneš :-)
Takže na objasněnou. Do pneumatik se používá nejběžněji směs dusíku (98%) a argonu (2%) a celé se to jmenuje PNEUMIX. Samozřejmě, že každý dodavatel technických plynů to pojmenoval jinak a taky se liší skladba té směsi, ale majoritní podíl dusíku (98%) vždy zůstává. Tento způsob huštění pneumatik, se nejvíce využívá (má největší vliv) u nákladní dopravy, kde množství plynu v pneumatice je tak velké, že se kladné vlastnosti těchto směsí (menší zahřívání a tím spojené rozpínání plynu) můžou projevit. Ten kdo tvrdí, že pozná na osobním voze to, že má nafoukáno plynem oproti normálnímu vzduchu je lhář!! Doporučení ze stran pneuservisů (jeden ovládám již druhou desítku let) je jen psychologický blábol, ze kterého má největší zisk samotný pneuservis. Na obranu všech kolegů v pneuhospodářství musím ale podotknout, že pokud foukáte pneumatiky speciální směsí pro to určenou, tak tím žádným způsobem pneumatice neublížíte. Je taky pravda, že i když máte nafoukáno směsí, tak je dobré čas od času tlak v pneumatikách zkontrolovat (já osobně to dělám 1x za tři týdny)a popřípadě dofouknout. Nebojte se kompresorů u benzínek, ten blábol o tom, že se to musí zase jen dofukovat plynem, není pravda. Stačí když si někde najdete, kolik dusíku obsahuje vzduch, který dýcháme :o) To jsem chtěl jen ve zkratce říct a pokud by chtěl někdo o tom vědět něco víc, jsem schopný o této problematice povídat hodiny. Na závěr jen podotknu, že každý nákolák, který ke mně přijede, tak mu nafoukám kola plynem zcela zdarma. Nemyslím tím kola na voze a ani na náklaďáku, jsou myšleny pouze kola cyklistické :o) nejsem přeci charita :op
Mám dotaz takový: Kdysi dělala nějaká redakce test, že vzali 2 stejné náklaďáky, jeden nafoukali vzduchem, druhý dusíkem (mluvili o dusíku, víc nevím), projeli tím stejnou trať a změřili teplotu pneumatik.
Na všech pozicích bylo chladnější kolo se vzduchem(!), ale opravdu těsně. Samozřejmě je to neexaktní test (jeden řidiš mohl jet šetrněji, plynuleji, vhodnější stopou méně namáhající pneumatiky apod.), ale vychází z praxe, a závěr byl ten, že pokud je nějaký kladný vliv foukání dusíkem, pak zcela marginální a neměřitelný.
Víš o nějakém jiném testu nebo studii s prokazatelnějšími výsledky?
Tyhle testy se čas od času objevují. Sám jsem byl účastníkem několika, ale tam to bylo vždy spojeno ještě s něčím jiným (vždy se v podstatě jedná o valivý odpor pneumatik a problematika s tím spojená. Foukání „dusíkem“ je tu vždy bráno jako kladný doplněk) Nikde jsem se nedočetl a ani vlastní zkušeností nepřišel na to, že by se pneumatiky s „dusíkem“ méně zahřívaly (neměřím přesnou teplotu pneumatik). V tomto případě jde spíš o tu rozpínavost (zvětšování tlaku v pneu v souvislosti se zahříváním) To že se pneumatika provozem zahřívá je vlastnost, s kterou výrobci počítají a taky proto se tlaky v pneu mají měřit v chladném stavu. Nejlepší měření je hned po ránu. Při foukání osobních pneu je tak malé množství plynu, že opravdu nelze tento rozdíl poznat, proto jsem v předchozím příspěvku použil to slovo „lhář“ a stojím si za tím. Pokud ale zmíníme kola o rozměrech 385/65 R 22,5; 445/45 R 19,5 .... (moc lidem tohle asi nic neřekne), kde obsah plynu je mnohonásobně větší, tak zcela jistě menší rozpínavost „dusíku“ vliv na životnost pneumatik má. Netvrdím, že ten rozdíl je markantní, ale své opodstatnění má. Pokud má člověk určitou flotilu kamionů a autobusů (a já mám cca 240 vozových jednotek) kde může porovnávat problémy s pneumatikami v závislosti na foukání či nefoukání „dusíkem“, tak sám ten rozdíl pozná. To jsou jediné mé prokazatelné výsledky, které mně osobně ale stačí. Je to výsledek mnohaletého zkoušení,porovnávání,propočítávání….. Nic jiného v tomto směru nabídnout nemůžu, než své vlastní zkušenosti. :o)
Zkrátka slovy klasika ... "... a jak jsi přišel na to, že ze sedmého schodu jsou nejlepší ?? ...Dlouholetým bádaním, ze šestého jsou teplý a z osmého už přechlazený" ... :o))
S tím "dusíkem" je to stejné . Jestliže by někdo chtěl tvrdit, že několik málo procent navic, oproti "vzduchu od benzínky", nějak cokoli ovlivní a je jedno u jakého druhu auta, je lepší si něco pomyslet o duševním zdraví a dát si radši jedno ze sedmého schodu ;o))
Pozor - v prvním příspěvku: "kladné vlastnosti těchto směsí (menší zahřívání a tím spojené rozpínání plynu)"
a ve druhém "Nikde jsem se nedočetl a ani vlastní zkušeností nepřišel na to, že by se pneumatiky s „dusíkem“ méně zahřívaly" :-)
Zajímalo by mě, jak někdo vůbec přišel na to, že na zahřívání pneumatiky by se měl kromě tření nějak podílet právě ten vzduch nebo plyn uvnitř. Na základě kterého fyzikálního zákona by se tak mělo dít? Nestačí obvyklé hospodské vysvětlení že "tak to prostě je" (nebo taky "říkali to na Nově"). Víme, že kompresor nebo třeba i pumpička se při stlačování vzduchu zahřívá. Kdo si myslí, že proto se musí při jízdě zahřívat i pneumatika, ať si udělá pokus - nefoukat vzduch do duše, ale výstup pumpičky zacpat a potom střídavě píst stlačovat, co to jde a uvolňovat. Jestli se ta pumpička taky zahřeje nebo ne. Tak jako v uzavřené pneumatice, kde se při jízdě vzduch taky jenom stlačuje a uvolňuje.
To je zas debata :D. Si spočítej kolik je valivé tření a zjistíš o kolik se Ti guma ohřeje. Imho se víc ohřeje od brzd. Nezapomeň odečíst ochlazování proudícím vzduchem a taky vedením přes vozovku.
Připomíná mi to debaty ze střední (a později vysoké) školy. Kdy jsme například počítali jakou energii musel udělit Ivan kyji když ho v létě uchopil, zahodil, ten půl roku létal po orbitě až za půl roku spadnul loupežníkům na hlavu. Tuším, že jsme řešili problém tření se vzduchem a proč kyj neshořel v atmosféře. Když jsme uvažovali ideální nehořlavý kyj (pro zjednodušení tuším kapka), vyšlo nám, že energie udělená jednomu kyji by byla schopná vypařit 42 loupežníků.
Dyť jsem to tam psal, že pneumatiku zahřívá tření. A o kolik, to je mi jedno. Někdo ale ví naprosto jistě, že když tam dá ten a ten plyn, tak se to bude zahřívat prokazatelně míň. Ty to zjevně nejsi, i když jsi můj příspěvek ne úplně pochopil, podle toho "si spočítej..." ;-)
vidím, že tohle téma by bylo lepší probrat osobně. Já jsem ready to udělat :o)
Osobně... reaguješ na mě, tak to jako se mnou? Já jsem totiž stejného názoru, jako Ty, takže není co probírat :o)
Chtěl jsem tou reakcí jenom podotknout, že sis trochu protiřečil, ale pak už je všechno jasné, se vším souhlasím a chtěl jsem to jenom "rozšířit", nikoliv s tím polemizovat.
http://www.youtube.com/user/Zlatyrucicky?v=...
samodofukování kola
http://www.youtube.com/watch?v=jzzuMWFG3zI&...
:o)))
dobrý, zrovna by se mi to dneska hodilo 2x!
Silnice přítele Ratha jsou tohle jaro k silničním kolům nemilosrdné.....
Já blbec jsem se snažil výtluku o rozměru a hloubce vany vyhnout mělčím výtlukem zhruba v rozměru manty.... rycpicdrc ssssssssssttttt dddddddd měním přední kolo.
Ujedu dalších 30 km a za všetatama v pasáži, kterou bych nazval formanskou cestou, na silnici oficiální II. třídy po tanci mezi sérií puklin prasklin ricpidrc ssssss dddd zadní kolo v hajzlu... navíc se tyhle cvaknutí prakticky nedají lepit. Takže kamarád věnoval svojí duši a zbylých 50 km jsme jeli jako s vajíčky......
Doporučuji místo vzduchu/plynu foukat dřevěné piliny. Tímto povýšíš pneumatiky na pilinomatiky, které dobře pruží, a nepoznáš, že jsi píchl.
Uz jsem slysel o oprave vystlanim travou, ale tohle... 8-)
jak Te tak ctu... byl jsi to Ty co shanel nejaky mesic zpet konopi? takze ne na masticku ale na vystylani pneumatiky... znacim si...
:=)
Jo taky by se to dalo vystlat jetelem a ona by se dofoukla jako kraaliik se zaparenyho jetele :-D