http://www.cyclescheme.co.uk/
kup si kole bez DPH přes zaměstnavatele na splátky
Hehe, u nás firmy Ti jezdit na kole spíš zakážou, protože je to nebezpečné, každou chvíli nějaké zranění, firma Tě potřebuje zdravého, ne pořád někde běhajícího po doktorech s nějakými zlomeninami, tržnými ránami apod. :-)))
U nás je jízdní kolo standardní daňově uznatelný náklad. První odpisová skupina, jestli to někoho zajímá :o)
vážně ?
To je dobrý to bych mohl nahodit jako téma do benefitního programu. Eště by si firma odškrtla kolonku ekologično....
Ta odpisová skupina se samozřejmě týká HIM (movité věci s pořizovací cenou nad 40.000,- Kč). Levnější kolo je drobný majetek, lze dát do nákladů přímo.
Nic samozřejmě není tak jednoduché, jak se zdá. Musíš vést knihu jízd. Pokud bys užíval kolo i soukromě, musíš tento benefit nějak ocenit a platit z něho daň (podrobnosti na účtárně;-)). No a v neposlední řadě, málokterý zaměstnavatel chce dráždit finančák tím, že zničeho nic zaměstnanci přestane vyplácet prémie (například) a pořídí mu služební celopéro nebo karbonovou silničku...
Ale jinak samá pozitiva, pokud by ti to dal zaměstnavatel namísto prémií, ušetříš 25% daň z příjmů, ty i zaměstnavatel ušetříte zdravotní a sociální daně, a zaměstnavatel ušetří DPH. Ve finále by kolo vyšlo na polovinu pořizovací hodnoty a je jen věcí Tebe a zaměstnavatele, jak se o tuto úsporu podělíte.
Takto lze pořídit všechno, co se běžně používá k podnikání: auto, mobil + tarif, notebook, kancelářské potřeby... dávat zaměstnanci peníze je nejdražší B)
To by byla docela prdel na tý účtárně.
Nebo taková kniha jízd na kole ( musí se to vozit sebou?)
Švagr kolo k podnikání normálně používá (je to daňový poradce:-))).
KJ je ÚČETNÍ doklad (byť by si měšťáci a někdy i opravdoví policajti přáli něco jiného). Povinnost, aby byl fyzicky uložen v autě samozřejmě neexistuje. (Dokonce neexistuje povinnost vést v KJ jméno řidiče.)
Například u nás ve firmě používáme Carnet (www.sledovaniaut.cz), KJ je realizována záznamem v databázi poskytovatele služby a v autě máme GPS/GSM modul (GPS sejme polohu a GSM ji odešle na server). Pouze vedle vypínače vyhřívání skla mám přepínač soukromé/služební jízdy, a o víc se jako uživatel nestarám. Dá se tam nastavit, že údaje soukromých jízd nejsou vidět (pokud je teda někomu žinantní, že auto stává celé noci před bordelem).
Ale v tom pripade bys mel s sebou mit na firemni cesty vzdy prikaz k jizde. A hlavne bys mel nekde zapisovat od kdy do kdy jedes - kvuli povinnym prestavkam. Nebo to uz je zase jinak?
Na co příkaz k jízdě? Řidiči osobáků mají taky nějaké povinné přestávky?
Nam to hustili na referentskem skoleni do hlavy.
Bez tachografu ti nikdo nedokáže jak dlouho jedeš.Jinak z těch různejch školení řidičů a na profesáky mám zkušenost, že co školitel,to jiný výklad. Nejen v otázce bezpečnostních přestávek.
Nam to podavali tak, ze ridic musi mit u sebe evidenci. Ale je fakt, ze jindy mne jiny skolitel presvedcoval, ze nakladaky maji omezenou 130 na dalnicich a ze kdyz se Ti nacpe nekdo z pomaleho do rychleho pruhu a trefi Te, ze to bude Tvoje chyba - interpretace prednosti pri sjizdeni v prostrednim pruhu. ;-)
Pořád nevidím jediný zákonný důvod proč U SEBE. Neznám jediný předpis, který by mi to přikazoval.
(Bavím se o osobních autech, ne o busech a kamionech, kde mají papírový kolečka či digitální bonzátka).
Na osobák nic nepotřebuješ.Na velký auto (přes 12 t )20 koleček zpátky a další papír ,že jsi o víkend nejezdil...Ale pokud s tím nebudeš vydělávat tak platí co na osobák.Můžeš jezdit od rána do večera a nepotřebuješ nic.Žádný kolečka,školení,profesák atd.
Jsem OSVČ, kolo mám ve firmě a opravdu s ním jezdím i služebně (ale i soukromě). Knihu jízd nevedu, ale cesty, kilometry a počasí si píšu do diáře pro radost, takže vlastně vedu. Jezdím často v létě Písek-Strakonice-Písek nebo Písek-Budějovice-Písek služebně, není lepší relax. Kvádro neužívám a kolo beru na jednání všude s sebou, a ohlas spíš kladný.
Já když jsem měl tandem jako firemní kolo, tak jsem knihu jízd pro jistotu vedl. Už tak to dost lidí dráždilo, tak jsem chtěl mít vše co nejvíc v pořádku. Kdbych si měl pořizovat nové kolo, tak si ho opět pořídím jako firemní, protože stejně nejčastěji na něm sedím kvůli nějakým pracovním účelům.
Kruciš, já jsem na tyhle daňově odpisové věci levej...
Pochopil jsem to správně?
1. V rámci programu firma pořídí kolo, které má zaměstnanci sloužit na cesty do práce a případné služební cesty (píšou "should be 50%"). Kolo je v majetku firmy.
2. toto kolo se na dobu určitou (zpravidla na rok) přidělí zaměstnanci jako benefit. Ten výměnou za benefit přistupuje na snížení platu ("salary sacrifice").
- A tady jsem to naprosto nepochopil. Jak by se tohle dělalo u nás?
Nicméně pokračuji:
3. celé se to odepíše z daní, takže všichni ušetřili.
4. Po skončení zápůjčky zůstává kolo majetkem firmy, lze ho prodat zaměstnanci za aktuální tržní cenu.
5. Není to nárokové, tedy firma s tím musí souhlasit (být v tom programu například).
6. V ČR by to teoreticky mohlo fungovat prakticky stejně a není zapotřebí nic jiného, než že s tím podnik bude souhlasit.
Asi takhle: chces kolo za 10tis (cislo je zvoleno ciste aby bylo kulate).
Firma jej koupi misto tebe.
- nakupuje bez DPH, tedy za 8400,-
Tobe potom kolo strhne z hrubeho platu:
- jenomze kdyz ti sthrne 8400,- tak usetri 8400 * 1,3(zhruba) = 10900 na nakladech na tebe jako zamestnance. Tedy staci, kdyz se ti snizi hrubou mzdu o adi 6,5tisice a je z hlediska mzdovych nakladu na nule.
- diky tomu ty pak jeste zaplatis nizsi dan z prijmu, zaklad je nizdi o tech 6400. Tedy par stovek to udela.
Vysledek: mas kolo, ktere je psane na firmu a misto 10tisic stalo 6400.
Je to puze dusledek nasobneho zdaneni cehokoliv. Ale lze to takto delat, pokud jsou vztahy dobre a ucetni je stredne odvazny. Jediny kdo trati je stat.
Mnohem peknejsi by bylo, kdyby nebyly nekonecne slozite danove predpisy a nasobne zdaneni. Pak by proste mohl zamestnavetel dat za praci penize a neztracet cas spekulovanim jak to provedst danove fikane. Na sve by si prisel i stat, protoze nizkou a rozumnou dan clovek radeji zaplati nez obejde.
Ještě by mě zajímalo, pokud bych na kole mohl jezdit i soukromně, tak je to benefit a jak by se to kolo za 10000 Kč danilo na benefitech. A není tam problém v případě soukromého užití s DPH?
Teď je tedy zrovna blbé datum, ale nechtěl by to někdo, kdo ty daně umí, rozebrat ve formě nějakého návodu jak daňově ošetřit kolo pro zaměstnance a pro OSVČ? Možná by to někomu pomohlo k firemnímu kolu.
Ad DPH: DPH při nákupu podnikatel zaplatí, a je-li sám plátce DPH, a tvoří-li zisk, započte ji proti pohledávce finančáku za vybrané DPH. Tobě jako zaměstnanci by měl k ceně přičíst DPH.
Ad zdanění benefitů: Musel bys vyčíslit podíl soukromých a služebních jízd. Jak, zákon o účetnictví neupravuje. Platí tedy obecné požadavky, zejm. věrné zobrazení skutečnosti a prokazatelnost. Poctivě vedená kniha jízd (a z ní poměr soukr./služeb. km) je jednou z možností. Daňově lepší možnost (používaná typicky u aut, mobilů, počítačů) je OFICIÁLNĚ soukromé užití zakázat. Pak není co danit, věc zůstává v majetku zaměstnavatele (po 100% odepsání se prodá za zůstatkovou cenu 1Kč), všichni mimo berňáku jsou spokojení:o)
Zaměstnavatel, který chce, může toto zaměstnanci poskytnout, a každý podnikatel, jeho účetní nebo daňový poradce to ví. Je to tedy jen otázka dobrých vztahů se zaměstnavatelem. Jediný důvod, proč to nefunguje hromadně je, že v případě závistivého úředníka (a že jich na berňáku je) se podnikatel vystavuje buzeraci a šikaně ze strany berního úřadu (za kolo tě sice postihnout nemůže, ale kdo chce psa bít...). Z toho má každý zaměstnavatel hrůzu.
Děkuji. Teď je mi to jasné. K tomu "každý ví", setkal jsem se s tím, že "kdybyste chtěl auto, to je mi jasné, ale jak je to s kolem netuším, to snad ani nejde". Informace od tebe alespoň ukazují směr, kterým se vydat.
Pravda, jsou účetní a "účetní". Ti druzí umí jen k transakci (dnes zpravidla naimportované ze skladového či obchodního systému) přidat čísla účtů Má dáti a Dal (v tomto rozsahu zvládám účetnictví taky, jako admin našeho firemního ERP jsem opravoval špatně zaúčtované transakce po kolegách, teprve složitější věci předával účetní). Ti opravdoví účetní chápou podstatu a když něco neví, najdou si to.
Polopaticky:
- Jako zaměstnanec zajdi za svým šéfem, a zeptej se ho, jestli by byl ochoten vyplatit ti část prémií touto formou, on by ušetřil na mzdových nákladech a Ty na DPH. Pokud ano, a neví jak, musíte zajít za účetní, příp. za daňovým poradcem, domluvit se s ním, co si můžeš pořídit (citybike, elektrokolo, mtb, silničku), a jaké doklady od toho musíš přinést (pozor na náležitosti daňového dokladu), jestli a jak ti budou danit soukromé užívání, jestli, jak a kdy se kolo převede do Tvého vlastnictví. Každá firma má jiné postupy pořizování, odepisování, účtování mezd, vyřazování majetku apod., a každý daňař na to má svůj názor, což musíš respektovat. Mimoto jsou pořád ještě firmy, které prostě svým zaměstnancům kola nepořizují;-)
- Jako OSVČ či majitel firmy si normálně kup, co se ti líbí. Jestli to neumíš zaúčtovat, máš na to mít lidi;-)
Mimochodem pokud porizujete kolo do vetsi firmy (tedy na jako OSVC), tak problem nejsou zpravidla penize. Nejvetsi problem na ktery jsem narazil je bezpecnost prace.
Kdyz clovek jede sluzebnim autem, tak to auto ma potvrzene, ze je v poradku (STK) a ridic ma potvrzeno ze je proskolen. Kdyz se tedy neco stane je firma z obliga.
Naopak pro kolo neplati ani jedno - kdyz na kole pojede a vyseka se nejaky nespokojeny zamestnanec, tak se po firme muze vozit horem dolem.
Dalsim problemem je pojisteni a odpovednost za skodu. Opet temer neresitelne.
Tedy budto firma veri zamestnancum, nebo na kola muze zapomenout.
Lidi nejsou hloupí. Lidi nejsou hloupí. Nepodceňovat, pánové, ty lidi.
Nepodceňovat. Lidem musíme věřit.
Nepodceňovat a věřit lidem.
Lidi jsou hloupi a moc. Vicemene polovina. Ale vetsi problem je, ze jsou vychytrali.
Ja nastesti delam ve firme, kde - ac je nas skorem stovka - panuje duvera a (az na par) vyjimek se nam to vyplatilo.
Ale z vlastni zkusenosti znam otresne pripady zneuziti duvery zamestnavatele.