Tohle souvisí s lehokoly jen z části, ale stejně to dám sem.
Koupil jsem si masku Respro Sportsta navrženou pro sporty v prostředí znečištěném částicemi. Dělají se i typy co pochytají benzivové smrady a podobně, ale já si vybral tu s hepa filtrem. Jen navržená na minimální odpor kladený průchozímu vzduchu a certifikovaná podle jakési normy na chytání čehokoliv přes 0,3 mikrometru. Měla by tudíž zastavit i pyly a částice z dieslových výfuků a podobně.
Zatím jsem ji testnul jen asi 3x12km, ale zdá se, že funguje skvěle. Přinutil jsem se i k hlubokému nádechu za tatrou jedoucí z pískovny s téměř neprůhledným oblakem za zádí a nic - čerstvý vzduch. V -7°C Příjemně předehřeje vzduch jdoucí dovnitř skrz filtr, výdech jde ven ventily na stranách a nezamlžuje brýle ani při stání na místě. Uvidíme, jestli v létě v tom nebude vedro až moc, ale proti pylům ji rozhodně hodlám vyzkoušet.
U lehokol by se to mohlo hodit hlavně k lowracerům a tříkolkám. Mám vyzkoušeno, že kombinace alergika na lowraceru může v některých prostředích (třeba ležící posečená tráva) být trochu na závadu, ale člověk se nepřinutí k tomu nejezdit :-). Tohle by mohlo být řešení.
Když jsem se po tom zkoušel ptát tady, tak nikdo ani nevěděl, že takové masky navržené na sport vůbec existují. Přitom na netu se najdou dokonce srovnávací recenze atd. Má s tím ještě někdo zkušenosti?
že by lehokolisti byli za drsňáky ? :-)
http://www.allergybegone.com/confacmaslar.html...
Ono ani nejde o to dělat drsoňa, ale třeba teď na jaře, je ještě kosa takže nedýcháš ledový vzduch a hlavně nedýcháš prach z posypů po zimě který víří plechovkáři. U nás se nesolí, takže je to docela humus.
Já to koupil přesně z těch samých důvodů - zima a prach z posypů. Plus teda prach z pískovny co kolem ní teď jezdím.
Koupil jsem to za litr i s dopravou přímo od výrobce: http://www.respro.com/products/allergy-relief... a přišlo to týden pozaplacení.
Lidi na to trochu čumí, včera mě kdosi fotil jakousi profi zrcadlovkou když jsem funěl do kopce. Ale v porovnání s tím jak při mínusové teplotě čumí na lehokolo jedoucí v půl osmé do práce bez masky to není až tak velký rozdíl.
Dneska jsem vypozoroval jak je to s tím odporem. Po startu není fakt žádný citelný odpor, ale časem jak se na filtru usadí hodně vody to začne slabý odpor klást. Při těch cca -5°C je to asi tak čtvrt hodiny až dvacet minut než si člověk všimne, při jízdě relativně vysokým výkonem (zjistil jsem, že s maskou jezdím rychleji než bez, nevím jistě proč). Hádám, že to bude nejhorší teď v zimě a za vyšších teplot se toho na filtru srazí méně.
Jinak ventily jsou fakt vymakané, reagují tak hladce, okamžitě, lehce a tiše, že o jejich klapání se člověk potřebuje přesvědčit v zrcadle. Vypadá to trochu jak pohyb žaber ryby.
Až dojde na výměnu filtru dám vědět kolik km vydržel, ale podle některých recenzí by to i v celke znečištěném městě měly být až stovky km.
Tak testuj a pak dej vědět, na příští zimu bych to taky prubnul. Jo a kolik filtrů je v ceně a nebo sis je objednával zvlášť?
V masce je namontovaný jeden filtr, nic náhradního tam není. Cena opět závisí na konkrétním obchodě a bacha na shipping cost, někde můžou být levnější s drahou dopravou. U výrobce i s dopravou 13,75 liber, čili asi čtyři stovky. Jsou v tom dva filtry, čili to vychází 200Kč za filtr. Záleží kolik vydrží, ale kdyby to bylo třeba 500km, bylo by to víc než přijatelné.
Navíc některé masky je mají vzájemně tvarově kompatibilní, takže z té protičásticové by se myslím dala udělat třeba tak proti smradům nebo částicím a smradům zaráz pomocí právě jiného náhradního filtru.
Jirko, už máš nějaké zkušenosti, co se týče účinnosti masky proti pylům? Blíží se moje pylová sezóna, tak uvažuji nad řešením.
Sorry, chtěl jsem to sem napsat a zapomněl.
Odpor kladený vdechovanému vzduchu: normálně velmi malý až neznatelný. Když se ženeš na doraz a fest se zadýcháváš, začínáš to trochu cítit (rozdíl bez masky / s maskou), ale dá se to. Nejhorší to je když je těsně nad nulou a vlhko, to se asi na filtru srazí hodně vody a hůř profukuje. Za deště to začíná mít nějaký odpor, ale za deště to není třeba nosit, protože všude kolem sebe máš suprový vodní filtr a vzduch je dokonale čistý. Nosím to jen za sucha.
Odpor kladený vydechovanému vzduchu: nula.
Pohodlí: V tom vlhkém počasí kolem nuly nebo do pěti stupňů se to trochu jakoby zaslintává, ale není to nic hrozného. Za teplého počasí (zatím testováno do 25°C) je překvapivě pohodlná a příjemná. Měl jsem strach, jestli se v tom nebude dělat dusno, ale ty výdechové ventily to fakt řeší, teplý vzduch jde tak dobře všechen ven, že to není poznat. V uzavřeném velomobilu bylo rozhodně hůř než v té masce.
Účinnost: Jak jsem tu už možná psal tak proti oblaku prachu za náklaďákem je to dost účinné - kde se normálně člověk neodváží nadechnout se dá dýchat a jen je slabá pachuť písku/prachu v ústech, ale fakt málo. To mluvím o hustém žlutém oblaku na písčité silnici za tatrovkou, ve kterém je viditelnost tak čtyři metry. Proti pylům mám dojem, že to minimálně dost snižuje jejich množství, ale abych solidně posoudil velikost rozdílu s / bez masky na to doteď nebylo počasí, furt jen leje a nejde jezdit střídavě s a bez za stejných podmínek krátce po sobě. Proti výfukům z náklaďáků a autobusů to ale funguje místo vyloženě dusivého dýmu je opět jen taková nepříjemná pachuť - částicové složky to zastavilo a zbyly jen nějaké chemické smrady.
Nevýhody: lidi se tě leknou když někam vlezeš a nejde se vysmrkat nebo napít za jízdy.
Životnost filtru: první kus mi vydržel celý březen a duben při nasazení hodinu každý den bez deště, čili alespoň 400km, možná blízko 500km. Zkusím přiložit fotku jak pak vypadal.
Shrnutí: doporučil bych to tomu, kdo chce dýchat čistší vzduch a jezdí buď krátce (nepotřebuje pít), nebo stejně často zastavuje. Takového člověka ta maska nijak neomezí, pouze citelně vylepší dýchaný vzduch.
k tomu piti - na kolik je realny, ze se pujde naucit tu masku za jizdy jednou rukou poposunout (stahnout dolu) a pak zase vratit?
Moc mě to reálné nepřipadá, aby maska seděla dobře, musí být perfektně usazená a utěsněná. Takže popotáhnout dolů není problém, neopren na bocích zapruží, ale jak se s ní trefíš zpět nevím.
Spíš jsem uvažoval, že kdybych měl na kejmlu hadici s pravoúhlou koncovkou místo rovné, šlo by ji vedle brady zespotu prostrčit do pusy, napít se a zas ji vytáhnout. Usadit masku jak byla by pak bylo snazší. Ale nezkoušel jsem to.
Provedl jsem včera a dnes nějaké testy ježdění s maskou a bez masky a teď jsem si jistý, že pyly to opravdu filtruje důkladně. Rozdíl v rýmě i drásání v krku je už po půl hodině jízdy dost značný. Letos zkouším nebrat prášky a zdá se, že maska je o kus účinnější (samozřejmě má svoje limity).
hele, v tomhle vedru, neuvaříš se? Když si vzpomenu jak jsme na vojně běhali v létě v protiplynovejch maskách...
Já vím, že je jiná, s tou tvou nemám zkušenost, jen mi to prostě evokuje tu mou a ta rozhodně nebyla positivní. Jak to je?
Rozdíl v teplotě vdechovaného vzduchu je minimální. V mínusových teplotách nebo těsně nad nulou mi to připadalo, že to trochu pomáhá nedýchat ledový vzduch, ale nijak přehnaně, rozhodně ne tolik jako šála přes pusu. Teď v létě mi to připadá, že je rozdíl snad ještě menší. Pod maskou se potím o chlup víc než bez ní, ale je to skoro jedno. Co do mnozství vzduchu nebo volnosti dýchání to není vůbec žádný rozdíl. V zimně když se na tom sráží vlhkost tak to trochu odpor klade, ale teď v létě zapomeneš, že ji máš, odpor není cítit.
Je to tím, že naakolik si něco málo pamatuju z chemie, tak ty vojenské mají membránový filtr plus nějakou chemickou suchou náplň, obojí se značným tlakovým spádem - musíš vytvořit šílený podtlak abys nasál vzduch skrz tenhle filtr, protože dírky v membráně jsou tak malé, jak malé částice má filtr zastavit.
Tahle Respro věc má filtr na způsob HEPA filtru, i když neplní vyloženě HEPA normu, jen nějakou slabší. Princip je ten, že je to něco jako vata nebo bulpren na sedle, ale na mikroskopické úrovni. Díry jsou poměrně velké, řekněme 10 mikrometrů, klidně i víc. Když tam vlítne pylové zrnko s průměrem jen 0.5 mikrometru, musí proletět bludištěm mezi těmi vlákny a narazí. Jako kdybys chtěl s metrovým neřízeným modelem letadla proletět 200km/h mezi stromy v lese co stojí 10-100m od sebe. Neuletíš ani kilometr a bude to rozplesknuté na nějakém stromě. V případě toho pylu v masce máš průlet 100 mikrometrovými rozestupy skrz filtr tlustý dva milimetry - 95% částic narazí. Když narazí, tření, zachycení ve struktuře vlákna a elektrostatika je tam už udrží. Jak se filtr plní, roste plocha vláken už zaplesknutých nějakou částicí a filtr viditelně tmavne na vnější, vstupní straně. Nakonec mu začne růst odpor a klesat účinnost, ale to už je na pohled tak špinavý, že ho stejně vyhodíš ještě před tím. Hlavní vtip je ale v tom, že molekuly vzduchu, které jsou ještě mnohem menší než pyl, projdou s mnohonásobně vyšší pravděpodobností a i když narazí, nezarazí se tam, jen trochu změní dráhu letu. Takže vzduchu to odpor neklade.
No a HEPA filtry a všechny jejich pozdější odnože vděčí za svou existenci jaderné bombě - celá ta myšlenka poprvé vznikla a byla vyvinuta pro ochranu vědců a techniků hrajících si s prvním uranem a plutoniem za druhé světové v USA. Tehdy asi netušili, že jednou to bude cyklistům ulehčovat od prachu a alergií :-).
Zkoušel jsi v té masce jet i v těch třicetistupňových vedrech na pražícím sluníčku. Nepotí se ti pod tím tvář?
V tomhle vedru musím do kopce sundavat brýle, protože jinak se pod nimi zpotím až to není únosné.
Jo, včera cestou z práce bylo 33°C. Jak jsem říkal člověku se kůže pod maskou potí o chlup víc, ale když to porovnám s pěší chůzí přes město o hodinu později (bez masky), tak mi to nepřipadá jako tak velký rozdíl. Ale tohle může být dost subjektivní, každý se potí jinak a každému to jinak vadí. Vím, že mnohým vadí pocení zad na bulprenu víc než mě, takže hádám, že někomu by to i v té masce vadilo víc než mě. Na druhou stranu když mi to dává svobodu zhluboka a rychle dýchat i vedle posečené louky, tak bych obětoval i výrazně vyšší pocení.
Jen me tak napadlo, neopali ti slunce na oblicej obrys te masky?
To doladis pozdeji.
http://www.google.cz/search?aq=f&sourceid...
myslíte, že by nešlo improvizovat s lékařskou rouškou? Jaký je vlastně rozdíl v lékařské roušce a v laciných respirátorech bez filtru? Jde mi hlavně o ohřátí vdechovaného vzduchu a hlavně smog, poletavy prach je u nas v nejvetsich koncetracích v celé evropě (aspon v necem jsme první)
Nejsem si jistý jak bude ta rouška fungovat. Jednak z hlediska propustnosti vzudchu a jednak zachycení jemných částic.
Dokonce i ten hepa-like filtr v té Respro masce, který se na první vyzkoušení jeví jako zcela bezodporový, začne v zimě trochu brzdit vzduch po tom, co se na něm srazí vlhkost. Všechny roušky co jsem kdy zkoušel měly přitom dost citelný odpor už za sucha. Kdysi jsem vyzkoušel jednu když jsem byl trochu nachlazený a jet s tím skoro nešlo i když se člověk nezadýchával. Po deseti minutách venku to mělo odpor jak kdybych měl přes pusu igelit. Na jednu stranu tak byl člověk rád, že to kolem úst netěsní, na druhou stranu to ale znamenalo příšerné zamlžování brýlí.
Filtr Respro Sportsta masky se jeví poměrně účinný podle toho, jak zčerná v Brněnském provozu za cca 500km - evidentně se v něm něco zastavilo. Netuším na jakém principu fungují filtry lékařských roušek, ten značný odpor kladený průchozímu vzduchu se skoro jeví jako by to bylo na principu membrány, ale pravděpodobně ne na až tak malé částice - to by člověk vlastními dýchacími svaly ani nenasál vzduch. Máte někdo podrobnější info o tom, co vlastně tyhle roušky zachytí?
na obsluhu kotle na tuhy paliva (na vyber popela) si beru takovej skoro jednorazovej respiratorek co v obchode s pracovnim obleceni stal asi 50Kc, filtr ma od 3M, uz jsem ho i pral holou studenou vodou, a pro danej ucel funguje
Ale na sport by asi nestihal dodavat dostatek povetri, a pokud jde o pyl, tak ten asi taky neresi, teda aspon pri sekani motorovou kosou je to nedostacujici.