Mám lehotříkolku osazenou dvěma světly Sigma Powerled Black které jsou ve výšce 30cm nad zemí. Jsou seřízená podle vyhlášky, možná i trochu s rezervou. Technicky výše dát nejdou protože by překážely nohám a nebo do nich svítily. Tyto světla jsou už od výrobce určeny pro sport, tedy myšleno do terénu mimo silniční provoz. Světla určená do silničního provozu od všech výrobců nedosahují ani třetiny výkonu co ty které mám. Tyto světla jsem taky používal a poznal jsem že je většina řidičů ignoruje protože je jasně poznat že jede kolo, tak proč tlumit že? Navíc když vás auto oslní a nemáte větší výkon světla, pak hodně dlouho nic nevidíte a každý ví (tedy kromě těch řidičů)jak je to nebezpečné. Pak se z cesty která za dne trvá půl hodiny stává hodina. Tak sem koupil výkonnější a toto jsou mé poznatky. Ze začátku jsem jezdil na plný výkon a probliklo mě jedno auto z třiceti. Po týdnu blikajících přibývalo tak sem snížil výkon na střední stupeň a zase to vydrželo jenom týden. Tak sem zase ubral výkon, svítilo to jak ty nejsilnější světla do silničního provozu a zase týden. Pak sem vyrobil kšilty a byl chvíli klid a teď je zase všechno při starém, na víc už někteří řidiči vůbec netlumí. Schválně sem srovnával intenzitu světla z 50m na různé výkony (s kšiltem) a můžu říct že proti tlumeným světlům auta je to nic. Spíše si někteří řidiči zvykli že jsem kolo a patří mě dostat ze silnice. :-( Zvýšil jsem výkon a když mě nervozní řidič pálí dálkovýma, po minutí skoro hned vidím, oči se rychleji zadaptují. Řidičům vadí že nesvítíme, svítíme málo, svítíme moc a evidentně je každý jinak vnímavý na světlo. Nebo spíš chybí tolerance?
Pokud mě auto oslní dálkovými, dávám si jednu ruku před oči a protože mám světlo i na helmě párkrát s ní před ním mávnu a tak "zablikám." Až po tom některým, asi tak dvou třetinám z nich, dojde, že by mohli ztlumit a udělají to. Možná i proto, že se obávají, abych při řízení jednou rukou neudělal nějakou "vlnu" jejich směrem, i když to u trojkolky nehrozí. Jinak se ještě dlouho budeme muset smířit s tím, že na silnici "překážíme" a ti šoféři bez tolerance, nám to při každé příležitosti dají znát. Až nedávno mi došlo, proč překvapivě velké množství aut, zrovna když mě míjí, pustí ostřikovače - ten sajrajt je v očích pochoutka a smrdí dost odporně.
A co teprve vysypaný popelník z předjíždějícího auta.
Jinak pokud mě nějaké auto oslňuje, začnu jezdit po svém pruhu cikcak. Většinou to řidiče znervózní a dojde mu to. - Obdoba výše uvedeného mávání před světlem na přilbě.
Možná je moje poznámka úplně mimo - ale taky se mi poslední dobou (v autě) zdálo, že na mě každé druhé protijedoucí auto bliká. Než mi došlo, že jen poskakuje v letos opravdu mimořádně rozbitých silnicích...
Tak to ještě poznám. :-) Ale pravdu můžeš mít z opačné strany, tedy že já blikám při přejíždění nerovností na silnici a řidiči nechápou proč to dělám, asi jim nedochází že nemám odpružení které by to eliminovalo. :-)
světlo mám tak, aby neoslňovalo. Když řidič neztlumí cvrknu do něj a na vteřinku pustím stroboskop o násobku výkonu. Dojde mu to a ztlumí. Dělám to už trošičku s předstihem, abych při tom neoslnil já jeho ani on mě a dobrý.
jen minimum idiotů naprosto nereaguje a svítí dálkovejma do obličeje jako by to byla ta nejlepší zábava na světě. V takovém případě ten stroboskop nechám na plnej výkon puštnej i jemu do ksichtu a myslím si něco o blbech....
Standardem na silnici je 2x55W (nebo kolik má H4 nebo H7 v potkávačkách). Co má méně, zpravidla není vozidlo, ale svíčka u silnice, nebo třeba nějaká baterka skautíků, co si v křoví hrajou (třeba na doktora;-)). Takže i ohleduplnému řidiči chvíli trvá, než světýlko zaregistruje, identifikuje, že se jedná o cyklistu a zareaguje. Stává se to i mně, a to se snažím k cyklistům, co svítěj a jedou podle předpisů, být maximálně ohleduplný.
Nota bene, když proti němu nejede cyklista, ale při zemi se válí nějaká lidská postava mezi kolečkama od kočárku, tak přece žádné normální vozidlo nevypadá, takový objekt je potřeba obzvláště dobře sledovat, protože se může pohybovat nevypočitatelně. Takže to, že si na Tebe řidič posvítí nemusí být bezohlednost, naopak, strach o to, aby Ti neublížil...
Já mám kolo olepené reflexníma samolepkama, pořádné blikačky, a když vím, že pojedu v noci, tak navíc staré světlo s 0,5W kryptonkou. A řidiči se ke mně chovají asi tak stejně jako když jedu v autě, tak jeden z padesáti zapomene ztlumit. Bohužel, já jej na to nemám jak upozornit (na to je rozumný způsob od Jurimíra výše).
Většinou asi potkávám ty samé lidi co ve stejnou dobu jezdí do práce, z práce. Takže je divné že před tím světla tlumili a teď už ne. Snažím se abych dostál předpisu a zdá se mi to spíše kontraproduktivní. Asi opravdu nezbude nic jiného než ty světla udělat sklápěcí nějakým mechanizmem a když neztlumí, tak to z té předpisové polohy zvednu a pak se budou divit. Mají po 90 luxech(slušná viditelnost na 100m za sucha), namířené do ksichtu opravdu nic příjemného. Pak si možná uvědomí co je to oslňování a že když je mám sklopené(nejvzdálenější část kužele 20m před kolo), tak je to v úplné pohodě. Spíš mi připadá, že je pro některé pány řidiče těžko překousnutelný fakt že mi to svítí víc než méně a to je hrozná drzost.
Mal som to rovnako ako ty, kedysi origi cyklosvetlo na mikrotuzky z obchodu, ale slabota tych pár smiešnych lediek. tak som si z číny objednal 1x 12W s P7 diódou a jedno 3W svetlo s diódou modrej farby (modrá je najlepšie rozoznateľná na vzdialenosť, rovnako v meste v záplave svetiel dobre rozoznateľná) a odvtedy jazdím s oboma naplno zapnutými, hlavne v meste.
Neraz sa mi stalo, že som bol v noci ignorovaný, čiže cez každú križovatku prechádzam ako keby som bol na vedľajšej. Netusím, či to bolo naschvál, alebo ma fakt nebolo vidno.
Ak ma oslepuje auto oproti, tak svetlo len zodvihnem zo zeme a namierim naňho a drvivej väčšine to dôjde, svetlo je naozaj nepríjemne oslepujúce aj keď má on diaľkové. Inak diaľkové/tlmené riešim posunutím svetla v stojane nahor/nadol :) Priblizne 1 z 10-tich nechá diaľkové a približne polovica preblikáva, čože to ide. No ani sa im nečudujem, keď 2 silné svetlá na riaditkách, reflexné nálepky na prilbe, reflexné pásiky na nohaviciach, bunde i rukaviciach a 0,5W blikačka vzadu + reflexné pásiky na návlekoch na tretry + 3M reflexné tyčky do špíc. Musí to vyzerať nezvyčajne :)
Inak sa snažím byť slušný, ale keď niekto jazdí vkuse s diaľkáčmi, tak je to sviňa, nech oslepuje hocikoho :(
Jo, neslušnost a netolerance světu vládne. Čim víc se člověk snaží(v dobrém), tím víc ostatním vadí, nechápu ale je to tak. Člověk nesmí v dnešní společnosti vybočovat jinak ho společnost semele. I řada mých známých nedokáže pochopit proč nejezdím autem místo na kole ať jim to vysvětluji jak chci. Jsem pro ně objekt který nemá na silnici co dělat a korunu tomu nasadil jeden co prohlásil že sem sobec který zdržuje provoz. :-(
Já myslím že většina řidičů nesklopí světla prostě proto že tě dostatečně brzo nevidí, resp. neodliší tvoje bílý světýlko (světýlka) od spouty jiných svítících předmětů, nejčastěji bílých odrazek patníků. Stává se mně to v autě často, že až nablízko si všimnu že jedno z těch světýlek se hýbe, tudíž to není odrazka patníku. V duchu se pak omlouvám. U zadní blikačky je to lepší právě díky blikání, červená odrazka patníku nebliká. Chtělo by to možná dopředu taky blikačku (bílou) ne kvůli svícení, ale kvůli upozornění JEDU A NEJSEM PATNÍK.
Já jsem zkoušel jezdit vepředu s blikačkou+světlem a zjistil jsem, že mě to blikání děsně vadí. Možná ve městě, kde svítí na silnici ještě lampy, je to jiné.
Třeba v Německu se blikat nesmí a to ani vzadu.
Mám světla dvě, 30cm nad zemí a 70cm od sebe, navíc svítí opravdu silně a světlem ne nepodobným xenonum, hodně výrazné bílé světlo. Možná vadí zrovna ta barva, mě když mijí auto s těmito světly, tak i když ztlumí, je hodně protivné. Mě spíš zaráží že před tím tlumili a teď když to mám seřízené a svítím na nejmenší výkon ne.
Pokud se nemylim, tak silnicni zakon povoluje blikani predniho svetla pouze pokud je silnice souvisle osvetlena.
Na podzim jsem pouzival na Ibexu kombinaci predni blikajici baterky (serie kratkych zablesku pak pauza) a trvale svitici celovky. Prislo mi, ze me auta oslnovaly mnohem mene nez kdyz jsem tou baterkou svitil. Nicmene nevim, zda by mi proslo tvrzeni, ze blikam protoze silnice je souvisle osvetlena moji celovkou...
Myslím že blikat můžeš vždy a všude, to blikání na osvětlených úsecích je podle mě myšleno jako dostačující. Na neosvětlených úsecích blikat můžeš ale musíš mít ve předu ještě jedno světlo které svítí souvisle. To spíš ta čelovka je v řeči zákona problém, neměla by nahrazovat hlavní světlo ale jako doplněk taky bez problému.
Teď se mi to nechce přesně hledat, ale mám takovou obavu, že čelovka je zakázána. Což je v pořádku, protože může snadno způsobit oslnění ostatních účastníků provozu.
Tak to by mozna bylo zajimave, kdyz bys to dokazal najit.
Podle me predpisy (v CR) resi pouze svetla na vozidle nikoliv na ridici. Kdo sviti pouze celovkou, ma neosvetlene vozidlo, ale pokud ma kolo svetla podle predpisu, nevim o nicem, co by zakazovalo pouzivat svetla dalsi. Kdo chce, muze mit blikacku treba na kotniku, akorat to nenahrazuje predepsane osvetleni kola.
I tak by se to dalo vlastně vyložit. Když má vozidlo předepsané osvětlení, je všechno v pořádku, a řidič může třeba svítit protijedoucím do očí ruční halogenkou, a všechno je v nejlepším pořádku... ;-)
Tak ze bych si prece jen nakonec tohle http://www.kronium.cz/hid-svitilny... koupil? Ne na kolo, ale do auta? ;)
Pamatuju, ze kdysi v Jablonci honili policajti nejake decko, ktere laserovym ukazovatkem svitilo na ridice, kteri prijizdeli z kopecka od Prahy - tesne pred zatackou.
Z podobne kategorie jsou i laserovi oslnovaci letadel. Kdo Ti co muze, kdyz nechas pustenou laserovou vodovahu na pracovnim stole na zahrade, ze?
Ne tak docela, kdyz bys svitil do oci, mohl bys nekoho oslnit...
Paragaf 32
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
I kdyz tezko rict, zda je baterka dalkovym svetlem. Kazdopadne dulezite je, ze se to vztahuje pouze na ridice (cyklista je samozrejme ridic), na chodce uz ne.
Nicmene ono by se asi dalo leccos vyvodit z obecnych formulaci jako, ze povinnosti prepravovane osoby je "neohrožovat svým chováním bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, zejména neomezovat řidiče v bezpečném ovládání vozidla". Pripadne by se dalo vyuzit i dalsi zakony, zvlast pokud by se prokazal umysl nekoho ohrozit...
Navic schvalne se snazit oslnovat protijedouci (laser, fotoblesk a podobne extremy) je volovina, protoze srazka by pro aktera mohla mit vetsi dusledky nez vsechny vygooglene paragrafy. :)
Takže jako chodec(účastník silničního provozu) když jdu v černo černé tmě po silnici a mám zaplou čelovku, porušuji předpis? No nevím, myslím že by řidiči měli být spíše rádi že mě jde vidět. Samozřejmě mám čelovku seřízenou aby svítila dolů. To samé na kole, navíc je dobrá když řidiči neztlumí, podíváš se na místo řidiče a je to. Jenom úplný idiot neztlumí. Bohužel na tříkolce je čelovka k ničemu, svítím si na nohy a to není dobrý, to samé asi platí na lehokole.
No v silnicnim zakone jsem k tematu nasel pouze paragraf 56, odstavec 2:
"Za snížené viditelnosti musí být organizovaný útvar chodců označen v předu po obou stranách neoslňujícím bílým světlem a vzadu po obou stranách neoslňujícím červeným světlem. Označení světly může být nahrazeno oděvními doplňky s označením z retroreflexního materiálu."
Pokud se nepovazujes za organizovany utvar (a netlacis vozik a podobne), tak ti sice nic (krome rozumu) sviceni nenarizuje, ale rozhodne ani nezakazuje a nevim ze by existovala vyhlaska, ktera by resila osvetleni chodcu, takze akorat nesmis napodobovat svetla (nebo zvuky) vozidel s pravem prednosti... :))
Takže modré majáky nebrat. :-))
Aha takze kdyz umi sikma a vodorovna rada zablikavat stroboskopicky ,mysleno dvakrat-trikrat zablesk a pak pomlka a opakovani a pomlce zablikne to druhe na tomto http://files.myopera.com/MrTrik/albums/800727... tak to je to co nezapinat nekde na komunikaci :-D
...ale blika/sviti to jen do stran,ale i tak by se to nemuselo libit...
...jsem si toho vedom a tak to nezapinam v modrem provedeni...
...ale co by tak rekli kdyz tam mam i zelene?
ktere umi to same blikani/sviceni...
http://files.myopera.com/MrTrik/albums/679095...
(lepsi foto v zelenem jsem nenasel...musim vypachat)
Patníky nejsou červené, nýbrž oranžové (přesně tomu říkají "autožluť"). Nemám pocit, že by se pletly se zadním světlem, ať už aut nebo motorek. Na kole jsem taky blikal - abych ušetřil energii (není to normální blikačka), ale pak jsem zkusil přepnout na trvalé svícení a už jsem u toho zůstal. Blikáním totiž prozrazuju, že jsem kolo a řidič se podle toho chová - co nejdřív tu překážku objet a mít to za sebou. Když svítím trvale, nemá to chybu - řidiči mě předjíždějí vedlejším pruhem a když něco jede, tak uctivě zpomalí a vlečou se za mnou. Funguje to dobře, nejspíš čekají nějakou mašinu a tudíž předpokládají i vyšší rychlost než běžné kolo (a to dělají správně). U nového světla na leháč jsem už funkci blikání vůbec nezaváděl. Když ale pojedu delší štreku po silnici, dám tam ještě majáček.
U aut jsou velké rozdíly ve výkonu (1 až 4x 5W na jedno světlo, když tam nejsou LEDky) i účinnosti zadních světel. Někteří opravdu ve dne svítit nemusí, jak to nově zavedli, protože by to stejně nebylo vidět. To ale neplatí o světlech na mých kolech, takže svítím i ve dne a budu v tom pokračovat.
Jaký majáček máš na mysli?
http://img5.rajce.idnes.cz/d0510/3/3196/3196697...
Jestli se neotevře jenom ten jeden obrázek, tak nevím, čím to je.
To je kupované a nebo amatérsky udělané. A může se používat na tříkolce? Nějaký odkaz na název, či obchod nemáš? Dík.
Jj, to si Radek dělal sám, o tom "amatérsky" bych trochu pochyboval:))
viz.
http://www.nakole.cz/diskuse/10999-hi-tech...
Celý život jsem se "co by asmatér" pletl odborníkům do řemesla, bohužel slaboproud byl pro mne "neznámou". Závidím jim, v tomto oboru se dají dělat zázraky. O ten majáček, bych měl zájem.
http://rostac.rajce.idnes.cz/
Slovo amatér znamená, že to člověk dělá s láskou, to se nedá brát negativně. Ovšem ten majáček je dělaný z toho, co se doma našlo a v téhle podobě jej nejde zopakovat. A tu vnitřní složitost ocení nejspíš jenom ten, kdo to dělal. Nemít na kole rozvod 12V, tak bych to nejspíš řešil přiděláním malých blikaček na ten prut. Zezadu červenou, zepředu bílou, nebo v nich rovnou vyměnit ledky za žluté. Pak by ani tolik nemrzelo, že se to rozstřelí, jak s tím jednou švihnu o zem.
Jen tak pro zasmani, mozna to i Radek splnuje... :)
§ 42
(1) Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy 2) smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v §....... je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
To splňuje snad každý, ale beze srandy. Podle kolegů v práci, z nichž nikdo na kole nejezdí, je to jasné - cyklista nemá na silnici co dělat, jelikož zavazí, zdržuje, nic neplatí a podobně, natožpak v noci. Kdyby prý bylo takových víc, tak by se s tím muselo něco dělat. Podle mě je to čistá závist, ale my to tak v práci máme - pohrdat navzájem svými aktivitami. Já teda nikomu válení se v autě, u TV nebo v hospodě nezávidím, ale kdo ví. Už jenom kvůli tomu se snažím jezdit co nejvíc. Jestli tak uvažují všichni řidiči okolo, tak nezbývá, než na sebe maximálně upozorňovat.
Přesně tak to mám i já a nejen u kolegů v práci. Prostě silnice patří autům a tečka. Ještě taková perlička, za cyklostezky prý máme platit něco jako dálniční známky, když už se vyhazuje tolik peněz z jejich daní. My jsme totiž socky které do státního rozpočtu přispívají jen minimálně. Holt kdo má auto tak je logicky větší plátce, no není to k smíchu, nebo spíše k pláči. Tady tolerance nikdy nebude, český člověk v plechovce za 5 000 Kč už je nadřazená rasa, o tom co má plechovku za mega ani nemluvím, to už je bůh. :-(
Tak my v praci mame diskuze (= hadky) na tema cyklisti vs motoristi docela casto, jako argumenty zazniva vsechno mozne (treba oni tvrdi, ze silnice jsou postaveny pro auta, ja tvrdim, ze silnice byly uz pred autama, oni tvrdi ze cyklisti nepatri na silnici, ja reaguji tim, ze by bez aut nebyly nehody a podobne), ale ja se tim netrapim, oni to to tak (snad) uplne nemysli a je to prijemne odreagovani (o pracovanich vecech jeste dokazme mluvit normalne). Obcas si nektere napady vypujcuju i tady v diskuzich (medved), protoze cim absurdnejsi argument, tim obtizneji se vyvraci, nedavno se treba kolega snazil dokazat, ze za vsechno zlo muzou cyklisti...
Ale u nas ten kolektiv celkem funguje a tohle postuchovani je celkem v pohode (o lehokole jsem si vyposlech spoustu vtipnych pripominek, ja zase kolegum pripominam jejich pojistne udalosti). Horsi je, kdyz to dojde do faze, o ktere pises...
Už se snažím takovým debatám vyhýbat, ono vysvětlit něco jednomu člověku ještě jde, ale když proti mě stojí celá hospoda a všechno co řeknu přeřvou, na to nemám nervy. :-) Na konec jsem stejně podivín a to v lepším případě. Prostě nedokážou pochopit, že můžu dojíždět 15km do práce a 15km z práce na kole (tříkolce), uvézt k tomu nákup a ještě si libovat že dělám něco pro zdraví. :-) Na konec slyším od lidí kteří už léta nepracují a v důchodu nejsou(auta ale musí mít), že nejspíš dělám v práci hovno, jinak není možné abych to zvládal. Nějaká trénovanost a otužilost jsou pro ně sprostá slova. :-)
Já to říkám furt, že ty lehokola jsou nějaký divný...jak na tom můžete jezdit
No to co tady popisujem se týká i zábradlí, pokud tedy nejseš extremní biker který se vyveze autem, pojezdí po lese a pak zase autem domů. :-) To je zase cyklistika mimo mé chápání, ale proti gustu ... . :-) Znám takových dost a jsou to kámoši, ale co se týká jízdy po silnici a používání kola jako dopravního prostředku, jsou jasně na straně plechovkářů. Takže ani cyklisti nedrží při sobě, co potom chceme po lidech kteří by na kolo nesedli ani za zlaté prase a auto je jimi bráno za člena rodiny.
highlander je už nějaký ten rok lehokolista ;o))
Tak to se omlouvám za nadávku extrémní biker. :-))
Aspoň někdo se člověka zastane :))Dík, předsedo...
Tak u me je to okolo 26 km (a totez zpet) a uz se me nejeden clovek snazil presvedcit, ze kdyz bych si koupil auto, tak bych usetril spoustu casu, ktery bych pak mohl treba sportovat... :)
A me spis stve, ze nemuzu na kole jezdit celorocne, protoze autobusem trva cesta dele nez na kole a jedou mi tri spoje za den (jeden do prace a dva zpet), takze ho clovek nesmi nechat ujet.
No presvedcovat celou hospodu bych fakt nezkousel, aby diskuze mela aspon trochu smysl, tak se clovek potrebuje dostat ke slovu. :)
Jo jo, pak bys měl třeba čas cvičit ve fitku a aspoň trochu bys podpořil naše hospodářství. :-) Opravdu logika jako prase, asi závidí že se dá spojit příjemné z užitečným a tak nám to na silnicích dávají sežrat. Holt malý český člověk se nezapře.
Znám takového důchodce, který celý život jezdil 15 km do práce i z práce i v té nejhorší slotě. Dnes bych s ním rád občas vyrazil, ale nemůžu. Na jeho obvyklých 100+ km dlouhých odpoledních projížďkách se rychle uštvu. ;)
No pridej jim k tomu matematiku,nez se dostanes nekam kde jezdi bus,stravis nejaky cas,nez se uraci prijet je dalsi cas,na zastavkach bus se zdrzi a pak cena...a je jasne ze na tvych 15Km (mych 18Km) usetrime cas,penize ,udelame pohyb pro zdravi,ale to oni nepochopi.
u nás v práci je to na podobné bázi. Rejem do sebe furt a pořád. Je to jakési odreagování a bez těch věčných srandiček, bych tam odsud asi utekl :-) takže mě to celkem baví, když do mě ryjou kvůli kolu nebo se ptaj jestli s nima dneska půjdu na oběd, protože je řízek atd. atd. Vracím jim to uplně stejně a bavíme se u toho všichni :-)
Je ale fakt, že můžeš narazit na debily a pak to nebude o zábavě a srandičkách