...aneb jak nejlíp využít dynamo
Po DVOU hodinách psaní textu mi to prostě zmizelo, možná je to tak lepší. Pokud by náhodou někoho něco zajímalo, odpovím. Fotky jsou tady:
http://generator.rajce.idnes.cz/
Pod každou fotkou je nějaký podrobnější popis.
Nechtel bys to zacit vyrabet komercne? ;)
Mam par dotazu.
Jak je to s vodeodolnosti?
Jaka je vaha?
- - Odhaduju 3 az 4 kg? Ty drzacky a podobne...
Jak dlouho Ti to trvalo?
- - Vypada to profi, klidne bych veril, ze to je koupena seriovka. Ja bych se s tim moril celou zimu a vysledek by zdaleka nebyl podobny tomuto zazraku. ;-( Klobouk dolu.
- Krytí odpovídá IP 44. Co se týká ovladačů, ty mají vnitřní membránu, jak tlačítka, tak ty páčky, je to tam i vyfocené. U všech krabiček jsou naspodu dírky pro vyschnutí případné kapky. Na starém crossu vozím něco podobného už 40 tisíc km v každém počasí a bez závad.
- Váhu odhaduješ přesně. Koupené kolo s celou původní výbavou mělo 21 kg, teď má 24,5 kg, i když všechny ty držáčky jsou z hliníku.
- Dělal jsem to celou zimu, a to o víkendech, kdy to má jedině smysl. Co se dělá večer po práci, z toho jsou jenom zmetky, to určitě všichni znají :-)
Kdysi jsem vymýšlel, co všechno bych si představoval na cestovním kole, a vyšlo mi něco podobného. Ani mne nenapadlo se do toho pustit, takže smekám, provedení vypadá fakt profi.
Máš odhad, kolik to bylo peněz a kolik hodin práce?
BTW nabíjení GPS máš nějak vyřešené?
Není tam GPS a ani to neplánuju. Je tam jenom přehrávač a ten hraje přes 20 hodin. Nabíjet jde jenom z počítače (je to Sony). Jinak můžu nabíjet leccos, je tam výstup 12V.
Peněz a práce to stálo nepočítaně. Mohlo to být víc, ale skoro všechny SMD součástky jsou z vraků spotřební elektroniky (včetně plazmových TV, z těch jsou i šroubky).
Teda, co na tohle rict, asi jen ze zasnu a zavidim, vypada to dokonale do nejmensich detailu. Nadherny je treba ten ovladac na riditka, tlacitka s potiskem jsou dokonala.
Ja mel s osvetlenim podstatne mensi ambice (jen Luxeon (nasledne cree) regulovany pres pwm) a zatim mam jen testovaci zapojeni v nepajivem poli. Jeste jsem ani nevybral krabicku na ridici obvod a baterie. Asi bych se mel zacit vic snazit...
Byla by nejaka technicko-takticka data o tvem systemu? Jako treba spotreba v ruznych rezimech, ucinnost menicu, vydrz baterie? A prozradis typ (jak pises) nejucinnejsi LED, co znas?
Uz mi tam chybi jen jedna funkce, kterou jsem zvazoval (a vicemene zamitnul) a to auto-alarm. Nebo jsi ho jen nezminil? :)
Napada me jedina pripominka. Splnuje tvoje predni odrazko pozadavky vyhlasky ohledne minimalnich rozmeru? ;)
Napřed tu odrazku - to je originál, co tam montuje Azub. Otázka je, jestli nějaké požadavky pro silniční provoz splňují tahle kola vůbec, ať už sériová nebo samo-domo, o tříkolkách nemluvě.
Ohledně různých parametrů jsem se napřed šíleně rozepsal a pak se mi to smazalo. Jenom stručně - z dynama je to při denním svícení úplně soběstačné už od 10 km/h, spotřeba všeho dohromady asi 360 mA. V noci se přední světlo zesiluje podle rychlosti - měří to frekvenci toho alternátoru. Při 37 km/h už to cucá z baterky.
Pokud bych měl zapnutou ješte muziku, tak to dřív nebo později vybiju určitě. Je potřeba sledovat ukazatel baterie a případně nějaká světla vypnout. Bez světel můžu vyhrávat do aleluja.
Před chvilkou jsem se vrátil z venku, nedalo mi to, abych to konečně nevyzkoušel. No je to potěšení.
Alarm mám přenosný, na baterky. Úplně malá krabička, reaguje na otřesy. Dobrý nápad, taky ho použiju :-)
Ještě ty LED - viz http://www.ezk.cz/led_diody_kulate.htm
Jsou to ty L5RED4200. To je jejich označení, skutečný typ ani výrobce nevím.
V blinkrech a v majáčku jsou L5YEL30000, ty jsem bral po 50 ks a na sáčku byl i konkrétní typ, ale už ho taky nevím. Pro použití v blinkrech jsem u všech ve vrtačce ubrousil čočku, aby měly široký úhel. I tak svítí dost.
Jinak kdyby te zajimalo, co musi splnovat jizdni kola, aby mohla na silnici, tak krome silnicniho zakona je klicova vyhlaska 341/2002, konkretne priloha 13 "Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky".
Neni tam nic, co by explicitne vylucovalo lehokola (i doma delane) nebo trikolky z provozu (bez brzd a podobne by snad nikdo nejezdil). Podstatne je, ze plocha predniho (i zadniho) odrazka nesmi byt mensi nez 2000 mm2 (plus dalsi omezeni), ale stejne jako ostatni odrazky ji lze nahradit reflexnim materialem na obleceni nebo v blizkosti.
Co se svetel tyce, tak tam je dulezite asi jen to, ze osa predniho svetla ma protinat rovinu vozovky ve vzdalenosti max 20m, coz uz je stejne skoro rovnobezne.
Narozdil od motorovych vozidel jsem nikde nevidel napsane, ze by na kole nesmelo byt vic svetel nebo odrazek nez je predepsano, takze by nemel byt problem ani s vice svetly nebo tvymi blikaci.
Lehokolová témata obvykle nesleduju, tím spíš se v nich nevyjadřuju, ale tady udělám výjimku.
Na takových těch samodomo výrobcích se mi většinou nelíbí, že to často bývá spíchnutý horkou jehlou, nedodělaný a už od pohledu více či méně "hlavně aby to nějak fungovalo". To co jsi vyrobil mi posunulo čelist dolu. Naprosto úžasný. Opravdu promakaný do detailu. Jednim slovem BRAVO!
Hlavně se s tím prosimtě nepřibližuj k letišti, nebo tě dispečer řízení letového provozu začne navádět na dráhu :-))).
;-)
Ještě přidám nějaké údaje, co mě taky ohromily, když jsem si to tak spočítal.
Když to beru i s majáčkem, je tam:
51 tranzistorů (z toho 14 FET)
21 int. obvodů (dvojité OZ, časovače, generátory pulsů, klopné obvody, reference, DC-DC měniče)
174 diod (z toho 96 LED, přičemž bargraf beru jako jednu).
Bylo by zajímavé udělat to s procesorem a nechat všechno komunikovat mezi sebou datově, množství součástek by asi moc nekleslo, spíš drátů. To by chtělo ale víc lidí a času na vývoj. Pak by se to taky mohlo blížit něčemu, co měl už před desítkami let ten Američen, jak tady někdo dával odkaz. A to bych zas nechtěl.
Je to opravdu uděláno moc pěkně.Mohl jsem dnes obdivovat.Zvyšuje to bezpečnost lehokola.Když Radek od nás odjížděl se zapnutými světly,tak ho nebylo možno přehlédnout.Zezadu opravdu připomíná spíš letadlo než kolo(jak tu bylo už řečeno)Radku gratuluji a užij si své krásné hračky.Doufám,že díky dokonalému osvětlení,budeš 1.lehokolový vítěz 24-hodinovky.Máš na to!
Tyyy jo, dost dobry.
Jen se divim, ze pri tom objemu (a zdravem entuziasmu) nenavrhujes plosaky elektronicky a desky nevyrabis fotocestou. Uz jen kvuli replikovatelnosti. Ale super, i kdyz bych to osoobne treba na kole nechtel, tak smekam.
K těm elektronickým návrhům - počítač to dokáže nějak udělat, ale jinak, než chci já. Stejně mu musím součástky někam rozmístit a on pak skončí, že si s tím neví rady. Jo když je k dispozici vícevrstvá deska a nebo se nechá jedna strana jenom na propojky, jak je to ve většině přístrojů, to se pak navrhuje.
Je to jako s elektronickými překladači - někdo řekne, že na co jsou překladatelé, když dneska všechno zvládne počítač. Ale co z toho vyleze...
Fotocesta je dobrá věc, ale neplánuju to replikovat. Takhle je každý kousek originál umělecké dílko (taky to tak dlouho trvá).
Ja naposledy navrhnul nejaky plosak na papire pred mnoha lety a to tam bylo jen 8 soucastek. Neumim si predstavit, ze bych rucne nakreslil integrovany obvod a sedela roztec nozicek. Zvlast u slozitejsiho schematu si navrh bez pocitace nedovedu predstavit, papir bych mel driv progumovany nez bych rozmistil soucastky.
Holt kdo umi, umi... :)
Docela Tě lituju že to kreslíš rukou. Nikdo Tě nenutí abys to nechal nakreslit autorooter ale klidně si to ranžíruj ručně. Výhody jsou snad jasné: pohodlí při návrhu , opakovatelnost , verzovaní, dokumentace. Zaznamenal jsem tu několik povzdechů lidí že by to chtěli taky, jsem zvědav co jim odpovíš ? :-)
Jeste by me docela zajimalo, co je to za panel pred osou predniho kola, kam se originalne umistuje drzak na tachometr? Je videt jen na fotce z boku, podrobny zabery jsou jen na panel uplne ve predu.
Pokud je vsechno reseno analogove, to asi musi vest docela hodne dratu mezi jednotlivyma jednotkama, ne? To uz by se skoro vyplatila nejaka auto-sbernice jako CAN. :)
Docela by me zajimalo, jak je na tom zapojeni s ucinnosti (kolik procent energie se protopi), i kdyz s dynamem si precijen muze clovek vic dovolit nez ciste z baterii.
Kazdopadne obdivuji, ze je to zvladnute jak elektricky, tak mechanicky i designove. Vypada to fakt jako profi vyrobek.
Na místě držáku pro tachometr je držák pro mp3 přehrávač nebo podobnou věc. Je dutý, dělaný z poloviny krabičky od hodinek a stříknutý na černo. Chystám se do něj ještě namontovat jakési projekční osvětlení pro tachometr, který je až vepředu. To je jediná věc, co mi vadí, že na něm není v noci nic vidět. Tenhle typ má sice vlastní osvětlení, ale jednak na něj při jízdě nedosáhnu a i kdyby, tak po pár zasvíceních se v něm vybije baterka a navíc pod 10 stupňů nesvítí vůbec. To se Sigmě moc nepovedlo.
Účinnost - pokud myslíš měniče pro LED, tam je to kolem 90%, u dálkového při plném výkonu míň, ale s tím se svítí chvilku. Celá řídící elektronika žere pár mA, až na ty LEDkové bargrafy, tam je to pár desítek mA. V noci svítí sice tlumeně, ale stejně tam cítím zbytečnou spotřebu. Když ony ty LCD měřáky jsou moc velké, LCD bargrafy jsem nesehnal a miniaturní ručkové měřáky jsou drahé a neměří zrovna dobře při otřesech. To všechno by mělo ale mnohem nižší spotřebu. Samozřejmě, mít tak digitální bodový maticový displej, co by ukazoval úplně všechno, to už je ale někde jinde.
Že s tím ještě prudím, ale přidal jsem tam to osvětlení tachometru.
http://generator.rajce.idnes.cz/Jak_to_nakonec...
Přímý odkaz jaksi nefunguje, ale je to tam vyfocené.
Neskutečné. Jako příznivce minimalismu bych si to na kolo nedal ale provedení musím ocenit, dal sis s tím opravdu práci. Nejvíc mne šokoval ten majáček. (jak moc je zapnutí osvětlení znát na tachometru? Vždyť už to musí působit jako elektrodynamická brzda :-) )
Jo, tak tohle je potřeba ještě objasnit. U toho dynama to bohužel není tak, že čím víc z něho budu chtít brát, tím víc se nadřu, třebaže bych to tak chtěl. Dynamo dává pořád stejně - něco přes půl ampéru. Když moje spotřeba proudu tohle přesáhne, což je raz dva, tak akorát vybíjím akumulátor, ale dynamo brzdí pořád stejně. Jenom pokud bych vydržel svítit minimálně a akumulátor by se stihl úplně nabít, tak se dynamo začne automaticky odpojovat, aby se proud nemusel někde měnit v teplo. To se ale stane zřídka. To spíš ještě budu muset vozit nabíječku do zásuvky. Mám stejně pocit, že rozdíl asi 10 W při tom výkonu, kterým se to celé uvádí do pohybu, je zanedbatelný. Stejně tak těch pár kilo, co jsem tam přidal :-)
Jeste s tim dynamem a odpojovanim, jak to tedy presne funguje?
Nikdy jsem zadny dynamo (nojo alternator) nemeril, ale z popisu hned nekolika lidi jsem ho vnimal jako zdroj proudu, kdy otacky maji vliv akorat na napeti na prazdno, ale i ve zkratu z nej pujde stejny proud jako do normalne zateze.
Z toho duvodu se mi jevilo jako dost problematicky zdroj, protoze pokud bych dynamo jen tak odpojil (nebo odebiral maly proud), asi by se to dynamu prilis nelibilo.
Tak jsem to pochopil spatne ja nebo to uz ma nejak vyresene to nabojove dynamo nebo odpojovanim myslis neco jineho?
Chápeš úplně správně, jak to dynamo funguje. A taky že je to problematický zdroj. Nižší proud mu nevadí - když se zrovna točí moc pomalu na to, aby přes určitou danou zátěž procházel jmenovitý proud, tak je prostě nižší. Problém je hlavně napětí naprázdno. Vyrábějí se světla k dynamu, co mají senzor a svítí jenom potmě. Ty musejí taky tohle napětí vydržet. Kolem 50 km/h už špičky přesahují 100V. Chod naprázdno dynamu samozřejmě taky nevadí a jde při něm točit lehčeji, když zrovna nikde nic neprobíjí.
Odpojování mám řešeno tak, že jekmile napětí baterie dosáhne třeba 14,2V (jde to nastavit), tak se dynamo odpojí (tranzistorem) a znovu se sepne zas až při poklesu na 13,8V. Tenhle způsob nabíjení baterii ohromně svědčí. Při odpojení zátěže během otáček ale dojde k další indukční špičce a napětí naprázdno má tendenci vyskočit až k 200 V.
Všechny ty špičky nad 100 V je dobré pochytat ochrannými diodami (tzv. transily). Při nejvyšších rychlostech se trochu zahřejí, ale žádná velká ztráta to není. Jinak by musely být některé součástky dimenzované na vyšší napětí a snížila by se účinnost.
Další odborné dotazy prosím soukromě, aby se to už nerozmazávalo - s ohledem na "normální" lidi ;-)
Nezlob se, ale já bych naopak, pokud to chceš zveřejňovat bral, kdyby to bylo někde na webu.
Té elektrice spíš nerozumím, ale rád si to přečtu, alepoň se poučím, a navíc kdybych se jednou pro takový šelmostroj rozhodl, mám v záloze člověka, který by to mohl postavit, ale rozhodně to nechci nechat znovu vynalézat.
Samozřejmě, pokud si to chceš ponechat jako svoje know-how, tak to respektuji, vlastního sádla si v tom nechal určitě spoustu.
Ahoj, muzu par otazek (zas na me leze pokuseni neco kutit ;)?
- optika v dalkovem - na fotce ta pridavna cocka vypada dost tluste, to je nejaka cela sestava? A neuvazoval/nezkousel jsi cocky z projekcnich reflektoru v aute (cetl jsem, ze funguje dobre, ale nemel jsem v ruce, tak hmotnost ani funkcnost netusim)?
- elektronika pro dalkove - jaky cip pro spinany zdroj mas ozkouseny pro tyhle proudy?
- ledky v tlumenem: sviti do stran nebo nahoru/dolu (predpokladam, ze jsou priplacnute zady k sobe na spolecnem chladici)?
Predem dik
Čočka v dálkovém je z hledáčku kamery, jsou to vlastně dvě na sobě, průměr asi 20mm, ohnisko asi 25 mm, hliníkový držák/stínítko je ze startéru k zářivce. Cočka z auta je velikostí a hmotností někde jinde. Existují i menší čočky přímo na LED reflektory, ale pořád je to zbytečný kus skla.
Čip je nejlevnější starý MC34063, stejně jako v tlumeném. Není určený ani pro výkonový FET, ani jako nastavitelný zdroj proudu, ale šlo tomu pomoct. Je to vidět na té fotce počmáraného papíru, když se zvětší. Určitě jsou novější a taky jednodušší řešení, ale tohle dělá přesně to, co od toho čekám a prostě to potěší využít každou starou součástku, známe to.
Ledky v tlumeném svítí nahoru a dolů. U té horní je zrcátko, co vrací na parabolu tu část světla, co by šla jinak mimo někde do oblak. Ta spodní částečně svítí taky mimo parabolu, ale to jde na zem před kolo, jenom je tam kousek difuzního plastu, aby to nepromítalo nějaké čáry.
Jestli chceš ještě nějaké podrobnosti, tak asi radši obálkou, tohle má od cyklistiky daleko :-)
Kdyz to tak ctu, tak to vypada, ze na kole vlastne nevozis jedno z nejpropracovanejsich osvetleni, ale spoustu odpadku... A kdyz si vzpomenu, co jsi povidal na sraze - kus vysavace, miska od vodovek, krabicka od hodinek, ... 8-)