Ahoj všem!
Chtěl bych poprosit o radu. po zimě každoročně řeším, co je třeba všechno promazat, aniž bych kolo musel nechávat někde v cykloservisu. Rád bych se s někým poradil, v cykloservisechna mě bývají rady dost nákladné. Při koupi crossového Authora Stratose mi řekli, že kromě řetězu a ložiska šlapek neni třeba pravidelně každoročně mazat nic. Na řetěz užívám běžný olej na šicí stroje a kola. Doma mám silikonový mazivo ve spreji a WD-40, ale obě dvě skoro nepoužívám pro horší zkušenosti. Co je tedy třeba kromě řetězu namazat? Hodilo by se mi i stručně nastínit postup - třeba u bowdenů, lanek... Díky za komentáře.
Doporučuji u toho stratose mazat jenom řetět (kliďánko olejíkem na jízdní kola + šicí stroje), kluzáky vidlice udržovat v čistotě + občas na ně stříknout silikon ze spreje, a to je vsjo. Na krosu jezdím od roku 2003, bowdeny ani ložiska šlapek jsem nikdy neměl potřebu mazat a šlape to ok :-)
Připojím se k otázce, máte někdo zkušenost s mazáním teflonových bowdenů a lanek? V servisu mi řekli že to není problém i když se na krabici píše nemazat. Nastříkal sem je silikonovým olejem a asi měsíc to šlo ale pak to celé začalo tuhnout. Teď budu měnit všechny teflonové lanka a teflonové vložky do nokonů a rozhodně nic mazat nebudu. Ale možná byla chyba ve mě a silikonový olej nebyl to pravé ořechové. :-) Taky nevím jestli je vhodné používat kombinaci teflon lanko-teflon bowden, u originálních sad nokon jsou tuším jen nerezová lanka, to samé u rohloffa.
Nikdy jsem je sice nemel, ale v principu na sebe jakekoli mazadlo muze vazat i necistoty. Pokud je hladky chod s nizkym trenim zajisten uz teflonem, nic bych tedy uz dal nepridaval a neprimazaval bych.
Ad teflon-teflon- proc ne, treba to bude chodit jeste lip.
Dík, myslel sem si to. :-) Takže v podstatě stačí neodpružené kolo držet v čistotě a mazat řetěz. Všechny ostatní pohyblivé části mazat podle potřeby která je u mé lehotříkolky spíš menší(Rohloff, Schlumpf, bubnové brzdy, zapouzdřená utěsněná ložiska a další v podstatě bezúdržbové komponenty).
Přesně jak napsal vasek. Mazat bowdeny nemá moc smysl, pokud dobře chodí, tak to je po čase akorát ke škodě.
Jediná situace kdy to má smysl je ta, když už to chodí blbě a nechce se ti hned měnit bowdeny, tak to na chvilku ještě zachránit, ale nevydrží to dlouho.
Nejdůležitější je dobře vše utěsnit, tedy největší vliv na výdrž dobrého chodu mají zatěsněné koncovky.
A pak ještě pomůže bowden v kuse, protože se pak nemůže do toho posledního kusu u přehazovačky horem dostávat bordel. A tohle je nejnáchylnější místo.
Ale zase bowden v kuse jde malinko více ztuha i když není zasraný.