Zdravím :-).
Loni + předloni jsem sice už pár ráfků vypletl (a kupodivu vycentroval), ale vždycky mi jedno kolo trvalo celou noc a byl jsem u toho děsně sprostej - výrazy "ku.a" a "do p.dele" patřily k těm nejslušnějším :-). Délku drátů jsem volil metodou pokus - omyl, až jsem se trefil, tu délku nakoupil a bylo to. A tehdy jsem si řekl, že už nikdy...
No a teď mám několik ráfků na výplet a zase jsem se rozhodl to udělat sám. Cena jednoho hvězdonického paprsku nerez dvojky nezeslabované je na krámech za 11 - 14 Kč, k tomu nipl za 2 - 3 Kč, zatímco dvacet kiláků ode mě je hvězdonická šroubárna, mají tam prodejnu pro maloodběratele a cena drátu 6 Kč. Což při osmi ráfkách je dost rozdíl.Tentokrát chci vědecký postup. Hodlám použít vzorec z ivela pro trojí křížení: L = (A : 2) - B + 2, kde A = vnitřní průměr (zřejmě ráfku?), B = rozteč sousedních děr na náboji.
Všechny ráfky jsou remerx (předpokládám, že vzorec platí ale obecně i pro maviky, rigidy...), náboje přední + zadní vše současná nabídka Shimano ve verzi 32 + 36 děr.
Prosím vás - někoho, kdo tenhle vzorec už použil - aby mi odpověděl na tohle:
1) hodnota A - vezmu ráfek a změřím jeho vnitřní průměr - je to tak?
2) hodnota B - vezmu nábu a změřím osovou vzdálenost dvou sousedních otvorů (cca 8 mm) - je to tak?
3) výsledná hodnota L - vyjde mi délka drátu na přední nábě a levé straně zadku, nebo to je délka drátu na straně u kazety = kratší o cca 2 mm?
Pokud jde o profi způsob vycentrování, tady mi vyšel (na mé tvrdé naléhání:-) ) laskavě vstříc "m", že mi to ukáže (u mě lépe jednou vidět, než si 10 x přečíst jak na to), ale stejně se ptám: mám vypletené kolo, nahrubo poutahované paprsky - a v tom návodu na ivelu píšou, že se ráfek má "prohmatávat - prošlapávat" - co to znamená? Prostě se ho snažit s citem pokroutit, aby si dráty líp posedaly?
Prosím někoho, kdo si sám občas něco vyplete a používá tento vzorec, aby mi laskavě poradil. Internetové odkazy na jiné vzorce (jeden mi poslal "m") nedokážu otevřít, takže mi jde skutečně o tento ivelácký vzorec.
Díky :-)
ten vzorec funguje, alespoň mě jo...já to prohmatání dělám tak, že pomačkám vždycky dvojici drátů co se křížej.
M je určitě odborník, ale zkus se zeptat ještě Zeda, ten Ti to taky ukáže názorně :-)
Vyplétání je pro mě vyšší dívčí. Jsem schopen vyměnit drát a kolo vycentrovat. Ale dělat to úplně od podlahy neumím a ani na to nemám nervy. A ještě výplet zadního kola, kde je náboj mimo osu - tak to už vůbec ne.
Jen chci upozornit na skutečnost že vnitří průměr ráfku je pofidérní číslo. Spíš by se mělo počítat s průměrem na kterým sedí hlavy niplů. Totiž třebas u toho Remerxu jsem oproti vnitřnímu průměru ráfku měl niply hloubějc zasazený (chtělo to teda delší dráty) Ráfek byl nekalíškovanej (beznýt), ale nebylo to zas o tolik hlubší, abych mohl použít prodloužené niple do ráfků s kalíšky.
Já jsem si zvolil normál strojařský postup. Nakreslil jsem si to v rýsovacím programu a a kóta mi pak ukázala rozměr špice. Stačilo mi nakreslit dvě kružnice, malý na střed dír a velký vnitřní okraj ráfku. Rozteče dír jsem neměřil, stačilo mi spočítat počet dír a vydělit 360 a rozmístnit je na kružnice a nartýsovat špice
Zkusim ten odkaz jeste jednou...
http://www.sapim.be/index.php?st=spokelength
Jestli je ten vypocet dobry nevim.
S tim promackanim dratu je to jak pise highlander, pak jeste muzes kolo naplacato polozit na pevnou podlozku, osou naboje o ni oprit a z protilehlych stran zatlacit na rafek proti te podlozce. Klidne i silne, z obou stran.
zrovna dnes jsem odkaz využil, podobný byl na stránkách DT Swiss
No, a? Počítá to dobře?
ano, konkrétně - měním 20" ráfek, délka špic z Azubu byla 185 /nebo 186 mm, nemám měrku /, sapim mi spočítal 182mm pro ráfek Remerx Grand Hamer, který má vyšší profil / a tudíž menší vnitřní průměr/než původní ráfek, takže objednávám 182
Výplet kola špicema je archaický nesmysl někde z doby okolo rozkvětu parního stroje a naprosto nechápu, proč už dávno neexistuje něco jiného bez vyplétání a centrování. Stejně jako proč v duších není nějaká nepíchnutelná hmota, proč se musí furt foukat a defektit a vozit flastry. Centrování kola jsem neochočil ani s pomocí zaklínání, svíček a vonných tyčinek. buď to háže do stran nebo nahoru a dolů, třetí možností je cykloservis a tak ho využívám.
Začal bych u té (nepíchnutelné)hmoty. Ono je to už v tom slově - hmota, tedy hmotnost, tedy vyšší hmotnost než vzduch. Navíc hmotnost v tom nejhorším místě na kole.
Kdo někdy při výměně plášťů nešetřil a vybral nějaký hodně lehký, jistě se pak nestačil divit, jak velký to má vliv na zlepšení jízdních vlastností.
Stejně je to i s vyplétanými koly, která se určitě nepoužívají i na motorkách jen proto, že by někoho bavilo pořád je centrovat. Prostě jsou lehčí, pružnější, odolnější, na druhou stranu ale také dražší, než litá.
A ještě k tomu výpočtu délky drátů:
Když jsem před časem trochu tunil svého horáka (původně to byl velmi "hodnotný" stroj ze supermarketu :O) a výplety dělal úplně jinak (nerez, vpředu přímý výplet s polovičním počtem drátů, vzadu úplný atyp podle vlastního návrhu), tak jsem postupoval takto:
Na původním kole jsem odměřil potřebné délky - od díry v náboji po začátek niplu, připočítal závit a bylo to. Akorát jsem dráty musel nechat vyrobit na zakázku - s tím jsem ale počítal.
Délka pak seděla přesně a výsledek byl nad očekávání dobrý ( s původním výpletem stačilo abych se trochu opřel do pedálu a ráfek okamžitě škrtal o brzdy, navíc celé kolo bylo jako gumové - teď je to úplně jiná kategorie).
Pokud tedy nepoužíváte kotoučovky a chcete kola přeplétat, přímý výplet vpředu můžu jen doporučit.
To je fakt, proč s sebou vozit hmotu? Nejlepší by bylo plnit pláště (galusky, bezdušáky) vakuem. Mimo hmotnosti to má tu výhodu, že nemůže ujít.
Jenze na prave skoro-vakuum musis mit relativne pevnou nadobu. Obavam se, ze pak by i silikonove vypeneni bylo lehci. ;)
Myslíš, že by mi přijali patent na galusky z titanu nebo titanalu? Z tenkého plechu by to mohlo být lehčí než konvenční galusky. Akorát cenu bezešvé trubky z titanalu ve tvaru galusky bych asi nechtěl vidět:-)))
Napiš mi svoji e-meilovou adresu a pošlu Ti vzorec na výpočet - ověřený, používám jej asi 15 let.
Moje adresa je- [email protected]
Milan
nestyď se a napiš ho, ať máme o čem tlachat : - )
http://bmxgang.7x.cz/vypleteni-kola
tady je taky jeden odkaz na výplety - a ten vzorec pro trojí křížení funguje.
Na těchto stránkách: http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci... najdeš návod na výplet kola i s obrázky. A nejen to.
No, ten vzorec z vela jsem už použil a vyšlo to. Takže pro klasické shimano náby (řekněme deore až XTR) ano. Ale jestliže použiješ nábu odlišnou = např. větší průměr přírub = větší osová vzdálenost protilehlých děr na přírubě nebo příruby blížeji u sebe - tak tam to už je o něčem jiném - to vyzkoušené nemám.Tam by zřejmě byl vhodnější vzorec, který poslal Michal.
Další možnosti jsou zde:
http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx¨
nebo tady: http://www.bikeschool.com/spokes/
Ahoj všichni, není lepší si koupit již zapletená kola, a když náhodou přece jen chcete vyplétat, tak není lepší to svěřit odbornému servisu, a místo toho času stráveném při vyplétání se buď projet na kole, nebo vydělávat svou prací?
Pro mě teda není!
1) zapletená kola = podstatně dražší,
2) chci to umět, a když se to byl schopen naučit mechanik v servisu, tak proč bych to neměl pochopit já,
3) teď v pátek jsem vyplet jedno kolo za 45 minut, což je úspěch !!! a kdybych u toho nečučel na televizi, tak by to šlo ještě rychleji. Podstatné pro mě je založení prvních tří drátů (resp. první dvojice je jasná, takže se spíš jedná o založení toho třetího), pak už ok - vpodstatě už nemáš jinou možnost, než to provlíkat správně, chyba by byla patrná na první pohled,
4) malý problém vidím u toho vzorce, co uvádí iVelo - doporučuji dráty o 1 - 2 mm kratší, než vyjdou výpočtem podle vzorce; jinak to ještě zkouším podle vzorce, co mi poslal Milan, tam zatím ale výsledek nemám.
V tomto pripade ne. Ja obvykle zapletam nove rafky kazde jaro, muj soucasny postup - jedu domu z prace na kole, 2 km od domu koupim rafek, vecer to u lahvace prepletu a rano jedu do prace. Za tyden druhe kolo.
Kdybych si to nechal udelat tak by to bylo asi takto: Prijedu z prace, sundam kolo a pneumatiku. Druhy den musim do prace vlakem, vecer odnesu to kolo na prepleteni. Nejmene dalsi tri dny, ale spise tak tyden jsem bez kola. Prinesu prepletene kolo a namontuju, dalsi den muzu jet. Stalo me to o nekolik dni a nejmene 300 Kc vic. Nehlede na to, ze kdyz uz v tom krame jsem, tak si neco koupim a to se pak prodrazi jeste vic :-)
Tady jsou vzorce: http://www.sapim.be/index.php?st=spokelength
Já používám pro výpočet délky špic tohle - http://www.recumbents.com/wisil/spokes!.asp