A má to být opět na trek? Nebo silnička? Nebo něco jiného ?
Karbonový trek mě přijde jako blbost. Na co je kompromisní kolo s nekompromisním rámem .....
U všech ostatních variant je to o tom co od toho čekáš. Ceny dnes nejsou tak strašné, dokonce se začíná zdát, po zdražení kovů, že karbon je vlastně levná varianta uměle držená výrobci nahoře :-D.
Přechod na karbonovou silničku se mi vyplatil hlavně směrem k jízdní pohodě, méně vibrací otřesů a tak. Na druhou stranu první rok jsem se kolo bál opřít o roh nebo o kandelábr.
Jo a ještě když opravdu svištíš tak kolo krásně zní...
Opět na trek, tohle co mám, teď váží samotný asi 12 kg ( bez nářadí, atd..) Prostě jen tak jsem o tom přemýšlel, nic víc.
Podle mne blbost... Zbytečně tím jenom zvedneš cenu kola a ve výsledku to ničemu nepomůže. Na treku jsou úplně jiné součástky, jejichž výměnou za lepší mezi nimi poznáš rozdíly...
A úplně nejlepší by bylo vyměnit celé kolo, trek je slepá větev vývoje, ani ryba a ani rak :-)))))))))
Jak jsem uvedl- je to ryba hlavně na cykloturistiku.
Zaměř své myšlenky jiným směrem- trek je kolo ideální pro dálkovou cykloturistiku natěžko,tedy tam, kde na nějakém tom deku nesejde a múžeš na něj naložit jak na mezka.Karbon se vyplatí tam, kde jeho přednosti využiješ a oceníš- a to není tento směr.
Na druhou stranu, říká se, že karbon lépe tlumí rázy a vibrace. Také jsem už nad tím přemýšlel, že by se to právě při těch velkých objemech mohlo dobře projevit.
O nákupu uhlí sice neuvažuju (drahá sranda), ale nejsem přesvědčený, že je to úplná blbost.
tak, říká se to, ale měl jsem před lety karbonový MTB rám Giant a nějaký přínos v pohodlí /oproti alu Trek/ jsem nezaznamenal, myslím, že se vlastnosti karbonu v tomto směru lehce přeceňují, ale určitě se najdou karbonové rámy, kde se tuhost v záběru kombinuje s pohodlím , ale ty najdeme výhradně jen na špičkových /a řádně drahých/ silničních kolech /napadá mě např. Specialized Roubaix/
Rubéčko potvrzuj + mám tam ještě protivibrační Zerty
Při první vyjíždce jsem hledal jestli tam přece jenom není ta odpružená vidle někde skrytě integrována ......
Na druhou stranu jsem na tom zažil ulomenou sedlovku ( špatná montáž a pravděpodobně utaženo přes moment + moje váha, už jsem to tu někdy popisoval), což bych u výletního treka rozhodně nechtěl řešit, tedy například sebou tahat na nějaké 1-2 weekové cestě momentový klíč....
sedlovka byla taky z karbonu?
ano, a taky se zertem..
Najel jsem s kolem Roubaix na dlažbu, něco čemu v Zápech říkají silnice, prokládanou asfaltem, butry, šutry atd.
Říkám si konečně něco na co je to stavěné a břink a už jsem stál a hledal co se děje.¨Koukám sedlovak odprýskaná a lehce unaveně nahnuta v zad. Tak jsem si s kola udělal kolo model Pospíšilové a dojel sem dom....
Prdlo to přesně na hraně objímky,.....
U levnych vyrobku s prinosem typu tlumeni vibraci nepocitej vubec a i u tech drahych rozhodne vic nez material treba delka vytazeni sedlovky a vaha jezdce (aby to slo opravdu poznat). Kdo chce znatelnejsi "praci materialu" na silnicce, mel by se divat nejdriv predevsim po karbonove vidlici s KARBONOVYM SLOUPKEM, pohodlnejsim sedle, dobrych riditkach a tlumici omotavce na nich.
Aby karbonovy ram mel nejaky vyznam (tj. aby byl kvalitni, lehci nez napr. z duralu, aby mel urcite fyzikalni vlastnosti, ...), stal by nekolikanasobek ceny celeho tveho kola. Karbonove ramy se sice prodavaji uz i v relativne nizke cenove relaci, ale nijak si nepomuzes, naopak byvaji casto tezsi a mene kvalitni nez "klasika". Tohle plati i pro jednotlive komponenty z tohoto materialu obecne- kdo nevi presne co chce a jeste se snazi usetrit, ziska za vic penez min muziky, jde potom snad jenom o nejakou pochybnou estetiku.
Pokud se ti tedy vyplati dat nekolik desitek tisic za kvalitni karbonovy ram pro tveho treka na nezavodni pouziti (takze asi rozdil oproti stavajicimu ramu ani nepocitis; plus si pripocitej dalsi kupu penez za prehozeni vsech komponentu a nakup novych, co na novy ram nepasovaly), muzu se ti podivat po par tipech. Vysledkem bude velmi nesouroda smes toho nejlevniho s nejdrazsim, co na trhu najdes.
Nahodne nalezeno na webu. Do tohohle uz bych se mozna i nechal uvrtat. ;-)
http://reviews.mtbr.com/interbike/delta-7...
1/ s timhle bych ti nepral ani malinke polozeni se v terenu
2/ nechtel bych to kvuli cisteni pouzivat na jizdu jinde nez po obyvaku
Jde vylozene jenom o takovou ukazku (a uz par let starou) toho, co se da technoůogicky zvladnout.
2) chapu. Ale 1)? Proc? Myslis, ze to bude tak krehke? Mimochodem, ram je cca za 120.000,-. Takze to je opravdu jen akademicka debata. ;-)
Zatimco pevnostni a tuhosti urcite tahle konstrukce vyhovi (resp. neni duvod to tak nevyrobit a neverit v tomhle vyrobci), tenke prurezy jednotlivych samostatnych vlaken budou mnohem vic nachylne na ev. mechanicke poskozeni nez treba klasicky kulaty prurez jako u trubky. Fyziku neprelstis.
Ad cena- kvalitni karbonove ramy stoji bezne radove tisicovky €, samostatne prodavane se skoro nevyplati nakupovat.
koukni na karbonoveramy.cz, tohle vazi 9,5 kg
Dělá si tu reklamu na čínský rámy, který u číňanů koupíš za pár kaček. Tuhle jsem viděl nabídku, kde stál "karbonový" rám 50 doláčů, ale minimální odběr tam myslím byl 100 kusů.
Taky mě to napadlo, ale přece jen jsem si říkal, co když je za tím něco jiného, míň přízemního a otravného.
jenom jestli ramy nejsou nahodou cinsky uplne vsechny, teda krome tech z Taiwanu