Ahoj všem, právě jsme objevili na netu tuto navigaci za cenu 1000kč. V ceně mapy TOPO 50 v4, registrované a držák na kolo ještě zabalený. Navigace použita celkem 2x.
Je málo používaný a se zárukou.
Nevím ale zda by to pro nás bylo dobré. Myslela jsem, že bychom jí využili třeba jak pojedem podél Moravy - mnozí jistě ví jakou cestu mám na mysli ;)
Ale nevím, co přesně ty mapy obsahují, jak jsou staré a takové ty další věci - registrace... to by nevadilo, že je to registrované na někoho jiného?
Nepotřebujeme nic barevného - stačí jen cesta kudy jet.... a kde jsme :)
Všem moc děkuji za odpovědi.
Martina
Za 1000 Kč dobrý, sám ji za tyhle peníze mám. :) Ale:
Dobrý v okamžiku, kdy si trasu naplánuješ doma na počítači, přehraješ si ji do navigace a pak jedeš podle toho. To je třeba můj preferovaný způsob ježdění na kole, plánuji ještě radši než jezdím. :)
Dobrý v okamžiku, kdy se nechystáš do hlubokých lesů, do skalních údolí nebo do ulic měst s úzkými ulicemi a vysokými domy. Tam všude velmi rychle ztrácí signál. Mě to třeba tolik nevadí, pořád s sebou vozím papírovou mapu, navíc mám určitou představu z plánování.
Dobrý v okamžiku, kdy nepotřebuješ navigaci, ale záznam o projeté trase a navigaci bereš jako bonus navíc. S tím jsem si ji původně kupoval.
Velmi špatné v okamžiku, kdy bys chtěla přeplánovat svoji cestu někde na trase.
Registrovaná mapa znamená, že ji nemůžeš použít s jiným přístrojem než s tímto. Takže když si koupíš a zaregistruješ si mapu a přijdeš o GPS, tak si mapu můžeš strčit za klobouk.
Přeplánovat výlet na navigaci je opruz na všech. Umí ten eTrex navigovat ne po cestách, ale jenom ukázáním směru, kde je cíl?
Jo, tohle umí.
Neumi. Routovani musi umet nejen mapa, ale i pristroj. Tohle je jen Legend, ne Legend HCx, nebo jina lepsi varianta. Pamet 8 MB je dost malo. Ale presne se do ni vejde ta nejlepsi mapa na kolo - Mountfield. Nejsou na ni vrstevnice, ale cyklostezky jsou vyraznejsi nez dalnice. Jako naprosty zaklad staci. Kde jsem a najit nejblizsi hospodu, ... Ale informace na Mountfield mape jsou cca z roku 2004. Ta novejsi mapa 3.1, co se k tomu dodava je velka, takze se do Legendu vejde jen cca 1/6 republiky (jestli si pamatuji dobre). Ale dodnes ji mam a na kole ma jednu obrovskou vyhodu. Je monochromaticka a oproti barevnym displayum citelna i bez podsviceni.
Pro zacatecnika idealni.
Sel bych do toho. A casem mozna poridis lepsi. eTrexy ted konci a i ty nejlepsi (Vista HCx) poridis za slusnou cenu kolem 5000Kc. Ty uz navigovat umi.
Ale pozor - neexistuje mapa, ktera by umela navigovat po cyklostezkach, polnackach, turistickych znackach... Takze pro neridice routing stejne neni k nicemu.
Nejak mi vypadlo, ze kolem 5000Kc jsou ty pristroje NOVE. Napriklad http://www.navisat.cz
Jen k té obrovské výhodě použití bez podsvícení. Tohle hodnotím jako zcela nepodstatnou věc, ne jako obrovskou výhodu.
60CSxko i když je barevné, tak podsvícení také nepotřebuje nikdy.
A co se týká Oregonu, tak ten sice je dobré mít nejlépe trvale podsvícený, ale zase na druhou stranu výdrž baterek s 50% podsvícením je téměř stejná jako když se podsvícení vypne, takže je to úplně fuk, že je lepší používat ho podsvícený.
Jinak za těch 1000Kč se ten Legend dá, i přes ty jeho nevýhody.
Když jedu na kole, tak na navigaci nekoukám stále a pokud se potřebuji podívat, tak stačí klepnout na displej a podsvícení se aktivuje. Není potřeba podsvěcovat stále.
Tak to asi těžko!Do displeje můžeš mlátit třeba kladivem,ale stejně se nerozsvítí!!!!!!!!!!Nebo nám poraď jak tuhle funkci aktivovat.Věřím ,že by to uvítalo více uživatelů eTrex Legendů.
Mám i Nuvi 200 a na té to funguje.
O kousek výše se píše o 50% stálém podsvícení, já píši, že není třeba podsvěcovat stále.
Když se podíváš, u jakého přístroje se píše o 50% podsvícení a tento přístroj použiješ u následujícího příspěvku, nebudeš potřebovat kladivo, bude stačit prst a lehce ťuknout :-)
.......no ,tak asi tady budu za pořádného čur.ka,neboť pod výrazem "Navigace na kolo Garmin eTrex Legend" si najivně namlouvám,že se vlákno bude věnovat navigaci eTrex legend !:-( !!! a současně se stydím za to,že nevím,že pan "pro pa" má Oregona!?!
Připadám mi,že jsem se ocitl v komunitě geni(t)álních jedinců,kde bych fundovanou odpověď na dotaz jaké je "zapojení datového konektoru u eTrex Legend" asi čekal marně.
Jó,možná nějakých jízlivých připomínek,těch by bylo.....
Až si všimneš kde se o něco výše začalo mluvit o tom podsvícení, tak Ti možná dojde, že to zas tak moc daleko od toho Legenda nebylo...
Jinak nechápu proč Tě tolik rozčiluje malinké odbočení od tématu...
P.S. Zapojení konektoru u Legenda, včetně celého kabelu, je v jeho manuálu ;-)
Člověče, ty jsi jak sud prachu. Zobni si pár Neurolů.
Sazim na Ebolu. Ma smysl na to reagovat? ;-(
Omlouvám se za spůsob komunikace,ale jelikož si mne uživatel murphy uložil na Black List,nemohu mu sdělit reakci jinak,než touto cestou.E-mail který jsem od něj obdržel nejspíš neměl být doručen právě mně.Posuďte sami,toto je citace: "Murphy vám poslal(a) zprávu:
"Tak jo, mila Zlatko, uz jsem se toho o tobe naposlouchal tolik, ze se divim, ze vubec odpovidam. Chapu, ze mas nejake problemy - kdo je nema? Nekdo vetsi, nekdo mensi. Ale co kdyby sis ty svoje kompenzovala jinde? Jinak - samozrejme - davam te na BL. A jak desifruju s urcitosti tvoje dalsi pripadne identity, budou okamzite nasledovat.
Mimochodem - z toho, co jsem slysel, nebudes z nejhloupejsich. Neni to trosku pod uroven, co tu predvadis? Zamysli se nad tim, prihlas se pod jinou identitou a diskutuj. Proc ne. Ale na agresivni vypady vazne neni nikdo zvedavy. Stejne jako na shazovani serveru a podobne. Nemusis demonstrovat, ze zdejsi admin nedotahl praci uplne k dokonalosti a neco nezabezpecil. Malo komu zde jde o dokonalost. Ani mne ne, i kdyz bych taky vedel, co zlepsovat."Konec citace.
Vím,že jsem svými přízpěvky způsobil malé rozčarování,nic méně zpráva evidentně neodpovídá mému vyjádřování!
Těm kteří mají pocit křivdy se za své dva předchozí příspěvky touto cestou OMLOUVÁM.
Identitu měnit nehodlám,za svými názory si stojím.Takové převlékání kabátů je pod mou úroveň,přesto že spoustě obyvatel naší republiky je vlastní!!!(i 20 let po revoluci)
Zajímavý článek k aktuálně nabízené navigaci v reklamě Mountfieldu: http://svatas.blog.root.cz/2010/02/15/jak...
Pokud nejsi zvyklá na žádnou lepší navigaci a nehodláš ho používat zároveň i na GCing, budeš spokojená. Před koupí si zkontroluj, jestli nejsou přes displej pruhy a jestli joystick spíná ve všech polohách spolehlivě. To byla známá vada kekoluzdarmadávaných "Béďovek".
Co kabel? Dostaneš k tomu kabel? Takovej ten spešl kabel Garmin - sériový port PC. Musí to být i s kabelem! Bez kabelu by to bylo drahý a úplně k ..ehm... k nepotřebě!
Cestu kudy jet ti to ukáže podle toho jak si ji naplánuješ. Na autorouting u turistické navigace zapomeň.
Místo kde jsi ti to ukáže jen ve velmi hrubých rysech vektorové TOPOmapy, ale díky tomu se naučíš vynášet si GPS souřadnice do papírové mapy ;-)
Jo, s tím kabelem je to pravda, kabel stojí cca 550 Kč. Další je, že kabel je seriový, pokud máš nějaký novější počítač či notebok, tak tam seriový konektor (na PC je to ten, co vypadá takto: http://i.iinfo.cz/urs/pc_41_logo... možná ani nemáš a musela bys za dalších X set pořídit převodník USB-Serial.
A převodník USB-serial je taky pěkná loterie, protože s každým zařízením funguje jenom některej.
V jednom minulém zaměstnání jsme měli tři typy, jeden fungoval s faxmodemama US Robotics (zákoš potřeboval konkrétní typ, kterým komunikoval s míchačkama betonu), druhej policajtům s bednou na programování semaforů a třetí servisákům na nastavování nějakejch soustruhů a lisů...
Předpokládám že řešíme připojení ke stolnímu PC, nikoliv k notebooku. Takže, když na stolním PC konektor sériového portu nemá tak si ho tam dodá ;-) Výrok "Nemám na kompu sériový port" ve skutečnosti znamená "Nemám na kompu přidělaný konektor k sériovému portu". Ten se prodává asi za padesát káčé. Stačí ho jen zamontovat dovnitř do skříně počítače. http://www.lan-shop.cz/img/zakladni-desky...
Nevím jak na této navigaci, ale na novějších TURISTICKÝCH navigacích pracujících na TOPO 2 autorouting funguje, i když pouze po silnicích.
Routing umí i prastará Vista Cx... Mám takové tušení, že jedna z mála, která to neumí je pouze ten základní Legend ;-) A pak samozřejmě všechny ty nemapové kousky...
Aha, takže pokud to neumí a mi si představujeme něco, že by nás to navádělo kudy jet a tohle to nemá, tak to kupovat nebudeme. To si opravdu můžeme vzít papírovou mapu.
Tak to počkáme na něco jiného.
Díky ;)
Myslím si, že to je jinak.
Podle toho jak to chápu, tak tato navigace po zadání místa kam se chceš dostat vypočítat kudy jet.
Zároveň umí ukazovat kudy jet nějakou výraznější linkou cestu, která byla naplánována mimo tuto navigaci a do ní byla nahrána.
Oprava: Podle toho jak to chápu, tak tato navigace NEUMÍ po zadání místa kam se chceš dostat vypočítat kudy jet.
Taky to tak nějak chápu.
Ano, černobílý Legend routovat po silnicích ani cestách NEUMÍ.
Umí jen navádět podle tras, které si tam musíš nejdřív nahrát. Nebo pak jen zadat cíl a pak šipka ukazuje přímý směr k němu.
Věř mi, měl jsem ho jako svoji první GPS ;-) Také od MF :-)
No, tak nějak podobně používám svoje PDA s vestavěnou GPSkou a nainstalovaným OziExplorerem. Tj. trasu si naťukám doma a pak mě to po ní naviguje.
Pro mě osobně je ale největší výhoda v tom, že většinou se stejně raději orientuji podle papírové mapy - je větší, přehlednější, atd., ale díky té GPSce vím, v kterém místě té papírové mapy v daný okamžik jsem. (Občas, když je za sebou iks podobných lesních rozcestí, tak je to velmi užitečná věc. :-)
Abych napravil svoji chybu vyse - ta nahrana trasa je serie bodu. Takze v kazdem bode se dozvis, jak je daleko vzdusnou carou nasledujici. Informace o tom KUDY k nemu musis vycist z mapy papirove, nebo z Legenda posouvanim a priblizovanim mapy.
Podle prekonavane vzdalenosti se da pouzit bud samotna (tak do 20 km) nebo v soucinnosti s mapou (80 km a vyse). To mezi je na trpelivosti kazdeho jedince. Zoomovani a posouvani mapy je dost pomale. Proto bych v tomhle pristroji doporucil puvodni Mountfieldi mapu. Topo 50 si pri kazdem prochazeni a hledani vynuti delsi zastavku.
Ovsem pro zacatecnika a na kolo mi prijde (zvlaste za tuto cenu) idealni.
Drazsi barevne pristroje nemaji tak citelny display a podrobnejsi mapy zase znesnadnuji orientaci jednim mrknutim za jizdy velkym mnozstvim informaci.
http://mur.rajce.idnes.cz/2008-05-16_Sumava...
;-)
V soucasne chvili mam 2 kousky Garminu:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&...
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=167&...
Na mapovem obrazku je cca videt rozdil. Vrstevnice jsou uzitecne, dokud nechces jen sledovat linku cyklostezky.
Porovnani map:
http://www.alena.ilcik.cz/gps/maps.php
Jinak existuje i hodne map zdarma:
http://gpsmapsearch.com/?l=cs
http://mapcenter.cgpsmapper.com/
Ahoj, tak tvoje odpověď mi určitě pomohla.
Včetně těch odkazů - to jsem potřebovala právě vidět.... ty rozdíly....
Jinak ty odkazy na mapy zdarma - to si tam třeba z toho prvního odkazu můžu do té navigace nahrát? Přes ten kabel? Mě to na tom odkazu teda ukazuje jen klasickou google mapu a to i když kliknu na to ukaž na mapě :(
A ten druhý odkaz, tak tam vůbec ani mapu mi to neukazuje - jen anglický text :(
Se moc omlouvám, za ty asi pro někoho hloupé dotazy ohledně toho všeho, ale stejně jako Zden42 jsme nikdy v ruce nedrželi žádnou navigaci a viděli jí jen tak na obrázku v pc. Takže vůbec nemáme ponětí kde se co mačká, jak všechno funguje (stáhnutí map, plánování trasy...). Já plánuju trasy na cykloserveru, ale to se asi do té navigace nedá uložit.
Aha, tak tady asi bude menší problém :-) Ono kromě zvolení správné mapy je potřeba ji nejdříve dostat do počítače a tam ji zprovoznit tak aby ji bylo možné poslat do GPS ;-) A to bez určitých znalostí jaksi nepůjde, obzvlášť u těchto free map...
Ten Legend není Oregon či Colorado, do kterých se to nacpe rovnou a je vystaráno...
Protože do Legenda se mapy musí posílat buď přes ten jeho MapSource nebo pak pomocí nějaké k tomu určené utilitky... V MapSource se se mapa musí nejdříve rozchodit aby ji uměl vůbec zobrazit, to také není zas tak triviální záležitost. Ale se vhodnými prográmky se to samozřejmě dá.
Do Colorada a Oregona se ten soubor přímo nahraje pomocí Průzkumníka apod. a nemusí se s tím vůbec laborovat v počítači, maximálně ho jenom pojmenovat. Ale za komfort se platí no, tyhle hračky už nestojí 1000Kč...
Z Garminu se da stahnout navod. Po zbeznem procteni budes mit alespon pribliznou predstavu, co to umi.
https://buy.garmin.com/shop/store/manual.jsp...
Ty odkazy na mapy zdarma - prvni si na mape priblizes to, na co chces mapu. Na prave strane se Ti zobrazuji mapy, ktere dane uzemi pokryvaji. Na prave strane si pak vyberes.
Ten druhy odkaz je na seznam map. Pouzijes Browse all uploaded maps by country, region and category k nalezeni mapy. Ale prece jen to chce nejake technicke znalosti.
OT:
Návody of Garminu jsou z velké části k ničemu... Je tam dopodrobna vysvětlena hromada kravin, které člověk moc nepoužije, ale naopak důležité věci tam jsou zmíněny div ne jako jen náhodou a pouze pár slovy... Pokud tam vůbec jsou :-( A přehlednost je také dost na pováženou...
Ale to je prostě vlastnost Garmina, no :-) Ještě jsem od nich neviděl návod, který by za něco stál...
jj, ten mi nikdy nepomohl. Způsob jak navigací eTrex Legend pracovat jsem musel zjišťovat metodou pokus-omyl. Ještě do dneška mám nějaký mezery v "knowhow". Třeba nechápu, proč se mi v zatáčce někdy ukáže lomená šipka s textem *priblizeniKzatacce* (2WP) a jindy je šipka pořád rovná a v zatáčce jenom přeskočí na další Waypoint. Jak to ovlivnit?
Další věc: Když si dám na displej místo šipky TOPOmapu, tak se mi černá křivka naplánované trasy na displeji docela plete s černými linkami cyklotras či tur.značek. Proto bych měl na displeji často raději pouze "Route-křivku". Jakokdyž vyjedu z mapy. Nevíte někdo jak se mapový podklad dá za jízdy vypnout?
Existuji i original mapy ke stazeni na netu. A k nim pak odblokovavac.
Ale vetsina je na Legend zbytecna. Jestlize je Legend z Mountfieldu (ma tu Mountfieldi mapu) a mas k tomu TOPO 50 v libovolne verzi, bude Ti to pro zacatek stacit.
Dulezite je, abys k tomu pristroji dostala
- drzak na riditka (cca 600,-)
- kabel (cca 500,-)
- instalacni CD puvodnich map (to pripadne muzu poskytnout)
- licencni cisla map (ty jsou ziskane tou registraci, bez nich mapy z PC nedostanes do GPS)
Držák na řídítka se dá pořídit o něco levněji, viz třeba http://www.gpscentrum.cz/navigace-/garmin-etrex...
V případě oversize řídítek je k tomu potřeba dokoupit ještě tohle http://www.gpscentrum.cz/navigace-/garmin... .
Mno, ale když to obojí sečtu dohromady, tak jsem na těch Tvých 600Kč :-)))
Posledni 50 je OK, dokud se na ni na tydenni ceste vejdes. ;-) Nevim presne, ale odhaduju, ze treba cela Morava (reka) bude na povazenou. Kdyz jsme ji jeli, mel jsem problem do Legenda nacpat okoli i z verze 3.1.
Tak ty mapy jsou tam ty TOPO 50 v4.
Je to prý 2x použité, se zárukou, s tím držákem na řídítka a ještě, že je to registrované, ale o instalačním CD ani o licenčním čísle map se tam nic nepíše.A o kabelu taky ne.
Každopádně jsem poslala dotaz, tak uvidím.
Chtěla jsem taky aby mi poslal víc fotek.
Díky za pomoc ;)
Autorouting je stejně na kole dost naprd., i když ho přístroj a mapa umí.
Ruční plánování je vždy lepší, protože pro kolo vybereš příhodnější trasu. Takové požadavky jako menší provoz na trase routing gpsky nikdy nepodchytí.
Omlouvám se že se tady vecpu se svým dotazem, ale zakládat nové téma mi připadá zbytečné.
Jedu v létě s kolem na 3 týdny na Krétu. Budu ji objíždět zhruba kolem pobřeží. Už jsem to jednou jel, ale chci jet i jinde než minule. Protože vím jak jsem posledně bloudil a jaké je tam značení, říkám si, že nějaká navigace by nebyla na škodu. Tak se ptám zkušených: myslíte že to má cenu? Navigaci nemám, půjčil bych si ji od kolegy v práci. Má nějakého Garmina. A jak je to s mapami do navigace? Je to problém sehnat mapu Kréty na netu, nebo se za to musí platit? Mám docela podrobné papírové mapy a podle nich jezdím. Ale stejně je to problém vybrat tu správnou cestu z pěti v olivových hájích :-) Jinak jsem dosud navigací nepolíbený a nikdy jsem ji nedržel v ruce. Díky za rady.
Mrkni sem
http://gpsmapsearch.com/?l=cs
http://mapcenter.cgpsmapper.com/
Navigaci v terénu používám už řadu let a pro tenhle účel si ji nemůžu vynachválit.
Loni v září jsem po dlouhé době byl v zahraniční na z 95% silniční akci na Korsice.
Mapu jsme měli jen nic moc, silnice tam byly ale zcela ok.
A i s tou nic moc mapou super, díky tomu žádné bloudění.
Co se mi ale moc líbilo, tak byla navigace ve sjezdech :-)
Tím nemyslím řešení odboček, ale předem hlášení zatáček. Bylo velmi příjemné již předem vědět ještě než to bylo vidět okem, že následuje 180tka zatáčka.
Na Korsice je křižovatka tak po 10km, a luxusní značení, tam stačí ráno kouknout na mapu a do večera jet po paměti ne? :-P
Ad poslední věta: to je pak houby adrenalin:-)))
Jak v kterém místě, třeba jedna vyjížďka v horách, tam během 10km asi 6 odboček a značení naprd a dle papírové mapy to nebylo jasné (nafasovali jsme kopii papírové s vyznačenou trasou fixou). Tam jsem na chvíli dokonce zapnul autorouting (naklikáno v mapě jsem samozřejmě předem neměl, to se mi zdálo hodně zbytečné dělat, navíc jsem neměl ani na čem, nevezl jsem sebou notebook).
A pak pár průjezdů městy to taky slušně zrychlilo.
Samozřejmě by se tam dalo v pohodě bez gpsky, ale s ní to bylo lepší.
A to s tím adrenalinem, to je právě otázka. Já bych to hodnotil přesně naopak. Bez gpsky bych ten sjezd jel v mnoha místech pomaleji, využíval jsem toho, že vidím 180tku zatáčku třeba za 400 metrů v místě, kde se to velmi mírně stáčelo, takže tam nebylo nic moc vidět.
Bez gpsky bych automaticky brzdil už mnohem dříve, protože si opravdu nedovolím jet někam v 70tce když tam nevidím.
Samozřejmě ani s gpskou jsem na ni bezhlavě nespoléhal, vždy mohla být chyba v mapě (nakonec žádná nebyla, ty silnice jim seděly dobře) a v té rychlosti také nelze do gpsky koukat nějak moc, vždy jen krátký letmý pohled.
To je pravda, města mají luxusní (Byls v Bonifaciu?), ale snad žádné není takové, že by se tam člověk ztratil.
I když chápu, že odbočit v Corte blbě, valit čtvrt hodiny podél řeky, a pak to šlapat nahoru nepotěší (já to tam znám jen na kajaku, a na 5m širokém potoce zpravidla nezabloudíš) (no, jak kdy, taky jsem kdysi přehlídl autobus, sjel Zemskou bránu, a pak nesl kajak dva kiláky zpátky lesem):-)))
Corte jsme na kole projížděli.
Díky tomu, že nás autobus vždy na každou etapu někam popovezl (a ubytovaní jsme byli na více místech vždy několik dní a pak přejezd) jsme toho projeli hodně.
A rychlý průjezd se vždy hodil. Třeba na začátku jsme bydleli cca 20km od Calvi na severním pobřeží a etapa startovala v Calvi, kam odvážel autobus.
My jsme nechtěli na takový kousek nakládat kola, takže jsme jeli z kempu ten kus navíc, i když bylo těch 20km po docela hnusné hlavní.
A místo brzkého vstávání na odjezd autobusu jsme se hezky prospali, takže jsme startovali z kempu cca v době, kdy autobus už byl v Calvi.
Tím byl cíl jasný, tu hlavní a Calvi mít co nejrychleji za sebou a dojet ostatní na plánované trase. Takže se hodilo, že Calvi jsme jen co nejrychleji proletěli nejkratší cestou bez jakéhokoliv zdržování koukáním do mapy.
Bonifacio, tam jsem vůbec nebyl. Tam jela jen část účastníků jen autobusem bez kol (z posledního kempu, co jsme bydleli na východním pobřeží cca ve středu Korsiky to bylo asi 90km po hnusné hlavní, takže s kolem dohromady to moc nešlo spojit), my jsme raději jeli na cykloetapu směrem do hor bez autobosu.
Navigacím nerozumím a papírová mapa s kompasem je pro mě základ. Navíc mě strašně baví jezdit prstem po mapě, plánovat cestu a vidět velkej flág země kudy pojedu, to mi malinký displej neumožní. Myslím že když už člověk začne bloudit, stačí GPS v mobilu aby si člověk upřesnil místo na papírové mapě.
GPS v mobilu Tivydrzi tak 4 hodky. Garminy 20 az 35, podle typu.
Kromě toho navigace v mobilu má mizernou odolnost (a vozit to třeba v camelu a jen občas vyndat, pak to ztrácí smysl).
Stejně mám mobil pořád u sebe v kapse a na to občasné podívání ho nepotřebuju mít v držáku. A jak sem psal, Gps vytáhnu jen při bloudění abych zjistil polohu v papírové mapě.
Kdybych neměl gpsku na řídítkách, tak ji už nemusím vozit vůbec, to by pro mě ztratilo smysl. Ale je jasné, že každý to má jinak.
Já ocením nejvíc to, že s gpskou na řídítkách prostě jedu a užívám si trasu (a to přesně naplánovanou, protože v mém případě je velmi často trasa cílem, tedy jde o projetí konkrétních zajímavých technických úseků) a neotravuju se nějakým zastavováním a řešením kudy.
Ono i s gpskou na řídítkách se občas odbočka přejede, v zajímavém sjezdu ani na řídítkách nelze gpsku sledovat nějak moc.
Suchaři... Na co GPS?!? Mám mapu, mám lišejníky, tož vím Gde Piča Su... ;-)
Tak nějak. Dřív to bylo pragmatické vyčkávání, až bude přebývat víc peněz a GPS bude mít lepší parametry (displej, výdrž, routování po tur. cestách, vodotěsnost).
Pomalu se z toho stává hrdost, že v autě ani na kole GPS nepotřebuju.
Hlavní kouzlo navigace je v tom, že umožní plynulou jízdu bez zastavování po předem připravené trase, což někdo hodně ocení (já ano), někdo ne (když někomu nejde o to jet danou trasu přesně a není cesta cílem, tak to třeba neocení vůbec).
Já taky plánuju podle papírových map. Mám je rád a trávím nad nimi hodně času. Jsem ten typ, jak píše Mlok, že mi na přesné trase zas až tak nezáleží. Kolikrát jsem se dostal omylem na místa o nichž jsem ani nesnil. A koho jsem tam potkal...:) Ale taky se mi párkrát stalo, že jsem skončil v kozím chlívku, protože tam cesta končila. Měl jsem holt odbočit na tu druhou, nebo třetí, nebo snad čtvrtou? A pak se vracíš kus do svinského kopce a nadáváš, protože to už není romantika, to je onanie. No a v těchto případech by myslím navigace dost pomohla. Nový mobil si kvůli tomu kupovat nebudu, ale možnost půjčení mám. Tak se ptám zkušených.
Ber to, pro začátek je to dobré. Ale jak popisuje kolega, je nejlepší si naplánovat trasu doma na PC a pak přehrát do navigace. Co se týče malé paměti, tak já si vždy nahraju jen tu část mapy kde hodlám cestovat.
Musím sem napsat - manžel si chce místo klasické navigace koupit Nokii X6 - nebo co to je. Že prý je to taky plnohodnotná navigace na kolo - nemáte s tím tady někdo zkušenosti?
Já mu říkám, že když už, tak už by bylo lepší koupit tu nejlevnější Garmin eTrex Legend HCx.
Tak kdo má pravdu?
Pomůžete nám někdo rozhřešit tuto hádanku - co je lepší a v případě Nokie - jestli je navigace i určení polohy opravdu zdarma?
Dík moc všem.
Martina
Pouziti jakehokoliv telefonu, pda, mda a podobne je silne limitovano vydrzi baterie. Komu podobny pristroj vydrzi navigovat dele nez 5 hodin, at zvedne ruku...
No vidis - nikdo. 8-)
Garminy vydrzi klidne 3 dny na nejake rozumne dobijeci AA - treba 2500 mAh. Navic je Garmin vodotesny.
Nokie E52 vydrží o trošku déle, ta 1500mAh baterka je znát.
Ovšem odolnost a použitelost v terénu a za horšího počasí nula.
Ovládání v zimě v rukavicích také nepoužitelné (u té Nokike, u Garminu 60CSxka v pohodě).
A je na Nokii nějaká POUŽITELNÁ turistická mapa?
Spousta, např SmartCom, SmartMaps, TrekBuddy a samozřejmě Nokia Maps, já mám teda E 51, ale 52 je ještě lepší , větší display a integrovaný modul GPS.
Já mám firemní E50, mám tam Nokia Maps, silniční ČR je slušná, ale turistickou neznám:-(
A ty mapy - tedy navigování... je opravdu zdarma?
Jo, aplikace Nokia mapy a silniční mapy celého světa jsou zdarma, včetně routování. Co jsem koukal, kdekoliv projedeš autem, tak tam silnice zakreslená je, ale nic jiného, polňačky, cyklostezky = smůla. Podrobnost tak, že vyhledá a dovede tě k jakékoliv adrese v čr.
Když ale používáš Nokia mapy,nemusíš jet přes internet, neplatíš ho ?
Ne, mapy to umí jak tahat online, tak je lze předem nahrát do mobilu.
Já mám sice neomezený datový tarif, ale přesto jsem je předem nahrál do mobilu.
Jedu ale online jak kvůli případné aktualizaci map, tak hlavně kvůli asistované gps.
A když je máš v mobilu, tak lze pak jet i zcela offline. Ale jet zcela offline není úplně ideální. Asitovaná gps (to není tahání map) hrozně pomáhá chytit rychleji signál družic a když je slabší, tak pomáhá určovat polohu.
A pak to v případě, že daný úsek mapy není aktuální ty mapy i automaticky online aktualizuje (pokud se mu to nezakáže, aby se jelo čistě offline).
Takže jestli to dobře chápu, tak když si přes kabel nahraju z pc TOPO mapy do mobilu (Nokia 5230), a vypnu tam tu asistovanou navigaci..... tak to bude opravdu zdarma a přitom mě to bude normálně navádět kudy mám jet, nebo mi to v případě potřeby ukáže kde se právě nacházím? A to bude tedy opravdu zdarma? V obchodě mi to moc nevysvětlili :(
Ne. Celou dobu píšu pouze o mapách, které přímo poskytuje Nokie, které jsou ke stažení na stránkách Nokie a jsou to pouze automapy a ne Topo.
Zdarma pak u nich navigace funguje pouze pro některé konkrétní modely Nokií, kde to uvolnili, seznam z hlavy neznám, bylo v něm cca 10 telefonů. Jen určitě vím, že E52, kterou mám tam je a funguje to na ní.
Pokud to bude přístroj z toho seznamu typů, tak pak to bude zcela zdarma a použitelné i bez přenosu dat (to je ale nutné nastavit a to na více místech více věcí).
Tady je odkaz na ty Nokiácké mapy:
http://www.nokia.cz/sluzby/ovi-mapy
a 5230tku tam vidím, takže s tou to také půjde.
Já právě mám známého, který by mi do té Nokie nahrál jak mapy Nokia, tak i ty Topo. A právě říkal, že pokud tam povypínám tu asistovanou navigaci a nevím co ještě, tak že to budu mít pak zdarma. Ale raději se ptám tady - víc lidí víc ví ;)
Díky.M.
Tak ty další mapy je otázkou co to přesně bude. Jako samostatná další aplikace pro Symbian lze použít lecos, třeba SmartMaps.
Nebo v aplikaci SmartCom GPS lze použít jakékoliv rastrové mapy.
Tady je pak otázka jak je které řešení moc použitelné a co z toho je placené (SmartMaps třeba placené jsou).
Podrobně jsem použítí alternativních map pro telefon nezkoumal, z mojeho pohledu je takové řešení k ničemu, mobil je na kole nepoužitelný (mizerná odolnost, nic moc výdrž) a mám Garmina, který je na tohle použití vhodný.
Tedy tady moc neporadím, používám jen ty Nokiácký mapy v autě.
Jako já to nebudu používat jako klasickou GPSku na kole - vytáhnu to spíš jen když nebudem vědět kudy..... Jinak pojedem podle mapy papírové. Tak snad když si povypínám tu asistovanou navigaci, tak snad to bude taky zadarmo - teoreticky by to mělo být, když se nebudu připojovat přes síť.Ale ještě jsem to nepročetla, takže taky nevím.:(
U těch Topo nejde o přenos dat (ten je vždy jen o zapnuté/vypnuté asistované gps případně když nějaká mapa se tahá online), ale o to, že ty samotné mapy nejsou často zdarma, takže jde o to, co konkrétně by Ti tam nahrával a zda případně u některch těch map chceš používat kradené mapy.
NokiaMaps i SmartCom GPS nepotřebují žádná data stahovat, vše je možné mít v mobilu na kartě předem připravené. Asistovaná GPS způsobuje pouze rychlejší fix na satelity a většinou lze vypnout, takže při používání je vše opravdu zdarma (0 byte download). Já používám javový prográmek trekbuddy, do kterého si připravuji vlastní mapy podle místa pobytu ze serveru cykloserver.cz v různých zvětšeních.
Zkoušel jsem i SmartMaps, ale připadali mi hrozně nepřesné.
Tak tuhle odpověď jsem přesně potřebovala. Asi jsem nechápavá, ale toto vysvětlení jsem hned pochopila. Díky.
Ještě dotaz k tomu programu - taky si připravuju trasy na cykloserver.cz tak bych uvítala, kdyby jsi mi poradil - jak se to pak dá (ta moje trasa) stáhnout do toho mobilu..... a jak si to tam nastavit tak, aby mě to navigovalo podle ní.
Díky za odpověď.
Martina
Musím tě zklamat, ale psát o "navigování" v mobilu, to by mělo být vždy v uvozovkách. U mobilů s operačním systémem (Windows mobile, Symbian) jsou plnohodnotné auto navigace, které jsou jen limitované velikostí displeje. (NokiaMaps, Sygic, Tomtom). U turistické "navigace" lze vždy spíš hovořit jen o prohlížení mapy a zobrazení "kde přesně jsem :-)". Já používám papírovou mapu a když už zabloudím, tak zapnu mobil a nechám si v elektronické mapě zobrazit, kde jsem. Program trekbuddy funguje i tzv. hloupých telefonech viz http://www.trekbuddy.net , program na přípravu map z cykloserver.cz se jmenuje Trekbuddy Atlas Creator (ke stažení tamtéž). Umí zobrazit i připravenou trasu ve formátu .gpx, případně zaznamenávat projetou trasu, ale navigaci stylem " za 200 m odbočte vlevo .." to nečekej.
Koukat na displej mobilu za jízdy na kole opravdu nejde, tím spíš když ještě na diplej svítí slunce.
Co psali ohledně těch Nokia map :
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/mobil...
Však já mám mobil s operačním systémem Symbian.
Neboj, koukat na to z kola nebudu - jak jsem psala - to jen kdybychom nevěděli kudy, tak prostě slezu s kola, vyndám mobil a kouknu ;)
Takže to, co od toho očekávám by to tedy mělo umět a mělo by to tedy být (po vypnutí té asistence) zdarma.
Chci prostě jen, aby mi to v případě nutnosti ukázalo kde právě jsem a abych se mohla podívat, že třeba mám odbočit do prava až 2. odbočku.... (příklad) Takže to by podle tvého popisu mělo umět a mělo být zdarma.
Tak v tom případě je to nejlépe vyzkoušet. Na www.trekbuddy.net zdarma ke stažení (současná poslední verze je 0.9.95), zde je popis instalace a vytvoření potřebných adresářů http://www.trekbuddy.net/forum/viewtopic.php?t=9 , program pro stahování map z cykloserveru.cz nebo třeba maps.google.com je zde http://www.trekbuddy.net/forum/viewtopic.php?t... , případně ještě jiný, který umí stahovat mapy i ze serveru mapy.cz a vytvořit si třeba i fotomapy určité oblasti - MapGrabber http://www.trekbuddy.net/forum/viewtopic.php?t... .Takto to používám plně ke své spokojenosti a je to vše zdarma. Vyzkoušej a když tak se ptej.
Díky za odkazy - kounu na ně ;)
Jinak v mobilu už mám ty Nokia Mapy (Ovi Mapy) a fungují dobře a zadarmo. Jen ty cyklostezky tam vůbec nejsou :(
Známej my může dát do tý Nokie Topo Mapy 3, ale nějak mu nejde nainstalovat do pc Map Source, přestože ho tam má staženej (instalační program), ale pořád mu to hlásí, že tam není. Takže zatím jsem bez Topo Map :(
Dnes budu zkoušet stáhnout a nainstalovat ten program Map Source já - včera jsem si taky musela stáhnout ty programy všechny sama. Taky mu to nešlo. Tak mám pocit, že buď tomu rozumím víc já, nebo nevím, proč mu tam nic nejde a mě jo.
Na ty odkazy se podívám večer.
Díky .
Martina
Jarda: Pro symbian Topo mapy od Garminu už nějaký čas chodí, ale jsou to speciální jiné verze těch stejných map
http://shop.garmin.cz/mobilni-komunikace/sw-pro...
V praxi jsem to ale nikdy nezkoušel.
Ono ale kupovat (pokud ji nechci ukrást) si Topo mapu do mobilu mi přijde dost divný a nedělal bych to.
Mlok:
Garmin Mobile XT samozřejmě znám, ale doteď jsem si myslel, že to existuje jen pro WinMobile platformu...
S tím zbytkem souhlasím, také mi to nepřijde dvakrát rozumné...
OT: Picodas včera pustil do světa TOPO Czech 3.1 ;-) Ale v Pro verzi jim vypadla nějaká data, takže s tím nepospíchej, ještě to budou opravovat...
Tak tam mám už tu Topo Mapu 3.1 a je super - krásná. proti Ovi Mapám jsou tam i ty cyklostezky a dokonce i názvy cyklostezek (Jantarová...)
No pěkné. Jen ještě musím zjistit - jestli to umí navigovat i po cyklostezkách - zatím mi to navádělo jen po silnicích - ale koukala jsem na to jen v obchodě, kde mi tam ty mapy dávali.
Jarda: 3.1 update už jsem taky zaregistroval, prej jim tam vypadla celá jedna vrstva. Snad opravená verze bude brzo následovat, přeci jen je ve verzi 3.1 docela dost oprav dat, i když některé chybky pořád zůstavají.
Nakonec mi to snad ještě donutí koupit Oregon, už mi začíná ta pomalost na 60CSxku čím dál víc štvát.
Jo tak já tam měla nastavený auto, motorku, tak jsem tam nastavila kolo a zítra zkusím.
Maminka:
Zbytecne. Ta routovatelnost vezi v mape samotne. A vyrobce umyslne NEROUTUJE po nicem jinem, nez po silnicich.
Uz dlouho si pohravam s myslenkou, ze bych vypreparoval cyklostezky z Mountfieldi mapy a rozbehl na nich routing. Jenze pracnost a casova narocnost mi v tom asi jednou pro vzdy zabrani. ;-(
maminkamartina:
No, a právě v těch cyklotarsách jsou teď chyby :-) Na hodně místech jim vypadly celé úseky... Ale slíbili, že to brzy opraví. Takže to budete stahovat znova ;-)
Routování to umí jen po silnicích a některých cestách, ale po cyklo bohužel ne...
Ani nevim, nikdy mi nenapadlo ji použít na kole, když mám Garmina.
Takže tam mám ty mapy od Nokie, které jsou velmi dobré, ale samozřejmě nejsou turistické a používám ji takhle v autě.
Tam je mnohem lepší než outdoorový Garmin, hlavně kvůli tomu, že má hlasovou navigaci. A navíc v Garmin mám jen Topo Czech 3 Pro, která je velmi dobrá turistická, ale autorouting má trošku slabší a jsem línej si tam nahrát jen čistě silniční mapu navíc.
Teď jsem zrovna byl v Praze a jel jako spolujezdec, takže jsem mohl navigaci na té Nokii sledovat více než když řídím.
A zkontroloval jsem 30 křižovatek, jestli jim sedí ukazování řazení do pruhů před křižovatkou a ono jim opravdu sedělo.
Legenda používám pro zápis tracklogu při létání - tam už poslední 2 roky totiž požadují zápis výšky, což můj starý GPS 12 nemá. A právě k tomu a jen k tomu se Legend hodí. Mapy - nemapy, pod mokrými stomy v lese se ztrácí, takže v autě dosluhuje právě ten starý GPS 12, který sice nemá mapu a zvládá pouze navigaci na bod, ale chytá se i pod předním sklem Nivy pod promoklým lesem. Používám primárně jako přesný rychloměr a kompas, sekundárně občas právě k navigaci na bod (koneckonců, v Nivě mapy ani moc nepotřebuju, dá se s tím jezdit téměř "kompasovým kurzem"). Při lítání je signál stále dost silný (křídlo nestíní), navigace na bod stačí a nejdůležitější je právě ten rychloměr (po větru fičím 60, proti větru se plazím ani ne 20, a tak dokážu zvolit nejlepší výšku, abych někam doletěl).
Ehm, napsal jsem to poněkud zmateně: Legenda používám jen na lítání, právě pro onen zápis výšky v tracklogu a proto, že jeho velmi mizerný přijímač se ve vzduchu neztrácí. Na zemi GPS 12, právě pro velmi kvalitní přijímač. Absenci mapy řeším přítomností kvalitní papírové mapy na palubě.
Já bych do toho nešel. A to z toho důvodu, že na nějaké delší cestě se potřebuju spolehnout na to, že mi bude fungovat mobil až ho budu potřebovat a vycházím z toho, že nemám jistotum, že ho dobiju. Takže standardně mobil vypnutý, zapínám ho v okamžiku, kdy ho potřebuju. Zatímco dvě náhradní baterky do navigace není problém mít v brašničce s nářadím. Nehledě na to, že bez navigace se nějak protluču nebo použiju papírovou mapu, když ztratím kontakt s rodinou, manželka mě po návratu uškrtí. :)
Další věc je ta, že navigace by měla zvládnout to, že se s ní drncá na rámu kola a celý den na ní prší. To se mi nezdá, že by to ta Nokia vydržela.
Určitě je Nokia dobrý navigační přístroj pro courání se ve městě, zvláště díky podpoře AGPS, ale na kolo bych to bral jen jako nouzovku na odpolední výlet.
Pátej rok vozim na kole PDA a za nic jinýho bych ho nevyměnil.
A jak jsi ho zavodotesnil?
Aquapac
http://obchod.sunnysoft.cz/zbozi/171paq-33-3C1...
Já používám Trekbuddy. V zásadě používám dvě funkce. Buď to nechávám běžet na pozadí kvůli záznamu trasy. Nebo to mám na prohlížení mapy.
Trasy plánuju u počítače a pak jezdím podle paměti. Občas zahnu blbě, ale to beru spíš jako bonus. Nerad mám cesty přesně nalajnovaný.
Prosím poraďte.
Koupil jsem v aukci Etrex Legend, bez paměťové karty, vnitřní paměť 8 MB a na ní mapa Slovenska. K tomu bylo CD s mapami TOPO 50 v3 s registračním číslem mapy (nevejde se na tuto GPS)a dále mapa Mountfield v. 2.00 2006, kterou bych rád do GPS instaloval. Na CD je též prg. Map Source, který jsem aktivoval.
Problem je v tom, že data z GPSd PC přenášet lze, kdežto mapu z PC do GPS nedostanu, hlásí to, že jí musím nejdříve specifikovat a kromě toho pro ten.to přenos se neaktivuje propojůení PC s GPS. Do návodu se nepodívám, ve W.Vistě jej nelze otevřít.
děkuji
Především musíš mít v PC ovladače
http://www8.garmin.com/support/download_details...
Pak také nezapomeň, že když posíláš mapu do GPS, tak ta co v ní už případně je, se přepíše tou právě poslanou ;-)
No, Legend ma seriak... 8-)))
A kdyz mu jde stahovat data, jen nejde poslat mapa, bude problem jinde.
Ale tyhle ovladače tam dát musíš i tak ;-)
Co s tím ale má se takhle na dálku dost blbě diagnostikuje...
Napsal jsem mu i obalku, treba se ozve.
Ale jsi si jisty, ze tyhle ovladace jsou potreba? Nejak se mi to nezda. Ale tezko to ted otestuju, mapsource uz mam uplne vsude a pouzivam ted hlavne Vistu HCx, tedy USB...
A víš, že jsi mi teď zamotal hlavu ? :-) Už je to opravdu dávno co jsem měl Legenda.
Asi by měl napsat jak to má k PC připojené. Jestli přímo do COM portu, nebo do USB přes nějaký ten převodník.
Jestli přímo do COM, tak ty ovladače asi potřeba nebudou...
Děkuji všem co reagovali na mou prosbu o radu, už je to v pořádku, mapu Mountfield jsem již nainstaloval, nešlo o technickou závadu, prostě jsem program špatně obsluhoval. Tu mapu Slovenska jsem bohužel přepsal, takže už nepomohu.