Po par letech e mi začolo rozkládat kolo.Potřebuji kolo aby vydrželo hrubší zacházení a tréninky!!ale nevím si rady jestli kolo s mechanickými kotouči Hayes MX-2!!a nebo klasická Véčka!!!díky za radu!!!
Lepší dobrá véčka než levný (ještě k tomu mechanický) kotouč
Mechanické už nikdy. Zlatá "véčka", osobně mám špatnou zkušenost - malá účinnost, silné škrtání, náročné na seřízení - nudíš se? kup si mechanické kotoučkovky....
Chlapci, mírněte se, zřejmě jste neměli mechanické Hayes. Vážím 85 kg, stále na horách včetně předlouhých alpských sjezdů, terén si nevybírám, silnice, lesní cesty, prašná šotolina, mokro, v zimě sníh. Destičky mám již 15 měsíců a zatím jsem utáhl jen šroubení na pákách(včera jsem se vrátil z rakouského Zillertalu, např 25km sjezd z Tux Fernerhaus do Mayrhofen(převýšení přes 2000m, prvních 5km těžká šotolina, dalších 5 normální šotolina, zbytek asfalt)), 17 km sjezd z Gerlospass do Zell am Ziller, 8km velice prudký a zatáčkovitý sjezd z Stippallspeicher, nebo 14 km z Hochfügen atd. Na brzdy kvůli údržbě jsem nesáhnul. Kolegové s véčkama měnili po třech dnech botky a po týdnu ježdění jeden zjistil, že má výrazněji ofrézované ráfky od botek. Tak teď nyní řekněte co je lepší. S Hayesy brzdím dlouho, skvěle, nedrtím ráfky, neměním tak často obložení, od novoty ještě vůbec. A názor veřejnosti, že mechaniky brzdí špatně je správný, neplatí však pro Hayes a Avid. A že to je náročné na seřízení? S véčkama si také chvíli pokraješ než je vyladíš. Prostě véčka bych již nechtěl, v žádném případě. Nenám čas stále přeplétat ráfky, k tomu shánět svou značku, jako správný estét musíš koupit oba, protože ten Tvůj již nemají v té barvě či jiném odlišení, nemusím věčně měnit botky ve véčkových kazetách atd. V dnešní době již nevidím jedinou výhodu véček (pár gramů mě nezajímá), je to podobné jako s nášlapy, pokrok nelze zastavit.
já bych spíše potřeboval poradi tak aby mi někdo řekl ANO tyhle kotoče ubrdí 85kg bez problémů najedeš na nich 3 až 4 tisíce a nestaráš se o destičky každého půl roku!!budou to držáci jako véčka??já jsem se dočet že Hayes MX-2 jsou o třídu horší něž jedničky!!co je na tom pravdy a jak je to u kola SChwinn Mesa GSD Disk!!!
Laďo, tady vejš máš velice fundovaný názor Tomana, který vychází z vlastní zkušenosti a to je vždycky nejlepší. Rozhodni se tedy podle něho.
Já mechynické kotouče nikdy neměl, názor na ně mám velice roztříštěný: teď v sobotu jsem jel s klukem 92 kg, měl tam ty MX dvojky a vysloveně si lebedil. V červenci jsem se na Lužnici setkal s klukem, ještě vlastně dítětem, dostal kolo za vysvědčení, vážil asi 50 kg, měl tyhle brzdy - stěžovali si na ně, že je každých 200 km musí štelovat, zkoušeli i různé destičky a nic. Takže - nevím...
Nemám zkušenosti s žádnýma kotoučovkama, ale všechny nevýhody véček (a dalších ráfkových brzd) o kterých píšeš jsou mi také silně nepříjemné, zvláště nebezpečí pro ráfky. S nefunkční jednou brzdou kvůli prasknutí kotouče nebo tak něco se dá dojet, ale s buchlým ráfkem musíš dát kolo na záda a jít pěšky.
Mám mechanický véčka a brzdí to taky nic moc, zato jsem do roka měnil oba ráfky a to až poté, kdy došlo k defektu (preventivně před nějakou delší cestou bych musel měnit daleko dřív).
Mám brzdy mx-1xc a jsem s nimi spokojen,jen na predni vyměním 6" kotouč za 8".vážím 80 kg,kolo AUTHOR Instinkt.
kup bud kvalitni vecka nebo hydra. kamos ma Hayesky mechaniky na Rock machine torrent a moc spokojenej teda neni.
Všiml jsem si, že průměry kotoučů jsou různé. Čistě laicky bych řekl, že větší kotouč bude brzdit dobře i s horší brzdou. Je tam nějaký problém s uchycením brzdy při použití většího disku? Nebo větší disky jsou neúměrně drahé?
Problémem bych to nenazval, ale je potřeba mimo jiné redukce pro brzdu na ten větší kotouč. Také je o hodně více namáhán výplet a vidlice...
dovolil bych si s tebou nesouhlasit. pokud si vzpomeneme na učivo ze základní školy - jednoduché stroje, tak z toho jasně vyplývá, že výplet by byl víc namáhanej pokud bys zvětšil průměr kola. když dáš větší kotouč tak potřebuješ menší sílu pro stejnej brzdnej účinek ale na namáhání výpletu to nemá nejmenší vliv. a větší kotouč pomůže, můžu potvrdit z vlastní zkušenosti. mám mechaniky avid. pro snadnější ladění bych doporučíl bb7. ušetřil sem litr při koupi bb5 a ted si drbu hlavu. mám na mysli nastavování pohyblivý destičky:-I
No.. výplet a vidlice je víc namáhán i když tam dáš lepší brzdu. A vidlice bude asi víc namáhána dobrou brzdou a malým kotoučem (velká páka) než špatnou brzdou a úměrně větším kotoučem.
S tím namáháním bych to viděl takhle: když zmáčknu brzdovou páku, působím silou F (v místě sevření kotouče) na rameni r (vzhledem k ose kola), síla x rameno = příslušný moment. Jestliže nasadím větší kotouč, zvětším tím rameno r a mohu tedy brzdit menší silou F (aby výsledkem byl stejně velký moment). Jestliže bych ale při tomhle zvětšeném rameni zabrzdil větší silou, tak tím vznikne i větší moment a pak budou výplet, vidlice a já nevím co ještě více namáhámy. Ale to by měly přece vydržet.
No nedivte se, že si to pamatuju, na stavárně mě učil mechaniku Servít, on to byl sice "vůl", ale zadřel nám to pod kůži.
no to je samozřejmě pravda, ale jestli tam dáš horší brzdu, tak prostě větší sílu nevyvineš. Horší brzda+velký kotouč udělá stejný moment jako lepší brzda+malý kotouč. Akorát větší kotouč bude mít lepší chlazení:-)
A věř tomu nebo ne, na tříkolce ty 160mm kotouče s nejlevnější mechanikou brzdí díky 20" kolu tolik, že po jednom sjezdu jsem si popálil prsty. Někdy budu muset zkusit, jestli to v noci rozsvítim:-).
Jako kotouč? To myslím ale s účinností brzdy nesouvisí, myslím, že to rozpálíš i při dlouhém sjezdu s málo účinnou brzdou.
Pro tvoje potřeby HAYES nebo AVIDY,já jezdím cesty a lehký terén a tak mi stačí SHIMANA.Jinak nemůžu si pomoct ale ted za mokra líp zabrzdím než s véčkama.
Tiez mam SHIMANO a jazdim prevazne cesty a lahky teren a po 1000km zatial dobre. (za mokra urcite lepsie ako vecka).
Já bych do koutoučovek nešel, mam Véčka s paraleogramem ShimanoXT a jsou naprosto supr.
Shimano (475 mechanicke?) najeto 2000 km. Váha 95 kg. Teren středne tezky. Nemam s nimy jediny problem. Ucinek minimalne stejny jako u V. Z me strany dobra volba. Hydry mel bych strach z netesnosti a provozni rezie s tim spojene.
PW
Mám ty MX dvojky, 102 kg a 29" kola (to už je nějaký moment i namáhání výpletu!) a po nějaké době "usednutí" si nemůžu stěžovat. Jak dlouho vydrží destičky nemůžu zatím prorokovat.
PW + LaMi: nějak mi nabouráváte mou teorii "mechanická kotoučovka x hmotnost jezdce". A přitom jsem ji už měl tak vypilovanou. Je dobře, že Vám to brzdí, i když - nejste jen ta výjimka, potvrzující pravidlo?
tak to mi schválně vysvětli, jak může vyjímka potvrzovat pravidlo.
kotoučovky jsou lepší když hodně jezdíš v bahně kalužích a tak..jiak pro normální terén je to s koro jedno.Kupoval jsem nové kolo ,vlasten jsem si ho nechával postavit tak aby mi to vyhovovalo a na kotoučovky jsem se zatím vybodnul V čka jsou jednuduchá učiná se snadným seřízením
Mno, podla mna su kotucovky lepsie uz pri vyssej vlhkosti vzduchu, napr. hmla, celodenne prehanky, mrholenie.
Učinil jsem podobné rozhodnutí, Jarýsku. To jsem rád, že i odborník to vidí stejně. :')))
jo " ODBORNIK " to já jsem :o)
,včera bylo vlho poprchávalo jezdil jsem sjezdy v lese po bahnité cestě a V brzdy upně v pohodě.Nakonec jsem se setejně vymlátil,ale ne kuli brzdám.
Zalezi na jakym kole , na cross a treka je mechanicka kotoucovka ok i kdyz na touring bike bych ji kvuli namahani dratu nechtel . Na MTB hardtale jsou lepsi poradny vecka treba Hayes nez mizerny mechanicky kotoucovky ....... kdo jezdi sjezdy a extremy hydraulicky kotoucovky jsou na miste , Taky zalezi jak mate hluboko do kapsy , za ty kvalitni se taky vic plati . Muj trek ktery pouzivam jako commuter bike ma mechanicky kotoucovy brzdy a jsem s nima spokojenej ale na MTB bych je nechtel ani nahodou . A na touring mam hydraulicky vecka , ale kvalitni double wall rims jsou nutnosti .........